minkälaisia ihmisiä

utelias

Minkälaisia ihmisiä Pietarsaaressa on ? Voiko siellä tulla toimeen suomen kielellä ?
Mitä hyvää kaupungista löytyy ? Jaakon päivillä olen vieraillut ja ne ovat ollet hyviä kokemuksia...mutta mitä muuta ?

25

4902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Johtaja1

      Ihan mukavia, ei mitään ylimielisiä kusipäitä jos nyt ei lasketa näitä ``svenskatalande är bättre folk`` ajattelumallin omaavia. Ja hyvin tulee toimeen suomen kielellä, joka paikassa saa palvelua myös Suomeksi. Kaupungista ei löydy talvella oikeastaan mitään hyvää, mutta kesällä koulupuisto, Jaakon päivät ja kaikki terassit! Ja totta kai kaupunginhotellin tarjonta kannattaa käydä katsastamassa. Ja loistavaa veikkausliiga jalkapalloakin on tarjolla, pakko mainita Jaakonpäivien Lauantain paikkallisottelu Jaro-VPS. Siellä pitäisi olla tunnelmaa!

      • utelias

        Talvellako ei löydy mitään hyvää ?
        Ovatko ihmiset vangittuja ? Paikkakuntien rikkaus on ihmisissä, näin uskon.
        Jalkapallo, olipa sitten missä liigassa tahansa, ei kiinnosta minua.
        Kai siellä on ihan oikeaa elämää ja ihan oikeita ihmisiä ?


      • Anonyymi

        "Ja loistavaa veikkausliiga jalkapalloakin on tarjolla, pakko mainita Jaakonpäivien Lauantain paikkallisottelu Jaro-VPS."

        Täällä vähän vedetään aina kotiinpäin näissä jutuissa. Tuossakin divaripelissä olisi voinut olla 4000 katsojaa mutta kun ei ollut.


    • kokenut

      Pietarsaaressa pitää olla joko uskovainen,urheilija tai historiallista kulttuuria harrastava jos viihtyy. Ne elää siellä satojen vuosien takaista elämää ja muistelee vain ja ainoastaan vanhoja aikoja. Ei mitään nykyelämän huvituksia, kirkkoja on ainakin kymmenen että jos oot uskovainen niin se on sun paratiisisi.Niin ja suomenkielinen ei saa mitään oikeaa työtä ainakaan kaupungilta paitsi vessanpöntön kuuraamista,koska hallintokieli on ruotsi. Että sellaista siellä vielä 2000-luvullakin on.

      • utelias

        Ootkos ihan varma ?
        Pietarsaarihan on tosi kiinnostava kaupunki juuri historiansa takia.
        Urheilu jääköön parempien jalkoihin...niin ja uskontokin.
        Kyllähän siellä niitä kapakoitakin riittää...niin olen kuullut.


      • Johtaja1
        utelias kirjoitti:

        Ootkos ihan varma ?
        Pietarsaarihan on tosi kiinnostava kaupunki juuri historiansa takia.
        Urheilu jääköön parempien jalkoihin...niin ja uskontokin.
        Kyllähän siellä niitä kapakoitakin riittää...niin olen kuullut.

        Onhan siellä elämää talvellakin, tosin kaikki tapahtumat on aika vähissä. Mutta baareja on ihan sopivasti ja hyviä kahviloitakin löytyy. Mutta ei sinne kyllä todellakaan kannata muuttaa, siellä on kiva käydä aina joskus mutta ei asua. Ja nää ``ruotsinkieliset hurripaskiaisetkin`` on ihan hyviä tyyppejä kun niitä oppii tuntemaan. Toki joukkoon mahtuu muutama ylimielinen kävelevä ihmiskyrpä joka on liikenteessä ``minä,minä,minä`` ajatusmaailmansa kanssa. Niihin ei edes kannata yrittää tutustua! Mutta talvi on kyllä kaikkien tapahtumien suhteen aika hiljainen, mutta mikäpä kaupunki ei olisi?


      • -mauna-
        Johtaja1 kirjoitti:

        Onhan siellä elämää talvellakin, tosin kaikki tapahtumat on aika vähissä. Mutta baareja on ihan sopivasti ja hyviä kahviloitakin löytyy. Mutta ei sinne kyllä todellakaan kannata muuttaa, siellä on kiva käydä aina joskus mutta ei asua. Ja nää ``ruotsinkieliset hurripaskiaisetkin`` on ihan hyviä tyyppejä kun niitä oppii tuntemaan. Toki joukkoon mahtuu muutama ylimielinen kävelevä ihmiskyrpä joka on liikenteessä ``minä,minä,minä`` ajatusmaailmansa kanssa. Niihin ei edes kannata yrittää tutustua! Mutta talvi on kyllä kaikkien tapahtumien suhteen aika hiljainen, mutta mikäpä kaupunki ei olisi?

        viikonloppuisin talvella helmi-maaliskuussa voi käydä Mässkärin luotsiasemalla juamassa kupit kuumaa. Kiva pikku saari...paitsi sinne pitää mennä jään yli kävellen.
        Tulee pikku lenkkikin tehtyä samalla.


      • hattu

        ei todellakaan ole näin tiukkapipoista!!! Itse olen pelkällä suomenkielellä ja kirkkoon kuulumattomana pärjännyt 34v. tässä kaupungissa, enkä aio pois lähtee!!! On tämä turvallinen lintukoto nykymaailmassa! Ei muuta kun tänne vaan!


      • tulokas myöskin
        hattu kirjoitti:

        ei todellakaan ole näin tiukkapipoista!!! Itse olen pelkällä suomenkielellä ja kirkkoon kuulumattomana pärjännyt 34v. tässä kaupungissa, enkä aio pois lähtee!!! On tämä turvallinen lintukoto nykymaailmassa! Ei muuta kun tänne vaan!

        Tuo helpotti todella paljon,kyllä minuakin on jos joillain jutuilla peloteltu.


      • Pii

        Pietarsaari erittäin ahdistava paikka asua! Onneksi lähdin siitä ns. Kaupungista! Enkä ikinä takaisin!


      • Anonyymi
        Pii kirjoitti:

        Pietarsaari erittäin ahdistava paikka asua! Onneksi lähdin siitä ns. Kaupungista! Enkä ikinä takaisin!

        Olen täysin samaa mieltä tekisin mitä bain että pääsisin muuttaa täältä pois ouluun tai tampereelle kun en edes löydä töitä täältä enkä edes parisuhdetta oot onnekas että sä pääsit pois pietarsaaresta


      • Anonyymi

        Ja lisäksi vielä suomenkieliset jotka ovat lähes kaikki kommareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lisäksi vielä suomenkieliset jotka ovat lähes kaikki kommareita.

        Paitsi kokoomuslaiset.
        Valitettavasti heidän kin suhteellinen määrä kaupungin vähävaraisista porvareista tullee vääjäämättä vähenemään sillä muutama viikko sitten oli heidän tuorein senioriylioppilas paikallislehdessä purkautunut.

        Että suomenkieliset nuoret muuttaa Pietarsaaresta pois eivätkä takaisin muuta, kun kaupungissa on niin kovia vasemmistolaisiakin.

        Aika vahvasti luvattu toistenkin ihmisten lasten puolesta, mutta uskottava se kai on kun purkautujana on entinen kaupunginvaltuutettu ja kaiken kokenut 80 vuotias seni-ori.

        Sytän oikealla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi kokoomuslaiset.
        Valitettavasti heidän kin suhteellinen määrä kaupungin vähävaraisista porvareista tullee vääjäämättä vähenemään sillä muutama viikko sitten oli heidän tuorein senioriylioppilas paikallislehdessä purkautunut.

        Että suomenkieliset nuoret muuttaa Pietarsaaresta pois eivätkä takaisin muuta, kun kaupungissa on niin kovia vasemmistolaisiakin.

        Aika vahvasti luvattu toistenkin ihmisten lasten puolesta, mutta uskottava se kai on kun purkautujana on entinen kaupunginvaltuutettu ja kaiken kokenut 80 vuotias seni-ori.

        Sytän oikealla ?

        Tuli sellainen kauhea takiainen jostakin mieleen.

        Ei kai vaan nämä kokoomuslaiset ole kehottaneet niille omillekkin lapsille eikä vaan muiden, että kannattaa pakata laukku ja lähteä läpyttämään ja ettei kannattaisi enään takaisinkaan tulla.

        Aivan kauheaa ja sytämmetöntä kin jos niin on.


    • utelias

      En saanut vastausta kysymykseeni minkälaisia ihmisiä siellä On ?

      Ja se jäi vaivaamaan. On joko svenska..tai..finska..talande. Tai molemmat. Mutta sillä ei väliä. Siis ihmiset, mitä te olette, mistä tulette, löytyykö teistä ystävää ?

      • Muuttanut

        En osaa sanoa mitään tarkkaa. Aika paljon on erityyppisiä uskovaisia, mutta ainakin suom.kieliset kai keskivertouskovaisia. Ammattiyhdistystoiminta aikaisemmin oli vilkasta. Lienee hiljentynyt.

        Suom. kielisenä toimihenk. on aika vaikea tuttavuuksien suhteen. Ruotsinkieliset ovat kuitenkin alkuasukkaita ja heillä on oma vähän vaikeasti tajuttava kulttuurinsa ja eikä siihen helposti "moukkia" oteta. Suurin osa muuttajista on tehdastyössä tai siivojina (naiset) ja kun kuulevat työpaikan katsovat karsaasti ja jotenkin ei oteta mukaan.

        Terveydenhuollossa työskentelevien osalta on sama juttu, vaikka olisi työssään kuinka ansioitunut, mutta jos perhe on suomenkielinen ja vaikka osaisi ruotsia, ei samaa säveltä välttämättä löydy.

        En syyttele ketään, mutta kestää aikansatämä prosessi ja eivät ainakaan ruotsinkieliset tule mielellään vastaan. Onhan niitä hurrittelijoitakin, ruots.kielisten sorto on piilevää ja ilkeämpää, läpikatsomista ja sellaista. Sori kaikki mukavat tyypit!


      • viesteistä

        saa kuvan että täällä ei pysty/voi elää, ellei ole joku helvetin uskovainen, ruotsinkielinen tai muuten vaan hajuvammanen tai kieroutunu. ei todellakaan ole näin. lintukoto, niinkuin jo aikasemmin mainittiin. asun itse noin 3km keskustasta, ulko-ovi auki yötä päivää, ei tarvi pelätä kun lähden illalla koiran kans pihalle, myyjät ystävällisiä, ym... ei saa olla ahdasmielinen, höh!


    • Kokkolabooe

      Jeppis on ihan mukava paikka,hiljanen talvella kuten muutkin täällä toteaa.Mutta ei sen hiljaisempi kuin mutkaan pikkukaupungit.
      "Asenne vikaiset hurrit" -kommenttiin voi lisätä vastaavan suomenkielisistä.Outoa kyllä yllättävän moni ruotsinkielinen ei osaa tai hyvin huonosti suomea,ympäri olevat kunnathan on n.85% ruotsinkielisä.Kyllä siellä suomella tulee toimeen,ei ongelmia.
      Jos olet niitä jotka hermostuu jos kulee ruotsia,sinne ei kannattane muuttaa.Muuten kyllä.

    • katjuska

      Minä oon toistaiseks vielä ummikko-suomenkielinen ja hyvin oon pärjänny suomen kielellä. Hyvää palvelua täältä et löydä. Poikkeus oman kokemukseni mukaan on keskustan Intersport. Siellä sain sellaista palvelua, mitä palvelun pitää ollakin. Hyvää täällä on vanha satama ja meri yleensäkin. Täältä löytyy myös muutama baari, jossa käy paljon suomenkielisiä. Palvelukin tulee siis ensisijaisesti suomeksi.

      • katjuska

        Olen huomannut, että suurin osa täällä asuvista kykenee kommunikoimaan kummallakin kielellä. Siksi muutama ummikko suomenkielinen ei tuota ongelmia. Sitten löytyy heitä, jotka ymmärtävät suomea mutta puhuvat vain ruotsia. Jos vaan vähänkään ymmärrät ruotsia, niin heidän kanssaan pärjää kans ihan hyvin.


    • Anonyymi

      En vihaa pietarsaarta matta Mielestäni pietarsaari on tylsä paikka en löydä töitä enkä edes suhdetta muutaisin mielummin ouluun tai tampereelle missä on enemmän tapahtumaa ja elämää ja voi olla om itsensä ilman että pitää olla jotain tekosyitä

      • Anonyymi

        Älä nyt kuitenkaan Ouluun muuta.

        Siellä vasta ahdasmielinen ilmapiiri onkin, koska siellä on todella paljon niitä vanhoillislestadiolaisia, jotka ovat huomattavasti Pietarsaaren ympäristön lestadiolaisia tiukkapipoisempia.

        Lisäksi se Oulussa puhuttava murre on kummallista mongerrusta ja nääkättämistä.

        Kaiken muun ikävän lisäksi Oulu on todella syrjäseudulla. Sieltä on pitkä matka kaikkialle, siellä on pimeää ja kylmää talvella, maisemat ovat todella ikäviä ja rumia, sekä aika ajoin siellä haisee todella pahalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt kuitenkaan Ouluun muuta.

        Siellä vasta ahdasmielinen ilmapiiri onkin, koska siellä on todella paljon niitä vanhoillislestadiolaisia, jotka ovat huomattavasti Pietarsaaren ympäristön lestadiolaisia tiukkapipoisempia.

        Lisäksi se Oulussa puhuttava murre on kummallista mongerrusta ja nääkättämistä.

        Kaiken muun ikävän lisäksi Oulu on todella syrjäseudulla. Sieltä on pitkä matka kaikkialle, siellä on pimeää ja kylmää talvella, maisemat ovat todella ikäviä ja rumia, sekä aika ajoin siellä haisee todella pahalta.

        Kun kuuntelee vanhollislestadiolaisia ja pietarsaaren ympäristön lestadiolaisia seura puheita, niin kyllä pietarsaaren lestadiolaiset ovat lakihenkisempiä nykyään.


    • Anonyymi

      Ehkä Pietarsaaressa voi suomenkielinenkin viihtyä, mutta Larsmoon, Pedersöreen tai Uuteenkaarlepyyhyn suomenkielisen ei kannata muuttaa.

      Jos muuttaa, niin silloin on taatusti kuin orpo piru ja jää kaikesta toiminnasta täysin ulkopuoliseksi.

    • Anonyymi

      Idiootteja!

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2082
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe