Siroliuska-aralia

luonnontieteilijä??

Araliastani tummuu hiljalleen lehdet, jotka se sitten tiputtaa pois. Sain kasvin lahjaksi pari viikkoa sitten, enkä nyt tiedä, että kastelenko liikaa vai liian vähän. Näissä tilanteissa, mikä ruukku olisi paras valinta, altakasteluko? Araliassani on vielä kaupan muoviruukku, jonka vaihdan viikonlopun aikana. Siroliuskan sanotaan olevan helppo kasvi, mutten minä ainakaan osaa hoitaa sitä oikein.

9

10778

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hibiscus

Lehtien tummuminen voi viitata paleltumiseen tai liikakasteluun. Altakasteluruukku on ihan hyvä vaihtoehto. Kantsii ostaa siihen kekkilän kestomultaa, se on tarkoitettu altakasteluruukkuun. Voi sen tavalliseenkin ruukkuun toki istuttaa. Ihan kuinka itse tykkäät:) altakastelussa täytyy aina muistaa että ainakin mullan pinnan on kuivahdettava ennen tankin täyttöä.
      Jos olet kastellut sitä nyt liikaa, niin kantsii antaa sen nyt kuivahtaa kunnolla ja suihkutella lehtiä. Paleltumiselle et voi enää mitään. Onko mahdollista että se on saanut vetoa? Paleltumisen tunnistaa myös siitä, että lehdet ovat hieman läpikuultavat.

• alkup...

Kiitos vastauksestasi, tässä vielä hiukan täsmennän. Paleltua se on oikeastaan voinut vain matkalla kaupasta luokseni, silloin se oli kääritty muutamaan paperiin ja lahjapaperiin. Oli kovat pakkaset täällä Oukun seudulla silloin. Jos se olisi silloin paleltunut, eläisikö se yhä? En tarkalleen muista milloin se oli, voi olla reilu kuukausikin aikaa. Sumuttelen kasvia kerran, pari päivässä ja kuulun ehkä ennemminkin siihen ryhmittymään joka kastelee liikaa.

Ilmeisesti annan sen nyt kuitenkin olla rauhassa, pintamulta on tosin kuivaa, milloin uskallan kastella sitä uudestaan? Vai kaadanko vettä aluslautaselle ja annan sen juoda aikansa, kunnes kaadan veden kokonaan pois?

• Hibiscus
        alkup... kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi, tässä vielä hiukan täsmennän. Paleltua se on oikeastaan voinut vain matkalla kaupasta luokseni, silloin se oli kääritty muutamaan paperiin ja lahjapaperiin. Oli kovat pakkaset täällä Oukun seudulla silloin. Jos se olisi silloin paleltunut, eläisikö se yhä? En tarkalleen muista milloin se oli, voi olla reilu kuukausikin aikaa. Sumuttelen kasvia kerran, pari päivässä ja kuulun ehkä ennemminkin siihen ryhmittymään joka kastelee liikaa.

Ilmeisesti annan sen nyt kuitenkin olla rauhassa, pintamulta on tosin kuivaa, milloin uskallan kastella sitä uudestaan? Vai kaadanko vettä aluslautaselle ja annan sen juoda aikansa, kunnes kaadan veden kokonaan pois?

Paleltuminen ilmenee joskus viikon päästä..Ja se olis varmaan jo menehtynyt. Jos niitä ei kovasti ole tippunut, tai tipu, niin eiköhän se selviä. Kantsii antaa nyt kuivahtaa sen vähän ja kastella sitten taas kunnolla. Voit antaa lautasellekin. Suihkuttelu auttaa ettei se haihduta niin paljon. Jos kastelee liikaa, niin juuret ei saa otettua vettä. Toivottavasti hän selviää:)

• alkup.
        Hibiscus kirjoitti:

Paleltuminen ilmenee joskus viikon päästä..Ja se olis varmaan jo menehtynyt. Jos niitä ei kovasti ole tippunut, tai tipu, niin eiköhän se selviä. Kantsii antaa nyt kuivahtaa sen vähän ja kastella sitten taas kunnolla. Voit antaa lautasellekin. Suihkuttelu auttaa ettei se haihduta niin paljon. Jos kastelee liikaa, niin juuret ei saa otettua vettä. Toivottavasti hän selviää:)

Edelleen se pudottaa lehtiään, hassu raakile jo alapäästä... Se on muuten niin sievä kasvi, että harmittaa menettää sitä. olen antanut sen olla rauhassa, toivottavasti se tuosta tokenee. Rakkauden puutteesta se ei ainakaan kärsi :D

• Hibiscus
        alkup. kirjoitti:

Edelleen se pudottaa lehtiään, hassu raakile jo alapäästä... Se on muuten niin sievä kasvi, että harmittaa menettää sitä. olen antanut sen olla rauhassa, toivottavasti se tuosta tokenee. Rakkauden puutteesta se ei ainakaan kärsi :D

Jos se alkaa näyttämään kovin kaljulta, voithan koittaa ottaa pistokkaan sitten, ja koittaa säilyttää sen siten. Siroliuska-aralia juurtuu latvapistokkaista ja varren palasista. Voi laittaa suoraan multaan tai juurruttaa vesilasissa.

• alkup.
        Hibiscus kirjoitti:

Jos se alkaa näyttämään kovin kaljulta, voithan koittaa ottaa pistokkaan sitten, ja koittaa säilyttää sen siten. Siroliuska-aralia juurtuu latvapistokkaista ja varren palasista. Voi laittaa suoraan multaan tai juurruttaa vesilasissa.

No niin, araliani tosiaan 'virkosi' kun olen hillinnyt kastelemistani, eli sielläpä se syy taisi ollakin. Nyt vaihdoin sen altakasteluruukkuun, mitään erikoista multaa en tosin laittanut, mutten enää sortunut liian väkevään mustaan multaankaan. Eli saas nähdä, miten HÄLLE käy. :)

• Hibiscus
        alkup. kirjoitti:

No niin, araliani tosiaan 'virkosi' kun olen hillinnyt kastelemistani, eli sielläpä se syy taisi ollakin. Nyt vaihdoin sen altakasteluruukkuun, mitään erikoista multaa en tosin laittanut, mutten enää sortunut liian väkevään mustaan multaankaan. Eli saas nähdä, miten HÄLLE käy. :)

Hyvä että virkosi:)

• outoja sieniä

hei ! mikähän vikana kun siroliuskan multaan on kasvanut viisi pientä pyöreää sientä niissä on sellainen mokkaisen näköinen pinta?...olenko kastellut liikaa....? juuretkin tuntuu kasvavan aivan törkken nopeasti pyrkii jo ruukun reunonejen yli......

• juujuujoo
        outoja sieniä kirjoitti:

hei ! mikähän vikana kun siroliuskan multaan on kasvanut viisi pientä pyöreää sientä niissä on sellainen mokkaisen näköinen pinta?...olenko kastellut liikaa....? juuretkin tuntuu kasvavan aivan törkken nopeasti pyrkii jo ruukun reunonejen yli......

Kasvien mullan mukana saattaa tulla näitä sieni-itiöitä, monessakin ruukussa olen nähnyt niitä kasvavan. nyppäise pois, mahd, paljon sienen juurta mukana. Oletko katsonut miltä juuripaakku näyttää? Nostamalla kasvin pois ruukusta? Jos juuri on MIELETTÖMÄSTI, eli multa on käynyt vähiin, hanki isompi ruukku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1682
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      203
      1322
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe