Sairastan lievää(?) paniikkihäiriötä. Kohtauksen tullessa ei ole kyllä mitenkään lievä, mutta esiintyvyys on harvoin. Viimeksi kolmisen viikkoa sitten, sitä edellisen kerran kesällä -05 ja sitä edellisen kerran parivuotta sitten. Mutta nyt sitten eilen illalla tuli lievä kohtaus ja jatkui läpi yön ja vieläkin on sellanen paska olo. Töihin en pystynyt menemään(oon kaupan kassalla, ah mikä unelma paniikkihäiriöiselle).
No siis tosta opamoxista. Onko se ihan yleisesti käytetty aine nimenomaan juuri siinä kohtauksessa? Kun musta tuntuu, että ei se sitä kohtausta vie pois, alkaa vaan unettamaan pirusti.
Kesällä lääkäri jutteli, et jos toi opamoxi ei tehoa toivotulla tavalla, niin sitten siirrytään johonkin estolääkitykseen mitä otetaan jokapäivä.. Mikähän se sitten olisi?
Entäs, pitääkö paikkansa se, että tollaisen estolääkityksen kun aloittaa niin voi olla monta viikkoa kun se toimii just päinvastoin, eli tuo sen kohtauksen? Kiva olla sitten töissä...
Mun palaa niin hermo tähän olotilaan, ku pumppu hakkaa ja pyörryttää, on kuuma on kylmä ja joku pelottaa´, mutta kun ei tiedä että mikä..
Opamox paniikkikohtauksessa?
12
9632
Vastaukset
- on yleensä
paniikkihäiriössä jokin antidepressiivi, esim. SSRI-lääke.
Alussa olo saattaa paheta. - hhjhjjj
Tuo estolääkitys tarkoittaa varmaan sitä, että syödään masennuslääkettä pienellä annoksella..?
Mä söin joskus masennukseen Sepram (Cipramil ehkä tunnetumpi) -nimistä mas.lääkettä, ja lääkäri selitti että sitä käytetään myös paniikkihäiriöön. Annos masennukseen yleensä 20mg tai 40 mg/vrk ja paniikkiin sitten esim. 10mg/vrk.
Lääkeselosteessa luki, että voi mennä muutama viikko, jopa 2kk, ennen kuin paniikkioireet alkaa helpottamaan, ja ennen sitä ne voi hetkeksi jopa pahentua.- somene
Niin, siis mulla on nyt ollu kesästä asti käytössä myös triptyl 10mg. Otan 1-2 aina iltaisin, et saisin nukuttua (kun olen tullu siihen tulokseen, että mulla tulee se kohtaus aina sillon, jos en ole esim. viikkoon saanut kunnolla nukuttua)
Pitäsköhän sitten vaihtaa tota "iltalääkettä".. Tuo on kuulemma joku vanhanajan masennuslääke, mutta ei tehoa kai paniikkikohtaukseen.
- Herbiina
joskus ensiapuna paniikkikohtaukseen. Ei toiminut. Pienellä määrällä en huomannu mitää vaikutusta ja isommalla sitten tosissaa meinasi mennä taju ns. parkkiin. Nyt on Propral kokeilussa ja tähän mennessä ollutkin parempi. Mulla on myös jatkuva lääkitys Sitalopraami 40 mg ja Rivatril 2 2 mg vuorokaudessa. Sillon kun aloitettiin toi Sitalopraami ni en muista että mulla ois ollut mitään oireita. Mutta erilaisiahan me ollaan kaikki.
- someone
Onks niissä ensalkuun jotain liiallista väsymistä tms? Mites se propral, miten pian siitä saa avun? Mul oli tosta opamoxista vielä kesällä apua, mut ei kyl nyt oo tuntunu enää tehoovan.
- Herbiina
someone kirjoitti:
Onks niissä ensalkuun jotain liiallista väsymistä tms? Mites se propral, miten pian siitä saa avun? Mul oli tosta opamoxista vielä kesällä apua, mut ei kyl nyt oo tuntunu enää tehoovan.
Propralin hinta on alle kymmene euroo miinus kelakorvaus ja Sitalopraami 24 euroo miinus kelakorvaus. Molemmat ovat 100 kpl:n pakkauksia. Musta Propralin vaikutus alkaa melkein heti kun on ottanut, ei mene kauaa. Eikä mulla tullut mitään väsymyksiä niistä.
- ateisti20
että lääkäri on määrännyt sinulle Opamoxia paniikkioireisiin, koska kyseinen lääke ei ole niihin erityisen tehokas. Bentsodiatsepiineista alpratsolaami (Esim.Alprox) on huomattavasti parempi ja tehokkaampi kohtauslääke, ja se lienee myös yleisimmin käytössä.
Alpratsolaamin etuna oksatsepaamiin verrattuna on se, että alpratsolaami on huomattavasti nopeavaikutteisempi ja sopii siten tilanteisiin, jossa nimenomaan nopea teho on tarpeen.
Estolääkitys voi olla hyvä ja tarpeellinen vaihtoehto, koska aikaa myöten se vähentää kohtauksia tai saattaa jopa lopettaa ne kokonaan. Kannattaa käydä lääkärissä, niin voitte yhdessä lääkärisi kanssa pohtia lääkitystäsi uudestaan.- someone
Ja pyydän sitä estolääkitystä ja jotain muuta ton opamoxin tilalle.
Mietityttää vain kovasti, että mitenkäs mun mahtaa työt sujua kun aloittaa sen lääkityksen..? Onko muilla kokemusta, pystyykö hoitamaan työnsä silti kuten ennenkin? - ateisti20
someone kirjoitti:
Ja pyydän sitä estolääkitystä ja jotain muuta ton opamoxin tilalle.
Mietityttää vain kovasti, että mitenkäs mun mahtaa työt sujua kun aloittaa sen lääkityksen..? Onko muilla kokemusta, pystyykö hoitamaan työnsä silti kuten ennenkin?ei pitäisi tulla. Estolääkkeinä käytetään yleensä jotakin serotoniinin takaisinoton estäjää, joilla ei pahemmin ole haittavaikutuksia. Voit siis aivan hyvin jatkaa työtäsi. Haittavaikutukset ja lääkkeen vaikutus tosin hieman vaihtelevat yksilöittäin, mutta useimmille lääkkeet sopivat hyvin. Kysy asiasta tarkemmin lääkäriltäsi.
Yleensä suurin haittavaikutus on se, että estolääkkeen teho tulee esille vasta noin 1-2 viikon kuluttua lääkityksen aloittamisesta. Tuona aikana myös paniikkioireet usein hieman pahenevat hetkellisesti.
Pitkäaikaiskäytössä estolääke ei vaikuta normaaliin elämään millään tavalla, jos lääke on sopiva ja sitä käytetään oikein. - someone
ateisti20 kirjoitti:
ei pitäisi tulla. Estolääkkeinä käytetään yleensä jotakin serotoniinin takaisinoton estäjää, joilla ei pahemmin ole haittavaikutuksia. Voit siis aivan hyvin jatkaa työtäsi. Haittavaikutukset ja lääkkeen vaikutus tosin hieman vaihtelevat yksilöittäin, mutta useimmille lääkkeet sopivat hyvin. Kysy asiasta tarkemmin lääkäriltäsi.
Yleensä suurin haittavaikutus on se, että estolääkkeen teho tulee esille vasta noin 1-2 viikon kuluttua lääkityksen aloittamisesta. Tuona aikana myös paniikkioireet usein hieman pahenevat hetkellisesti.
Pitkäaikaiskäytössä estolääke ei vaikuta normaaliin elämään millään tavalla, jos lääke on sopiva ja sitä käytetään oikein.Opamoxista sanoi, että hänen mielestään näin nuoren, ei pitäisi kyseiseen lääkkeeseen sekaantua. Mutta sanoi, että jos nyt tuosta sepramin aloituksesta lyö kohtauksen päälle, niin voi ottaa opamoxia hetkellisesti.
Kuinkahan pian vaan tuosta lääkkeestä mahtaa alkaa olemaan apua? Loppuviikko on sairaslomaa, mutta mitenkähän ensiviikko, voiko ne alkuoireet kestää niin pitkälle?
Kiitos jos joku vastaa! - ateisti20
someone kirjoitti:
Opamoxista sanoi, että hänen mielestään näin nuoren, ei pitäisi kyseiseen lääkkeeseen sekaantua. Mutta sanoi, että jos nyt tuosta sepramin aloituksesta lyö kohtauksen päälle, niin voi ottaa opamoxia hetkellisesti.
Kuinkahan pian vaan tuosta lääkkeestä mahtaa alkaa olemaan apua? Loppuviikko on sairaslomaa, mutta mitenkähän ensiviikko, voiko ne alkuoireet kestää niin pitkälle?
Kiitos jos joku vastaa!vaikutuksen alkaminen on yksilöllistä. Viikossa vaikutus voi olla jo hyvinkin merkittävä. Täyden tehonsa lääkkeet saavuttavat kuitenkin usein vasta noin parin kuukauden käytön jälkeen, joten älä ole huolissasi, vaikka jonkinlaisia lieviö kohtauksia ilmaantuisikin.
Jos sinusta vielä ensi viikolla tuntuu, että töihin meneminen on vaikeaa, hae lisää sairauslomaa.
Lääkärisi suhtautuminen Opamoxiin johtuu varmasti siitä, että kyseessä on riippuvuutta aiheuttava lääke, jonka käytössä on noudatettava varovaisuutta. Ihmettelen silti, että hän on valinnut kohtauslääkkeeksi Opamoxin eikä esim. Alproxia, joka on paniikkihäiriöön huomattavasti sopivampi.
Yritä jaksaa, ja muista, että sopiva estolääke ei aina löydy ensimmäisellä yrityksellä. Jos oireesi jatkuvat pahoina vielä useita viikkoja, mene uudestaan lääkäriin keskustelemaan mahdollisesta lääkityksen vaihtamisesta. - someone
ateisti20 kirjoitti:
vaikutuksen alkaminen on yksilöllistä. Viikossa vaikutus voi olla jo hyvinkin merkittävä. Täyden tehonsa lääkkeet saavuttavat kuitenkin usein vasta noin parin kuukauden käytön jälkeen, joten älä ole huolissasi, vaikka jonkinlaisia lieviö kohtauksia ilmaantuisikin.
Jos sinusta vielä ensi viikolla tuntuu, että töihin meneminen on vaikeaa, hae lisää sairauslomaa.
Lääkärisi suhtautuminen Opamoxiin johtuu varmasti siitä, että kyseessä on riippuvuutta aiheuttava lääke, jonka käytössä on noudatettava varovaisuutta. Ihmettelen silti, että hän on valinnut kohtauslääkkeeksi Opamoxin eikä esim. Alproxia, joka on paniikkihäiriöön huomattavasti sopivampi.
Yritä jaksaa, ja muista, että sopiva estolääke ei aina löydy ensimmäisellä yrityksellä. Jos oireesi jatkuvat pahoina vielä useita viikkoja, mene uudestaan lääkäriin keskustelemaan mahdollisesta lääkityksen vaihtamisesta.Mutta mulla on siinä se kaikkein pahin juttu, että mua stressaa olla sairaslomalla, tarkoitan, että kun tiedän, että pomo ei asiasta tykkää ja todennäköisesti sen jossain välissä sanoo. Kun sillä ei kerran asiasta ole kokemusta, niin sen on hyvä antaa ohjeita.
Olo olisi huomattavasti helpompi ja siten "paraneminenkin", jos tietäis, ettei mua hoputeta takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162356
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135828- 45821
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673