Vapaaehtoinen kertausharjoitus

Alik. Kine

Vajaa kaksi vuotta reservissä ja nyt tuli Lapin sotilasläänin esikunnalta kirje, että oisi mahdollisuus osallistua vapaaehtoiseen 3 päivän kertausharjoitukseen. Tarkoituksena on kerrata omia kriisinajan tehtäviä (TJ-AU) ja kohottaa joukon yhteishenkeä. Katselin aluksi kirjettä epäuskoisena ja meinasin jo repiä sen, kunnes mieleeni muistuivat kouluttajan sanat kolme päivää ennen kotiutumista : Te ette ole oppineet armeijan aikana mitään...teidät lähetetään aivan raakileena reserviin...te tulette helisemään kertausharjoituksissa. Näistä sisuuntuneena päätinkin osallistua kyseiseen harjoitukseen. Olen opiskelija ja olen melko varmasti kesätöissä harjoituksen ajankohtana. Kysymys kuuluukin, että miten työnantajat suhtautuvat vapaaehtoiseen kertausharjoitukseen osallistumiseen?

6

10048

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 330 tj

Onnittelen päätöksestäsi osallistua täydennys koulutukseen.Nykyinen puolustus ministeri on supistanut puolustuvoimien määrärahat, niin pieneksi, etteivät juuri pysty kertausharjoituksia reserviläisille järjestämään.
      Puolustusvalmius on kaiken varalta pidettävä ajantasalla suomessakin.

• varma

..että saat sen kesätyön jos työnantaja saa kuulla kertauksesta?

• Alik. Kine

Heh, tuttu työhönottaja ja vuoromestari, joten eiköhän nuo ota töihin... :). Mutta ei ne kaikki työnantajat sitä välttämättä hyvällä katsoisi.

• Reservin alikessu

Sehän on silleen, että vapaaehtoiseen harjoitukseen osallistuja saa armeijan puolelta matkarahat ja reserviläisen pienen päivärahan. Muttei reserviläispalkkaa. Täys ylläpito ja muut jutut tietenkin normaalin tavan mukaan. Kertausharjoitusvuorokaudet merkitään tiedostoihin kuten tavallisesta kertausharjoituksestakin.

Työnantajan vastaantulo menee normaalisti. Lakihan ei pakota työnantajaa maksamaan palkkaa. Mutta työnantaja ei voi kieltää sulta vapaata eikä sanoa työsuhdetta irti. Sinun tulee tietysti esittää saamasi kutsu työnantajallesi.

Jos oikein ymmärrän, ei kutsua vapaaehtoiseen harjoitukseen kenelle tahansa lähetetäkään. Itse menisin harjoitukseen vaikka pyörätuolissa.

• Ltn

Oletko tarkastanut ajankohtaa? VEH:a järjestetään monasti viikonloppuisin osallistumisen helpottamiseksi. 3 päivää haiskahtaisi pe-su -keikalta.

• Alik. Kine

Olen tarkistanut ja se on viikonloppuna, mutta työpaikalla on jatkuva kolmivuoro, eli viikonloppu ei ole aina vapaa. Mutta luulenpa, että onnistun järkkäämään asian siihen malliin, ettei se tuota harmaita hiuksia kenellekään osapuolelle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      4
      2447
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      909
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe