moi!
Kuutonen olisi ihan varteenotettava auto, mutta äänentoisto hirvittää. Bose on myös aika karmeaa kuultavaa (kuten myös myyjänkin mielestä, kumma kyllä?). Asiaan, onko kukaan teistä vaihtanut kaiuttimia kuutoseen ja saanut sillä aikaiseksi merkittävästi jämäkämpää ja tarkempaa ääntä? Mitä merkkiä/minkä hintaisia/mistä liikkeestä? Vai onko soitin itsessään niin huono, että pelkällä skobejen vaihdolla merkittävää parannusta ei ole mahdollista saavuttaa?
Mazda6 Hifituning
12
11259
Vastaukset
- GT-kuski
Onhan noista kuutosen hifien vaihdoista ollut tällä palstalla juttua. Laadukas 6,5 " erillissarja eteen, taakse hyvät 5,25 " koaksiaalit, vähintään 10 " subwoofer koteloituna takakonttiin ja lisävahvistin niin se on siinä. Soitin on hyvä ja kojelautaan integroitu 6 CD vaihtaja on toimiva, joten ei tarvi vaihtaa. Itsellä edessä DLS MS6, takana 5,25 " Vibe koaksiaalit ja Autostudion subbari ja lisävahvistin takakontissa ja hyvin soi, vaikka varsinaista huippu-hifiä on vain etukaiuttimet, mutta juuri niihin kannattaa panostaakin. Liikkeessä tehtiin vaihtotyö, koska uutta autoa en itse ala purkamaan. Jotain vähän päälle 1000 € maksoin vaihtotöineen ja kyllä kannatti, koska ääni parani huomattavasti.
- GT-kuski
Sen verran vielä lisäystä, että pelkkä ovikaiuttimien vaihto ei kannata. Sitäkin tuli ensin kokeiltua ja äänen tasapaino meni vaan sekaisin ja pakko oli vaihtaa loputkin Bosen systeemin osat kunnollisiin. Bosen systeemissä on lisävahvistin ovikaiuttimille matkustajan penkin alla ja subbarilla on oma vahvistin subbarin kotelossa. Ainut järkevä homma onkin Bosen vahvistimen repiminen irti ja lisävahvistin kaikille kanaville, jolloin äänen voi säätää uuden vahvistimen ali/ylipäästösuotimista ja kanavakohtaisista tasonsäädöistä tarkasti kohdalleen oman maun mukaiseksi. Myös subbari on vaihdettava ja on turha yrittääkään saada valmiina olevalta subbarilta kunnon bassoja, kun sehän on koko järjestelmän heikoin lenkki.
- makkoka
aikuisten oikeasti pistänyt yli 1000€ parantaaksesi kuutosen äänentoistoa???
Tää kuulostaa ihan teinituningilta. No hard feelings! Tosin jokainen tehköön rahoillaan ihan mitä haluaa, mutta tämä on jo yliveto!
Mitähän mahdat kuunnella autossasi, toivottavasti et pelkkää radiota. Eli miten saat eliminoitua moottorinäänet, rengasäänet jne jotta parannetusta äänentoistosta saisi todellakin jotain irti? Siihen ei varmaankaan riitä pelkät normaalit ruostesuojaukset/muovilokarit/äänieristykset! Toisaalta klassisen musiikin kuuntelu ei varmaan vieläkään onnistu vai kuinka?
Kyllä mulle se perus Bose mikä GT mallissa on riittää ihan hyvin duunimatkalla radion kuuntelemiseen. CD-vaihtajaan en ole vielä reilun vuoden aikana ehtinyt tunkea ensimmäistäkään levyä. Kun autoon saisi jotenkin ulkoisen MP3 soittimen kiinni, niin sitten se täyttäisi aika pitkälle toiveeni. Mä en vaan jaksa enään pelleillä niitten cd-levyjen kanssa. Himassa pakkasin juuri kaikki levyt (n.700 kpl) ja tungin varastoon. Kaikki tosin löytyvät kiintolevyltä mp3 muodossa. - GT kuskia
makkoka kirjoitti:
Tää kuulostaa ihan teinituningilta. No hard feelings! Tosin jokainen tehköön rahoillaan ihan mitä haluaa, mutta tämä on jo yliveto!
Mitähän mahdat kuunnella autossasi, toivottavasti et pelkkää radiota. Eli miten saat eliminoitua moottorinäänet, rengasäänet jne jotta parannetusta äänentoistosta saisi todellakin jotain irti? Siihen ei varmaankaan riitä pelkät normaalit ruostesuojaukset/muovilokarit/äänieristykset! Toisaalta klassisen musiikin kuuntelu ei varmaan vieläkään onnistu vai kuinka?
Kyllä mulle se perus Bose mikä GT mallissa on riittää ihan hyvin duunimatkalla radion kuuntelemiseen. CD-vaihtajaan en ole vielä reilun vuoden aikana ehtinyt tunkea ensimmäistäkään levyä. Kun autoon saisi jotenkin ulkoisen MP3 soittimen kiinni, niin sitten se täyttäisi aika pitkälle toiveeni. Mä en vaan jaksa enään pelleillä niitten cd-levyjen kanssa. Himassa pakkasin juuri kaikki levyt (n.700 kpl) ja tungin varastoon. Kaikki tosin löytyvät kiintolevyltä mp3 muodossa.Sillä Bosen audiot Mazdassa ovat pohjanoteeraus. Subbarilla, kuten GT kuski totesi, ei tee mitään. Monessa autossa, jossa ei elvistellä äänentoistolla, on paljon puhtaampi ja täyteläisempi soundi kuin kutosen Bosessa. Itse olen vastaavaa projektia suunnitellut enkä näe sitä teinituningina vaan äänentoiston parantamisena peltiämpärimäisen terävästä asianmukaiseen.
Kerrotko GT kuski vielä missä homman teetit? - jeppe
makkoka kirjoitti:
Kyllä mulle se perus Bose mikä GT mallissa on riittää ihan hyvin duunimatkalla radion kuuntelemiseen. CD-vaihtajaan en ole vielä reilun vuoden aikana ehtinyt tunkea ensimmäistäkään levyä. Kun autoon saisi jotenkin ulkoisen MP3 soittimen kiinni, niin sitten se täyttäisi aika pitkälle toiveeni. Mä en vaan jaksa enään pelleillä niitten cd-levyjen kanssa. Himassa pakkasin juuri kaikki levyt (n.700 kpl) ja tungin varastoon. Kaikki tosin löytyvät kiintolevyltä mp3 muodossa....niin sitten et ymmärrä. Monelle auto on ainoa paikka nauttia musiikista ja 1000e on vielä vaatimaton hinta siitä. Maksaahan autokin jo 30000e, miksei kelpaa 25000e auto. Näitä painotuksia on ihmisillä erilaisia, turha sitä on yrittää järkeillä ja ymmärtää, kuulostaa vain naurettavalta. No hard feelings.
- GT-kuski
makkoka kirjoitti:
Kyllä mulle se perus Bose mikä GT mallissa on riittää ihan hyvin duunimatkalla radion kuuntelemiseen. CD-vaihtajaan en ole vielä reilun vuoden aikana ehtinyt tunkea ensimmäistäkään levyä. Kun autoon saisi jotenkin ulkoisen MP3 soittimen kiinni, niin sitten se täyttäisi aika pitkälle toiveeni. Mä en vaan jaksa enään pelleillä niitten cd-levyjen kanssa. Himassa pakkasin juuri kaikki levyt (n.700 kpl) ja tungin varastoon. Kaikki tosin löytyvät kiintolevyltä mp3 muodossa.Huvittavia kommentteja, joita saa aina lukea jos tällä palstalla yrittää asiallisesti keskustella! Pientä suhteellisuudentajua noihin provoihinkin. Kun autosta maksaa 35 t€ kaikkine varusteineen, niin 1000 €:n sijoitus äänentoiston parantamiseen on sinusta suuri rahasumma. Tuo on tietysti iso summa sellaiselle, jonka koko auton arvo on korkeintaan 1000 €:n luokkaa. Tämän keskusteluketjun aihe ei kai kuitenkaan ollut etsiä säästökohteita autoiluun, vaan autohifin parantaminen kuutosesta. Toki myönnän, että se 1000 €:n kesäautokin voi olla kannattava hankinta autoilua mahdollisimman vähin kustannuksin harrastavalle.
Lisävarusteena myydään moniin automerkkeihin hintavia äänentoistoja, mm. Passatiin Dynaudio maksaa 2840 €, Audiin Bose-sound 1760 €, Peugeot 407:aan JBL-hifi 800 € ja Vectraan noin 1300 €. Kun sijoittaa mieluummin saman summan autohifiliikkeeseen, niin rahalle saa paljon paremman vastineen ja myös paremman äänentoiston. 1000 € on oikeastaan vielä pieni hinta ja suosittelisin huippuluokan äänentoistoa haluavan sijoittamaan vielä vähän enemmänkin ja itsekin olen miettinyt jo parannusta eli isompaa subbaria, koska ruokahaluhan tunnetusti kasvaa syödessä.
Mitä oman kuutosen melutasoon tulee, niin se on 4-ovisena aika hiljainen auto 15 " renkain ja onhan sen äänieristystä muutenkin paranneltu, mutta enpä viitsi antaa siitä nyt tällä kertaa enempää provoilun aiheita. - makkoka
GT-kuski kirjoitti:
Huvittavia kommentteja, joita saa aina lukea jos tällä palstalla yrittää asiallisesti keskustella! Pientä suhteellisuudentajua noihin provoihinkin. Kun autosta maksaa 35 t€ kaikkine varusteineen, niin 1000 €:n sijoitus äänentoiston parantamiseen on sinusta suuri rahasumma. Tuo on tietysti iso summa sellaiselle, jonka koko auton arvo on korkeintaan 1000 €:n luokkaa. Tämän keskusteluketjun aihe ei kai kuitenkaan ollut etsiä säästökohteita autoiluun, vaan autohifin parantaminen kuutosesta. Toki myönnän, että se 1000 €:n kesäautokin voi olla kannattava hankinta autoilua mahdollisimman vähin kustannuksin harrastavalle.
Lisävarusteena myydään moniin automerkkeihin hintavia äänentoistoja, mm. Passatiin Dynaudio maksaa 2840 €, Audiin Bose-sound 1760 €, Peugeot 407:aan JBL-hifi 800 € ja Vectraan noin 1300 €. Kun sijoittaa mieluummin saman summan autohifiliikkeeseen, niin rahalle saa paljon paremman vastineen ja myös paremman äänentoiston. 1000 € on oikeastaan vielä pieni hinta ja suosittelisin huippuluokan äänentoistoa haluavan sijoittamaan vielä vähän enemmänkin ja itsekin olen miettinyt jo parannusta eli isompaa subbaria, koska ruokahaluhan tunnetusti kasvaa syödessä.
Mitä oman kuutosen melutasoon tulee, niin se on 4-ovisena aika hiljainen auto 15 " renkain ja onhan sen äänieristystä muutenkin paranneltu, mutta enpä viitsi antaa siitä nyt tällä kertaa enempää provoilun aiheita.provoili? Taisi herra GT-kuski ottaa herneen neäänsä kommentistani. Ilmeisen heikko itsetunto on jos ei kommenttia kestä. Kommenttiisi "Tämän keskusteluketjun aihe ei kai kuitenkaan ollut etsiä säästökohteita autoiluun, vaan autohifin parantaminen kuutosesta." viitaten olenko missään viitannut säästökohteisiin, kerroin vain oman mielipiteeni rahan käytöstä. Mutta kuten jo aiemassani viestissä mainitsin jokainen tehköön penneillään mitä haluaa!
Maksoin itse joulukuussa 2004 Madza6 GT farkusta reilut 35000€ ja missään olosuhteissa en pistäisi siihen penniäkään lisää rahaa. En ruostesuojaukseen, muovilokareihin enkä missään tapauksessa äänentoistoon. Ainut asia jonka olisin voinut autoon lisätä oli automaattivaihteisto vaan kun sitä ei silloin vielä saanut.
Nykyinen autoni on 15 vuoden aikana viides jonka omistan, eli keskimäärin kolmen vuoden välein lähtee auto vaihtoo eli silloin kun se pitää katsastaa. Mulle auto kuitenkin pääsääntöisesti kulkuväline joka vie paikasta a paikkaan b luotettavasti jota mazda tähän asti reilun 25tkm verran tehnyt. Ei mikään pyhä lehmä jota hierotaan ja kiillotetaan, pari kertaa vuodessa pesen autoni ja sillä selvä.
Mulle on aivan sama mikä rokkiradio taikka humpparumpu siinä kojelaudassa on, ennemmin pistän nekin pennit vaikka himassa viihde-elektroniikkaa (niin olen muuten tehnytkin).
Autoihin tai lähinnä niiden musiikkivehkeisiin olen investoinut n. 500€ kaikenkaikkiaan. Et kuitenkaan pysty loihtimaan autoosi semmoista äänimaailmaa, että sijoituksesi todellakin kannattaisi. Aina tulee jokin ulkoinen häiriötekijä mukaan kuvioihin. Ja kuitenkaan vaihtaessasi autoa siitä extrapanostuksesta äänentoistoon ei sulle hyvitetä penniäkään, vaikka kuinka olis 24 tuumainen subbari takaluukussa tai vaikkapa kuskin penkin alla.
Eihän vain kyseessä ole ensimmäinen hankkimasi uusi auto, uudella tarkoitan alle 2v vanhaa autoa? Tunnut vain mainostavan noita äänentoisto malleje muihin automalleihin, että ensimmäisenä tulee reilu parikymppinen miehenalku mieleen.
Mä en jaksa teidän kanssa näistä väitellä, jos henkilön mielestä kommenttini on provoilua niin siitä vaan. Kaivopuisto päättää täältä tähän. - GT-kuski
makkoka kirjoitti:
provoili? Taisi herra GT-kuski ottaa herneen neäänsä kommentistani. Ilmeisen heikko itsetunto on jos ei kommenttia kestä. Kommenttiisi "Tämän keskusteluketjun aihe ei kai kuitenkaan ollut etsiä säästökohteita autoiluun, vaan autohifin parantaminen kuutosesta." viitaten olenko missään viitannut säästökohteisiin, kerroin vain oman mielipiteeni rahan käytöstä. Mutta kuten jo aiemassani viestissä mainitsin jokainen tehköön penneillään mitä haluaa!
Maksoin itse joulukuussa 2004 Madza6 GT farkusta reilut 35000€ ja missään olosuhteissa en pistäisi siihen penniäkään lisää rahaa. En ruostesuojaukseen, muovilokareihin enkä missään tapauksessa äänentoistoon. Ainut asia jonka olisin voinut autoon lisätä oli automaattivaihteisto vaan kun sitä ei silloin vielä saanut.
Nykyinen autoni on 15 vuoden aikana viides jonka omistan, eli keskimäärin kolmen vuoden välein lähtee auto vaihtoo eli silloin kun se pitää katsastaa. Mulle auto kuitenkin pääsääntöisesti kulkuväline joka vie paikasta a paikkaan b luotettavasti jota mazda tähän asti reilun 25tkm verran tehnyt. Ei mikään pyhä lehmä jota hierotaan ja kiillotetaan, pari kertaa vuodessa pesen autoni ja sillä selvä.
Mulle on aivan sama mikä rokkiradio taikka humpparumpu siinä kojelaudassa on, ennemmin pistän nekin pennit vaikka himassa viihde-elektroniikkaa (niin olen muuten tehnytkin).
Autoihin tai lähinnä niiden musiikkivehkeisiin olen investoinut n. 500€ kaikenkaikkiaan. Et kuitenkaan pysty loihtimaan autoosi semmoista äänimaailmaa, että sijoituksesi todellakin kannattaisi. Aina tulee jokin ulkoinen häiriötekijä mukaan kuvioihin. Ja kuitenkaan vaihtaessasi autoa siitä extrapanostuksesta äänentoistoon ei sulle hyvitetä penniäkään, vaikka kuinka olis 24 tuumainen subbari takaluukussa tai vaikkapa kuskin penkin alla.
Eihän vain kyseessä ole ensimmäinen hankkimasi uusi auto, uudella tarkoitan alle 2v vanhaa autoa? Tunnut vain mainostavan noita äänentoisto malleje muihin automalleihin, että ensimmäisenä tulee reilu parikymppinen miehenalku mieleen.
Mä en jaksa teidän kanssa näistä väitellä, jos henkilön mielestä kommenttini on provoilua niin siitä vaan. Kaivopuisto päättää täältä tähän."Maksoin itse joulukuussa 2004 Madza6 GT farkusta reilut 35000€ ja missään olosuhteissa en pistäisi siihen penniäkään lisää rahaa."
Niinpä. Miksi sitten ottaa kantaa keskusteluihin, joiden aiheena on auton parantelu?
"Eihän vain kyseessä ole ensimmäinen hankkimasi uusi auto, uudella tarkoitan alle 2v vanhaa autoa? Tunnut vain mainostavan noita äänentoisto malleje muihin automalleihin, että ensimmäisenä tulee reilu parikymppinen miehenalku mieleen."
Mazda6 GT on toinen uutena hankkimani auto, mutta edellinen oli työsuhdeleasingillä. Sitä edeltävän auton ostin 3 vuotta vanhana ja kaikki nuo on eri merkkisiä. Työsuhdeleasing-autossa oli surkea äänentoisto, mutta tuohon 3-vuotiaana ostamaani vaihdoin itse kaiuttimet ja senkin äänentoisto parani huomattavasti. Uuteen Mazda6:een en sellaista ruvennut tekemään ja tuon Bosen parantelu oli muutenkin hankalaa, koska mm. yksi autohifi-liike kieltäytyi hommasta kokonaan.
Ikäarviosi ei nyt ihan osunut kohdalleen, kun syntymäpäivä ajoittuu jo 60-luvun puolelle. - MAZDA6ELEGANCE
Onko soittimen takana rca lähtöä vahvistimeen?
- Myös
Viime kesänä tuli myös itse vaihdettua kaiuttimet, lisättyä subi ja vahvistin.
Alpinelta löytyy erillissarja malli SPS-571A joka sopii suoraan vanhojen kaiuttimien tilalle. Kaiuttimien koko on 5*7.
Sekä xetecin usc härvelin joutui laittamaan.- jeppe
mikä vahvari ja menikö heittämällä vakiosoittimeen? asensitko itse?
luuletko että pelkkä erillissarja ilman subbaa potkisi? olen itse aivan kädetön (subbakoteloita en osaa tehdä), joten erillissarja vahvari voisi olla kohtuuhintainen teetettynä? - Lisää
jeppe kirjoitti:
mikä vahvari ja menikö heittämällä vakiosoittimeen? asensitko itse?
luuletko että pelkkä erillissarja ilman subbaa potkisi? olen itse aivan kädetön (subbakoteloita en osaa tehdä), joten erillissarja vahvari voisi olla kohtuuhintainen teetettynä?Jos haluaa vahvarin laittaa niin pakko laittaa tuo xetecin usc myös.
http://www.powerset.fi/autohifi/xetec/xe-usc.htm
Täällä on hyviä kuvia miten osat irtoilee http://home.online.no/~rekse/mazda6/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823193
- 922905
- 532152
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201605Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61379- 151369
- 191344
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141317Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin351275