metsän

hoitajat

on ilo lukea erään aktiivisen metsätyöläisen kirjoituksia. kyllä metsien miehetkin osaavat keskustella asiallisesti. Keskustelussa on tuotu hyvin esille se että suomi elää metsästä. ilman metsiähän suomi saattaisi olla jopa osa venäjää. Itse olen metsänomistaja sekä metsäkoneyrittäjä ja pyrin työssäni säilyttämään luonnon kauneutta ja samalla käyttämään metsää tuhlaamatta hyödyksi. uskon että sopivassa suhteessa nämä asiat tyydyttävät kaikkia.
ps. luin että eräs moto kuski on tehnyt runo kirjankin metsän hoidosta ja työstä metsässä :) minä taidan tehdä aikani kuluksi samoin

9

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri näin

      Kunpa kaikki olisivat yhtä avarakatseisia. Ärsyttää kun joko ollaan luontoa vain tuhoamassa taikka vain suojelemassa. Ei voi olla muka siltä väliltä.
      Itse olen lintuharrastaja ja rengastaja ja luonnonsuojelija, olen jäsenenä monessa yhdistyksessä ja osallistun toimintaan ahkerasti. (Greenpeacen toimintaa en aina hyväksy enkä siihen kuulukaan).
      Olen myös harrastajametsuri. Omassa metsässä tuollaista suhteellisen pienimuotoista hankintahakkuuta.
      Minusta nämä kaksi liian usein ristiriidoissa olevaa asiaa voi oikein hyvin liittää toisiinsa.
      Vaikka teen metsätöitä, säästän eläimille osansa. Pökkelöt ja pystyyn kuivanneet puut. Ja olen vienyt satoja pönttöjä metsiini. Niitä kiertelen kesäisin vapaa-ajalla ja teen harrastajamaista tutkimusta täyttämällä pesäkortteja ja rengastamalla tietyiltä lajeilta poikaset ja osan emoista.
      Nyt rahatilanne pakottaa hakkaamaan n.2ha aukon n. satavuotiaaseen kuusi/koivumetsään. Eihän se mukavaa ole ja enkä sitä haluaisi tehdä, mutta velat pakottavat. Jos sen suojeluun ja saisi ja vastaavan korvauksen rahana saisi, metsä jäisi ehdottomasti pystyyn. Mutta kun ei ole vertailukelpoista systeemiä olemassa, niin on pakko hakatuttaa.
      Maata viljelen myös n. 100 ha ja ihan normaalia tehotuotantoa. Toki pusikoita jätän linnuille piilopaikoiksi ja pellolla olevat pesät kierrän, kunhan vain huomaan ne.

      Niin harvat vain valitettavasti pystyvät hyväksymään sen, tai se vaatii selityksiä, että jos vaikka takissa on sekä Suomen luonnonsuojeluliiton ja jonkun suuren metsäyhtiön logo.
      Metsästäjä en ole, osin koska aikakaan ei riitä moneen harrastukseen. Metsästysviettini tyydyttyy jo lintuja rengastaessa. Mutta arvostan useimpien metsästäjien toimintaa ja etenkin hirvijahdit ja pienpetojen pyynti ovat arvokasta työtä.

      Tunnen toki monia muitakin vastaavaati ajattelevia ihmisiä, mutta silti heitä on turhan vähän.

      • Rauhassa luonnon kanssa

        Nuo "luonnonsuojelijat" ja metsästyksen vastustajat koittavat työntää omat iltapäivä unensa valehtelun kanssa päättäjien päätettäväksi.

        Minä metsästän aktiivisesti joka syksy koiran kanssa, mutta en ammu kaikkea riistaa jota näen.

        Monesti pysähdyn istumaan ja kahville siinä vaiheessa, kun näen teeriparven tai metson hakomassa ison petäjän latvassa. Annan lintujen syödä rauhassa ja ja niin teen itsekin.

        Jos koira ei ole niistä saanut vihiä ja haluaa jatkaa matkaa, minäkin jätän linnut rauhaan ja jatkan matkaa.
        Sitten kun koira aloittaa haukun, hiippailen sinne ja pudotan linnun koiran eteen.

        Ja vestelen kahvikeittonuotion ja pötköttelen tulilla muutaman tunnin. Ja koirakin on tyytyväinen.

        Mutta ei nuo roskapöntöstä pimeällä banaaneja keräävät luonnonsuojelijat minun touhusta tykkää.

        On se kyllä kumma,en minäkään tykkää siitä ruuan etsimisestä roskapöntöstä. Eikö ole kumma juttu.


      • juho
        Rauhassa luonnon kanssa kirjoitti:

        Nuo "luonnonsuojelijat" ja metsästyksen vastustajat koittavat työntää omat iltapäivä unensa valehtelun kanssa päättäjien päätettäväksi.

        Minä metsästän aktiivisesti joka syksy koiran kanssa, mutta en ammu kaikkea riistaa jota näen.

        Monesti pysähdyn istumaan ja kahville siinä vaiheessa, kun näen teeriparven tai metson hakomassa ison petäjän latvassa. Annan lintujen syödä rauhassa ja ja niin teen itsekin.

        Jos koira ei ole niistä saanut vihiä ja haluaa jatkaa matkaa, minäkin jätän linnut rauhaan ja jatkan matkaa.
        Sitten kun koira aloittaa haukun, hiippailen sinne ja pudotan linnun koiran eteen.

        Ja vestelen kahvikeittonuotion ja pötköttelen tulilla muutaman tunnin. Ja koirakin on tyytyväinen.

        Mutta ei nuo roskapöntöstä pimeällä banaaneja keräävät luonnonsuojelijat minun touhusta tykkää.

        On se kyllä kumma,en minäkään tykkää siitä ruuan etsimisestä roskapöntöstä. Eikö ole kumma juttu.

        asenteellista paskaa...


    • Einari kuusi

      palstallekin kaivataan lisää ruutia keskusteluun, on meinaan melko laimeaa tai virallista paatosta.

    • Haukipudas 2

      Mielestäni jokainen viherpipiertäjä pitäisi heittää vankilaan ja valtion kaikki metsät hakata matalaksi, ihan vaan periaatteesta. Minua ei mitkään luonnonasialla ry:t määräile mie teen mitä lystää!

    • ajatustaso vain

      Saahan sitä motokuskin kopissaan höpittää metsäs suojelemisesta, mutta moton jäljiltä ei käytännössä jää kuin kannot jäljelle. Ne onkin sitten kaivinkoneiden ruokaa.

      • ajatustapa hyvinkin

        No riippuu varmaan siitä millaiset on hakkuusuunnitelmat ja onko niitä, eli välillä voi vaikuttaa paljonkin maanomistajan kanssa. Kaikki maanomistajat eivät ole rahanpuutteessa ja joillakin on muitakin arvoja. Ja kyllä motokuski pystyy vähintään ajolinjansa valitsemaan, että kaikki ei mene sileeks.


      • lassojoeohoe

        Harvennuksissa jää aika paljonkin. Sielläkin voisi vähän säästellä sinne tänne lehtipuita ylimääräisiäkin jne., jos vain metsänomistajalta on lupa.
        Ja avohakkuullekin jätetään nykyään säästöpuita, jotka usein saa motokuski valita. Tällöin on helppo vaikuttaa paljon, jättääkö pieniä riukuja vai jykeviä puita. Ja jättääkö mäntyjä "siemenpuiksi", vai haapoja, raitoja jne. joiden merkitys metsien eläimille on aika merkittäväkin.

        Metsätalouspropagandan mukaan motokuskit jo tekevät näin, mutta todellisuudessa taitaa olla vielä hieman kesken tämä kehitys...


    • höpön löpön

      Enpä menis noilla paragraafeilla vielä puhumaan mistään suojelusta, kun pannaan nurin, niin sillä minkään suojelun kanssa mitään tekoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe