Epätoivoiset tradenomit??

Missä todelliset työt

Onko täällä muita tradenomeja jotka ovat todenneet että 4 vuotta meni hukkaan? 3 vuotta alipalkatusta (1400-1700 eur/kk) pätkähommasta toiseen ilman toivoa paremmasta. Samaa vastenmieleistä paperinpyörittelyä ja kirjaamista sekä muuta toimiston pinkka A pinkka B välillä juoksemista ja tukitoimintojen suoritusta ym. *ontaa. Missä ovat ne asiantuntijatehtävät josta koulussa niin puhuttiin? Tuntuu toivottomalta, tätäkö tämä nyt sitten on eläkeikään asti. Jotain järkevää olisi saanut edes aikaan jos olisi veistänyt vaikka saman 4 vuotta männystä kanoottia.

78

26712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTM+OTK

      hiivatin asinatuntija tradenomi muka on????
      Haloo pahvi, herää unistas!

      • jättiläinen...

        Herää itse ja jatka sitä amiksen metallipuolta vaan. Oletko jostain opinto-oppaasta löytänyt nuo lyhenteet?


      • mieltä

        Vastatkaa siis tradenomit itse, mikä on erikoisalanne "asiantuntijana", jos ei ole käytännön kokemusta miltään alalta ja ainoa kilpailukeinonne työmarkkinoilla on koulutodistus?


      • VTM

        Oikeassa olet,ei tradenomi ole mikään asiantuntija.Tradenomi on vain merkonomi.Asiantuntijat valmistuvat yliopistoista ja kauppakorkeakouluista, eivät mistään tuppukylän kauppaopistoista. Säälittäviä nuo tradenomit..


      • tzs
        VTM kirjoitti:

        Oikeassa olet,ei tradenomi ole mikään asiantuntija.Tradenomi on vain merkonomi.Asiantuntijat valmistuvat yliopistoista ja kauppakorkeakouluista, eivät mistään tuppukylän kauppaopistoista. Säälittäviä nuo tradenomit..

        Missä Korson näkkärimarketissä sä oletkaan töissä, tumpula?


      • Tradenomi/99
        tzs kirjoitti:

        Missä Korson näkkärimarketissä sä oletkaan töissä, tumpula?

        Mulla ei ole ainakaan ollut mitään kompastuskiviä urakehityksessä, teitä akateemisia "osaajia" on minunkun projektiryhmässäni. Työelämässä korostuu erityisesti yksilön osaaminen, jolla erotetaan jyvät akanoista. Tradenomin papereilla pääsee hyvin akatemisten esimieheksi, kuten minä. Säälittävimpiä loisia, joihin olen vapaa-ajallani puolituttujen kautta törmännyt ovat akateemiset pannumyssyyn ja ekovaatteisiin pukeutuvat viherpiipertäjät/runopojat&tytöt, joilla on mielipide (huom!merkityksetön) joka asiaan ja yliopistolla ollaan oltu jo kymmenettä vuotta meidän isotuloisten palkanmaksajien elätettävinä. Saatana, tekisitte joskus jotain hyödyllistä. Teille ei ole yhteiskunnassa mitään käyttöä.


      • kysyn vaan
        jättiläinen... kirjoitti:

        Herää itse ja jatka sitä amiksen metallipuolta vaan. Oletko jostain opinto-oppaasta löytänyt nuo lyhenteet?

        Mitä vikaa on amiksen metallilinjassa? Mieheni on käynyt metallipuolen ja voin sanoa että automaattikoneet tekee työt ja palkka on tuplat omaani. Että näin tradenomilla menee, mutta onneksi se raha tulee samaan talouteen.


      • Choice74
        kysyn vaan kirjoitti:

        Mitä vikaa on amiksen metallilinjassa? Mieheni on käynyt metallipuolen ja voin sanoa että automaattikoneet tekee työt ja palkka on tuplat omaani. Että näin tradenomilla menee, mutta onneksi se raha tulee samaan talouteen.

        Ei mitään huono vertauskuva. Kysymyshän on juuri siitä kuinka surkea tilanne kaupan- ja hallinnon puolella on. Rahallisesti minun elämäni huonoin sijoitus on ollut tradenomi-tutkinto. Tiedän ettei vastavalmistunut voi edes olettaa saavansa koulutusta vastaavaa työtä heti, mutta jossain kyllä paljon vikaa jos esim. 3 vuotta valmistumisen jälkeen lusii vielä jollain 1700 euron kk-palkalla. Nyt melkein jo rakennusinssin paperit taskussa ja rahallinen tuotto on jo ollut parempi kuin pari vuotta Tradeksi valmistumisen jälkee =).


      • Choice74
        Choice74 kirjoitti:

        Ei mitään huono vertauskuva. Kysymyshän on juuri siitä kuinka surkea tilanne kaupan- ja hallinnon puolella on. Rahallisesti minun elämäni huonoin sijoitus on ollut tradenomi-tutkinto. Tiedän ettei vastavalmistunut voi edes olettaa saavansa koulutusta vastaavaa työtä heti, mutta jossain kyllä paljon vikaa jos esim. 3 vuotta valmistumisen jälkeen lusii vielä jollain 1700 euron kk-palkalla. Nyt melkein jo rakennusinssin paperit taskussa ja rahallinen tuotto on jo ollut parempi kuin pari vuotta Tradeksi valmistumisen jälkee =).

        Lisäyksenä vielä, että varmasti on olemassa hyvä tuloisia ja hyvässä asemassa olevia tradenomeja, mutta omistakokemuksista ja millainen yleiskäsitys on tässä ajanmittaan muodostunut niin suurempi osa meistä tradenomeista on työasemassa jonka suoriutumiseen riittäisi aivan hyvin esim. ent. merkantin paperit. Siksi kannattaa hankkia itselleen tutkinto joka todennäköisemmin tuottaa paremman vastineen koulussa menettylle ajalle. Minua ei ole ainakaan uudelleen kouluttautuminen kaduttanut päin vastoin olisi käynyt jos oisin jäänyt rypemään tyytymättömyyteen.


      • Aleksanteri Suuri
        VTM kirjoitti:

        Oikeassa olet,ei tradenomi ole mikään asiantuntija.Tradenomi on vain merkonomi.Asiantuntijat valmistuvat yliopistoista ja kauppakorkeakouluista, eivät mistään tuppukylän kauppaopistoista. Säälittäviä nuo tradenomit..

        voi tituleerata itseään asiantuntujaksi suoraan tutkinnon saatuaan. Kaikki kiinni siitä miten jaksat paneutua omaan alaasi, kauppatieteellisestä tullessasi et oikeastaan osaa vielä mitään... paitsi uhota. Korkeakoulu ei takaa paikkaasi asiantuntijana vaan se on sinusta itsestäsi kiinni.


      • asiantuntija ei taida tuntea mitään
        VTM kirjoitti:

        Oikeassa olet,ei tradenomi ole mikään asiantuntija.Tradenomi on vain merkonomi.Asiantuntijat valmistuvat yliopistoista ja kauppakorkeakouluista, eivät mistään tuppukylän kauppaopistoista. Säälittäviä nuo tradenomit..

        Tämä on vanha viesti, mutta vastaan silti. Asiantuntijaa ei valmistu yhtään mistään! Koko ammattinimike on ihan pellenimike, jos siihen laitetaan vastavalmistuneita. Asiantuntijalla pitää olla vuosien työkokemus ja vankka tietämys alalta. Koulussa ei millään tasolla voi sellaista saada, jos on yliopistossa sen verran pitäisi olla älliä että tämän tajuaa itsestäänkin.


    • tradenomi vm. 2003

      Mitä sinä osaat tehdä? Oletko asiantuntijan tasolla? Työelämässä ei koulutuksella ole niinkään suurta merkitystä kuin sillä, mitä osaat tehdä.

      • juuri niin

        että aivan sama mikä on koulutuksesi, jos ei käytännöstä ole hajuakaan. Törmään jatkuvasti ihmisiin, jotka toitottavat loistavaa koulutustaan, mutta käytännön toteutus työssä on aivan...

        "Tradenomit suunnittelee ja merkonomit toteuttaa, kun ovat ensin korjanneet suunnitelman" Ei pahalla tradenomit!


      • Trade 03
        juuri niin kirjoitti:

        että aivan sama mikä on koulutuksesi, jos ei käytännöstä ole hajuakaan. Törmään jatkuvasti ihmisiin, jotka toitottavat loistavaa koulutustaan, mutta käytännön toteutus työssä on aivan...

        "Tradenomit suunnittelee ja merkonomit toteuttaa, kun ovat ensin korjanneet suunnitelman" Ei pahalla tradenomit!

        Ilmiselvästi ironisessa mielessä kirjoitettu viesti, josta jo muutama "tosi asiantuntija" =) on ottanut herneen nenäänsä. Viesti kyllä tuo selkeästi esiin asian ongelmasta mikä työmarkkinoilla on eli sinun täytyy olla väh. 25 v ekonomi ja omata monen vuoden työkokemus ja tehdä töitä aluksi puoli ilmaiseksi. Nykyään ne työpaikat ovat harvassa missä pääsee näyttämään todellista osaamistaan ja kehittymään alla. Ei esim. reskontranhoitajan tai talousassistentin määräaikaisissa tehtävissä kovinkaan paljon uraa luoda saati kehitytä jotta pystyisi siirtymään seuraavalle tasolle. Työmarkkinatkin ovat osittain eräällä tavalla arpa peliä. Jollakin käy tuuri ja joillakin taas ei. Pelkällä älyllä ja osaamisella ei pärjää vaan täytyy osata myös sosiaalisia taitoja ja päästä tavoitteisiinsa keinolla millä hyvässä. Jotkut firmat kyllä räikeästi hyväksi käyttävät sellaisia jotka suostuvat tekemään ylitöitä ilmaiseksi ym. ja muutenkaan palkkaus ei ole tehtävän vaatimalla tasolla mutta silloin se syyllinen löytyy vain peilistä jos siihen suostuu. Itseäkin kyllä luultavammin harmittaisi jos 3-4 työvuoden jälkeen tekis duunia 1700 euron liksalla. Tsemppiä vain kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu tai sitten ei.


      • tosissaan koulutuksen
        juuri niin kirjoitti:

        että aivan sama mikä on koulutuksesi, jos ei käytännöstä ole hajuakaan. Törmään jatkuvasti ihmisiin, jotka toitottavat loistavaa koulutustaan, mutta käytännön toteutus työssä on aivan...

        "Tradenomit suunnittelee ja merkonomit toteuttaa, kun ovat ensin korjanneet suunnitelman" Ei pahalla tradenomit!

        Siis ammattikorkeakoulussa näin opetetaan ja ylistetään tradenomeja, heidän ammattitaitojaan, esimies- ja suunnittelukykyjään. He jaksavat opiskella hiki hatussa koska uskovat ammattikorkeakoulujen turhiin mainoslauseisiin.

        Todellisuus on sitten ihan toista. Koulutus on kaukaa käytännöstä ja työelämästä.

        Opiskeluun kuluu rahaa ja aikaa. Huono juttu!

        Miksi niin moni haluaa tradenomiksi?


      • Missä todelliset työt

        Niin hieman vaikea päästä ns. asiantuntijatehtäviin kun ei edes anneta mahdollisuutta. Nämä pätkähommat ovat ihan *erseetä. 4 vuoden koulutusta ei tarvita siihen että tekee laskentatoimentukitehtäviä tai restkontraa.


      • on näin
        tosissaan koulutuksen kirjoitti:

        Siis ammattikorkeakoulussa näin opetetaan ja ylistetään tradenomeja, heidän ammattitaitojaan, esimies- ja suunnittelukykyjään. He jaksavat opiskella hiki hatussa koska uskovat ammattikorkeakoulujen turhiin mainoslauseisiin.

        Todellisuus on sitten ihan toista. Koulutus on kaukaa käytännöstä ja työelämästä.

        Opiskeluun kuluu rahaa ja aikaa. Huono juttu!

        Miksi niin moni haluaa tradenomiksi?

        Siis juttuhan on niin että ne ammattikorkean liiketalouden opettajat saavat palkkansa siitä että puhuvat palturia kun naivit oppilaat uskovat kaiken. Ja kun kouluun paljon haetaan (helppo päästä sisään) niin opet saa lisää liksaa ja koulu valtiolta avustusta....
        Ja sitten valtio avustaa kohta työttömiä tradenomeja.
        Monille aloille kaivataan ihan raa´an työn tekijöitä mutta kun ammattiKORKEAN käyneille se työ ei kelpaa niin ulkomailtahan ne työntekijät haetaan.


      • ilmoituksen
        on näin kirjoitti:

        Siis juttuhan on niin että ne ammattikorkean liiketalouden opettajat saavat palkkansa siitä että puhuvat palturia kun naivit oppilaat uskovat kaiken. Ja kun kouluun paljon haetaan (helppo päästä sisään) niin opet saa lisää liksaa ja koulu valtiolta avustusta....
        Ja sitten valtio avustaa kohta työttömiä tradenomeja.
        Monille aloille kaivataan ihan raa´an työn tekijöitä mutta kun ammattiKORKEAN käyneille se työ ei kelpaa niin ulkomailtahan ne työntekijät haetaan.

        jossa haettiin elementtityöntekijöitä. Soitin firmaan ja tiedustelin kyseistä paikkaa. Koulutukseni vuoksi minua ei kutsuttu edes haastatteluun. Epäiltiin sitoutumista työhön. Luonnollisesti olen tradenomi.


      • merkonomi
        ilmoituksen kirjoitti:

        jossa haettiin elementtityöntekijöitä. Soitin firmaan ja tiedustelin kyseistä paikkaa. Koulutukseni vuoksi minua ei kutsuttu edes haastatteluun. Epäiltiin sitoutumista työhön. Luonnollisesti olen tradenomi.

        ei päästetty edes haastatteluun juur sen vuoksi että et viihtyisi kyseisessä työssä pitkään. Lähtisit tossut vinossa heti kun parempi paikka ilmaantuisi, toisin sanoen sitoutuminen työhön todellakin on huonoa.

        Sori, mutta näin se menee, firmat etsivät elementtityöntekijöiksi lähes kouluttamatonta ihmistä joka pitää suuressa arvossa sitä että on saanut mitä tahansa työtä eikä haikaile enempiä haasteita.


      • merkonomi
        Missä todelliset työt kirjoitti:

        Niin hieman vaikea päästä ns. asiantuntijatehtäviin kun ei edes anneta mahdollisuutta. Nämä pätkähommat ovat ihan *erseetä. 4 vuoden koulutusta ei tarvita siihen että tekee laskentatoimentukitehtäviä tai restkontraa.

        homma menee niin että ensin näytät kyntesi niissä töissä joita sinulla on, ja vasta sen jälkeen alat itkeä niiden esimies- ja muiden järeämpien hommien perään.

        Olen itse nyt siinä asemassa että valitsen ihmisiä töihin ja voit olla varma että en edes harkitse sellaisen vakinaistamista jolle ei tavallinen toimistotyö kelpaa.

        Jos vaikkapa reskontranhoitajalta tai miltä tahansa klemmarinoikojalta löytyy kehittämisideoita omaan työhönsä ja näkemyksiä koko taloa ajatellen niin silloinpa lähti kyseisen tyypin ura nousuun.


      • Inkku
        Missä todelliset työt kirjoitti:

        Niin hieman vaikea päästä ns. asiantuntijatehtäviin kun ei edes anneta mahdollisuutta. Nämä pätkähommat ovat ihan *erseetä. 4 vuoden koulutusta ei tarvita siihen että tekee laskentatoimentukitehtäviä tai restkontraa.

        Millä kriteereillä vastavalmistunut pätkätöiden
        tekijä pitää itseään asiantuntijana - eiköhän
        siihen tarvita kokemusta ehkä jopa useammalta
        alalta ja laajempia näkemyksiä ja kokonaisuuksien
        hallintaa, ei asiantuntijaksi koulusta valmistuta


      • mimikoo
        tosissaan koulutuksen kirjoitti:

        Siis ammattikorkeakoulussa näin opetetaan ja ylistetään tradenomeja, heidän ammattitaitojaan, esimies- ja suunnittelukykyjään. He jaksavat opiskella hiki hatussa koska uskovat ammattikorkeakoulujen turhiin mainoslauseisiin.

        Todellisuus on sitten ihan toista. Koulutus on kaukaa käytännöstä ja työelämästä.

        Opiskeluun kuluu rahaa ja aikaa. Huono juttu!

        Miksi niin moni haluaa tradenomiksi?

        Oon ite kolmannen vuoden tradenomi-opiskelija. Halusin tän koulutuksen, koska tää oli ensimmäinen oikeasti kiinnostava koulutus, joka tuli eteen. Nyt niitä on matkan varrella tullut muitakin, mutta tradenomin koulutus on siitä hyvä, että se on suht yleispätevä, sen jälkeen on hyvä jatkaa opintoja johonkin tarkempaan suuntautumiseen. Eli tod.näk. siis itsekin kouluttaudun tämän tutkinnon jälkeen vielä johonkin tiettyyn ammattiin. En kylläkään täyspäiväisesti enää aio opiskella, kun ei ole varaa, mutta esim. oppisopimuksella tai iltakoulussa, en ole vielä tutkinut vaihtoehtoja tarkemmin.

        Olen myös kuullut monen opiskelevan tätä alaa, koska eivät keksineet muutakaan ja juurikin kun tradenomi ei ole mikään valmis ammatti, niin monet sen takia tulevat opiskelemaan tätä alaa. Varmaan juuri yksi syy siihen miksi tradenomeja on niin paljon, kyseiseen koulutukseen on niin helppo tulla kun se on niin yleispätevä.

        Anteeksi jos on sekalainen kirjoitus, kirjoitin aika nopeasti enkä sen enempiä jaksanut miettiä muotoilua.


    • koulutus hukkaan mennyt

      Itse valmistuin 2005 toukokuussa. Menit töihin elokuussa isoon IT-alan firmaan. Palkka on 1850 euroa puhelinetu. Hyvin olen tolla palkalla pärjännyt. Suomessa on ihan sama mitä tienaa kun verottaja vie kuitenkin omansa =)

      • edellinen

        Siis tarkoitin "menin töihin elokuussa"....ei "menit töihin"...


    • Turha juttu

      Minun ainakin on vaikea arvostaa tuota tutkintoa, kun olen sivusta seurannut, miten helposti sen tutkinnon pystyy suorittamaan. Esim. ohjelmointiprojektissa ei koko softan tartte edes toimia, niin silti saa hyvät arvosanat. Lopputyön voi tehdä parityönä, jota vielä kolmas jamppa avustaa tehden lähes kaiken työn. Tuurillahan noilla papereilla voi pärjätä, kyllä tuo kaveri nytkin repii 2000 € kuussa ja varmaan pian vähän lisää. Toisaalta ei hän enää tuosta paljoakaan voi urallaan edetä.

      • merkonomi

        ... nimittäin se väitteesi että kaveri ei voi enää paljoa urallaan edetä.

        Koulutuksella ja todistuksilla ei ole edes vessapaperin virkaa siinä vaiheessa kun merkonomi tai tradenomi on päässyt näyttämään kykynsä työelämässä. Ensin hanttihommissa, sitten vähän vastuullisimmissa. Itse työskentelen kasvuyrityksen talouspäällikkönä ja taskusta löytyy vain kälyset merkonomin paperit.


      • mimikoo

        Mitä, en ole kuullutkaan tuommoisesta, ei meille ole koulussa sanottu, että lopputyön (eli ollatenkin tässä tarkoitetaan opinnäytetyötä) voisi tehdä parityönä. Missäs koulussa tuollaista?


    • tradenomi 05

      Monelle on yllätys, että joutuu näyttämään osaamisensa, ennenkuin hyvää palkkaa ja asemaa voi tradenomin koulutuksella saada.

      Olenkin erittäin kiitollinen sille opettajalle, joka tämän asian meille selvitti. Monelle tradelle tämä ei vaan ole selvää.

      Itse tein jatkuvasti töitä opiskelun ohessa, vaikkakin se vaikutti tietenkin opiskelujen edistymiseen negatiivisesti. Olen todellakin tehnyt paljon töitä ja ihan siellä pohjahommissakin, kuten puhelinmyynti tai provisiomynti. Itseasiassa varsinaisten opiskelujeni jälkeen elätin itseni pari vuotta pelkällä provikalla myyntihommissa.

      Tutkinnon saamisen jälkeen aloin katselemaan työmarkkinoita uudestaan ja yllättäen myyntiosaamiseni ja tradenomin tutkinto olikin hyvä kombinaatio. Minut valittiinkin usean kymmmenen hakijan joukosta suureen ja arvostettuun lääkealan yritykseen. Palkka on todella hyvä ja edutkin loistavat. Väittäisin, että tienaan selvästi enemmän kuin normaali tradenomi ja uskoisin, että moni ekonimikin(sama työkokemus) jää jälkeen.

      Mutta olen todella näyttänyt osaamiseni ja tehnyt myös sitä pohjatyötäkin, jota moni tradenomin alku halveksii.

      • On oma lajinsa

        Hyvä että menee hyvin, mutta myynnissähän ei paljoa koulutus paina, vaan persoona. Itsekin olen sellaisessa firmassa, missä myyjät ovat ihan eri alan koulutustaustalla kun tuote, mutta silti business luistaa. Olen kyllä samaa mieltä, että työkokemusta on viisasta kartuttaa rutkasti jo opiskeluaikana.


      • Saimon76

        Hyvä että on käynyt flaksi mutta aina ei käy niin. Tiedän monta jotka polkevat näissä heikosti palkatuissa suurimmaksi osaksi taloushallinnon tehtävissä vuodessa toiseen ilman toivoa paremmasta. Ikävä kyllä monessa varsinkin pienemmässä teollisuusfirmassa ei arvosteta kielitaitoa ja laskennallista osaamista sekä organisointikykyä. Se kyllä söi miestä kun esim. varastomies ja asennusmies tienasi melkein puolet enemmän ja koulutustaso oli huomattavasti heikompi. Siipä siirryin sinne ja hommat on puolet helpompaa ja vaihtelevampaa. Toimenkuvaani kuuluivat kahden vuoden ajan palkkalaskenta, avustavakirjanpito, verotus, reskontrat, perintä, kotimaan/ulkomaankaupan asiakirjat, intrastat ym. ja palkka oli naurettavat 1500 egeä kuussa. Uskomatonta mutta totta tilalleni tuli joku 40 v maisteri nainen että silleen onneksi olkoon vain.


      • tradenomi 05
        Saimon76 kirjoitti:

        Hyvä että on käynyt flaksi mutta aina ei käy niin. Tiedän monta jotka polkevat näissä heikosti palkatuissa suurimmaksi osaksi taloushallinnon tehtävissä vuodessa toiseen ilman toivoa paremmasta. Ikävä kyllä monessa varsinkin pienemmässä teollisuusfirmassa ei arvosteta kielitaitoa ja laskennallista osaamista sekä organisointikykyä. Se kyllä söi miestä kun esim. varastomies ja asennusmies tienasi melkein puolet enemmän ja koulutustaso oli huomattavasti heikompi. Siipä siirryin sinne ja hommat on puolet helpompaa ja vaihtelevampaa. Toimenkuvaani kuuluivat kahden vuoden ajan palkkalaskenta, avustavakirjanpito, verotus, reskontrat, perintä, kotimaan/ulkomaankaupan asiakirjat, intrastat ym. ja palkka oli naurettavat 1500 egeä kuussa. Uskomatonta mutta totta tilalleni tuli joku 40 v maisteri nainen että silleen onneksi olkoon vain.

        Oikeassa olette siinä, että myynti on oma lajinsa, mutta sehän johtuu siitä, että myynnissä voit näyttää osaamisesi selvästi. Taloushallinnon ongelma on siinä, että siellä et voi oikein näyttää, että osaat jotenkin erityisen hyvin asioita.

        Pointtini yritti olla, että on näytettävä osaaminen ennenkuin voit nousta eteenpäin työmarkkinoilla. Pelkkä traden paperi ei merkitse mitään. Moni hakee pelkällä tradenomin paperilla vaativiakin töitä, joihin ei palkata suoraan edes kokenutta maisteriakaan. Ja sitten petytään..

        No. Kello on kohta puoli seitsemän ja töihin on taas lähdettävä. Hyvää työpäivää kaikille.


      • Jossu
        Saimon76 kirjoitti:

        Hyvä että on käynyt flaksi mutta aina ei käy niin. Tiedän monta jotka polkevat näissä heikosti palkatuissa suurimmaksi osaksi taloushallinnon tehtävissä vuodessa toiseen ilman toivoa paremmasta. Ikävä kyllä monessa varsinkin pienemmässä teollisuusfirmassa ei arvosteta kielitaitoa ja laskennallista osaamista sekä organisointikykyä. Se kyllä söi miestä kun esim. varastomies ja asennusmies tienasi melkein puolet enemmän ja koulutustaso oli huomattavasti heikompi. Siipä siirryin sinne ja hommat on puolet helpompaa ja vaihtelevampaa. Toimenkuvaani kuuluivat kahden vuoden ajan palkkalaskenta, avustavakirjanpito, verotus, reskontrat, perintä, kotimaan/ulkomaankaupan asiakirjat, intrastat ym. ja palkka oli naurettavat 1500 egeä kuussa. Uskomatonta mutta totta tilalleni tuli joku 40 v maisteri nainen että silleen onneksi olkoon vain.

        huonosti palkatut toimistohommat ovat parempi vaihtoehto kuin kaupan kassan tai myyjän tehtävät. Sellaisestakin työstä löytyy paljon tradenomeja. Ja pois on vaikea päästä, kun kerran sinne jämähtää.


      • tietää?
        Saimon76 kirjoitti:

        Hyvä että on käynyt flaksi mutta aina ei käy niin. Tiedän monta jotka polkevat näissä heikosti palkatuissa suurimmaksi osaksi taloushallinnon tehtävissä vuodessa toiseen ilman toivoa paremmasta. Ikävä kyllä monessa varsinkin pienemmässä teollisuusfirmassa ei arvosteta kielitaitoa ja laskennallista osaamista sekä organisointikykyä. Se kyllä söi miestä kun esim. varastomies ja asennusmies tienasi melkein puolet enemmän ja koulutustaso oli huomattavasti heikompi. Siipä siirryin sinne ja hommat on puolet helpompaa ja vaihtelevampaa. Toimenkuvaani kuuluivat kahden vuoden ajan palkkalaskenta, avustavakirjanpito, verotus, reskontrat, perintä, kotimaan/ulkomaankaupan asiakirjat, intrastat ym. ja palkka oli naurettavat 1500 egeä kuussa. Uskomatonta mutta totta tilalleni tuli joku 40 v maisteri nainen että silleen onneksi olkoon vain.

        mitä se 40-v. maisterisnainen tienaa? Tuskinpa, minulle ainakin koulutus on tuonut suoraan lisää liksaa (verrattuna vaikka siihen tradenomiin..)


    • niin se koulutus muutttuu

      Ei kai tradenomin koulutuksella pelkästään huippuhommia saa. Tosiaan nykypäivänä pitää pystyä jotenkin todistamaan osaamistaan jotta saa hyviä töitä.

      Tradenomeja koulutetaan nyt niin älyttömästi että mistäs kaikille mitään loistotyötä löytyiskään.
      Eiköhän se mee niin että tradenomin saa pestit jotka ennen meni merkonomeille ja merkonomit saa nykyään tyytyä niiihin kassahommiin.. noinniinkun kärjistäen.

      • Trade97

        Aina uusia ovia avaa uudelleen koulutus. Itse kouluttaudun työn ohella insinööriksi liittyen samaan alaan missä työskentelen tällä hetkellä. Työmarkkinoilla on kysyntää moniosaajille eli yksi tutkinto alasta riippuen ei välttämättä enää riitä jos haluaa edetä ja päästä eteenpäin


      • Jaanuska

        Ei osannut noin 50 v vanha esimieheni edes lausua sanaa "tradenomi" eikä ollut sitä koskaan kuullutkaan. En siis kovin mainostanut nimikettä vaan vetosin työkokemukseeni ja sain onneksi töitä. Toki jos esimies on parikymppinen niin osaa varmasti arvostaa tätä nimikettä.


    • tarina...

      Aloitin tradenomin opinnot 1998 ja tällä hetkellä toimin asiantuntijatason tehtävissä arvostetulla alalla. Palkka toimessani kuitenkin sijoittuu toistaiseksi 1700-2000 EUR kuukaudessa luokkaan toistaiseksi lyhyestä työkokemuksestai johtuen, mutta työ itsessään antaa mahdollisuuden kehittää osaamistaan usealla eri osa-alueella, eikä myöskään ole pelkkää laskuilla tai reskontralla pelaamista.

      Näin voisin sanoa että ei harmita yhtään. Tosin tradenomin opintojeni suuntautumisvaihtoehtona ei ollut taloushallinto. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin...

    • Onnekas (?) tradenomi

      Aloitin tradenomiopinnot kun kouluja oli Suomessa sormin laskettava määrä eli valmistuin viime vuosituhannella.

      Olen ollut aina vakituisessa työssä (kolmessa eri yrityksessä). Lähtöpalkkani valmistumisen jälkeen oli 1600 EUR/kk, alle viiden vuoden jälkeen 2500 euroa ja nyt jo reilusti yli 3000 euroa/ kk. Olen saanut haasteellisia töitä, mutta toki myös joutunut lunastamaan paikkaani osaamisella, kiinnostuksella ja oikeanlaisella asenteella. Koen, että minua arvostetaan yhtälailla työyhteisössäni kuin KTM:kin ja saan osoittaa asiantuntijuutta ja saan vastuuta. En ole käynyt muita kouluja valmistumiseni jälkeen tai suorittanut tradenomin jatko-opintoja.

      Käsittääkseni myös kurssitoverit ovat työllistyneet mukavasti, valmistuessamme tosin tradenomeja ei maa päällään kantanut kuin muutaman sata ja tutkintoa piti markkinoida työhaastatteluissa.

      Niin siis vielä, suuntautumisvaihtoehto on taloushallinto ei korkeasti palkattu ja trendikäs IT.

      En kai ole ainoa tradenomi, jota on onnestanut? Tuskin, kun katsoo tradenomiliiton palkkatilastoja. Minusta vain on suuri virhe, että joka kyläpahasen kauppaoppilaitokset muutettiin ammatikorkeakouluiksi. Mitä tapahtuisi maistereille, jos joka niemennotkoon perustettaisiin yliopisto!?

      • tai osaava...

        Minulla on ollut samanlainen urakierto aina alkupalkasta nykyiseen reiluun kolmeen ja puoleentuhanteen euroon, kuten sinullakin. Työelämää takana reilut 7 vuotta valmistumisen jälkeen.

        Uskon, että ongelma onkin se, että tradenomeja koulutetaan liikaa, ja tästä syystä markkinoille tulee liikaa hyvin koulutettua populaa. Porukka kuitenkin haluaa tehdä töitä, ja joudutaan siihen kierteeseen, että otetaan vastaan sitä mitä saadaan. Pahimmassa tapauksessa juuri koulutusta vastaamatonta työtä, mutta jollainhan on elettävä. Kyse ei suinkaan ole siitä, etteikö tradenomin koulutustaso olisi esimerkiksi hyvä.

        Koulutuspolitiikka on vain pielessä. Liian paljon tarjontaa, jolloin hyvä koulutuskin menee hukkaan. Sama juttu kuin insinööreilläkin. Ei näytä hyvältä nuo Akavan työttömyystilastot, jos käyt kurkkaamassa nettisivuilta.

        Toivottavasti nyt kuitenkin ymmärretään, että vaikka noita pieniä yksikköjä ammattikorkekaoulun puolella nyt viimisimmän uutisoinnin mukaan aletaan lakkauttaa, ettei niitä opiskelupaikkoja kuitenkaan siirrettäisi samassa volyymissa suurempien yksikköjen alle. Surullista, että hyvä tutkinto menettää markkina-arvoa vain ja ainoastaan sen tähden, että tapahtuu jatkuvaa ylimitoitettua koulustuspaikkatarjontaa.

        Tradenomiliittohan on jo vuosia tehnyt työtä koulutuspaikkamäärien pienentämisen suhteen, mutta huuto näyttää menevän eduskunnankin korvien ohitse.En tiedä sitten, että koska joku ottaisi esim. eduskunnassa tämän asian sydämelleen? Liikakoulutettu nuoriso työttömyyskortistossa ei ole hyvä asia.


      • ktm.

        Kyllä tuo on varsin normaalikuvio varmasti. Sulla alkaa olla työkokemusta ja palkkaa vois jo hivuttaa ylöspäin. Kannattaa kilpailuttaa itseään silloin tällöin.

        Ktm:n osalta halutuinpia taloushallinnonpuolelle ovat (näin yleistäen) 2-5 vuotta ktm-tutkinon jälkeen työskennelleet. 5 vuoden työkokemuksen jälkeen hinnat karkaa käsistä. Esim controllerit alkavat maksamaan 5000-eurosta ylöspäin sanotaan että 6-8teuroa kuussa. 2-5 vuotta työelämässä olleet ekonomit lähtevät vielä 3-5teurolla kuukaudeksi. Pidempään alalla olleet ekonomit ovat sitten jo kalliimpia ja yleensä tehtävätkin vaativia.

        Näin pk-seudulla ja tämä "tuntuma" isosta rekryfirmasta työskennellessä tullut.


      • Onnekas (?) tradenomi
        ktm. kirjoitti:

        Kyllä tuo on varsin normaalikuvio varmasti. Sulla alkaa olla työkokemusta ja palkkaa vois jo hivuttaa ylöspäin. Kannattaa kilpailuttaa itseään silloin tällöin.

        Ktm:n osalta halutuinpia taloushallinnonpuolelle ovat (näin yleistäen) 2-5 vuotta ktm-tutkinon jälkeen työskennelleet. 5 vuoden työkokemuksen jälkeen hinnat karkaa käsistä. Esim controllerit alkavat maksamaan 5000-eurosta ylöspäin sanotaan että 6-8teuroa kuussa. 2-5 vuotta työelämässä olleet ekonomit lähtevät vielä 3-5teurolla kuukaudeksi. Pidempään alalla olleet ekonomit ovat sitten jo kalliimpia ja yleensä tehtävätkin vaativia.

        Näin pk-seudulla ja tämä "tuntuma" isosta rekryfirmasta työskennellessä tullut.

        Ihmisten uraorientoituneisuudessa on aste-eroja. Itse haluan viettää myös vapaa-aikaa ja olen kiitollinen siitä, että olen saanut nykyisen tulotasoni ja mielenkiintoisen työn 7,5 tunnin työpanoksella.

        En kokisi myöskään mielekkääksi jättää nykyistä työtäni, koska on vielä paljon tehtävää ja saavutettavaa nykyisessä talossa, jossa minulla on hyvä esimies, mukava työympäristö, mielenkiintoinen firma, jossa on ok edut ja lyhyt työmatka.

        Työ on siis paljon muutakin kuin palkka. Ainakin minulle. Hyvä palkka muuten hyvässä yhtälössä ei toki ole ongelma, mutta se ei ole itseisarvo.

        Aloitin tradenomiopinnot aikana, jolloin oppilaitoksia ei kasvanut joka oksalla ja olisin päässyt myös kauppakorkeaan halutessani. Tradenomi-tutkinto on muuttunut vain vallan toiseksi tässä vuosien saatossa, mikä vähän harmittaa. Mielestäni sain monipuolista ja hyvää koulutusta korkeatasoisessa oppilaitoksessa ja sain siitä hyvän ponnahduslaudan työelämään kuten moni muukin on saanut. Tutkinnot eivät vain ole keskenään tasalaatuisia, koska toinen koulu voi järjestää asiat aivan toisin. Meille esitettiin asia niin, että merkonomitutkinto jäisi ennalleen ja tradenomeja tulisi olemaan uusi sektori.


    • Mirjami

      Ehkä olen jo hieman epätoivoinen, mutta en silti ole toivoani menettänyt lopullisesti kuitenkaan.

      Valmistuin neljä vuotta sitten, ja sen jälkeen olen tehnyt alaani vastaavaa, tosin huonopalkkaista talous- ja henkilöstöhallinnon työtä pätkissä, joista pisin oli puoli vuotta. Olen ollut työttömänä, työkkärin kurssilla, työelämävalmennuksessa ja nyt olen virallisesti opiskelija, mutta tottakai olisin töissä jos siihen olisi mahdollisuus.

      Yritän aina opiskella lisää jos joudun työttömäksi. Tutkinnon terästäminen mm. viestinnän opinnoilla eriyttää minua jonkin verran kuitenkin tästä mielettömästä massasta.

      Muistelen huvittuneena amk:n mainoslauseita tulevan työelämän hedelmistä meille tradenomeille. Kysymys on tämän laitoksen kohdalla vain rahasta, mitään vastuuta opiskelijoiden tulevaisuudesta ei oteta, kun valehdellaan kirkkain silmin hyvistä työllistymisnäkymistä.

      Tämä on tietysti vain minun tarinani, mutta tiedän että en ole yksin.

    • Yliopisto rules

      Voi voi...eikö pellekoulutus antanutkaan sitä mitä toivoit? Kannattaisi tajuta, että korkeakoulutemmat vievät ne paremmat työpaikat ja teille amk-ihmisille jäävät vain ne "paskahommat".

      Tottahan toki ne opettajat ja koko amk:n organisaatio toitottavat jatkuvasti "omista hyvistä puolistaan" (onko niitä tosiasiallisesti?) jotta saavat lisää opiskelijoita ja organisaatio toimii. Perusfakta kuitenkin on ja on ollut jo monia vuosia, että AMK kouluttaa aivan liikaa porukkaa ja heille ei riitä pienessä Suomessa töitä. Niin se vain on. Maisteritkin jo kärsivät tästä samasta ongelmasta, mutta jos miettii, että kumpi on parempi KTM vai trade niin kyllähän se korkeammasti koulutettu aiva vetää sen pitemmän korren.

      Seuratkaa yhteiskuntaa ja koulutuspolitiikkaa, jos haluatte menestyä!

      • Topi

        Niin eiköhän ole jo hyviä esimerkkejä että ne tradet ja ktm:ät on siellä samassa Siwan kassalla tai call centterissä. Tällä hetkellä kun vaan on kaupan ja hallinnon alalla niin paljon ylitarjontaa. Maistereita ja tradeja tulee ulos joka tuutista niin selväähän on se että työt ei riitä kaikille. Kannattaa kouluttautua alalle missä on osaajista pulaa.


    • Morgue

      Maassamme on uusi kansanryhmä "korkeasti koulutetut pieni tuloiset". Pitäiskö perustaa liitto joka ajaisi meidän etuja. Nykyiset kun ovat niin munattomia. Bussikuskitkin tienaa enemmän kuin me :(.

    • fly

      Miten te tradenomit voitte olla noin tyhmiä. Uskotte kaiken mitä teille koulussa kerrotaan, "teidät revitään koulusta asiantuntijoiksi ja päälliköiksi".

      Millainen asiantuntija voi olla vastavalmistunut tradenomi jolla ei ole harmainta aavistustakaan, mitä työ on ja miten työtä tehdään niin sanotulla ruohonjuuri tasolla. Moniosaajaksi ja asiantuntijaksi tullaan ainoastaan työelämässä. Päälliköksi eteneminen vaatii ennenkaikkea ihmissuhdetaitoja. Lopettakaa toi ruikutus ja ajatelkaa kaikkia työtehtäväviä ponnahduslautana vaativampiin.

      merkonomi->varastomies->ostaja->ostopäällikkö.

      • merkonomi

        ruohonjuuri tasolla

        --> Laitoitko tuohon välilyönnin vahingossa vai tarkoituksella?


      • xxxxxxxxxxxxxxxx

        "Miten te tradenomit voitte olla noin tyhmiä." Mikä sinä olet yleistämään tuollaisen lauseen muutamien tyhmien tradenomien kirjoitusten perusteella? Jos harrastat moista yleistystä, taidat olla itse tyhmä tai muuten vain vähä-älyinen. Minä, tradenomiopiskelija, olen jankannut opettajia vastaan koko opiskeluaikani tuosta heidän valehtelustaan opiskelijoille. Iso osa tradenomeista tai kyseiseksi opiskelevista tietävät, että iso osa koulun mainoslauseista on potaskaa. Ja voin kertoa sinulle, että opettajat eivät osaa ollenkaan vastata minulle ammattikorkeakouluihin kohdistuviin syytöksiini; suoraan sanottuna menee jauhot suuhun.

        Vika ei ole koulutuksessa ja koulutuksen sisällössä. Vika on osassa opettajista (ei missään tapauksessa kaikista, amkista löytyy erinomaisia yksilöitä) sekä mainostamisessa (ja mainoslauseiden takana olevista ihmisistä); suuri syyllinen on myös valtio, sillä amkien täytyy yrittää houkutella opiskelijoita saadakseen rahaa. Sitten sieltä joukosto löytyy aina niitä tyhmiäkin, jotka uskovat mitä opettajat sanovat ja itkevät sitten kun eivät olekaan heti valmistuttuaan toimitusjohtajia. Tätä voisin jatkaa loputtomiin. Ehkä palaan opiskelun oheen ja jatkan töitäni, jotta jaksan aamulla taas herätä työhön, jonka ohessa opiskeluitani suorittelen.


      • Elli21

        Merkonomi ei ole tradenomi. Tradenomin koulutus on korkeakoulututkinto, ei ole vertailukelpoinen merkonomin kanssa.


      • ja korkeakoulu?
        Elli21 kirjoitti:

        Merkonomi ei ole tradenomi. Tradenomin koulutus on korkeakoulututkinto, ei ole vertailukelpoinen merkonomin kanssa.

        tradenomin koulutus ei ole korkeakoulututkinto, se on juuri verrannollinen merkonomin tutkintoon. Tiedoksesi, että korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat valmistuneet yliopistoista. Siis tiede-ja taidekorkeakouluista. Sinun tradenomin tutkintosi jostain pihtiputaan kauppaopistosta ei ole minkään arvoinen!


      • mimikoo
        ja korkeakoulu? kirjoitti:

        tradenomin koulutus ei ole korkeakoulututkinto, se on juuri verrannollinen merkonomin tutkintoon. Tiedoksesi, että korkeakoulututkinnon suorittaneet ovat valmistuneet yliopistoista. Siis tiede-ja taidekorkeakouluista. Sinun tradenomin tutkintosi jostain pihtiputaan kauppaopistosta ei ole minkään arvoinen!

        Vaikka tradenomin koulutus ei olekaan ylempi korkeakoulututkinto niin ei se myöskään ole verrannollinen merkonomin tutkintoon :) Olisi hienoa, jos ihmiset puhuisivat asioista oikeilla nimillään eivätkä vääristelisi niitä kuulostaen jostain syystä hivenen katkeroituneilta.


    • Tia

      Pakko ottaa osaa tähän keskusteluun. Itse opiskelen työn ohella tradenomiksi, neljättä ammattitutkintoa itse asiassa. Työelämässä olen ollut mukana reilu 10 vuotta, suurimman osan ajasta päätoimisesti. Tällä hetkellä siis opiskelen tradenomin tutkintoa ja työskentelen taloushallinnon parissa. Ja täytyy sanoa että en yhtään ihmettele tradenomien suuria luuloja omasta ammattitaidostaan ja työmahdollisuuksistaan, aikamoista kehumista saa luennoilla kuunnella. Osa amk:n opettajista mainostaa koko ajan kuinka paljon parempi tradenomi on verrattuna esim. maisteriin. Osansa tähän tuo aivan varmasti Tradenomiliitto, jonka nettisivuilla rummutetaan myös ja väläytellään huimia palkkasummia. Toki arvostan itse kyseistä tutkintoa, en muuten sitä opiskelisi mutta järkeä saisi amk:t hieman käyttää siinä hehkutuksessaan, osuu aika äkkiä omaan nilkkaan se.

      • IcanSEEtheTRÙTH

        Moi!

        Tunnen Tradenomeja paremmilla palkoilla kuin juristit / ekonomit etc.

        Työstä maksetaan ei koulutuksesta. Ärsyttää AMK:n possutus siitä, että tutkinto oikeuttaisi johonkin. Urallaan kärsineet opet siellä sitä jauhaa ja ovat kateellisia proffille.

        Niin kauan kuin johtoasemissa ihmisiä palkkaavat ovat maistereita ei tradenomeilla ole johtoon asiaa.

        Toisaalta ymmärtämällä sen, että tehtävästä ja osaamisesta maksetaan, voi tradenomikin pääsä pitkälle.


      • Ilmis
        IcanSEEtheTRÙTH kirjoitti:

        Moi!

        Tunnen Tradenomeja paremmilla palkoilla kuin juristit / ekonomit etc.

        Työstä maksetaan ei koulutuksesta. Ärsyttää AMK:n possutus siitä, että tutkinto oikeuttaisi johonkin. Urallaan kärsineet opet siellä sitä jauhaa ja ovat kateellisia proffille.

        Niin kauan kuin johtoasemissa ihmisiä palkkaavat ovat maistereita ei tradenomeilla ole johtoon asiaa.

        Toisaalta ymmärtämällä sen, että tehtävästä ja osaamisesta maksetaan, voi tradenomikin pääsä pitkälle.

        Ammattikorkeakoulututkinto on myös korkeakoulututkinto. Maisterin tutkinto, joka on suoritettu yliopistossa, on ylempi korkeakoulututkinto. Lisensiaatti/tohtori puolestaan on tieteellinen jatkotutkinto.

        Lisäksi on mahdollista jatkaa amk:n jälkeen ja suorittaa ylempi ammattikorkeakoulututkinto.

        Merkonomi puolestaan on toisen asteen ammatillinen perustutkinto.

        Ja millään näillä ei ole mitään merkitystä jos ei ole työkokemusta. Fatta-luukulla on niin tohtoreita kuin merkonomejakin että ei varmaan kannata elvistellä kenenkään. Järki käteen.


      • ja tradenomi
        Ilmis kirjoitti:

        Ammattikorkeakoulututkinto on myös korkeakoulututkinto. Maisterin tutkinto, joka on suoritettu yliopistossa, on ylempi korkeakoulututkinto. Lisensiaatti/tohtori puolestaan on tieteellinen jatkotutkinto.

        Lisäksi on mahdollista jatkaa amk:n jälkeen ja suorittaa ylempi ammattikorkeakoulututkinto.

        Merkonomi puolestaan on toisen asteen ammatillinen perustutkinto.

        Ja millään näillä ei ole mitään merkitystä jos ei ole työkokemusta. Fatta-luukulla on niin tohtoreita kuin merkonomejakin että ei varmaan kannata elvistellä kenenkään. Järki käteen.

        Löytyi tästä putkesta yksi täysjärkinenkin. Tradenomin tutkinto on alempi korkeakoulututkinto - siis ei merkonomi (edes yo-). Itse valmistuin 2000, ja hakiessani kouluun olin yksi 64:stä, joka valittiin 1052 hakijasta. Itseasiassa koulutusohjelmaan, jossa silloin olin pääsi noin 30. Kyseessä oli ns. SUURI koulu. Mitkä suhteet sitten on nykyään, ei ole tietoa. Silloin ei tosiaan ammattikorkeakouluja ollut Suomessa kuin 3-4, nyt niitä on ties missä ja kaikki hokevat samaa mantraa.

        Kouluaikana totesin jo, että opettajat ovat heikommin perillä asioista kuin olin itse ja ainoat heikot arvosanat sain kursseista, joissa opettaja ei jostain syystä pitänyt mielipiteistäni. Tosin en myöskään viitsinyt panostaa kurssiin kovinkaan huimasti kun homma oli niin selvä jo alusta lähtien. Tähän olen joskus kuullut hyvän englanninkielisen sanonnan: "Those who can, do it - those who can't, teach".

        Itse käytin opiskeluani ponnahduslautana sille, että pääsin harjoitteluihin ja osoitin jo niiden aikana oma-aloitteisuuteni ja taitoni. Käytin vapaa-aikaani niidenkin asioiden opetteluun, joita ei koulussa käsitelty. Ja joukossa oli muitakin, jotka osoittivat kyseisiä ominaisuuksia. Jokainen näistä opiskelukavereista tienaa tällä hetkellä hyvin Suomessa tai ulkomailla ja monella on menestyvä yritys. Kolikon kääntöpuolella on myös niitä, jotka käyttivät aikansa netissä surffailuun, baareissa notkumiseen (kerran viikossa kävin itsekin), harrastuksiin ja matkailuun. Näistä tyypeistä olen muutaman nähnyt jossain elektroniikkaliikkeessä provikkamyyjinä, pari kauppaamassa jotain bonuskorttia marketin sisääntuloaukossa ja jotkut tekevät mitä nyt vaan eteen sattuu.

        Kaverini valmistui juuri maisteriksi ja täytyy sanoa, että valmistuttuaan samalle alalle kuin minä kaverini omaa noin yhden sadasosan siitä tiedosta mitä itse omasin silloin kun valmistuin. Jos nyt itse palkkaisin henkilöä alaisekseni - minkä olen pariin otteeseen tehnyt - pitäisin vastavalmistunutta maisteria ja tradenomia aivan samalla viivalla. Ikinä en ole palkannut ketään, jolla ei olisi jo työtä toisessa yrityksessä eli koulun penkiltä on yritystä tuntematta aivan turha yrittää. Ja aina on pakko kouluttaa - itsekin olen koulutuksiin hakeutunut (järkeviin) silloin kun niihin on ollut mahdollisuus.

        Kaverini (ktm) hakee nyt paikkaa, josta saisi noin 2t€ perusedut. Itse aloitin jo ennen valmistumistani noin 18tMk palkalla, siitä minut rekrytoitiin (siis minulle soitettiin ja tarjottiin töitä) noin 24tMk palkalla ja seuraavaan paikkaan (taas soitettiin ja tarjottiin töitä) noin 5t€ palkalla. Tällä hetkellä etuineen palkka lähestyy 6t€:n rajaa. Kaveriporukastani tiedän ainoastaan yhden, joka tienaa enemmän - hän on koulutukseltaan lääkäri ja lääkäreistä on nyt pulaa, joten palkka on silloin kun notkuu päivystämässä joskus yli minun palkkani. Ja joukossa harmaassa on DI:tä, VTM:ää ja vaikka mitä.

        En pidä tradenomin koulutustani minään itseisarvona - enkä pitäisi ekonominkaan. Tiedän päässeeni siihen missä nyt olen sillä, että osaan osoittaa olevani pätevä ja aloitekykyinen. Sillä on ennenkin pärjätty. Kylmä totuus on se, että ne joilla on ihan oikeasti aivot ja tilannetajua - pärjäävät. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Varatoimitusjohtajana työskentelevä isäni - koulutukseltaan muuten yo-merkonomi - minulle on näin opettanut ja paikkaansa se on toistaiseksi pitänyt.


      • 2702

        Pitää kysyä että opiskeletko oppisopimuksella tradenomiksi vai onko olemassa jokin aikuiskoulutus tuohon? Olen yrittänyt etsiskellä, mutta olen löytänyt vain mahdollisuuksia lukea merkonomiksi työn ohella.


    • 35t €

      Monilla tilanne on valitettavasti tuo mutta kyllä se on itsestä ja omasta osaamisesta sekä sen "markkinoinnista" paljon kiinni.

      Kun valmistuin ei minulla ollut alan kokemusta mutta jo useamamn vuoden kokemus/tuntemus yrityksestä muissa tehtävissä. Valmistuttuani hain sisäisesti ja pääsin vakkariksi oman alan hommiin, 30t/vuosi mihin on nyt tullut mukavasti lisää niin rahaa kuin uusia haasteita.

    • möömi ja ärkki

      No, mikä on tilanne nyt? Siksi toisekseen kaikista ei ole asiantuntijatehtäviin.

      • ZeyZey45

        Mielenkiintoinen viestiketju, oikea aikakone. Tuolloin vielä 2500 euroa tuntui suurelta palkalta ja nyt melko alhaiselta eli niin se maailma muuttuu. Nykyään alkaa olemaan jo vaatimuksena että yksi tutkinto ei enää riitä kun kyseessä on kaupan ja hallinnon puoli.


    • minä ainakin

      Minä ainakin. Sikäli huono tuuri, että lapsilla oli hyvä koulu ja puolisolla hyvä työ, itse jämähdin pikkukaupunkiin enkä saanut töitä, kun ei ollut sukua eikä tuttavia missään. Pääsin valtion virastoon keittämään kahvia, palkka vajaa 1200 euroa. Vaihdoin alaa miesvaltaiselle, nyt saan jo opiskeluaikaisessa harjoittelussa enemmän. Kuvittelin, että laskentalinjalaiselle olisi töitä, mutta toisin kävi. Aina piti olla työkokemusta, vastavalmistuneita haluttiin nuoria. Itse olin jo vähän aikuisempaa mallia, kun opiskelin vasta lasten teon jälkeen, tosin silloin ammatti oli jo toinen. Koulukaan ei mennyt huonosti, mutta tuuria ei vain ollut. Valtion virastossakin kehuttiin, mutta kun jouduin tuon tason hommiin, niin ei oikein otettu vakavasti, enkä siellä päässyt etenemään. Pidettiin yksinkertaisena, työkkäristä lähetettiin. Tosin homma oli toimistosihteerin nimikkeellä, mutta itse työ kahvinkeittoa, postinjakoa ja mapitusta.

      Tämä miesvaltainen ala on siitä hyvä, että veljeni osaa näitä hommia myös ja voimme tästä lähteä kehittämään yritystä yhdessä, veljeni miehenä luo uskottavuutta, minä teen töitä taustalla. Kaupallinen koulutus onkin nyt yhtäkkiä hyvä voimavara, sillä osaan pitkälti tehdä paperityöt itse. Myös valtion virastossa oli hyödyllistä nähdä asioita sisältä päin, sillä pidin silmät ja korvat auki.

      • Hyvin toimeentuleva Tradenomi

        Aikoinaan kun itse opiskelin tradenomiksi juttelin tuttujeni kanssa jotka opiskelivat kauppakorkeassa. Samoja kirjoja sitä luettiin kummassakin opinahjossa, joten jos suodattaa pois sen kunkin opinahjon itsekehun, on materiaali josta opitaan periaatteessa aivan sama. Se on vain oma päätös haluaako oppia sen mitä kirjassa lukee.


      • samoja kokemuksia

        Valmistuin 2005 taloushallinnon tradenomiksi. En saanut mistään edes taloushallinon harjoittelupaikkaa ellei pankkia lasketa. En ole tehnyt päivääkään taloushallinnon hommia vaan ihan perustoimistohommaa. Palkka on ok jotain reilu 2100 /kk mutta määräaikaisena. Ja itsellänikin alan vaihto mielessä.

        Perustoimistorotta kun ei ole mikään asiantuntija mielestäni. Eikä se hyvä palkka korvaa yksinkertaista hommaa.


    • Tradenomi

      Itse olen valmistunut vuonna 2006, joskin opiskelut venyivät lähes 5 vuotisiksi töiden takia. Taloushallinnon töissä olen ollut vuodesta 2003. Nyt työskentelen tilintarkastajana toista vuotta, ihan tradenomin papereilla. Firma ei ole iso ja minut valittiin noin 40 hakijan joukosta, jossa oli myös kauppakorkean/yliopiston käyneitä. Valinnassi painoivat tradenomin, ja sitä aikaisempia merkonomin papereita, enemmän hyvä ja ikääni nähden pitkä työhistoria sekä tilitoimistossa että projektikontrollerin töistä isossa kansainvälisessä yhtiössä- Ja tietenkin olin ihmisenä tänne sopiva valitsijoiden mielestä.

      Hakekaa tradenomit rohkeasti työpaikkaa vaikka siellä edellytettäisiinkin jotain tiettyä koulutusta! Usein kuitenkin persoona ja aiempi työkokemus ratkaisevat. Kannattaa ottaa vastaan se tilitoimiston/marketin huonopalkkainen työ ja etsiä sillä kokemuksella taas parempaa. Pikkuhiljaa portaittain työkokemus kasvaa ja tietenkin palkkakin.

      Lisätietoina että ikää nyt 26-vuotta, 2 lasta ja kuukausipalkka 2700€.
      Työssä käyn lähes 100km päässä kotoa.
      Ylempi amk-tutkinto työn alla jotta pääsen KHT-tutkintoon reilun vuoden päästä.

      Tradenomi ei ole sen huompi kuin kukaan muukaan. Huonoksi meistä jokaisen tekee jokin ihan muu kuin koulutus! :)

      • jhjhjh66

        "Ylempi amk-tutkinto työn alla jotta pääsen KHT-tutkintoon reilun vuoden päästä."

        No mutta, kai tiesit että kht-tutkinnon voi kyllä suorittaa ihan tradenominakin?


      • ;)

        Kyllä tradetutkinnolla pärjää, se on itsestä kiinni.
        Varsin hienoa on, että Ylemman amk-tutkinnon jälkeen voi lain mukaan hakea myös yliopistolliseen jatkotutkintoon...


      • ????
        ;) kirjoitti:

        Kyllä tradetutkinnolla pärjää, se on itsestä kiinni.
        Varsin hienoa on, että Ylemman amk-tutkinnon jälkeen voi lain mukaan hakea myös yliopistolliseen jatkotutkintoon...

        Yliopiston suorittaneet varmaan löytänevät edelliseen viestiin piilotetun kirjoitusvirheen :)
        Ei mene koulutus hukkaan... jep jep huono vitsi ...


      • totuuden torvi
        ???? kirjoitti:

        Yliopiston suorittaneet varmaan löytänevät edelliseen viestiin piilotetun kirjoitusvirheen :)
        Ei mene koulutus hukkaan... jep jep huono vitsi ...

        Eh, kuinka dille pitää olla että vinkuu jostain kirjotusvirheestä netin keskustelupalstalla? Ai kun on kamalaa, juntti. :)


      • tradere
        totuuden torvi kirjoitti:

        Eh, kuinka dille pitää olla että vinkuu jostain kirjotusvirheestä netin keskustelupalstalla? Ai kun on kamalaa, juntti. :)

        Lukekaa kirja "Ajattele oikein -menesty, Napoleon Hill". Menestys on pitkälle korvien välissä, ei edes lahjakkuudessa, vaan tahdossa. Itselläni ei ole lahjakkuutta, mutta tahtoa on annettu enemmän kuin koko kylälle. Kyllä tradenomin papereilla pärjää, on varmasti ylitarjontaa, mutta hulluin keksii keinot.

        Itse tein hanttihommia pari vuotta, kyllästyin ja soitin %/&%/&% paljon työpaikkoja läpi, sain perushomman, tein sen paremmin kuin kukaan ja pääsin seuraavaan ja taas seuraavaan ja kyllä ne siitä irtoaa, älä anna periksi!

        - t. asiantuntijana toimiva trade


      • Merkonomi marke
        tradere kirjoitti:

        Lukekaa kirja "Ajattele oikein -menesty, Napoleon Hill". Menestys on pitkälle korvien välissä, ei edes lahjakkuudessa, vaan tahdossa. Itselläni ei ole lahjakkuutta, mutta tahtoa on annettu enemmän kuin koko kylälle. Kyllä tradenomin papereilla pärjää, on varmasti ylitarjontaa, mutta hulluin keksii keinot.

        Itse tein hanttihommia pari vuotta, kyllästyin ja soitin %/&%/&% paljon työpaikkoja läpi, sain perushomman, tein sen paremmin kuin kukaan ja pääsin seuraavaan ja taas seuraavaan ja kyllä ne siitä irtoaa, älä anna periksi!

        - t. asiantuntijana toimiva trade

        Lukekaa Sarasvuon "sisäinen sankari". Itse luin ja omaksuin ja nyt olen pörssi yhtiön talouspäällikkö vaikka minulla on vain merkonomin koulutus ja tradeopinnotkin jäivät aikoinaan kesken. Se on itestä kiinni ja omasta halusta kuinka pitkälle etenee. Pitää vaan hoitaa kunnialla kaikki eteentulevat hommat, alottaa vaikka siitä kahvinkeitosta. Sitten kun keität paremmat sumpit kuin kukaan tradenomi aiemmin siinä firmassa nii kyllä sana kiirii ja tie on auki ylenemiseen reittä pitkin ihan johtoryhmään asti.

        Hope this hepls ;)


      • lishvirhio
        ;) kirjoitti:

        Kyllä tradetutkinnolla pärjää, se on itsestä kiinni.
        Varsin hienoa on, että Ylemman amk-tutkinnon jälkeen voi lain mukaan hakea myös yliopistolliseen jatkotutkintoon...

        Lopettakaa nyt sen älytön lässyttäminen. Ei se ole tutkinnosta kiinni. Itse olen opinnäytetyötä vaille valmis tradenomi ja olen tällä hetkellä oman alan töissä. Palkka on tällä hetkellä (en siis ole vielä valmistunut) 2300€/kk ja kun paperit saan ulos niin katsotaan sitä palkkaa sitten uudestaan. Ja hei itselleni on tullut työhakemuksia jossa kauppakorkean käyneitä henkilöitä on hakenut minulle töihin varastohommiin.


      • dfasfafa
        lishvirhio kirjoitti:

        Lopettakaa nyt sen älytön lässyttäminen. Ei se ole tutkinnosta kiinni. Itse olen opinnäytetyötä vaille valmis tradenomi ja olen tällä hetkellä oman alan töissä. Palkka on tällä hetkellä (en siis ole vielä valmistunut) 2300€/kk ja kun paperit saan ulos niin katsotaan sitä palkkaa sitten uudestaan. Ja hei itselleni on tullut työhakemuksia jossa kauppakorkean käyneitä henkilöitä on hakenut minulle töihin varastohommiin.

        kyse on kai siitä, että tradenomin tutkinto ei anna samanlaista turvattua tulevaisuutta rahallisesti kuin esim. oikeustieteen maisterin paperit. niillä papereilla on lähes mahdoton päätyä mihinkään kahvinkeittohommiin, jo siitä syystä että niitä valmistuu sen verran vähän ettei ole samanlaista kilpailua työpaikoista. ja arvostus on selvästi korkeampi. taloushallinnon tradenomeilla on vaikea päästä yli 2500 euron, moni tekee töitä alle 2000 eurolla. jos on myynti-ihmisiä, tradenomin papereilla ei ole oikeastaan merkitystä, toki ne on hyvä olla.

        hyvä että nykyään tradenomin tutkinto on tutumpi, kymmenen vuotta sitten selvästi luvattiin kuu taivaalta, vaikka totuus on osoittautunut toiseksi.


    • "pettynyt"

      Olen valmistunut 8 vuotta sitten ja työtä olen saanut tehdä yht. n. vuoden palkaltaan alle 1000 e, nyt opiskelen taolushallinnon tutkintoa. Työvoimatoimistossa juoksettavat ihmiseltä toiselle, jopa psygologille ja kerran katosivat paikalliseen baariin, eivätkä sielläkään suostuneen asiasta mitään puhumaan. Turpiin tuli, kun baariat poistui. Toivottavasti tällä uudella tutkinnolla saisi koulutusta vastaavaa työtä ja oikeaa palkkaa.

      • ...........

        Siis opiskelet taloushallinnon tutkintoa, missä?
        Itse valmistuin 2005 taloushallinnon tradenomiksi ja siitä asti ollut määräaikaisena toimistorottana, palkka vaivaiset 2300 e/kk.


      • lkju
        ........... kirjoitti:

        Siis opiskelet taloushallinnon tutkintoa, missä?
        Itse valmistuin 2005 taloushallinnon tradenomiksi ja siitä asti ollut määräaikaisena toimistorottana, palkka vaivaiset 2300 e/kk.

        Ai vaivaiset?? Minä hyppäisin kattoon jos saisin tollaisen palkan.


      • ...........
        lkju kirjoitti:

        Ai vaivaiset?? Minä hyppäisin kattoon jos saisin tollaisen palkan.

        Itse olen kyl ajatellut vaihtaa alaa. :-)


      • Näin!
        ........... kirjoitti:

        Itse olen kyl ajatellut vaihtaa alaa. :-)

        No tässä tän taas näkee, näiden tradenomien liian suuret odotukset itsestään ja tulevaisuudestaan. Kuvitellaan että heti päästään sinne johtoon ja palkka alkaa vähintään kolmosella. Jotain suhteellisuudentajua, pliis! Etenemällä sinne ylöspäinkin mennään, vähän kuin pyramidissa tasolta toiselle. Monissa muissa ammattiryhmissä töitä tehdään jopa tonnin kk-palkalla. Kun tradeja valmistuu tämmöinen määrä mitä nykyään, niin ei hemmetti niille kaikille mitenkään riitä niitä parempia paikkoja missä palkkaakin pitäisi niin paljoa maksaa. Tämänkin asian voi ennakoida helposti, tutkimalla kysyntää ja tarjontaa. Jopa tämmöinen yksinkertainen perustyöntekijä osaa asiaa tutkia ja ennakoida. Ei koulusta suoraan päästä pyramidin huipulle. Sen eteen pitää tehdä työtä! Mutta sitähän ei monikaan ylimielinen tradenomi tajua, kun uskoo jokaista opettajaa, joka hehkuttaa hyvästä tulevaisuudesta.


      • Jones757
        Näin! kirjoitti:

        No tässä tän taas näkee, näiden tradenomien liian suuret odotukset itsestään ja tulevaisuudestaan. Kuvitellaan että heti päästään sinne johtoon ja palkka alkaa vähintään kolmosella. Jotain suhteellisuudentajua, pliis! Etenemällä sinne ylöspäinkin mennään, vähän kuin pyramidissa tasolta toiselle. Monissa muissa ammattiryhmissä töitä tehdään jopa tonnin kk-palkalla. Kun tradeja valmistuu tämmöinen määrä mitä nykyään, niin ei hemmetti niille kaikille mitenkään riitä niitä parempia paikkoja missä palkkaakin pitäisi niin paljoa maksaa. Tämänkin asian voi ennakoida helposti, tutkimalla kysyntää ja tarjontaa. Jopa tämmöinen yksinkertainen perustyöntekijä osaa asiaa tutkia ja ennakoida. Ei koulusta suoraan päästä pyramidin huipulle. Sen eteen pitää tehdä työtä! Mutta sitähän ei monikaan ylimielinen tradenomi tajua, kun uskoo jokaista opettajaa, joka hehkuttaa hyvästä tulevaisuudesta.

        Itse luin 5 vuotta Tradenomi tutkinnon jälkeen itseni inssiksi ja palkka työpaikan vaihdon ja tehtävän jälkeen noussut aikaisemmasta noin 1500 eurolla. Vaki kk-palkka miltein 4000 eurossa. Tradenomi ei ole tutkintona huono mutta vaikea (ei mahdoton) pelkästään niillä papereilla on hyvä palkkaiseen toimenkuvaan päästä.


      • tradesta lh:ksi
        Jones757 kirjoitti:

        Itse luin 5 vuotta Tradenomi tutkinnon jälkeen itseni inssiksi ja palkka työpaikan vaihdon ja tehtävän jälkeen noussut aikaisemmasta noin 1500 eurolla. Vaki kk-palkka miltein 4000 eurossa. Tradenomi ei ole tutkintona huono mutta vaikea (ei mahdoton) pelkästään niillä papereilla on hyvä palkkaiseen toimenkuvaan päästä.

        Ei toivoakaan töistä tradenomina. Nooh, ehkä joskus ois voinu irrota joku kassaplikan paikka, mut no thanks. Todellakin niinkuin joku sanoi, että elämänsä turhin investointi -pitää paikkansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe