Kertokaa äidit, joille on tehty sektio, miten pian siitä selviydyitte.
Eli kuinka nopeasti pääsitte jaloillenne, kantamaan vauvaanne, rakastelemaan jne. Miten kauan tunsitte kipua vatsassa?
Ja sattuuko yhdyntä sektion jälkeen, jos penis menee kohdun kaulalle asti?
Kuinka hyvin ja nopeasti haava parani? Jääkö siitä pysyvä jälki vatsaan?
Kiitos tiedoista etukäteen.
Sektion jälkeinen elämä!
9
7115
Vastaukset
- elise
Ylös nousin leikkausta seuraavana aamuna. (leikkaus illalla noin 18.30) Vauvaani hoidin 3.päivänä jo täysin itse,kipu tosin kesti kauemmin. Muistaakseni noin 2 kuukauden kuluttua alkoi olla kokonaan poissa silloin myös rakastelu sujui normaalisti. Eikä sattunut. Haavan paranemiseen vaikuttaa moni asia. Itselläni eniten taisi auttaa, kun liikuin mahdollisuuksieni mukaan. Ja haavan suihkuttelu on tärkeä! Haavasta jäi pysyvä arpi, mutta se ei ole minua häirinnyt. Onnea odotuksellesi!
- keisarinna
Minun esikoinen syntyi sektiolla. Haavaan koski ensimmäiset 10 päivää tosi paljon, mutta ylös minut vain patistettiin sängyn pohjalta heti synnytyksen jälkeisenä päivänä. Se on ilmeisesti yleinen tapa. Kaikkinainen liikkuminen ja erityisesti yskiminen ja aivastelu sattui aivan kamalasti niinä kymmeneä päivänä. Kuljin ensimmäise päivät kumarassa kuin linkkuveitsi. Leikkauksen jälkeisinä päivinä ei totisesti kannata saada esim. vettä väärään kurkkuun koska sitä ei kertakaikkiaan voi yskiä pois.
Seuraava lapsi syntyi normaalisti alateitse, ja yllätys yllätys, alapään haava oli vielä paljon kipeämpi ja pitemmän aikaa kuin sektiohaava. Siis sektio on kivuttomampi kaikin puolin, mutta arpi siitä jää. Toisaalta mitäs väliä sillä on? Voit vain ylpeillä sillä myöhemmin yleisissä saunoissa. Sitäpaitsi lapsen saatuasi se sektioarpi on täysin yksi hailee. Penska nääs pitää sinut sen verran kiireisenä, ettet muista koko arpea. - Katja
Minut leikattiin n. 10 kk sitten.
Pystyssä olin seuraavana päivänä, mutta kyllähän ne ekat askeleet oli hieman huteria! Mitä enemmän liikkuu ja mitä nopeammin ylös nousee niin sen äkimmin paranee ja kipukin kaikkoaa. Otat vaan kipulääkettä, yhtään ei kannata sinnitellä ja leikkiä marttyyriä! Sillon seuraavana päivänä sain kyllä jo vauvaa kannella - tai ainakin pidellä sylissä. Ja vauvan saa kyllä heti viekkuun jos vaan kaikki kunnossa äidillä ja vauvalla!
Itselläni haava parani todella nopeasti ja hyvin, tikit ois voinut ottaa jo viidentenä päivänä pois. Käyt vaan suihkussa haavaa suihkuttelemassa koska "vesi vanhin voitehista", eli estää tulehtumista.
Ei kannata nostella liikaa edes vauvaa, muistaakseni aika oli jotain kuukaus pari, johtuen tietysti kuinka hyvin haava voi.
Haavan kyllä "tuntee" pitkään mut ei se varsinaista kipua ole. Rakastelu aloitettiin vasta jälkitarkastuksen jälkeen eikä mitään kipua ollut missään!
Arpihan siitä tietenkin jää. Itselläni oli noin 13 tikkiä ja haava ulottuu karvoituksesta pari senttiä navan alapuolelle. Aluksi arpi on "pullea" ja punainen mutta ajan kanssa se laskee ja muuttuu rusehtavaksi, aika näkymättömäksi. Arpea kannattaa alkaa tikkien oton jälkeen rasvailemaan niin se ehkäisee liian arpikudoksen syntymistä näin arpi jää pienemmäksi! - marja
mutta häpeä on suuri. Olisin halunnut synnyttää oikeasti mutta en voinut. Mieheni irvailee minulle !
- Mie
Ensimmäinen sektio tehtiin jo 13 vuotta sitten, ja selvisin siitä hyvin, siihen päädyttiin, kun synnytys ei lähtenyt käyntiin.
Toinen tehtiin kohta 7 vuotta sitten, syy; ahdas lantio.
Olen selvinnyt molemmista todella hyvin!
Ylös seuraavana päivänä, ja liikkelle, ja suihkutusta!!! Pikkuhiljaa vaan itseäni suoraksi, mutta aivastelu ja nauraminen oli tosi kipeetä! Myös sairaalan sängystä nouseminen. Pääsin kotiin jo 5pv jälkeen, ja haava parani tosi nopeesti, on nykyään todella huomaamaton, aivan häpykarvoituksen rajalla. Seksielämä olkoi jälkitarkastuksen jälkeen, eikä sattunut. Täytyy vaan muistaa ettei nostele mitään painavia, vaikka tuntuukin siltä että on ihan kunnossa!!! Noin pari kuukautta minulla siihen meni.
Enkä TODELLAKAAN tunne itseäni mitenkään huonoksi äidiksi, koska en ole synnyttänyt alateitse!
Onnea sinulle, kyllä se hyvin menee!!! :) - 4 x sektiolla
Mie kirjoitti:
Ensimmäinen sektio tehtiin jo 13 vuotta sitten, ja selvisin siitä hyvin, siihen päädyttiin, kun synnytys ei lähtenyt käyntiin.
Toinen tehtiin kohta 7 vuotta sitten, syy; ahdas lantio.
Olen selvinnyt molemmista todella hyvin!
Ylös seuraavana päivänä, ja liikkelle, ja suihkutusta!!! Pikkuhiljaa vaan itseäni suoraksi, mutta aivastelu ja nauraminen oli tosi kipeetä! Myös sairaalan sängystä nouseminen. Pääsin kotiin jo 5pv jälkeen, ja haava parani tosi nopeesti, on nykyään todella huomaamaton, aivan häpykarvoituksen rajalla. Seksielämä olkoi jälkitarkastuksen jälkeen, eikä sattunut. Täytyy vaan muistaa ettei nostele mitään painavia, vaikka tuntuukin siltä että on ihan kunnossa!!! Noin pari kuukautta minulla siihen meni.
Enkä TODELLAKAAN tunne itseäni mitenkään huonoksi äidiksi, koska en ole synnyttänyt alateitse!
Onnea sinulle, kyllä se hyvin menee!!! :)siihen on syynsä että sektiolla synnyttää.
1:sen lapseni kohdalla se selvisi pian kun pää oli jumissa synnytyskanavassa ja yksi lääkäri työnsi vauvaa lantion kohdalta takaisin kohtuunpäin ja toinen lääkäri otti vauvaa niska-hartia- ja peppuotteseen vetäen ulos avonaisesta vatsasta. Lapsi syntyi terveenä vaikkakin nenu rutussa. Toisen lapsen piti syntyä sitten alateitse, uusi synnytyslääkäri oli sitä mieltä että ei tule onnistumaan ja määräsi mitoitukseen jolla selvitetään synnytyskanavan ahtaus/sopivuus.
Lopulta sitten kaikki lapseni ovat saaneet syntyä tällä tavalla:)
Kaikkien kohdalla synnytyksen jälkeen meni 5-6 tuntia ja nousin sängystä ylös kävelemään. Samaan aikaan sain lapseni ensimmäisen kerran rintaruokintaan. Ja toisella kertaa se kirpaisi julmetusti, koska tein sen istuen ja kohtulihakset supistuivat rajusti. Kipulääkkeitä sain 1: senä synnytyksen jälkeisenä päivänä, lopuista kieltäydyin ja liikuin mahdollisuuksien mukaan, muistaen levätä välillä.
Vatsanalueella kipuilua tuntui ajoittain sen n. 2kk:den aikana, eli aina kun käytin vatsanalueen lihaksia ylösnousuun siten että lihakset joutuivat tekemään töitä. Onneksi se on ohimenevää.
Seksielämä alkoi vuotojen loppumisen jälkeen ja sujui normaalisti.
Haava parani hyvin ja ompeleet poistettiin 5-7 päivän jälkeen. Säännöllinen suihkuttelu ilmakylvyt sekä rasvaus auttoi ihoa pysymään kunnossa. Bikinihaava on edelleen siistin näköinen eikä sitä enää huomaa, ihonväri on vaalentunut ja itsekkään siihen ei kiinnitä huomioita ellei joku kysy esim. saunassa uimahallissa tms. - Marakatti
Miksi sinä häpeät sektiota?
Miksi miehesi irvailee sinulle??
Aika omituista käytöstä mieheltä - tupu
sulla on kyllä totaalisen ääliö ukko!että mitä häpeämistä siinä on jos leikataan ,kysyn vaan? kysehän on äidin ja lapsen hyvinvoinnista ja jopa hengestä!!
- Reddish
Hei!
Minulle on tehty sektio 2 kertaa, koska alateitse synnyttäminen ei valitettavasti kohdallani ollut mahdollista.Molemmista sektioista on jäänyt hyvät muistot ja se oli kohdallani ainoa oikea tapa synnyttää.
Eka sektio 5 vuotta sitten, kävelemään pääsin seuraavana aamuna ja imetyksen aloitin samana iltana. Haavakipua kesti noin 3 päivää ja sain siihen särkylääkettä aina kun tarvitsin.Noin 2 viikkoa maha oli arka ja haavanseutua kutisi, mutta sen kanssa pärjäsi.Sen jälkeen rupesin venyttelemään varovasti ja jumppaamaan neuvolasta saamieni ohjeiden mukaan.Kaikki meni hyvin. Seksielämän aloin noin 4 viikkoa sektiosta, kun vuoto loppui.Ihan okei sekin alkoi luistamaan, ruttuinen mahanahka vain välillä huvitti.
Nyt toisen sektion jälkeen on mennyt ihan hyvin. Tätä kirjoittaessani poika 1kk nukkuu vieressäni ja tuhisee tyytyväisenä.Leikkausta seuraavana päivänä ylös ja 3:tena päivänä kotiin. Nyt jumppailen ja venyttelen, kait kudokset ovat senverran venyneet, että en ollut nyt niin kipeä kuin ekalla kerralla.Haava parani nopeasti, vain kapea viiva bikinirajalla, ei muutoin näy.
Kyllä sektion jälkeen on hyvä olla muutama päivä rauhallisesti ja hoivailla vaavia vointinsa mukaan,laitoksella on lastenhoitajat sitävarten, jotta äidit saavat toipua synnytyksestä rauhassa. Sinä itse tiedät itsesi ja toimit omien voimavarojesi mukaan. Tsemppiä ja muista rohkeasti pyytää apua, jos et jaksa ja olet kipeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell502375Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1511968- 471895
Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.581875Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1301645Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,571220- 741191
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.831115Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.144977Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103911