AUDIOFONIATRINEN OSASTOJAKSO???

Kertokaahan mitä tuolla jaksolla tapahtuu? Ovatko vanhemmat mukana vai lapsi yksin?

5

1870

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peutti

tottakai vanhemmat on mukana jos mahdollista, ettehän muuten voi pysyä lastenne asiantuntijoina. Osastojaksolla lastanne tutkivat eri kehitysalojen asiantuntijat ja selvittävät, mitkä lapsosen taidot kullakin osa-alueella (lähinnä kielellinen ja tiedollinen kehitys eli puheterapeutti ja psykologi, myös toimintaterapeutti voi arvioida lapsen hahmotusta ja motorisia taitoja) ovat. Lääkäri tutkii myös lapsen ja päättää tarvittavista taustatutkimuksista, esim. aivojen kuvantaminen magneettikuvalla tai tietokonetomogragialla tms. Verikokeita otetaan ja toivottavasti mitään ei löydetä. Iso osa kielellisen kehityksen viivästymistä on sellaisia ettei mitään elimellistä vikaa löydy. Iso osa myös korjaantuu kuntoutuksella. Sairaalajaksosta saa Kelan korvauksen jos joutuu olemaan töistä pois. Yötä ei tarvitse olla jos on mahdollista kulkea päivittäin (tai tarkista sairaalasta). Psykologin ja puheterapeutin tutkimukset onnistuvat paremmin, jos vanhemmat eivät ole niissä tilanteissa mukana, mutta niistä sitten raportoidaan kyllä tarkkaan vanhemmille.
      Osastojakson lopuksi lapselle annetaan jokin diagnoosi, esim. kielenkehityksen viivästymä, puheenkehityksen viivästymä, kehitysviive, erityinen kielellinen vaikeus tms. Sitten tutkimustiimissä - siis lasta tutkineet henkilöt ja vanhemmat - päätetään tarvittavasta kuntoutuksesta - hyvin usein puheterapia, mutta myös päiväkotiin liittyvistä mahdollisista tukitoimista. Lapsi arvioidaan (mahdollisesti) erityistä hoitoa tarvitsevaksi ja hänestä voi saada Kelan korotettua hoitotukea. Monesti sovitaan uusi jakso vuoden päähän, jotta kehityksen etenemistä voidaan seurata.
      Huh huh, tulipas tavaraa. Lapsen kehityksen pienetkin poikkeamat voivat olla vanhemmille tosi iso juttu. Pakko ei ole hötkyillä, jos vaan pystyy ottamaan asiat rauhallisesti - kehitysasioissa ei mitään tapahdu heti, mutta toisaalta aina tapahtuu eteenpäin menoa. Sairaalassa on usein myös vanhemmille omaakin ohjelmaa, semmoista infoa ja vertaistukea. Saatte tässä hyvän mahdollisuuden, te ja lapsenne!

• Meillä on jo dysfasia diagnoosi. Puheterapiat ja muut kuntoutukset pyörivät kuten myös hoitotuki. Unohdin mainita aloituksessani että kuntoutus koskee tällä hetkellä mahdollisia apuvälineitä koska useamman vuoden kestäneestä kuntoutuksesta ei ole juuri ollut hyötyä. Kiitos kuitenkin kun vastasit:-)

• ihmettelevä
        riitu81 kirjoitti:

Meillä on jo dysfasia diagnoosi. Puheterapiat ja muut kuntoutukset pyörivät kuten myös hoitotuki. Unohdin mainita aloituksessani että kuntoutus koskee tällä hetkellä mahdollisia apuvälineitä koska useamman vuoden kestäneestä kuntoutuksesta ei ole juuri ollut hyötyä. Kiitos kuitenkin kun vastasit:-)

mutten saanut olla mukana, Jorvista kiellettiin käymästä ja oli tosi tuskallista kun kokonaista 2 viikkoa kesti ..todella ikävä kokemus, en suosittele kellekään, ensin piti odottaa lähes vuosi että pääsi tutkimuksiin ja sitten tällainen "eristyshoito" lasten psykiatrisella osastolla... outoa meininkiä ilman mitään selityksiä

• orvokki76
        ihmettelevä kirjoitti:

mutten saanut olla mukana, Jorvista kiellettiin käymästä ja oli tosi tuskallista kun kokonaista 2 viikkoa kesti ..todella ikävä kokemus, en suosittele kellekään, ensin piti odottaa lähes vuosi että pääsi tutkimuksiin ja sitten tällainen "eristyshoito" lasten psykiatrisella osastolla... outoa meininkiä ilman mitään selityksiä

heippa...

poikani oli ekalla tutkimusjaksolla 5 vuotiaana ja toisella viikon jaksolla 6 vuotiaana (yksin) ja tykk´äsi todella paljon olla siellä...heh.

Nyt kun menemmekin sairaalan ohi, hän pettyneenä murisee, kun ei kuulemma ole tarvetta sinne mennä.

Älä siis pelottele muita vanhempia, jos oma poikasi ei sielläolsta tykännyt, sillä kaikki lapset ovat niin erilaisia ja jotkut todella tykkäävät olla siellä.

suski

• orvokki76

heippa...

minun 6 vuotias dysfasia poikani on ollut kaksi kertaa viikon jaksolla (ilman meitä) ja tykkäsi kovasti ja nyt häntä harmittaakin, kun ei enään muutamaan vuoteen ainakaan pääse...heh.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      122
      5639
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      64
      3990
    3. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      45
      3626
    4. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      31
      2999
    5. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2902
    6. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2369
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      2237
    8. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      13
      2216
    9. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1717
    10. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      1634
    Aihe