Minkä kasvien tarkoitukseen reiättömät tai reiälliset ruukut ovat? Itse laitoin viherkasveja reiättömiin ruukkuihin, voiko juuret homehtua tai jotain? Entä selviääkö esikko reiättömässä ruukussa?
Varmaan typerän helppoja kysymyksiä kasveihin edes vähän perehtyneille, mutta kiitos jo valmiiksi jos viitsitte opastaa.
Ruukut
13
2770
Vastaukset
- kotilo-kaktusfani
Reiälliset ruukut ovat huonompia siitä pitää olla HYVIN tarkka kastelun kanssa sillä jos ruukun pohjalle jää vettä juuret märäntyvät.Itse en käytä reiättömiä ruukkuja ollenkaan.
- reijällinen
Voihan ne periaattessa laittaa kumpaankin,mutta reijättömiin pitää laittaa pohjalle hyvä kerros vaikkapa kevytsoraa ja sitten vasta multaa.Muuten kukkasi juuret voivat kärsiä liiasta märkyydestä ja mädäntyvät.
Reijällisestä liika vesi pääsee pois,siten ei jää makaamaan sinne ruukun pohjalle.
Reijättömät ovat mielestäni vain tarkoitettu suojaruukuiksi.- poropeukalo
ohjeista, täytyy porata sitten reiät ruukkuihin :=)
- ajattelit
poropeukalo kirjoitti:
ohjeista, täytyy porata sitten reiät ruukkuihin :=)
reiät porata? ruukkuhan menee rikki.
- vihannes
Umpinaiset ruukuthan ovat periaatteessa vain suojaruukuja joiden tarkoitus on koristeellisempana peittää rumempi saviruukku ja toimia samalla aluslautasena.
Joskus kasvi säilyy hengissä suojaruukussakin jos pohjalla on tosiaan kunnollinen salaojituskerros.
Parhaiten kasvi viihtyy lasittamattomassa saviruukussa koska se "hengittää". Lasittamattomassa ruukussa olevaa kasvia voikin sitten kastella rauhassa kun homehtumisesta ei ole pelkoa.
Muoviruukutkin ovat minusta epäilyttäviä hautomoita.- kasveille
käy kyllä muoviruukutkin , sen kyllä näkee kasvin käyttäytymisestä.Kaikkein paras on kuitenkin lasittamaton saviruukku,se käy kaikille kasveille.
- ruukuista lisää
kasveille kirjoitti:
käy kyllä muoviruukutkin , sen kyllä näkee kasvin käyttäytymisestä.Kaikkein paras on kuitenkin lasittamaton saviruukku,se käy kaikille kasveille.
Siis periaatteessa sillä ei ole mitään eroa, laittaako reiälliseen tai reiättömään, kunhan vain muistaa salaojittaa sen reiättömän hyvin, eli pohjalle pitää laittaa ruukunsirpaleita ja kiviä tai just sitä soraa, tehokkaampia ovat kyllä ruukunsirut tai kivet. Ja sitten vasta multa.
Luonnonsaviruukku on huonompi jos olet huonomuistinen kastelija sillä se imee itseensä kosteutta ja kasvia on kasteltava useammin. Luonnonsaviruukku täytyy myös muistaa uittaa vedessä kokonaan ennen ensimmäistä käyttöönottoa. Muuten se imee itseensä ihan hullusti vettä ja kasvi saattaa joopa jäädä sen takia vaille vettä.
Muovi tai lasitetussa ruukussa olevaa kasvia ei sitten taas vastaavasti tarvitse ihan niin usein kastella, koska materiaali ei ime kosteutta mullasta. Mutta ne ei sitten myöskään hengitä kuten joku sanoi. - kotilo-kaktusfani
ruukuista lisää kirjoitti:
Siis periaatteessa sillä ei ole mitään eroa, laittaako reiälliseen tai reiättömään, kunhan vain muistaa salaojittaa sen reiättömän hyvin, eli pohjalle pitää laittaa ruukunsirpaleita ja kiviä tai just sitä soraa, tehokkaampia ovat kyllä ruukunsirut tai kivet. Ja sitten vasta multa.
Luonnonsaviruukku on huonompi jos olet huonomuistinen kastelija sillä se imee itseensä kosteutta ja kasvia on kasteltava useammin. Luonnonsaviruukku täytyy myös muistaa uittaa vedessä kokonaan ennen ensimmäistä käyttöönottoa. Muuten se imee itseensä ihan hullusti vettä ja kasvi saattaa joopa jäädä sen takia vaille vettä.
Muovi tai lasitetussa ruukussa olevaa kasvia ei sitten taas vastaavasti tarvitse ihan niin usein kastella, koska materiaali ei ime kosteutta mullasta. Mutta ne ei sitten myöskään hengitä kuten joku sanoi.Jos olet laiska kastelija istuta kasvisi muovi tai lasitettuun saviruukkuun.Jos taas kastelet kasvi helposti liian usein istuta kasvisi saviruukkuun.Itse pidän vähän ja normaalisti vettä vaativia kasveja saviruukussa.Ja vesijuoppoja muoviruukuissa.
- noin
kotilo-kaktusfani kirjoitti:
Jos olet laiska kastelija istuta kasvisi muovi tai lasitettuun saviruukkuun.Jos taas kastelet kasvi helposti liian usein istuta kasvisi saviruukkuun.Itse pidän vähän ja normaalisti vettä vaativia kasveja saviruukussa.Ja vesijuoppoja muoviruukuissa.
samat sanat!
- justme
noin kirjoitti:
samat sanat!
Minulla on traakkipuu ja kultaköynnös lasittamattomissa saviruukuissa ja muratti muoviruukussa (kaikki reiällisiä). Ovatko ruukkuvalintani sopivat? Entä millaiseen ruukkuun olisi järkevää istuttaa banaanintaimi?
- kotilo-kaktusfani
justme kirjoitti:
Minulla on traakkipuu ja kultaköynnös lasittamattomissa saviruukuissa ja muratti muoviruukussa (kaikki reiällisiä). Ovatko ruukkuvalintani sopivat? Entä millaiseen ruukkuun olisi järkevää istuttaa banaanintaimi?
Ruukkuvalintasi ovat sopivat.Kääpiöbanaani viihtyy muovi tai saviruukussa.
- kotilo-kaktusfani
kotilo-kaktusfani kirjoitti:
Ruukkuvalintasi ovat sopivat.Kääpiöbanaani viihtyy muovi tai saviruukussa.
muistakaa toki että vähän vettä tarvitsevia kasveja voi myös istuttaa muoviruukkuihin.Minulla paksujalka kasvaa hyvää vauhtia muoviruukussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1921331Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221148- 70870
- 48864
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50745- 53712
- 33692
- 60689
- 52667