RAW (Nef) kuvan laatu ja menetelmä

fotoman

Onko Neffien kuvaaminen vaivansa arvoista? Miten saan nef kuvat lopulliseen jpeg muotoon? Tarvitsenko muita ohjelmia kuin photoshop 7 ja D70 kameran mukana tulleet ohjelmat, vai pärjäänkö niillä? Miten homma käytännössä tapahtuu. Olen tosi kiitollinen jos joku viittii vähän vaivautua ja selostaa.

kiitos

11

2198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika...

      Saat kameran mukana tulleella ohjelmalla neffit helposti jpeg muotoon, mutta jos neffiä meinaat kuvata niin kannattaa hakea nikonin sivuilta ilmainen nikonview, joka asentaa photariin plugin jolla neffit saapi auki siihen photoshoppiin ja se tarjoaa myös muuntimen laajemmin säädöin kuin se pelkkä photariplugi. Jos kaipaat vieläkin kattavampia ohjelmia niin RSE on ilmainen sellainen ja RSP on maksullinen sellainen. Uudemmat photariversiot CS tai CS2 osaavat myös neffin suoraan muuntaa ja tietysti nikoni oma nikon capture onpi passeli.

    • Alex

      Moi !

      Paras lopputulos saavutetaan kun käytetään Nikonin Capturea RAW-konvertterina.

      --

    • Kuvanlaatu paranee silminnähden, kun kuvaat NEF-formaatissa, mutta kuvat avautuvat jpegejä hitaammin esimerkiksi kuvankatseluohjelmassa. Tämä hidastaa huomattavasti digikuvien arkistointia ja jälkiprosessointia. Tosin minulla on aika hidas tietokone, joten NEF-nikottelu saattaa johtua osittain siitä. Oli mikä oli, NEF-kuvat pitää kuitenkin konvertoida, jotta niistä olisi jotakin iloa. Tämä tuo oman lisävaivan digikuvauksen työnkulkuun.

      • Pekka_

        Joo, kyllähän se 10 megan kuvan purku kestää aikansa, mutta monet softat käyttävät NEF:iin embeddattua pientä jpg-kuvaa esikatselukuvana.

        Minulla on Athlon 64/3200 ja 2 gigaa rammia. Ei paljoa nikottele ;-)


    • Mika...

      ...tuo sinun ensimmäinen kysymys. Eli onko nef-kuvaus vaivan arvoista. Raw (=nef nikonissa) tarjoaa säätövaraa jälkityöstöön, mutta se myös edellyttää jälkituotantoa. Raw ei ole oikeastaan vielä kuva lainkaan vaan siitä kuva pitää "vedostaa" johonkin tunnettuun muotoon esim jpeg. Neffin edut on kiistattomat, mutta jos et ole sitä kaivannut tai itse näe siinä hyötyä, niin ei se mielestäni mikään itseisarvo ole. Voi kuvata ihan hyvin suoraan kuviksi sillä kuviksihan ne lopulta neffitkin viedään.

      • yleisesti

        Noinhan se menee. Raw (nef) on prosessoimatonta kennolta suoraan kortille vietyä dataa, jpg menee kameran kuvaprosessorin kautta jossa tapahtuu valotuksen, kylläisyyden, terävöityksen ym säätö.

        Raweille säädöt tehdään silmämääräisesti arvioiden, ja terävöityksen voi tehdä paljon paremmin esim. photarilla kunhan sen ensin opettelee.


      • lisää
        yleisesti kirjoitti:

        Noinhan se menee. Raw (nef) on prosessoimatonta kennolta suoraan kortille vietyä dataa, jpg menee kameran kuvaprosessorin kautta jossa tapahtuu valotuksen, kylläisyyden, terävöityksen ym säätö.

        Raweille säädöt tehdään silmämääräisesti arvioiden, ja terävöityksen voi tehdä paljon paremmin esim. photarilla kunhan sen ensin opettelee.

        Mulla 16-bittinen NEF-kuva aukee photoshopissa Tosi hitaasti, menee editorin kautta. Mutta 8-bittinen aukee sellaisenaan (ei mene minkään editorin kautta)suht nopeasti photoshoppiin.

        Menettääkö kuva paljonkin infoa kun käsittelen kuvan 8-bittisenä ja tallennan sen sitten tiffinä?


      • Mika...
        lisää kirjoitti:

        Mulla 16-bittinen NEF-kuva aukee photoshopissa Tosi hitaasti, menee editorin kautta. Mutta 8-bittinen aukee sellaisenaan (ei mene minkään editorin kautta)suht nopeasti photoshoppiin.

        Menettääkö kuva paljonkin infoa kun käsittelen kuvan 8-bittisenä ja tallennan sen sitten tiffinä?

        Menettää. Sävyinformaatiota on 8bittisessä kuvassa murtoosa 16 bittiseen verrattuna. Photoshoppi ei aukaise neffejä, vaan muunnos tavalliseksi bittikartta kuvaksi tehdään avausvaiheessa tai sitten neffi avataan uudemman photarin lisäpalikkana olevaan rawmuuntimeen jossa voi tehdä säätöjä. Nyt en tiedä miten lienee asia sinulla.
        Itsehän sinä kuvaajana päätät mitkä sävyt on tarkeitä tai kuinka sävykäs kunkin kuvan pitää olla joten voit joustavasti käyttää erilaisa jälkityöstötapoja tarpeen mukaan. Ei ne bitit ja pikselit mitään itseisarvoja ilman sisältöä ole.


    • nuori kuvaaja

      hei ite pistän picasaan valitsen kuvat sinne alas ja sit painan vie niin tallentaa suoraan jpg:ks

    • Data-Vekotin

      "Onko Neffien kuvaaminen vaivansa arvoista?"

      Toisinaan on, toisinan ei.
      NEF:in suurin hyöty on sävymäärässä.
      Eli ne ovat yleensä 12, 14 tai 16 bittisiä per kanava.
      Kun taas JPG:t ovat 8-bittisiä.
      Eli sävymäärä pienenee oleellisesti.
      Se, että onko syytä kuvata rawina, riippuu tilanteesta ja kuvan käyttötarkoituksesta.
      Jos kuvassa on vaativa sävyalue, vaikka erityisen laaja kirkkausero, on raw ihan fiksu valinta, koska jpg hukkaa sävyjä.


      " Miten saan nef kuvat lopulliseen jpeg muotoon? Tarvitsenko muita ohjelmia kuin photoshop 7 ja D70 kameran mukana tulleet ohjelmat, vai pärjäänkö niillä? Miten homma käytännössä tapahtuu."

      Tarvitset konvertterin, eli ohjelman joka avaa raw-kuvan, mahdollistaa kuvan säädön vaikkapa sävyjen tai kirkkauden suhteen yms.
      Säädön jälkeen kuva tallennetaan haluttuun tiedostomuotoon, vaikkapa sitten jpg:ksi.

      Jos haluaa tehdä sävysäädöt yms kunnolla, kannattaa hankkia jonkinlainen ruudun kalibrointivekotin, vaikkapa Spyder:
      http://www.fimeko.fi/tuotteet/kalibrointilaitteet/datacolor-spyder3pro-215024

    • SekäJotta

      Itse kuvaan nykyään kyllä sekä RAW että Jpeg muodossa vielläpä hienoimmassa moisessa..ainakin muistikortit ovat halvenneet senverran et
      voi niitä täytellä aika huoletta ja deletoida huonot otokset..suurempi ongelma
      minulla ja monella onkin sitten kuvien kokonaismäärä jota digiaikana saa
      helposti kasvatettua liiallis-suteen saakka eli sutta ja sekundaakin tulee
      taltijoitua kovin helposti..sellaista josta ei millään kuvankäsitelyllä saa hyvin otettua kuvaakaan.
      enkä mitään oleellista hidastumista ole havainnut omassa rauhallisessa
      kuvauksessani..
      Ompahan sitten dataa mitä käsitellä jos joskus viellä kerkii.
      Minusta voi huoletta kuvata kumpaakin etenkin ellei oo varma mitä tulee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8276
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe