hei,
onko joku tietäväinen täällä joka olisi kokenut itse kyseisen sairauden?
Kysyn, että miten se ilmenee, kuinka äkkiä se tulee eli kuinka paljon alkoholia on kulunut ennen kuin saitte sen tulehduksen?
Lisäksi, mitä joitte , joitteko kaljaa vai viinaa. itse olen juonut 4v. putkeen mutta välttynyt siltä vielä ainakin . huolestuin tony halmeen tapauksesta ja ajattelin muuttaa vähän tapojani.
HAIMATULEHDUKSESTA
38
35922
Vastaukset
- Omenaviini
http://www.paihdelinkki.fi/faq/faq_aineet_05.htm
Itselläni on olut kyllä tuota äkillistä ylävatsakipua, joka säteilee selkään ja ripulia on joka ruokailun jälkeen (useita kertoja). Laihtumista ei ole ilmentynyt (päinvastoin). Yleiskunto on aivan surkea :(- Omenaviini
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto5_3.pdf
Epäilen yhä vanhvemmin, että minulla on jo krooninen haimatulehdus. Onkohan toivoa, ettei kumminkaan tulisi se haimasyöpä? - Tuskin sentään.
Omenaviini kirjoitti:
http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto5_3.pdf
Epäilen yhä vanhvemmin, että minulla on jo krooninen haimatulehdus. Onkohan toivoa, ettei kumminkaan tulisi se haimasyöpä?Sinulle kävi nyt ihan samalla tavalla, kun meidän äidille aina, kun hän luki Kodin Suurta Lääkärikirjaa. Luki minkä vaan taudin oireita, niin aina joku niistä sopi äitiin ja oli "varmaa tietoa", että hän sairastaa milloin mitäkin tautia. Ihmeparaneminen tuli, kun hävitin koko opuksen.
Koita kuitenkin lopettaa se viininlipitys! :)))
- hoitsu..
huono tuuri, pankreatiitti voi tulla jo ensim. kerran juomisesta.
- tietoinen.
Yleensähän haimatulehdus vaatii pitkän historian ja haiman ärryttämisen, mutta huonolla säkällä reipas juominen voi yhdellä kertaa aiheuttaa tulehduksen.
Yleisesti tulehdus iskee kyllä hyvin nopeasti ja kivut ovat TODELLA karmeat, mutta kyllä sitten taas joskus "hiipii" eli esim. juomaputken aikana tai ihan viikonloppujuomisellakin varoittelee ja yks kaks sitten jysähtää. Usein juomisen ollessa ns. päällä.
Kahdesti olen todistanut äkillistä sairastumista. Toinen oli henkilö jolla ei ollut mikään outo juttu, kolmena päivänä viikossa to-la veti aina aivan pedaalit seis ja sunnuntainakin vielä välillä tasoitteli. Maha kipuillut jo jonkin aikaa tavalla, jonka itsekin veikkasin haimaksi jo ennenkin. Yks kaks sitten eräs krapula-aamu nousi sängystä, pari askelta ja tippui takaisin lattialle. Oli kuulemma huutanut niin, että kerrostalon koko rappu oli herännyt. 6 viikkoa sairaalassa, josta 4 teholla ja tiputuksessa kuoleman rajamailla. Kaikki diabeteksestä lähtien iski ja haima pelistä pois, monta lääkettä käytössä ym. siitä lähtien mutta henki säilyi sentään.
Toinen tapaus sitten jo todella huonoa tuuria. Juhannuksena (klassista tämäkin) toisena juomapäivänä hyvin kohtuudella muutoin juova tuttu alkoi valitella mahakipua kun oli puolitoista vuorokautta juotu "samoilla silmillä". N. 30 kaljaa ja ison pullon verran kirkasta oli juopotellut kun sitten yks kaks tipahti ja huuto oli silloinkin järkyttävä. Pillit vinkuen sairaalaan, mutta oli alle kahdessa vuorokaudessa ohi kivut ja tulehdus. Muutoin säilyi ihan terveenä mutta ikuinen alkoholikielto tietenkin ilman vaihtoehtoja.
Kumpikaan ei ole pisaraakaan kyllä enää uskaltanut juoda, toinen niin kohtuukäyttäjä muutenkin että ei ollut ongelma ja toinen niin romuna pysyvästi ettei ole mitään vaihtoehtoja. Monet lääkkeetkin ym. ovat kiellettyjä ettei laukea uusi tulehdus ja rajoituksia syömisessä reippaasti yms.
Tiedän myös muitakin tapauksia, joissa ei ole ollut edes kova juomari mutta niin vain on haima mennyt. Tyypillistä satunnaiskäyttäjälle on kuulemma lääkäreiden mukaan, että aamulla herätään kipuun ja yleisesti sitten kovalle juomarille iskee tulehdus jo juomisvaiheessa. Toisen paikat kestävät "ikuisesti" ja toisen eivät juuri mitään...- tietoinen.
Eihän tulehdus aina tule (itse asiassa aika harvoin) niin että kerralla pudottaa, joskus menee ihan päiviäkin joina moni yrittää vain jos se siitä helpottaisi. Kuumeet, oksentelut ja erittäin rajut mahakivut kyllä akuutissa tulehduksessa iskevät liki poikkeuksetta ja itsestään ei kyllä helpota. Joskus oireet yltyvät muutamissa tunneissa tai tosiaan ihan päivissä, mutta sairaalaan ne kyllä aina tuppaavat viemään eivätkä itsestään helpota.
- Omenaviini
tietoinen. kirjoitti:
Eihän tulehdus aina tule (itse asiassa aika harvoin) niin että kerralla pudottaa, joskus menee ihan päiviäkin joina moni yrittää vain jos se siitä helpottaisi. Kuumeet, oksentelut ja erittäin rajut mahakivut kyllä akuutissa tulehduksessa iskevät liki poikkeuksetta ja itsestään ei kyllä helpota. Joskus oireet yltyvät muutamissa tunneissa tai tosiaan ihan päivissä, mutta sairaalaan ne kyllä aina tuppaavat viemään eivätkä itsestään helpota.
Eka kerralla vietiin ambulanssilla terveyskeskuksesta lisätutkimuksiin keskussairaalaan ensiapuun. Epäilivät virtsakiveä, jota ei kyllä saatu vahvistettua. Kivut loppuivat sitten kun sain suonen sisäisen kipupistoksen lääketä, joka tehoaa "sileisiin sisäelimiin" (jotenkin niin se oli). Sain sitten samaa lääkettä tablettipurkin, josta on määrä ottaa, jos kivut uusii.
Noin puoli vuotta sen jälkeen kipu tuli taas ja jouduin terveyskeskukseen pyytämään apua. Kerroin aikaisemmasta virtsakiviepäilystä, jolloin sain heti sen pistoksen ja kivut hävisivät.
Nyt kyllä tulee mieleen, että oilisikohan tuolloin ollut kyse kuitenkin haimasta? Mitään kiviä ei missään röntgenkuvissa löytynyt...hmm.. - Omenaviini
Omenaviini kirjoitti:
Eka kerralla vietiin ambulanssilla terveyskeskuksesta lisätutkimuksiin keskussairaalaan ensiapuun. Epäilivät virtsakiveä, jota ei kyllä saatu vahvistettua. Kivut loppuivat sitten kun sain suonen sisäisen kipupistoksen lääketä, joka tehoaa "sileisiin sisäelimiin" (jotenkin niin se oli). Sain sitten samaa lääkettä tablettipurkin, josta on määrä ottaa, jos kivut uusii.
Noin puoli vuotta sen jälkeen kipu tuli taas ja jouduin terveyskeskukseen pyytämään apua. Kerroin aikaisemmasta virtsakiviepäilystä, jolloin sain heti sen pistoksen ja kivut hävisivät.
Nyt kyllä tulee mieleen, että oilisikohan tuolloin ollut kyse kuitenkin haimasta? Mitään kiviä ei missään röntgenkuvissa löytynyt...hmm..Minulla oli tapana juoda aikaisemmin Vermout Biancoa. Kävi niin, että parin lasin jälkeen alkoivat nuo hirvittävät ylävatsakivut.
Yritin vielä tuon ensimäisen kerran jälkeen kokeilla "lempijuomaani", mutta oireet tulivat joka kerta. Nyt ne kivut ovat niin hyvin muistissa, ettei kertakaikkiaan tulisi mieleenkään juoda ko. ainetta. Ei tee mieli. Onkohan niin, että herkistyin vain Biancolle ja jollekin siinä olevalle ainesosalle, vai oliko tuolloinkin kyse alkoholin itsensä aiheuttamasta ärsytyksestä? - Bianco
Omenaviini kirjoitti:
Minulla oli tapana juoda aikaisemmin Vermout Biancoa. Kävi niin, että parin lasin jälkeen alkoivat nuo hirvittävät ylävatsakivut.
Yritin vielä tuon ensimäisen kerran jälkeen kokeilla "lempijuomaani", mutta oireet tulivat joka kerta. Nyt ne kivut ovat niin hyvin muistissa, ettei kertakaikkiaan tulisi mieleenkään juoda ko. ainetta. Ei tee mieli. Onkohan niin, että herkistyin vain Biancolle ja jollekin siinä olevalle ainesosalle, vai oliko tuolloinkin kyse alkoholin itsensä aiheuttamasta ärsytyksestä?Sitten Juice sairastui ja teki hän laulunkin, jossa sanottiin, että "maksa sano poks" tai jotain sinne päin. Tuolloinhan taiteilija myös lahtui hurjasti.
- Denso
Omenaviini kirjoitti:
Minulla oli tapana juoda aikaisemmin Vermout Biancoa. Kävi niin, että parin lasin jälkeen alkoivat nuo hirvittävät ylävatsakivut.
Yritin vielä tuon ensimäisen kerran jälkeen kokeilla "lempijuomaani", mutta oireet tulivat joka kerta. Nyt ne kivut ovat niin hyvin muistissa, ettei kertakaikkiaan tulisi mieleenkään juoda ko. ainetta. Ei tee mieli. Onkohan niin, että herkistyin vain Biancolle ja jollekin siinä olevalle ainesosalle, vai oliko tuolloinkin kyse alkoholin itsensä aiheuttamasta ärsytyksestä?Ainahan se juopon maha on sekaisin ja hiukkasen kipeä jos sinne jatkuvasti pulputtelee alkoholipitoisia liemiä. Hapan viini eritoten on omiaan ärsyttämään vatsaa. Sinulla voi olla alkava vatsahaava tai katarri, oireet sopivat yksiin niiden kanssa joita minulla oli ennen vatsahaavan toteamista. Kohdallasi en usko haimatulehdukseen, senkin kokeneena voin sanoa että haimatulehduksen aiheuttama kipu on aivan omaa luokkaansa, ja toisekseen se aiheuttaa runsaasti myös muita oireita kuin pelkkää kipua. Usein sisäistä verenvuotoa haiman pinnalla olevista verisuonista. Itselleni meinasi tulla noutaja juuri tuosta syystä, tulehtuneen haiman pinnalta pamahti isohko verisuoni, josta valui verta vatsaonteloon. Ihan omiin kokemuksiin nojautuen voin sanoa ettei se viinan juomisen lopettaminen sitten loppujen lopuksi niin kauhean vaikeaa ole, ainakaan kun toisena vaihtoehtona on kuolla viinaan alle nelikymppisenä.
- Omenaviini
Omenaviini kirjoitti:
Yritin vielä tuon ensimäisen kerran jälkeen kokeilla "lempijuomaani", mutta oireet tulivat joka kerta. Nyt ne kivut ovat niin hyvin muistissa, ettei kertakaikkiaan tulisi mieleenkään juoda ko. ainetta. Ei tee mieli. Onkohan niin, että herkistyin vain Biancolle ja jollekin siinä olevalle ainesosalle, vai oliko tuolloinkin kyse alkoholin itsensä aiheuttamasta ärsytyksestä?oli se kivut vienyt särkylääke.
- kiusana
Denso kirjoitti:
Ainahan se juopon maha on sekaisin ja hiukkasen kipeä jos sinne jatkuvasti pulputtelee alkoholipitoisia liemiä. Hapan viini eritoten on omiaan ärsyttämään vatsaa. Sinulla voi olla alkava vatsahaava tai katarri, oireet sopivat yksiin niiden kanssa joita minulla oli ennen vatsahaavan toteamista. Kohdallasi en usko haimatulehdukseen, senkin kokeneena voin sanoa että haimatulehduksen aiheuttama kipu on aivan omaa luokkaansa, ja toisekseen se aiheuttaa runsaasti myös muita oireita kuin pelkkää kipua. Usein sisäistä verenvuotoa haiman pinnalla olevista verisuonista. Itselleni meinasi tulla noutaja juuri tuosta syystä, tulehtuneen haiman pinnalta pamahti isohko verisuoni, josta valui verta vatsaonteloon. Ihan omiin kokemuksiin nojautuen voin sanoa ettei se viinan juomisen lopettaminen sitten loppujen lopuksi niin kauhean vaikeaa ole, ainakaan kun toisena vaihtoehtona on kuolla viinaan alle nelikymppisenä.
Aika usein kärsin ristiselkäkivusta kostean illan jälkeen. Se on sellaista jomotusta. Voiko kyse oli maksasta, vai mikä elin siellä ristiselässä "huutaa apua"? Kipu häviää itsekseen päivässä tai parissa, mutta uusiutuu, kun taas on tullut juotua viiniä useampia lasillisia.
- täti
Sisareni pojalta pamahti haima juomisen seurauksena ja oli kuolio niin että leikkauksessa otettiin suurin osa haimasta pois ja kirurgi sanoi että selviät mutta ei tippaakaan alkoholia tai tulee kuolema.Sokeritauti tuli ja sen kirurgikin sanoi mutta tämä poika ei uskonut vaan jatkoi ryyppäämistä ja kuolema tuli.On ollut haudassao 14 vuotta ja oli vanhempiensa ainoa lapsi.
pojan täti.
- mies vaan
kiitti vaan paljon vastauksista kokemuksen kokeneille ja tietäville muutenkin. saitte vähän miettimään tapoja. mulla juomisputki kestänyt 4v. mutta välttynyt tuolta vielä ja nyt pitäis muuttaa ennenkuin tulee harmia.
Kysyn vielä, että näkyykö se jotenkin verikokeista onko alkava haimatulehdus.- tietoinen.
Haima on hyvin herkkä verikokeilla mitattaville arvoille ja jo ihan perustesti eli Amylaasi on käytännössä aina koholla ainakin akuutissa haimatulehduksessa. Yleensä sen diagnosoimiseksi riittävät tulehduskoe CRP ja tuo kysisen amylaasi.
Haima on kuitenkin hieman salakavala elin siitä, että siinä voi olla kipuja ja tuntemuksia (ja pahempia ongelmiakin) ilman että näkyy välttämättä missään ainakaan heti. Yleensä krooninenkin haimatulehdus kyllä Amylaasia nostaa ja ainakin tarkemmin tutkittaessa näkyy jostakin, mutta joskus voi olla niin etteivät arvot nouse. Jos kipuja on niin tällöin on tilanne se, että joudutaan menemään vähän oireiden ja kipujen mukaan olettaen. Kipuvaihe kyllä haimaongelmassa kuin haimaongelmassa kyllä jo näkyy, mutta jos vain "hiljaisesti" on huonossa kunnossa niin ei välttämättä tosiaan näytä riittävässä määrin diagnoosiin asti syitä.
Pääsääntöisesti kuitenkin on silti aina niin, että etenkin jos nyt lyhyen ajan sisään ärsykkeen saamisesta (juomisesta) käy kokeissa tai ylipäätään niin, että on kipuja päällä niin kyllä arvoissa jotain näkyy jos haiman puolella kivut ovat. Jos juomisesta menee puhumaan ja valittamaan ongelmista lääkärissä niin aika rutiinilla otetaankin heti kättelyssä paketti maksa-arvot haima-arvot munuaiskokeet. Yleensä myös pikku verenkuva ja tulehdusarvot. Kertovat kyllä jo paljon yhdessä. - Kalle.
tietoinen. kirjoitti:
Haima on hyvin herkkä verikokeilla mitattaville arvoille ja jo ihan perustesti eli Amylaasi on käytännössä aina koholla ainakin akuutissa haimatulehduksessa. Yleensä sen diagnosoimiseksi riittävät tulehduskoe CRP ja tuo kysisen amylaasi.
Haima on kuitenkin hieman salakavala elin siitä, että siinä voi olla kipuja ja tuntemuksia (ja pahempia ongelmiakin) ilman että näkyy välttämättä missään ainakaan heti. Yleensä krooninenkin haimatulehdus kyllä Amylaasia nostaa ja ainakin tarkemmin tutkittaessa näkyy jostakin, mutta joskus voi olla niin etteivät arvot nouse. Jos kipuja on niin tällöin on tilanne se, että joudutaan menemään vähän oireiden ja kipujen mukaan olettaen. Kipuvaihe kyllä haimaongelmassa kuin haimaongelmassa kyllä jo näkyy, mutta jos vain "hiljaisesti" on huonossa kunnossa niin ei välttämättä tosiaan näytä riittävässä määrin diagnoosiin asti syitä.
Pääsääntöisesti kuitenkin on silti aina niin, että etenkin jos nyt lyhyen ajan sisään ärsykkeen saamisesta (juomisesta) käy kokeissa tai ylipäätään niin, että on kipuja päällä niin kyllä arvoissa jotain näkyy jos haiman puolella kivut ovat. Jos juomisesta menee puhumaan ja valittamaan ongelmista lääkärissä niin aika rutiinilla otetaankin heti kättelyssä paketti maksa-arvot haima-arvot munuaiskokeet. Yleensä myös pikku verenkuva ja tulehdusarvot. Kertovat kyllä jo paljon yhdessä.Muistan homman lopun ikääni kovien kipujen takia. Muutaman päivän olin kaljotellut, ja jo pari päivää selvänä, mutta vähän hutera olo. Sinä aamupäivänä keitin kukkakaalia, ja jätin hiukan kovaksi. Sitä naamaan, ja sattumalta jouduin kaverin hyytynyttä autoa työntelemään.
Seuraavana yönä ylävatsassa oli niin mieletön kipu, että luuli kuoleman tulevan. Jatkuvaa veden oksentamista ja takapäästä sama juttu.
Ylävatsan seutu oli kipeä vielä monta vuorokautta.
Siinä meikäläiselle arvoitus, oliko haima pahalla päällä vai oliko joku kramppi siitä auton työntämisestä?
Ryypännyt olen koko aikuisikäni. - tietoinen.
Kalle. kirjoitti:
Muistan homman lopun ikääni kovien kipujen takia. Muutaman päivän olin kaljotellut, ja jo pari päivää selvänä, mutta vähän hutera olo. Sinä aamupäivänä keitin kukkakaalia, ja jätin hiukan kovaksi. Sitä naamaan, ja sattumalta jouduin kaverin hyytynyttä autoa työntelemään.
Seuraavana yönä ylävatsassa oli niin mieletön kipu, että luuli kuoleman tulevan. Jatkuvaa veden oksentamista ja takapäästä sama juttu.
Ylävatsan seutu oli kipeä vielä monta vuorokautta.
Siinä meikäläiselle arvoitus, oliko haima pahalla päällä vai oliko joku kramppi siitä auton työntämisestä?
Ryypännyt olen koko aikuisikäni.Yleensä kyllä haima kovasti kipuilevaksi äityessään ei kyllä mene itsestään ohitse, vaan aika poikkeuksetta vie kyllä sairaalaan.
Mutta eihän mikään mahdotonta ole ja kyllä etenkin kovat viinapeikot kokemuksesta tunnistavat oireet ja tajuavat rauhoittaa ja saattaakin hieman palautua itsestään. Kovastihan tuo oma tuntemuksesi voisi haimaan viitata, mutta tosiaan tuo itsestään helpottaminen noin kovien kipujen jälkeen sitten taas oikein ei sovi kuvaan...Kyseessä nyt kuitenkin tulehdus/ärsytystila jolle ei sairaalassakaan oikein muuta voi tehdä kuin lääkitä kipuja sen mukaan mitä jotain harvoja lääkkeitä voi suonensisäisesti antaa ja nesteyttää. Sinällään siis voi tietenkin mennä ohi itsestäänkin.
Sinällään vaikka jos joku ohimenevä homma oli, ei varmasti näy missään verikokeessa, amylaasikin kun näyttää vain päälläolevan tilan, niin haimaa voidaan kyllä tutkia esim. tietyillä ulostenäytteillä. Ei sinällään kerro mitään kauhean spesiaalia kartoitusta, mutta jos jokin sellainen tila on ollut päällä joka on toiminnalle jotain vaikutusta tehnyt niin ne näkyvät aika hyvin kuulemma. Siis jos on joku niin paha ohimennyt ongelma ollut, joka sittemmin on jonkinlaista pysyvää vikaa jättänyt. Vaikkei sellaista vikaa, joka mitään mihinkään sinällään vaikuttaisi, mutta kuitenkin jos jokin pahempi tila siellä on joskus käynyt.
Periaatteessa kai vähän sama juttu, kuin esim. sydäninfarkti joka yleensä aina jotain pientä arpea tms. sellaista jättää sydämeen vaikka olisi niin lievä ettei tietäisi edes sellaista saaneensa.
- mies vaan
kiitti kommenteista.
Kysyisin nyt teiltä ketä olette kokeneet tuon tulehduksen, että onko joku teistä saanut sen oluen kittaamisesta eli ei käytä viinaa mutta paljon olutta. Käytännössä tarkoitan siis joka päivä ja viikonloppuisin 15 pulloa/ilta vähintään.- ekinbisse
sama se on mitä lajii alkoholia juo,eli yhtälailla
oluen juonti tai kossun voi aiheuttaa akuutin haimatulehduksen,eikä edes määräkään oo mitenkään
määräävä jos tulehduksen saa, riski on toki suurempi jos annokset ja käyttö on holtitonta,itse sain haimatulehduksen kun olin juonnut pelkkää keskaria noin 12 pulloo keskimäärin päivittäin vuosien ajan.tosin samalla
sairasosastolla oli kaveri joka oli juonnut säänöllisesti vain noin 3-4 pulloa keskaria viikossa ja päivänä jolloin haima tulehtu peräti 3
pulloa keskaria kerralla.jotta saisi kyseisen tulehduksen täytyy yleensäkin olla altis sille.eli kaikki ei sitä saa vaikka joisi holtittomasti päivittäin,eli ks henkilö yleensä
kupsahtaa johonkin muuhun juttuun, esim maksakirroosiin,tapaturmaisesti,alkoholimyrkytykseen,sydänpysähdykseen(hyvinkin nuorena)jne,jne,jne. - oxygenol
kaljaa pääasiassa minäkin oon kitannut viikkoja
ehkei määrällisesti paljoa kunhan on ollut.
kaksi haimatulehdusta hoidettu meikussa kovat kivut, aika kurjaa.nyt kuukausi eikä kaljan kaljaa. En tahtoisi kokea toiste.Uhkailivat hengenmenolla ,haiman vajaatoiminyaa josta voi seurata sokeritauti.toivottavasti pysyn erossa bissestä.
- jokuvaan123
kyllä se sattuu tullessaan niin paljon että hakeutuu hoitoon tai hyppää parvekkeelta. kipu ja pahoinvointi on erilaista kuin jos on vain vatsa sekaisin tai krapulaa.
eikä se niin kysy sitäkään että olisi juonut pitkään tai paljon, jotkut juovat vuosikaupalla joka päivä ja pitkiä putkia.. itse join 1-3 kertaa viikossa viimeisen 12kk ennen puhkeamista(2-3 päivän putkikännejä ~3 kertaa tuona aikana).
kipu tuli hiljalleen, niin että ensimmäisen kolme tuntia pystyi vielä olemaan, sen jälkeen oksentelemaan ja olemana kippurassa ja kävelemään kyyryssä. tuo kivunsietokin lienee varsin yksilöllistä.
Mutta.. ensiavun päivystyksessä kuvittelivat vatsainfluenssaksi, kun ottivat vain tulehdusarvot, ne taas nousevat vasta "jälkeenpäin"(olisi pitänyt vaatia itse varmaankin, lähisukulaiselle tuli tauti hyvin vähällä juomisella vieläkin nuoremapana, itse olen 26).
seuraavana päivänä terveysaseman kautta pääsin sairaalaan jossa otettiin kunnon testit(tulehdusarvot kävivat 190 korkeimmillaan, eivät kuulemma kamalan korkeat, mutta nousivat tuonne vasta sairaalassa olon aikana).
tilastotietoa, alkoholista pidättäytyminen estää uusiutumisen hyvin mutta vain 1/3 pystyy tähän. tämä täyslopettaminen tässä eniten haittaakin, toiseksi eniten vituttaa se ettei ensiavussa otettu liuskakoetta virtsasta millä tuon näkisi ilmeisesti samantien, tämän takia hoitoon pääsy viivästyi ~11h. - Selvinnyt !
Minä sairastin haimatulehduksen reilu 2v sitten.. olin lomalla ja tissuttelin 4 päivänä ja oloni oli täysin normaali.lomalta palatessani iskivät kivut ihan yhtäkkiä ja muistan sen sen tuskan vielä nytkin en voinut liikkua enkä puhua. siitä sairaalaan ja sitten muistit pois 1.5 kuukaudeksi tulehdus arvot pyöri n.600 .
Virkuin taas sairaalassa ja sitten ilmotettiin et joudun leikkaukseen ja taas vietin kuukauden lisää sairaalassa ja voin kertoa että oli vittumaista aikaa ja kivuliasta vaikka lääkitys oli ns. kohillaan. toipumiseen meni aikaa n. 6kk laihduin ihan kalanruodoksi.
Nykyään olen ihan hyvässä kunnossa ja ei jäänyt mitään jälki tauteja diabetesta tai muuta vastaavaa onneksi.
nyt olen ollu vajaa 2 vuotta juomatta ja olen kyllä ajatellut etten enään koskaan juo sillä mitä lääkärit sanoivat että olin todella onnekas että säilyin hengissä sillä oli erittäin lähellä kuolemaa n. 4vk teholla..
En ole tarvinnut mitään jeesus uskontoja pysytelläkseni selvänä tai toipuakseni kovalla sinnillä selvisin tuosta ja voin sanoa että oli tuskaista aikaa jota en kenellekkään toivo!
Tsemppiä niille ketkä ovat samassa tilassa. Ilman viinaaki pärjää ku siihen asennoituu en ole vaihtanut kavereita enkä ole vältellyt juhlia yms. minun neuvoni on että opettelee olemaan seurassa vaikka muut joisivat.
se joka haluaa juoda se juo .. en nä tarvetta saarnata kellekkään juomisesta sillä jos en olisi "tautia" itse saanu niin joisin edelleen mutta elämässä on muuta mukavaaki ku juoda!olen 28V. ja ohjeeni on että hankkikaa harrastuksia liikuntaa,musiikkia tai jotain mikä kiinnostaa ja mihin et ole muka ennen löytänyt aikaa !! - 1 kokemus
Minä sairastin haimatulehduksen n. 5 vuotta sitten. Minulla ei ollut kovaa kipua, vaan pientä kipuilua ympäri vatsanseutua, enimmäkseen vasemmalla ylhäällä ja sitten pientä kuumetta piti pari viikkoa , jonka takia sit hakeuduin terveyskeskukseen päivystykseen. Neljä päivää olin nesteytyksessä ja siinäpä ne hoidot oli. 1½ vuotta sitten todettiin sitten tyypin 2 diabetes. Juomisen lopetin siihen haimatulehdukseen ja tupakankin heitin vuoden myöhemmin, mutta kaikkein vaikeinta on nyt muuttaa ruokailutottumuksiaan... ja huonosti olen tähän mennessä siinä onnistunutkin..
Ennen haimatulehdusta alkoholin käyttö oli viikonloppu mäyräkoirat pe ja la. Joskus harvoin väkeviä. - Mankeli
Mä join n.15vuotta enempi ja vähempi,pisin juomaputki tais olla n.2vuotta ns.yötäpäivää.Mut eka haimatulehdus-95 ja sen jäjkeen joku 7 kertaa vuosien kuluessa.No -08 vappuna sairaalaan kuulemma kännissä ja kovat kivut ja oksentelua.Sittemmin heräsin heinäkuun puolivälissä teholta ja pääsin normaali osastolle,vietin yht.puoli vuotta sairaalassa.Mul oli haima päässy kuolioon sekä paksu-suoli,joista oltiin poistettu osa molemmista.En ole sen jälkeen maistanutkaan alkoholia,olishan sen voinut vähemmälläkin voinut uskoa?Sain siinä samassa jonkin asteisen diabeteksen,ei 1eikä2tyypin,vaan jotain siltä väliltä?Mun neuvoni olis,että kohtuudella vähän kaikkea.Ehkä hyvä sääntö vois olla kerran kaks kuussa sopivasti? M45
- päve
hei.Haluan tietää haima tulehduksesta sen verran että kuinka kauan on mennyt parantumiseen niin että kivut häviää ja oletteko parantuneet kokonaan niin että voitte elää normaalia elämää?Mulla tuli haima tulehdus sen takia kun olin operaatiossa jossa poistettiin sappitiehyestä kiviä eli ERCP:n jälkeinen pankreatiitti.Toimenpiteestä aikaa yli kuukausi.Sairaala hoidossa olin 3 viikkoa ja nyt kasi viikkoa ollut kotona ja kaksi kertaa joutunut päivystykseen menemään kun kivut ovat pahentuneet.Nyt olo ihan jees pieni jatkuva kipu ylävatsalla edelleen mutta pärjää kipulääkkeillä kotona.Henkisesti raskasta jo tämä ja miettii koko ajan jotta paraneeko tästä koskaan ja loppuuko kivut koskaan niin siksi olisi kiva saada vertais tukea ja kuulla samankaltaisista jutuista.
- 1+11
Se voi olla todella paha. Itse koin sen pari vuotta sitten. Tulehdusarvot 600, perna poistettiin, kuukausi teholla letkut työnnetty nenän kautta vatsalaukkuun ja suolistoon, sydän pysäytettiin ja lyötiin uuteen rytmiin. Diabetes.Toivoin kuolevani.
Jäin kuitenkin henkiin. Kolme kuukautta täysin kuivana. Sitten alkoholin käyttö alkoi taas, mutta olen pidättäytynyt väkevistä. En edes uskaltaisi maistaa enää vodkaa.
Seuraavaa kertaa ei minun kohdalle enää tule, siitä huolehtii Smith&Wesson.
Hyvää joulua. - joulu
:(
- ern1
Vuonna 2006 elokuussa , iski haimatulehdus. Omana syntymäpäivänäni kaiken lisäksi.
Oli Maanantai aamu, töihin olisi mentävä. Kesäloma juuri loppunut, jonka aikana tuli mökillä otettua tiistain ja sunnuntain välinen yö.
Juominen oli merkittävästi kohdallani lisääntynyt tuona kesänä. Sen huipentuma oli viimeinen lomaviikko mökillä, jossa aamuinen krapula hoidettiin tapio-viinalla parin, kolmen oksentamisen ohessa.
Olin Sunnuntaina päässyt takaisin kotiin Helsinkiin. Aamulla herättyäni kunnon kankkusessa, otin vielä yhden keppanan, kun kerran piti mennä töihin. Haiskoon. Vanha viina haisee anyway.
Normaalia kovemåpi ylävatsakipu alkoi, ennenkuin ehdin lähteä. Se yltyi lopulta niin kovaksi, etten tiennyt semmoista olevan olemassakaan. Tyttöystäväni soitti tutulle lääkärille. Tämä epäili haimaa ja ehdotti ambulanssin tilaamista. Itse en kyennyt enää puhumaan, vain huutamaan ja itkemään. Mainittakoon tällainen yksityiskohta, että hätäkeskuksen täti löi luurin korvaan tyttäystävälleni, kun tämä yritti tilata lanssia. Ei meinannut uskoa kyseessä olevan oikea hätä...?!
Kipu oli kova. Ajattelin että nyt henki lähtee. (kipu kasvoi vielä niin kovaksi, että pelkäsin jossain vaiheessa, ettei henki lähdekkään) Olin valmistautunut parvekkeelta sukeltamiseen.
Ambulanssi tuli. Pillit päällä Meilahteen, jossa heti todettiin haimatulehdus.
Yritin vaikertamisen lomasta sopertaa, että olen korvaushoidossa (opiaattilääkitys jo vuosia päällä) Tämä siksi, etteivät vahingossa anna väärää opiaattia, jolloin iskee vieroitusoireet siihen päälle. Juurikin näin kävi, koska he eivät ymmärtäneet. Se on olotila, jota ei ihminen voi ikinä unohtaa. Opiaatti vieroitusoireet & haimatulehdus. Voin sanoa, että psykosomaattiset "arvet" loppuelämäksi.
Kaksi viikkoa tiputuksessa ja katetrissa. Vasta kolmantena päivänä sain oikeaa lääkettä (fentanyyliä), sekä epiduraalipuudutuksen. Se oli helvetistä taivaaseen siirtymä. Muistan itkeneeni ilosta hoitsuille.
Kolmas viikko vielä Päijät-Hämeen keskussairaalassa, koska olin kirjoilla lahdessa. Sitten kotiin.
Lääkärit sanoivat: Juomisenne tässä elämässä on juotu. Vahvistin ymmärtäväni asian.
Nyt kuitenkin 6v myöhemmin olen silloin tällöin ajautunut tissuttelemaan muutaman siiderin. Juuri kesälomalta päästyäni otin kahtena perättäisenä päivänä 5-6 siideriä / pv. (tämä oli ennätys tulehduksen jälkeen)
Vatsa turposi taas kivikovaksi ja alkoi pieni kipu muistuttamaan.
Pelkäsin niin paljon, etten uskaltanut juurikaan hengittää... Rukoilin ym.
Onneksi aamulla turvotus laski ja pahin pelko hävisi.
Haluan vain mainita, että haimatulehdus on salakavala. Se saattaa räpsähtää pienestä. Siihen kuolee suuri osa tulehduksen saaneista. Ei kannattaisi leikkiä omalla hengellään, jos se on arvokas.
E. - Ollil1
Mulle iski se 2vk sitten. Olin juonut edellisenä iltana vain 7 annosta ja sitten seuraavana päivänä haima meni ekasta kaljasta. Mulla taitaa olla osaksi perittyäkin heikkoutta haimassa, veljelläni ja isälläni on käynyt sama. Jälkeenpäin miettien suurin vika lienee se että tapani juoda on ollut väärä, se perinteinen suomalainen humalahakuinen. Vaikka juomiseni on ollut lomia lukuunottamatta vain viikonloppu käyttöä niin haima on rasittunut liikaa. Ja kun ikää on kertynyt jo yli viidenkympin niin se kiintiö vaan täyttyi, oli vaan ajan kysymys.
- vanha_lääkintämies
Useimmille haimatulehdus iskee vain kerran, viimeisen kerran.
- 1hoitsu
Olipa ikävä työvuoro.
Perheenisän vei viinan aiheuttama haimatulehdus.
Ensin isältä meni työpaikka, sitten lapsilta isä. - asdfh34
Perseestäni valuu paskaa ja ripulia. Sitä kynnetään löylykauhassa olevan koukun kanssa, aaiiiii!
Paskon päin seiniä, ja hihittelen homomaisesti. Kämppä on mummon maksama, itse kun ei duunin teko oikein onnistu, miten muuten.
Jos löylykauhoja työntää suoleen tarpeeksi, ripulin tulo lakkaa. Par päivää sitten pallit jäi tiiliskiven alle, sattuu vieläkin.
Haimatulehduksesta ei tietoakaan. Meilläpäin kaverit vetää 60-vuotiaaksi asti urakalla ilman ainuttakaan sairaalakeikkaa. Evoluutio vienyt heikommat, jotka ei kestä viinaa. <3 - 1hoitsu
Silloin tietää ryypänneensä
- veronmaksajayrittäjä
töitä tekevällä ei haima tulehdu viinasta.
mielenterveysongelmaisilla päihderiippuvaisilla kyllä - outojatapahtuu
Minulla oli haimatulehdus ja siitä aiheutuviin vatsakipuihin en kiinnittänyt huomiota, kun oli kipuja muuallakin. Se tuli ilmi muiden verikokeiden ottamisen yhteydessä ja lääkäri heti kysyi paljonko juon. Ei ollut uskoa, kun sanoin etten ole juonut pisaraakaan 25 vuoteen kerran teininä kulauksen maistettuani. Hyvä, ettei lääkäri heittänyt niskaperseotteella huoneesta ulos, mutta tosi mikä totta. Asia jäi sillensä ja tulehdus meni omia aikojaan ohitse ilman lääkkeitä. Epäilen sen tulleen buranan pitkäaikaisesta käytöstä, sen jälkeen en ole buranaa käyttänyt.
- Mitenköhän
Lisääkö haimatulehduksen todennäköisyyttä, kun on jo valmiiksi 2-tyypin diabetes? On myös verenpainetauti ja kolesterolit korkealla. Vinkkua menee pullo illassa, vapailla tietysti enemmän. Tätä on jatkunut yli 10 v.
- Ollil1
Tottakai se lisää sitä, ihmeen paljon oot kestäny. En enämpää sinuna testailisi haimaasi kun ite sain tulehduksen viime keväänä viikonloppuisista viihdekäytöstä. Voihan olla että elimistösi on lujaa tekoa mutta silloinkin se takaseinä tulee jossain vastaan, ja kovana.
- ikinä
en ooo kokenut
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747