Vajaa kaksi vuotta reservissä ja nyt tuli Lapin sotilasläänin esikunnalta kirje, että oisi mahdollisuus osallistua vapaaehtoiseen 3 päivän kertausharjoitukseen. Tarkoituksena on kerrata omia kriisinajan tehtäviä (TJ-AU) ja kohottaa joukon yhteishenkeä. Katselin aluksi kirjettä epäuskoisena ja meinasin jo repiä sen, kunnes mieleeni muistuivat kouluttajan sanat kolme päivää ennen kotiutumista : Te ette ole oppineet armeijan aikana mitään...teidät lähetetään aivan raakileena reserviin...te tulette helisemään kertausharjoituksissa. Näistä sisuuntuneena päätinkin osallistua kyseiseen harjoitukseen. Olen opiskelija ja olen melko varmasti kesätöissä harjoituksen ajankohtana. Kysymys kuuluukin, että miten työnantajat suhtautuvat vapaaehtoiseen kertausharjoitukseen osallistumiseen?
Vapaaehtoinen kertausharjoitus
6
10048
Vastaukset
- 330 tj
Onnittelen päätöksestäsi osallistua täydennys koulutukseen.Nykyinen puolustus ministeri on supistanut puolustuvoimien määrärahat, niin pieneksi, etteivät juuri pysty kertausharjoituksia reserviläisille järjestämään.
Puolustusvalmius on kaiken varalta pidettävä ajantasalla suomessakin. - varma
..että saat sen kesätyön jos työnantaja saa kuulla kertauksesta?
- Alik. Kine
Heh, tuttu työhönottaja ja vuoromestari, joten eiköhän nuo ota töihin... :). Mutta ei ne kaikki työnantajat sitä välttämättä hyvällä katsoisi.
- Reservin alikessu
Sehän on silleen, että vapaaehtoiseen harjoitukseen osallistuja saa armeijan puolelta matkarahat ja reserviläisen pienen päivärahan. Muttei reserviläispalkkaa. Täys ylläpito ja muut jutut tietenkin normaalin tavan mukaan. Kertausharjoitusvuorokaudet merkitään tiedostoihin kuten tavallisesta kertausharjoituksestakin.
Työnantajan vastaantulo menee normaalisti. Lakihan ei pakota työnantajaa maksamaan palkkaa. Mutta työnantaja ei voi kieltää sulta vapaata eikä sanoa työsuhdetta irti. Sinun tulee tietysti esittää saamasi kutsu työnantajallesi.
Jos oikein ymmärrän, ei kutsua vapaaehtoiseen harjoitukseen kenelle tahansa lähetetäkään. Itse menisin harjoitukseen vaikka pyörätuolissa. - Ltn
Oletko tarkastanut ajankohtaa? VEH:a järjestetään monasti viikonloppuisin osallistumisen helpottamiseksi. 3 päivää haiskahtaisi pe-su -keikalta.
- Alik. Kine
Olen tarkistanut ja se on viikonloppuna, mutta työpaikalla on jatkuva kolmivuoro, eli viikonloppu ei ole aina vapaa. Mutta luulenpa, että onnistun järkkäämään asian siihen malliin, ettei se tuota harmaita hiuksia kenellekään osapuolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882