Queenin "lopunajat" 1987-1991

Sammy who was low

Jostain näkökulmasta katsottuna voi kai sanoa, että Queen on vieläkin (Brian ja Roger), mutta nyt puhun siis ajasta jolloin kaikki neljä olivat vielä remmissä mukana.

Jotenkin minusta tuntuu että vuodet 1987-1991 ovat toisaalta aikakautena yksi vähiten huomioiduimmista, syystä siitä että Queen piti jokseenkin matalaa profiilia (ainakin ennen The Miraclea), toisaalta taas yksi tapahtumarikkaimpia koska Freddie kuitenkin alkoi vedellä viimeisiään ja juuri ennen hänen lähtöään bändi tuntui jotenkin aktivoituneen (en vain tiedä miksi minusta ainakin tuntuu siltä).

Ajat olivat muuttuneet roimasti sitten 80-luvun alun. Kaikki biisit olivat "written by Queen" mikä tuntuu minusta hyvin kuivalta mutta mikä olosuhteet huomioon ottaen saattoi olla ainoa keino pitää bändiä kasassa enää sitäkään vähää. Keikkoja ei enää tehty Freddien huonohkon kunnon vuoksi ja äsken mainitun maailmankuulut viikset olivat kadonneet (onko hän ikinä perustellut syytä niiden ajamiseen?).

Varmasti tämä aikakausi sisältää paljon sellaistakin mitä tavallinen rivifani ei välttämättä tiedä tai huomaa. Olisi kiva jutella tästä aikakaudesta enempikin. Saisikohan siitä keskustelua pystyyn?

Erityisesti toivoisin esim. Soul Brotherin tai Jazzin mukaan sillä heidän kauttaan ole Queenista oppinut paljon uusia asioita joita en ole ennen tiennyt.

18

2794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soul Brother

      Ensinnäkin kiitokset tuosta erityismaininnasta. Kiva, että tällä forumilla jakamani ajatukset ja tiedonmuruset ovat tuottaneet iloa edes jollekin:).

      Laitoit kyllä aika laajan keskustelunavauksen, mutta eiköhän tuosta muutamia pointteja voisi nostaa esiin...

      Magic-kiertueen jälkeen mitään uutta materiaalia ei tosiaan Queeniltä tullut muutamaan vuoteen (Magic Years –dokumenttivideot tosin '87). Silti bändin jäsenet pysyivät tuotteliaina koko ajan. Nyt he vain pistivät Queenin vähäksi aika telakalle ja keskittyivät muihin projekteihin: Roger perusti The Crossin, jonka kanssa julkaisi kolme levyä ja keikkaili ahkerasti, Freddie keskittyi soolouraansa ja veti kaksi biisiä Dave Clarkin Time-soundtrackille (tosin jo '86), julkaisi Great Pretenderin ja teki Barcelona-levyn Montserrat Caballen kanssa, Brian puolestaan vieraili mm. Black Sabbathin, Meat Loafin, Lonnie Doneganin ja Holly Johnsonin levyillä, tuotti Bad Newsin pilaversion Bohemian Rhapsodysta, tapasi tulevan vaimonsa Anita Dobsonin, jolle hän sävelsi levyllisen materiaalia ja myös soitti ko. levyllä. Ja tietysti Brian aloitti myös Back To The Lightin tekemisen. (Johnin The Immortals ei (onneksi:) enää jatkanut toimintaansa.) Kun tähän vielä lisätään kaksi Queen-levyä, niin ko. aikakausi oli itse asiassa varsin tuotteliasta aikaa Queenin äijille.

      Tuo "Written by Queen" –kysymys onkin sitten mielenkiintoisempi (varsinkin kun vielä 15 vuoden jälkeenkään fanit eivät ole täysin yksimielisiä kaikkien biisien säveltäjästä). Tuohon aikaan bändi alkoi kyllä muutenkin säveltää/sanoittaa enemmän yhdessä eikä yhtä säveltäjää kaikkiin biiseihin ole edes mahdollista löytää. Esimerkkeinä tästä mainittakoon Breakthru ja Show Must Go On. Suuri syy päätökseen oli varmasti se, että rojaltit voitiin jakaa tasaisesti ja kaikki tekivät töitä yhteisen edun nimissä. (esim. Freddietä varmaan vähän harmitti, kun hän oli muokannut A Kind of Magicista salonkikelpoisen hitin ja Roger piti rojaltit yksin itsellään. Kuunnelkaapa vain Rogerin alkuperäisversio Highlander-leffasta. Ei siitä olisi megahitiksi ollut, vaikka henk.koht. pidänkin tuosta raakileesta enmmän.) GVH2-DVD:n Miracle-haastatteluista saa muuten aika hyvän käsityksen siitä, mitä bändi tuohon aikaan itsestään ja uudesta levystään ajatteli.

      Ja otetaanpa nyt kantaa vielä tuohon viiksiasiaankin, kun kerran vauhtiin pääsin:). Jos ilkeästi haluaa sanoa, niin voisin todeta, ettei Freddiellä ollut enää mitään intressiä pitää clone-lookiaan, kun ei kuitenkaan enää voinut villiä elämäntyyliään jatkaa.

      • Sammy who was low

        "Esimerkkeinä tästä mainittakoon Breakthru ja Show Must Go On. Suuri syy päätökseen oli varmasti se, että rojaltit voitiin jakaa tasaisesti ja kaikki tekivät töitä yhteisen edun nimissä."

        Jostain lähteestä olisin kuullut sellaista, että Breakthru olisi muuten Rogerin teos mutta alku oli Freddien tekele. Alkuhan on keskeneräiseksi jääneen Freddien tekemän "New life is born"-biisin alku, tehty samoissa sessioissa I Guess We're Fallin Outin kanssa. Show Must Go Onia on välillä sanottu Brianin tekemäksi, välillä taas Freddien sanoittamaksi ja koko bändin yhdessä säveltämäksi, välillä taas joksikin ihan muuksi.

        "Freddietä varmaan vähän harmitti, kun hän oli muokannut A Kind of Magicista salonkikelpoisen hitin ja Roger piti rojaltit yksin itsellään."

        Sama varmasti The Prophets Songin suhteen, jossain vaiheessahan tuli esiin että Freddielle tyypillinen kuoro-osuus ks. biisissä on lähes varmasti Freddien kynästä.

        Ensimmäinen koko bändille merkattu biisihän on Stone Cold Crazy, tosin mielenkiintoiseksi asian tekee se, että joidenkin lähteiden mukaan Queen olisi heittänyt sitä keikoillaan jo ennenkuin John liittyi bändiin. Mene ja tiedä...


      • Maggie Mae

        >(Johnin The Immortals ei (onneksi:) enää jatkanut toimintaansa.)

        En ole tuota kyseistä sinkkua kuullut mutta ilmeisesti se ei ollut mikään kovin laadukas???


      • Sammy who was low
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Esimerkkeinä tästä mainittakoon Breakthru ja Show Must Go On. Suuri syy päätökseen oli varmasti se, että rojaltit voitiin jakaa tasaisesti ja kaikki tekivät töitä yhteisen edun nimissä."

        Jostain lähteestä olisin kuullut sellaista, että Breakthru olisi muuten Rogerin teos mutta alku oli Freddien tekele. Alkuhan on keskeneräiseksi jääneen Freddien tekemän "New life is born"-biisin alku, tehty samoissa sessioissa I Guess We're Fallin Outin kanssa. Show Must Go Onia on välillä sanottu Brianin tekemäksi, välillä taas Freddien sanoittamaksi ja koko bändin yhdessä säveltämäksi, välillä taas joksikin ihan muuksi.

        "Freddietä varmaan vähän harmitti, kun hän oli muokannut A Kind of Magicista salonkikelpoisen hitin ja Roger piti rojaltit yksin itsellään."

        Sama varmasti The Prophets Songin suhteen, jossain vaiheessahan tuli esiin että Freddielle tyypillinen kuoro-osuus ks. biisissä on lähes varmasti Freddien kynästä.

        Ensimmäinen koko bändille merkattu biisihän on Stone Cold Crazy, tosin mielenkiintoiseksi asian tekee se, että joidenkin lähteiden mukaan Queen olisi heittänyt sitä keikoillaan jo ennenkuin John liittyi bändiin. Mene ja tiedä...

        Mitenkäs sitten Made In Heavenilla. Made In Heaven, I Was Born To Love You, Heaven For Everyone ja Too Much Love Will Kill You olivat kukin merkitty tekijöilleen, koska olivat vanhoja biisejä, kuin myös My Life Has Been Saved mutta sehän oli merkitty Queenille jo silloinkin.

        Minusta Mother Love oli kuitenkin yksi niistä uusista biiseistä jotka oli äänitetty juuri ennen Freddien kuolemaa. Se on kuitenkin merkitty Freddielle ja Brianille. Oliko se joku ikivanha biisi joka oli rekisteröity jo ennen tätä uutta systeemiä mutta jota vain ei oltu äänitetty vai oliko siihen joku muu syynsä?

        Entpäs Brianin No-one But You tai Rogerin Say It's Not True, jotka on tehty Freddien kuoleman jälkeen?


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        Mitenkäs sitten Made In Heavenilla. Made In Heaven, I Was Born To Love You, Heaven For Everyone ja Too Much Love Will Kill You olivat kukin merkitty tekijöilleen, koska olivat vanhoja biisejä, kuin myös My Life Has Been Saved mutta sehän oli merkitty Queenille jo silloinkin.

        Minusta Mother Love oli kuitenkin yksi niistä uusista biiseistä jotka oli äänitetty juuri ennen Freddien kuolemaa. Se on kuitenkin merkitty Freddielle ja Brianille. Oliko se joku ikivanha biisi joka oli rekisteröity jo ennen tätä uutta systeemiä mutta jota vain ei oltu äänitetty vai oliko siihen joku muu syynsä?

        Entpäs Brianin No-one But You tai Rogerin Say It's Not True, jotka on tehty Freddien kuoleman jälkeen?

        Tuo Mother Loven May/Mercury -merkintä on tosiaan outo anomalia, joka rikkoo Written by Queen-sääntöä. Ilmeisesti Brian tahtoi korostaa omaa merkitystään (tai saada lisää sävellysrojalteja) ja vaati biisin merkitsemistä myös virallisesti omakseen. Ei sillä, biisi on mitä ilmeisemmin Brianin säveltämä ja Freddien sanoittama (viimeistä säkeistöä lukuunottamatta), joten rojaltit menevät kyllä oikeaan osoitteeseen.
        Tietysti voi olla myös niin, että muita biisejä John, Roger ja Brian muokkailivat yhdessä Freddien kuoleman jälkeen enemmän, mutta Mother Loven Brian halusi pitää omana projektinaan.

        Noita "ikivanhoja" ennen julkaisemattomia Queen-biisejä levyllä on It's A Beautiful Day ja Let Me Live, mutta nekin on merkitty demokraattisesti kaikkien säveltämiksi, joten siitä Mother Loven kohdalla ei ainakaan ole kysymys.


      • Soul Brother
        Maggie Mae kirjoitti:

        >(Johnin The Immortals ei (onneksi:) enää jatkanut toimintaansa.)

        En ole tuota kyseistä sinkkua kuullut mutta ilmeisesti se ei ollut mikään kovin laadukas???

        Ei tosiaankaan. Se on keskinkertaista jopa kasaripop-kategoriassa:). Tosin suurin osa Crossin Shove It! -levyä on mielestäni vielä hirveämpää. Johnin bassotaidot pääsevät kyllä No Turning Backilla oikeuksiinsa.

        Johnin ongelma Queenin ulkopuolella on tietysti siinä, ettei hän ole mitenkään selkeästi tunnistettavissa, toisin kuin Freddien lauluääni tai Brianin kitarointi, jotka tunnistaa vaikka betoniseinän läpi:).


      • Queen elää
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Esimerkkeinä tästä mainittakoon Breakthru ja Show Must Go On. Suuri syy päätökseen oli varmasti se, että rojaltit voitiin jakaa tasaisesti ja kaikki tekivät töitä yhteisen edun nimissä."

        Jostain lähteestä olisin kuullut sellaista, että Breakthru olisi muuten Rogerin teos mutta alku oli Freddien tekele. Alkuhan on keskeneräiseksi jääneen Freddien tekemän "New life is born"-biisin alku, tehty samoissa sessioissa I Guess We're Fallin Outin kanssa. Show Must Go Onia on välillä sanottu Brianin tekemäksi, välillä taas Freddien sanoittamaksi ja koko bändin yhdessä säveltämäksi, välillä taas joksikin ihan muuksi.

        "Freddietä varmaan vähän harmitti, kun hän oli muokannut A Kind of Magicista salonkikelpoisen hitin ja Roger piti rojaltit yksin itsellään."

        Sama varmasti The Prophets Songin suhteen, jossain vaiheessahan tuli esiin että Freddielle tyypillinen kuoro-osuus ks. biisissä on lähes varmasti Freddien kynästä.

        Ensimmäinen koko bändille merkattu biisihän on Stone Cold Crazy, tosin mielenkiintoiseksi asian tekee se, että joidenkin lähteiden mukaan Queen olisi heittänyt sitä keikoillaan jo ennenkuin John liittyi bändiin. Mene ja tiedä...

        Stone Cold Crazy on tehty -60 luvulla ja kuului Smilen settiin ennen Freddien ja Deaconin liittymistä bändiin, sitä on ihan pikkuisen muutettu -70 luvulla. Ride the wild wind on Roger Taylorin tekemä ja Mother love Brianin ja Freddien yheistyötä. All God's people taas Freddien ja Mike Moranin kirjoittama. Suurin osa Innuendo sanoituksista on Freddien ja bändin yhteistyötä. Pääasiassa Freddien käsialaa. Kaikki kappaleet on sovitettu yhteistyössä. Nämä tiedot löytyvät Freddien elämänkerrasta (kirj. Peter Freestone), Queen as it begun (kirj. Jacky Gunn) ja www.queenonline.com ista. Lukekaa sieltä lisää biiseistä. Kirjoja ei jostain kumman syystä ole saatavilla suomen kielellä.


      • Soul Brother
        Queen elää kirjoitti:

        Stone Cold Crazy on tehty -60 luvulla ja kuului Smilen settiin ennen Freddien ja Deaconin liittymistä bändiin, sitä on ihan pikkuisen muutettu -70 luvulla. Ride the wild wind on Roger Taylorin tekemä ja Mother love Brianin ja Freddien yheistyötä. All God's people taas Freddien ja Mike Moranin kirjoittama. Suurin osa Innuendo sanoituksista on Freddien ja bändin yhteistyötä. Pääasiassa Freddien käsialaa. Kaikki kappaleet on sovitettu yhteistyössä. Nämä tiedot löytyvät Freddien elämänkerrasta (kirj. Peter Freestone), Queen as it begun (kirj. Jacky Gunn) ja www.queenonline.com ista. Lukekaa sieltä lisää biiseistä. Kirjoja ei jostain kumman syystä ole saatavilla suomen kielellä.

        Stone Cold Crazy ei ollut Smilen biisi vaan Freddein aikaisemman bändin Wreckagen biisi 60-luvun lopulta. Biisi koki monia muutoksia ja siksi Queen päätti lopulta jakaa tekijäkrediitit.

        Innuendolla on myös Brianin biisejä. Headlong ja I Can't Live With You oli alunperin tarkoitettu Back To The Light -levylle. Ride The Wild Windin ohella myös These Are The Days Of Our Lives on Rogerin biisi niin sävellyksen kuin sanoituksenkin osalta. The Show Must Go Onin sävellysprosessissa Freddiellä ei myöskään ollut osaa, mutta hän sanoitti biisin Brianin kanssa.

        Monista kirjoista ja haastatteluista voi kyllä lukea, että "written by Queen" ei ollut loppuaikoina pelkkä fraasi. Bändi teki huomattavasti enemmän yhteistyötä varsinkin sanoituksen ja sovituksen saralla tämä näkyy mielestäni positiivisella tavalla lopputuloksesta.


      • Sammy who was low
        Soul Brother kirjoitti:

        Stone Cold Crazy ei ollut Smilen biisi vaan Freddein aikaisemman bändin Wreckagen biisi 60-luvun lopulta. Biisi koki monia muutoksia ja siksi Queen päätti lopulta jakaa tekijäkrediitit.

        Innuendolla on myös Brianin biisejä. Headlong ja I Can't Live With You oli alunperin tarkoitettu Back To The Light -levylle. Ride The Wild Windin ohella myös These Are The Days Of Our Lives on Rogerin biisi niin sävellyksen kuin sanoituksenkin osalta. The Show Must Go Onin sävellysprosessissa Freddiellä ei myöskään ollut osaa, mutta hän sanoitti biisin Brianin kanssa.

        Monista kirjoista ja haastatteluista voi kyllä lukea, että "written by Queen" ei ollut loppuaikoina pelkkä fraasi. Bändi teki huomattavasti enemmän yhteistyötä varsinkin sanoituksen ja sovituksen saralla tämä näkyy mielestäni positiivisella tavalla lopputuloksesta.

        "Headlong ja I Can't Live With You oli alunperin tarkoitettu Back To The Light -levylle"

        Kertooko tarina kuinka nuo kappaleet sitten päätyivät kuitenkin Queenille?


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Esimerkkeinä tästä mainittakoon Breakthru ja Show Must Go On. Suuri syy päätökseen oli varmasti se, että rojaltit voitiin jakaa tasaisesti ja kaikki tekivät töitä yhteisen edun nimissä."

        Jostain lähteestä olisin kuullut sellaista, että Breakthru olisi muuten Rogerin teos mutta alku oli Freddien tekele. Alkuhan on keskeneräiseksi jääneen Freddien tekemän "New life is born"-biisin alku, tehty samoissa sessioissa I Guess We're Fallin Outin kanssa. Show Must Go Onia on välillä sanottu Brianin tekemäksi, välillä taas Freddien sanoittamaksi ja koko bändin yhdessä säveltämäksi, välillä taas joksikin ihan muuksi.

        "Freddietä varmaan vähän harmitti, kun hän oli muokannut A Kind of Magicista salonkikelpoisen hitin ja Roger piti rojaltit yksin itsellään."

        Sama varmasti The Prophets Songin suhteen, jossain vaiheessahan tuli esiin että Freddielle tyypillinen kuoro-osuus ks. biisissä on lähes varmasti Freddien kynästä.

        Ensimmäinen koko bändille merkattu biisihän on Stone Cold Crazy, tosin mielenkiintoiseksi asian tekee se, että joidenkin lähteiden mukaan Queen olisi heittänyt sitä keikoillaan jo ennenkuin John liittyi bändiin. Mene ja tiedä...

        "Sama varmasti The Prophets Songin suhteen, jossain vaiheessahan tuli esiin että Freddielle tyypillinen kuoro-osuus ks. biisissä on lähes varmasti Freddien kynästä."

        Mielestäni Prophet’s Songin väliosa ei ole mitenkään tyypillistä Freddietä, vaan nimenomaan Brianille tyypillistä kaikuefektillä kikkailua (vrt. Brighton Rock ja Now I’m Here). Kuoro-osio muistuttaa huomattavasti enemmän Brighton Rockin kitarasooloa, jossa harmoniat rakentuvat myös kaikua hyväksikäyttämällä, kuin mitään Freddien säveltämää kuoro-osuutta.

        Keikoillahan Prophet’s Songin väliosio kehittyi sitten aivan eri suuntaan, ja on selvästi kuultavissa, miten Freddien ja Brianin kikkailusta pikkuhiljaa muodostuu Get Down Make Loven psykedeelinen välisoitto. Joillain keikoilla Freddie liitti "joikuosioon" myös elementtejä You Take My Breath Awayn introsta.

        Mutta vaikea on sanoa, miten paljon Prophet’s Songin melodisista ideoista syntyi yhteisistä improvisaatioista, miten paljon biisistä taas oli "valmiina Brianin päässä". Freddie saattoi tuoda omia ideoitaan mukaan Prophet’s Songin väliosioon aivan samoin kuin Brian kirjoitti kitarasooloja muiden biiseihin. Pääasiallisesti kyseessä on kuitenkin Brianin biisi.


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Headlong ja I Can't Live With You oli alunperin tarkoitettu Back To The Light -levylle"

        Kertooko tarina kuinka nuo kappaleet sitten päätyivät kuitenkin Queenille?

        "Kertooko tarina kuinka nuo kappaleet sitten päätyivät kuitenkin Queenille?"

        Muistelisin (korjatkaa, jos olen väärässä), että Brian soitti tekemiään demoja muille Innuendo-sessioilla, ja muut pitivät näistä kahdesta biisistä ja saivat Brianin vakuuttuneeksi, että ne kuulostaisivat hyviltä Queen-levyllä. (Viisas päätös mielestäni, sillä Brianin hento ääni ei koskaan ole ollut parhaimmillaan kovissa rock-biiseissä.)


      • Sammy who was low

      • Sammy who was low

        "Freddietä varmaan vähän harmitti, kun hän oli muokannut A Kind of Magicista salonkikelpoisen hitin ja Roger piti rojaltit yksin itsellään."

        Queenin biisien yhteydessä muuten mainitaan aina säveltäjä ja sanoittaja, mutta ei koskaan sovittajaa (paitsi nyt kun kerroit tuon A Kinf Of Magicin). Onko siis syytä olettaa, että kaikki neljä sovittivat kappaleet yhdessä, vai että kappaleen tekijä toimi aina kapellimestarina, vai että levyn tuottaja hoito sovituspuolen?

        Miten se sitten meni? Olisiko sinulla AKOMin lisäksi tietoa muista kappaleista että oliko joku yksittäinen sovittaja joka kuitenkaan ei ollut säveltäjä? (sorry jos olin liian sekava)


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Freddietä varmaan vähän harmitti, kun hän oli muokannut A Kind of Magicista salonkikelpoisen hitin ja Roger piti rojaltit yksin itsellään."

        Queenin biisien yhteydessä muuten mainitaan aina säveltäjä ja sanoittaja, mutta ei koskaan sovittajaa (paitsi nyt kun kerroit tuon A Kinf Of Magicin). Onko siis syytä olettaa, että kaikki neljä sovittivat kappaleet yhdessä, vai että kappaleen tekijä toimi aina kapellimestarina, vai että levyn tuottaja hoito sovituspuolen?

        Miten se sitten meni? Olisiko sinulla AKOMin lisäksi tietoa muista kappaleista että oliko joku yksittäinen sovittaja joka kuitenkaan ei ollut säveltäjä? (sorry jos olin liian sekava)

        "Miten se sitten meni? Olisiko sinulla AKOMin lisäksi tietoa muista kappaleista että oliko joku yksittäinen sovittaja joka kuitenkaan ei ollut säveltäjä?"

        Joo, Queenin käytäntö merkata biisi säveltäjän sanoittajan mukaan oli varsin yksioikoinen ja oli johtaa lopulta siihen, että kaverit eivät juuri toisiaan auttaneet. Freddie oli muokannut sekä Radio Ga Gan (sanat ja sovitus) että Magicin (sovitus) hiteiksi, mutta Roger piti kiinni bändin sisäisestä säännöstä, jonka mukaan biisit olivat hänen. Siinä kai pääasiallinen syy, miksi Miraclesta eteenpäin kaikki oli "written by Queen".

        Muista biiseistä: Monet Deacon/Mercury -sävellyksistä on alunperin Johnin biisejä, jotka Freddie muokkasi uuteen uskoon. Toisin kuin Roger, John antoi osan kunniasta Freddielle.

        Taylor/May -biiseistä ainakin Thank God It's Christmas on Rogerin säveltämä. Brian auttoi sanoituksessa (kertosäe-> Roger tuskin olisi antanut biisille noin uskonnollissävytteistä nimeä) ja sovituksessa.

        Tuottajien vaikutus biiseihin? - Ainakin David Richards otti aktiivisesti osaa biisien sovituksiin, muista en tiedä.


      • Sammy who was low
        Soul Brother kirjoitti:

        "Miten se sitten meni? Olisiko sinulla AKOMin lisäksi tietoa muista kappaleista että oliko joku yksittäinen sovittaja joka kuitenkaan ei ollut säveltäjä?"

        Joo, Queenin käytäntö merkata biisi säveltäjän sanoittajan mukaan oli varsin yksioikoinen ja oli johtaa lopulta siihen, että kaverit eivät juuri toisiaan auttaneet. Freddie oli muokannut sekä Radio Ga Gan (sanat ja sovitus) että Magicin (sovitus) hiteiksi, mutta Roger piti kiinni bändin sisäisestä säännöstä, jonka mukaan biisit olivat hänen. Siinä kai pääasiallinen syy, miksi Miraclesta eteenpäin kaikki oli "written by Queen".

        Muista biiseistä: Monet Deacon/Mercury -sävellyksistä on alunperin Johnin biisejä, jotka Freddie muokkasi uuteen uskoon. Toisin kuin Roger, John antoi osan kunniasta Freddielle.

        Taylor/May -biiseistä ainakin Thank God It's Christmas on Rogerin säveltämä. Brian auttoi sanoituksessa (kertosäe-> Roger tuskin olisi antanut biisille noin uskonnollissävytteistä nimeä) ja sovituksessa.

        Tuottajien vaikutus biiseihin? - Ainakin David Richards otti aktiivisesti osaa biisien sovituksiin, muista en tiedä.

        "Freddie oli muokannut sekä Radio Ga Gan (sanat ja sovitus) että Magicin (sovitus) hiteiksi, mutta Roger piti kiinni bändin sisäisestä säännöstä, jonka mukaan biisit olivat hänen."

        Rogerin sovitus AKOMista on äänitetty (Higlanderin loppu), mutta löytyykö alkuperäistä Radio Gagaa audiomuodossa mistään?


      • Sammy who was low
        Soul Brother kirjoitti:

        "Miten se sitten meni? Olisiko sinulla AKOMin lisäksi tietoa muista kappaleista että oliko joku yksittäinen sovittaja joka kuitenkaan ei ollut säveltäjä?"

        Joo, Queenin käytäntö merkata biisi säveltäjän sanoittajan mukaan oli varsin yksioikoinen ja oli johtaa lopulta siihen, että kaverit eivät juuri toisiaan auttaneet. Freddie oli muokannut sekä Radio Ga Gan (sanat ja sovitus) että Magicin (sovitus) hiteiksi, mutta Roger piti kiinni bändin sisäisestä säännöstä, jonka mukaan biisit olivat hänen. Siinä kai pääasiallinen syy, miksi Miraclesta eteenpäin kaikki oli "written by Queen".

        Muista biiseistä: Monet Deacon/Mercury -sävellyksistä on alunperin Johnin biisejä, jotka Freddie muokkasi uuteen uskoon. Toisin kuin Roger, John antoi osan kunniasta Freddielle.

        Taylor/May -biiseistä ainakin Thank God It's Christmas on Rogerin säveltämä. Brian auttoi sanoituksessa (kertosäe-> Roger tuskin olisi antanut biisille noin uskonnollissävytteistä nimeä) ja sovituksessa.

        Tuottajien vaikutus biiseihin? - Ainakin David Richards otti aktiivisesti osaa biisien sovituksiin, muista en tiedä.

        "Toisin kuin Roger, John antoi osan kunniasta Freddielle."

        Jostain olen lukenut, että Freddie olisi ollut bändin alkuaikoina Johnille vähän niinkuin isoveli (vaikka nämä kaksi eivät Queenin ulkopuolella juurikaan tapailleet), joten varmasti hän tämän(kin) vuoksi ajatteli Freddietä.


      • Soul Brother
        Sammy who was low kirjoitti:

        "Freddie oli muokannut sekä Radio Ga Gan (sanat ja sovitus) että Magicin (sovitus) hiteiksi, mutta Roger piti kiinni bändin sisäisestä säännöstä, jonka mukaan biisit olivat hänen."

        Rogerin sovitus AKOMista on äänitetty (Higlanderin loppu), mutta löytyykö alkuperäistä Radio Gagaa audiomuodossa mistään?

        "löytyykö alkuperäistä Radio Gagaa audiomuodossa mistään?"

        Kai se on niissä kuuluisissa Queenin arkistoholveissa, joiden avaimet Brian on nielaissut:).

        The Works -sessioiden demoja on muutenkin aika vähän liikeellä fanien keskuudessa (itellä vain kaksi aitoa se surullisenkuuluisa ITTWWC:n feikki pianodemo). Tai ehkä mulla ei ole vaan ollut mitään riittävän harvinaista vaihdettavaa, jotta niitä olisi mulle tarjottu:(. Pitää vain toivoa, että GaGakin jostain ilmaantuisi.


      • Sammy who was low
        Soul Brother kirjoitti:

        "Kertooko tarina kuinka nuo kappaleet sitten päätyivät kuitenkin Queenille?"

        Muistelisin (korjatkaa, jos olen väärässä), että Brian soitti tekemiään demoja muille Innuendo-sessioilla, ja muut pitivät näistä kahdesta biisistä ja saivat Brianin vakuuttuneeksi, että ne kuulostaisivat hyviltä Queen-levyllä. (Viisas päätös mielestäni, sillä Brianin hento ääni ei koskaan ole ollut parhaimmillaan kovissa rock-biiseissä.)

        Eikös Brianille tullut avioero juurikin tuolloin 80- ja 90-lukujen taitteessa? Meinaan voisin kuvitella että ICLWY käsittelisi jotenkin hänen siihen liittyviä tunteitaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2146
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2011
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1408
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe