Ostin eläinkaupasta kissan shampoota, koska pieni poikani kaipasi pesua hilseen takia.
Tänään se pesuoperaatio sitten tehtiin. Ei ollut niin helppoa kun olin kuvitellut... Sitä ei oo ennen tarvinnu pestä vaikka se on jo 3-vuotias eli poikaa pelotti peseminen.
Se on kuitenkin tottunu veteen, käy raanasta juomassa ja tulee joskus ammeen reunalle kun olen kylvyssä, niin en olisi uskonut miten hankala homma shampoopesu on. Piti ihan käydä kissapojan kynnet leikkaamassa ennenkun se onnistu ;) Shampoon hieromisesta turkkiin se kyllä tykkäsi mutta ei muusta.
Olis mielenkiintosta kuulla muitten kokemuksia. Miten ootte saaneet kissanne pestyä ilman haavoja ja kuinka usein pesette? Meillä oli tosiaan ensimmäinen kerta, enkä muuten olisi pessytkään mutta kun oli sitä hilsettä niin paljon.
kissan shampoo-pesu
2
1193
Vastaukset
- Sae
kokeilla ensisijaisesti jotain muuta kuin pesemistä. Etenkin näin talviaikaan pesu voi kuivattaa ihoa entistä enemmän ja pahentaa tilannetta, tosin joskus pesu on paikallaan, että pahimman hilseen saa turkin pinnasta pois. Kokeile antaa kissalle kalaöljyä (esim Kennelrehulta tai ihmisten valmistetta, jossa on lisäksi _vain_ E-vitamiinia) tai rasvahappolisää (esim Viacutan tai http://www.aptus.fi/ihojaturkki.htm ), jota saa apteekista. Myös ruuan laadulla on vaikutusta, esim light-raksut eivät ole paras valinta hilsekissalle. :)
Itse pesen kissoja vain tarpeen vaatiessa. Viimeksi varmaan syksyllä, kun koira toi mukanaan jotain pikkuötiäisiä ja paria kissaa pesen välillä pintapuolisesti ilman pesuaineita, että sähköisyys ja pintahilse lähtee pois. Pesen kissat tavallisesti saunajakkaran päällä. Hankalan tapauksen kanssa voi kokeilla suihkutonta pesua eli sankoon vettä ja siitä saunakauhalla tms kipolla vettä katin niskaan. Laitan shampoon valmiiksi käden ulottuville ja suihkun auki ennen kuin tuon kissan paikalle, koska avaamisääni pelottaa eniten. Pidän kissan vapaaehtoisesti jakkaralla siten, että pidän kättä sen kaulan edessä koskematta kissaan. Jos pidän tiukasti kiinni, kissa rimpuilee enemmän (ja itsekin on vaarassa). Tällä taktiikalla en ole saanut vielä yhtään naarmua edes vaikeiden kissojan kanssa. Tuntuu, että kuivaaminen on kissoista kamalampaa kuin peseminen.. ;) - Antero..
Useimmat rotukissat totutetaan jo pienestä pitäen vesipesuun, eivätkä he juuri pahemmin edes pyristele vastaan, kun turkkia hoidetaan. Ellei kissaa ole totutettu vesipesuun, on myös mahdollisuus valita omistajelle turvallisempi vaihtoehto pestä hänet eläinkaupasta saatavalla kuivapesu shampoolla, joka vaahdotetaan turkkiin ja harjataan pois. Se sopii erityisesti lyhytkarvaiselle eurooppalaiselle kissalle, jota tyyppiä useimmat kotikissamme ovat. Toinen vesipesua siedettävämpi puhdistuskeino on kostealla säämiskällä (karhea haljasnahka) pyyhkiminen. Kissan kieltä matkiva puhdistusväline on kyllä tehokas irtokarvan poistaja, mutta pinttyneeseen likaan se ei pysty. Pitkäkarvaiset ja todella likaantuneet kissat, kuten auton öljypohjaan selkänsä tahrineet, kuitenkin puhdistuvat vain vesipesulla ja kissashampoolla. Tehokas rasvan poistaja on myös perinteinen fairy, mutta se pitää huuhdella huolellisesti pois turkista.
Itse olen pessyt puolipitkäkarvaisen kissani lasten ammeessa, johon aluksi kädenlämmin tiskivesi perinteisestä (ei mitään sitrustuoksua jota kissat inhoavat) fairysta. Kissan nosto ammeeseen kaulaa myöten ulottuvaan veteen nauttimaan turkin hieronnasta ja kylvystä. Huolellisen turkin kostuttelun jälkeen kissa kylpypallille ja vielä kunnon hieronta pesuaineella etenkin rasvottuvaan hännän tyveen.lopuksi huuhtelut puhtaalla kädenlämpimällä vedellä. Kissan päätä ja korvia ei saa kastella.
Pesun jälkeen olen pyyhkinyt aluksi paksuilla froteepyyhkeillä ja kuivannut föönillä samalla metallikammalla kammaten. Etenkin kainaloiden kanssa on saanut olla tarkkana etteivät jää kosteiksi ja takkuunnu. Kissan kuivaus on tehtävä lämpimässä paikassa vilustumisen välttämiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693