Olisi kiva tietää, että mitä se S-asento tuossa Multitronicissa tarkoittaa? Onko se jokin ns. sport-asento, että laatikko vaihtaa vähän korkeammilla kirroksilla isommalle vaihteelle, nyt te jotka tiedätte asia jotain niin kertokaa. Ja Tiptronic on taas vastaava, mutta quattro-malleissa ja siinä samat "ominaisuudet". Ja luonnollisesti se käsivalinta-vaihtoehto on näissä tietenkin. Olen katselemassa A4:sta 1.8T( 150hv tai 163hv) Saksasta tuontiautona ja kyselisin vähän, että kannattaako hankkia tuon koneen kanssa se automaatti vai kannattaako valita isompi kone, mutta tuossa 1.8T:ssa näyttää olevan ihan kiitettävästi kokosekseen tehoa ja vääntöä.
Multitronic ja Tiptronic
25
25207
Vastaukset
- Autistinen
siinä multitronicissa taida olla sitä S-kirjainta, kun siinä ei ole vaihteitakaan, siis oikeasti vaihteita.
Katsos kun se "S" on siinä kaasupolkimessa, kun sitä polkee hieman äkäsemmin se ymmärtää sen ässän olevan tarpeen ja antaa kierrosten nousta suhteessa korkeammalle...
Voin olla väärässäkin kun mulla on jo yli kaksivuotias -tronicci...- Audi A4
muuten on se S asento eli kierrättää korkeammilla kierroksillla. Itse olen törmänny S asentoon sekä 2001 vuosimallin(b6) että 2005 vuosimallin(b7) Multitroniccien yhteydessä. Lisäksi S asennossa paneeli näyttää mikä "vaihde"(1-7) on sisässä, vaikkei tuossa portaattomassa variaattorissa "vaihteita" periaatteessa olekaan.
- Autistinen
Audi A4 kirjoitti:
muuten on se S asento eli kierrättää korkeammilla kierroksillla. Itse olen törmänny S asentoon sekä 2001 vuosimallin(b6) että 2005 vuosimallin(b7) Multitroniccien yhteydessä. Lisäksi S asennossa paneeli näyttää mikä "vaihde"(1-7) on sisässä, vaikkei tuossa portaattomassa variaattorissa "vaihteita" periaatteessa olekaan.
se näyttää ne "vaihteet" siinä tiptronic asennossa, eli kun vaihdetaan halutessa käsin.
Itse en ole törmännyt edes kuvissa moiseen S kirjaimeen mainitussa vaihteistossa.
Tosin siinä ei ole mitään järkeäkään kyseisessä vaihteistossa... - voi ei!
Autistinen kirjoitti:
se näyttää ne "vaihteet" siinä tiptronic asennossa, eli kun vaihdetaan halutessa käsin.
Itse en ole törmännyt edes kuvissa moiseen S kirjaimeen mainitussa vaihteistossa.
Tosin siinä ei ole mitään järkeäkään kyseisessä vaihteistossa...usko nyt huvikses että siinä se S asento on!!
ainakin oli vielä tänään kun töistä tulin....
S asennolla vaihtaa "räväkämmin" jos nyt niin voi sanoa. kierrokset vaihtelee paljon selvemmin ja kovemmilla kierroksilla.
auto A4 business pro multitronic - Autistinen
voi ei! kirjoitti:
usko nyt huvikses että siinä se S asento on!!
S asennolla vaihtaa "räväkämmin" jos nyt niin voi sanoa. kierrokset vaihtelee paljon selvemmin ja kovemmilla kierroksilla.
auto A4 business pro multitronicjuuri äsken ajoin A6 busines Avant TDI -03 ilman prota pesulinjan läpi ja kotiin, eikä siinä ollut S asentoa, eikä sen kierrokset heittele minnekään, sen "räväkkyys" on kuskin jalassa, millaiseksi hän sen opettaa, mutta olkaatten onnellisia, onhan teillä "ässä"...
- Molempi parempi
Autistinen kirjoitti:
juuri äsken ajoin A6 busines Avant TDI -03 ilman prota pesulinjan läpi ja kotiin, eikä siinä ollut S asentoa, eikä sen kierrokset heittele minnekään, sen "räväkkyys" on kuskin jalassa, millaiseksi hän sen opettaa, mutta olkaatten onnellisia, onhan teillä "ässä"...
Ainakaan 6-sylinterisissä A6:sissa olevissa Multitroniceissa (puhe nyt tuosta 97-03 korimallista) ei S:ää ole ja käsivaihtomoodissa 6 vaihdetta. Sen sijaan A4:sissa (1.8 ja 2.0) Multitroniceissa S on ja samalla 7 vaihdetta käsivalintamoodissa, ainakin -04 ja -05 malleissa.
- AAAA
Molempi parempi kirjoitti:
Ainakaan 6-sylinterisissä A6:sissa olevissa Multitroniceissa (puhe nyt tuosta 97-03 korimallista) ei S:ää ole ja käsivaihtomoodissa 6 vaihdetta. Sen sijaan A4:sissa (1.8 ja 2.0) Multitroniceissa S on ja samalla 7 vaihdetta käsivalintamoodissa, ainakin -04 ja -05 malleissa.
Ei minulla ainakaan 02 A4:ssa mitään S-asentoa ole. Ellette sitten tarkoita sitä jos laittaa valitsimen käsivalinnalle jolloin kierroksia otetaan aina punaisen rajalle asti ennen vaihtoa.
- naapuriautoilija
voi ei! kirjoitti:
usko nyt huvikses että siinä se S asento on!!
auto A4 business pro multitronicOn siinä todellakin se S.
Mutta on melko hölmösti sanottu että se "vaihtaa räväkämmin".. kuin mitä, normaalisti vai? Mutta eihän multitronic vaihda normaalisti mitään vaihteita.
Eli normaalisti vaihteita ei ole, eikä niitä vaihdeta. S- ja tiptronic-asennoissa sen sijaan on käytössä 7 ennaltaohjelmoitua vaihtamispistettä, eli vaihteisto matkii perinteistä vaihteistoa. - naapuriautoilija
AAAA kirjoitti:
Ei minulla ainakaan 02 A4:ssa mitään S-asentoa ole. Ellette sitten tarkoita sitä jos laittaa valitsimen käsivalinnalle jolloin kierroksia otetaan aina punaisen rajalle asti ennen vaihtoa.
'05 mallissa on se S. Ja vaihtamispisteitä on silloin 7.
- A6 2004 TDI
Elikkä se toimii juuri kuten kuvasit, eli siis S-asennossa se pitää kierroksia korkeammalla samassa nopeudessa kuin mitä D-asennossa.
Ja Multihan ei "vaihda", koska siinä ei ole vaihteita, mutta se pitää kiihdyttäessä kierrokset samassa kohdassa ja momentti vain muuttuu. Ja siis S-asennossa aina korkeammalla, paitsi taas kick-downissa, missä molemmissa vaihtoehdoissa vedetään tappiin. - A4 2,4 170hv+multi -03
Ota ihmeessä automaattilla!! Se on ihan paras loota!Aluksi tuntuu laiskalta kun vedon tasaisuus hämää mutta pian huomaat että pintakaasullakin keppiautot on aina jalkoihin jäämässä esim. valoista lähtiessä(korostuu talviliukkailla!).Kulustakaan ei ainakaan nosta(6km työmatkaa taajamassa talvi 9,6-10,1l/100km).S-asento tulee -03 syksystä alkaen sinne D-asennon taakse lisäksi. Aiemmissa malleissa laatikko vaihtoi käytöstään sen mukaan miten oli viimeset 30km ajettu tai jos painaa kaasua nopealla liikkeellä tulee ns. Sport toimintaan välittömästi.Aivan lattiaan polkaistessa löytyy vielä automaateille tyypillinen "kikdaun" toiminto.Pannu hyrisee täysteho kierrosluvulla ja mm ilmastoinnin kompura poistuu hetkeksi toiminnasta tehoa hukkaamasta.S-asennon tullessa kuvioihin lisääntyi myös manuaali puolelle vaihteet kuudesta seitsemään.Itsellä on vain P,R,N ja D. On ainakin helppo kytkeä vaihde kun ei tarvi "tähdätä" siihen D kohtaan vaan rennosti vetää valitsimen vain taakse.Ajoin lenkin uudella A6lla ja siinä S-asento jäljittelee perinteistä automaattia "heittämällä" isomppaa kera nykäyksen.Onneksi D sentään kulkee tasaisesti:) Multitronicin jälkeen tavallinen automaatti tuntuu surkealta!!!Hymyillytti hiukkasen kun koeajoin uutta kolmos bemaria ja kyydissä istuva maahantuojan edustaja kertoi auton tekniikasta ja kehui "huomaamatonta vaihtamista!!Totta puhuen BMW olikin hyvä kokonaisuus mutta Multi on kyllä kuningas!!
- Autistinen
valmis yhtymään edelliseen puhujaan (jos hän olisi, jne.), mutta itse asiasta puhuen, niin en ymmärrä mitä järkeä on joku S asento laittaa keppiin kun siinä meidän "vanhassa mallissa" se "sport" tulee ilman kepin pitelyä sillä kaasun äkkipainamalla ja myös poistuu kun adrenaliinin eritys tyrehtyy, mutta odotellaan nyt löytyykö vielä joku todellinen tietäjä...
Niin, olen myös sitä mieltä ettei vaihteiston ominaisuudet voi paremmaksi tulla kuin on tämä CVT, tosin tuo perämoottori-efekti jäi vielä vaivaamaan, että mitäköhän tarkoittanee... - A4...-03
Autistinen kirjoitti:
valmis yhtymään edelliseen puhujaan (jos hän olisi, jne.), mutta itse asiasta puhuen, niin en ymmärrä mitä järkeä on joku S asento laittaa keppiin kun siinä meidän "vanhassa mallissa" se "sport" tulee ilman kepin pitelyä sillä kaasun äkkipainamalla ja myös poistuu kun adrenaliinin eritys tyrehtyy, mutta odotellaan nyt löytyykö vielä joku todellinen tietäjä...
Niin, olen myös sitä mieltä ettei vaihteiston ominaisuudet voi paremmaksi tulla kuin on tämä CVT, tosin tuo perämoottori-efekti jäi vielä vaivaamaan, että mitäköhän tarkoittanee...S-lovelle ei keksi mitään käyttöä näissä vanhemmissa versioissa ainakaan.Itse ainakin repesin tuosta perämoottori vertauksesta!TFSI tarkoittanee sitä venyvää lähtöä eli ensin kiekkamittari esim 2500 lukemaan ja sen muuttumatta nopeus kasvaa tasaisesti.En ole veneilijä mutta samaltahan sen veneen ulapalle lähtökin kuulostaa.Kesähärveleistä harrastan kaksipyöräisiä(vaihteet 5 1...automaatti kun vielä olis!)
- TFSI
A4...-03 kirjoitti:
S-lovelle ei keksi mitään käyttöä näissä vanhemmissa versioissa ainakaan.Itse ainakin repesin tuosta perämoottori vertauksesta!TFSI tarkoittanee sitä venyvää lähtöä eli ensin kiekkamittari esim 2500 lukemaan ja sen muuttumatta nopeus kasvaa tasaisesti.En ole veneilijä mutta samaltahan sen veneen ulapalle lähtökin kuulostaa.Kesähärveleistä harrastan kaksipyöräisiä(vaihteet 5 1...automaatti kun vielä olis!)
Niin sillä perämoottori-fiiliksella tarkoitin juuri sitä A4...-03 mainitsikin, eli vauhti nousee kierrokset ei. Edellisessä Multitronic Audissani (A4 2.4V6-02) ei ollut tuota S -pykälää, ja manuaalivaihteitakin vain 6. Niinpä tuo uusi "vaihde" kepin hahlossa herätti heti mielenkiintoa. Kaikkein parhaiten tuon S:n toiminnan huomaan reippaissa ohituksissa jolloin laatikko lataa pykälää toisen perään kiitettävällä tahdilla, ilman nykäyksiä tosin. On tuossa nykyisessäkin mallissa tuo oppiva Sport-toiminto, joka herää heti kun petaalia hieman nopeammin survaisee. Käytös säilyy multi-mallisenna, kierrokset nousevat vain normaalia ylemmäs. Epätietoisille suosittelen edelleenkin reipasta koeajolenkkiä niin kyllä siitä multin salat selviää ;-)
- siitä on
Autistinen kirjoitti:
Niin, olen myös sitä mieltä ettei vaihteiston ominaisuudet voi paremmaksi tulla kuin on tämä CVT, tosin tuo perämoottori-efekti jäi vielä vaivaamaan, että mitäköhän tarkoittanee...hyötyä.
Kone käy hieman korkeammilla kierroksilla ja on ikäänkuin valmiina reagoimaan kaasuun nopeammin
(siis myös ilman kick downia).
on ripeämpi kaupunkiajossa, joskin tietty äänekkäämpi ja kulutus kasvaa, mutta työsuhdeautossa yks lysti..
- TFSI
Täytyy sanoa että kylläpä on paljon tietoa tälläkin palstalla aiheesta Multitronic. Jotta asia, varsinkin tuon S -asennon suhteen tulisi kaikille selväksi, niin homma on seuraava: Uuden korimallin A4:ssä, ja kenties joissakin uusimmissa vanhemman korimallin A4:ssa Multitronic toimii kolmessa eri moodissa. Yksi on se normaali D -asento, jolloin vaihteisto toimii portaattomasti, ja kierrokset kuin perämoottorissa. Asento 2, eli D -asennosta oikealle tökkäämällä menee käsivalinta päälle. Tällöin voi vaihdekeppiä eteen-taakse tökkimällä vaihtaa ns. kiinteitä vaihteita joita on yhteensä 7 kappalella. Asento 3 eli se kinastelua herättänyt S, saa laatikon käyttäytymään perinteisen automaatin kaltaisesti eli kierrokset nousee kuten Tiptronic -mallisakin ja vaihteisto käyttää niitä edellämainittuja 7 "kiinteää" vaihdetta. Tämä asia on tullut testattua ja todistettua satoja kertoja viimeisen vuoden aikana, minkä ajan olen kyseisellä laatikolla varustetun auton omistanut. Jos jollekin jäi asia vielä epäselväksi, niin menköön lähimpään Audi-liikkeeseen koeajamaan uusi A4 Multitronic.
- A4 2,4 multi-03
Mallit,joissa erillinen S-asento kaaviosta löytyy eivät kaikki toimi samalla tavoin.Itse ajoin "ässällä" ensikerran marraskuussa -03.Auto oli A4 2,0 koneella ja valmistettu syyskuun kolmannella viikolla.Ässän käyttö ainoastaan nosti kierroksia ylemmäs ikäänkuin valmiiksi mutta "perämoottori"vaikutelma kyllä säilyi samana kuin D-puolellakin.Tulisko se single frame uudistuksen myötä tuo "vaihtava" ässä?
Alkuperäinen kysyjä kaiketi hakee B6 8E mallia(-01-04)hevosvoimista(150-163) päätellen.Tosin single frame maskiin saa myös tota 163hv 1,8T konetta joka oli vielä -02 syksyllä 150hv versio
- Jimbo'
Itsellä on tässä talvella pari kertaa kone sammunut äkkijarrutuksessa multitronicilla, onko muilla vastaavia kokemuksia?
- Jimbo'
kokemuksia?
- naapuriautoilija
Ei ole tapahtunut mitään tuollaista.
Mutta, toisessa autossani (ja muissa aiemmin omistamissani jenkeissä) on polttoaineensyötön katkaisu äkkiäpysäytyksessä. Eli jos hidastuvuus nousee tarpeeksi suureksi, niin polttoaineensyöttö katkaistaan. Kerran tuli todettua tuon toimivuus ihan käytännössäkin kun piti tehdä lukkojarrutus erään kolmion takaa tulleen pyöräilijän takia.
Voisikohan olla kyse tuosta? - Jimbo'
naapuriautoilija kirjoitti:
Ei ole tapahtunut mitään tuollaista.
Mutta, toisessa autossani (ja muissa aiemmin omistamissani jenkeissä) on polttoaineensyötön katkaisu äkkiäpysäytyksessä. Eli jos hidastuvuus nousee tarpeeksi suureksi, niin polttoaineensyöttö katkaistaan. Kerran tuli todettua tuon toimivuus ihan käytännössäkin kun piti tehdä lukkojarrutus erään kolmion takaa tulleen pyöräilijän takia.
Voisikohan olla kyse tuosta?Enpä tiedä kun autoista mitään tiedä. Sattuuko kenelläkään olemaan oikein tietoa asiasta?
- se...
Jimbo' kirjoitti:
Enpä tiedä kun autoista mitään tiedä. Sattuuko kenelläkään olemaan oikein tietoa asiasta?
ei laatikko hajoa äkkijysäyksessä.
- Jimbo'
se... kirjoitti:
ei laatikko hajoa äkkijysäyksessä.
Täytyy sitten vain olla huolimatta tuosta jos kuuluu asiaan.
- Audissimo
Kyllä A6:n V6 (2.4l) -04 multitronikistakin löytyy se "S" -asento. Ja sen ainoa ominaisuus on se, että se pitää moottorin kierroksia hivenen korkeammalla kuin "tavallisessa" asennossa.
- naapuriautoilija
Sitten sen toiminta on muuttunut uudemmissa. Uudemmissa ässällä on käytössä 7 ennalta ohjelmoitua vaihtamispistettä, eli auto matkii tavallista 7 vaihteista automaattia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839