Entisajat ja vitsa.

merja

Voisikohan selitys entisaikoina lähes joka talossa tapahtuneeseen lasten hakkaamiseen olla tämänkaltainen:
Pienet asunnot, paljon lapsia, ei yksityisyyttä, vähävaraisuutta. Siinä kyllä hermot palaa kenellä tahansa. Ja nämä sen ajan kasvattajat ovat purkaneet omat turhautumisensa heikompiin?

Lapset ovat siis saaneet remmiä olemassaolostaan.
Pahoin pelkään.

75

20763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timanttimies

      sotilaskurista,lapsetki tykkäs siitä

    • vm-48

      Joissain tapauksissa varmaan niinkin, mutta kyllä suurempi syy oli se, että selkäsaunoja pidettiin lähes välttämättömänä kasvatuskeinona. Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee, sanottiin ja siihen myös uskottiin.
      Ja kyllä sitä piiskaa ja vitsaa käytettiin ns paremmissakin piireissä ihan yhtälailla.

    • on minun uskomukseni

      Ennen vanhaan haettiin arvostusta, sillä moni ihmisistä ei halunnut näyttää huonoa menestystään. Lapsista haluttiin tulevan hyvin menestyneitä vanhempien täydellisyys-kriteerien mukaisesti. Lapsia pidettiin usein vajaaälyisinä. ja kurin avulla lapsista uskottiin lähtevän huonot tavat. Heitä myös peloteltiin risujen avulla, etteihät he vain menisi huonoille urille. Stressiäkin purettiin usein lapsiin. Laitettiin syyt lasten niskoille.

      Nykyään vielä monikin perhe käyttäisi risua, jos se olisi sallittua. Itsekin käyttäisin (ehkä kerran, kaksi lapsen elämässä, enkä rajusti). Jos lapsi olisi hankalasta päästä. Ja viimeisimpänä oljenkortena!

    • Vitsaa saanut

      Minä olen kuusilapsisesta perheestä ja äitini mukaan ainoa joka meistä on vitsaa saanut. Minä kyllä muistan itsekkin sen tapauksen kun sain vitsaa vaikka olinkin aika nuori. tai vitsaa tuli yleensä kintuille ja kerran meinasin saada vyöstä. En ole varma olisiko oikeasti saanut vyöstä, mutta pelko siitä kyllä rauhoitti kivasti. En minä mitään painajaisia ole siitä nähnyt. Tuli vaan mieleen ettei ole mitään yleismallia, vaan vitsaakin on voitava käyttää tarvittaessa vaikka keinona tehdä lapselle selväksi ettei leiki junaradan kiskojen päällä pikkuautoilla ja mikään muu ei tunnu tepsivän. Ei se lapsi ymmärrä jos selität että jos juna tulee niin joudutaan irrottamaan siitä ratakiskosta paistinlastalla.

      • paapula86

        minua ja siskoani pienempänä ojennettiin vitsoin ja remmein. Se auttoi pitämään näpit kurissa, pahat sanat mahassaan, ja ilki työt tekemättä. en oikein ymmärrä miksi tämä tehokas kuri keino on kieletty jokainenhan vastaa itse lastensa hoidosta ja kurista. tietty ymmärrän et toiset saattaa käyttää enemmän väki valtaa... onko jo saippualla suun pesu kieletty?


      • ja kaikenlainen
        paapula86 kirjoitti:

        minua ja siskoani pienempänä ojennettiin vitsoin ja remmein. Se auttoi pitämään näpit kurissa, pahat sanat mahassaan, ja ilki työt tekemättä. en oikein ymmärrä miksi tämä tehokas kuri keino on kieletty jokainenhan vastaa itse lastensa hoidosta ja kurista. tietty ymmärrän et toiset saattaa käyttää enemmän väki valtaa... onko jo saippualla suun pesu kieletty?

        muu vastaava nöyryyttäminen. Onneksi on laki joka suojelee lapsia aikuisilta joilla ei ole ongelman ratkaisukykyä ilman väkivaltaa ja alistamista.


      • naulan kantaan
        ja kaikenlainen kirjoitti:

        muu vastaava nöyryyttäminen. Onneksi on laki joka suojelee lapsia aikuisilta joilla ei ole ongelman ratkaisukykyä ilman väkivaltaa ja alistamista.

        Ongelman ratkaisukyky, siinä oleellinen pointti joka usein puuttuu näiltä ruumiillisen kurituksen kannattajilta!
        Varmaan työelämässäkin huitoisivat työtovereitaan jos uskaltaisivat! Mutta sehän on paljon helpompaa käydä käsiksi pienempäänsä, siellä 4 ahtaan seinän sisällä..


      • timanttimies
        ja kaikenlainen kirjoitti:

        muu vastaava nöyryyttäminen. Onneksi on laki joka suojelee lapsia aikuisilta joilla ei ole ongelman ratkaisukykyä ilman väkivaltaa ja alistamista.

        lasten hyväksikäytöltä,lapset käyttää lastensuojelulakia jo väärin aikuisia vastaan,ehkä lapset pitäis kaikki huitaista kasvatuslaitokseen,siel on sotilaskuri


      • Näin on oltava
        ja kaikenlainen kirjoitti:

        muu vastaava nöyryyttäminen. Onneksi on laki joka suojelee lapsia aikuisilta joilla ei ole ongelman ratkaisukykyä ilman väkivaltaa ja alistamista.

        Jos piiskan antaminen on nöyryyttämistä, on sitä myös moni muukin. Sitä on lapsen nurkkaan laittaminen tai vaikka sellainen, että pahantekijälle ei anneta ruokapöydässä herkkuja, vaikka muut saavat. Miten sitten lasta saa rangaista?


      • ´Nitta`
        Näin on oltava kirjoitti:

        Jos piiskan antaminen on nöyryyttämistä, on sitä myös moni muukin. Sitä on lapsen nurkkaan laittaminen tai vaikka sellainen, että pahantekijälle ei anneta ruokapöydässä herkkuja, vaikka muut saavat. Miten sitten lasta saa rangaista?

        En minä voi täällä olla ainut, jonka ei tarvitse lastaan nöyryyttää ja/tai kuriittaa ruumiillisesti saadakseen tämän tottelemaan?
        Eikö keskustelu tosiaan tuota enää nykyään tulosta? Sanotaan, ettei lapsi ymmärrä. Lapset ymmärtävät yllättävän hyvin.
        Paljon riippuu vanhemmista...


      • sitähän se on
        ´Nitta` kirjoitti:

        En minä voi täällä olla ainut, jonka ei tarvitse lastaan nöyryyttää ja/tai kuriittaa ruumiillisesti saadakseen tämän tottelemaan?
        Eikö keskustelu tosiaan tuota enää nykyään tulosta? Sanotaan, ettei lapsi ymmärrä. Lapset ymmärtävät yllättävän hyvin.
        Paljon riippuu vanhemmista...

        että vanhemmilla on kyky ongelman ratkaisuun ja lapsistakin kasvaa sellaisen taidon omaavia. Juuri niitä yhteiskunnan todellisia tukipilareita. Siitä kiitos meille vanhemmille jotka otamme lapset vakavasti persoonina ja yksilöinä sekä kunnioitamme heidän kasvuaan tukemalla ja ohjaamalla hyvällä ja parhaalla mahdollisella tavalla.


      • satunnainen.
        ´Nitta` kirjoitti:

        En minä voi täällä olla ainut, jonka ei tarvitse lastaan nöyryyttää ja/tai kuriittaa ruumiillisesti saadakseen tämän tottelemaan?
        Eikö keskustelu tosiaan tuota enää nykyään tulosta? Sanotaan, ettei lapsi ymmärrä. Lapset ymmärtävät yllättävän hyvin.
        Paljon riippuu vanhemmista...

        Vaikka täällä netissä tuntuukin liikkuvan paljon itsekkäitä ruumiillisen kurituksen kannattajia, onneksi todellisuus on toinen, tilastotietojen valossa. On helppo ymmärtää miksi täällä liikkuu niin paljon ruumiillisia kurittajia. Kun äiti/isi kuluttaa kaiken vapaa-aikansa keskustelupalstoilla, on jokseenkin järkeenkäypää ettei se todellinen kasvatustyö ole kovin lähellä sydäntä.


      • vitsaa ja pimeää kiitos
        Näin on oltava kirjoitti:

        Jos piiskan antaminen on nöyryyttämistä, on sitä myös moni muukin. Sitä on lapsen nurkkaan laittaminen tai vaikka sellainen, että pahantekijälle ei anneta ruokapöydässä herkkuja, vaikka muut saavat. Miten sitten lasta saa rangaista?

        saa enää kurittaa mitenkään.. se on nykyisin muotia.. Mutta samalla kun lisäämme lapsiemme oikeuksia ja vapauksia ja kasvatamme heidät lellikkeinä niin nuorten juomis- tappelu- ja huumetilastot kasvavat.. Jos hiukan ajattelee niin tajuaa sen olevan näin.. Monet katsovat kyllä maailmaa suojalasien läpi eivätkä näe tätä todellisuutta... Itse olen aikoinani saanut vyöstä ja joutunut komeroon kun olen jotain todella pahaa tehnyt.. Olen sitä mieltä että tämä rankaiseminen on vain ollut hyväksi!! Kiitos vanhemmilleni jotka osasivat joskus olla minulle ankaria vanhempia ja kasvattivat minusta kunnon ihmisen!

        Suomi Finland Perkele kun ette tajua maailmaa..


      • hanki aivot
        vitsaa ja pimeää kiitos kirjoitti:

        saa enää kurittaa mitenkään.. se on nykyisin muotia.. Mutta samalla kun lisäämme lapsiemme oikeuksia ja vapauksia ja kasvatamme heidät lellikkeinä niin nuorten juomis- tappelu- ja huumetilastot kasvavat.. Jos hiukan ajattelee niin tajuaa sen olevan näin.. Monet katsovat kyllä maailmaa suojalasien läpi eivätkä näe tätä todellisuutta... Itse olen aikoinani saanut vyöstä ja joutunut komeroon kun olen jotain todella pahaa tehnyt.. Olen sitä mieltä että tämä rankaiseminen on vain ollut hyväksi!! Kiitos vanhemmilleni jotka osasivat joskus olla minulle ankaria vanhempia ja kasvattivat minusta kunnon ihmisen!

        Suomi Finland Perkele kun ette tajua maailmaa..

        KUKA ON SANONUT, ETTÄ ON VAIN KAKSI TAPAA KASVATTAA? Joko sinä harjoitat vähä-älyistä ja alistavaa tapaa ja käyt käsiksi pienempääsi TAI sitten lellit ja annat rajattomasti vapauksia?

        Herää jo! Sinä saat haluat vitsaa ja pimeää, mutta kaikki eivät ole yhtä tyhmiä! Pysy komerossasi vain nössö!


      • KURI SE OLLA PITÄIS
        hanki aivot kirjoitti:

        KUKA ON SANONUT, ETTÄ ON VAIN KAKSI TAPAA KASVATTAA? Joko sinä harjoitat vähä-älyistä ja alistavaa tapaa ja käyt käsiksi pienempääsi TAI sitten lellit ja annat rajattomasti vapauksia?

        Herää jo! Sinä saat haluat vitsaa ja pimeää, mutta kaikki eivät ole yhtä tyhmiä! Pysy komerossasi vain nössö!

        Jo tuolla nimimerkilläsi "hanki aivot", joka on mielestäni
        todella loukkaavasti ja nöyryyttävästi sanottu, (vaikka kuinka olisit
        ärsyyntynyt jonkun kirjoituksesta ) osoitat että et osaa käyttäytyä.
        Samat sanat myös maaseutuun viitanneen kommentin johdosta.
        Jos olis teilläkin se "hyvä kasvatus" -puhumalla(?) tehonnut,
        niin pitäis osata myös käytöstavat.

        "Hedelmistään puu tunnetaan" -sen huomaakin sitten nykyään näistä
        "suurella viisaudella ja ymmärryksellä" kasvatetuista kakaroista,
        joilla on nyt jo aikuisten oikeet autot leluinaan. kun niille menee huomauttamaan
        jostain huonosta käytöksestä, esim. roskaamisesta, niin heti ollaan
        hirveän agression vallassa nyrkit pystyssä, tai vähintään keskari.
        Sellaista se on sitten kun heitä ei ole KOTONA opetetettu "nöyryytyksiin",
        niin nyt joutuessaan kohtaamaan pienintäkin "nöyryytystä",
        he EIVÄ KESTÄ SITÄ! Överiksi menneen ymmärtämis-kasvatuksen tulokset!
        Saman tulos on löydettävissä korreloituneena tilastoon, joka kertoo
        minkä verran armeijaan lähteneiden määrästä kotiin takaisin "maitojunalla"
        lähetettyjen %-määrä on nykyään lisääntynyt...

        Olette, "hyvät" vanhemmat, ne joiden jälkikasvut nyt juuri ovat
        ns. biletysiässä, tehneet pahemman laatuisen karhunpalveluksen tälle yhteiskunnalle
        -ja se vaan korostuu potenssiin taas seuraavassa polvessa...


      • älyllä kasvatettu ja kasvat...
        KURI SE OLLA PITÄIS kirjoitti:

        Jo tuolla nimimerkilläsi "hanki aivot", joka on mielestäni
        todella loukkaavasti ja nöyryyttävästi sanottu, (vaikka kuinka olisit
        ärsyyntynyt jonkun kirjoituksesta ) osoitat että et osaa käyttäytyä.
        Samat sanat myös maaseutuun viitanneen kommentin johdosta.
        Jos olis teilläkin se "hyvä kasvatus" -puhumalla(?) tehonnut,
        niin pitäis osata myös käytöstavat.

        "Hedelmistään puu tunnetaan" -sen huomaakin sitten nykyään näistä
        "suurella viisaudella ja ymmärryksellä" kasvatetuista kakaroista,
        joilla on nyt jo aikuisten oikeet autot leluinaan. kun niille menee huomauttamaan
        jostain huonosta käytöksestä, esim. roskaamisesta, niin heti ollaan
        hirveän agression vallassa nyrkit pystyssä, tai vähintään keskari.
        Sellaista se on sitten kun heitä ei ole KOTONA opetetettu "nöyryytyksiin",
        niin nyt joutuessaan kohtaamaan pienintäkin "nöyryytystä",
        he EIVÄ KESTÄ SITÄ! Överiksi menneen ymmärtämis-kasvatuksen tulokset!
        Saman tulos on löydettävissä korreloituneena tilastoon, joka kertoo
        minkä verran armeijaan lähteneiden määrästä kotiin takaisin "maitojunalla"
        lähetettyjen %-määrä on nykyään lisääntynyt...

        Olette, "hyvät" vanhemmat, ne joiden jälkikasvut nyt juuri ovat
        ns. biletysiässä, tehneet pahemman laatuisen karhunpalveluksen tälle yhteiskunnalle
        -ja se vaan korostuu potenssiin taas seuraavassa polvessa...

        Kuinka loukkaavaa ja nöyryyttävää sitten on lyödä lasta ja laittaa pimeään komeroon?
        Mitä käytöstapoihini tulee, niin kyllä: en käyttäydy kovin kauniisti niitä kohtaan jotka pönkittävät heikkoa itsetuntoaan käymällä pienempäänsä käsiksi! Tätä en häpeä YHTÄÄN!!

        Meillä ei todellakaan opeteta lasta kohtaamaan nöyryytyksiä, eikä sietämään niitä! Mutta VASTOINKÄYMISIÄ kyllä opetetaan kohtaamaan. Jos joku alkaa lastani nöyryyttämään, niin tämä kyllä puolensa pitää. Mutta jos aikuinen ihminen asiallisesti ja hyvätapaisesti huomauttaa jostakin asiasta, osaa lapseni ottaa RAKENTAVAN kritiikin vastaan. Nöyryytys on huonotapaista eikä koskaan rakentavaa! Nöyryytystä harjoittaa (usein sukupolvelta periytyen) ihminen, jonka itsetunto vaatii pönkitystä muiden ksutannuksella. Jos sinä teet työssäsi virheen, niin onko oikeudenmukaista että sinua nöyryytetään siitä vaikkapa kaikkien silmien alla? Vai olisiko oikeudenmukaisempaa, että pomosi huomauttaisi asiasta asiallisesti ja rakentavassa mielessä? Kumpi tehoaisi paremmin? Kumpi veisi motivaation?

        Että kyllä on perustelusi nyt enemmän kuin ontuvia! Olen edelleen sitä mieltä, että pimeä komero ja piiska ovat tuhonneet aivosolujasi. Ongelmanratkaisukykysi on nolla jos et muutoin lasta osaa kasvattaa kuin käymällä käsiksi! Luuletko, että kaikki hyvin käyttäytyvät ja menestyvät ihmiset ovat saaneet kokea nuo masokistisella tavalla kunnioittavasi komero- ja piiskarangaistukset? Heh..


      • KURI SE OLLA PITÄIS
        älyllä kasvatettu ja kasvat... kirjoitti:

        Kuinka loukkaavaa ja nöyryyttävää sitten on lyödä lasta ja laittaa pimeään komeroon?
        Mitä käytöstapoihini tulee, niin kyllä: en käyttäydy kovin kauniisti niitä kohtaan jotka pönkittävät heikkoa itsetuntoaan käymällä pienempäänsä käsiksi! Tätä en häpeä YHTÄÄN!!

        Meillä ei todellakaan opeteta lasta kohtaamaan nöyryytyksiä, eikä sietämään niitä! Mutta VASTOINKÄYMISIÄ kyllä opetetaan kohtaamaan. Jos joku alkaa lastani nöyryyttämään, niin tämä kyllä puolensa pitää. Mutta jos aikuinen ihminen asiallisesti ja hyvätapaisesti huomauttaa jostakin asiasta, osaa lapseni ottaa RAKENTAVAN kritiikin vastaan. Nöyryytys on huonotapaista eikä koskaan rakentavaa! Nöyryytystä harjoittaa (usein sukupolvelta periytyen) ihminen, jonka itsetunto vaatii pönkitystä muiden ksutannuksella. Jos sinä teet työssäsi virheen, niin onko oikeudenmukaista että sinua nöyryytetään siitä vaikkapa kaikkien silmien alla? Vai olisiko oikeudenmukaisempaa, että pomosi huomauttaisi asiasta asiallisesti ja rakentavassa mielessä? Kumpi tehoaisi paremmin? Kumpi veisi motivaation?

        Että kyllä on perustelusi nyt enemmän kuin ontuvia! Olen edelleen sitä mieltä, että pimeä komero ja piiska ovat tuhonneet aivosolujasi. Ongelmanratkaisukykysi on nolla jos et muutoin lasta osaa kasvattaa kuin käymällä käsiksi! Luuletko, että kaikki hyvin käyttäytyvät ja menestyvät ihmiset ovat saaneet kokea nuo masokistisella tavalla kunnioittavasi komero- ja piiskarangaistukset? Heh..

        Nooo niin ja taas vahvistui yksi asja mitä, olinkin arvellut,
        nimittäin että nykyaikana ei siis osata opettaa mitä vanhempien
        (se tarkoittaa myös muita kuin omia vanhempia) kunnioittaminen tarkoittaa.
        Ei se tarkoita sitä että MINUN pitäisi osata "sanoa hyväntapaisesti"
        siinä vaiheessa, kun nuoriso esim. tyhjentää autojensa tuhkakuppeja,
        tai mäkkäri roskiaan pitkin kadun reunoja.

        Voi hyvät hyssykät, että teidän epäonnistuneitten kasvatusmetodien aikaansaannoksia
        pitäis vielä muittenkin paapoa, kun ne sikailee kartsalla!

        Ja minä en tietääkseni ole mitään lasten hakkaamisia
        ja komerorangaistuksia puoltanut. Täytyykö taas vääntää...
        -mua ei oo kertaakaan hakattu -annettu piiskaa on. Laitettu kertaakaan komeroon -ei ole.
        Opettele sinä niillä lopuilla aivosoluillas lukemaan, kuka mitäkin kirjoitti.


      • KURI SE OLLA PITÄIS
        KURI SE OLLA PITÄIS kirjoitti:

        Nooo niin ja taas vahvistui yksi asja mitä, olinkin arvellut,
        nimittäin että nykyaikana ei siis osata opettaa mitä vanhempien
        (se tarkoittaa myös muita kuin omia vanhempia) kunnioittaminen tarkoittaa.
        Ei se tarkoita sitä että MINUN pitäisi osata "sanoa hyväntapaisesti"
        siinä vaiheessa, kun nuoriso esim. tyhjentää autojensa tuhkakuppeja,
        tai mäkkäri roskiaan pitkin kadun reunoja.

        Voi hyvät hyssykät, että teidän epäonnistuneitten kasvatusmetodien aikaansaannoksia
        pitäis vielä muittenkin paapoa, kun ne sikailee kartsalla!

        Ja minä en tietääkseni ole mitään lasten hakkaamisia
        ja komerorangaistuksia puoltanut. Täytyykö taas vääntää...
        -mua ei oo kertaakaan hakattu -annettu piiskaa on. Laitettu kertaakaan komeroon -ei ole.
        Opettele sinä niillä lopuilla aivosoluillas lukemaan, kuka mitäkin kirjoitti.

        Ja voisit sen verran palauttaa solukkoosi
        myös äidinkielen oppimäärää,
        että ymmärtäisit mitä se merkitsee, kun joku sana on laitettu lainausmerkkien sisään.
        (((KUN OLET LUKENUT TÄHÄN ASTI ALOITA ALUSTA )))

        Pitäis olla vielä ihan oma palsta ääliöille... (vinkiksi suunnittelijoille)


      • älyllä kasvatettu ja älylll...
        KURI SE OLLA PITÄIS kirjoitti:

        Nooo niin ja taas vahvistui yksi asja mitä, olinkin arvellut,
        nimittäin että nykyaikana ei siis osata opettaa mitä vanhempien
        (se tarkoittaa myös muita kuin omia vanhempia) kunnioittaminen tarkoittaa.
        Ei se tarkoita sitä että MINUN pitäisi osata "sanoa hyväntapaisesti"
        siinä vaiheessa, kun nuoriso esim. tyhjentää autojensa tuhkakuppeja,
        tai mäkkäri roskiaan pitkin kadun reunoja.

        Voi hyvät hyssykät, että teidän epäonnistuneitten kasvatusmetodien aikaansaannoksia
        pitäis vielä muittenkin paapoa, kun ne sikailee kartsalla!

        Ja minä en tietääkseni ole mitään lasten hakkaamisia
        ja komerorangaistuksia puoltanut. Täytyykö taas vääntää...
        -mua ei oo kertaakaan hakattu -annettu piiskaa on. Laitettu kertaakaan komeroon -ei ole.
        Opettele sinä niillä lopuilla aivosoluillas lukemaan, kuka mitäkin kirjoitti.

        Opettele itse lukemaan, en ole kirjoittanut ettenkö opettaisi lapsiani KUNNIOITTAMAAN vanhempia ihmisiä! KunnioittaminenKAAN ei ole yhtä kuin nöyristely! Haloo! Jos mummo kiilaa sinut kassajonossa, niin hymyiletkö kohteliaasti ja annat tietä lopullekin sakille? Kenelläkään, edes vanhemmalla ihmisellä, ei ole oikeutta käyttäytyä toista alentavasti, hyväksi käyttäen tai nöyryyttäen! Oma lapseni saattaisi ehdottaa oma-alotteisesti, että kahvipaketin kanssa jonottava mummo menisi ohitseen, mutta sitä hänen ei tarvitse sallia, että joku (kuka tahansa) etuilee häikäilemättömästi! Ymmärrätkö eron?

        Hyvin kasvatetut lapset eivät tyhjentele tuhkakuppejaan kadulle.. Miksi puhut jostain häviävän pienestä osasta nuoria? Hiukan harhainen käsitys sinulla jos kuvittelet suurimman osan nuorista käyttäytyvän noin.. Ja selityksesi on, että nämä nuoret ovat roskaajia koska eivät ole saaneet piiskaa tai muuta ruumiillista kuritusta..? heh taas.. Eiköhän nämä asiat ihan jollakin muulla tavalla opita! Parhaiten oppi menee perille kun lapsi itsekin sen YMMÄRTÄÄ. Joten itse ainakin kerron lapsille ympäristöasioista ja niiden merkityksestä. He ovatkin innostuneita esim. jättäiden kierrätyksestä.

        Kuka siis on käskenyt sinun epäonnistuneen, PAAPOA lapsiani? Pysy mieluummin mahdollisimman kaukana lapsistani! He eivät takuulla tuota sinulle roskaamisellaan tms. päänvaivaa vaikkei heitä olekaan kuritettu ruumiillisesti! Huh hu.. (Ei ole tapana odottaa laiskana, että lapset tekevät jotain typeryyksiä ja sitten rangaista niistä. Puhun ja opetan etukäteen, enneltaehkäisen siis!)

        olen siis pahoillani, että sinulla ei ole ollut keinoja kasvattaa lapsista yhteiskuntakelpoisia ilman ruumiillista kuritusta. mutta älä silti kateuksissasi yleistä etteikö kenelläkään olisi!

        Vieläkö olet sitä mieltä, että ihmisen (lapsen tai aikuisen) pitää alistua nöyryytykselle? Että se on rakentavaa kritiikkiä parempi vaihtoehto? Oletko valmis ottamaan pomoltasi nöyryytyksiä? Vai oletko itsevarma ja rohkea ja pidät puolesi silloin kun sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti?
        Miä en nöyristele KETÄÄN, en edes vanhempia ihmisiä. Sen sijaan minä voin KUNNIOITTAA vanhempaa ihmistä. Tajuatkohan eron??


      • älyllä kasvatettu, älyllä k...
        KURI SE OLLA PITÄIS kirjoitti:

        Ja voisit sen verran palauttaa solukkoosi
        myös äidinkielen oppimäärää,
        että ymmärtäisit mitä se merkitsee, kun joku sana on laitettu lainausmerkkien sisään.
        (((KUN OLET LUKENUT TÄHÄN ASTI ALOITA ALUSTA )))

        Pitäis olla vielä ihan oma palsta ääliöille... (vinkiksi suunnittelijoille)

        todella loukkaavasti ja nöyryyttävästi sanottu, (vaikka kuinka olisit
        ärsyyntynyt jonkun kirjoituksesta ). Osoitat että et osaa käyttäytyä.

        ((((NÄMÄ EI TAINNEETKAAN KOSKEA SINUN RUMAA PUHEKIELTÄSI??)))

        Mene vain perustamaan se ääliö-palstasi, saat siellä nöyristellä yksinäsi!


      • KURI SE OLI...
        älyllä kasvatettu ja älylll... kirjoitti:

        Opettele itse lukemaan, en ole kirjoittanut ettenkö opettaisi lapsiani KUNNIOITTAMAAN vanhempia ihmisiä! KunnioittaminenKAAN ei ole yhtä kuin nöyristely! Haloo! Jos mummo kiilaa sinut kassajonossa, niin hymyiletkö kohteliaasti ja annat tietä lopullekin sakille? Kenelläkään, edes vanhemmalla ihmisellä, ei ole oikeutta käyttäytyä toista alentavasti, hyväksi käyttäen tai nöyryyttäen! Oma lapseni saattaisi ehdottaa oma-alotteisesti, että kahvipaketin kanssa jonottava mummo menisi ohitseen, mutta sitä hänen ei tarvitse sallia, että joku (kuka tahansa) etuilee häikäilemättömästi! Ymmärrätkö eron?

        Hyvin kasvatetut lapset eivät tyhjentele tuhkakuppejaan kadulle.. Miksi puhut jostain häviävän pienestä osasta nuoria? Hiukan harhainen käsitys sinulla jos kuvittelet suurimman osan nuorista käyttäytyvän noin.. Ja selityksesi on, että nämä nuoret ovat roskaajia koska eivät ole saaneet piiskaa tai muuta ruumiillista kuritusta..? heh taas.. Eiköhän nämä asiat ihan jollakin muulla tavalla opita! Parhaiten oppi menee perille kun lapsi itsekin sen YMMÄRTÄÄ. Joten itse ainakin kerron lapsille ympäristöasioista ja niiden merkityksestä. He ovatkin innostuneita esim. jättäiden kierrätyksestä.

        Kuka siis on käskenyt sinun epäonnistuneen, PAAPOA lapsiani? Pysy mieluummin mahdollisimman kaukana lapsistani! He eivät takuulla tuota sinulle roskaamisellaan tms. päänvaivaa vaikkei heitä olekaan kuritettu ruumiillisesti! Huh hu.. (Ei ole tapana odottaa laiskana, että lapset tekevät jotain typeryyksiä ja sitten rangaista niistä. Puhun ja opetan etukäteen, enneltaehkäisen siis!)

        olen siis pahoillani, että sinulla ei ole ollut keinoja kasvattaa lapsista yhteiskuntakelpoisia ilman ruumiillista kuritusta. mutta älä silti kateuksissasi yleistä etteikö kenelläkään olisi!

        Vieläkö olet sitä mieltä, että ihmisen (lapsen tai aikuisen) pitää alistua nöyryytykselle? Että se on rakentavaa kritiikkiä parempi vaihtoehto? Oletko valmis ottamaan pomoltasi nöyryytyksiä? Vai oletko itsevarma ja rohkea ja pidät puolesi silloin kun sinua kohdellaan epäoikeudenmukaisesti?
        Miä en nöyristele KETÄÄN, en edes vanhempia ihmisiä. Sen sijaan minä voin KUNNIOITTAA vanhempaa ihmistä. Tajuatkohan eron??

        Se oli ehkä jonkinlainen testing... saat tietää pisteesi myöhemmin.

        No, sorruinpa tosiaan yleistyksiin, kuten sinä ja muut myös.
        En tosin ymmärrä mistä olet saanut ton oman harhaisen käsityksesi,
        että MINÄ olisin jotenkin epäonnistunut? Ai jos mulla ei oo
        uudehkoa citymaasturia ilman vetokoukkua yms.? EI EI, nyt sinä itse
        et ole tajunnut oikein, vaan nyt sinä itse olet tajunnut väärin.

        Joskus se toki on niin makoisaa, kun pääsee oikein päätömästi
        huitomaan sanan säilällä, varsinkin OMIEN lasten puolesta
        -muiden lapsistahan ei oo niin väliks, kun eihän NE olekaan
        niin fiksuja? Mutta minusta sinulla itselläs niin ikään pukkaa
        jotain vainoharhoja peliin, kun tarjosit jo "lähestymiskieltoakin"
        keinovalikoimaan. Vai epäiletkö jos sittenkin kävis niin
        ettei ne osaiskaan käyttäytyä. Ei tarvi vastata, -koska
        sinun vastauksesi arvaa jo kilometrin päästä.


      • seliseli
        KURI SE OLI... kirjoitti:

        Se oli ehkä jonkinlainen testing... saat tietää pisteesi myöhemmin.

        No, sorruinpa tosiaan yleistyksiin, kuten sinä ja muut myös.
        En tosin ymmärrä mistä olet saanut ton oman harhaisen käsityksesi,
        että MINÄ olisin jotenkin epäonnistunut? Ai jos mulla ei oo
        uudehkoa citymaasturia ilman vetokoukkua yms.? EI EI, nyt sinä itse
        et ole tajunnut oikein, vaan nyt sinä itse olet tajunnut väärin.

        Joskus se toki on niin makoisaa, kun pääsee oikein päätömästi
        huitomaan sanan säilällä, varsinkin OMIEN lasten puolesta
        -muiden lapsistahan ei oo niin väliks, kun eihän NE olekaan
        niin fiksuja? Mutta minusta sinulla itselläs niin ikään pukkaa
        jotain vainoharhoja peliin, kun tarjosit jo "lähestymiskieltoakin"
        keinovalikoimaan. Vai epäiletkö jos sittenkin kävis niin
        ettei ne osaiskaan käyttäytyä. Ei tarvi vastata, -koska
        sinun vastauksesi arvaa jo kilometrin päästä.

        selitys tuokin kun lankeaa omaan ansaansa ja tulee puhuneeksi itsensä pussiin.. Sinulla ei ole minkäänlaisia valtuuksia jaella pisteitä, joten pidä omat vajaavaiset mielipiteesi!

        Et taida pystyä keskustelemaan faktojen puitteissa lainkaan? Joka kirjoituksessasi on noin 5 vääristelyä.. Nimittelit toisia epäonnistuneeksi, joten käänsin sen sinulle takaisin. Se siitä. Citymaasturihaaveesi voit siis jättää pois tästä aiheesta.

        Noiden heittojesi sijaan voisit kokeilla myös perusteluja väitteillesi. Lisäisi uskottavuuttavsi jonkin verran..
        Jos itse ajattelet noin itsekkäästi, että muiden lapsilla ei ole väliä, niin älä toki kuvittele kaikkien niin tekevän. Varsinkaan kun et tiedä kuinka paljon itse asiassa teen muidenkin lasten hyväksi.. Vain omista lapsistani kuitenkin pystyn kertomaan millaisen kasvatuksen he ovat saaneet ja kuinka sen mukaan toimivat. Uskon kaikkien lasten olevan fiksuja, sikäli kun kasvattaja osaa valjastaa tuon fiksuuden.. (eikö esim. kahlitse sitä alistamalla)

        Lähestymiskielto oli myös oma väännelmäsi. Aika naurettava sellainen kaikessa dramaattisuudessaan. :) Toivon vain vilpittömästi ettei kenenkään lapsen tarvitse törmätä nöyryyttäviin aikuisiin.

        Minun ei tarvitse sinulle tai kenellekään muullekaan todistella lasteni käytöstapoja, faktat puhuvat puolestaan. Sinä tietysti sydämesi pohjasta toivot että he olisivat "tuhkiksen levittelijöitä", ikävä tuottaa pettymys.

        Et muuten vieläKÄÄN vastannut kysymyksiini nöyryytyksestä. Mitens on, tykkäätkö kun pomosi nöyryyttää sinua rakentavan kritiikin sijaan? Joko uskallat vastata?


      • KURI SE OLI...
        seliseli kirjoitti:

        selitys tuokin kun lankeaa omaan ansaansa ja tulee puhuneeksi itsensä pussiin.. Sinulla ei ole minkäänlaisia valtuuksia jaella pisteitä, joten pidä omat vajaavaiset mielipiteesi!

        Et taida pystyä keskustelemaan faktojen puitteissa lainkaan? Joka kirjoituksessasi on noin 5 vääristelyä.. Nimittelit toisia epäonnistuneeksi, joten käänsin sen sinulle takaisin. Se siitä. Citymaasturihaaveesi voit siis jättää pois tästä aiheesta.

        Noiden heittojesi sijaan voisit kokeilla myös perusteluja väitteillesi. Lisäisi uskottavuuttavsi jonkin verran..
        Jos itse ajattelet noin itsekkäästi, että muiden lapsilla ei ole väliä, niin älä toki kuvittele kaikkien niin tekevän. Varsinkaan kun et tiedä kuinka paljon itse asiassa teen muidenkin lasten hyväksi.. Vain omista lapsistani kuitenkin pystyn kertomaan millaisen kasvatuksen he ovat saaneet ja kuinka sen mukaan toimivat. Uskon kaikkien lasten olevan fiksuja, sikäli kun kasvattaja osaa valjastaa tuon fiksuuden.. (eikö esim. kahlitse sitä alistamalla)

        Lähestymiskielto oli myös oma väännelmäsi. Aika naurettava sellainen kaikessa dramaattisuudessaan. :) Toivon vain vilpittömästi ettei kenenkään lapsen tarvitse törmätä nöyryyttäviin aikuisiin.

        Minun ei tarvitse sinulle tai kenellekään muullekaan todistella lasteni käytöstapoja, faktat puhuvat puolestaan. Sinä tietysti sydämesi pohjasta toivot että he olisivat "tuhkiksen levittelijöitä", ikävä tuottaa pettymys.

        Et muuten vieläKÄÄN vastannut kysymyksiini nöyryytyksestä. Mitens on, tykkäätkö kun pomosi nöyryyttää sinua rakentavan kritiikin sijaan? Joko uskallat vastata?

        ...paketissa. Se oli tarkoitettu ironiaa ymmärtäville.
        -citymaasturi heitto. Ja miksi sä kuvittelisit mun haaveilevan jostain
        juppi-/"se häviää jolla on keyempi"-tyylisestä pöljyydestä?

        Kyllä minä ne kaikki, varsinkin huonojen ja taitamattomien
        esimiesten metkut tiedän, toimittuani hyvin pitkään
        melko ison yrityksen henkilöstön valitsemana luottamustoimessa.
        Ja samalla on tullut opittua melkoinen oppimäärä "arki-psykologiaa".

        Onnittelempa sitten vaan, jos tai toivottavasti kun tiedät onnistuneesi
        omassa kasvattajan tehtävässäsi. Elämähän sen sitten puntaroi
        ja mittaa. Jos tulos on onnistunut, niin olen siitä iloinen
        sitten kun näen itse tuloksia; joskushan ne tulevat meitä vastaan.
        Jos taas ei, niin niitä esimerkkejä on aivan liikaakin liikkeellä
        elävinä "aikapommeina" -VAARALLISIA MUILLE JA ITSELLEEN


      • entäpä kyky pysyä asiassa?
        KURI SE OLI... kirjoitti:

        ...paketissa. Se oli tarkoitettu ironiaa ymmärtäville.
        -citymaasturi heitto. Ja miksi sä kuvittelisit mun haaveilevan jostain
        juppi-/"se häviää jolla on keyempi"-tyylisestä pöljyydestä?

        Kyllä minä ne kaikki, varsinkin huonojen ja taitamattomien
        esimiesten metkut tiedän, toimittuani hyvin pitkään
        melko ison yrityksen henkilöstön valitsemana luottamustoimessa.
        Ja samalla on tullut opittua melkoinen oppimäärä "arki-psykologiaa".

        Onnittelempa sitten vaan, jos tai toivottavasti kun tiedät onnistuneesi
        omassa kasvattajan tehtävässäsi. Elämähän sen sitten puntaroi
        ja mittaa. Jos tulos on onnistunut, niin olen siitä iloinen
        sitten kun näen itse tuloksia; joskushan ne tulevat meitä vastaan.
        Jos taas ei, niin niitä esimerkkejä on aivan liikaakin liikkeellä
        elävinä "aikapommeina" -VAARALLISIA MUILLE JA ITSELLEEN

        Olet ainakin osoittanut kyvyttömyytesi PERUSTELEVAAN mielipiteiden esittämiseen. Mutua ja uhittelua on niin helppo viljellä, älykäs keskusteleu vaatii hiukan työtä kun on osattava myös perustella väitteitään.

        Sinulla on hiukan väärä käsitys ironiasta (kuten todistetutsti monesta muustakin sanasta). Taisit senkin sekoittaa nöyryytykseen..?
        En kuvittele mitään, tosin en saanut edes selvää mitä tarkoitit lauseella "Ja miksi sä kuvittelisit mun haaveilevan jostain
        juppi-/"se häviää jolla on keyempi"-tyylisestä pöljyydestä?".

        Kysymykseeni siitä haluatko pomosi nöyryyttävän vain antavan rakentavaa kritiikkiä et osannut/uskaltanut vastata. Sen sijaan yritit nostaa statustasi kehumalla olevasi "melko ison yrityksen henkilöstön valitsemana luottamusmiehenä". Jos nostat katseesi oman navan ympäriltä, huomaat että tämä maa on pullollaan "melko ison yrityksen luottamusmiehiä".
        Mutta tähänhän voin vain todeta: Onnittelempa sitten vaan, jos tai toivottavasti kun tiedät onnistuneesi
        omassa luotamustoimessasi. Elämähän sen sitten puntaroi
        ja mittaa. Jos tulos on onnistunut, niin olen siitä iloinen
        sitten kun näen itse tuloksia; joskushan ne tulevat meitä vastaan.
        Jos taas ei, niin niitä esimerkkejä on aivan liikaakin liikkeellä
        elävinä "aikapommeina" -VAARALLISIA MUILLE JA ITSELLEEN


      • KURI SE OLI...
        entäpä kyky pysyä asiassa? kirjoitti:

        Olet ainakin osoittanut kyvyttömyytesi PERUSTELEVAAN mielipiteiden esittämiseen. Mutua ja uhittelua on niin helppo viljellä, älykäs keskusteleu vaatii hiukan työtä kun on osattava myös perustella väitteitään.

        Sinulla on hiukan väärä käsitys ironiasta (kuten todistetutsti monesta muustakin sanasta). Taisit senkin sekoittaa nöyryytykseen..?
        En kuvittele mitään, tosin en saanut edes selvää mitä tarkoitit lauseella "Ja miksi sä kuvittelisit mun haaveilevan jostain
        juppi-/"se häviää jolla on keyempi"-tyylisestä pöljyydestä?".

        Kysymykseeni siitä haluatko pomosi nöyryyttävän vain antavan rakentavaa kritiikkiä et osannut/uskaltanut vastata. Sen sijaan yritit nostaa statustasi kehumalla olevasi "melko ison yrityksen henkilöstön valitsemana luottamusmiehenä". Jos nostat katseesi oman navan ympäriltä, huomaat että tämä maa on pullollaan "melko ison yrityksen luottamusmiehiä".
        Mutta tähänhän voin vain todeta: Onnittelempa sitten vaan, jos tai toivottavasti kun tiedät onnistuneesi
        omassa luotamustoimessasi. Elämähän sen sitten puntaroi
        ja mittaa. Jos tulos on onnistunut, niin olen siitä iloinen
        sitten kun näen itse tuloksia; joskushan ne tulevat meitä vastaan.
        Jos taas ei, niin niitä esimerkkejä on aivan liikaakin liikkeellä
        elävinä "aikapommeina" -VAARALLISIA MUILLE JA ITSELLEEN

        No heippa nyt taas sullekin. Mitähän toikin nyt teki sun kirjotuksessas
        tuo viittaus "älykkääseen keskusteluun" -olitko senkin kopsannut jostain,
        kuten loppuosankin olit kopsannut. Älykkääseen keskusteluun kykenen,
        mutta en heitä helmiä sioille. Eikä se taida tässä viitekehksessä
        nyt olla mahdollistakaan, varsinkin kun et sinä ainakaan
        tunnu muistavan edellistä kommenttiasi, etkä sitten
        "saa selvää mitä tarkoitin" jne... En tiedä mistä ja mitä "perusteluita" kaipaat?

        Ja sun olisi suositeltavaa katsoa sanakirjasta millä tavoin
        eroavaisia ovat merkityksiltään sanat: nöyrä, nöyristelevä
        ja nöyryytetty. Jos sitten tajuaisit nämä:
        A) On fiksua olla nöyrä, se tarkoittaa tottelevaisuutta ja kunnioitusta
        mm. esivallan, esimiesten, opettajien, vanhempien ja yleensä
        auktoriteetin edessä, (joten se on syytä olla omaksuttu,
        vimeistään kun lapsi aloittaa koulun).B) Sellaista joka
        on nöyrä, ei voi nöyryyttää, kuten sellaista joka ei ole.

        Ja vielä C) Tässä maassa ei liiemmin voi olla luottamushekilöitä,
        kuten väitit, koska meitä on paljon vähemmän kuin esim. työnjohtajia.
        D) Viittaukseni (luottamustoimi kokemus pohjaani) tarkoitus ei ollut
        "statukseni nostaminen", kuten väitit, vaan ed.kohtaan C viitaten
        auttaa ymmärtämään, että kuulun erittäin valikoituneeseen
        ja erittäin tärkeään työelämän vaikuttaja- ja kehittäjä ryhmään,
        jota uhrautuvaa porukkaa ilman tämän maan työväestön
        asiat saattaisivat olla todella surkealla mallilla -vrt. 40-/50-luku.
        Voit itse perehtyä esim. sen ajan työtapaturmakuolemista
        kertoviin tilastoihin... Ts. myös auttaa lukijoita ymmärtämään,
        ja että sinäkin tajuaisit: luultavasti mulla ei edes teoriassa
        ole mahdollisuutta vastata sun toistuvaan kysymykseen,
        kuin yhdellä tavalla, koska olen itse ollut taistelemassa
        paremman työelämän ja -ilmapiirin puolesta.

        Ai niin kun sinä kinuat vastausta, siihen ilmeisen selvästi
        retoriselta vaikuttaneeseen kysymykseesi, niin vastaan sinulle...KANADA.


      • äiti kiljunen
        KURI SE OLI... kirjoitti:

        No heippa nyt taas sullekin. Mitähän toikin nyt teki sun kirjotuksessas
        tuo viittaus "älykkääseen keskusteluun" -olitko senkin kopsannut jostain,
        kuten loppuosankin olit kopsannut. Älykkääseen keskusteluun kykenen,
        mutta en heitä helmiä sioille. Eikä se taida tässä viitekehksessä
        nyt olla mahdollistakaan, varsinkin kun et sinä ainakaan
        tunnu muistavan edellistä kommenttiasi, etkä sitten
        "saa selvää mitä tarkoitin" jne... En tiedä mistä ja mitä "perusteluita" kaipaat?

        Ja sun olisi suositeltavaa katsoa sanakirjasta millä tavoin
        eroavaisia ovat merkityksiltään sanat: nöyrä, nöyristelevä
        ja nöyryytetty. Jos sitten tajuaisit nämä:
        A) On fiksua olla nöyrä, se tarkoittaa tottelevaisuutta ja kunnioitusta
        mm. esivallan, esimiesten, opettajien, vanhempien ja yleensä
        auktoriteetin edessä, (joten se on syytä olla omaksuttu,
        vimeistään kun lapsi aloittaa koulun).B) Sellaista joka
        on nöyrä, ei voi nöyryyttää, kuten sellaista joka ei ole.

        Ja vielä C) Tässä maassa ei liiemmin voi olla luottamushekilöitä,
        kuten väitit, koska meitä on paljon vähemmän kuin esim. työnjohtajia.
        D) Viittaukseni (luottamustoimi kokemus pohjaani) tarkoitus ei ollut
        "statukseni nostaminen", kuten väitit, vaan ed.kohtaan C viitaten
        auttaa ymmärtämään, että kuulun erittäin valikoituneeseen
        ja erittäin tärkeään työelämän vaikuttaja- ja kehittäjä ryhmään,
        jota uhrautuvaa porukkaa ilman tämän maan työväestön
        asiat saattaisivat olla todella surkealla mallilla -vrt. 40-/50-luku.
        Voit itse perehtyä esim. sen ajan työtapaturmakuolemista
        kertoviin tilastoihin... Ts. myös auttaa lukijoita ymmärtämään,
        ja että sinäkin tajuaisit: luultavasti mulla ei edes teoriassa
        ole mahdollisuutta vastata sun toistuvaan kysymykseen,
        kuin yhdellä tavalla, koska olen itse ollut taistelemassa
        paremman työelämän ja -ilmapiirin puolesta.

        Ai niin kun sinä kinuat vastausta, siihen ilmeisen selvästi
        retoriselta vaikuttaneeseen kysymykseesi, niin vastaan sinulle...KANADA.

        Meitä on jo monta...

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000012621662

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000013163070

        onnea ja pitkää pinnaa...sitä tarvitset vielä n 179 kertaa :) :)


      • älyllä kasvatettu ja älyllä...
        KURI SE OLI... kirjoitti:

        No heippa nyt taas sullekin. Mitähän toikin nyt teki sun kirjotuksessas
        tuo viittaus "älykkääseen keskusteluun" -olitko senkin kopsannut jostain,
        kuten loppuosankin olit kopsannut. Älykkääseen keskusteluun kykenen,
        mutta en heitä helmiä sioille. Eikä se taida tässä viitekehksessä
        nyt olla mahdollistakaan, varsinkin kun et sinä ainakaan
        tunnu muistavan edellistä kommenttiasi, etkä sitten
        "saa selvää mitä tarkoitin" jne... En tiedä mistä ja mitä "perusteluita" kaipaat?

        Ja sun olisi suositeltavaa katsoa sanakirjasta millä tavoin
        eroavaisia ovat merkityksiltään sanat: nöyrä, nöyristelevä
        ja nöyryytetty. Jos sitten tajuaisit nämä:
        A) On fiksua olla nöyrä, se tarkoittaa tottelevaisuutta ja kunnioitusta
        mm. esivallan, esimiesten, opettajien, vanhempien ja yleensä
        auktoriteetin edessä, (joten se on syytä olla omaksuttu,
        vimeistään kun lapsi aloittaa koulun).B) Sellaista joka
        on nöyrä, ei voi nöyryyttää, kuten sellaista joka ei ole.

        Ja vielä C) Tässä maassa ei liiemmin voi olla luottamushekilöitä,
        kuten väitit, koska meitä on paljon vähemmän kuin esim. työnjohtajia.
        D) Viittaukseni (luottamustoimi kokemus pohjaani) tarkoitus ei ollut
        "statukseni nostaminen", kuten väitit, vaan ed.kohtaan C viitaten
        auttaa ymmärtämään, että kuulun erittäin valikoituneeseen
        ja erittäin tärkeään työelämän vaikuttaja- ja kehittäjä ryhmään,
        jota uhrautuvaa porukkaa ilman tämän maan työväestön
        asiat saattaisivat olla todella surkealla mallilla -vrt. 40-/50-luku.
        Voit itse perehtyä esim. sen ajan työtapaturmakuolemista
        kertoviin tilastoihin... Ts. myös auttaa lukijoita ymmärtämään,
        ja että sinäkin tajuaisit: luultavasti mulla ei edes teoriassa
        ole mahdollisuutta vastata sun toistuvaan kysymykseen,
        kuin yhdellä tavalla, koska olen itse ollut taistelemassa
        paremman työelämän ja -ilmapiirin puolesta.

        Ai niin kun sinä kinuat vastausta, siihen ilmeisen selvästi
        retoriselta vaikuttaneeseen kysymykseesi, niin vastaan sinulle...KANADA.

        Huomaatko, että olet kirjoittanut ihan yhtä monta kertaa minulle? Miksi SINÄ et siis ole takiainen?

        Kovasti luulet olevasi muiden yläpuolella "helmiä sioille" -tyyppisillä heitoilla. :o) Mistäs ne kopsahtelee? Miksi sinä luulet olevasi minua parempi? Jospa minä olen helmi ja sinä sika?

        Minulla ei ole MITÄÄN vaikeuksia erottaa nöyrä-sanan eri muotoja, enkä niitä ole myöskään sekoittanut! Nöyrä-sanaa tuskin löytyy sanakirjasta.. Opettele se siis muualta.

        A) Nöyryys ei ole = tottelevaisuus ja kunnioitus! Mielestäsi auktoriteetin (mm. esimiehen) edessä tulee olla nöyrä. Ilmeisesti takanapäin saa kuitenkin olla kaikkea muuta (alentava puheesi "esimiesten metkuista")? Vaikka kunnioitan esimiestäni en ole nöyrä (palvelija) hänelle.

        B) Jokainen (usein heikkoitsetuntoinen) voi nöyryyttää toista halutessaan! Esim. paljastamalla toisen salaisuuden julkisella paikalla.

        C) Se, että luottamushenkilöitä on vähemmän kuin työnjohtajia ei tarkoita, etteikö luottamushenkilöitä voisi olla "liiemmin". Tiedätkö, että myös toimihenkilöillä on luottamusmiehiä? Ajattelepas kuinka paljon harvinaisempaa se on: heitä on hurjasti paljon vähemmän kuin duunareita!
        TAI lehmiä on vähemmän kuin sikoja, joten on todella harvinaista olla lehmä?? :o)

        D) Nyt kyllä on naurussa pidättelemistä! Kylläpä korvaamattoman ja tärkeän itsestäsi teet! Jos jotain oikeasti tärkeää haluat sarallasi aikaansaada niin opettele vähemmän alentava ja hyökkäävä kommunikointi-tyyli.

        KANADA on out..


      • heh he hee
        äiti kiljunen kirjoitti:

        Meitä on jo monta...

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000012621662

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000013163070

        onnea ja pitkää pinnaa...sitä tarvitset vielä n 179 kertaa :) :)

        Et näytä selviävän kuukautta pidempään ilman minun huhuiluja? Kuinkahan moni linkki meni taas metsään.. Jos joku nyt sattui nuo linkit lukemaan (kuka oikeasti vaivautuu..??), niin kiljuvan äidin asialliset ja älykkäät vastineet ovat luettavissa joka toiselta otsikkoriviltä!

        P.s. Noh, menehän nyt paimentamaan sitä 5-päistä lapsilaumaasi välillä ettei miehesi työtaakan alla päästä koiraa vaan irti pihalla. Joko olet ratkonut, että kuka lapsistasi nyt saikaan niitä noppauksia ja kuka taas ei jne..? Vai kuinka monta lasta sinulla tällä hetkellä onkaan..?


      • tarpeeksi saanut

      • KURJA OLET OLEMA-...
        älyllä kasvatettu ja älyllä... kirjoitti:

        Huomaatko, että olet kirjoittanut ihan yhtä monta kertaa minulle? Miksi SINÄ et siis ole takiainen?

        Kovasti luulet olevasi muiden yläpuolella "helmiä sioille" -tyyppisillä heitoilla. :o) Mistäs ne kopsahtelee? Miksi sinä luulet olevasi minua parempi? Jospa minä olen helmi ja sinä sika?

        Minulla ei ole MITÄÄN vaikeuksia erottaa nöyrä-sanan eri muotoja, enkä niitä ole myöskään sekoittanut! Nöyrä-sanaa tuskin löytyy sanakirjasta.. Opettele se siis muualta.

        A) Nöyryys ei ole = tottelevaisuus ja kunnioitus! Mielestäsi auktoriteetin (mm. esimiehen) edessä tulee olla nöyrä. Ilmeisesti takanapäin saa kuitenkin olla kaikkea muuta (alentava puheesi "esimiesten metkuista")? Vaikka kunnioitan esimiestäni en ole nöyrä (palvelija) hänelle.

        B) Jokainen (usein heikkoitsetuntoinen) voi nöyryyttää toista halutessaan! Esim. paljastamalla toisen salaisuuden julkisella paikalla.

        C) Se, että luottamushenkilöitä on vähemmän kuin työnjohtajia ei tarkoita, etteikö luottamushenkilöitä voisi olla "liiemmin". Tiedätkö, että myös toimihenkilöillä on luottamusmiehiä? Ajattelepas kuinka paljon harvinaisempaa se on: heitä on hurjasti paljon vähemmän kuin duunareita!
        TAI lehmiä on vähemmän kuin sikoja, joten on todella harvinaista olla lehmä?? :o)

        D) Nyt kyllä on naurussa pidättelemistä! Kylläpä korvaamattoman ja tärkeän itsestäsi teet! Jos jotain oikeasti tärkeää haluat sarallasi aikaansaada niin opettele vähemmän alentava ja hyökkäävä kommunikointi-tyyli.

        KANADA on out..

        Ai mixkhä snää out takijainen ja minä en ole, seköös se ol snuun tään kierroksen kysymykseis ? -No tokkiisa kuulehaa sie; se on nyt ihan vaan että kun minä kerkesin sanoo enstx'-Noh, siis ihan tosissan se tuli siitä, että kun tarjosin mahdollisuutta, että olisit voinut jo lopettaa tämän hedelmättömäksi käyneen lepertelyn, mutta kun et osannut/tajunnut ottaa rivien välistä onkeesi, niin -"takijainen" olet sinä.

        Minä muuten olenkin SIKA! -nimittäin kiinalaisessa horoskopissa. Uskotko sitä? Minä en. Minä uskon vain totuutta ja olen sen myös löytänyt, joten sun "rakentavaa kritiikkiäs" saat naputtaa niin paljon kun sormenpäässä sulla nahka kestää.

        "..otin kurssin siihen suuntaan, johon sitten olen hiljalleen kasvanut. Olen vapautunut ideologioista, toisten ajattelusta, toisten mielipiteistä ja tarkoituksista." "...mutta en myöskään halua uhrata jumalille, jotka omatuntoni sanoo epäjumaliksi..." (lainaukset:Väinö Linna)-kertokoon jotain myös mun menttaliteetista; ajattelen omilla aivoilla, luon ja kehitän uutta -jos ei kelpaa, niin kalutkaa luitanne. Enkä nöyristele KENENKÄÄN edessä, mutta OSAAN olla järkevällä tavalla myös nöyrä.

        Toivottavasti sinä van et edusta itse jotain toimihenkilö porrasta, jos näin on, niin... siis voithan sinäkin nyt paljastaa mihin ammattiryhmään itse kuulut? ...,niin toivottavasti joku siitä porukasta pian käskee sun lopettaa enempi nolaamasta itseäs ja oman ammattikuntasi imagoa.

        Ja sitten TAAS, ennenkuin syytät muita "alentavasta ja hyökkäävästä" tyylistä, niin voit, jos kykenet, myös katsella omia aiempia aikaan saannoksiasi, sun ensimmäisen vastakommentista, (että kukahan se aloitti) nimimerkiltä "älyllä kasvatettu": "...pimeä komero ja piiska ovat tuhonneet aivosolujasi. Ongelmanratkaisukykysi on nolla..." Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. -Wanhan kansan viisauksia...


      • KURI OLI...
        tarpeeksi saanut kirjoitti:

        Ole kiltti ja mene poijjes..sun juttujasi ei jaksa kukaan enään lukea

        ...pongaamista, sellastako SINÄ
        täällä harrastat -Hö
        jos mun kommenttia tarkoitit,
        niin meni sitten tod. pahasti
        metikköön. Joo että näin,
        ja voit jatkaa matkaa.


      • yksimonista
        äiti kiljunen kirjoitti:

        Meitä on jo monta...

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000012621662

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000382&posting=22000000013163070

        onnea ja pitkää pinnaa...sitä tarvitset vielä n 179 kertaa :) :)

        Pitäisikö tuolle yhdelle yrittää jotenkin saada apua tohon agressiivisee itsehillinnän puutteeseensa? Jotenkaa ei niin kovin yllättävää huomata tänne palstalle taas eksyessäni, että samainen riitapukari yhä jaksaa kimpoilla ja tapella kaikkien kanssa kaikesta, mistä vaan voi tapella.
        Mutta ihan oikeasti, alan olla hieman huolissaan hoitaakoo lapsensa samalla antaumuksella kuin täällä antaa kuvan itsestään...


      • jalat maassa
        KURJA OLET OLEMA-... kirjoitti:

        Ai mixkhä snää out takijainen ja minä en ole, seköös se ol snuun tään kierroksen kysymykseis ? -No tokkiisa kuulehaa sie; se on nyt ihan vaan että kun minä kerkesin sanoo enstx'-Noh, siis ihan tosissan se tuli siitä, että kun tarjosin mahdollisuutta, että olisit voinut jo lopettaa tämän hedelmättömäksi käyneen lepertelyn, mutta kun et osannut/tajunnut ottaa rivien välistä onkeesi, niin -"takijainen" olet sinä.

        Minä muuten olenkin SIKA! -nimittäin kiinalaisessa horoskopissa. Uskotko sitä? Minä en. Minä uskon vain totuutta ja olen sen myös löytänyt, joten sun "rakentavaa kritiikkiäs" saat naputtaa niin paljon kun sormenpäässä sulla nahka kestää.

        "..otin kurssin siihen suuntaan, johon sitten olen hiljalleen kasvanut. Olen vapautunut ideologioista, toisten ajattelusta, toisten mielipiteistä ja tarkoituksista." "...mutta en myöskään halua uhrata jumalille, jotka omatuntoni sanoo epäjumaliksi..." (lainaukset:Väinö Linna)-kertokoon jotain myös mun menttaliteetista; ajattelen omilla aivoilla, luon ja kehitän uutta -jos ei kelpaa, niin kalutkaa luitanne. Enkä nöyristele KENENKÄÄN edessä, mutta OSAAN olla järkevällä tavalla myös nöyrä.

        Toivottavasti sinä van et edusta itse jotain toimihenkilö porrasta, jos näin on, niin... siis voithan sinäkin nyt paljastaa mihin ammattiryhmään itse kuulut? ...,niin toivottavasti joku siitä porukasta pian käskee sun lopettaa enempi nolaamasta itseäs ja oman ammattikuntasi imagoa.

        Ja sitten TAAS, ennenkuin syytät muita "alentavasta ja hyökkäävästä" tyylistä, niin voit, jos kykenet, myös katsella omia aiempia aikaan saannoksiasi, sun ensimmäisen vastakommentista, (että kukahan se aloitti) nimimerkiltä "älyllä kasvatettu": "...pimeä komero ja piiska ovat tuhonneet aivosolujasi. Ongelmanratkaisukykysi on nolla..." Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan. -Wanhan kansan viisauksia...

        SINÄ tarjosit MAHDOLLISUUTTA? Miksi sinä koko ajan jakelet noita "armopalojasi"? Minä lopetan kun haluan, en silloin kun sinä sanot! Niin teet myös sinä ja niin kauan kun vastailet olet sinä aivan yhtä takiainen kuin minä. Piste.

        Harvoin sitä tapaakaan noin itseään täynnä olevia SIKOJA.. Rinnastat sitten itsesi oikein Väinö Linnan ajatuksiin tällä kertaa. Olet kaukana niistä, joten palaa maan pinnalle hyvä luottamusmies.

        Niinhän sinä haluaisitkin tietää ammattini. Oikein kiemurtelet siellä kun odotat vastausta. Turhaan. Se ei ole oleellista tämän keskustelun kannalta. Luovu sinäkin ammattirasismista, muutkin ihmiset kuin "melko suuren firman luottamushenkilöt" ovat aivan yhtä arvokkaita ja hyviä. Toiset vähän enemmän lahjaakkaampia, toiset sikoja. :)

        Sinun alatyyliseen ilmaisuun ei tarvita metsää. Vaikka olisikin varmaan kiva palata eppu-luokalle ja kannella "toi alotti", niin koita nyt kuitenkin ottaa rohkeasti vastuu omista sanomisista.

        Viime kierroksen kysymys muuten kuului pikemminkin miksi kuvittelet olevasi muita parempi.


      • Yksi vielä useammista
        yksimonista kirjoitti:

        Pitäisikö tuolle yhdelle yrittää jotenkin saada apua tohon agressiivisee itsehillinnän puutteeseensa? Jotenkaa ei niin kovin yllättävää huomata tänne palstalle taas eksyessäni, että samainen riitapukari yhä jaksaa kimpoilla ja tapella kaikkien kanssa kaikesta, mistä vaan voi tapella.
        Mutta ihan oikeasti, alan olla hieman huolissaan hoitaakoo lapsensa samalla antaumuksella kuin täällä antaa kuvan itsestään...

        Minua huolestuttaa taas tuon äiti kiljusen lapset. Minäkään en täällä usein käy, mutta huomaan, että täällä on monta jotka kummastelevat äiti kiljusen kommentteja. Ollaan niitä muiden äitien (muutama "ammattilainenkin") kanssa kimpassakin luettu ja välillä naurettu, pääasiassa kyllä on huoli, että miten lapsiraukkansa kestävät tuon tyypin aggressioita. Jos samalla tapaa aina huutelee lapsiaan riitelemään kanssaan kuin täällä hakee riitapukaria niin voi luoja.
        Meitä on siis todellakin paljon huolestuneita äiti kiljusen mielentilasta!


      • Ritva_

        Olen saanut vitsaa ja remmiä ...kyllä vitsa tekee paljon kipeämpää kuin remmi.


      • Jussi vm-60
        Ritva_ kirjoitti:

        Olen saanut vitsaa ja remmiä ...kyllä vitsa tekee paljon kipeämpää kuin remmi.

        Molempia on saatu, tosin remmiä ainoastaan yhden ainoan kerran niin kuin "jälkiruuaksi". Joskus rippikouluikäisenä varastin äitimuorilta rahaa ja karkasin paikalliselle tanssilavalle. Palatessani joskus aamuyön tunteina hän odotti eteisessä piiskan kanssa ja sain heti tuoreeltaan oikein kunnon vitsasaunan. Sitten herättyäni seuraavana päivänä äiti oli huomannut myös varkauteni ja sitten tuli vielä remmistä jo valmiiksi aralle pyllylle.


      • "Puukorva"
        ´Nitta` kirjoitti:

        En minä voi täällä olla ainut, jonka ei tarvitse lastaan nöyryyttää ja/tai kuriittaa ruumiillisesti saadakseen tämän tottelemaan?
        Eikö keskustelu tosiaan tuota enää nykyään tulosta? Sanotaan, ettei lapsi ymmärrä. Lapset ymmärtävät yllättävän hyvin.
        Paljon riippuu vanhemmista...

        No, tuskin sinä sentään ainut ole vaan muistellessani omaa lapsuuttani ja murrosikääni, ei vanhempieni huutaminen taikka asiallinen keskustelu ja vetominen paljoakaan tätä tyttöä töyssyttänyt. Kun olin päässyt edellisestä ripityksestä , ei muuta kuin kohti uusia kohelluksia. Olin suorastaan sairaallisen ilkeä muita ihmisiä kohtaan, ihmisiä, jotka eivät voineet minulle kostaa. Veljeni kyllä saivat piiskaa paljon herkemmin vaan eihän tyttöä saanut kurittaa, ja minä ulosmittasin sen "edun" kyllä täydellisesti.
        Kaikki kuitenkin muuttui kun eräänä kesäisenä sunnuntai-aamuna katselin kun naapurin emäntä ripusti pyykkiä kuivumaan kahden rakennuksen väliin vedetylle pyykkinarulle. Silloin sain päähäni mennä katkaisemaan se naru keskeltä poikki ja pyykkien pudottua maahan juoksin taas kotiin suojaan. Vaan se naapurin emäntä sattui näkemään ja kiroten juoksi perässäni meille ja kertoi vanhemmilleni taas tekosistani ja vaati minulle oikein kunnon selkäsaunaa. Ja vaikka äitini lupautui pesemään pyykit uudelleen, naapurin emäntä ei siihen tyytynyt vaan edelleen vaati minua piiskattavaksi ja siinä heti hänen läsnäollessaan. Eipä siinä vanhemmilleni paljoakaan vaitoehtoja jäänyt ja niin sain oikein kunnon remmisaunan paljaalle pyllylleni kaikkien nähden naapurin emännän vaatiessa yhä lisää ja lujempaa
        Täytyy sanoa että kyllä yksikin kunnon selkäsauna voi muutta lasta todella paljon sillä seuraavaan puoleen vuoteen ei tullut tehtyä mitään vastaavaa ja kun se "paha minä" alkoi jälleen nostaa päätään sain vielä toisen kerran selkääni ja täytyy myöntää että ihan aiheesta silloinkin.
        Vasta noiden selkäsaunojen jälkeen tajusin, kuinka ileä olin ollutkaan ja aloin todella häpeämään niitä tekosiani


      • sain remmiä
        "Puukorva" kirjoitti:

        No, tuskin sinä sentään ainut ole vaan muistellessani omaa lapsuuttani ja murrosikääni, ei vanhempieni huutaminen taikka asiallinen keskustelu ja vetominen paljoakaan tätä tyttöä töyssyttänyt. Kun olin päässyt edellisestä ripityksestä , ei muuta kuin kohti uusia kohelluksia. Olin suorastaan sairaallisen ilkeä muita ihmisiä kohtaan, ihmisiä, jotka eivät voineet minulle kostaa. Veljeni kyllä saivat piiskaa paljon herkemmin vaan eihän tyttöä saanut kurittaa, ja minä ulosmittasin sen "edun" kyllä täydellisesti.
        Kaikki kuitenkin muuttui kun eräänä kesäisenä sunnuntai-aamuna katselin kun naapurin emäntä ripusti pyykkiä kuivumaan kahden rakennuksen väliin vedetylle pyykkinarulle. Silloin sain päähäni mennä katkaisemaan se naru keskeltä poikki ja pyykkien pudottua maahan juoksin taas kotiin suojaan. Vaan se naapurin emäntä sattui näkemään ja kiroten juoksi perässäni meille ja kertoi vanhemmilleni taas tekosistani ja vaati minulle oikein kunnon selkäsaunaa. Ja vaikka äitini lupautui pesemään pyykit uudelleen, naapurin emäntä ei siihen tyytynyt vaan edelleen vaati minua piiskattavaksi ja siinä heti hänen läsnäollessaan. Eipä siinä vanhemmilleni paljoakaan vaitoehtoja jäänyt ja niin sain oikein kunnon remmisaunan paljaalle pyllylleni kaikkien nähden naapurin emännän vaatiessa yhä lisää ja lujempaa
        Täytyy sanoa että kyllä yksikin kunnon selkäsauna voi muutta lasta todella paljon sillä seuraavaan puoleen vuoteen ei tullut tehtyä mitään vastaavaa ja kun se "paha minä" alkoi jälleen nostaa päätään sain vielä toisen kerran selkääni ja täytyy myöntää että ihan aiheesta silloinkin.
        Vasta noiden selkäsaunojen jälkeen tajusin, kuinka ileä olin ollutkaan ja aloin todella häpeämään niitä tekosiani

        Olin aikoinani yksityikoulussa. Vanhempani olivat pääsääntöisesti ulkomailla töissä. Joten minulla oli yksityisopettaja kotonani.Itse olin 8-vutias pojan vintiö. Opettajatar oli tosi tyylikäs 30-vuotias kaunotar. Hänellä oli aina hieno jakkupuku päällä ja alla valkoinen paitatapusero ja rusetti kaulassa. Kerran hän oli suuttunut käytökseeni, ja aikoi antaa minulle oikein kunnon selkäsaunan. Hän sanoi, että nyt kyllä ipana saat sellaisen selkäsaunan, että tuntuu. Minua vähän pelotti,mitä on tulevan. Opettajatar meni vanhempieni makuuhuoneeseen ja tuli takaisin remmi kädessä. Hän oikein riisui jakkutakin päältään ja komensi minut kumartumaan pulpetin päälle. Ja sitten laskemaan housut nilkkoihin. Minua todella hävetti .Ja alushousut myös.Pyllyn pitää olla aivan paljas, kun annetaan remmi selkäsauna. Siinä olin pylly paljaana opettajatareni edessä odottamassa, kunnon remmi selkäsaunaa. Opettaja tuli taakseni,olin peiliä vasten joten näin, kun hän nosti remmikäden ilmaan ja löi napakasti paljaalle takapuolelleni. Sitä remmiselkäsaunaa kesti n. 15min.


      • Liikaa sääntöjä
        timanttimies kirjoitti:

        lasten hyväksikäytöltä,lapset käyttää lastensuojelulakia jo väärin aikuisia vastaan,ehkä lapset pitäis kaikki huitaista kasvatuslaitokseen,siel on sotilaskuri

        Jotenkin on arvot sekaisin lapsilta ja osin vanhemmiltakin.
        Vanhempaa ei saisi kurittamisesta rankaista, jos lapsi on tahallaan tehnyt väärin ja isommin. Nyt syyllistetään vanhempia, jotka edes yrittävät kasvattaa lapsiaan oikeaan.
        Omaani en joutunut siten kurittamaan, mutta lapsuudesta on tapaus remmikurituksesta veljelle, kun oli toisen pojan kanssa lähes sytyttäneet puutalokorttelin.
        Kellarissa sytyttivät paperilentsikoita... Tuli nieli jo sähköjohtoja. Lapsia olisi syytä valvoa. Kuka olikaan syyllinen?
        Toisen pojan kättä poltettiin. Se oli kauhean oloista.


      • liikaa sääntöjä
        satunnainen. kirjoitti:

        Vaikka täällä netissä tuntuukin liikkuvan paljon itsekkäitä ruumiillisen kurituksen kannattajia, onneksi todellisuus on toinen, tilastotietojen valossa. On helppo ymmärtää miksi täällä liikkuu niin paljon ruumiillisia kurittajia. Kun äiti/isi kuluttaa kaiken vapaa-aikansa keskustelupalstoilla, on jokseenkin järkeenkäypää ettei se todellinen kasvatustyö ole kovin lähellä sydäntä.

        Ei se noin mustavalkoista ole. Lapsissa on tosi ilkeitä manipuloijia. Myös mukaan menijöitä.
        Kyllä jokin seuraamus aikuisillekin elämässä seuraa, kun tekee tahallaan väärin. Se pitää opettaa jo lapsillekin. Toinen uskoo puheesta, toinen ei.


      • Häpeän teho
        "Puukorva" kirjoitti:

        No, tuskin sinä sentään ainut ole vaan muistellessani omaa lapsuuttani ja murrosikääni, ei vanhempieni huutaminen taikka asiallinen keskustelu ja vetominen paljoakaan tätä tyttöä töyssyttänyt. Kun olin päässyt edellisestä ripityksestä , ei muuta kuin kohti uusia kohelluksia. Olin suorastaan sairaallisen ilkeä muita ihmisiä kohtaan, ihmisiä, jotka eivät voineet minulle kostaa. Veljeni kyllä saivat piiskaa paljon herkemmin vaan eihän tyttöä saanut kurittaa, ja minä ulosmittasin sen "edun" kyllä täydellisesti.
        Kaikki kuitenkin muuttui kun eräänä kesäisenä sunnuntai-aamuna katselin kun naapurin emäntä ripusti pyykkiä kuivumaan kahden rakennuksen väliin vedetylle pyykkinarulle. Silloin sain päähäni mennä katkaisemaan se naru keskeltä poikki ja pyykkien pudottua maahan juoksin taas kotiin suojaan. Vaan se naapurin emäntä sattui näkemään ja kiroten juoksi perässäni meille ja kertoi vanhemmilleni taas tekosistani ja vaati minulle oikein kunnon selkäsaunaa. Ja vaikka äitini lupautui pesemään pyykit uudelleen, naapurin emäntä ei siihen tyytynyt vaan edelleen vaati minua piiskattavaksi ja siinä heti hänen läsnäollessaan. Eipä siinä vanhemmilleni paljoakaan vaitoehtoja jäänyt ja niin sain oikein kunnon remmisaunan paljaalle pyllylleni kaikkien nähden naapurin emännän vaatiessa yhä lisää ja lujempaa
        Täytyy sanoa että kyllä yksikin kunnon selkäsauna voi muutta lasta todella paljon sillä seuraavaan puoleen vuoteen ei tullut tehtyä mitään vastaavaa ja kun se "paha minä" alkoi jälleen nostaa päätään sain vielä toisen kerran selkääni ja täytyy myöntää että ihan aiheesta silloinkin.
        Vasta noiden selkäsaunojen jälkeen tajusin, kuinka ileä olin ollutkaan ja aloin todella häpeämään niitä tekosiani

        Se juuri on rangaistuksen tarkoitus, opettaa oikeaan. Yleensä kerta riittää, kuten sinullekin.


    • pelastus monelle

      On todella paljon lapsia jotka tarvis koivuvitsaa paljaalle pyllylle todella lujasti ja sen jälkeen luetaan käyttäytymissäännöt udelleen ja sitten vielä toinen selkäsauna. Molemmilla kerroilla noin 30 erittäin lujaa iskua koko pyllyn ja yläreisien alueelle. Se tekee vain hyvää ja siitä tulee turvallinen mieli.
      Nykyään on todella paljon siis lapsia jotka elää kuin pellossa ja saavat sanoa mitä vain ja tehdä lähes mitä vain. Tästä hyysäävästä "kannustavasta" kasvattamattomuudesta maksetaan nyt jo hintaa ja se hinta nousee koko ajan.
      Se että miksi maksetaan ja millaista hintaa, se on pitkä tarina.
      Lasta ei saa missään nimessä hakata vihassa vaan häntä tulee piiskata vitsalla siten että annetaan ymmärtää että tämä on hänen ja kaikkien parhaaksi.

      • herra

        Sellainen kohtalainen piiskaaminen on ihan hyväksi. Vituttaa sellset vanhemmat jotka lässyttää ettei sais edes pentuun koskeakaan rangaistakseen.


      • Eikä mikään remmi
        herra kirjoitti:

        Sellainen kohtalainen piiskaaminen on ihan hyväksi. Vituttaa sellset vanhemmat jotka lässyttää ettei sais edes pentuun koskeakaan rangaistakseen.

        Itsekin keskustelun alaista "luomu"-tuotetta saaneena, haluan muistuttaa: Huom! Että, minkä tyyppisestä puutavarasta on kyse kun puhutaan ja tarkoitetaan vitsaa tai vitsaksia. -Ne ovat vahvuudeltaan hyvin ohuita nuoria koivun oksia.

        Alunperin ei niiden (siis koivun vitsojen) ole ollutkaan tarkoitus olla rankaisuvälineinä sitä luokkaa, että niillä esim. kovinkaan helposti, edes olisi ollut mahdollista syyllistyä sellaiseen lasten pahoinpitelyyn, johon sitten aikanaan, erinäisistä metodipoikkeamista johtuen, alettiin kiinnittää aiheellisestikin huomiota.

        Eräs osa asiasta oli se, että ko. materiaalin oleellisen tärkeä ominaisuus, alunperin, oli siis se että sen tuli olla tuore ja kimmoisa, eli tavallaan suhteellisen "pehmeä".

        Ja, HUOM! ollakseen tuore, niin vitsaa piti lähteä erikseen HAKEMAAN metsästä. Tällä on sikäli merkitystä, että näin ikään kuin väkisinkin kului hyvä tovin verran aikaa, ennen kuin päästiin aloittamaan varsinaista rangaistuksen toteuttamista. (Nykyaikana se on samalla oivallinen tilaisuus käydä samalla kertaa vaikkapa ns. "vitsalenkillä") Tällä taas on oleellinen merkitys sikäli, että lasta ei millään muotoa koskaan pitäisi alkaa rankaisemaan vielä siinä vaiheessa, kun ollaan itse vihastuksen ja tunnekuohun vallassa, vaan vanhemman tulisi antaa itselleen ja lapselle aikaa miettiä, että mitä oikeastaan on tapahtunut ja mikä on sopiva rangaistuksen määrä ja laatu. Samalla vältetään esim. sitä, ettei olla liian hätiköiviä, vaan selvitetään esim. onko lapsi todella syyllistynyt siihen mistä hän "on syytettynä".

        Luultavasti ongelmat; yli lyönnit, pahoinpitelyt yms. ovat aiheutuneet siitä, ettei kaupunki olosuhteisiin siirryttäessä näitä "herra Koivuniemen metodin mukaisia" välineitä enää ollut niinkään saatavilla. Näin ollen olosuhteista, tiedon puutteesta, tinkimisestä metodin noudattamisessa (ts. laiskuudesta) tai muista eri syistä johtuen, ajauduttiin käyttämään alkuperäisestä metodista poikkeavia korvikevälineitä, kuten vöitä, keppejä, halkoja, mattojen tamppausvälineitä, letkun pätkiä yms.

        Nämä valitettavat syyt johtivat lopulta, melko piankin, hätiköidysti ja yksityiskohtia riittävästi tutkimatta valmisteltuun lain laatimiseen. Sen seuruksena monet, suhteettomaan lojaalisuuteen ja maalaisjärjen käyttämättä jättämiseen taipuvaiset ihmiset, ovat luopuneet vuosisatoja, ehkä jopa tuhansia vuosia vanhasta, tehokkuudeltaan ja toimivuudeltaan kiistämättömästä, perinnetavasta. Ja nyt, tämän "vitsattoman aikakauden" seurauksena, pitäisi suomeen rakentaa TAAS lisää vankilapaikkoja! Lain laatijoiden olisi aika herätä! Tämä tulee yhteiskunnalle tosi kalliiksi!


      • pajuraippa

        Minäkin sain pienenä kuoritulla pajulla perseelle,koska sain liian huonoja numeroita koulussa äiti piiskasi minut kunnolla toisella kerralla en laittanut pitkiä kalsareita jalkaan niin äiti heitti housut kinttuun ja antoi polvella poikittain


    • osunut naulan

      kantaan. Toiseksi vain fiksut vanhemmat osaavat kasvattaa lapsen ilman nöyryyttämistä, alistamista ja satuttamista.
      Fiksut vanhemmat osaavat käyttää älyä kasvatuksessa ja siten ovat valmiimpia vanhemmiksi kuin vanhemmat jotka eivät viitsi nähdä vaivaa ja nujertavat pienen ihmisalun siitä päivästä lähtien kun osaa ilmaista itseään.
      Niinpä tänä päivänä on liikaa vanhempia ihmisiä joilla ei ole mitään suvaitevaisuuteen liityviä tunteita vain pieni maailma joka PYÖRII OMAN NAVAN YMPÄRILLÄ.

      • Eikä mikään remmi

        Ellei kirjoituksestasi niiiin kovin kovin räikeästi paistaisi läpi, samalla tavoin kuin niin kovin monista muistakin samaa gatekoriaa edustavista puolustelupuheenvuoroista, että nyt tuntuu olevan pakottava tarve ylimielisesti ja omahyväisesti yrittää osoittaa että , minä, MINÄHÄN se juuri olenkin, joka tässä fiksuuden viittaa kannan harteillani ja älyn kruunua päässäni, ottamatta lainkaan huomioon että ne nyt eivät kuitenkaan ole ominaisuuksia, jotka annettaisiin jollekin ihmiselle tai edes ihmisryhmälle -YKSINOIKEUDELLA!

        Ja, ellei kirjoituksestasi myös niin kovin räikeästi paistaisi läpi, samalla tavoin kuin niin kovin monista muistakin samaa gatekoriaa edustavista puolustelupuheenvuoroista, että tuntuu olevan tarvetta myös yrittää vakuutella että se kasvatus josta itse on ollut osallisena, ei olisikaan sellainen kasvatus joka on johtanut ja lisääntyvässä määrin johtaa sellaiseen kyseenalaiseen lopputulokseen, että tämäkin maa jossa ei tuoreesta koivupuusta edes ole pulaa, on kohta sietämättömän täynnä itsekkäitä besservissereitä. Eikä siinä vielä kaikki, vaan että niillä on vielä joku todella omanlaisensa käsitys siitä, mitä suvaitsevaisuuden HEIDÄN mielestään KUULUU tarkoittaa...

        Ja taas ei, eipä tietenkään -itsekäs ihminen ole osannut lukea, tai ainakaan ymmärtää lukemaansa, kun yrittää syyllistää, väittämällä että ko. metodissa "..vanhemmat eivät viitsi nähdä vaivaa..." ! Kun minä tyytyväisenä "asiakkaana" juuri sain seikkaperäisesti kuvailtua miten paljon vaivan näköä vaativasta prosessista kaiken kaikkiaan metodissa on kyse huolellista luomumateriaalin valitsemista edellyttävine, metsässä käymisineen ja mitä muuta ko. metodin onnistunut toteuttaminen fyysisen osion lisäksi käytännössä edellyttää.

        Hei kannattaisi sen lisäksi että on oppinut lukemaan, vaikkakin että "osaisi" lukea -jopa hyvin nopeastikin, yrittää opetella myös luetun ymmärtämistä. Kyllä senkin voi vielä oppia -ehkä?


      • Eikä mikään remmi
        Eikä mikään remmi kirjoitti:

        Ellei kirjoituksestasi niiiin kovin kovin räikeästi paistaisi läpi, samalla tavoin kuin niin kovin monista muistakin samaa gatekoriaa edustavista puolustelupuheenvuoroista, että nyt tuntuu olevan pakottava tarve ylimielisesti ja omahyväisesti yrittää osoittaa että , minä, MINÄHÄN se juuri olenkin, joka tässä fiksuuden viittaa kannan harteillani ja älyn kruunua päässäni, ottamatta lainkaan huomioon että ne nyt eivät kuitenkaan ole ominaisuuksia, jotka annettaisiin jollekin ihmiselle tai edes ihmisryhmälle -YKSINOIKEUDELLA!

        Ja, ellei kirjoituksestasi myös niin kovin räikeästi paistaisi läpi, samalla tavoin kuin niin kovin monista muistakin samaa gatekoriaa edustavista puolustelupuheenvuoroista, että tuntuu olevan tarvetta myös yrittää vakuutella että se kasvatus josta itse on ollut osallisena, ei olisikaan sellainen kasvatus joka on johtanut ja lisääntyvässä määrin johtaa sellaiseen kyseenalaiseen lopputulokseen, että tämäkin maa jossa ei tuoreesta koivupuusta edes ole pulaa, on kohta sietämättömän täynnä itsekkäitä besservissereitä. Eikä siinä vielä kaikki, vaan että niillä on vielä joku todella omanlaisensa käsitys siitä, mitä suvaitsevaisuuden HEIDÄN mielestään KUULUU tarkoittaa...

        Ja taas ei, eipä tietenkään -itsekäs ihminen ole osannut lukea, tai ainakaan ymmärtää lukemaansa, kun yrittää syyllistää, väittämällä että ko. metodissa "..vanhemmat eivät viitsi nähdä vaivaa..." ! Kun minä tyytyväisenä "asiakkaana" juuri sain seikkaperäisesti kuvailtua miten paljon vaivan näköä vaativasta prosessista kaiken kaikkiaan metodissa on kyse huolellista luomumateriaalin valitsemista edellyttävine, metsässä käymisineen ja mitä muuta ko. metodin onnistunut toteuttaminen fyysisen osion lisäksi käytännössä edellyttää.

        Hei kannattaisi sen lisäksi että on oppinut lukemaan, vaikkakin että "osaisi" lukea -jopa hyvin nopeastikin, yrittää opetella myös luetun ymmärtämistä. Kyllä senkin voi vielä oppia -ehkä?

        jos edllisellä kirjoittajalla OLI TARKOITUS "EI mikään remmi"-nimimerkin kirjoitukseen, niin on syytä vielä opetella tän järjestelmän käyttöä...

        Minun kirjoitukseni OLI jokatapauksessa vastaus kaikkien niiden kirjoituksiin, jotka vain ITSE ovat omasta mielestään fiksuja, sen ainoan ja oikean haltijoita... Ja sitten vielä, sama hengenvetoon kehtaavat syyttää muita suvaitsemattomuudesta!


      • ei todellakaan
        Eikä mikään remmi kirjoitti:

        jos edllisellä kirjoittajalla OLI TARKOITUS "EI mikään remmi"-nimimerkin kirjoitukseen, niin on syytä vielä opetella tän järjestelmän käyttöä...

        Minun kirjoitukseni OLI jokatapauksessa vastaus kaikkien niiden kirjoituksiin, jotka vain ITSE ovat omasta mielestään fiksuja, sen ainoan ja oikean haltijoita... Ja sitten vielä, sama hengenvetoon kehtaavat syyttää muita suvaitsemattomuudesta!

        ollut pätemisestä tarkoitus. Toiseksi, ihan vaan lapsen kasvatukseen liittyen kirjoitus.
        Ei pidä ottaa kaikkea itseensä ellei nyt aiheesta kolahtanut.


      • Eikä mikään remmi
        ei todellakaan kirjoitti:

        ollut pätemisestä tarkoitus. Toiseksi, ihan vaan lapsen kasvatukseen liittyen kirjoitus.
        Ei pidä ottaa kaikkea itseensä ellei nyt aiheesta kolahtanut.

        Nyt todella osoitit, olevasi fiksu, koska osoitit olevasi, tietyllä tapaa minua fiksumpi. Aikoinaan kun tuli jostain sanonnaksi asti että "fiksut pärjää aina" ,niin minä siihen lisäyksenä, että "mutta miten mulle mahtaa käydäkään..."


      • Eikä mikään remmi
        Eikä mikään remmi kirjoitti:

        Nyt todella osoitit, olevasi fiksu, koska osoitit olevasi, tietyllä tapaa minua fiksumpi. Aikoinaan kun tuli jostain sanonnaksi asti että "fiksut pärjää aina" ,niin minä siihen lisäyksenä, että "mutta miten mulle mahtaa käydäkään..."

        Porissa ainakin on hieno aurinkoinen talvipäivä ja aurinko lämmittää.
        Nyt vaikka "vitsametsään" reippailemaan ja sieltä koivun vitsoja keräämään...

        No hei, älkääs nyt pillastuko, enhän mä nyt tarkoittanutkaan...
        että teidän tarttis alkaa lapsillenne piiskaa antamaan
        -varsinkin jos ne osaa olla OK.
        Niitähän voi pitää ihan vaan maljakossa koristeena -pian ne
        alkaa viheriöimään(siinäkin on tiettyä symboliikkaa).
        Toisaalta pysyyhän ne siinä melko pitkään tuoreina ja notkeina... ;)


      • diagnoosisi?
        Eikä mikään remmi kirjoitti:

        Porissa ainakin on hieno aurinkoinen talvipäivä ja aurinko lämmittää.
        Nyt vaikka "vitsametsään" reippailemaan ja sieltä koivun vitsoja keräämään...

        No hei, älkääs nyt pillastuko, enhän mä nyt tarkoittanutkaan...
        että teidän tarttis alkaa lapsillenne piiskaa antamaan
        -varsinkin jos ne osaa olla OK.
        Niitähän voi pitää ihan vaan maljakossa koristeena -pian ne
        alkaa viheriöimään(siinäkin on tiettyä symboliikkaa).
        Toisaalta pysyyhän ne siinä melko pitkään tuoreina ja notkeina... ;)

        Ihan sairasta.. eihän tuosta ota selvää elävä erkkikään..


      • (vastaa hän pikaisesti)
        Eikä mikään remmi kirjoitti:

        Porissa ainakin on hieno aurinkoinen talvipäivä ja aurinko lämmittää.
        Nyt vaikka "vitsametsään" reippailemaan ja sieltä koivun vitsoja keräämään...

        No hei, älkääs nyt pillastuko, enhän mä nyt tarkoittanutkaan...
        että teidän tarttis alkaa lapsillenne piiskaa antamaan
        -varsinkin jos ne osaa olla OK.
        Niitähän voi pitää ihan vaan maljakossa koristeena -pian ne
        alkaa viheriöimään(siinäkin on tiettyä symboliikkaa).
        Toisaalta pysyyhän ne siinä melko pitkään tuoreina ja notkeina... ;)

        tulla "pystymettästä" tohon tyyliin ihmettelemään, lukematta (ainakin tuli se vaikutelma) aikaisempia kirjoitelmia, jotka NEKÄÄN eivät välttämättä kirjoitettu, ilman kurillista hymyn häivettä suupielessä ja pilke silmäkulmassa... Hywää päiwää


    • ihan niin

      Ei välttämättä paljon lapsosia ja ahtaat asunnot olleet herkästi käytetyn vitsan taustalla. Esim. oma äitini (synt. 1932) oli vanhempiensa ainoa tytär ja he asuivat silloisessa isossa talossa- asinpinta-alaltaan noin 85 neliötä- ja silti hän kertoi saaneensa isältään vielä 18-vuotiaana eli vuonna -50. Se vain oli yleinen tapa ja hänen mukaansa silloin vanhempia, jotka eivät vitsaa käyttäneet, pidettiin huonoina kasvattajina

      • sata neliötä

        Meillä virkamiesperheessä oli ehkä sata neliötä, osittain isän työhuoneena. Kaksi pojankoltiaista. Vitsaa saatiin molemmat miltei viikottain, olimme melko vallattomia. Sitten kun minun kolme vuotta nuorempi veli meni oppikouluun, niin selitettiin, että ei oppikoululaista piiskata. Hänen kohdallaan piiskat loppuivatkin, minä sain edelleen tiheästi. Odotin hartaasti, että minäkin pääsisin oppikouluun ja minullakin selkäsaunat loppuisivat. Katkera pettymys. että minun kohdallani piiskakasvatus jatkui entistä kovempana aina 15-vuotiaaksi, vaikka en mielestäni ollut pahankurisempi kuin isoveli. Mutta vastaan ei voinut panna. Isoveli nauroi monesti, että minä saan paremman kasvatuksen kuin hän. Tämä oli 60-luvulla.


      • sata neliötä
        sata neliötä kirjoitti:

        Meillä virkamiesperheessä oli ehkä sata neliötä, osittain isän työhuoneena. Kaksi pojankoltiaista. Vitsaa saatiin molemmat miltei viikottain, olimme melko vallattomia. Sitten kun minun kolme vuotta nuorempi veli meni oppikouluun, niin selitettiin, että ei oppikoululaista piiskata. Hänen kohdallaan piiskat loppuivatkin, minä sain edelleen tiheästi. Odotin hartaasti, että minäkin pääsisin oppikouluun ja minullakin selkäsaunat loppuisivat. Katkera pettymys. että minun kohdallani piiskakasvatus jatkui entistä kovempana aina 15-vuotiaaksi, vaikka en mielestäni ollut pahankurisempi kuin isoveli. Mutta vastaan ei voinut panna. Isoveli nauroi monesti, että minä saan paremman kasvatuksen kuin hän. Tämä oli 60-luvulla.

        Tulipa edellisessä "painovirhe". Minun velipoika oli tietysti kolme vuotta minua vanhempi, eikä nuorempi. (Kas kun ei kukaan ole vielä kerinnyt huomauttamaan asiasta!)


      • Pojasta papparaiseks

        Niinpä niin. Ennenvanhaan selkäsauna luokiteltiin varsin hyväksi ja välttämättömäksi kasvatusmenetelmäksi. Annettiinhan niitä 1800-luvulla vielä virkavallankin toimesta. Kyllä sitä ennen ison talon isäntä uskoi vastaavansa paria nimismiestä, eikä siinä virkavaltaa tarvittu, kun hän porukkansa järjestyksessä piti. Jos sattui vielä olemaan sopivan luontoinen, niin siinä saattoi saada selkäsaunan aikuinen poika ja renkikin. Tunsin yhden isännän, joka piiskasi aikuisen tyttärensä, kun tuo ilmoitti kenen kanssa aikoi mennä naimisiin.

        Nykyään nuoret pojat kyselevät toisiltaan, paljonko nousee penkistä. Ennen tutkailtiin kaveria sanomalla: "Saitko isältäs selkäsaunan?"


      • lujasti vitsaa pylly
        Pojasta papparaiseks kirjoitti:

        Niinpä niin. Ennenvanhaan selkäsauna luokiteltiin varsin hyväksi ja välttämättömäksi kasvatusmenetelmäksi. Annettiinhan niitä 1800-luvulla vielä virkavallankin toimesta. Kyllä sitä ennen ison talon isäntä uskoi vastaavansa paria nimismiestä, eikä siinä virkavaltaa tarvittu, kun hän porukkansa järjestyksessä piti. Jos sattui vielä olemaan sopivan luontoinen, niin siinä saattoi saada selkäsaunan aikuinen poika ja renkikin. Tunsin yhden isännän, joka piiskasi aikuisen tyttärensä, kun tuo ilmoitti kenen kanssa aikoi mennä naimisiin.

        Nykyään nuoret pojat kyselevät toisiltaan, paljonko nousee penkistä. Ennen tutkailtiin kaveria sanomalla: "Saitko isältäs selkäsaunan?"

        Niin ja nämä entisajan pojat jotka isältään saivat remmiä ja vitsaa, heidän ei tarvinnut pelleillä pennkpunnerruksien kanssa eikä machoila peilisaleissa kromatuilla putkilla ja luistella mailan kanssa kiekon perässä, he teki työtä jolla tämä maa rakennettiin.
        Vitsaa ja remmiä annettiin ennenvanhaan kunnolla ja se teki hyvää vain.
        Minä sain poikana selkääni kerran viikossa pääasiassa koivuvitsaa paljaalle pyllylle ja reisien yläosiin. Se oli aina kaksi kaksois selkäsauna, ensin tuli 30-40 iskua sitten puhuttelutauko ja sitten tuli oikein kunnolla niin että olin vatsallani kurituspatjalla ja vitsalla annettiin noin 80 iskua niin että pylly meni aina rikki.
        Hyvää se vain teki, se vahvisti. Piiskasin aikanaan omat pojat myös kun ne teki tuhmuuksia ja nyt ovat kaikki hyvin toimeentulevia aikuisia ja monessa mukana.


        Nyt kun tarkkailee ympäristöä niin voi olla syystä huolissaan kurin ja moraalin rappeutumisesta. On ajauduttu suvaitsevaiduuden ja hyysäämisen mätänevään yhteiskuntaan jossa ei ole mitään kuria.
        Voisin jatkaa tätä tässä vaikka kuinka mutta jos joku haluaa kirjoitella kunnon vitsa ja remmikurista niin: [email protected] siellä se kunnon aito kuri vielä on.


    • Avautukaa ny Shatana

      "Nyt kun tarkkailee ympäristöä niin voi olla syystä huolissaan kurin ja moraalin rappeutumisesta. On ajauduttu suvaitsevaiduuden ja hyysäämisen mätänevään yhteiskuntaan jossa ei ole mitään kuria."

      IHAN TOTTA..

      Kaikilla palstoilla vanhemmat kyselevät että miten voin puuttua 15vuotiaani alkoholin juomiseen,ilman että hän suuttuu? Miten tiedän missä poikani oleskelee viikonloppuisin?

      On se niin SHATANAN MAHOTONTA?? Kysyy minne menee, kenen luokse, soittaa sen kaverin vanhemmille? o_O tai kattoo tekstarit läpi ja kattoo mitä ne on puhunu.

      -Se loukkaa yksityisyyttä!!

      PA*KAN V*TUT MITÄN YKSITYISYYTTÄ 15 VUOTIAALLA OLE.

      Jos on epäilys että pentu on joka viikonloppu vetämässä perseet olalle niin KUMPI ON PAREMPI?? Se että ET tee mitään vai että TEET??

      Sitte mietitään mistä näitä pummeja tulee kun EI YHTÄÄN VOIDA OTTAA VASTUUTA.

      JA LOPETTAKAA, se IÄNIKUINEN...TOISTEN syyttäminen.

      "Kaverit pakotti!"
      "MITÄ TE OOTTE TEHNY MUN ENKELILLE,SE ON IHAN KÄNNISSÄ!?!?"
      "Kouluissa pitäisi vähän enemmän pitää kuria!"
      "MIKSI POLIISI EI TEE MITÄÄN!?"

      KAttokaa PEILIIN,hommatkaa SELKÄRANKAA ja mikä tärkein:
      OLKAA VANHEMPIA.

      Se miten pentu käyttäytyy on täysin heijastuminen siitä miten sitä kasvatetaan.

      Antakaa vapautta,antakaa kaikki mitä se haluaa. Tehkää siitä itsekeskeinen mu*lkku joka ei osaa arvostaa mitään ja vaatii kaiken tekemättä mitään.
      Sitte ku tulee 18v ja pitäs muuttaa omaan kämppään,eikä osaa edes pyykkiä pestä niin sitte nähään kuinka hyvin on kasvatettu.

      Tavaroiden antaminen ei ole rakkautta,ET ole maailman paras isä tai äiti jos annat ihan kaiken mitä se napero haluaa.

      Tai jos jonku mielestä se että lapsena saa kaiken mitä haluaa osottaa että vanhemmat välittää niin ootte mitä luultavimmin porvareita ja TÄYSIN irti todellisuudesta.

      • buuttin

        Kyllä tämä viimeinen venäläisessä orpokodissa tapahtunut härskihoitajien tekemä
        lasten kova kepillä pahoinpitely pitää laajasti tuomita video oli youtubessa sieltä se poistettu mutta katsokaa www.bestcore.com sieltä sitä ei saa pois
        on se venäjällä raakaa se lasten pahoinpitely jotain tarttis tehdä


    • Rouva 1

      Parikymmentä vuotta sitten olin ripari iässä sain äitiltä remmiä pari kertaa vuotessa muutoin hoitettiin kuritus vitsalla remmitessä oli navasta alaspäin paljaana äitin sylissä remmiä annettiin aluksi hellästi välillä äiti silitti pyllyäni noin kymmenen lyönnin välein pakarat punoitti kunnolla,kuumotti pitkään ai ai ja pienet itkut välissä kun tämän tytön pyllyä remmittiin.

      • Rikollista toimintaa

        Äitisi oli siis sadisti. Oletko sinäkin? Päättelen tekstin tunnelmasta.


    • Vitsaton

      Kyllä vitsa tai piiska oli entisinä aikoina kasvatuskeino, ei vihan osoitus, vaikka ehkä vihapäissään toimittiinkin. Aloittajan kertomissa oloissa ei asunut koulusivistystä saaneita, joilla olisi ollut aavistustakaan muunlaisista ohjauksen muodoista.

      Eikä ennen vanhaan tunnettu tarvetta selittää, kertoa ja puhua lapsille kaiken maailman asioita. Silloin tuumittiin, että lapsi ei vielä ymmärrä ja jotkut tuumaavat niin vieläkin. Silti, vaikka lapset ymmärtävät joskus paljon paremmin ja enemmän kuin aikuiset.

      Joskin toisaalta; ahtaus, oli se asunnon, ympäristön, mielen, hengen, ajatusten ... tai minkä nimistä vain, ei tuota koskaan mitään hyvää, ei ennen eikä nyt.

    • Rouva1

      Kolmetoista vuotiaana sain remmiä ensikerran jos kahtesti oli piiskattu samasta asiasta jälekkäin eikä autanut otettiin remmikäyttöön itse tahallein tein kolmannenkerran sitten sain remmiä olin muhkeaperäinen jo tässä iässä remmittävää pintaalaa olikylliksi jotenkin alitajuisesti haluin itse saata remmiä äiti ei olut sadisti jotenkin tuntui hyvälle kun pyllyäkuumotti pitkään.

      • masokistimies

        Minä olen kateellinen sinua Rouva1


      • Rouva 2

        Saatiin vitsaa ala luokilta alkain ylä luokilla ollessa äiti otti pahimmissa tapauksissa remmin käyttöön eka kerran sain remmiä tupakantakia äiti istui korkealla jakkaralla otti hamoseni pois laski sukkikset,pikkarit puoleenväliin reittä otti syliinsä pitin jakkaran poikki puusta kiini ensaanut käsiäni remmin eteen äiti piti vasemmalla kätellä vyötäröstäni etten putoa sylistä potkin,rmpuilin joka oli turhaa sain remmiä pyllylle paljon viimeisen kerran sain remmiä 16 vuotiaana oltiin samalla jakkaralla mina olin pelkissä rinssikoissa pystyin potkimaan vapaasti pyllyä kuumotti montatuntia.


      • Rouva3
        Rouva 2 kirjoitti:

        Saatiin vitsaa ala luokilta alkain ylä luokilla ollessa äiti otti pahimmissa tapauksissa remmin käyttöön eka kerran sain remmiä tupakantakia äiti istui korkealla jakkaralla otti hamoseni pois laski sukkikset,pikkarit puoleenväliin reittä otti syliinsä pitin jakkaran poikki puusta kiini ensaanut käsiäni remmin eteen äiti piti vasemmalla kätellä vyötäröstäni etten putoa sylistä potkin,rmpuilin joka oli turhaa sain remmiä pyllylle paljon viimeisen kerran sain remmiä 16 vuotiaana oltiin samalla jakkaralla mina olin pelkissä rinssikoissa pystyin potkimaan vapaasti pyllyä kuumotti montatuntia.

        Minä sain vain vitsaa ylleensä olmme sängynpäällä piiskatessa muutaman kerran olin äitin reisillä keittiö jakkaralla käteni yltivät lattiaan hamekorvissa pikkarit,sukkikset polvissa enpystynyt pistämään vastaan vaan potkin jarimpuilin äiti pitilantiosta,reitenyläosasta että pysyn sylissä kovemminkin piiskatessa sain vielä 16 vuotiaana monasti vitsaa pyllylle,reisille kyllä pyllypunoitti,reitet olivat rantuiset.


      • Rouva4
        Rouva3 kirjoitti:

        Minä sain vain vitsaa ylleensä olmme sängynpäällä piiskatessa muutaman kerran olin äitin reisillä keittiö jakkaralla käteni yltivät lattiaan hamekorvissa pikkarit,sukkikset polvissa enpystynyt pistämään vastaan vaan potkin jarimpuilin äiti pitilantiosta,reitenyläosasta että pysyn sylissä kovemminkin piiskatessa sain vielä 16 vuotiaana monasti vitsaa pyllylle,reisille kyllä pyllypunoitti,reitet olivat rantuiset.

        Minut äiti riisui aina itse mekon,hameen josolin varkuissa äiti hoiti nämäkin piiskatessa olin 12vuotiaasta lähtien vyötäröstä alaspäin paljaana tykkäsin pystyin potkimaan vapaasti piiskatessa olin aina äitin reisillä isona tyttönä sain hakea itse vitsan äitille vitsaa käytettiin kahtenkesken äiti ei hyväksynyt katsojia isäkään eisaanut olla paikalla kun isotyttö sai vitsaa saunan pukuhuoneessa vitsa temmelsi alapäässäni joskus pitkäänkin olin vyötäröstä puoliväliinreittä vitsottu vielä 16V olin muutaman kerran äitin reisillä.


      • Vitsaasaanut
        Rouva 2 kirjoitti:

        Saatiin vitsaa ala luokilta alkain ylä luokilla ollessa äiti otti pahimmissa tapauksissa remmin käyttöön eka kerran sain remmiä tupakantakia äiti istui korkealla jakkaralla otti hamoseni pois laski sukkikset,pikkarit puoleenväliin reittä otti syliinsä pitin jakkaran poikki puusta kiini ensaanut käsiäni remmin eteen äiti piti vasemmalla kätellä vyötäröstäni etten putoa sylistä potkin,rmpuilin joka oli turhaa sain remmiä pyllylle paljon viimeisen kerran sain remmiä 16 vuotiaana oltiin samalla jakkaralla mina olin pelkissä rinssikoissa pystyin potkimaan vapaasti pyllyä kuumotti montatuntia.

        Meillä käytettiin Koivuvitsaa 7vuotiaana sain ekavitsat vitsaa käytettiin kahtenkesken kymmenvuotiaana haimme yhtessä vitsan äiti näytti millainen vitsa otetaan jotta osaisin jatkossa hakea itse vitsan sain myös riisua itse alapäänipaljaaksi 14vuotiaana otettiin meillä korkeakeittiöjakkara käyttöön sain pitää hellan tangostakiini pyllyni lepäsi äitinlevitetyillä reisillä saipiiskattuahyvästi enpystynyt vastustelemaan sain tälleen montakertaa vielä16 vuotiaana oli jakkarakäytössä äiti kertoi itse saaneensa samalla jakkaralla omalta äitiltään äiti ei piiskannut koskaan liikaa osasi antaa sopivasti.


      • Isonavitsaa
        Rouva4 kirjoitti:

        Minut äiti riisui aina itse mekon,hameen josolin varkuissa äiti hoiti nämäkin piiskatessa olin 12vuotiaasta lähtien vyötäröstä alaspäin paljaana tykkäsin pystyin potkimaan vapaasti piiskatessa olin aina äitin reisillä isona tyttönä sain hakea itse vitsan äitille vitsaa käytettiin kahtenkesken äiti ei hyväksynyt katsojia isäkään eisaanut olla paikalla kun isotyttö sai vitsaa saunan pukuhuoneessa vitsa temmelsi alapäässäni joskus pitkäänkin olin vyötäröstä puoliväliinreittä vitsottu vielä 16V olin muutaman kerran äitin reisillä.

        Haimme monasti yhtessä vitsan Äitinkanssa 8-12vuotiaana Äiti riisui minut myös alapääni paljaaksi olin äitin paljailla reisillä ottamassa vitsaa 12 vuotiaasta lähtien ennen vitsaa otin äitiä kaulasta kuiskasin ota minut Äiti kiltti pitä hyvänä sylissäsi äitin reisillä levitin omani sai annettua reisille työnsin pyrstöäni äitille joka oli aika muhkea Äiti antoi hyvästi vitsaa Halasin Äitiä vitsan jälkeen olin 17vuotias kun halasin äitiä vitsan jälkeen.


    • Peili

      Saimme piiskaa äitiltä tarvittaissa olin 13vuotias aloin katsomaan pyllyäni kun äiti piiskasi sitä en nähnyt kunnolla selkäni eitaipunut kylliksi näin vain äitin käten liikkuvan,tunsin vitsan osuvan pyllylleni äiti huomasi tämän kysyi haluanko nähtä pyllyni,piiskatessa haluin tämän jälkeen äiti laittoi ison peilin sängynpäätyyn seinälle kun sain vitsaa tästänäin kun pyllynipunakoitui ja vitsa heilui tykkäsin katsoa pyllyäni monet kymmenet kerrat noin viisitoistavuotiaana annettiin joskus myös reisille vitsaa näin peilistä kun reisilleni ilmestyi vitsan rannut sain vitsaa melkein 17 vuotiaaksi. elimme 70lukua

    • Tintti-70

      Ei se tarvinnut alempaa sosiaalista luokkaa kun vittaa sai,meilläkin äiti oli opettaja ja isä insinööri niin kyllä vitsa oli vain ahkerassa käytössä . Äiti oli oikeastaan se joka antoi kun isä oli paljon työreissuillaan niin jotenkin häntä usko paremmin sitten kun oli kotona.
      Vitsa haettiin itse yleensä ja piti olla reilun kokoinen ettei tuu uutta hakua.Vitsaa ei salailtu vaan kyllä tutut tiesi et vitsa on meillä käytössä ja joskus saikin vieraiden aikana kun villiintyi liikaa.Viimeisen kerra sai yleensä kun täytti 15v ja oli murrosiän kynnyksellä,meitäkin kun oli 4 lasta niin kyl äiti oli vaan aikamoinen piiskuri kun piti meidät kaikki ruodussa vitsalla mutta ihan ok lapsuus oli.

    • Heikosti muistuu

      Aika huvittavia nuo ilmaukset, että sai selkäänsä niin, että muisti käyttäytyä kunnolla.

      Minulla on varma tieto asiasta, että olen saanut aika monta kertaa selkäsaunan, mutta minä en muita niistä kuin yhden, todin vain pari väläystä siitäkin.

      Koska olin tuolloin jo aika vanha, varmaankin käynyt rippikoulunkin, niin ihmettelen, miksi en lähtenyt karkuun.

      Ensimmäinen muistikuva on, että makasin selälläni lattialla, niin että olin isän jalkojenvälissä ja näin hänen selkänsä. Jalkani hän oli vääntänyt pystyyn ja ottanut vasempaan kainaloonsa. Ilmeisesti minulta revittiin housuja alas. Vaikka en muista kuink siinä kävi. Muistan minkä väriset vaatteet isällä oli ja kuinka omien jalkojen näkeminen tuntui oudolta. Ne tulivat väärästä suunnasta. Tämä muistikuva on melkein kuin pelkkä valokuva.

      Toinen kohtaus on sellainen, jossa olen polvillani lattialla ja isä puristaa minua jaloillaan kyljistä ja piiska laulaa pakaroilla. En muista kuinka olin tuohon tilanteeseen joutunut ja kuinka se loppui.Oletan, että kysymyksessä kummassakin tapauksessa sama kerta. Kurituksen syystä minulle ei ole minkäänlaista aavistusta.

      Sitä minä olen ihmetellyt, että miksi en lähtenyt karkuun, koska olin jo niin iso. Sisariltani olen kuullut, että minulla on ollut useita piiskajaisia, vaan enpä muista. Joten tuskin olen ottanut opikseni.

      • arja leena

        Aivot suojelevat tuollaiselta traumaattiselta. Itse en muista, kuin yhden kerran kun äiti räpsi risulla takapuolelle ja reisille. Olin karannut naapuriin siskon perässä, vaikka oli kielletty.
        Pari vuotta sitten muisteltiin lapsuutta isosikon kanssa ja hän kertoi minua piiskatun ja remmitetyn usein. Itse en muista muuta kuin, että yritin olla näkymätön ja poissa tieltä. Kotoa muutin heti kun se oli mahdollista.


    • Anonyymi

      Vielä1980 Luvulla oli monessa paikassa Vitsat käytössä minä sain Äitiltäni vitsaa aika usein Äiti Riisui Minut navastaalaspäin paljaaksi otti syliinsä hellästi mutta varmoin ottein piti vyötäröstä kiini pysyin hyvin sylissä koska potkin piiskatessa paljon Äiti silitti pyllyäni välillä tyynytteli märinääni sain sitten lisää piiskaa sain muutaman kerran vuotessa vielä16vuotiaana olin Äitin Piiskattavana sain pitkiä piiskauksia alapääni oli punainen,pieniä piiskamakkaroita reisillä,lantiolla.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      583
      4252
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      144
      3126
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2407
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2260
    6. 235
      1748
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1437
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1320
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe