KANSANRADIO 2

"suuren yleisön jatkuvien pyyntöjen"

johdosta aloitetaan KR. no 2.....

toimeksi saaneena bB

201

10220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuostapa muistui mieleeni että pikkulikka lauleskeli autossa
      ajaessamme aikoinaan:

      ”Suutelen sinua, kansanradio. .”
      Sävel meni oikein mutta…

      Hän kuuli väärin mainoslaulun ensimmäisen kirjaimen:

      ”Kuuntelen sinua.. ..”

      • Hintriika

        Kuulovirheestä johtuen ystäväni mummo lauleskeli 50-luvulla silloista hittiä: "...että toisiamme NAPATAAN luona vanhan veräjän."

        Hän suuttui, kun väitimme, että oikea sana on "tavataan".


      • ii-li
        Hintriika kirjoitti:

        Kuulovirheestä johtuen ystäväni mummo lauleskeli 50-luvulla silloista hittiä: "...että toisiamme NAPATAAN luona vanhan veräjän."

        Hän suuttui, kun väitimme, että oikea sana on "tavataan".

        Markku Arolla(?) on levy, jolla minun mielestäni lauletaan: "onni on kuin arka KYY, joka harvoin näyttäytyy". En ole milloinkaan päässyt selville siitä, mikä se sana oikein on. Onni ja kyy? Ei oikein sovi yhteen. Yhtä huonosti kuin onni ja iili.


      • Katleija
        ii-li kirjoitti:

        Markku Arolla(?) on levy, jolla minun mielestäni lauletaan: "onni on kuin arka KYY, joka harvoin näyttäytyy". En ole milloinkaan päässyt selville siitä, mikä se sana oikein on. Onni ja kyy? Ei oikein sovi yhteen. Yhtä huonosti kuin onni ja iili.

        Minä en tiedä taas, että kuulenko oikein kun Jari Sillanpää laulaa...ei tangoon haeta HAUTTA. Se vaan kuulostaa hullulta, mutta en keksi että siinä jokin muu sana olisi.

        Sanna Pietiäisen biisissä taas säveleen ei mahdu koko sana jättää, vaan Sanna laulaa...sä et mua jättä saa. Korvaan ottaa.


      • biisiarvailija
        Katleija kirjoitti:

        Minä en tiedä taas, että kuulenko oikein kun Jari Sillanpää laulaa...ei tangoon haeta HAUTTA. Se vaan kuulostaa hullulta, mutta en keksi että siinä jokin muu sana olisi.

        Sanna Pietiäisen biisissä taas säveleen ei mahdu koko sana jättää, vaan Sanna laulaa...sä et mua jättä saa. Korvaan ottaa.

        Jos se kuuluis olla "sä et mua jätkä saa?"


      • Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

        Markku Arolla(?) on levy, jolla minun mielestäni lauletaan: "onni on kuin arka KYY, joka harvoin näyttäytyy". En ole milloinkaan päässyt selville siitä, mikä se sana oikein on. Onni ja kyy? Ei oikein sovi yhteen. Yhtä huonosti kuin onni ja iili.

        lähellä iiliä ettei iili sitä näe.
        Onni on kun ei ole onneton.Sanoo runokin,työn onni on oikea vain.Vaikka en siihen usko.

        Luulemme että toinen on onnekkaampi kun itse.Onni on unelma vaikka ei se toteutuisikkaan.

        Vähän ennen onnea on parasta ei tarvitse heti kääntyä takaisin.


      • Metronomi.
        Katleija kirjoitti:

        Minä en tiedä taas, että kuulenko oikein kun Jari Sillanpää laulaa...ei tangoon haeta HAUTTA. Se vaan kuulostaa hullulta, mutta en keksi että siinä jokin muu sana olisi.

        Sanna Pietiäisen biisissä taas säveleen ei mahdu koko sana jättää, vaan Sanna laulaa...sä et mua jättä saa. Korvaan ottaa.

        Hautta on ihan normaali. "Pitää hakea".
        Mutta mikä sitten on "tautta".
        Siinä pähkinä purtavaksi.


      • Laritsa M
        Metronomi. kirjoitti:

        Hautta on ihan normaali. "Pitää hakea".
        Mutta mikä sitten on "tautta".
        Siinä pähkinä purtavaksi.

        ,,,


      • Lyyli L
        Katleija kirjoitti:

        Minä en tiedä taas, että kuulenko oikein kun Jari Sillanpää laulaa...ei tangoon haeta HAUTTA. Se vaan kuulostaa hullulta, mutta en keksi että siinä jokin muu sana olisi.

        Sanna Pietiäisen biisissä taas säveleen ei mahdu koko sana jättää, vaan Sanna laulaa...sä et mua jättä saa. Korvaan ottaa.

        ...Satulinnaa, kaivoi nenäänsä ja "sulle vain mä aarteeni antaisin..." Oli varmaan huumoria, minua yökötti.


    • Katleija

      Hintavia tuotteita tulee jatkuvasti markkinoille kovan mainoskampanjan saattamana. Sängyt ja patjat ovat nyt kovasti esillä. Vesisängyt tulivat ja menivät. Hintavia nekin olivat.

      Kokolattiamatot olivat muka hienoja 80-luvulla. Täällä Turussakin uuteen vanhainkotiin laitettiin kokolattiamatot. Vanhukset olivat entistä huonokuntoisempia ja sattui vahinkoja. Lirahti matolle ykköstä ja sattuipa kakkostakin tulemaan.

      Hygienia ongelmat lisääntyivät. Remonttiin pantiin osastot ja kokolattiamatot poistettiin. Tuleeko nyt mieleen tämän päivän hulluja trendejä.

      • Katselen noita nuoria,kun ne menee napa paljaana
        talvellakin ja entäs nuo lävistykset.

        Hihi..tuossa yläpuolella mennä vilistää sellainen
        härveli näyttää ihan heinäsirkalta....


      • minä vaan

        Joku englantilainen, joka hyppäsi eka kertaa V-tyylillä, ja sitä pidettiin pellen sirkushyppynä.
        Nyt kaikki lentelee mäessä sillai. eikä se ole muka yhtään huonon näköistä.


      • rakentaja

        olivat yhteen aikaan oli muotia, mutta eipä lumi tippunut pois.

        Nyt niitä korjataan harjakattoisiksi, sopii paremmin Suomeen.


      • Lokari1
        rakentaja kirjoitti:

        olivat yhteen aikaan oli muotia, mutta eipä lumi tippunut pois.

        Nyt niitä korjataan harjakattoisiksi, sopii paremmin Suomeen.

        lukee arkitehriksi.
        Minulla vaan on sellanen tunne että nekin rahat on meneet hukkaan, kun tuollasia taloja piirustelevat.
        Järjen köyhyyttä minusta tasakattonen talo rakeentaa suomeen taikka mihin talvi maahan vaan.
        Ewntäs se pressan linna, mikä mäntyniemi se nyt olikaan...susi mutta eivat saaneet henkeä puhalettua , että olis ollut oikein elävä.HAHA
        Terv: Lokari1


      • toinen rakentaja
        Lokari1 kirjoitti:

        lukee arkitehriksi.
        Minulla vaan on sellanen tunne että nekin rahat on meneet hukkaan, kun tuollasia taloja piirustelevat.
        Järjen köyhyyttä minusta tasakattonen talo rakeentaa suomeen taikka mihin talvi maahan vaan.
        Ewntäs se pressan linna, mikä mäntyniemi se nyt olikaan...susi mutta eivat saaneet henkeä puhalettua , että olis ollut oikein elävä.HAHA
        Terv: Lokari1

        kun puutalot tiivistettiin energian säästön vuoksi pulloiksi.
        Rakennettiin sisäsaunakin ”lämmittämään”.


      • ei joutsenkaula

        sellaista tyynyä ei ole vielä keksitty, mikä kaularangan kulumilleni olisi hyvä.
        Kaikkea on kokeiltu ja rahaa kulutettu.


      • muori67 kirjoitti:

        Katselen noita nuoria,kun ne menee napa paljaana
        talvellakin ja entäs nuo lävistykset.

        Hihi..tuossa yläpuolella mennä vilistää sellainen
        härveli näyttää ihan heinäsirkalta....

        Varmaan se pakkasherra navasta palasen puraisee.

        Huvi maksetaan sitten jälkiverona.


      • minä vaan kirjoitti:

        Joku englantilainen, joka hyppäsi eka kertaa V-tyylillä, ja sitä pidettiin pellen sirkushyppynä.
        Nyt kaikki lentelee mäessä sillai. eikä se ole muka yhtään huonon näköistä.

        Etpä taida mäkihypystä tietää. Tuo englantilainen hyppypelle oli Eddie Edwards, joka tuskin selviytyi mäestä alas.

        V-tyylin toi Ruotsin Jan Boklöv, joka pääsi muita pitemmälle ja voitti wörld-cupin kilpailujakin.

        Aluksi v-tyylin hypyistä vähennettiin mutta kun se tuli ainoaksi ei enää.


      • Pääsky64
        rakentaja kirjoitti:

        olivat yhteen aikaan oli muotia, mutta eipä lumi tippunut pois.

        Nyt niitä korjataan harjakattoisiksi, sopii paremmin Suomeen.

        itse valita pakotettiin rakentamaan tasakatto.Muuten ei saanut aravalainaa.Meiltäkin olisivat evänneet lainan s,kylässä.kun ei tehty tasakattoa.
        Rakennusmestari oli juhlinut harjakaisia edellisenä iltana ja nukahtanut jonkin p---aan!pyyhkäisi korvaansa ja jäi käteen.Siinä unohti meidän katon.


      • Pääsky64

        tippuvat jalasta ovat nyky tyhmyys.Ellei ole pysyvä ja alenee vain.Jos niillä pappana on housut polvien kohdalla.
        Sekin on hienoa kun muotia.Jos se muoti koskee myös naisia.Voisi kuvitella sellaisen vanhan parin päiväkävelyn.


      • Katleija

        40-50 lukujen vaihteessa keskikoulussa annettiin ainakin meidän koulussa perustietoa metsän hoidosta. Kerrottiin erilaisista metsätyypeistä ja kuinka niissä harvennushakkuut tehtiin huomioiden eri-ikäiset puut ja puulajit.

        Kotitehtävinä oli tehdä puiden leimaukset. Avohakkuutakin esiteltiin, mutta hakkualueet olivat pieniä. Siemenpuut olivat tärkeitä. Niistä lähtivät uudet taimet kasvuun ja puun perimä oli sopiva sille paikalle, missä emäpuukin oli kasvanut.

        Kun sitten aikuisena ajettiin itärajaa seuraten Lappiin, silmiemme eteen avutuivat puista paljaiksi hakatut vaarat. Alueet olivat laajoja. Jokin sisällä sanoi, että ei ei tämä voi olla oikein.

        Taustalla oli tietysti raha. Parturoimalla metsä koneilla, korjuu oli nopeaa ja halvempaa. Puun taimien kasvattajille hyvät apajat. Kuitenkaan tulos ei ollut hyvä. Taimikot olivat tukehtua vatukkoihin ja vesakkoihin. Ei ollut luonnossa liikkujalla asiaa näin käsiteltyihin metsiin. Mahdotonta oli edes kävellä, kun heinikossa oli sikin sokin oksia ja ohuita runkoja.

        Siihen menoon koettivat jotkut huutavan äänenä erämaassa varoituksen sanojaan heittää, mutta tulivat tyrmätyiksi. Taisi joku saada erikoisluvalla hoitaa metsänsä vanhaan hyvään tapaan. Täällä etelässäkin 60-luvulla raiskattu metsä, jossa kävimme marjastamassa ei ole vieläkään toipunut käsittelystään.

        Mutta nykyään jo on myönnetty edellä kerrotut virheet onneksi ja ainakin yritetään ottaa luontoarvojakin huomioon.


      • joutuvat
        Pääsky64 kirjoitti:

        itse valita pakotettiin rakentamaan tasakatto.Muuten ei saanut aravalainaa.Meiltäkin olisivat evänneet lainan s,kylässä.kun ei tehty tasakattoa.
        Rakennusmestari oli juhlinut harjakaisia edellisenä iltana ja nukahtanut jonkin p---aan!pyyhkäisi korvaansa ja jäi käteen.Siinä unohti meidän katon.

        toimimaan arkkitehdit.
        Määräykset pakko ottaa huomioon.
        Raha on useimpien määräysten takana.


      • Katleija
        Lokari1 kirjoitti:

        lukee arkitehriksi.
        Minulla vaan on sellanen tunne että nekin rahat on meneet hukkaan, kun tuollasia taloja piirustelevat.
        Järjen köyhyyttä minusta tasakattonen talo rakeentaa suomeen taikka mihin talvi maahan vaan.
        Ewntäs se pressan linna, mikä mäntyniemi se nyt olikaan...susi mutta eivat saaneet henkeä puhalettua , että olis ollut oikein elävä.HAHA
        Terv: Lokari1

        Itse olen ihmetellyt noita kaikenlaisia vinkkeleitä, joita nuo arkkitehdit rakennuksiin piirtävät. Näyttääkö ne sitten niin hienoilta, vaikka käytännöllisyyden kanssa ei ole mitään tekemistä. Vai saadaanko näin hintaa lisättyä suunnitteluun sekä rakentamiseen.

        Paljon käytetään vaaleaa tiiltä kerrostaloissa. Vähän ajan kuluttua mustuvat ja veden valumapaikat näkyvät seinissä. Koristeena ohutta lautaa ulkopinnoilla, jotka laudat sitten käpertyvät reunoistaan. Pellitysten maalaukset irtoavat parin vuoden jälkeen ja näyttää kestävän ennenkuin ne taas uudelleen maalataan.
        OI ja voi!


      • Pääsky64
        Katleija kirjoitti:

        40-50 lukujen vaihteessa keskikoulussa annettiin ainakin meidän koulussa perustietoa metsän hoidosta. Kerrottiin erilaisista metsätyypeistä ja kuinka niissä harvennushakkuut tehtiin huomioiden eri-ikäiset puut ja puulajit.

        Kotitehtävinä oli tehdä puiden leimaukset. Avohakkuutakin esiteltiin, mutta hakkualueet olivat pieniä. Siemenpuut olivat tärkeitä. Niistä lähtivät uudet taimet kasvuun ja puun perimä oli sopiva sille paikalle, missä emäpuukin oli kasvanut.

        Kun sitten aikuisena ajettiin itärajaa seuraten Lappiin, silmiemme eteen avutuivat puista paljaiksi hakatut vaarat. Alueet olivat laajoja. Jokin sisällä sanoi, että ei ei tämä voi olla oikein.

        Taustalla oli tietysti raha. Parturoimalla metsä koneilla, korjuu oli nopeaa ja halvempaa. Puun taimien kasvattajille hyvät apajat. Kuitenkaan tulos ei ollut hyvä. Taimikot olivat tukehtua vatukkoihin ja vesakkoihin. Ei ollut luonnossa liikkujalla asiaa näin käsiteltyihin metsiin. Mahdotonta oli edes kävellä, kun heinikossa oli sikin sokin oksia ja ohuita runkoja.

        Siihen menoon koettivat jotkut huutavan äänenä erämaassa varoituksen sanojaan heittää, mutta tulivat tyrmätyiksi. Taisi joku saada erikoisluvalla hoitaa metsänsä vanhaan hyvään tapaan. Täällä etelässäkin 60-luvulla raiskattu metsä, jossa kävimme marjastamassa ei ole vieläkään toipunut käsittelystään.

        Mutta nykyään jo on myönnetty edellä kerrotut virheet onneksi ja ainakin yritetään ottaa luontoarvojakin huomioon.

        jonkun tyhjä aivon keksimä samoin kauniin kylämaiseman pilaaminen puuistutuksilla.
        Minun kotikyläni maisema on pilattu istuttamalla kauniit pellot männiköksi ja tukkineet näköalan naapureilta.
        Kiusa se on pienikin kiusa.Tuli juuri Rauman kummipoika meidän mökin maisemista ja kysyy mikä aukko se vaaran päällä oli.
        Kaunista petäjikköä halkoo erään vanhanpojan viinan ostorahat.
        Johon sitten kuolikin.

        Miksi lailla ei kielletty hakkaamasta korkeaa vaaran päällystä.Nyt siellä vesi virtaa raktorin jälkeä pitkin ja tehnyt syvän uran.
        Kukaan ei uskalla esittää vastaan se leimataan luonto aktivistiksi.Ja se on ystävyyden loppu.
        Hangen aikaan on kyllä pujottelu rinteitä.


      • Pääsky64 kirjoitti:

        tippuvat jalasta ovat nyky tyhmyys.Ellei ole pysyvä ja alenee vain.Jos niillä pappana on housut polvien kohdalla.
        Sekin on hienoa kun muotia.Jos se muoti koskee myös naisia.Voisi kuvitella sellaisen vanhan parin päiväkävelyn.

        jarrujälkiä housuihin kun antaa niitten roikkua polvissa! Säästyy turhalta pyykiltä. Nythän täytyy näkyä alushousun reunakin, että näkee miten hintavat alusvaatteet on ollut vara ostaa.

        Täällä sanotaan noita roikkuvia housuja Jällivaaran roikottimeksi, alkujaan kai tarkoitettu nälvimään maalaismuotia, joka on aina ollut sama, silloinkin kun oli pillifarkut muotia.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Etpä taida mäkihypystä tietää. Tuo englantilainen hyppypelle oli Eddie Edwards, joka tuskin selviytyi mäestä alas.

        V-tyylin toi Ruotsin Jan Boklöv, joka pääsi muita pitemmälle ja voitti wörld-cupin kilpailujakin.

        Aluksi v-tyylin hypyistä vähennettiin mutta kun se tuli ainoaksi ei enää.

        kertoi kerran TV:ssä että hän sai monta kertaa hypätessään epilepsiakohtauksen, eikä muista hypystä mitään, mutta on kuitenkin selvinnyt aivan normaalisti alastulot ja kaikki.

        Hänhän sai paljon pilkkaa hyppytyylistään. Sitä verrattiin tyyliltään vahingonlaukauksessa haavoittuneen variksen lentoon.
        Miinuspisteet tyyliä arvostellessa eivät tehneet hänestä mäkihyppääjien huippunimiä, vaikka hypyissä olikin pituutta.
        Tänä päivänä ei enää kukaan hyppää, tuskin osaakaan hypätä, vanhalla tyylillä.


      • Pääsky64 kirjoitti:

        itse valita pakotettiin rakentamaan tasakatto.Muuten ei saanut aravalainaa.Meiltäkin olisivat evänneet lainan s,kylässä.kun ei tehty tasakattoa.
        Rakennusmestari oli juhlinut harjakaisia edellisenä iltana ja nukahtanut jonkin p---aan!pyyhkäisi korvaansa ja jäi käteen.Siinä unohti meidän katon.

        Meille suunnitteli suomalainen arkkitehti talon 70-luvulla, mutta kuntamme rakennuslautakunta ei antanut tasakatolle rakennuslupaa, vaan piirustuksia jouduttiin muuttamaan niin että saatiin sen verran harjaa kattoon että rakennuslupa irtosi.
        Täällä ei ollut silloin (eikä ole vieläkään) niin tavallista että tavallisissa omakotitaloissa olisi ollut kupuikkunoita katossa.
        Meillä oli 4 sellaista ikkunaa ja uteliaitten kummastelijoitten kysymykset ja arvailut tuppasivat naurattamaan. Ikkunoita luultiin rakennetun aurinkoenergian käyttöön. Totta kyllä olikin että kun kevätaurinko alkoi lämmittää niin patterit sai laittaa kiinni.

        Jos ei yhdessä kunnassa hyväksytty tasakattoja niin toisessa kyllä! Tällä hetkellä asun 70-luvulla rakennetussa, tasakattoisessa talossa.


      • ii-li
        Ruuneperi kirjoitti:

        Etpä taida mäkihypystä tietää. Tuo englantilainen hyppypelle oli Eddie Edwards, joka tuskin selviytyi mäestä alas.

        V-tyylin toi Ruotsin Jan Boklöv, joka pääsi muita pitemmälle ja voitti wörld-cupin kilpailujakin.

        Aluksi v-tyylin hypyistä vähennettiin mutta kun se tuli ainoaksi ei enää.

        Hän räpytteli käsiään ilmassa yrittäen ilmeisesti lentää. Se näytti lähinnä kanan lennolta.

        Pellenä häntä pidettiin, ja pelle hän ilmeisesti halusi ollakin.

        Hän kertoi, ettei olisi millään muulla tavalla koskaan päässyt mukaan olympialaisiin, ellei hän olisi ollut Ison Britannian joukkueen ainoa mäkihyppääjä Galgaryssa. Oliko hän myös mahdollisesti kaikkien aikojen ainoa, siitä en ole varma.

        Galgaryssa, jossa Matti Nykänen myös oli, hän jäi viimeiseksi kaikessa mahdollisessa, mutta ellen väärin muista, niin hän selvisi pystyssä alas riittävän monta kertaa eikä loukkaantunut kertaakaan. Sekin on aikamoinen saavutus sillä kotkan tyylillä. (Häntä nimitettiin, tai hän itse nimitti itseään "the Eagle".)

        Minä en tiennyt sitä, että alussa V-tyylistä sakotettiin tyylipisteitä. Muistan vain sen, miten TV:ssä joku valmentaja puhui intohimoisesti sen tyylin puolesta. Sehän oli suuri keksintö!


      • viidanhelmi
        Pääsky64 kirjoitti:

        tippuvat jalasta ovat nyky tyhmyys.Ellei ole pysyvä ja alenee vain.Jos niillä pappana on housut polvien kohdalla.
        Sekin on hienoa kun muotia.Jos se muoti koskee myös naisia.Voisi kuvitella sellaisen vanhan parin päiväkävelyn.

        Viime vuosituhannella kaikki kulkivat paljain päin vaikka olisi ollut kuinka kova pakkanen.
        Nyt pidetään pipoa varmaan saunassakin ja kesähelteellä.


      • ii-li
        MdK-MdK kirjoitti:

        Meille suunnitteli suomalainen arkkitehti talon 70-luvulla, mutta kuntamme rakennuslautakunta ei antanut tasakatolle rakennuslupaa, vaan piirustuksia jouduttiin muuttamaan niin että saatiin sen verran harjaa kattoon että rakennuslupa irtosi.
        Täällä ei ollut silloin (eikä ole vieläkään) niin tavallista että tavallisissa omakotitaloissa olisi ollut kupuikkunoita katossa.
        Meillä oli 4 sellaista ikkunaa ja uteliaitten kummastelijoitten kysymykset ja arvailut tuppasivat naurattamaan. Ikkunoita luultiin rakennetun aurinkoenergian käyttöön. Totta kyllä olikin että kun kevätaurinko alkoi lämmittää niin patterit sai laittaa kiinni.

        Jos ei yhdessä kunnassa hyväksytty tasakattoja niin toisessa kyllä! Tällä hetkellä asun 70-luvulla rakennetussa, tasakattoisessa talossa.

        Entisessä työpaikassani, joka oli ylimmässä kerroksessa, rakennettiin tasakatto täyteen kupuikkunoita. - Siinä oli sitten kestämistä. Kesällä oli tukahduttavan kuuma, talvella oli jäätävän kylmä. (Ilmastointia ja lämmitysta ei nyt sentään raatsittu uusia.) Kupuikkunoista pääsivät myös varkaat sisään yksinkertaisesti vain ruuvaamalla yhden kuvun irti. Katolla oli näet myös parkkipaikka, ja varkaat pääsivät ajoluiskaa pitkin autolla sinne.

        Seurauksena kupuikkunoista oli se, että katto alkoi vuotaa kuin seula. Vettä kerääntyi täytteisiin, ja yhtäkkiä se sitten hulahti alas jostakin kohdasta. Kahden huoneen sisäkatto romahti, ja huoneita kuivattiin jättimäisillä kuumailmapuhaltimilla melkein kuukauden. Asiakkaiden vastaanottoaulassa oli parhaimmillaan 22 muoviämpäriä vuotokohtien alla. Mahtoi olla aika vakuuttavan näköistä sisääntulijalle.

        Ai niin, unohtui sanoa, että talon omisti rakennusyhtiö, joka itse teki kattoikkunat arkkitehtinsä suunnitelmien mukaan. Jostain syystä firmamme riitaantui talon omistajayhtiön kanssa ja muutti pois.


      • ii-li
        ei joutsenkaula kirjoitti:

        sellaista tyynyä ei ole vielä keksitty, mikä kaularangan kulumilleni olisi hyvä.
        Kaikkea on kokeiltu ja rahaa kulutettu.

        Minä olen todennut, että halvat tyynyt ovat parhaita.

        Onko sellainen ruotsalaisfirma kuin Konsum? Se käyttää logossaan ääretön-merkkiä, sellaista kyljellään makaavaa kahdeksikkoa. Sen tyynyt olen todennut parhaiksi. Ne ovat juuri niitä halpatyynyjä. Niitä vain ei tunnu enää saavan mistään. Yleensä tyynyt ovat minulle liian paksuja. Pää uppoaa tyynyyn, tyyny hiostaa, eikä saa tilaa olkapälle. Nukun kyljelläni, ja haluan, että olkapää on patjaa vastaan ja pää sopivassa kulmassa niin, että kaularanka on suorassa.

        Halvoissa tyynyissä on se huono puoli, että ne litistyvät olemattomiin lyhyessä ajassa. Niitä pitäisi ostaa kerralla useita, jos joskus niitä löytää.


      • ii-li kirjoitti:

        Entisessä työpaikassani, joka oli ylimmässä kerroksessa, rakennettiin tasakatto täyteen kupuikkunoita. - Siinä oli sitten kestämistä. Kesällä oli tukahduttavan kuuma, talvella oli jäätävän kylmä. (Ilmastointia ja lämmitysta ei nyt sentään raatsittu uusia.) Kupuikkunoista pääsivät myös varkaat sisään yksinkertaisesti vain ruuvaamalla yhden kuvun irti. Katolla oli näet myös parkkipaikka, ja varkaat pääsivät ajoluiskaa pitkin autolla sinne.

        Seurauksena kupuikkunoista oli se, että katto alkoi vuotaa kuin seula. Vettä kerääntyi täytteisiin, ja yhtäkkiä se sitten hulahti alas jostakin kohdasta. Kahden huoneen sisäkatto romahti, ja huoneita kuivattiin jättimäisillä kuumailmapuhaltimilla melkein kuukauden. Asiakkaiden vastaanottoaulassa oli parhaimmillaan 22 muoviämpäriä vuotokohtien alla. Mahtoi olla aika vakuuttavan näköistä sisääntulijalle.

        Ai niin, unohtui sanoa, että talon omisti rakennusyhtiö, joka itse teki kattoikkunat arkkitehtinsä suunnitelmien mukaan. Jostain syystä firmamme riitaantui talon omistajayhtiön kanssa ja muutti pois.

        Noissa kupuikkunoissa oli sisätiloihin korkeat kuilut, lämpövaras talvella. Laitoimme niihin plexilasiset sisäikkunat liukuihin sisäkaton tasolle ja ne oli helppo ottaa keväällä pois.
        Muistan kuinka hikistä puuhaa oli kupujen pesu, kun kiipesin kuvun sisään :)
        Epäkäytännölliset, mutta niitten antama valo sisätiloihin oli miellyttävä.


      • minä vaan kirjoitti:

        Joku englantilainen, joka hyppäsi eka kertaa V-tyylillä, ja sitä pidettiin pellen sirkushyppynä.
        Nyt kaikki lentelee mäessä sillai. eikä se ole muka yhtään huonon näköistä.

        Muistan kun joskus 50-luvulla olin Puijon kisoissa ja katselin mäkihyppyjä LÄHELTÄ :D.
        Seisoin aivan mäen nokan kohdalla ja kuulin kuinka hyppääjien housut lepattivat tuulessa ja heidän ääntelynsä lentoon lähtiessä on jäänyt mieleen.
        Silloin oli hyppääjillä tavalliset hiihtohousut ja tuulipusakat, pipo päässä. Sukset puuta ja ne olivat painavat! Sen sain omakohtaisesti tuntea kun olin tyttökavereitteni kanssa kävelemässä Puijolta kaupungille ja tavoitimme saksalaisen mäkihyppääjän, Recknagelin, joka oli menossa samaan suuntaan sukset olalla. Kysyin häneltä jos saisimme kantaa hänen suksiaan vuorotellen. Hän naurahti ja lupasi mielihyvin sen kunnian meille. Tuntui kuin olisi kantanut puntin märkiä lankkuja, olin sentään siihen aikaan vielä vahva kuin karhu :)!

        Tästä tapahtumasta oli kerran juttua erään saksalaisen meilikaverin kanssa, joka tunsi Recknagelin henkilökohtaisesti ja kertoi hänen opiskelleen eläinlääkäriksi. Pyysin häntä välittämään terveiset eräältä suksenkantajalta.


      • saara.dma
        MdK-MdK kirjoitti:

        Meille suunnitteli suomalainen arkkitehti talon 70-luvulla, mutta kuntamme rakennuslautakunta ei antanut tasakatolle rakennuslupaa, vaan piirustuksia jouduttiin muuttamaan niin että saatiin sen verran harjaa kattoon että rakennuslupa irtosi.
        Täällä ei ollut silloin (eikä ole vieläkään) niin tavallista että tavallisissa omakotitaloissa olisi ollut kupuikkunoita katossa.
        Meillä oli 4 sellaista ikkunaa ja uteliaitten kummastelijoitten kysymykset ja arvailut tuppasivat naurattamaan. Ikkunoita luultiin rakennetun aurinkoenergian käyttöön. Totta kyllä olikin että kun kevätaurinko alkoi lämmittää niin patterit sai laittaa kiinni.

        Jos ei yhdessä kunnassa hyväksytty tasakattoja niin toisessa kyllä! Tällä hetkellä asun 70-luvulla rakennetussa, tasakattoisessa talossa.

        Asun vanhassa 1800-luvulla rakennetussa talonpoikaisarkitehtuuria olevassa rakennuksessa, joka on yhä lähes 150 vuoden jälkeen erinomainen asunto.

        Puiset ikkunanpuitteet on uudistettu 1930-luvulla ja niitä on pidetty kunnossa maalaamalla aina silloin tällöin. Siihen aikaan puu oli vielä lujaa ja sitkeätä.

        Tämä ikivanha rakennustyyli on kestänyt aikaa sekä ulkonäön että rakennustarvikkeiden osalta.


      • ii-li kirjoitti:

        Minä olen todennut, että halvat tyynyt ovat parhaita.

        Onko sellainen ruotsalaisfirma kuin Konsum? Se käyttää logossaan ääretön-merkkiä, sellaista kyljellään makaavaa kahdeksikkoa. Sen tyynyt olen todennut parhaiksi. Ne ovat juuri niitä halpatyynyjä. Niitä vain ei tunnu enää saavan mistään. Yleensä tyynyt ovat minulle liian paksuja. Pää uppoaa tyynyyn, tyyny hiostaa, eikä saa tilaa olkapälle. Nukun kyljelläni, ja haluan, että olkapää on patjaa vastaan ja pää sopivassa kulmassa niin, että kaularanka on suorassa.

        Halvoissa tyynyissä on se huono puoli, että ne litistyvät olemattomiin lyhyessä ajassa. Niitä pitäisi ostaa kerralla useita, jos joskus niitä löytää.

        on tuo ikuisuusmerkki.
        Minä olen keksinyt itselleni sopivan "kaulatuen".
        Laitan pehmeän, sopivan kokoisen frotteepyyhkeen rullalle ja laitan sen tyynyn reunalle. On toiminut hyvin. Se on hyvä tuki ilman tyynyäkin, jos nukun selällään. Koska minulla on selkävaivoja niin en voi käyttää kovin suuria tyynyjä, mutta hiukan tukea niskan takana tuntuu hyvältä.


      • saara.dma
        Katleija kirjoitti:

        40-50 lukujen vaihteessa keskikoulussa annettiin ainakin meidän koulussa perustietoa metsän hoidosta. Kerrottiin erilaisista metsätyypeistä ja kuinka niissä harvennushakkuut tehtiin huomioiden eri-ikäiset puut ja puulajit.

        Kotitehtävinä oli tehdä puiden leimaukset. Avohakkuutakin esiteltiin, mutta hakkualueet olivat pieniä. Siemenpuut olivat tärkeitä. Niistä lähtivät uudet taimet kasvuun ja puun perimä oli sopiva sille paikalle, missä emäpuukin oli kasvanut.

        Kun sitten aikuisena ajettiin itärajaa seuraten Lappiin, silmiemme eteen avutuivat puista paljaiksi hakatut vaarat. Alueet olivat laajoja. Jokin sisällä sanoi, että ei ei tämä voi olla oikein.

        Taustalla oli tietysti raha. Parturoimalla metsä koneilla, korjuu oli nopeaa ja halvempaa. Puun taimien kasvattajille hyvät apajat. Kuitenkaan tulos ei ollut hyvä. Taimikot olivat tukehtua vatukkoihin ja vesakkoihin. Ei ollut luonnossa liikkujalla asiaa näin käsiteltyihin metsiin. Mahdotonta oli edes kävellä, kun heinikossa oli sikin sokin oksia ja ohuita runkoja.

        Siihen menoon koettivat jotkut huutavan äänenä erämaassa varoituksen sanojaan heittää, mutta tulivat tyrmätyiksi. Taisi joku saada erikoisluvalla hoitaa metsänsä vanhaan hyvään tapaan. Täällä etelässäkin 60-luvulla raiskattu metsä, jossa kävimme marjastamassa ei ole vieläkään toipunut käsittelystään.

        Mutta nykyään jo on myönnetty edellä kerrotut virheet onneksi ja ainakin yritetään ottaa luontoarvojakin huomioon.

        Avohakkuissa jätettiin ennen siemenpuita, kuten Katleija esitit.

        Oletteko huomanneet, mitä nyt jätetään pystyyn? Kaikki metsän kuivuneet lahopuut, jotka ennen korjatiin tarkasti pois levittämästä tuhohyönteisiä.

        Kysyin oikein vartavasten asiantuntevalta metsäinsinööriltä, miksi metsiin jätetään näitä madonsyömiä lahopuita.

        Hän sanoi, että on pakko. Luonnonsuojelijoilla on kansainvälisesti valtaa vaikuttaa siihen, myydäänkö suomalaisia puu- ja paperituotteita ulkomaille. Metsien ötököidensuojelu on nyt niin tärkeää.

        Tätä on kyllä vaikea käsittää, mutta näin hän kertoi.


      • *Satu
        MdK-MdK kirjoitti:

        Meille suunnitteli suomalainen arkkitehti talon 70-luvulla, mutta kuntamme rakennuslautakunta ei antanut tasakatolle rakennuslupaa, vaan piirustuksia jouduttiin muuttamaan niin että saatiin sen verran harjaa kattoon että rakennuslupa irtosi.
        Täällä ei ollut silloin (eikä ole vieläkään) niin tavallista että tavallisissa omakotitaloissa olisi ollut kupuikkunoita katossa.
        Meillä oli 4 sellaista ikkunaa ja uteliaitten kummastelijoitten kysymykset ja arvailut tuppasivat naurattamaan. Ikkunoita luultiin rakennetun aurinkoenergian käyttöön. Totta kyllä olikin että kun kevätaurinko alkoi lämmittää niin patterit sai laittaa kiinni.

        Jos ei yhdessä kunnassa hyväksytty tasakattoja niin toisessa kyllä! Tällä hetkellä asun 70-luvulla rakennetussa, tasakattoisessa talossa.

        pientaloissa. minusta sisustaminen saa aivan uusia kauniita valöörejä sen ylhäältä päin tulevan valon kautta! Muutenkin isot ikkunat miellyttävät minua, tässäkin asunnossa on normaalia suuremmat ja korkeammat ikkunat ja huoneet. Minusta viihtyisyys lisääntyy siitä.

        Miten oli, tuliko jotain ongelmia teille niistä. Sen lumen ja veden kanssa?

        Joissakin tapauksissa olen kuullut sellaisista. Omaa kokemusta ongelmista kattoikkunoiden kanssa ei ole.


      • *Satu
        MdK-MdK kirjoitti:

        jarrujälkiä housuihin kun antaa niitten roikkua polvissa! Säästyy turhalta pyykiltä. Nythän täytyy näkyä alushousun reunakin, että näkee miten hintavat alusvaatteet on ollut vara ostaa.

        Täällä sanotaan noita roikkuvia housuja Jällivaaran roikottimeksi, alkujaan kai tarkoitettu nälvimään maalaismuotia, joka on aina ollut sama, silloinkin kun oli pillifarkut muotia.

        Tänään selailin yhtä. Siinä oli lantiohousut tytöllä ja tosi pieni bleiseri, yksi nappi keskellä kiinni, ja napa näkyi siitä alempaa bleiserin raosta. Jaloissa mielettömän korkeat kengät. Ilme oli kuin tuomiopäivänä. Eikä ihme! Eihän tuollainen asu elämästä nauttimista salli.


      • *Satu kirjoitti:

        pientaloissa. minusta sisustaminen saa aivan uusia kauniita valöörejä sen ylhäältä päin tulevan valon kautta! Muutenkin isot ikkunat miellyttävät minua, tässäkin asunnossa on normaalia suuremmat ja korkeammat ikkunat ja huoneet. Minusta viihtyisyys lisääntyy siitä.

        Miten oli, tuliko jotain ongelmia teille niistä. Sen lumen ja veden kanssa?

        Joissakin tapauksissa olen kuullut sellaisista. Omaa kokemusta ongelmista kattoikkunoiden kanssa ei ole.

        Ikkunat ja muut tarkkuutta vaativat jutut teki veljeni, jolla on oma rakennusliike Suomessa.
        Naapuritontille rakennettiin ruotsalainen talo ja yläkerran kylpyhuoneeseen tehtiin tavallinen avattava kattoikkuna.
        Naapuri pyysi veljeäni auttamaan sen asentamisessa. Naapuri kertoi sitten jälkeenpäin että hänen appiukkonsa oli seissyt tunnin verran kattoikkunaa vahtimassa kun oli kova vesisade että saisi vahvistettua sen uskomuksen että kaikki kattoikkunat vuotavat :D
        Appivaari oli ollut pettynyt kun saumat kestivät sateen!


      • ii-li
        saara.dma kirjoitti:

        Asun vanhassa 1800-luvulla rakennetussa talonpoikaisarkitehtuuria olevassa rakennuksessa, joka on yhä lähes 150 vuoden jälkeen erinomainen asunto.

        Puiset ikkunanpuitteet on uudistettu 1930-luvulla ja niitä on pidetty kunnossa maalaamalla aina silloin tällöin. Siihen aikaan puu oli vielä lujaa ja sitkeätä.

        Tämä ikivanha rakennustyyli on kestänyt aikaa sekä ulkonäön että rakennustarvikkeiden osalta.

        Sellaiset talot ovat terveitä. Samoin ovat vielä vanhat rintamamiestalot. Sen jälkeen kaikki hullutus alkoi. Varmaan vielä 60-luvulla vielä tehtiin terveitä taloja, mutta 70-luku oli sitä kaikkein hulluinta aikaa.

        Silloin arkkitehdita sanoivat, että pitää vain tottua tasakattoisiin taloihin, kun ne ovat niin paljon parempia kuin harjakattoiset, ja tästä lähin kaikki talot tulevat olemaan tasakattoisia. Suomalaiset ovat nyt vain niin taikauskoisia, että luulevat taitekaton olevan parempi kuin tasakaton.

        Sitten kaavoitettiin suuria asuinalueita, joissa oli pakko olla tasakatto. Ja joka toisen talon katolla oli lammikko kaiken kesää, joka sitten jäätyi syksyllä, ja talvella päälle satoi lunta.

        Ikkunanpuitteet olivat toinen nerokas ajatus. Niitä ei tarvitse tehdä ulkopuolen alareunasta viistoiksi, jotta vesi valuisi pois. Eihän seisova vesi nyt tietenkään puuta turmele! Muutaman vuoden kuluttua Suomi oli täynnä mätiä ikkunanpuitteita.

        Jotkut 70-luvun lähiöt muistuttavat siinä määrin entisen Neuvostoliiton lähiöitä, että ihan pahaa tekee.


      • *Satu
        MdK-MdK kirjoitti:

        Ikkunat ja muut tarkkuutta vaativat jutut teki veljeni, jolla on oma rakennusliike Suomessa.
        Naapuritontille rakennettiin ruotsalainen talo ja yläkerran kylpyhuoneeseen tehtiin tavallinen avattava kattoikkuna.
        Naapuri pyysi veljeäni auttamaan sen asentamisessa. Naapuri kertoi sitten jälkeenpäin että hänen appiukkonsa oli seissyt tunnin verran kattoikkunaa vahtimassa kun oli kova vesisade että saisi vahvistettua sen uskomuksen että kaikki kattoikkunat vuotavat :D
        Appivaari oli ollut pettynyt kun saumat kestivät sateen!

        ammattitaidolla tehdyt kattoikkunat ovat aivan O.K.
        Lievästi harjakattoisessa rivitalossakin sellaiset voivat olla, emme halunneet 1982 tasakattoa.


      • ii-li ek
        Pääsky64 kirjoitti:

        tippuvat jalasta ovat nyky tyhmyys.Ellei ole pysyvä ja alenee vain.Jos niillä pappana on housut polvien kohdalla.
        Sekin on hienoa kun muotia.Jos se muoti koskee myös naisia.Voisi kuvitella sellaisen vanhan parin päiväkävelyn.

        ...miten ne oikein on tehty, etteivät ne valahtaisi nilkkoihin kesken kaiken. Nuorilla pojillahan on kapeat lanteet, mutta housut näyttävät siltä, että ne kumminkin jollakin taikakonstilla pysyvät ylhäällä.

        60-luvulla oli lantiohousuja. Siihen aikaan vain ei ollut lantiokalsareita. Silloin ei sopinut, että kalsarit näkyvät kymmenen senttiä housunkauluksen yläpuolella. Kaiken maailman kepulikonsteilla piti yrittää saada kalsarit pois näkyvistä. Lantiomalliset kalsarit tulivat vasta myöhemmin.

        70-luvulla oli paksupohjaiset ja korkeakorkoiset kengät. Suomalainen vaateteollisuus ei ottanut sitä lainkaan huomioon. Housunlahkeet olivat aina liian lyhyet. Muodin mukaisesti, niiden olisi pitänyt olla 10 cm pidemmät. Ei ihme, että siihen aikaan ratkottiin housujen upslaagit auki.

        80-luvulla ja 90-luvun alussa oli vaatteissa ylileveät, korostetut olkapäät. Missään ei myyty sellaisia henkareita, joissa olisi otettu leveys huomioon. Henkarit olivat kaikki liian kapeita, ja seurauksena oli möykkyisen näköiset hartiat, kun vatteet roikkuivat vääränkokoisilla henkareilla. Olin 90-luvun alussa Kiinassa. Se oli ainoa paikka, jossa näin sellaisia henkareita, jotka sopivat sen ajan vaatteisiin. Itse asiassa ne olivat hyvin yksinkertaisia. Oli suora, sopivan mittainen puunpätkä, johon oli kiinnitetty koukku.

        Nykyisin asiat ovat toisin: Kaikki sovitetaan tavalla tai toisella yhteen. Esimerkiksi viimevuotista kravattia ei voi pitää uuden puvun kanssa. Värit eivät soinnu yhteen, ja kravattien kuviointi ja leveys vaihtuvat yhtä nopeasti kuin vaatteidenkin muoti. (Onneksi vanhat kravatit tulevat ennen pitkää taas muotiin, joten niitä ei koskaan kannata hävittää.)

        Minua riepoo se, että nykyisin on niin vaikea löytää kunnollisia housunripustimia. Ennen vanhaan niitä myytiin aina housuosastolla. Nykyisin täytyy joko kerjäämällä kerjäten yrittää saada kaupan ripustin tai etsiä ja etsiä niitä ympäri kaupunkia.


      • Lokari1
        saara.dma kirjoitti:

        Asun vanhassa 1800-luvulla rakennetussa talonpoikaisarkitehtuuria olevassa rakennuksessa, joka on yhä lähes 150 vuoden jälkeen erinomainen asunto.

        Puiset ikkunanpuitteet on uudistettu 1930-luvulla ja niitä on pidetty kunnossa maalaamalla aina silloin tällöin. Siihen aikaan puu oli vielä lujaa ja sitkeätä.

        Tämä ikivanha rakennustyyli on kestänyt aikaa sekä ulkonäön että rakennustarvikkeiden osalta.

        siksi kai ei ollut myöskään home taloja .
        Niin ja sitä tinapaperiakaan ei käytetty ennenseinissä.
        Silloin oli puulämmityskin joka "vei" kosteutta pois sisä tiloista.
        Kyllä uusi tyyli on näyttävää , mutta minun mielipuolisen ajateluni mukaan,nykyisin paljon väärin rakenettuja taloja on tehty ja varmaan vieläkin tekevät.
        terv: Lokari1.


      • Pääsky64
        Lokari1 kirjoitti:

        siksi kai ei ollut myöskään home taloja .
        Niin ja sitä tinapaperiakaan ei käytetty ennenseinissä.
        Silloin oli puulämmityskin joka "vei" kosteutta pois sisä tiloista.
        Kyllä uusi tyyli on näyttävää , mutta minun mielipuolisen ajateluni mukaan,nykyisin paljon väärin rakenettuja taloja on tehty ja varmaan vieläkin tekevät.
        terv: Lokari1.

        mutta arveluttavaa.Olen katsellut Kumpulassa ja Käpylässä vanhoja taloja ihan ostomielessä tyttäreni haluaa sellaista.
        Miten sellainen mies jolla on peukalo keskellä kämmentä asuu ja koko ajan remontteeraa.
        Tyttärellä on työkalupakki ja se korjaa näppärämmin kun tekee tiskin mutta sellainen talo on liian paljon.
        Silti haku on edelleen päällä.
        Minä pelkään että niin vanhassa talossa on kaikkia ötököitä ja sadan vuoden liat.

        Puut ovat isoja ja pihalla on viihtyisää,lapsille myönteinen ilmapiiri.Sopisi kyllä minullekkin se ympäristö luonto ja kauneus.Pitäisi sulkea silmät kaikilta tosiasioilta ja uskaltaa.


      • Turisija
        ii-li kirjoitti:

        Hän räpytteli käsiään ilmassa yrittäen ilmeisesti lentää. Se näytti lähinnä kanan lennolta.

        Pellenä häntä pidettiin, ja pelle hän ilmeisesti halusi ollakin.

        Hän kertoi, ettei olisi millään muulla tavalla koskaan päässyt mukaan olympialaisiin, ellei hän olisi ollut Ison Britannian joukkueen ainoa mäkihyppääjä Galgaryssa. Oliko hän myös mahdollisesti kaikkien aikojen ainoa, siitä en ole varma.

        Galgaryssa, jossa Matti Nykänen myös oli, hän jäi viimeiseksi kaikessa mahdollisessa, mutta ellen väärin muista, niin hän selvisi pystyssä alas riittävän monta kertaa eikä loukkaantunut kertaakaan. Sekin on aikamoinen saavutus sillä kotkan tyylillä. (Häntä nimitettiin, tai hän itse nimitti itseään "the Eagle".)

        Minä en tiennyt sitä, että alussa V-tyylistä sakotettiin tyylipisteitä. Muistan vain sen, miten TV:ssä joku valmentaja puhui intohimoisesti sen tyylin puolesta. Sehän oli suuri keksintö!

        Boklövin tyyliä tosiaankin vähäteltiin ja pisteitä siitä annettiin niin vähän, ettei hän yltänyt kärkipaikoille. TV-selostaja totesi jotain siihen tyyliin, että sieltä hän taas räpyttelee rumalla tekniikallaan, kantaahan se pitkälle, mutta onneksi tuomarit rankaisevat siitä (kunnon suomalaisen puhetta!).

        Keihäänheitossakin on ollut monenlaisia tyylejä. Erikoinen oli jollakin edesmenneellä vuosikymmenellä esitelty Barra Vasco-tyylikin (muistanenko nimen likimain oikein?).

        Keihäs saippuoitiin, pyörähdeltiin vauhtia kiekonheiton malliin ja keihään annettiin luiskahtaa ilmalentoon kämmenkourun läpi. Pitkälle lensi, mutta lentosuunta oli sattumanvarainen, keihäs saattoi luiskahtaa vaikka katsomoon. Tyylin kehittäjä esitteli sitä Suomessakin. Onneksi siihen siirtymistä ei suositeltu.

        Korkeushypyssä on käytetty myös monia tyylejä. Itse hyppelimme nuorina ulkojalan saksihyppyjä sahanpuruihin. Sillä tyylillä virolaissyntyinen Kalevi Kotkas hyppäsi pitkäikäisen Suomen ennätyksen, oliko se 203 cm? Viimein joku hurjapää keksi sukellustyylin suoraan riman yli, jolloin tarvittiin nykyisen kaltainen pehmennys alastuloon. Sekin tyyli oli muistaakseni alussa kielletty. Siitä eteenpäin hyppytyylit ovat kehittyneet jatkuvasti.


      • Turisija kirjoitti:

        Boklövin tyyliä tosiaankin vähäteltiin ja pisteitä siitä annettiin niin vähän, ettei hän yltänyt kärkipaikoille. TV-selostaja totesi jotain siihen tyyliin, että sieltä hän taas räpyttelee rumalla tekniikallaan, kantaahan se pitkälle, mutta onneksi tuomarit rankaisevat siitä (kunnon suomalaisen puhetta!).

        Keihäänheitossakin on ollut monenlaisia tyylejä. Erikoinen oli jollakin edesmenneellä vuosikymmenellä esitelty Barra Vasco-tyylikin (muistanenko nimen likimain oikein?).

        Keihäs saippuoitiin, pyörähdeltiin vauhtia kiekonheiton malliin ja keihään annettiin luiskahtaa ilmalentoon kämmenkourun läpi. Pitkälle lensi, mutta lentosuunta oli sattumanvarainen, keihäs saattoi luiskahtaa vaikka katsomoon. Tyylin kehittäjä esitteli sitä Suomessakin. Onneksi siihen siirtymistä ei suositeltu.

        Korkeushypyssä on käytetty myös monia tyylejä. Itse hyppelimme nuorina ulkojalan saksihyppyjä sahanpuruihin. Sillä tyylillä virolaissyntyinen Kalevi Kotkas hyppäsi pitkäikäisen Suomen ennätyksen, oliko se 203 cm? Viimein joku hurjapää keksi sukellustyylin suoraan riman yli, jolloin tarvittiin nykyisen kaltainen pehmennys alastuloon. Sekin tyyli oli muistaakseni alussa kielletty. Siitä eteenpäin hyppytyylit ovat kehittyneet jatkuvasti.

        Boklöv kertoi että hän huomasi että jos hänellä oli sukset "levällään" niin hän tuli alas turvallisemmin esim. epilepsiakohtauksen saadessaan kuin jos hän olisi hypännyt klassillisella tyylillä, jolloin hän olisi "muljahtanut" heti päälleen.

        Hänen hypyissään oli pituutta, joka alkoi kiinnostaa muitakin mäkikotkia. Boklövin käyttämä tekniikka havaittiin hyväksi ja kelpuutettiin lopulta virallisestikin hyväksyttynä hyppytyylinä.


      • Turisija
        MdK-MdK kirjoitti:

        Boklöv kertoi että hän huomasi että jos hänellä oli sukset "levällään" niin hän tuli alas turvallisemmin esim. epilepsiakohtauksen saadessaan kuin jos hän olisi hypännyt klassillisella tyylillä, jolloin hän olisi "muljahtanut" heti päälleen.

        Hänen hypyissään oli pituutta, joka alkoi kiinnostaa muitakin mäkikotkia. Boklövin käyttämä tekniikka havaittiin hyväksi ja kelpuutettiin lopulta virallisestikin hyväksyttynä hyppytyylinä.

        Noin käy usein suurten keksintöjen kanssa.

        Ensin tavoitellaan jotain muuta, Boklövin tapauksessa turvallista alastuloa. Ja aivan sattumalta syntyykin suuri käyttökelpoinen keksintö.

        Boklövillä kävi samanlainen tuuri kuin sillä englantilaisella tähtitieteilijä-vainaalla, jonka päähän putosi omena - ja heureka, syyllinen siihen ei voinut olla kukaan muu kuin painovoima, gravitaatio. Heureka!


      • Ii-li ek
        ei joutsenkaula kirjoitti:

        sellaista tyynyä ei ole vielä keksitty, mikä kaularangan kulumilleni olisi hyvä.
        Kaikkea on kokeiltu ja rahaa kulutettu.

        Ranskassa on yhä joka hotellissa sellainen paksu, pitkä makkara markeeraamassa tyynyä. Ovatko ranskalaiset ihan oikeasti joskus käyttäneet sellaista päänalusena? Se ei mahdu mihinkään kaappiinkaan, ja kumminkin ensimmäinen teko mennessä nukkumaan on heittää se sivuun. - Muutenkin ranskalaisten sängyt ovat viheliäisiä. Ihme, ettei koko kansa ole halvaantunut.

        (Totuuden nimessä on mainittava, että nykyisin siellä ei enää ole hotelleissa sellaisia hirvityksiä kuin vielä parikymmentä vuotta sitten. Silloin oli "romanttisia" parisänkyjä, jotka upottivat keskeltä niin, että pariskunta oli kuopassa keskellä sänkyä yhdessä solmussa. Oli mahdotonta nukkua erillään, joten heräsi aina, kun toinen liikahti.)


      • Turisija kirjoitti:

        Noin käy usein suurten keksintöjen kanssa.

        Ensin tavoitellaan jotain muuta, Boklövin tapauksessa turvallista alastuloa. Ja aivan sattumalta syntyykin suuri käyttökelpoinen keksintö.

        Boklövillä kävi samanlainen tuuri kuin sillä englantilaisella tähtitieteilijä-vainaalla, jonka päähän putosi omena - ja heureka, syyllinen siihen ei voinut olla kukaan muu kuin painovoima, gravitaatio. Heureka!

        Oliko tuo tieteilijä itse Newton, joka "keksi painovoiman". Mikä hullu ilmaisu, painovoimahan on ollut olemassa aina mutta sen vaikutuksen lainalaisuutta ei tunnettu.

        Newtonko määritteli maan vetovoiman kiihtyvyyden
        g=9,82 m/sekunti toiseen. Hankalaa tämä tekstin aikaansaaminen!!

        Oletteko muuten kuulleeet miten hevosvoima määritellään?

        Hevosvoima on se voima, jolla Ranskan kansaivälisten standardimmittojen toimistossa oleva hevonen vetää, 20 celsiusasteen lämpötilassa, merenpinnan tasalla normaalissa ilmanpaineessa ,960mmHg ja normaalikosteudessa. (ainakin suunnilleen noin)


      • BilMan
        MdK-MdK kirjoitti:

        Boklöv kertoi että hän huomasi että jos hänellä oli sukset "levällään" niin hän tuli alas turvallisemmin esim. epilepsiakohtauksen saadessaan kuin jos hän olisi hypännyt klassillisella tyylillä, jolloin hän olisi "muljahtanut" heti päälleen.

        Hänen hypyissään oli pituutta, joka alkoi kiinnostaa muitakin mäkikotkia. Boklövin käyttämä tekniikka havaittiin hyväksi ja kelpuutettiin lopulta virallisestikin hyväksyttynä hyppytyylinä.

        Eikös hänellä ollut kantapäässä vamma joka esti suksen kiinnittämisen normaalisti.
        Alastulokin oli muistaakseni tuon vamman vuoksi jotenkin poikkeava.

        Hän oli urheilija joka julkisesti tunnusti juovansa olutta ja polttavansa tupakkaa.

        Olenko muistoissani oikeassa?


      • matteus
        Ruuneperi kirjoitti:

        Oliko tuo tieteilijä itse Newton, joka "keksi painovoiman". Mikä hullu ilmaisu, painovoimahan on ollut olemassa aina mutta sen vaikutuksen lainalaisuutta ei tunnettu.

        Newtonko määritteli maan vetovoiman kiihtyvyyden
        g=9,82 m/sekunti toiseen. Hankalaa tämä tekstin aikaansaaminen!!

        Oletteko muuten kuulleeet miten hevosvoima määritellään?

        Hevosvoima on se voima, jolla Ranskan kansaivälisten standardimmittojen toimistossa oleva hevonen vetää, 20 celsiusasteen lämpötilassa, merenpinnan tasalla normaalissa ilmanpaineessa ,960mmHg ja normaalikosteudessa. (ainakin suunnilleen noin)

        ainakin se kaveri joka tarkensi gravitaation määritelmää ja määritteli sen kiihtyvyyden.

        Sitä vastoin omena-tarinan paikkansapitävyyttä on epäilty, ehkä joku on aivan huvikseen keksinyt sen tarinan. Newton ei huomannut itse dokumentoida tapausta eikä näyttää luotettaville todistajille omenan päähän aiheuttamaa kuhmua.

        Näiden suurmies-julkkisten yhteydessä omakin mielikuvituksemme pääsee irti ja voimme yrittää ratkaista salapoliisityönä, miten Newtonin idea TODELLISUUDESSA syntyi.

        Luultavimmin hän kaatui maahan kasvoilleen, palaillessaan pubista aamuyöstä ja totesi omakohtaisesti, että mitä korkeammalta kaatuu, sitä kipeämmin käy. Ja kehitteli sitten tapahtumalle peitetarinan ;-)

        Lopullisen kiihtyvyyden kaavan hän sitten selvitti kokeellisesti, kaatuilemalla naamalleen sekuntikello kädessä eri korkeuksilta ja mittaamalla kivun määrän??


      • matteus
        BilMan kirjoitti:

        Eikös hänellä ollut kantapäässä vamma joka esti suksen kiinnittämisen normaalisti.
        Alastulokin oli muistaakseni tuon vamman vuoksi jotenkin poikkeava.

        Hän oli urheilija joka julkisesti tunnusti juovansa olutta ja polttavansa tupakkaa.

        Olenko muistoissani oikeassa?

        Boklövin taustoista enempää kuin mitä olen joskus lehdistä lukaissut. Enkä uskalla hänen kohdallaan arvailla V-tyylinsä vaihtoehtoisia syitäkään, koska mies elää edelleen ja voi hyvin.

        Ja jos sitten kysyisitte esittämäni ratkaisun todenperäisyyttä häneltä ja hän osoittaisi sen virheelliseksi, silloinhan minä voisin joutua naurunalaiseksi :-|


      • matteus kirjoitti:

        Boklövin taustoista enempää kuin mitä olen joskus lehdistä lukaissut. Enkä uskalla hänen kohdallaan arvailla V-tyylinsä vaihtoehtoisia syitäkään, koska mies elää edelleen ja voi hyvin.

        Ja jos sitten kysyisitte esittämäni ratkaisun todenperäisyyttä häneltä ja hän osoittaisi sen virheelliseksi, silloinhan minä voisin joutua naurunalaiseksi :-|

        Piti vain kokeilla. :-|

        :-D

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


      • BilMan kirjoitti:

        Eikös hänellä ollut kantapäässä vamma joka esti suksen kiinnittämisen normaalisti.
        Alastulokin oli muistaakseni tuon vamman vuoksi jotenkin poikkeava.

        Hän oli urheilija joka julkisesti tunnusti juovansa olutta ja polttavansa tupakkaa.

        Olenko muistoissani oikeassa?

        Se mitä minä olen tässä ketjussa tuosta Boklövin V-tyylistä kirjoittanut olen kuullut Boklövin itsensä kertovan.
        Hän ei polttanut eikä juonut, korosti sitä, että minkä Luoja on luonut sitä ei ihmisen pitäisi pilata. On syvästi uskonnollinen.


      • matteus
        satu kirjoitti:

        Piti vain kokeilla. :-|

        :-D

        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        oli minullakin tämä ilme :-|

        Kun satun olemaan oikein mörrilläni, miinini on tämä: {{:


      • MdK-MdK kirjoitti:

        Se mitä minä olen tässä ketjussa tuosta Boklövin V-tyylistä kirjoittanut olen kuullut Boklövin itsensä kertovan.
        Hän ei polttanut eikä juonut, korosti sitä, että minkä Luoja on luonut sitä ei ihmisen pitäisi pilata. On syvästi uskonnollinen.

        Onhan Luojan antama elämä ja terve olemus niin sanomattoman suuri lahja, ettei sitä pitäisi pilata, vaan hoitaa parhaan taitonsa mukaan!


      • matteus
        Pääsky64 kirjoitti:

        tippuvat jalasta ovat nyky tyhmyys.Ellei ole pysyvä ja alenee vain.Jos niillä pappana on housut polvien kohdalla.
        Sekin on hienoa kun muotia.Jos se muoti koskee myös naisia.Voisi kuvitella sellaisen vanhan parin päiväkävelyn.

        Onneksi eivät koirat juoksentele enää irrallaan. Kuvittelen kauhistuksella lökäpöksyistä rullalautailijaa tilanteeseen, johon itse jouduin alle kymmenvuotiaana.

        Olivat silloin hankkineet Emäntäkoululle vahdiksi shäferin, joka juoksenteli irrallaan koulun alueella. Varttunut pentu se oli, mutta kylän pystykorviin ja sekarotuisiin verrettuna valtavan suuri.

        Kuvittelen lökäpöksyä tilanteessa, jolloin hän olisi olisi minun tavallani kulkemassa Käpylään Emäntäkoulun pihan läpi, kun susikoira syöksyisi hänen kimppuunsa. Poika pinkaisisi pikajuoksuun nostaen polvensa korkealle ja...


      • matteus kirjoitti:

        Onneksi eivät koirat juoksentele enää irrallaan. Kuvittelen kauhistuksella lökäpöksyistä rullalautailijaa tilanteeseen, johon itse jouduin alle kymmenvuotiaana.

        Olivat silloin hankkineet Emäntäkoululle vahdiksi shäferin, joka juoksenteli irrallaan koulun alueella. Varttunut pentu se oli, mutta kylän pystykorviin ja sekarotuisiin verrettuna valtavan suuri.

        Kuvittelen lökäpöksyä tilanteessa, jolloin hän olisi olisi minun tavallani kulkemassa Käpylään Emäntäkoulun pihan läpi, kun susikoira syöksyisi hänen kimppuunsa. Poika pinkaisisi pikajuoksuun nostaen polvensa korkealle ja...

        häpäistä itseni,90-luvulla kun nuo lökäpöksyt oli
        tulleet muotiin.
        Olin HML:ssa tavaratalon liukuportaissa ja edelläni meni pari poikaa just näitä lökäpöksyjä,se oli ihan hilkulla etten sanonut "hei poitsu sun housut putoo"
        älysi pitää suuni kiinni.HUH..
        Kerroin töissä niin valistivat minua,että se on muotia.


      • Pääsky64 kirjoitti:

        jonkun tyhjä aivon keksimä samoin kauniin kylämaiseman pilaaminen puuistutuksilla.
        Minun kotikyläni maisema on pilattu istuttamalla kauniit pellot männiköksi ja tukkineet näköalan naapureilta.
        Kiusa se on pienikin kiusa.Tuli juuri Rauman kummipoika meidän mökin maisemista ja kysyy mikä aukko se vaaran päällä oli.
        Kaunista petäjikköä halkoo erään vanhanpojan viinan ostorahat.
        Johon sitten kuolikin.

        Miksi lailla ei kielletty hakkaamasta korkeaa vaaran päällystä.Nyt siellä vesi virtaa raktorin jälkeä pitkin ja tehnyt syvän uran.
        Kukaan ei uskalla esittää vastaan se leimataan luonto aktivistiksi.Ja se on ystävyyden loppu.
        Hangen aikaan on kyllä pujottelu rinteitä.

        Muistanpa kun Piipsannevaa alettiin kuivaamaan 50-luvulla. Edellisenä kesänä kun kuivaustyöt alkoivat todenteolla, oli aivan kuin neva olisi halunnut näyttää mihin se pystyy; se antoi parasta mitä voi tuottaa, hilloja! Kun katseli sen valtavan nevan reunassa, niin näytti kuin nevalle olisi levitetty keltainen vaate.
        Hillanpoimijoita riitti. Kaikilla oli kiire peltojen poikki nevalle. Ei ehditty kävellä ojan reunoja pitkin vaan lahmattiin viljapellot matalaksi.

        Muistan kun isä komensi minut ja velipojan ensinnäkin risusavottaan, hakkaamaan vesakot matalaksi vesurilla nevan läheltä, seuraava etappi oli kaivaa valtavia ojia, että maasta voitaisiin tehdä peltoa.
        Oli kuuma ja paarmat, hyttyset ja muut oravaa pienemmät ötökät porautuivat hikiseen ihoon.
        Ojankaivu suokuokan kanssa oli myös sellaista työtä, että "ikäni mä muistan sen".

        Sitten kun kuivaustyöt nevalla alkoivat, niin meillä asui kaivinkoneenkuljettajia ja kaivaustöitä johtava mestari.
        Yksi noista kaivinkoneenkuljettajista oli haaveillut oopperalaulajan urasta ja olikin ollut mukana monessa oopperassa, esitteli valokuvia eri rooleista ja lauloi mahtavalla äänellä aarioita.

        Kaikenlaisia muistoja herätit Pääsky64!


      • Katleija
        MdK-MdK kirjoitti:

        Muistanpa kun Piipsannevaa alettiin kuivaamaan 50-luvulla. Edellisenä kesänä kun kuivaustyöt alkoivat todenteolla, oli aivan kuin neva olisi halunnut näyttää mihin se pystyy; se antoi parasta mitä voi tuottaa, hilloja! Kun katseli sen valtavan nevan reunassa, niin näytti kuin nevalle olisi levitetty keltainen vaate.
        Hillanpoimijoita riitti. Kaikilla oli kiire peltojen poikki nevalle. Ei ehditty kävellä ojan reunoja pitkin vaan lahmattiin viljapellot matalaksi.

        Muistan kun isä komensi minut ja velipojan ensinnäkin risusavottaan, hakkaamaan vesakot matalaksi vesurilla nevan läheltä, seuraava etappi oli kaivaa valtavia ojia, että maasta voitaisiin tehdä peltoa.
        Oli kuuma ja paarmat, hyttyset ja muut oravaa pienemmät ötökät porautuivat hikiseen ihoon.
        Ojankaivu suokuokan kanssa oli myös sellaista työtä, että "ikäni mä muistan sen".

        Sitten kun kuivaustyöt nevalla alkoivat, niin meillä asui kaivinkoneenkuljettajia ja kaivaustöitä johtava mestari.
        Yksi noista kaivinkoneenkuljettajista oli haaveillut oopperalaulajan urasta ja olikin ollut mukana monessa oopperassa, esitteli valokuvia eri rooleista ja lauloi mahtavalla äänellä aarioita.

        Kaikenlaisia muistoja herätit Pääsky64!

        Ensin nevat ojitettiin ja sitten kuorittiin turve, joka oli ollut luonnon vesivarastona tasaamassa kevättulvia. Jäljet näkyy.


      • Katleija kirjoitti:

        Ensin nevat ojitettiin ja sitten kuorittiin turve, joka oli ollut luonnon vesivarastona tasaamassa kevättulvia. Jäljet näkyy.

        http://www.haapavesi.fi/?page=kohde&kohdeid=1711&node=naht6&tpl=oletus

        Löysin uutta (minulle uutta) tietoa Piipsannevasta. Tuskinpa enää tuntisin seutuja!

        Muistan kun isä käski minun mennä hakemaan hevonen haasta nevan läheltä. Hevosta ei näkynyt missään, mutta kuulin sen hätäisen hirnumisen kun kutsuin sitä nimeltä. Menin ääntä kohti ja kauhukseni näin että hevonen oli uponnut suohon, pää vaan näkyi.
        Juoksin lujaa kotiin ja isä ja muutama naapuri apuväkenä ehti paikalle. Miehet lykkäsivät riukuja hevosen alle ettei se uppoaisi kokonaan.
        Vihdoin viimein saatiin loppuun väsynyt ja kylmän kohmeinen hevonen ylös. Huh!


      • Liisi
        MdK-MdK kirjoitti:

        http://www.haapavesi.fi/?page=kohde&kohdeid=1711&node=naht6&tpl=oletus

        Löysin uutta (minulle uutta) tietoa Piipsannevasta. Tuskinpa enää tuntisin seutuja!

        Muistan kun isä käski minun mennä hakemaan hevonen haasta nevan läheltä. Hevosta ei näkynyt missään, mutta kuulin sen hätäisen hirnumisen kun kutsuin sitä nimeltä. Menin ääntä kohti ja kauhukseni näin että hevonen oli uponnut suohon, pää vaan näkyi.
        Juoksin lujaa kotiin ja isä ja muutama naapuri apuväkenä ehti paikalle. Miehet lykkäsivät riukuja hevosen alle ettei se uppoaisi kokonaan.
        Vihdoin viimein saatiin loppuun väsynyt ja kylmän kohmeinen hevonen ylös. Huh!

        Löytyipä mielenkiintoinen viestisi Piipsannevasta. Kävin puolukka-aikaan sen kuuloetäisyydellä puolukassa, jota kasvoi kovalla kankaalla meillekin asti 200 litraa.
        Nevalla korjasivat turvetta ja kolina tuli tuulen mukana monia kilometrejä. Piipsannevaa en ole nähnyt, mutta silti kuullut montakin kertaa. Pari kolme päivää sitten Globe Earthilla lennellessä ympäri pallon esim. New Yorkissa, Bostonissa, Rhodoksella, Niagara Fallsilla, päätettiin katsoa omaa puolukkapaikkaa. Valtava Piipsannevahan sieltä myös nähtiin. Ei sen suuruutta reunalla seisten arvaisikaan. Mainio sattuma näin tavoittaa jo toinen sen puolen entinen asukas. Itse olen 200 km etelämpää, mutta mieheni entinen koti on tukikohta.
        Sinulle on eilen kirjoitettu viesti aiheeseen upea nainen.


      • Liisi kirjoitti:

        Löytyipä mielenkiintoinen viestisi Piipsannevasta. Kävin puolukka-aikaan sen kuuloetäisyydellä puolukassa, jota kasvoi kovalla kankaalla meillekin asti 200 litraa.
        Nevalla korjasivat turvetta ja kolina tuli tuulen mukana monia kilometrejä. Piipsannevaa en ole nähnyt, mutta silti kuullut montakin kertaa. Pari kolme päivää sitten Globe Earthilla lennellessä ympäri pallon esim. New Yorkissa, Bostonissa, Rhodoksella, Niagara Fallsilla, päätettiin katsoa omaa puolukkapaikkaa. Valtava Piipsannevahan sieltä myös nähtiin. Ei sen suuruutta reunalla seisten arvaisikaan. Mainio sattuma näin tavoittaa jo toinen sen puolen entinen asukas. Itse olen 200 km etelämpää, mutta mieheni entinen koti on tukikohta.
        Sinulle on eilen kirjoitettu viesti aiheeseen upea nainen.

        mainitsemasi viesti? Täältä 70 vai jostakin muualta?


      • Liisi
        MdK-MdK kirjoitti:

        mainitsemasi viesti? Täältä 70 vai jostakin muualta?

        Sanaristikko eilen


      • Liisi kirjoitti:

        Sanaristikko eilen

        ja vastauskin on sinulle siellä!


      • ii-li
        muori67 kirjoitti:

        Katselen noita nuoria,kun ne menee napa paljaana
        talvellakin ja entäs nuo lävistykset.

        Hihi..tuossa yläpuolella mennä vilistää sellainen
        härveli näyttää ihan heinäsirkalta....

        ...olikohan sen TV-sarjan nimi se?

        Siinä oli joka tapauksessa hölmö, trendikäs sihteeri, joka kerran myöhästyi töistä. Hän selitti syyksi sen, että hänen naparenkaansa oli bussissa takertunut jonkun miehen duffelitakin nappulanappeihin.


    • kaupat auki kaupat kiinni
      kas siinä riita fiini.

      ei tullutkaan runoa, joten olkoon tällä osastolla

      • Radiossa sanottiin:On laskettu naaras liito-oravat
        niitä on 143000.Uroksia ei ole kaskettu.
        Suojeltavia siis riittää.


      • muori67 kirjoitti:

        Radiossa sanottiin:On laskettu naaras liito-oravat
        niitä on 143000.Uroksia ei ole kaskettu.
        Suojeltavia siis riittää.

        Äsken kuulin pitkästä aikaa tilulilei auton
        äänen,viimeksi kuullut 6v.sitten H-linnassa.
        Selvisi ettäkäy tuossa parkkipaikalla.

        Ostatteko jäätelö-autolta tuotteita?

        En mennyt ostoksille.


      • ii-li
        muori67 kirjoitti:

        Äsken kuulin pitkästä aikaa tilulilei auton
        äänen,viimeksi kuullut 6v.sitten H-linnassa.
        Selvisi ettäkäy tuossa parkkipaikalla.

        Ostatteko jäätelö-autolta tuotteita?

        En mennyt ostoksille.

        Minä kertakaikkiaan vihaan sitä melua, jota autot päästelevät. "Trala-la-la-lalla, trala-la-la-lalla, tralla-lalla-laa." Eli siis Kotijäätelö. Kesäisin auto rääkkää meillä ihmisten kuuloa ja hermoja 4 tuntia joka ilta lähes taukoamatta. Ikkunat ja parvekkeen ovet on pakko panna kiinni. Ei kertakaikkiaan kestä kuunnella!

        Sitten on sellainen toinen jäätelöautofirma. Onkohan sen nimi Bell's tai Bell?. Sillä on miellytävä ja paljon hiljaisempi soittoääni, joka muistuttaa vähän kellojen soittoa. Se ajaa pihaan, soittaa pari kertaa pikku sävelmänsä, eikä häiritse ketään, mutta kaikki huomaavat sen. Ei sen firman autot toitota tuntikaupalla samaa raivostuttavaa sävelmää pitkin katuja, kuten Kotijäätelö.


      • muori67 kirjoitti:

        Äsken kuulin pitkästä aikaa tilulilei auton
        äänen,viimeksi kuullut 6v.sitten H-linnassa.
        Selvisi ettäkäy tuossa parkkipaikalla.

        Ostatteko jäätelö-autolta tuotteita?

        En mennyt ostoksille.

        Muistan, kun joskus 70-luvulla tuli jätskiauto kadullemme ja poikani juoksi kysymään josko hän saisi ostaa jäätelöä. Annoin 100 kruunun setelin, kun ei sattunut olemaan pienempää. Poika kysyi, mitä hän saisi ostaa. Sanoin vaan huolettomasti, että osta mitä haluat.
        Hetken päästä tuli poika takaisin parin kaverinsa kanssa ja jätskiä oli ostettu koko rahalla! Kaverit auttoivat lastin kantamisessa.

        Kun sitten kysyin että mitäs tämä nyt on, niin poika aivan hämmästyneenä tokaisi että sinähän lupasit ostaa mitä halusin!
        Mitäpä siihen osasi sanoa. :DDD


      • ii-li kirjoitti:

        Minä kertakaikkiaan vihaan sitä melua, jota autot päästelevät. "Trala-la-la-lalla, trala-la-la-lalla, tralla-lalla-laa." Eli siis Kotijäätelö. Kesäisin auto rääkkää meillä ihmisten kuuloa ja hermoja 4 tuntia joka ilta lähes taukoamatta. Ikkunat ja parvekkeen ovet on pakko panna kiinni. Ei kertakaikkiaan kestä kuunnella!

        Sitten on sellainen toinen jäätelöautofirma. Onkohan sen nimi Bell's tai Bell?. Sillä on miellytävä ja paljon hiljaisempi soittoääni, joka muistuttaa vähän kellojen soittoa. Se ajaa pihaan, soittaa pari kertaa pikku sävelmänsä, eikä häiritse ketään, mutta kaikki huomaavat sen. Ei sen firman autot toitota tuntikaupalla samaa raivostuttavaa sävelmää pitkin katuja, kuten Kotijäätelö.

        Kiellety se rimputus,eivät saa kun vähän ilmoittaa tulostaan.
        Siksi en ole aikasemmin huomannutkaan,nyt satuin pihalle niin kuulin.


      • *Satu

        Pitäisi voida lailla kieltää, melusaastetta!


      • uzma-m
        *Satu kirjoitti:

        Pitäisi voida lailla kieltää, melusaastetta!

        mattojen ym tamppaus,miksi niita pitaa hakata niin kauheesti,muistan miten kurjaa nuo tappaus aanet oli kun olin yovuorossa,tamppaukset pitais lailla kieltaa.


      • muori67 kirjoitti:

        Kiellety se rimputus,eivät saa kun vähän ilmoittaa tulostaan.
        Siksi en ole aikasemmin huomannutkaan,nyt satuin pihalle niin kuulin.

        jäätelöauton soitto häiritse, kerran viikkoon käy ja olenpa ostanutkin ennen.

        Mieheni eläessä ostimme erilaisia jäätelöitä pakkaseen ja sitten pohdimme, mitä tänään haluttaisiin.
        No nyt ei sitäkään iloa, en viitsi yksin ostella ja syödä.


      • Katleija
        SkillaN kirjoitti:

        jäätelöauton soitto häiritse, kerran viikkoon käy ja olenpa ostanutkin ennen.

        Mieheni eläessä ostimme erilaisia jäätelöitä pakkaseen ja sitten pohdimme, mitä tänään haluttaisiin.
        No nyt ei sitäkään iloa, en viitsi yksin ostella ja syödä.

        Meillä se auto käy keskiviikkoisin. Vähän näyttää ostajia olevan alkuaikoihin verrattuna. Kestän tuon äänen kerran viikossa. Muistuttaapa, että on keskiviikko.


      • Katleija kirjoitti:

        Meillä se auto käy keskiviikkoisin. Vähän näyttää ostajia olevan alkuaikoihin verrattuna. Kestän tuon äänen kerran viikossa. Muistuttaapa, että on keskiviikko.

        Kun 60-luvulla muutin tänne Ruotsiin niin arkipäivään tuli monta uutta asiaa, mitä ei Suomessa vielä ollut.
        Esimerkiksi tuo jätskiauto, joka tuli pihaan.

        Toinen juttu oli juoma-auto, josta tulivat soittelemaan ovikelloa ja kyselemään mitä juomia haluaa sillä viikolla ostaa tai tilata seuraavalle viikolle.
        Ruotsalaiset eivät käytä maitoa ruokajuomana niinkuin olin Suomessa tottunut, joten juomakorit kuuluvat viikko-ostoksiin.
        Suurten ostoskeskusten tultua lakkasivat juoma-autotkin myyntinsä ja nyt saa jokainen kantaa itse juomansa kotiin.


      • uzma-m
        MdK-MdK kirjoitti:

        Kun 60-luvulla muutin tänne Ruotsiin niin arkipäivään tuli monta uutta asiaa, mitä ei Suomessa vielä ollut.
        Esimerkiksi tuo jätskiauto, joka tuli pihaan.

        Toinen juttu oli juoma-auto, josta tulivat soittelemaan ovikelloa ja kyselemään mitä juomia haluaa sillä viikolla ostaa tai tilata seuraavalle viikolle.
        Ruotsalaiset eivät käytä maitoa ruokajuomana niinkuin olin Suomessa tottunut, joten juomakorit kuuluvat viikko-ostoksiin.
        Suurten ostoskeskusten tultua lakkasivat juoma-autotkin myyntinsä ja nyt saa jokainen kantaa itse juomansa kotiin.

        talvellakin?Jatsin myyjat liikkuvat pyoralla, on autojakin mutta vain kesalla.
        Meidan porukka kauhistui tuota suomalaista tapaa juoda maitoa ja syoda voileipaa ruuan kanssa.


      • uzma-m kirjoitti:

        talvellakin?Jatsin myyjat liikkuvat pyoralla, on autojakin mutta vain kesalla.
        Meidan porukka kauhistui tuota suomalaista tapaa juoda maitoa ja syoda voileipaa ruuan kanssa.

        en tulisi toimeen jos ei saisi maitoa;)
        Välillä menee litra päivässä.
        Kyllä jätskiä tulee ostettua talvellakin,on hyvä ja helppo jälkiruoka.


      • uzma-m kirjoitti:

        talvellakin?Jatsin myyjat liikkuvat pyoralla, on autojakin mutta vain kesalla.
        Meidan porukka kauhistui tuota suomalaista tapaa juoda maitoa ja syoda voileipaa ruuan kanssa.

        Leivän syömiseen lounaalla
        olen lopettanut aika päivää sitten,
        eihän muuten jaksa kaikkea muuta syödä!

        Ja valmiissa ruokapöydissä otan taatusti vain sellaista,
        mitä ei kotona saa.


      • uzma-m kirjoitti:

        mattojen ym tamppaus,miksi niita pitaa hakata niin kauheesti,muistan miten kurjaa nuo tappaus aanet oli kun olin yovuorossa,tamppaukset pitais lailla kieltaa.

        Sehän on suomalaisten stressin hoitoa.

        saa purkaa aggressiot sydämen kyllyydestä

        HAKKAMALLA raivoisasti viatonta mattoa.


        ja kudelmat itkee.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        talvellakin?Jatsin myyjat liikkuvat pyoralla, on autojakin mutta vain kesalla.
        Meidan porukka kauhistui tuota suomalaista tapaa juoda maitoa ja syoda voileipaa ruuan kanssa.

        Ihmiset eivät kykenekään juomaan maitoa sellaisia määriä kuin Suomessa. Siitä tulee mahavaivoja.

        Aikoinaan Suomen kehitysapupakkauksiin kuului runsaasti maitojauhetta. Siitä kuitenkin luovuttiin tai ainakin vähennettiin sen määrää, sillä ihmiset vain sairastuivat sen käytöstä.

        Minä en koskaan juo maitoa. En voi mitään sille, että se on minusta epämiellyttävää. Piimä kyllä käy tai mikä tahansa muu maitotuote.


      • Jätskissä
        uzma-m kirjoitti:

        talvellakin?Jatsin myyjat liikkuvat pyoralla, on autojakin mutta vain kesalla.
        Meidan porukka kauhistui tuota suomalaista tapaa juoda maitoa ja syoda voileipaa ruuan kanssa.

        on 36 eri kemikaalia, sokeria, eikä mitään suojaravintoaineita.


      • ii-li
        Jätskissä kirjoitti:

        on 36 eri kemikaalia, sokeria, eikä mitään suojaravintoaineita.

        ...makeisten ja snäksien lisäksi niitä ravintoaineita, joissa on kaikkein eniten lisäaineita.

        Kauan sitten USA:ssa tehtiin tutkimus jäätelöiden sisältämistä kemikaaleista. 90% valmistajista käytti lainvastaista, makeutta lisäävää kemikaalia. Sitä samaa käytettiin Itävallan viiniskandaalin viineissä kymmenisen vuotta sitten. En enää muista kemikaalin nimeä, mutta sen käyttö on kielletty kaikkialla. - Kuulemma pehmisjäätelössä on vielä enemmän lisäaineita kuin tavallisessa.


      • ii-li kirjoitti:

        ...makeisten ja snäksien lisäksi niitä ravintoaineita, joissa on kaikkein eniten lisäaineita.

        Kauan sitten USA:ssa tehtiin tutkimus jäätelöiden sisältämistä kemikaaleista. 90% valmistajista käytti lainvastaista, makeutta lisäävää kemikaalia. Sitä samaa käytettiin Itävallan viiniskandaalin viineissä kymmenisen vuotta sitten. En enää muista kemikaalin nimeä, mutta sen käyttö on kielletty kaikkialla. - Kuulemma pehmisjäätelössä on vielä enemmän lisäaineita kuin tavallisessa.

        Hän kävi Suomessa ekan kerran elämässään, teki opetuselokuvaa, mies, viisissäkymmenissä, hoidettu, treenattu ja niin tarkka syömisistään, että ei olisi uskonut.

        Mutta kai siellä pitää olla, jos aikoo nahoissaan pysyä.


      • Nimetön
        ii-li kirjoitti:

        ...makeisten ja snäksien lisäksi niitä ravintoaineita, joissa on kaikkein eniten lisäaineita.

        Kauan sitten USA:ssa tehtiin tutkimus jäätelöiden sisältämistä kemikaaleista. 90% valmistajista käytti lainvastaista, makeutta lisäävää kemikaalia. Sitä samaa käytettiin Itävallan viiniskandaalin viineissä kymmenisen vuotta sitten. En enää muista kemikaalin nimeä, mutta sen käyttö on kielletty kaikkialla. - Kuulemma pehmisjäätelössä on vielä enemmän lisäaineita kuin tavallisessa.

        Se mainitsemasi makeutusaine on etyleeniglykoli. Suomalainen nimi on pakkasneste. Saa tavarataloista ja huoltoasemilta. Huomattavasti myrkyllisempi kuin etanoli eli viina.

        Hassua muuten että monesti kirjautuessa vastatakseen tuleekin nimimerkiksi "Nimetön" mikähän tökkii...
        vaarivaari


    • Voittanut monet maailman cupit.
      Parhaita lajissaan.

      pari hetkeä – kaikki on ohi
      unelmat poikki.

      Mitä saa sanoa?
      Meni pers:leen

      vai selittele että kappas vaan
      kun ei tänään oikein onnistunut.

      • tuntuu niin urheilijat kuin muutkin kiroilevan
        aivan yleisesti ja nuoriso varsinkin.

        Ei kyllä ole mitään kivaa kuultavaa.

        Järkkele sentään;))


      • Pääsky64

        huomaamatta sieltä tulee esille.
        Sellaisenaan sitä suomalaista miestä rakastetaan.

        Eihän kaikki voi olla hienoja gurlinki miehiä,alkaa se hienostelukin joskus ärsyttämään.

        Roskapöntön heittelijää voisi verrata mieheen joka kantoi kiveä kun suuttui,oli jossain näytelmässä.Pitää varata kivi siihen jääkiekko kaukalon ovensuuhun että saavat siinä kannella kun pannan pihalle.

        Mieheni kertoi aremeijan ruokalasta kun siellä kului tuhansia lautasia vuodessa ja ne piti hakata palasiksi.
        Kysyi sotilailta että vi,,,ko ketään.Se kun oli aina sotilaan huulilla.

        Myönteisestä vastauksesta sano,saat mennä hakkaamaan lautasia ruokalan taakse hyljättyjen tavaroiden varastoon.
        Niinkauan oli vapaaehtoisia kun oppivat tietämään mitä se tarkoitti.


      • Se ei
        Pääsky64 kirjoitti:

        huomaamatta sieltä tulee esille.
        Sellaisenaan sitä suomalaista miestä rakastetaan.

        Eihän kaikki voi olla hienoja gurlinki miehiä,alkaa se hienostelukin joskus ärsyttämään.

        Roskapöntön heittelijää voisi verrata mieheen joka kantoi kiveä kun suuttui,oli jossain näytelmässä.Pitää varata kivi siihen jääkiekko kaukalon ovensuuhun että saavat siinä kannella kun pannan pihalle.

        Mieheni kertoi aremeijan ruokalasta kun siellä kului tuhansia lautasia vuodessa ja ne piti hakata palasiksi.
        Kysyi sotilailta että vi,,,ko ketään.Se kun oli aina sotilaan huulilla.

        Myönteisestä vastauksesta sano,saat mennä hakkaamaan lautasia ruokalan taakse hyljättyjen tavaroiden varastoon.
        Niinkauan oli vapaaehtoisia kun oppivat tietämään mitä se tarkoitti.

        ole puolustus kiroilulle. Ei pidä sekottaa kaikkea sekaisin.


      • Pääsky64
        Se ei kirjoitti:

        ole puolustus kiroilulle. Ei pidä sekottaa kaikkea sekaisin.

        onko tullut yhtään samanlaista sanaa hänellä.Eikö aitous tule sillon esille kun esteet pettävät.
        Kaikki kiekon kanattajat ovat syyllisiä,ne kiihoittavat taisteluun.
        Siksi en kyllä pidä kiekko- enkä nyrkkeily urheilusta kun siinä ihannoidaan taistelua.

        Onko se terveellistä sen nuoren ihmisen kannalta.


      • puhuttu!
        Pääsky64 kirjoitti:

        onko tullut yhtään samanlaista sanaa hänellä.Eikö aitous tule sillon esille kun esteet pettävät.
        Kaikki kiekon kanattajat ovat syyllisiä,ne kiihoittavat taisteluun.
        Siksi en kyllä pidä kiekko- enkä nyrkkeily urheilusta kun siinä ihannoidaan taistelua.

        Onko se terveellistä sen nuoren ihmisen kannalta.

        Otetaan väkisin toiselta pois, taistellen, tapellen, taklaten, melkein voi sanoa: keinoja kaihtamatta. Sääntöjäkin rikkoen, toivoen vain, ettei huomata.

        Nuoriso oppii tuon hengen, sisäistää sen, voittajaa juhlitaan.

        Mihin tätä tietä mennään?


      • Pääsky64
        puhuttu! kirjoitti:

        Otetaan väkisin toiselta pois, taistellen, tapellen, taklaten, melkein voi sanoa: keinoja kaihtamatta. Sääntöjäkin rikkoen, toivoen vain, ettei huomata.

        Nuoriso oppii tuon hengen, sisäistää sen, voittajaa juhlitaan.

        Mihin tätä tietä mennään?

        kaikkea kasvua,henkistäkin.Tottakait nuori imee itseensä tuon "urheiluhengen".

        Jos ajattalee mitä omalle pojalle toivoisi.

        Se sotaisa mieli millä voimalla taistelun pitää tapahtua.
        Toisenlaista nyt kasvatuksessa tavoitellaan.


      • ii-li

        ...vasta vanhoilla päivilläni.

        Nuorena tuntui aina siltä, etteivät kirosanat istu suuhuni. Ne tuntuivat epäaidoilta ja teennäisiltä, kun minä sanoin sellaisia ääneen. Nytkin kiroilen lähinnä yksikseni.

        Tunnen nuoren naisen, jolla on kolme pientä lasta. Hänen puheensa vilisee v***ua. En minä niinkään niistä sanoista piittaa, ajattelen niitä lapsia: Jos äiti aivan spontaanisti käyttää kirosanoja puheensa höysteenä, niin kyllä se tapahtuu aivan varmasti myös kotona lasten kuullen.

        Ennen vanhaan oli tapana, että oli asioita, joita ei puhuttu lasten kuullen. Se on nykyisin kokonaan unohtunut. Lapset oppivat esimerkistä, ei kielloista.

        Urheilijalla on pinna kireällä suoritushetkellä ja vielä sen jälkeenkin. (On paljon adrenaliinia veressä.) Nykyisin haastattelijat ryntäävät urheilijan kimppuun heti suorituksen jälkeen, eikä urheilija ehdi tauhoittua. Hän saattaa päästellä suustaan vielä siinä vaiheessa sellaista, jota ei toisessa mielentilassa tekisi.


      • Pääsky64
        Pääsky64 kirjoitti:

        kaikkea kasvua,henkistäkin.Tottakait nuori imee itseensä tuon "urheiluhengen".

        Jos ajattalee mitä omalle pojalle toivoisi.

        Se sotaisa mieli millä voimalla taistelun pitää tapahtua.
        Toisenlaista nyt kasvatuksessa tavoitellaan.

        että kovin noituisit,mutta mikä suomalainen se joka ei joskus kiroa.
        Olin minäkin aika vanha kun eka kerran kirosin,eikä se tule luonnollisesti koskaan.En ole koskaan halunnut kirota.

        Minun lapsuus kavereissa on sellaisia kiroajia että hirvittää kuunnella.
        Sanoin aina kotona että hyvät enkelit menee kauas eivätkä ole suojelemassa,silloin kun kiroaa.
        Miehestä on pitänyt kauan kitkeä kiroilemista mutta on tepsinyt.
        Nyt on paaston aika ja minä paastoan kaksimielisistä puheista.Saatte huomauttaa jos en pusy paastossa.


      • edelliseen
        ii-li kirjoitti:

        ...vasta vanhoilla päivilläni.

        Nuorena tuntui aina siltä, etteivät kirosanat istu suuhuni. Ne tuntuivat epäaidoilta ja teennäisiltä, kun minä sanoin sellaisia ääneen. Nytkin kiroilen lähinnä yksikseni.

        Tunnen nuoren naisen, jolla on kolme pientä lasta. Hänen puheensa vilisee v***ua. En minä niinkään niistä sanoista piittaa, ajattelen niitä lapsia: Jos äiti aivan spontaanisti käyttää kirosanoja puheensa höysteenä, niin kyllä se tapahtuu aivan varmasti myös kotona lasten kuullen.

        Ennen vanhaan oli tapana, että oli asioita, joita ei puhuttu lasten kuullen. Se on nykyisin kokonaan unohtunut. Lapset oppivat esimerkistä, ei kielloista.

        Urheilijalla on pinna kireällä suoritushetkellä ja vielä sen jälkeenkin. (On paljon adrenaliinia veressä.) Nykyisin haastattelijat ryntäävät urheilijan kimppuun heti suorituksen jälkeen, eikä urheilija ehdi tauhoittua. Hän saattaa päästellä suustaan vielä siinä vaiheessa sellaista, jota ei toisessa mielentilassa tekisi.

        väärään paikkaan.


      • ii-li
        Pääsky64 kirjoitti:

        että kovin noituisit,mutta mikä suomalainen se joka ei joskus kiroa.
        Olin minäkin aika vanha kun eka kerran kirosin,eikä se tule luonnollisesti koskaan.En ole koskaan halunnut kirota.

        Minun lapsuus kavereissa on sellaisia kiroajia että hirvittää kuunnella.
        Sanoin aina kotona että hyvät enkelit menee kauas eivätkä ole suojelemassa,silloin kun kiroaa.
        Miehestä on pitänyt kauan kitkeä kiroilemista mutta on tepsinyt.
        Nyt on paaston aika ja minä paastoan kaksimielisistä puheista.Saatte huomauttaa jos en pusy paastossa.

        Luterilaisessa paastossa ei ole kysymys ruoasta, vaan elämänarvoista ja -tavoista.

        Lapsena minulle opetettiin, että mämmi on sitä "happamatonta leipää", josta Raamatussa puhutaan pääsisäisen yhteydessä.


      • edelliseen kirjoitti:

        väärään paikkaan.

        minun kirosanani on PeRRRRRRRRRRRRRRRRRRhonen. Ärriä siihen tulee tunteeni mukaan. En osaa kiroilla muuten. En aio kyllä opetellakkaan:)


      • Markeliina
        ii-li kirjoitti:

        ...vasta vanhoilla päivilläni.

        Nuorena tuntui aina siltä, etteivät kirosanat istu suuhuni. Ne tuntuivat epäaidoilta ja teennäisiltä, kun minä sanoin sellaisia ääneen. Nytkin kiroilen lähinnä yksikseni.

        Tunnen nuoren naisen, jolla on kolme pientä lasta. Hänen puheensa vilisee v***ua. En minä niinkään niistä sanoista piittaa, ajattelen niitä lapsia: Jos äiti aivan spontaanisti käyttää kirosanoja puheensa höysteenä, niin kyllä se tapahtuu aivan varmasti myös kotona lasten kuullen.

        Ennen vanhaan oli tapana, että oli asioita, joita ei puhuttu lasten kuullen. Se on nykyisin kokonaan unohtunut. Lapset oppivat esimerkistä, ei kielloista.

        Urheilijalla on pinna kireällä suoritushetkellä ja vielä sen jälkeenkin. (On paljon adrenaliinia veressä.) Nykyisin haastattelijat ryntäävät urheilijan kimppuun heti suorituksen jälkeen, eikä urheilija ehdi tauhoittua. Hän saattaa päästellä suustaan vielä siinä vaiheessa sellaista, jota ei toisessa mielentilassa tekisi.

        ymmärtää, että ruma sana voi päästä urheilijaltakin. Kun se "rumasana"-käyrä on korkealla, niin ei aina ajattele mitä suustaan päästää.
        Minä vierastan kiroilua, mutta kun oikein kiperä paikka vastaan tulee, eikä meinaa mitenkään asia selvitä, niin minultakin tulee tuo kirosana(ei v-sana) helposti ja kumma kyllä, se auttaa, asia yleensä selviää tuossa tuokiossa.

        Onko sillä paholaisella niin suuri voima, että apu tulee hetkessä?DDDDDD

        Yleensä lähetän hiljaisen anteeksipyynnön korkeuksiin, heti kun olen päästänyt suustani moisen hirveyden.


      • saara.dma

        urheilija kiroilla eikä käyttää muitakaan alatyylin sanoja julkisuudessa.

        Jätkäporukassa puhukoot mitä vaan, mutta mediassa, lasten ja naisten kuullen siistikööt suunsa.

        Joku naispuolinen "hyvä jätkä" voi tietysti olla eri mieltä ja saa ollakin, kunhan ei lapsille opeta, että tämä on sitä normaalia kielenkäyttöä.


        Mikä vika siinä on jos haastattelussa sanoo, että "ei kulje" jos ei kerran kulje.


      • Se ei kirjoitti:

        ole puolustus kiroilulle. Ei pidä sekottaa kaikkea sekaisin.

        Vaikka olisi aivan oma itsensä, ja antaisi estojen lentää tuulen mukana, niin ei silti ala kiroilemaan :-|, päinvastoin :D...:)))))


    • Muistan kun äiti ja isä puhuivat tulitikkutehtaan lakosta ja minulle tuli kauhea hätä, kun uskoin ettei sitten enää ikinä voitaisi sytyttää tulia hellaan ja uuneihin, ei lämmittää saunaa.
      Ehdotin että pitäisimme kynttilässä tulta ja vahtisimme sitä vuorotellen ettei se pääsisi sammumaan ennenkuin uusi kynttilä oli sytytetty!

      Helpotus oli suuri kun äiti ja isä nauroivat, jolloin tiesin ettei vaara tulen loppumiseen ollut kovin suuri.

      • jonkin 40luvun lakon.
        Kävimme hakemassa lakkosoppaa astioillamme.
        Hyvää se olikin.
        Sitten oliko Ravintola väen lakko 70 vai 80 luvulla
        Mieheni oppi syömään jauhelihakeittoa,kun kävi
        lakkosopalla.


      • fiiuliN

        Muistan yleislakon vuodelta -56.
        Aamulla aikaisin piti lähteä Turkuun töihin emmekä tienneet vielä varmasti oliko lakko alkanut vai ei.
        Kun pääsimme työpaikalle, portinvartija huolehti tiedotuksesta että tosihan siitä lakosta tuli.
        Kiireenkaupalla lähdimme takaisin bussipysäkille ja ensimmäisessä autossa tulimme kotiin.
        Sen jälkeen ei meidän automme kulkeneet, mutta jotkut yrittivät rikkurivoimin toimia koska linja-autoasemalla oli rähisty ja autoja kaadeltu.

        Siskollani oli lapsensa kastetilaisuus ja vanhin siskomme oli Tampereelta tullut kummiksi.
        Lakon alettua ei junatkaan kulkeneet ja hän ei päässytkään takaisin.
        Emme omistaneet silloin vielä puhelinta ja hän juoksi yhtämittaa soittamasa naapurin yksityiskaupasta kotiinsa että joku tulisi hakemaan hänet kotiin.
        Loppujen lopuksi sai kiinni poikansa joka hommasi jostain auton jolla hänet kotiin viimein haettiin.

        Samana vuonna kuunneltiin radiosta: Kekkonen, Fagerholm, Kekkonen, Fagerholm.........


      • fiiuliN kirjoitti:

        Muistan yleislakon vuodelta -56.
        Aamulla aikaisin piti lähteä Turkuun töihin emmekä tienneet vielä varmasti oliko lakko alkanut vai ei.
        Kun pääsimme työpaikalle, portinvartija huolehti tiedotuksesta että tosihan siitä lakosta tuli.
        Kiireenkaupalla lähdimme takaisin bussipysäkille ja ensimmäisessä autossa tulimme kotiin.
        Sen jälkeen ei meidän automme kulkeneet, mutta jotkut yrittivät rikkurivoimin toimia koska linja-autoasemalla oli rähisty ja autoja kaadeltu.

        Siskollani oli lapsensa kastetilaisuus ja vanhin siskomme oli Tampereelta tullut kummiksi.
        Lakon alettua ei junatkaan kulkeneet ja hän ei päässytkään takaisin.
        Emme omistaneet silloin vielä puhelinta ja hän juoksi yhtämittaa soittamasa naapurin yksityiskaupasta kotiinsa että joku tulisi hakemaan hänet kotiin.
        Loppujen lopuksi sai kiinni poikansa joka hommasi jostain auton jolla hänet kotiin viimein haettiin.

        Samana vuonna kuunneltiin radiosta: Kekkonen, Fagerholm, Kekkonen, Fagerholm.........

        tuon lakon. Se oli kevättalvella hiihtoloman aikaan. Monet luokkatovereistani olivat Lapissa hiihtämässä, eivätkä päässeet takaisin kun koulu taas alkoi. Muistan etten itse päässyt käymään kotona koska linja-autot eivät kulkeneet ja asuin alivuokralaisena koulupaikkakunnalla. Lakko kesti kolmisen viikkoa.


      • MdK-MdK kirjoitti:

        tuon lakon. Se oli kevättalvella hiihtoloman aikaan. Monet luokkatovereistani olivat Lapissa hiihtämässä, eivätkä päässeet takaisin kun koulu taas alkoi. Muistan etten itse päässyt käymään kotona koska linja-autot eivät kulkeneet ja asuin alivuokralaisena koulupaikkakunnalla. Lakko kesti kolmisen viikkoa.

        Elämäni ainoa lakkopäivä silloin 1956.
        Seuraavana päivänä liikeapulaiset käskettiin töihin.

        Sen jälkeen olen ollut sellaisissa töissä ettie ole
        ollut lakkoja.
        Armeijassa sitä sanaa ei tunnettu, ktten ei Pekkaspäiviäkään.


      • Liisi
        muori67 kirjoitti:

        Elämäni ainoa lakkopäivä silloin 1956.
        Seuraavana päivänä liikeapulaiset käskettiin töihin.

        Sen jälkeen olen ollut sellaisissa töissä ettie ole
        ollut lakkoja.
        Armeijassa sitä sanaa ei tunnettu, ktten ei Pekkaspäiviäkään.

        Olin 1956 pääkaupungissa. Erästä lakkotapahtumaa katselin Etelärannassa korkealta kerrostalon ikkunasta. Auto ajoi bensamittarin eteen, jonka ympärille lakkovahdit muodostivat käsi kädessä piirin. Toiset hurjat yrittivät kaataa sen auton.


    • reetta2

      Tutuistuin 60 palstalla sefujen kokoontumispäinän antiin. Ihmettelin miksi nyt vasta Eniro herää kouluttamaan sefuja ja kuuntelemaan heitä, ottaen huomioon työ on vapaaehtoista, henkisesti kuormittavaakin.

      Pidän tällaisia kokoontumisia suorastaan tarpeellisina työnohjaus koulutuksina. Ilmiselvästi, ilman sarvia ja hampaita sefuna oleminen ei aina ole helppoa. Se saman kaavan avulla toimiminen turruttaa, agressiot tiettyjä kirjoittajia kohtaan voivat voimistua. Niistä irtautuminen voi tapahtua vain uusien näköalojen avautumisella.

      Yhteisissä keskusteluissa on mahdollisuus käydä läpi vaikeita tilanteita ja purkaa mieltä askarruttavia tilanteita. Käsitellä eri toimintatapiohin liittyviä kokemuksia ja niiden ongelmakohtien purkamista.

      Työnohjaus ryhmissä selkeyttää toiminta tavotteita, vähentää henkistä työn kuormittavuutta. Loppujen lopuksi keskustelut ovat kaikkien edun mukaisia. On mahdollisuus luoda yhteiset "pelisäännöt" miten toimia.

      Toivottavasti tilaisuudessa oli mahdollisuus keskusteluun sefujen toiminnasta eikä vain Eniron toiminnan ja suunnitelmien esittelyn kuunteluun.

      Toivon sefuille lisää koulutuspäiviä, koska tähän astinen toiminta on tapahtunut "MUTU" tuntuman varassa.

      Tämä on 3.kerta kun kirjoitan palstalle tämän asian tiimoilta - poisto on kohtaloni.

    • Hintriika

      Oletteko huomanneet, kuinka ilkeitä luonteeltaan ovat hiekoitussoran pienet kivet? Nehän eivät irtoa kengänpohjan uurteista ulko-ovella, vaikka kuinka pyyhkisi ja kopistelisi. Vasta kotona ne suostuvat sukeltelemaan pitkin mattoja ja lattioita.

      Niillä on suurenmoinen kyky naamioitua. Ne tiputtautuvat sellaiseen kohtaan, jossa niillä on luonnollinen suojaväri. Siitä niitä on mahdottomuus ihmissilmällä havaita. Sitten ne piruuksissaan kääntävät sen terävimmän särmänsä päällepäin ja odottavat, että asukas läsäyttää paljaan jalkansa juuri siihen! Ai-jai-jai...

      • kyllä ne vahtii meidän viestejä
        Nyt pyörii jäätelöauto mainokset tuolla ylhäällä !!!


      • fiiuliN

        Ei auta edes tuo sepelin kylväminen jäiselle pinnalle.
        Siinä se pyörii ja pyörii, ja tie on vielä vaikeampi kulkea kun luulee että se estää liukkauden, mutta yks'kaks' on pyllyllään niin ettei huomaakkaan.

        Kesäisin taas talven jäljiltä jäänyt sepelimurska rikkoo polkupyörän kumitkin.


      • ii-li
        fiiuliN kirjoitti:

        Ei auta edes tuo sepelin kylväminen jäiselle pinnalle.
        Siinä se pyörii ja pyörii, ja tie on vielä vaikeampi kulkea kun luulee että se estää liukkauden, mutta yks'kaks' on pyllyllään niin ettei huomaakkaan.

        Kesäisin taas talven jäljiltä jäänyt sepelimurska rikkoo polkupyörän kumitkin.

        ...kuin hiekka, jos on jalassa krouvit talvijalkineet. Kenkien uuretisiin sepeli tarttuu niin tiukasti, ettei sitä saa pois muuten kuin kaivamalla. Lattiat saavat aikamoista kyytiä. Jalkineet pitää ottaa pois aivan ovensuussa, muuten lattian pinta menee kertakaikkiaan pilalle.

        Minusta tuntuu, että sepeli ei ole hyvää hiekoittamiseen. Näyttää siltä, että se jotenkin uppoaa jäähän. - Olen jokaisena talvena kaatunut ainakin kerran talomme pihalla. Tänä talvena en kuitenkaan vielä *koputtaa puuta*.


      • Katleija
        ii-li kirjoitti:

        ...kuin hiekka, jos on jalassa krouvit talvijalkineet. Kenkien uuretisiin sepeli tarttuu niin tiukasti, ettei sitä saa pois muuten kuin kaivamalla. Lattiat saavat aikamoista kyytiä. Jalkineet pitää ottaa pois aivan ovensuussa, muuten lattian pinta menee kertakaikkiaan pilalle.

        Minusta tuntuu, että sepeli ei ole hyvää hiekoittamiseen. Näyttää siltä, että se jotenkin uppoaa jäähän. - Olen jokaisena talvena kaatunut ainakin kerran talomme pihalla. Tänä talvena en kuitenkaan vielä *koputtaa puuta*.

        Olisipa kaikissa aurakoneissa sellaiset terät, että ne jättäisivät käytäville rikotun jääpinnan eikä sellaista peilin sileää, jossa ne sepelit sitten kierivät jalan alla. Nämä huoltoyhtiöiden koneet vielä kääntyillessään hiulaavat pyörillään lisää liukkautta käytäviin, sillä niiden pyörät eivät käänny. Niissä kääntyminen tapahtuu ilmeisesti pyöriä lukkiuttamalla.


    • katsoja

      Emmerdalen Chris heräsi henkiin ja tuli käymään ”Sydämen asialla sarjaan”.

    • Sienimöissä kasvatetut sienet.

      Eivät ole linnut mitään päälle ruikkineet
      puhtaita ovat herkkusienet ja siitakkeet.

      Sille, joka sienistä tykkää?

      • paikkaa

        ka miulla ku ei kasva sieni ku korvassa.


    • Katleija

      Tuli valvottua yöllä puoli kolmeen, kun katselin tuota Oskar-juhlaa neloselta. Laitoin sitten videon pyörimään ja painuin pehkuihin. On tuo touhu kuin toiselta planeetalta. Jäi mieleen Dolly Parton, joka oli kuin barbinuken irvikuva. Kauheata kuinka isot hampaat ja paksut silikonihuulet. Olikohan sillä levennetty suutakin. Ja tietty isot muoviaikakauden ryntäät. Kauhea kiekuva ääni. Huh, huh, minkä näköinen vanhus.

      • Pääsky64

        nelonen eivät ole saaneet äänestettyä kanavaa kun on sellaisia asukkaista jotka eivät katso,vakaumuksesta.

        Minulle riittää kans nämä kolme kanavaa en teidä mitä ohjelmia siellä on.
        Seuraavaksi odotan Satuhäitä siellä soittaa ystävämme viulua.
        Hannele Lauri pilasi naamansa jollain kauneus operaatilla,että pitää ihmisen olla typerä.
        Sunnuntai iltana on joku Emily sen katson.Näin hiihtoloman aikana ei ole harjoituksia jäisi enemmän aikaa tv.lle vaan ei jää.
        Pakkasen vuoksi ei tule hiihdettyä.


      • Katleija
        Pääsky64 kirjoitti:

        nelonen eivät ole saaneet äänestettyä kanavaa kun on sellaisia asukkaista jotka eivät katso,vakaumuksesta.

        Minulle riittää kans nämä kolme kanavaa en teidä mitä ohjelmia siellä on.
        Seuraavaksi odotan Satuhäitä siellä soittaa ystävämme viulua.
        Hannele Lauri pilasi naamansa jollain kauneus operaatilla,että pitää ihmisen olla typerä.
        Sunnuntai iltana on joku Emily sen katson.Näin hiihtoloman aikana ei ole harjoituksia jäisi enemmän aikaa tv.lle vaan ei jää.
        Pakkasen vuoksi ei tule hiihdettyä.

        Et paljon häviä, jos ei nät. Eipä tule paljoa katsottua. Joskus tulee joku filmi, minkä katson. Hömppä-kanava sanoisin. Törky-torstait ja amerikkalaiset halpis-sarjat eivät kiinnosta. Puhun tietysti vain omasta puolestani.


      • fiiuliN
        Katleija kirjoitti:

        Et paljon häviä, jos ei nät. Eipä tule paljoa katsottua. Joskus tulee joku filmi, minkä katson. Hömppä-kanava sanoisin. Törky-torstait ja amerikkalaiset halpis-sarjat eivät kiinnosta. Puhun tietysti vain omasta puolestani.

        Olen alkanut kiinnostumaan eniten nelos-kanavasta.
        katson enimmäkseen romanttisia jännitys elokuvia ja niitä tulee sieltä enimmän.

        Myös saippuasarja "Päivien viemää" on paljon mielenkiintoisempi kuin kolmoselta tulevat "kauniit ja levottomat" (ei rohkeat vaan levottomat koska ei ne milloinkaan edes istu.)

        Kakkoselta tulee taas lauantaisin hyvät saksalais-sarjat.

        Kaapelikanava ja Turku-TV ei meille näy.


      • Pääsky64
        fiiuliN kirjoitti:

        Olen alkanut kiinnostumaan eniten nelos-kanavasta.
        katson enimmäkseen romanttisia jännitys elokuvia ja niitä tulee sieltä enimmän.

        Myös saippuasarja "Päivien viemää" on paljon mielenkiintoisempi kuin kolmoselta tulevat "kauniit ja levottomat" (ei rohkeat vaan levottomat koska ei ne milloinkaan edes istu.)

        Kakkoselta tulee taas lauantaisin hyvät saksalais-sarjat.

        Kaapelikanava ja Turku-TV ei meille näy.

        ole nyt pitänyt on kausia milloin pitää mistäkin.Katson vain muutaman kuvan viitkossa jos sitäkään.
        Jos olisi hyviä kotimaisia niinkuin metsolat.Ooppera ja musikaalikin saattaa olla hyvä.Vanhat Englantilaiset ovat suosikkini tällä hetkellä.


      • ii-li

        Hän ei ole mikään tyhjäpää blodi-bimbo. Hän on hyvä säveltäjä ja hyvä sanoittaja, eikä minusta laulamisessakaan ole mitään vikaa. Lisäksi hän on hyvä näyttelijä.

        Hän suhtautuu itse huumorilla kaikkiin keinotekoisiin muutoksiinsa. Hän pitää niitä tavaramerkkinään. "I have more lifts than hitchhikers". "Minulla on enemmän liftejä (kohotuksia, kyytejä) kuin liftareilla."

        Aikoinaan oli "Dolly Parton Show" -TV-sarja. Joka showssa hän laski leikkiä kauneusleikkauksistaan, peruukeistaan, tekokynsistään jne. Hän jopa säesti itseään paukuttelemalla monen sentin mittaisia rakennekynsiään yhteen. Hän ei ainakaan salannut olevansa päästä jalkoihin keinotekoinen.

        Nuorempana hän oli varsin lihava. Sitten hän yhtäkkiä laihtui, mutta ryntäät säilyivät entisellään. Siihen aikaan hän ei vielä ollut valmis kertomaan syytä, mutta ei kai se kenellekään ollut salaisuus.


      • ullapulla (toisinpäin)
        ii-li kirjoitti:

        Hän ei ole mikään tyhjäpää blodi-bimbo. Hän on hyvä säveltäjä ja hyvä sanoittaja, eikä minusta laulamisessakaan ole mitään vikaa. Lisäksi hän on hyvä näyttelijä.

        Hän suhtautuu itse huumorilla kaikkiin keinotekoisiin muutoksiinsa. Hän pitää niitä tavaramerkkinään. "I have more lifts than hitchhikers". "Minulla on enemmän liftejä (kohotuksia, kyytejä) kuin liftareilla."

        Aikoinaan oli "Dolly Parton Show" -TV-sarja. Joka showssa hän laski leikkiä kauneusleikkauksistaan, peruukeistaan, tekokynsistään jne. Hän jopa säesti itseään paukuttelemalla monen sentin mittaisia rakennekynsiään yhteen. Hän ei ainakaan salannut olevansa päästä jalkoihin keinotekoinen.

        Nuorempana hän oli varsin lihava. Sitten hän yhtäkkiä laihtui, mutta ryntäät säilyivät entisellään. Siihen aikaan hän ei vielä ollut valmis kertomaan syytä, mutta ei kai se kenellekään ollut salaisuus.

        mitä mieltä olette urheilijoiden palkkioista?
        Luulisin että Suomalaiset huippuurheilijat kiusaa itsensä loppuun niissä kilpailuissa mistä saavat parhaat palkkiot --sitten kun on joku sellainen kisa että pitäis edustaa maataan eikä tule kun pokaali niin ei olekkaan enään haluja tai sitten ei enään jaksa -ei oo papua enään!!!
        Niin työtähän se urheilu nykyään onkin --harrastukset erikseen .


      • fiiuliN
        Pääsky64 kirjoitti:

        ole nyt pitänyt on kausia milloin pitää mistäkin.Katson vain muutaman kuvan viitkossa jos sitäkään.
        Jos olisi hyviä kotimaisia niinkuin metsolat.Ooppera ja musikaalikin saattaa olla hyvä.Vanhat Englantilaiset ovat suosikkini tällä hetkellä.

        Englantilaisia kuvia minäkin usein katselen, jopa maisemien vuoksi,ne ovat siellä niin mielenkiintoisia.
        Mutta jännitystä, sitä täytyy olla hieman mukana.

        En osaa sanoa miksi en katso mitään kotimaista kuvaa, en vanhoja enkä uusia.
        Luultavasti siksi kun niissä on ymmärrettävä kieli, ja ne muuttavat heti koko jutun "ei todelliseksi"


    • Hyvää Naistenpäivää meille kaikille!

      toivoo bB

      • Katleija

        Kiitos samoin bB.
        Tänään on jumppapäiväni. On valtava houkutus jäädä kotiin. Sitä puoltavia ajatuksia on enemmän kuin lähtemään kehoittavia.
        Kuten:
        -pakkasta -12
        -lunta sataa kohtalaisesti
        -onko auratut kävelytiet
        -bussilakko
        Yritän kuitenkin tsempata, sillä laitoinhan illalla kassinkin valmiiksi. Liikuntapaketti olisi hyvä, kun joudun kävelemään sinne ja takaisin. Onkohan tällainen taistelu tuttua muille. Kun laiskottaa....


      • Pääsky64
        Katleija kirjoitti:

        Kiitos samoin bB.
        Tänään on jumppapäiväni. On valtava houkutus jäädä kotiin. Sitä puoltavia ajatuksia on enemmän kuin lähtemään kehoittavia.
        Kuten:
        -pakkasta -12
        -lunta sataa kohtalaisesti
        -onko auratut kävelytiet
        -bussilakko
        Yritän kuitenkin tsempata, sillä laitoinhan illalla kassinkin valmiiksi. Liikuntapaketti olisi hyvä, kun joudun kävelemään sinne ja takaisin. Onkohan tällainen taistelu tuttua muille. Kun laiskottaa....

        tällä viikolla kun jäi uinnit kokonaan.Laitoin tosiaan kassinkin mutta kun pakkanen oli illalla noussut yli kahden ymmenen.
        Sitten piti mennä hiihtamaankin,nukahdin vielä soffalle muunkin tilaisuuden.
        Kävellyt ole joka päivä lenkkejä kaverin kanssa.
        Tänään viedään poika rukalle että kävelisi siellä vähän ja katselee turistia.
        Ehtii hiihtaa kunhan alkaa lämmetä.


      • Hintriika
        Katleija kirjoitti:

        Kiitos samoin bB.
        Tänään on jumppapäiväni. On valtava houkutus jäädä kotiin. Sitä puoltavia ajatuksia on enemmän kuin lähtemään kehoittavia.
        Kuten:
        -pakkasta -12
        -lunta sataa kohtalaisesti
        -onko auratut kävelytiet
        -bussilakko
        Yritän kuitenkin tsempata, sillä laitoinhan illalla kassinkin valmiiksi. Liikuntapaketti olisi hyvä, kun joudun kävelemään sinne ja takaisin. Onkohan tällainen taistelu tuttua muille. Kun laiskottaa....

        Jos joskus on tilanne, ettet keksi tekosyytä jostakin vastaavanlaisesta menosta litsaamiseen, niin käänny luottamuksella puoleeni. Minä kyllä keksin!


      • uzma-m

        taistelu huuto naisten etujen parantamiseksi,illalla on naisten soihtukulkue parlamentti talon eteen,siella naiset esittavat ministerille vaatimuksia naisten aseman parantamisekai.
        On liian vahan naisia siella missa paatoksia tehdaan,naistenpaivana naiset marssivat kaduilla osoittavat mieltaan,ei juhlita eika hemmotella itseaan vaan yritetaan tehda jotain huonompi osaisten kanssasisarten olosuhteiden parantamiseksi.


      • uzma-m kirjoitti:

        taistelu huuto naisten etujen parantamiseksi,illalla on naisten soihtukulkue parlamentti talon eteen,siella naiset esittavat ministerille vaatimuksia naisten aseman parantamisekai.
        On liian vahan naisia siella missa paatoksia tehdaan,naistenpaivana naiset marssivat kaduilla osoittavat mieltaan,ei juhlita eika hemmotella itseaan vaan yritetaan tehda jotain huonompi osaisten kanssasisarten olosuhteiden parantamiseksi.

        Taistelua naisten aseman saavuttaminen on Suomessakin ollut.

        Naimattomat naiset ovat olleet joskus holhouksen alaisia
        ja naimisissa olevat vajaavaltaisia.

        Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus on vain 100 vuotta vanha.


      • saara.dma
        uzma-m kirjoitti:

        taistelu huuto naisten etujen parantamiseksi,illalla on naisten soihtukulkue parlamentti talon eteen,siella naiset esittavat ministerille vaatimuksia naisten aseman parantamisekai.
        On liian vahan naisia siella missa paatoksia tehdaan,naistenpaivana naiset marssivat kaduilla osoittavat mieltaan,ei juhlita eika hemmotella itseaan vaan yritetaan tehda jotain huonompi osaisten kanssasisarten olosuhteiden parantamiseksi.

        Maissa, joissa naiset ovat alistettuja, on naistenpäivä tärkeä. Siellä kansainvälinen YK:n alainen naisten Unifem-järjestö tekee arvokasta työtä olojen parantamiseksi.

        Se, että ruohonjuuritason naiset osallistuvat kulkueisiin asemansa parantamiseksi, on asialle tärkeää. Voi kulua vielä vuosikymmeniä, ennenkuin olot paranevat ja naiset pääsevät irti miesten ikeestä.

        Meillä täällä Suomessa tuntuu niin joutavanpäiväiseltä, kun "vaaditaan", että miesten on tuotava naiselleen kukkia, tehtävä ateria, hemmoteltava ym. ym. Jos tuovat ja tekevät spontaanisti, niin hyvä, mutta tuo vouhotus on tylsää.

        Esitän tässä kuitenkin paradoksin: parasta naiseudessa on mies.


      • Pääsky64
        saara.dma kirjoitti:

        Maissa, joissa naiset ovat alistettuja, on naistenpäivä tärkeä. Siellä kansainvälinen YK:n alainen naisten Unifem-järjestö tekee arvokasta työtä olojen parantamiseksi.

        Se, että ruohonjuuritason naiset osallistuvat kulkueisiin asemansa parantamiseksi, on asialle tärkeää. Voi kulua vielä vuosikymmeniä, ennenkuin olot paranevat ja naiset pääsevät irti miesten ikeestä.

        Meillä täällä Suomessa tuntuu niin joutavanpäiväiseltä, kun "vaaditaan", että miesten on tuotava naiselleen kukkia, tehtävä ateria, hemmoteltava ym. ym. Jos tuovat ja tekevät spontaanisti, niin hyvä, mutta tuo vouhotus on tylsää.

        Esitän tässä kuitenkin paradoksin: parasta naiseudessa on mies.

        jos ei ole miestä.Ne naiset jotka olisivat ansainneet huomiota eivät ole enää paikalla.

        Minä en ymmärrä koko naisten päivää. Se on turhaakin turhempi tyhjästä tehty merkkipäivä.
        Liikemiehet keksii uusia koko ajan.Onhan mukava saada kukkia.
        Saan kukat viikonlopun jälkeen kun tulemme S.kylästä.Tässä laukut pakattuna on ja on hauskaa lähteä.


    • Jos kissat määrätään kotiarestiin.

      Miten ulkona käyvän kissan saa sisällä pidettyä?

      Eikös se mene pitkin seiniä, jos ei pääse päivittäisille retkilleen?

      • uzma-m

        pitais viettaa kissan etujen taistelemiseksi,ei kattia ole luotu tunkkaisessa kuumassa ihmis asunnossa elavaksi,omaa luontoaan ja taipumuksiaan katinkin kuuluu harjoittaa.Ihan oikein jos vankina pdetty katti osoittaa mieltaan ja raapii seinapaperit hajalle,pissaa kukkaruukkuun ym.


      • uzma-m kirjoitti:

        pitais viettaa kissan etujen taistelemiseksi,ei kattia ole luotu tunkkaisessa kuumassa ihmis asunnossa elavaksi,omaa luontoaan ja taipumuksiaan katinkin kuuluu harjoittaa.Ihan oikein jos vankina pdetty katti osoittaa mieltaan ja raapii seinapaperit hajalle,pissaa kukkaruukkuun ym.

        Minulla oli kissa,enkä kyllä tunnusta että olisi vankina ollut,vaan kyllä näytti nauttivan elämästään,vaikkei ulos päässyt kuin hihnassa.
        Ei repinyt tapetteja eikä pissannut muualle kuin omaan laatikkoonsa.
        Järjestin kyllä sille erilaisia virikkeitä.
        Eikä asuntono ollut kuuma tunkkainen koppero.


      • uzma-m
        muori67 kirjoitti:

        Minulla oli kissa,enkä kyllä tunnusta että olisi vankina ollut,vaan kyllä näytti nauttivan elämästään,vaikkei ulos päässyt kuin hihnassa.
        Ei repinyt tapetteja eikä pissannut muualle kuin omaan laatikkoonsa.
        Järjestin kyllä sille erilaisia virikkeitä.
        Eikä asuntono ollut kuuma tunkkainen koppero.

        vaihtui yoksi,vielako on kuljetus alan lakko ja oliko silla mitaan vaikutusta elamaanne?


      • Markeliina
        uzma-m kirjoitti:

        vaihtui yoksi,vielako on kuljetus alan lakko ja oliko silla mitaan vaikutusta elamaanne?

        Tuskin se lakko eläkelläisten elämään hirveästi vaikutti, mutta kylläkin työssäkäyvien elämää se vaikeutti. Niin ja tietysti sellaisten lasten, jotka bussia tarvitsevat köulumatkoihin.

        Noista kissoista vielä. Tyttärelläni on kaksi kissaa. Aivan ihania, ihmisrakkaita ja leikkisiä. Olen kyllä huolissani niistä ja tietysti tyttäreni lapsista.

        Jos se epidemia tänne rantautuu, niin kyllähän kissat ovat vaarassa ja silloin ehkä myös kissojen omistajat. Jos ne kissat aivan sisälle on suljettava, niistä tulee levottomia. Mutta pakkohan niiden on oppia olemaan sisällä, jos tilanne menee sellaiseksi.


      • uzma-m
        Markeliina kirjoitti:

        Tuskin se lakko eläkelläisten elämään hirveästi vaikutti, mutta kylläkin työssäkäyvien elämää se vaikeutti. Niin ja tietysti sellaisten lasten, jotka bussia tarvitsevat köulumatkoihin.

        Noista kissoista vielä. Tyttärelläni on kaksi kissaa. Aivan ihania, ihmisrakkaita ja leikkisiä. Olen kyllä huolissani niistä ja tietysti tyttäreni lapsista.

        Jos se epidemia tänne rantautuu, niin kyllähän kissat ovat vaarassa ja silloin ehkä myös kissojen omistajat. Jos ne kissat aivan sisälle on suljettava, niistä tulee levottomia. Mutta pakkohan niiden on oppia olemaan sisällä, jos tilanne menee sellaiseksi.

        hammastyin siis koulubussitkin olivat lakossa,ei ki sentaan ambulanssit.
        Ai tuon lintuflunssan takia kissat olisi pidettava sisalla,no niin kai se on parasta,niita on sitten ulkoilutettava mitenkahan kissa tuohon suhtautuu?
        meilla on lintujen pesimis aika alkanut eras lintupariskunta tekee pesaa kylpparin ikkunanlaudalle.Siihen tulee n.nelja turkoosin varista munaa joista sitten ne poikaset,useimmiten vain pari selviytyy,kun tulee lentoharjoitusten aika katit istuvat ikkunan alla odotellen maahan syoksyjaa.
        Nyt tamakin pisti ajattelemaan kissan turvallisuutta eika suremaan niitten makupalaa.


      • emäntä

        Kyllä meidän ”navetta kissaa” ei sisälle saa. Siellä se tallissa pitää hiiret ja rotat järjestyksessä.


      • Maija
        emäntä kirjoitti:

        Kyllä meidän ”navetta kissaa” ei sisälle saa. Siellä se tallissa pitää hiiret ja rotat järjestyksessä.

        Miten kissan voi suojella lintuinfluenssalta ?


      • pessimistiii
        Maija kirjoitti:

        Miten kissan voi suojella lintuinfluenssalta ?

        Paitsi sellaiset, jotka ovat pennusta asti tottuneet olemaan sisällä


      • Markeliina
        uzma-m kirjoitti:

        hammastyin siis koulubussitkin olivat lakossa,ei ki sentaan ambulanssit.
        Ai tuon lintuflunssan takia kissat olisi pidettava sisalla,no niin kai se on parasta,niita on sitten ulkoilutettava mitenkahan kissa tuohon suhtautuu?
        meilla on lintujen pesimis aika alkanut eras lintupariskunta tekee pesaa kylpparin ikkunanlaudalle.Siihen tulee n.nelja turkoosin varista munaa joista sitten ne poikaset,useimmiten vain pari selviytyy,kun tulee lentoharjoitusten aika katit istuvat ikkunan alla odotellen maahan syoksyjaa.
        Nyt tamakin pisti ajattelemaan kissan turvallisuutta eika suremaan niitten makupalaa.

        kesti vain niin vähän aikaa, joten ei siitä kurimuksesta tarvinnut kenenkään kauan kärsiä.

        Täällähän ei ole vielä todettu lintuinfuluensaa.
        Meillä on ollut vielä niin kovat pakkaset, ettei muuttolinnut ole vielä pyrkineet meidän rannoille, mutta Ruotsissahan se jo on tosiasia.

        Lienee vain ajan kysymys, milloin ensimmäinen kuollut lintu meiltäkin löytyy.

        Meillä ollaan aivan varmoja, että täällä pystytään suojelemaan siipikarja taudilta. Kaikki kanat komennetaan pidettäväksi sisätiloissa.

        Pikkulinnuissahan ei ole todettu missään päin kyseistä tautia.


      • ii-li
        uzma-m kirjoitti:

        hammastyin siis koulubussitkin olivat lakossa,ei ki sentaan ambulanssit.
        Ai tuon lintuflunssan takia kissat olisi pidettava sisalla,no niin kai se on parasta,niita on sitten ulkoilutettava mitenkahan kissa tuohon suhtautuu?
        meilla on lintujen pesimis aika alkanut eras lintupariskunta tekee pesaa kylpparin ikkunanlaudalle.Siihen tulee n.nelja turkoosin varista munaa joista sitten ne poikaset,useimmiten vain pari selviytyy,kun tulee lentoharjoitusten aika katit istuvat ikkunan alla odotellen maahan syoksyjaa.
        Nyt tamakin pisti ajattelemaan kissan turvallisuutta eika suremaan niitten makupalaa.

        Yhdellä sivulla oli kartta, joka oli päivitetty aivan äskettäin. Karttaan oli merkitty maat, joissa on tavattu lintutautia. Pakistan oli sen kartan mukaan "puhdas" alue.

        Onko siellä näin hyvä tilanne?


      • ii-li kirjoitti:

        Yhdellä sivulla oli kartta, joka oli päivitetty aivan äskettäin. Karttaan oli merkitty maat, joissa on tavattu lintutautia. Pakistan oli sen kartan mukaan "puhdas" alue.

        Onko siellä näin hyvä tilanne?

        sinulla lienee ollut?

        28.2 uzma kertoi että läntisessä maakunnassa on tavattu lintuinfluenssaa,
        ja kanan eivät enää kotkottele kaupoissa ja häkit ovat tyhjinä.

        Heidänkin perheissä oli lopetettu kanojen syönti.

        Sitten yritimme keksiä uzmalle kananmunankorviketta aamiaiselle.

        Hän päätyi johonkin sienikokeiluun.


      • ii-li ek
        beataBarbara kirjoitti:

        sinulla lienee ollut?

        28.2 uzma kertoi että läntisessä maakunnassa on tavattu lintuinfluenssaa,
        ja kanan eivät enää kotkottele kaupoissa ja häkit ovat tyhjinä.

        Heidänkin perheissä oli lopetettu kanojen syönti.

        Sitten yritimme keksiä uzmalle kananmunankorviketta aamiaiselle.

        Hän päätyi johonkin sienikokeiluun.

        ...vanha kartta.


      • hahha, vitsi
        pessimistiii kirjoitti:

        Paitsi sellaiset, jotka ovat pennusta asti tottuneet olemaan sisällä

        Estät vaan niitä popsimasta kuolemaa tekeviä lintuja.


      • ha, haa !
        hahha, vitsi kirjoitti:

        Estät vaan niitä popsimasta kuolemaa tekeviä lintuja.

        Siinäpä on keksijöille työmaata.


    • yks läski vaan

      Miksen minä päässyt tuohon ohjelmaan? nyyh,yh

    • Katleija

      Kävi niinkuin pelkäsinkin, että nuoret niillä tekstareillaan äänestivät Loordin euroviisuihin. Iki-ihana Toni Metsäketo, jolla oli kaunis romanttinen kappale jäi toiseksi. Kerrankin olisi ollut mannermainen esitys ja esittäjä viisuihin
      lähetettäväksi. Toisaalta, nuorethan sen voittajan Ateenassakin valitsevat.

      • fiiuliN

        Samaa mieltä olen kanssasi ja uskon että moni muukin ajattelee samoin.
        Olen ollut jo pitkään ihastunut Tomi Metsäkedon kappaleisiin .. ja sitten tulee tuollaisia "kummituksia" jotka pilaavat nämäkin euroviisut.
        Kyllä euroviisujen raati tai tuomaristo on täysin pöpipää jos nuo kaka....,.. äänestykset perille asti vie.
        Eihän mokomissa puvuissa ole minkäänlaista aihetta laulukilpailuihin edes osallistua.
        Pelleilyä koko juttu.


      • fiiuliN kirjoitti:

        Samaa mieltä olen kanssasi ja uskon että moni muukin ajattelee samoin.
        Olen ollut jo pitkään ihastunut Tomi Metsäkedon kappaleisiin .. ja sitten tulee tuollaisia "kummituksia" jotka pilaavat nämäkin euroviisut.
        Kyllä euroviisujen raati tai tuomaristo on täysin pöpipää jos nuo kaka....,.. äänestykset perille asti vie.
        Eihän mokomissa puvuissa ole minkäänlaista aihetta laulukilpailuihin edes osallistua.
        Pelleilyä koko juttu.

        tälle tyhmeliinille mitä tuo verkkotunnus
        tarkoittaa.
        Ei aavistustakaan siitä!!


      • saara.dma
        muori67 kirjoitti:

        tälle tyhmeliinille mitä tuo verkkotunnus
        tarkoittaa.
        Ei aavistustakaan siitä!!

        Aina kannattaa googlettaa. Wikipedian mukaan verkkotunnus on se nimi, jolla päästään internettiin. Alku on www. ja lopussa voi olla .fi tai .com ja muitakin lopputunnuksia voi esiintyä kuten .net

        Esimerkki verkkotunnuksesta www.yle.fi


      • nitromummo
        fiiuliN kirjoitti:

        Samaa mieltä olen kanssasi ja uskon että moni muukin ajattelee samoin.
        Olen ollut jo pitkään ihastunut Tomi Metsäkedon kappaleisiin .. ja sitten tulee tuollaisia "kummituksia" jotka pilaavat nämäkin euroviisut.
        Kyllä euroviisujen raati tai tuomaristo on täysin pöpipää jos nuo kaka....,.. äänestykset perille asti vie.
        Eihän mokomissa puvuissa ole minkäänlaista aihetta laulukilpailuihin edes osallistua.
        Pelleilyä koko juttu.

        Rauhallissii ihmisii pelottelloovat tuollasilla
        kummajaisilla.


      • Mamma Miaa

        oli Tomin ” Eternamente Maria”

        Olisivatko italialaiset antaneet pisteitä?


      • Katleija
        Mamma Miaa kirjoitti:

        oli Tomin ” Eternamente Maria”

        Olisivatko italialaiset antaneet pisteitä?

        Kännykansa ei aseta musiikillisia vaatimuksia viisuille valitettavasti. Lavalla tapahtuva riehuminen internaalisen metelin kanssa on muka musiikkia.

        Jospa muoti olisi muuttumassa ja viisut voittaakin tänä vuonna romanttinen melodinen viisu, kuten tämä Metsäkedonkin. Sitten harmittaisi. Olisi se ollut hieno kappale lähettää niinkuin malliksi ja muistutukseksi kappaleesta, joka voi jäädä pidemmäksikin aikaa soimaan ihan kuin Volarekin.


    • mummuuu

      Minäpä löysin miehen treffeistä!Hän ihana, hänestä en luovu koskaan.

      • Lukenut

        Niin löysi venäläinen siivojatyttökin miehen netistä.
        Mutta kuinkas kävikään, nyt on tytöltä "nirri" pois.
        Olehan varovainen, kuinka lähellä voi ollakkaan tuo "koskaan".


      • nauti onnestasi, elämää eteenpäin ei tiedä koskaan, mitä tuo tullessaan.
        Tässä iässä on oltava rohkea,paljon ei ole jäljellä, onnen mahdollisuuksia.

        Totta tuokin, mitä edellinen kirjoittaa, mutta jos ei uskalla mitään, ei mitään saa.
        Riskinottoja, sitä se on elämä tänään, joka alueella.


      • menetetty
        SkillaN kirjoitti:

        nauti onnestasi, elämää eteenpäin ei tiedä koskaan, mitä tuo tullessaan.
        Tässä iässä on oltava rohkea,paljon ei ole jäljellä, onnen mahdollisuuksia.

        Totta tuokin, mitä edellinen kirjoittaa, mutta jos ei uskalla mitään, ei mitään saa.
        Riskinottoja, sitä se on elämä tänään, joka alueella.

        On ollu niin kovin tiivistä,ett muut asiat tuppaa unohtuu.


      • Hintriika
        Lukenut kirjoitti:

        Niin löysi venäläinen siivojatyttökin miehen netistä.
        Mutta kuinkas kävikään, nyt on tytöltä "nirri" pois.
        Olehan varovainen, kuinka lähellä voi ollakkaan tuo "koskaan".

        Hengestään voi päästä tuttua katua ylittäessään. Tai ihan kotoisasti rimpuillessaan lamppua vaihtamaan. Joku kuolee nukkuessaankin. Kuolemaa ei pääse piiloon, lopulta se tulee kuitenkin.

        Parempi nauttia elävänä.


    • alko

      Voihan rähmä. Mersu hajos taas.
      Ferrari rules.

      • Ennen koulussa välitunnilla leikittiin ja laulettiin

        piirileikkejä.
        Mieleeni on jäänyt vain sellainen pätkä
        "erota mun täytyy ja hyvästi jättää ja
        erotessamme annamme kättä"

        kuka muistaa miten se alkaa ja jatkuu.


      • muori67 kirjoitti:

        Ennen koulussa välitunnilla leikittiin ja laulettiin

        piirileikkejä.
        Mieleeni on jäänyt vain sellainen pätkä
        "erota mun täytyy ja hyvästi jättää ja
        erotessamme annamme kättä"

        kuka muistaa miten se alkaa ja jatkuu.

        Lintu lensi oksalle huojuvalle,
        lintu lensi oksalle huojuvalle,
        Kosken rannalle kuohuvalle,
        kosken rannalle kuohuvalle.

        Erota mun täytyy ja hyvästi jättää,
        erota mun täytyy ja hyvästi jättää,
        Ja erotessa me annamme kättä,
        ja erotessa me annnamme kättä.

        Minä olen päiväillyt miten köyhää on nyky sanoitusteksti lauluissa, samaa sanaa toistetaan kymmeniä kertoja, mutta näinhän tämä on ollut ennenkin.
        Kai säveltäminen on ollut vaikeaa, sanat ja nuotit eivät stemmaa, on toistettava.


      • Katleija
        muori67 kirjoitti:

        Ennen koulussa välitunnilla leikittiin ja laulettiin

        piirileikkejä.
        Mieleeni on jäänyt vain sellainen pätkä
        "erota mun täytyy ja hyvästi jättää ja
        erotessamme annamme kättä"

        kuka muistaa miten se alkaa ja jatkuu.

        Kuusijuhlien lopussa leikittiin Leskissi. Se oli parileikki, jossa oli yksi pariton. Kierrettiin pareissa ympyrää ja laulettiin:

        ;:Ei ole leskeä ollenkaan, ollenkaan, ollenkaan;:

        ;:Tuolta se tulla tipsuttaa, tipsuttaa, tipsuttaa;:

        ;:Suuret saappaat jalassa, jalassa, jalassa;:

        Olikohan se sitten tässä kohtaa, kun se pariton otti jonkun parillisen paikan. Jännitys oli siinä, tuliko se toivottu poika pariksi.

        Muistaako joku, oliko siinä laulussa lisää säkeitä?


      • Hintriika
        Katleija kirjoitti:

        Kuusijuhlien lopussa leikittiin Leskissi. Se oli parileikki, jossa oli yksi pariton. Kierrettiin pareissa ympyrää ja laulettiin:

        ;:Ei ole leskeä ollenkaan, ollenkaan, ollenkaan;:

        ;:Tuolta se tulla tipsuttaa, tipsuttaa, tipsuttaa;:

        ;:Suuret saappaat jalassa, jalassa, jalassa;:

        Olikohan se sitten tässä kohtaa, kun se pariton otti jonkun parillisen paikan. Jännitys oli siinä, tuliko se toivottu poika pariksi.

        Muistaako joku, oliko siinä laulussa lisää säkeitä?

        Minun lapsuudessa leski "sipsutti". Sitten kysyttiin: "Mitkäs sillon jalassa?" ja vastattiin: "Vanhat tuohivirsut vaan." Ne olivat perussäkeet ja niitä "paikallisia" lisäsäkeitä oli vaikka kúinka paljon. Ihan lopuksi laulettiin: "Perunat kun loppu niin kuoppa jäi."


      • voittaa

        Shumi ja Alonso kolaroivat toisensa ulos ja Kimi ykköseksi.
        Muuten kolmas


    • sokaistunut

      kirkkaasti solberi skrinaa täydellä teholla ja hanget tuplaa. pitäisikö hankkia aurinkorillit?

      • Käytän aurinkolaseja etelän rannoilla,
        mutta ne ovat ajankohtaiset myös talven hohtavilla hangilla.

        Ihan vaan verkkokalvojen lepuutuksen vuoksi.

        Joskus omistin silmälasit, joissa oli aurinkosuoja ja ne tummuivat ulos mennessä.

        Hiotut aurinkolasit erikseen taas unohtuivat aina jonnekin

        Kokeilin myös ”Clip on” kiinnittämistä tavallisten lasien päälle, mutta koin ne nenää liian paljon painavina.


      • ii-li
        beataBarbara kirjoitti:

        Käytän aurinkolaseja etelän rannoilla,
        mutta ne ovat ajankohtaiset myös talven hohtavilla hangilla.

        Ihan vaan verkkokalvojen lepuutuksen vuoksi.

        Joskus omistin silmälasit, joissa oli aurinkosuoja ja ne tummuivat ulos mennessä.

        Hiotut aurinkolasit erikseen taas unohtuivat aina jonnekin

        Kokeilin myös ”Clip on” kiinnittämistä tavallisten lasien päälle, mutta koin ne nenää liian paljon painavina.

        ...itsestään tummuvat lasit. - Minua askarruttaa se, saanko riittävästi D-vitamiinia. Sehän tulee kehoon auringonvalosta silmien kautta (myös ihon kautta, mutta vältän aurinkoa.)

        En tiedä, miten tehokkaat tällaiset itsestääntummuvat todellisuudessa ovat. Käytännölliset ne nyt ainakin ovat.


      • Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

        ...itsestään tummuvat lasit. - Minua askarruttaa se, saanko riittävästi D-vitamiinia. Sehän tulee kehoon auringonvalosta silmien kautta (myös ihon kautta, mutta vältän aurinkoa.)

        En tiedä, miten tehokkaat tällaiset itsestääntummuvat todellisuudessa ovat. Käytännölliset ne nyt ainakin ovat.

        maitoon d.vitamiinia.
        Maidossa olisi
        D vitamiinia itsessään mutta vesiliukoisena vitamiinina se lähtee rasvan mukana pois.Siksi juon täysmaitoakin.
        Syön SunaSol D.vtamiinitabletia pimeänä aikana.En teinnyt että silmistä menee D.vitamiini kehoon.
        Alan ottaa aurinkoa talvella kun parveke lämpiää.Ilmakylvyt koko keholle.


      • Katleija
        Pääsky64 kirjoitti:

        maitoon d.vitamiinia.
        Maidossa olisi
        D vitamiinia itsessään mutta vesiliukoisena vitamiinina se lähtee rasvan mukana pois.Siksi juon täysmaitoakin.
        Syön SunaSol D.vtamiinitabletia pimeänä aikana.En teinnyt että silmistä menee D.vitamiini kehoon.
        Alan ottaa aurinkoa talvella kun parveke lämpiää.Ilmakylvyt koko keholle.

        Tuota en ole ennen kuullut, että silmästä menee D-vitamiinia kehoon.
        Minulla taas on sellainen tieto, että ihmisen ihossa on sellaista kolesterolia joka auringon valon ultraviolettisäteiden vaikutuksesta vaikutuksesta muuttuu D-vitamiiniksi ja imeytyy verisuonistoon.


      • saanti
        Katleija kirjoitti:

        Tuota en ole ennen kuullut, että silmästä menee D-vitamiinia kehoon.
        Minulla taas on sellainen tieto, että ihmisen ihossa on sellaista kolesterolia joka auringon valon ultraviolettisäteiden vaikutuksesta vaikutuksesta muuttuu D-vitamiiniksi ja imeytyy verisuonistoon.

        Hyvä kun lisäävät maitotuotteisiin.
        Talvi on pitkä ja pimeä
        Ikää myöten pohjoismainen iho ohenee ja herkistyy, se ei kestä enää auringon säteitä niin kuin ennen.
        Vai lieneekö syynä otsoniaukon suureneminen?


      • :-D
        Pääsky64 kirjoitti:

        maitoon d.vitamiinia.
        Maidossa olisi
        D vitamiinia itsessään mutta vesiliukoisena vitamiinina se lähtee rasvan mukana pois.Siksi juon täysmaitoakin.
        Syön SunaSol D.vtamiinitabletia pimeänä aikana.En teinnyt että silmistä menee D.vitamiini kehoon.
        Alan ottaa aurinkoa talvella kun parveke lämpiää.Ilmakylvyt koko keholle.

        D-vitamiini on rasvaliukoinen.


      • Pääsky64
        :-D kirjoitti:

        D-vitamiini on rasvaliukoinen.

        ihmettelin ensin että niinhän minäkin sanoin.Luin uudestaan ja siten hoksin että olin kirjoittanut väärin vesiluikoinen.
        Ennen saivat maidosta D vit. nykyään se menee käsittelyissä pois.Samoin K,vitamiini.

        Euroopassa ei hyväksytä suosiolla sen vuoksi kevyttä maitoa.
        Teen rusketuksen vähitellen luulen niin suojelevan ihoa.En tiedä rasvaa käytän jos sattuu olemaan.Jos hajuvesi suojelisi minulla olisi hyvä suoja.


      • Katleija
        Pääsky64 kirjoitti:

        ihmettelin ensin että niinhän minäkin sanoin.Luin uudestaan ja siten hoksin että olin kirjoittanut väärin vesiluikoinen.
        Ennen saivat maidosta D vit. nykyään se menee käsittelyissä pois.Samoin K,vitamiini.

        Euroopassa ei hyväksytä suosiolla sen vuoksi kevyttä maitoa.
        Teen rusketuksen vähitellen luulen niin suojelevan ihoa.En tiedä rasvaa käytän jos sattuu olemaan.Jos hajuvesi suojelisi minulla olisi hyvä suoja.

        Tuosta ei kannata olla huolissaan, jos käsittelyn seurauksena K-vitamiini maidosta häipyy. Sitä on siinä vain pieniä määriä. Eniten K-vit. on kasvikunnan tuotteissa ja maksassa.Ihmisen päivittäinen tarve tulee terveellä ihmisellä tyydytetyksi vaivattomasti, sillä omat suolistobakteerimme pystyvät syntetisoimaan suurimman osan tarpeestamme.

        Tavallisin puute on vasta syntyneellä ennenkuin suolistoon on ehtinyt muodostua se bakteerikanta. Ainakin ennen vanhaan annettiin vastasyntyneelle K-vit. pistos.

        Aikuisella puutetta voi esiintyä keltataudin ja suolistosairauksien yhteydessä, jolloin K-vitamiinin imeytyminen suolistosta vereen häiriytyy. Puute lisää verenvuototaipumusta.

        P.s.Tässä tulee mietittyä samalla, onko mitään mieltä tällaisessa tiedon jakamisessa. Liekö turhanaikaista.


      • ii-li
        ii-li kirjoitti:

        ...itsestään tummuvat lasit. - Minua askarruttaa se, saanko riittävästi D-vitamiinia. Sehän tulee kehoon auringonvalosta silmien kautta (myös ihon kautta, mutta vältän aurinkoa.)

        En tiedä, miten tehokkaat tällaiset itsestääntummuvat todellisuudessa ovat. Käytännölliset ne nyt ainakin ovat.

        ...60 palstalla SRK-ketjussa. Kuulemma käsitykseni silmien kautta tulevasta D-vitamiinista on väärä. Joten siis kaikki onkin hyvin.


      • Pääsky64
        ii-li kirjoitti:

        ...60 palstalla SRK-ketjussa. Kuulemma käsitykseni silmien kautta tulevasta D-vitamiinista on väärä. Joten siis kaikki onkin hyvin.

        turhaan pois aurinkolasit kun menin ladulle.Olipa hyvä kun korjasit,hah. Niin heti minä panin toimeksi.
        Ei nämä tiedot mene hukkaan aina joku jotain tietää.
        Kyllä nyt kasvoja kuumottaa ahava tuulessa auringossa hiihtaa.
        Eikö voisi laittaa laastaria arimpiin kohtiin kasvoissa auringossa.
        Kaveri on polttanut nenäsä ennen hangilla hiihtaessa rajalla.Eivät pitäneet voiteita.Pakkasella paleltui ja nahka irtosi.
        Nyt pitää varoa koko ajan aurinkoa.


      • ii-li
        Pääsky64 kirjoitti:

        turhaan pois aurinkolasit kun menin ladulle.Olipa hyvä kun korjasit,hah. Niin heti minä panin toimeksi.
        Ei nämä tiedot mene hukkaan aina joku jotain tietää.
        Kyllä nyt kasvoja kuumottaa ahava tuulessa auringossa hiihtaa.
        Eikö voisi laittaa laastaria arimpiin kohtiin kasvoissa auringossa.
        Kaveri on polttanut nenäsä ennen hangilla hiihtaessa rajalla.Eivät pitäneet voiteita.Pakkasella paleltui ja nahka irtosi.
        Nyt pitää varoa koko ajan aurinkoa.

        ...joka oli todellinen auringonpalvoja. Hän ruskettui helposti ja paljon. Kerran, kun hän tuli lomaltaan, niin hän oli niin musta, että hätkähdin hänet nähdessäni. En ollut koskaan nähnyt vastaavaa.

        Häneltä kesi sitten koko nenän iho. Oli sekin näky: Naaman ja käsivarsien väri oli kuin zululla, mutta koko nenä vaaleanpunainen. Ikäänkuin jokin Petteri Punakuonon muunnelma.


      • ii-li kirjoitti:

        ...60 palstalla SRK-ketjussa. Kuulemma käsitykseni silmien kautta tulevasta D-vitamiinista on väärä. Joten siis kaikki onkin hyvin.

        Minäkin ihmettelin että mitä tekemistä D-vitamiinilla on seurakuntalaisten häviämisen kanssa!
        Piti oikein ruveta katselemaan tietoa vitamiineista ja tässä on hyvän tuntoinen lenkki
        mistä saa tietää kaiken oleellisen:

        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/tutk.html#5
        Siitä ymmärsin että D-vitamiini ei oikeastaan ole vitamiini vaan hormooni.

        Ihan kivaa kun aletaan jutella eri aiheista.


      • Liisi
        Katleija kirjoitti:

        Tuosta ei kannata olla huolissaan, jos käsittelyn seurauksena K-vitamiini maidosta häipyy. Sitä on siinä vain pieniä määriä. Eniten K-vit. on kasvikunnan tuotteissa ja maksassa.Ihmisen päivittäinen tarve tulee terveellä ihmisellä tyydytetyksi vaivattomasti, sillä omat suolistobakteerimme pystyvät syntetisoimaan suurimman osan tarpeestamme.

        Tavallisin puute on vasta syntyneellä ennenkuin suolistoon on ehtinyt muodostua se bakteerikanta. Ainakin ennen vanhaan annettiin vastasyntyneelle K-vit. pistos.

        Aikuisella puutetta voi esiintyä keltataudin ja suolistosairauksien yhteydessä, jolloin K-vitamiinin imeytyminen suolistosta vereen häiriytyy. Puute lisää verenvuototaipumusta.

        P.s.Tässä tulee mietittyä samalla, onko mitään mieltä tällaisessa tiedon jakamisessa. Liekö turhanaikaista.

        Oikea tieto on aina paikallaan. Edellä kirjoittamasi voi lukea helpottuneena vaikka joku K-vitamiinin tarpeensa saannista ahdistunut.
        Hänelle juuri on suuri helpotus esim. saada jälleen tietää, että suolistomme syntetisoi K-vitamiinia. Kertaus on opintojen äiti. Ravinto-opin monet pikkutiedot helposti rapisevat päästä.
        Tarvittaisiin uusi, huokea, helppolukuinen kansalaisen ravinto-oppi, joka selkiyttäisi tietojamme ja varjelisi huuhaa-opeilta (tuotteilta).


      • apteekkimiljönäärin ihmette...
        MdK-MdK kirjoitti:

        Minäkin ihmettelin että mitä tekemistä D-vitamiinilla on seurakuntalaisten häviämisen kanssa!
        Piti oikein ruveta katselemaan tietoa vitamiineista ja tässä on hyvän tuntoinen lenkki
        mistä saa tietää kaiken oleellisen:

        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/tutk.html#5
        Siitä ymmärsin että D-vitamiini ei oikeastaan ole vitamiini vaan hormooni.

        Ihan kivaa kun aletaan jutella eri aiheista.

        Tolosen oppien mukaan uskova saa vastaanotolla nivaskan vitamiinireseptejä. On vahvoja oppiristiriitoja ja epäilijöitä ja tietenkin toisin ajattelevia tiedeasiantuntijoita. Kannattaisi lukea aihetta käsitteleviä artikkeleita.


      • Katleija
        apteekkimiljönäärin ihmette... kirjoitti:

        Tolosen oppien mukaan uskova saa vastaanotolla nivaskan vitamiinireseptejä. On vahvoja oppiristiriitoja ja epäilijöitä ja tietenkin toisin ajattelevia tiedeasiantuntijoita. Kannattaisi lukea aihetta käsitteleviä artikkeleita.

        Ei voi välttyä ajatukselta, että bisnes on vahvasti mukana Tolosen toiminnassa. Omakohtaisen kokemuksen mukaan olen säilynyt terveenä liki 70 vuotta ilman hivenaine- ja vitamiinivalmisteita. Ei edes flunssat vaivaa. Ja luutkaan eivät ole haurastuneet .Kuusikymppisestä lähtien olen napsinut yhden monivitamiinipillerin päivässä. Talvella otan kalanmaksaöljyä joskus ja silloin jätän sen pillerin ottamatta. Ruoan kun itse valmistaa, tietää mitä syö. Monipuolisesta ruoasta saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ja vitamiinit. Pääasia ettei söisi liikaa. Sanovat tiedemiehet, että on terveellisempää nähdä välillä nälkää, kuin että aina eläisi hyvin syöneenä.


      • my.mm.eli
        Katleija kirjoitti:

        Ei voi välttyä ajatukselta, että bisnes on vahvasti mukana Tolosen toiminnassa. Omakohtaisen kokemuksen mukaan olen säilynyt terveenä liki 70 vuotta ilman hivenaine- ja vitamiinivalmisteita. Ei edes flunssat vaivaa. Ja luutkaan eivät ole haurastuneet .Kuusikymppisestä lähtien olen napsinut yhden monivitamiinipillerin päivässä. Talvella otan kalanmaksaöljyä joskus ja silloin jätän sen pillerin ottamatta. Ruoan kun itse valmistaa, tietää mitä syö. Monipuolisesta ruoasta saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ja vitamiinit. Pääasia ettei söisi liikaa. Sanovat tiedemiehet, että on terveellisempää nähdä välillä nälkää, kuin että aina eläisi hyvin syöneenä.

        katselin telkusta ohjelmaa, jossa mm. pari tamperelaista siskosta oli sellaisessa pitkäikäisyystutkimuksessa. Yli satavuotias oli toinen, ja jalka nousi kuin nuorella tytöllä. Pikkusisko oli yli yhdeksänkymppinen ja heidän äitinsäkin oli elänyt yli 9o ikään. Siinä ohjelmassakin sanottiin, että aikaisemmin "nälkää nähneet" ovat pitkäikäisempiä. On kuulemma tutkittu hiirilläkin, ne joiden ruoan saantia oli "rajoitettu" elivät puolta kauemmin kuin ne jotka saivat ruokaa rajoittamattomasti ja elivät siis yltäkylläisyydessä.


      • tutkittava juttu
        Katleija kirjoitti:

        Ei voi välttyä ajatukselta, että bisnes on vahvasti mukana Tolosen toiminnassa. Omakohtaisen kokemuksen mukaan olen säilynyt terveenä liki 70 vuotta ilman hivenaine- ja vitamiinivalmisteita. Ei edes flunssat vaivaa. Ja luutkaan eivät ole haurastuneet .Kuusikymppisestä lähtien olen napsinut yhden monivitamiinipillerin päivässä. Talvella otan kalanmaksaöljyä joskus ja silloin jätän sen pillerin ottamatta. Ruoan kun itse valmistaa, tietää mitä syö. Monipuolisesta ruoasta saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet ja vitamiinit. Pääasia ettei söisi liikaa. Sanovat tiedemiehet, että on terveellisempää nähdä välillä nälkää, kuin että aina eläisi hyvin syöneenä.

        Mistä saadaan ja miten saadaan, kunhan saadaan
        sopivasti ja tarpeeksi!

        Jotain analyysejä tehtiin hiuksesta?


      • Liisi
        tutkittava juttu kirjoitti:

        Mistä saadaan ja miten saadaan, kunhan saadaan
        sopivasti ja tarpeeksi!

        Jotain analyysejä tehtiin hiuksesta?

        Siinäpä se temppu seisoo ! Elämän laatu paranee ja tulee toimeen kotioloissa vielä viimeisinä vuosinaan, jos hiukan vaivaa ajatuksiaan terveellistä ruokaa syödäkseen.
        Harmi vaan, että ravinto-oppi vaatii paneutumista ja ruokatalouden pito johdonmukaisuutta. Tietoa on runsaasti saatavilla terveyskeskuksenkin ravitsemusasiantuntijalta.


      • *Nelly
        my.mm.eli kirjoitti:

        katselin telkusta ohjelmaa, jossa mm. pari tamperelaista siskosta oli sellaisessa pitkäikäisyystutkimuksessa. Yli satavuotias oli toinen, ja jalka nousi kuin nuorella tytöllä. Pikkusisko oli yli yhdeksänkymppinen ja heidän äitinsäkin oli elänyt yli 9o ikään. Siinä ohjelmassakin sanottiin, että aikaisemmin "nälkää nähneet" ovat pitkäikäisempiä. On kuulemma tutkittu hiirilläkin, ne joiden ruoan saantia oli "rajoitettu" elivät puolta kauemmin kuin ne jotka saivat ruokaa rajoittamattomasti ja elivät siis yltäkylläisyydessä.

        Jos elämä sitten vain tuntuu pitkältä nälkäisenä.

        Aina hauskaa olla pitää.


      • arvuuttelija
        *Nelly kirjoitti:

        Jos elämä sitten vain tuntuu pitkältä nälkäisenä.

        Aina hauskaa olla pitää.

        jospa se nälkä on aiheuttanut puutostaudin jotta
        stressiä tuottava hormoni puuttuu kokonaan ?


      • Katleija
        *Nelly kirjoitti:

        Jos elämä sitten vain tuntuu pitkältä nälkäisenä.

        Aina hauskaa olla pitää.

        Minäpä epäilen, että enää en erottaisi nälkää mieliteosta. Sattui nimittäin kerran, että olin pyöräillyt kauas noukkimaan mustikoita. Kello oli jo pitkälti yli puolen päivän ja olin juonut vain aamukahvin ja pienen leipäpalan jo kello seitsämältä.
        Kun pääsin määränpäähäni oli polkenut kilometrin poikineen ja tunsin väsymystä. Laitoin pyörän pusikkoon ja lähdin kiipeämään rinnettä metsään. Kaikki voima oli poissa jaloista ja heikotti. Tuli olo, että jotain syötävää olisi saatava äkkiä, mutta ei ollut mitään mukana. Löysin onneksi mustikoita, joita söin reippaasti ja olo parani vähitellen. Silloin minulla oli nälkä ja verensokeri kai aika alhaalla.

        Mutta usein tulee syötyä mielitekoonsa. Ruokailusta on vain vähän aikaa ja jo tekee mieli kahvia ja jotain sen kanssa. Se on mieliteko eikä nälkä. ja ajan kuluksikin voi syödä ja seuraksi ja olla perheen jätemylly. (;-P


      • ii-li
        apteekkimiljönäärin ihmette... kirjoitti:

        Tolosen oppien mukaan uskova saa vastaanotolla nivaskan vitamiinireseptejä. On vahvoja oppiristiriitoja ja epäilijöitä ja tietenkin toisin ajattelevia tiedeasiantuntijoita. Kannattaisi lukea aihetta käsitteleviä artikkeleita.

        Olen lukenut kaksi hänen kirjaansa, enkä voi kuin kummastella, millaisia vitamiinimääriä kirjoissa ihmisille suositellaan. Tuhansia milligrammoja sun muita yksikköjä päivittäin. Jos dieetti vaatii moisia hyperannoksia, niin miten sellainen voi olla terveellinen?

        Tolosen kaupallisuus ja tarkoitushakuisten tutkimusten haaliminen lääketieteellisistä lehdistä ja internetistä on niin ilmeistä, että hänen kirjoituksistaan ja mainoksistaan tulee torjuva asenne.


      • Katleija
        ii-li kirjoitti:

        Olen lukenut kaksi hänen kirjaansa, enkä voi kuin kummastella, millaisia vitamiinimääriä kirjoissa ihmisille suositellaan. Tuhansia milligrammoja sun muita yksikköjä päivittäin. Jos dieetti vaatii moisia hyperannoksia, niin miten sellainen voi olla terveellinen?

        Tolosen kaupallisuus ja tarkoitushakuisten tutkimusten haaliminen lääketieteellisistä lehdistä ja internetistä on niin ilmeistä, että hänen kirjoituksistaan ja mainoksistaan tulee torjuva asenne.

        En tiedä noudattiko Atkins itse dieettiään, mutta kuulema kuoli lihavana.


      • Hintriika
        Katleija kirjoitti:

        En tiedä noudattiko Atkins itse dieettiään, mutta kuulema kuoli lihavana.

        ...varmaan myös rikkaana.


      • Pääsky64
        Hintriika kirjoitti:

        ...varmaan myös rikkaana.

        noin 15,vuotta sitten.Nyky vuosina on menty siihen suuntaan.
        Itävaltalaisen kirjoittamana en muista nimeä.Ihan radikaalia silloin ei enää.

        Minulla parani vatsakatarri ja vatsavaivat vaikka vain osittain noudatin sitä.
        Nykyään olen sen uohtanut.Se perustui kokojyväviljaan ja happamiin ja emäksisiin ruokiin.


      • oman näköiseksi?
        ii-li kirjoitti:

        Olen lukenut kaksi hänen kirjaansa, enkä voi kuin kummastella, millaisia vitamiinimääriä kirjoissa ihmisille suositellaan. Tuhansia milligrammoja sun muita yksikköjä päivittäin. Jos dieetti vaatii moisia hyperannoksia, niin miten sellainen voi olla terveellinen?

        Tolosen kaupallisuus ja tarkoitushakuisten tutkimusten haaliminen lääketieteellisistä lehdistä ja internetistä on niin ilmeistä, että hänen kirjoituksistaan ja mainoksistaan tulee torjuva asenne.

        Mitäs se karppaus sitten on?


      • Katleija
        oman näköiseksi? kirjoitti:

        Mitäs se karppaus sitten on?

        Olisko se karppaus sitä, että skarppaa itsensä välttämään hiilihydraattipitoisia ruokia. Netistähän siitä on paljon. Tuntuu, että se veisi kaiken ajan ja ajatusmaailman mennessään. Ihan niinkuin monet ns. dieetit.


      • ii-li
        oman näköiseksi? kirjoitti:

        Mitäs se karppaus sitten on?

        Hiilihydraatitonta ruokavaliota. Vähän eri muunnelmina tai samana kuin Atkinsin dieetti. Luin jostakin, että karppaaminen on paljon vähentynyt. (Huom! En väitä, että se on vähentynyt siksi, että karppaajat olisivat kuolleet.) :)


      • Pääsky64
        oman näköiseksi? kirjoitti:

        Mitäs se karppaus sitten on?

        enemmän urheilulta kun syömiseltä.Kun en seuraa urheilua saattaa tulla vaikka mitä uusia lajeja.

        Milloinhan pitää lopettaa lintujen ja kanojen syönti.Ties mitä saa sitten syödä jos järviin tulee lintujen ulosteita niin kalastus pitää jättää.Jos sille linjalle lähdetään.

        Rokottamalla siitä taudista ei ole haittaa.Tulee ihmisille kohta muutakin ajateltavaa kun itsensä laihduttaminen.
        Suuremmat asiat ohittaa tyhjänpäiväiset.


      • möhömaha
        Pääsky64 kirjoitti:

        enemmän urheilulta kun syömiseltä.Kun en seuraa urheilua saattaa tulla vaikka mitä uusia lajeja.

        Milloinhan pitää lopettaa lintujen ja kanojen syönti.Ties mitä saa sitten syödä jos järviin tulee lintujen ulosteita niin kalastus pitää jättää.Jos sille linjalle lähdetään.

        Rokottamalla siitä taudista ei ole haittaa.Tulee ihmisille kohta muutakin ajateltavaa kun itsensä laihduttaminen.
        Suuremmat asiat ohittaa tyhjänpäiväiset.

        Viis minä laihdutuksesta, mutta kun lääkäri käski tehdä jotain tuolle hyvin ”kehittyneelle pallealle”,mikä haittaa kuulemma mun rasvamaksaani ynnä muita sisuskaluja.


      • uzma-m
        möhömaha kirjoitti:

        Viis minä laihdutuksesta, mutta kun lääkäri käski tehdä jotain tuolle hyvin ”kehittyneelle pallealle”,mikä haittaa kuulemma mun rasvamaksaani ynnä muita sisuskaluja.

        usko pois,ainoa konsti.
        Nyt joku kiireesti aloittamaan Kansanradio NO:3


    • eurooppalaisuus?

      Onko se hyöty vai haitta?

      Formuloiden uusi tähti on hurmaava Nico Rosberg, josta ei puhuta mainitsematta Kekeä.

      Kaasuta poika, kaasuta isäs ohi!

      • uzma-m

        on Nico fiksu nuori mies,osaa kieliakin eika ole mikaan tuppisuu juntti.


      • sittem
        uzma-m kirjoitti:

        on Nico fiksu nuori mies,osaa kieliakin eika ole mikaan tuppisuu juntti.

        yrittävät rikastuttuaan selittää, ettei koulutus mitään merkkaa, että sivistyä voi omia aikojaan, että hänkin oli koulussa lukenut ptkän pelkian...
        ja nyt osaa vaieta silläkin kielellä. Ja murteetkin hallinnassa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2988
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1900
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1572
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1360
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      78
      1231
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      263
      1172
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      971
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      831
    Aihe