On järjetöntä, että maassa, jossa on toimiva rataverkko ja raiteilla vapaata kapasiteettia, suuri osa tavaroista kuljetetaan kumipyörillä!
Pidempien kuljetusten siirtäminen kiskoille parantaisi liikenneturvallisuutta, energiataloutta sekä kunnossapidon tarvetta.
Luonnollisesti kumipyöriä tarvittaisiin edelleen siirtämään tavarat junista lopullisiin kohteisiin sekä paikkoihin, joihin ei kiskoja pitkin pääse.
Niiden tulisikin olla raskaan liikenteen pääkäyttökohteet.
Rekka-juna-asemia tulisi rakentaa lisää liikenteellisesti strategisiin paikkoihin, jotta kumipyörien vieminen kiskoilla olisi mahdollisimman vaivatonta. Lisäksi siitä pitäisi tehdä valtiontaloudellisin keinoin kannattavaa. Keski-Eurooppalaisen mallin mukaan kuljettaja voisi kulkea junassa mukana erillisessä kuljettajien (makuu)vaunussa.
Tavarat raiteille
10
1490
Vastaukset
- mutta mutta
käytäntö onkin sitten eri juttu...
- soveltuva
kyllä rautateillä kuljetetaan jo kaikki sinne soveltuva koska halvempi kuljetusmuoto, kiskojen kapasiteetti vaan on jo täysi, kuten keski euroopassakin. nyt maantie liikenteen vaikeutuminen on johtanut siihen että lentorahti lisääntyy räjähdysmäisesti, vaikka ruuhkia on sielläkin.
PS: oletko tietoinen että esim, konginkankaan onnettomuus sattui valtion rautateiden omistamalle rekalle. - JunaJuna
soveltuva kirjoitti:
kyllä rautateillä kuljetetaan jo kaikki sinne soveltuva koska halvempi kuljetusmuoto, kiskojen kapasiteetti vaan on jo täysi, kuten keski euroopassakin. nyt maantie liikenteen vaikeutuminen on johtanut siihen että lentorahti lisääntyy räjähdysmäisesti, vaikka ruuhkia on sielläkin.
PS: oletko tietoinen että esim, konginkankaan onnettomuus sattui valtion rautateiden omistamalle rekalle.Lehdissä on juuri viime päivinä kirjoiteltu, että Suomen radoilla on vielä vapaata kapasiteettia (viitaten lähinnä avautuvaan tavaraliikenteen kilpailuun).
Ja kyllähän Suomessa tilaa on laajentaa ratoja useampiraiteisiksi, kyse on vaan siitä, että ne myöskin tulevat sitten käyttöön (eli rahoittavat itsensä).
Itävallassa ja Sveitsissä rekka-juna-rekka-systeemi toimii hienosti, miksei siis meillä. Tietysti noissa maissa vuoristo ja jyrkät mäet "helpottaa" rekan laittamista junaan.
Sitäpaitsi, kulkeehan Turusta Tampereen suuntaan jo nyt rekkajuna. Ei tämä mielestäni ole mitenkään mahdoton visio. Tarvitaan vain tahtoa asian edistämiseksi, kyse on siis loppuviimeksi poliittisista päätöksistä.
Nykyään junalla saa ajaa max 80 km/h jos kulunvalvonta ei ole käytössä. Eihän siitä ole tavaran liikkumiselle mitään HYÖTYÄ. Kyse onkin siitä, että yhteiskunnassa asioita tulee kehittää.
Esimerkiksi tässä nyt käsitelty tavaroiden kuljettaminen turvallisemmalla ja taloudellisemmalla tavalla on eräs kehitysaskel. Tietysti sitäkin monet vastustavat, niinkuin kaikkea kehitystä aina... - stycke
JunaJuna kirjoitti:
Lehdissä on juuri viime päivinä kirjoiteltu, että Suomen radoilla on vielä vapaata kapasiteettia (viitaten lähinnä avautuvaan tavaraliikenteen kilpailuun).
Ja kyllähän Suomessa tilaa on laajentaa ratoja useampiraiteisiksi, kyse on vaan siitä, että ne myöskin tulevat sitten käyttöön (eli rahoittavat itsensä).
Itävallassa ja Sveitsissä rekka-juna-rekka-systeemi toimii hienosti, miksei siis meillä. Tietysti noissa maissa vuoristo ja jyrkät mäet "helpottaa" rekan laittamista junaan.
Sitäpaitsi, kulkeehan Turusta Tampereen suuntaan jo nyt rekkajuna. Ei tämä mielestäni ole mitenkään mahdoton visio. Tarvitaan vain tahtoa asian edistämiseksi, kyse on siis loppuviimeksi poliittisista päätöksistä.
Nykyään junalla saa ajaa max 80 km/h jos kulunvalvonta ei ole käytössä. Eihän siitä ole tavaran liikkumiselle mitään HYÖTYÄ. Kyse onkin siitä, että yhteiskunnassa asioita tulee kehittää.
Esimerkiksi tässä nyt käsitelty tavaroiden kuljettaminen turvallisemmalla ja taloudellisemmalla tavalla on eräs kehitysaskel. Tietysti sitäkin monet vastustavat, niinkuin kaikkea kehitystä aina...Tilaa Suomessa kyllä on, mutta radan rakentaminenkin on sen verran kallista että korkeintaan jollain elinkaarimallilla se voisi onnistua, jos vain kiinnostuneita investoijia löytyy. Se kyllä sitten edellyttää sen kilpailun avaamista, nykyinen uppiniskainen VR-yhtymä ei ole ainoana käyttäjänä riittävän houkutteleva.
Mantereella tuo rekka-juna-systeemi toimii koska siellä on paljon läpikulkevaa liikennettä. Suomessa erittäin suuri osa maanteiden tavaraliikenteestä poikkeilee matkan varrella terminaaleissa ym. purkamassa ja lastaamassa.
Turussa en ole ainuttakaan rekkaa nähnyt junassa, merikontteja näkee. Ei sillä etteikö tosiaan olisi kehittämisen varaa, mutta se käytännössä edellyttää kilpailun avaamista raiteille ensin.
- tällaista
Sitä on moni insinööri suunnitellut ja aina palannut entiseen takaisin.Auto odottaa juna ei,juna on hidas.Pura tavarat välillä poies ja lisää tilalle.Asiat jotka näyttävät paperilla hyvältä toimivuus taas toinen juttu.Parempi unohtaa koko juttu.
- päivittäin
esim. oulun tavarat helsinkiin trp.n terminaaliin junalla. aamuisin odotetaan kun juna saapuu, puretaan ja kontit sekä kärryt siiretään terminaaliin purettaviski.
illalla sama toisinpäin.
kyllä siellä kiskoilla tavaraa kulkee nytkin. - kuljetetaan
päivittäin kirjoitti:
esim. oulun tavarat helsinkiin trp.n terminaaliin junalla. aamuisin odotetaan kun juna saapuu, puretaan ja kontit sekä kärryt siiretään terminaaliin purettaviski.
illalla sama toisinpäin.
kyllä siellä kiskoilla tavaraa kulkee nytkin.pointin kontit ja kärryt nykyään junalla. Ei silloin kun minä olin siellä junalla tullut kuin ainoastaan tavaraa asemille. Autolla ajettiin öisin runkolinjoja.
- jrm
kuljetetaan kirjoitti:
pointin kontit ja kärryt nykyään junalla. Ei silloin kun minä olin siellä junalla tullut kuin ainoastaan tavaraa asemille. Autolla ajettiin öisin runkolinjoja.
Olet vissiin saanut väärää tietoa Transpointin junakuljetuksista .Ainakin jokunen vuosi sitten siellä ährätessäni niin Hesasta ja Tampereelta laitettiin junaan autoja sekä perävaunuja .Lisäksi Turusta tuli Tampereelle 1 yhdistelmä joka meni junaan . Eli Tampereelta kulki pohjoiseen päin joka arkipäivä ainakin 6 yhdistelmää jotka olivat junakuljetuksessa . Maantietä pitkin kulki Oulusta kpl tavaraa joka siirtokuormattin Jyväskylässä eteläänpäin . Pihtiputaan Viitasaaren vaihtoja ajettiin siten että Hesasta, Lahdesta ja Tampereelta ajoi kustakin 1 vaihto moduuliyhdistelmiä jotka vaihtoivat pohjoisten autojen kanssa kuormatiloja ja kärryjä ajo ja kellonajoista riippuen joko Pihtiputaalla tai Viitasaarella .
- Rattimatti
........... ? Heh heh...........!
- Liipotin
No vittu rahtarit ajaa, kunhan vain on ajettavaa.
Moni maajussin poika pistää metsärahansa näihin hommiin ja velkaisena retalehena jää yhteiskunnan armoille, vanhan pirun kovana yrittäjänä.
Voi jesus tuota ideaa, no ehkä venäjällä, muuta ei suomessa.
ruoka on jo syöty ja raksatavara melkein uusio kierrossa ennenkuin vr:n kamat hipsii paikalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437