Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vapaaehtoinen kertausharjoitus

Alik. Kine

Vajaa kaksi vuotta reservissä ja nyt tuli Lapin sotilasläänin esikunnalta kirje, että oisi mahdollisuus osallistua vapaaehtoiseen 3 päivän kertausharjoitukseen. Tarkoituksena on kerrata omia kriisinajan tehtäviä (TJ-AU) ja kohottaa joukon yhteishenkeä. Katselin aluksi kirjettä epäuskoisena ja meinasin jo repiä sen, kunnes mieleeni muistuivat kouluttajan sanat kolme päivää ennen kotiutumista : Te ette ole oppineet armeijan aikana mitään...teidät lähetetään aivan raakileena reserviin...te tulette helisemään kertausharjoituksissa. Näistä sisuuntuneena päätinkin osallistua kyseiseen harjoitukseen. Olen opiskelija ja olen melko varmasti kesätöissä harjoituksen ajankohtana. Kysymys kuuluukin, että miten työnantajat suhtautuvat vapaaehtoiseen kertausharjoitukseen osallistumiseen?

6

9814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 330 tj

      Onnittelen päätöksestäsi osallistua täydennys koulutukseen.Nykyinen puolustus ministeri on supistanut puolustuvoimien määrärahat, niin pieneksi, etteivät juuri pysty kertausharjoituksia reserviläisille järjestämään.
      Puolustusvalmius on kaiken varalta pidettävä ajantasalla suomessakin.

    • varma

      ..että saat sen kesätyön jos työnantaja saa kuulla kertauksesta?

      • Alik. Kine

        Heh, tuttu työhönottaja ja vuoromestari, joten eiköhän nuo ota töihin... :). Mutta ei ne kaikki työnantajat sitä välttämättä hyvällä katsoisi.


    • Reservin alikessu

      Sehän on silleen, että vapaaehtoiseen harjoitukseen osallistuja saa armeijan puolelta matkarahat ja reserviläisen pienen päivärahan. Muttei reserviläispalkkaa. Täys ylläpito ja muut jutut tietenkin normaalin tavan mukaan. Kertausharjoitusvuorokaudet merkitään tiedostoihin kuten tavallisesta kertausharjoituksestakin.

      Työnantajan vastaantulo menee normaalisti. Lakihan ei pakota työnantajaa maksamaan palkkaa. Mutta työnantaja ei voi kieltää sulta vapaata eikä sanoa työsuhdetta irti. Sinun tulee tietysti esittää saamasi kutsu työnantajallesi.

      Jos oikein ymmärrän, ei kutsua vapaaehtoiseen harjoitukseen kenelle tahansa lähetetäkään. Itse menisin harjoitukseen vaikka pyörätuolissa.

    • Ltn

      Oletko tarkastanut ajankohtaa? VEH:a järjestetään monasti viikonloppuisin osallistumisen helpottamiseksi. 3 päivää haiskahtaisi pe-su -keikalta.

      • Alik. Kine

        Olen tarkistanut ja se on viikonloppuna, mutta työpaikalla on jatkuva kolmivuoro, eli viikonloppu ei ole aina vapaa. Mutta luulenpa, että onnistun järkkäämään asian siihen malliin, ettei se tuota harmaita hiuksia kenellekään osapuolelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe