Gallup itä-uusimaalaisille!

Kallupisti...

Uraanikaivos? Hyvä vai huono asia? Perusteluja?

Minusta se olisi hyvä asia, mutta vain jos toimintaa harjoittaisi suomalainen yritys. Tuo ranskalainen firma on käsittääkseni hieman hämäräperäinen putiikki.

9

1264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teollisuustoimintaa

      yleisesti vois kaivata, mutta olet varmaan perehtynyt millä tuottavuusprosentilla uraania louhitaan ja mitä sen puhdistukseen käytetään. Lopputuloksena on muutamaksi kymmeneksituhanneksi vuodeksi asumiskelvottomaksi tuhoutunut alue...

      • Kallupisti...

        Uraani ei säteile luonnossa paljoakaan, luultavasti saisit kännykästäsi enemmän säteilyä kuin uraanilouhoksesta vaikka louhos olisi pihallasi...

        Luonnollisesti louhinta aiheuttaa ympäristöongelmia mutta ne jäisivät hyvin paikallisiksi (asun muuten itse hyvin lähellä mahdollisen kaivoksen sijoituspaikkaa) ja kunhan ympäristönsuojelusäännöksiä noudatetaan tarkasti niin oikeastaan vain itse monttu muuttuu asumiskelvottomaksi. Kukapa nyt kuopassa viitsisi asua...

        Ranskalaisfirman moraaliin en kuitenkaan luota, niiden on niin helppoa luikahtaa takaisin kotimaahansa kun toiminta loppuu ja jättää siivoaminen meille. Toiminnan pitäisi olla kotimaisen yrityksen tai vaikkapa valtion hallussa ja valvonta täytyy luonnollisesti hoitaa viimeisen päälle.

        Tuossa hieman tietoa uraanin louhinnasta ja käytöstä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ydinpolttoainekierto


      • monta
        Kallupisti... kirjoitti:

        Uraani ei säteile luonnossa paljoakaan, luultavasti saisit kännykästäsi enemmän säteilyä kuin uraanilouhoksesta vaikka louhos olisi pihallasi...

        Luonnollisesti louhinta aiheuttaa ympäristöongelmia mutta ne jäisivät hyvin paikallisiksi (asun muuten itse hyvin lähellä mahdollisen kaivoksen sijoituspaikkaa) ja kunhan ympäristönsuojelusäännöksiä noudatetaan tarkasti niin oikeastaan vain itse monttu muuttuu asumiskelvottomaksi. Kukapa nyt kuopassa viitsisi asua...

        Ranskalaisfirman moraaliin en kuitenkaan luota, niiden on niin helppoa luikahtaa takaisin kotimaahansa kun toiminta loppuu ja jättää siivoaminen meille. Toiminnan pitäisi olla kotimaisen yrityksen tai vaikkapa valtion hallussa ja valvonta täytyy luonnollisesti hoitaa viimeisen päälle.

        Tuossa hieman tietoa uraanin louhinnasta ja käytöstä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ydinpolttoainekierto

        tonnia pitää käsitellä, että saadaan kilo uraania? Kuinka paljon käytetään mm. rikkihappoa kilon puhdistamiseen? Kuinka moninkertaiseksi liikenne kasvaisi, sekä määrän että painon suhteen? Siinäpä muutama kysymys pohdittavaksi. Oletko muuten koskaan käynyt esim. itäsaksalaisen hylätyn avolouhoksen luona?


      • Kallupisti...
        monta kirjoitti:

        tonnia pitää käsitellä, että saadaan kilo uraania? Kuinka paljon käytetään mm. rikkihappoa kilon puhdistamiseen? Kuinka moninkertaiseksi liikenne kasvaisi, sekä määrän että painon suhteen? Siinäpä muutama kysymys pohdittavaksi. Oletko muuten koskaan käynyt esim. itäsaksalaisen hylätyn avolouhoksen luona?

        Esimerkiksi hiileen verrattuna uraani/ydinvoima on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto niin hyötysuhteeltaan kuin ympäristövaikutuksiltaankin. Siitä tosiasiasta et pääse mihinkään.

        Tietysti olisi parasta jos ihmiskunta oppisi säästämään energiaa ja käyttämään aurinko- tai tuulivoimaa, mutta se on utopiaa...

        Miksi minun pitäisi käydä itäsaksalaisella hylätyllä avolouhoksella? Tässä on kyse Suomalaisesta louhoksesta ja suomalaisia louhoksia olen nähnyt kymmenittäin, niin toiminnassa olevia kuin "hylättyjäkin". Suomessa avolouhosta ei hylätä, täällä tuupataan montun reunalle kertynyt sivukivi takaisin monttuun ja ympäristö maisemoidaan. Näin ainakin käsittääkseni on ohjeet annettu. Kaivostoiminnan harjoittaja on velvollinen siivoamaan jälkensä.

        Oletko itse käynyt suomalaisella avolouhoksella? Oletko käynyt edes itäsaksalaisella avolouhoksella...?


      • käytön
        Kallupisti... kirjoitti:

        Esimerkiksi hiileen verrattuna uraani/ydinvoima on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto niin hyötysuhteeltaan kuin ympäristövaikutuksiltaankin. Siitä tosiasiasta et pääse mihinkään.

        Tietysti olisi parasta jos ihmiskunta oppisi säästämään energiaa ja käyttämään aurinko- tai tuulivoimaa, mutta se on utopiaa...

        Miksi minun pitäisi käydä itäsaksalaisella hylätyllä avolouhoksella? Tässä on kyse Suomalaisesta louhoksesta ja suomalaisia louhoksia olen nähnyt kymmenittäin, niin toiminnassa olevia kuin "hylättyjäkin". Suomessa avolouhosta ei hylätä, täällä tuupataan montun reunalle kertynyt sivukivi takaisin monttuun ja ympäristö maisemoidaan. Näin ainakin käsittääkseni on ohjeet annettu. Kaivostoiminnan harjoittaja on velvollinen siivoamaan jälkensä.

        Oletko itse käynyt suomalaisella avolouhoksella? Oletko käynyt edes itäsaksalaisella avolouhoksella...?

        hyötysuhteen vertailua, vaan ihan louhimisen haittoja. Kysymykseni louhoksella käymisestä oli ihan aito kysymys eikä mitään veetuilua. En tarkoittanut mitään "on tässä muutakin kierretty kuin tahkoa" -juttua, vaan sitä, että ainakin minulle tuollaisen kilometrien mittaisen ja 200 m syvän louhoksen näkeminen oli "aika" pysäyttävä kokemus. Se onko se hylätty tai ei, ei ole merkittävää.


      • Kallupisti...
        käytön kirjoitti:

        hyötysuhteen vertailua, vaan ihan louhimisen haittoja. Kysymykseni louhoksella käymisestä oli ihan aito kysymys eikä mitään veetuilua. En tarkoittanut mitään "on tässä muutakin kierretty kuin tahkoa" -juttua, vaan sitä, että ainakin minulle tuollaisen kilometrien mittaisen ja 200 m syvän louhoksen näkeminen oli "aika" pysäyttävä kokemus. Se onko se hylätty tai ei, ei ole merkittävää.

        minä olen alusta lähtien myöntänyt, että louhinta aiheuttaa ympäristöongelmia. Sehän on päivänselvää. Mutta asialla on niin monta puolta, sinä katsot sitä yhdeltä kantilta ja minä toiselta. Kumpikin lienemme omalla tavallamme oikeassa...

        Taisin takertua vähän turhan innokkaasti noihin louhoksilla vierailuihin, tarkoitukseni ei ollut loukata eikä sinun kysymyksesikään ollut loukkaava. Innostuin vain hieman liikaa. Anteeksi.

        Onhan tuollainen iso avolouhos kyllä aika rujon näköinen. En kuitenkaan pidä sitä monttua sellaisenaan minään vakavana ympäristörikoksena. Suurempi uhka ovatkin nuo mainitsemasi rikastusmenetelmät. Eniten olen kuitenkin huolissani sen ranskalaisyhtiön tekemisistä, kuulin jostain ettei sillä välttämättä ole aina puhtaat jauhot pussissaan... Mutta uraanin louhiminen on mielestäni ihan hyväksyttävää kunhan ympäristö- ja vastuukysymykset saadaan varmasti selvitettyä. Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää...

        Nyt on nukkumaanmenon aika. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta ja hyvää yötä!


      • nostan
        Kallupisti... kirjoitti:

        minä olen alusta lähtien myöntänyt, että louhinta aiheuttaa ympäristöongelmia. Sehän on päivänselvää. Mutta asialla on niin monta puolta, sinä katsot sitä yhdeltä kantilta ja minä toiselta. Kumpikin lienemme omalla tavallamme oikeassa...

        Taisin takertua vähän turhan innokkaasti noihin louhoksilla vierailuihin, tarkoitukseni ei ollut loukata eikä sinun kysymyksesikään ollut loukkaava. Innostuin vain hieman liikaa. Anteeksi.

        Onhan tuollainen iso avolouhos kyllä aika rujon näköinen. En kuitenkaan pidä sitä monttua sellaisenaan minään vakavana ympäristörikoksena. Suurempi uhka ovatkin nuo mainitsemasi rikastusmenetelmät. Eniten olen kuitenkin huolissani sen ranskalaisyhtiön tekemisistä, kuulin jostain ettei sillä välttämättä ole aina puhtaat jauhot pussissaan... Mutta uraanin louhiminen on mielestäni ihan hyväksyttävää kunhan ympäristö- ja vastuukysymykset saadaan varmasti selvitettyä. Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää...

        Nyt on nukkumaanmenon aika. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta ja hyvää yötä!

        hattua sinulle, monestakin syystä. Toivottavasti palaat asiaan ja moni muukin.


    • TÄNNE VAAN

      Se olisi loistavaa kun saatais tänne uraanikaivos. ei tartteis tuottaa muualta.
      Ja muutenkin hyvä juttu kun itselläni on maata tarpeeksi kaukana siitä alueesta minne sitä suunnitellaan, niin mikäs siinä. VITTU KERMAPERSEET MYY TÄN SUOMEN JA RAHAN TAKIA. JA SE VITUN GLOBALISAATIO.
      Mun maita ei vietäis sotimatta. Ranskikset sais kuulan ottaan ja kaikkin ne suomalaiset apurit kanssa. poliisit tulis ja nekin lähtis tsup tsup..
      Lopuksi ampuisin protestiksi itseni ja räjäyttäisi taloni ja kylväisin mettän miinoja täyteen..

    • tulee

      ikinä sitä. eli en usko. Näin lähelle hesaa ei rikastamoa tai avolouhosta saa tehdä ikinä pölyhaittojen takia. Jos se taas toimii maanalla, se ei hirveesti sitten häiritsekkään paikallisia, tervetuloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe