Mistä laadukkaat ikkunat vanhaan taloon? Tähän mennessä tarjouksia pyydetty Tiivi, Pihla, Karelia ikkuna, Liperin ikkuna. Onko kellään kokemusta alavus ikkunoista? Mitä suosittelisitte?
Mistä laadukkaat puu-alumiini ikkunat?
23
9111
Vastaukset
- puu-alumiini-
ikkunat vanhaan taloon?
Kysäiseppäs Sydänpuu nimisestä firmasta ja unohda se alumiini... - Maukka
Kannattaa kattoa niitä leikkauskuvia ikkunoista, että miten lasi on kiinni ja onko puu ja alumiini tiukasti yhdessä(elää lämpötilan vaihtuessa eri tahtiin). Myös ulommaisen lasin kiinnityksessä on eroja, jotkut laittavat puulistan ikkunan takapuolelle ja joillakin se on alumiiniprofiilissa sisällä. Tiivin patentoitu sälekaihdin ei ehkä ole niin hyvä kuin sanotaan, muoviset hammasrattaat kuluvat ja korkean ikkunan kaihtimet, kun vetää ylös, niin ei naru mahdu siihen potikkaan. Domus ja Pihla ja Fenestra vakuttais minun mielestä asiallisilta, Pihla täysin kotimainen, Fenestraa tehdään myös "itä-suomessa". Ja tietenki u-arvo kertoo jotain.
- svea mamman ikkuna
Pihla ei yllätys yllätys olekaan enää "täysin"
suomalainen, ostamalla kyseiset ikkunat, valutat
eurosi ruotsalaisen pääomasijoittajat kruunukassaan...
- Puuseppä JV
Olen itse juuri hankkimassa ikkunoita talooni ja olen kilpailuttanut monta. Fenestra,Karvia, Skaala, Pihla, Tiivi, Fiini-ikkunat ja Alavus ikkunat olen myös katsonut muiten kuten domuksen ja lammin ikkunoita mutta olen tullut vakaasti siihen mielipiteeseen koska puuseppänä itse tiedän kuinka puu käyttäytyy ja miten alumiini liikkuu ja johtaa lämpöä, että Pihla ja Tiivi ikkunoilla on paras rakenne tässä tapauksessa ehkä Pihlalla vielä parempi.
Puu ja alumiini eivät kosketa toisiinsa lainkaan ne elää ja liikkuu erillään ja mikä parasta niissä on kunnon tuuletus raot ymp. ikkunaa, pihlalla on muuten vankempi ulkopuite.
Hinta haitari on melko pieni näiden kesken paitsi Tiivi joka on ylivoimaisesti kallein,
Pihlan saa melkein samaan kuin muutkin mutta tässä kannattaa hiukan maksaa laadusta. (5200- 7000 €)
Myös pihlan ovet ovat paksut ja U arvoltaan parhaasta päästä. - Vanhempi suunnittelija
Kysy nyt Kuhmon ikkunoitakin. Niillä on ainakin kunnollista ikihonkaa saatavana.
- ikkuna-asentaja
Skaala ehdottomasti. Paras laatu ja hintakin kohdallaan.
- mutta
Skaalalla on vientituote eli "dreh kipp" tai "tilt and turn" ikkuna ihan laadukas, mutta
kotomaan markkinan MSE tehokkaati ja halvalla tehty bulkkituote
- peukku68
oman kokemuksen perusteella muusta kuin toimituksen jömptiydestä ja viallisen lasin vaihdosta Karelia-ikkunaa. Itse ikkuna on täysin sopimaton kaksikerroksiseen taloon ja siitä seuraa lasin huurtuminen/jäätyminen. Asialle ei vaan kuulemma voi mitään ja koska tehty ohjeiden mukaan niin ei korvaus yms vastuuta asiaan sanoo tehdas, neuvoo vielä tukkimaan rakoja ongelman poistamiseksi uusissa ikkunoissa..
Muutenkin pokat ovat todella ohuet ja hennot, toisaalta tuleehan valoa enemmän. Omasta mielestäni työn jälki ei ole niin viimeisteltyä kuin esim skaalan ikkunoissa joita myös harkitsimme ja hintakin vain hieman korkeampi. Maalikin sellaista että lähti kun uretaanivaahtoa poisti poistoaineella, muualla karmit senkin kestäneet hyvin. Ulkopoka metallia paukkuu pakkasella sään kylmetessä isossa ruudussa, mutta voi olla enemmän kiinni materiaalista kuin valmistajasta?
Tätä kokemusta ei todella aiota uusia... Oma moka kun ei käyty katsomassa ikkunaa missään vaan luotettiin siihen että on laatutuote kuten kaikki muut näkemämme ikkunat joista tosin osa huomattavasti kalliimpia..- ikkunoista
Meillä on karelialta ostetut ikkunat reilut kaksi vuotta sitten. Mitään ongelimia en ole havainnut. Talo meillä on osittain kolmessa kerroksessa eikä ole myöskään jäätymistä ilmennyt.
Eiköhän talossanne ole jotain vikaa ilmastoinnin puolella jos ikkunat jäätyy eikä kukaan rakentamisen tosissaan ottava ikkunoitaan uretaanilla sotke. Ei mikään maali pysy jos ensin sotketaan uretaanilla ja sitten vielä hangataan jollain uretaanin poistoaineella sitä pois. - ....
ikkunoista kirjoitti:
Meillä on karelialta ostetut ikkunat reilut kaksi vuotta sitten. Mitään ongelimia en ole havainnut. Talo meillä on osittain kolmessa kerroksessa eikä ole myöskään jäätymistä ilmennyt.
Eiköhän talossanne ole jotain vikaa ilmastoinnin puolella jos ikkunat jäätyy eikä kukaan rakentamisen tosissaan ottava ikkunoitaan uretaanilla sotke. Ei mikään maali pysy jos ensin sotketaan uretaanilla ja sitten vielä hangataan jollain uretaanin poistoaineella sitä pois.Ei mikään maali kestä tuota ainetta, joten turha sitä on ikkunanvalmistajaa syyttää, ehkä enemmän oma moka, jos uretaania joka paikkaan roiskii.
- Mitäs muuta odotit ?
Huippulaatuako alehinnoilla ;D
- kannattanut
Teidän olisi varmaan kannattunut hankkia pihlan tai fenestran ikkunat ei olisi ainakaan TM testauksen mukaan ollut ikkunoissa pelkkää huurtumista, olis saanut kahvivedenkin mukaan.
Lähes kaikki valmistajat muuten maalaa samanlaisilla maaleilla ikkunansa ainakin esitteiden mukaan. Meidän karelia-merkkisissä ikkunoissa eikä asennuksessakaan ole kyllä mitään valittamista ja talo on tuulisella paikalla oleva kerrostalo.On vedet pysynyt ulkopuolella kuten osakas-esittelyssä näytetty testaustuloskin osoitti. - ikkunaremppamies
.... kirjoitti:
Ei mikään maali kestä tuota ainetta, joten turha sitä on ikkunanvalmistajaa syyttää, ehkä enemmän oma moka, jos uretaania joka paikkaan roiskii.
poistoainetta käytetään kyllä todella yleisesti koska usein sitä urtsua menee muaallekkin kuin toivottuun paikkaa. Se itseasiassa on ihan sitä varten. Ikinä en ole kuullut ettei ikkunan maali olisi sitä kestänyt, mutta nyt kuulin jo muualtakin samaa.
Ongelmaahan ei ole jos rako on riittävä, mutta kun aina ei ole.. - peukku68
siis tämä ikkunaongelma ei ole meillä ja karelialla vaan muillakin. Kyseinen ikkunamalli on ihan tyyppikuvien mukainen ja sitä on tehnyt kymmenet pikkupuljut ympäri maata ja isommatkin ns merkkitehtaat ihan samalal tavalla. Ongelmaa ei ole kuin tietyntyyppisessä kaksikerroksisessa talossa ei siis edes puolitoistasessa. Ilmiön nimi on savupiippuilmiö ja se johtuu ilman kulkemisesta kerroksesta toiseen ja siitä seuraavasta paineen muutoksesta rakennuksen sisällä ilman kylmetessä. Ilmiö on tunnettu ja todellinen jo viisikymmentäluvulla rakennusmestareille opetettu asia.. Kyseistä mallia ei ilmeisesti enää tehdä misään juuri mm tuon ongelman takia.
Jos hinta ja laatu kulkee käsikkäin edelleen jonkun mielestä, niin siitä vaan kalleinta ostamaan.. Virheemme edelleen oli se että emme tutustuneet edes silmämääräisesti kyseisen valmistajan ikkunaan. Maali ja rakenne olivat silmin havaittavissa erilaiseksi...
Uretaania menee väkisinkin vaikka minne jos muurari ei osaa mittoja eli muutama ulkopuolisen tekemä ikkuna-aukko oli liian ahtaita jolloin urtsua oli muuallakin ja varsinkin muualla kuin toivotuissa paikoissa.. Yhdelläkään työmaalla ei ole vielä käynyt niin ettei ikkuna tuota ainetta kestä. Maalillehan se on täysin vaaratonta ainesosiltaan..
Ja nälvijöille vaan tiedoksi että muutama moka voi talotyömaalla tulla ihan kaikkein viisaimmallekkin joten ostakaa vaan se älväri niin ei ole ongelmaa oman työn mokissa!! Ainakin uskallaan myöntää mitä tuli töpättyä.. - ooooo
peukku68 kirjoitti:
siis tämä ikkunaongelma ei ole meillä ja karelialla vaan muillakin. Kyseinen ikkunamalli on ihan tyyppikuvien mukainen ja sitä on tehnyt kymmenet pikkupuljut ympäri maata ja isommatkin ns merkkitehtaat ihan samalal tavalla. Ongelmaa ei ole kuin tietyntyyppisessä kaksikerroksisessa talossa ei siis edes puolitoistasessa. Ilmiön nimi on savupiippuilmiö ja se johtuu ilman kulkemisesta kerroksesta toiseen ja siitä seuraavasta paineen muutoksesta rakennuksen sisällä ilman kylmetessä. Ilmiö on tunnettu ja todellinen jo viisikymmentäluvulla rakennusmestareille opetettu asia.. Kyseistä mallia ei ilmeisesti enää tehdä misään juuri mm tuon ongelman takia.
Jos hinta ja laatu kulkee käsikkäin edelleen jonkun mielestä, niin siitä vaan kalleinta ostamaan.. Virheemme edelleen oli se että emme tutustuneet edes silmämääräisesti kyseisen valmistajan ikkunaan. Maali ja rakenne olivat silmin havaittavissa erilaiseksi...
Uretaania menee väkisinkin vaikka minne jos muurari ei osaa mittoja eli muutama ulkopuolisen tekemä ikkuna-aukko oli liian ahtaita jolloin urtsua oli muuallakin ja varsinkin muualla kuin toivotuissa paikoissa.. Yhdelläkään työmaalla ei ole vielä käynyt niin ettei ikkuna tuota ainetta kestä. Maalillehan se on täysin vaaratonta ainesosiltaan..
Ja nälvijöille vaan tiedoksi että muutama moka voi talotyömaalla tulla ihan kaikkein viisaimmallekkin joten ostakaa vaan se älväri niin ei ole ongelmaa oman työn mokissa!! Ainakin uskallaan myöntää mitä tuli töpättyä..Ensinnäkin kaikissa talotyypeissä toimii suomalainen ikkunarakenne mikäli ilmastointi toimii oikein ja karmit on asennettu niin että joka puolella on sama käyntivälys ja tiivisteet on paikallaan. Ja toisekseen ei minkään valmistajan ikkunat kestä tuota uretaaninpoistoainetta. Kyllä se niin on että nyky päivänä kaikilla tehtailla on samat maalit käytössä ja muutenkin ikkunarakenne poikkeaa erittäin vähän toisistaan. Tuon tyyppiset ongelmat syntyy yleensä kun kaiken maailman ns. omatoimi rakentajat joilta puuttuu rakentamisen ammattitaito yrittää tuhertaa ja kun ei onnistu yritetään etsiä vikoja tavarantoimittajista ym. Kannatta antaa rakentaminen sellaisille joilla on kokemusta rakentamisesta ja jotka on siihen koulutettu.
- peukku68
ooooo kirjoitti:
Ensinnäkin kaikissa talotyypeissä toimii suomalainen ikkunarakenne mikäli ilmastointi toimii oikein ja karmit on asennettu niin että joka puolella on sama käyntivälys ja tiivisteet on paikallaan. Ja toisekseen ei minkään valmistajan ikkunat kestä tuota uretaaninpoistoainetta. Kyllä se niin on että nyky päivänä kaikilla tehtailla on samat maalit käytössä ja muutenkin ikkunarakenne poikkeaa erittäin vähän toisistaan. Tuon tyyppiset ongelmat syntyy yleensä kun kaiken maailman ns. omatoimi rakentajat joilta puuttuu rakentamisen ammattitaito yrittää tuhertaa ja kun ei onnistu yritetään etsiä vikoja tavarantoimittajista ym. Kannatta antaa rakentaminen sellaisille joilla on kokemusta rakentamisesta ja jotka on siihen koulutettu.
sulla on ainakin luetun ymmärryksessä ongelmaa..
Sama rakenne siis edelleen oli muillakin ja sama ongelma edelleenkin tuli muillakin, mutta isommat tehtaat vaihtoivat ikkunoita kaikessa hiljaiseuudessa joillekkin.. Kyse siis vain ja ainoastaan kaksikeroksisessa talossa tietyin edellytyksin.
Jos kaikki talot olisivatkin samanlaisia niin kaikki toimisi samalla tavalla, mutta kun ei ole. Ja jos meilläkin portaat olisi eri kohdassa niin ongelmaa olsii vain ehkä toisella sivulla taloa jos sielläkään, mutta nyt keskellä tönöä on..
Talon rakentaminen on ihan helppoa ja onnistuu sultakin jos vain teet niin kuin viisaammat käskee jos et itse osaa. Se ei ole mitään salatiedettä ja niillä kaiken osaavilla on yleensä eniten mokia taloissan ja tietoa kysyvillä vähiten.. kokemus ei kuitenkaan koskaan ole haitaksi näissäkään hommissa!
Mutta mikäpä minä olen sanomaan noin tietävälle ihmiselle mistään mitään, luotan vain siihen mitä muut sanoo jos siinä on järkeä joidenkin toistenkin mielestä. Sillävälin asentelen lisää ikkunoita kun siitä kerran palkkaa maksetaan.. - taas selvis.
peukku68 kirjoitti:
sulla on ainakin luetun ymmärryksessä ongelmaa..
Sama rakenne siis edelleen oli muillakin ja sama ongelma edelleenkin tuli muillakin, mutta isommat tehtaat vaihtoivat ikkunoita kaikessa hiljaiseuudessa joillekkin.. Kyse siis vain ja ainoastaan kaksikeroksisessa talossa tietyin edellytyksin.
Jos kaikki talot olisivatkin samanlaisia niin kaikki toimisi samalla tavalla, mutta kun ei ole. Ja jos meilläkin portaat olisi eri kohdassa niin ongelmaa olsii vain ehkä toisella sivulla taloa jos sielläkään, mutta nyt keskellä tönöä on..
Talon rakentaminen on ihan helppoa ja onnistuu sultakin jos vain teet niin kuin viisaammat käskee jos et itse osaa. Se ei ole mitään salatiedettä ja niillä kaiken osaavilla on yleensä eniten mokia taloissan ja tietoa kysyvillä vähiten.. kokemus ei kuitenkaan koskaan ole haitaksi näissäkään hommissa!
Mutta mikäpä minä olen sanomaan noin tietävälle ihmiselle mistään mitään, luotan vain siihen mitä muut sanoo jos siinä on järkeä joidenkin toistenkin mielestä. Sillävälin asentelen lisää ikkunoita kun siitä kerran palkkaa maksetaan..Siellä taas yrittää jonkun ikkunatehtaan myyjä tai asentaja epätoivoisesti oikein nimellä mainiten mollata toisia.
Eikö työ riitä kun tuolle tasolle pitää alentua?
- Ikkuna-Andy
Meidän taloyhtiöömme vaihdettiin syystalvella uudet ikkunat. Entiset olivat kokopuiset rakennusvuodelta 1975 ja olivat osin ravistuneet ulkopinnoiltaan.
Uudet alumiinipintaiset ikkunat tulivat Fenestralta. Asennusporukka laittoi ne paikalleen melkoisella vauhdilla. Kiinnitin ensimmäisenä huomiota karmien leveyteen, ne vaikuttivat lähinnä rimasta tehdyltä. Elementin aukkoon ne viritettiin muutamalla ruuvilla ja liki viiden sentin raot täytettiin uretaanivaahdolla. Listojen asennus vaati tarkkuutta, kiinnityspintaa ei ollut kuin muutama millimetri. Saranat muistuttavat Ikean kaapin saranoita.
Heti pakkaskauden alettua alkoivat ulkolasien sisäpinnat huurtua kauttaaltaan, tätä ilmiötä vanhoissa ikkunoissa ei esiintynyt. Myös huoneiston lämpötila laski ja pattereita piti säätää suuremmalle.
Mielestäni olisi kannattanut korjata/vaihtaa pelkät ulkoikkunat ja päällystää ulkopinnat alumiinilla, olisi tullut paljon halvemmaksi ja ikkunat toimisivat kunnolla. Nykyään ei ilmeisesti enää osata tehdä mitään kunnollista. Omakotitalo onkin hakusessa, sitten voin itse päättää ikkunoistani.- Ikkuna-Mckoy
Tilasin itselleni viime kesänä ikkunat Fenestran tehtaalta virosta. Sähköpostilla mitat ja tarjous saapuikin muutamassa päivässä. Tilaukseen, josta kestikin sitten melkeinpä kolmisen viikkoa, kun kuljetus kotiin saapui. Asentelin itse ikkunat paikoilleen ja nyt olenkin pitkin talvea vain pienennellyt patterieni lämpöjä, koska sitä todellakin tuntuu nyt riittävän.
Laatu todella hyvää vaikka virosta ovatkin. Ei pauku, ei vedä eikä irvistele, joten ihmettelenkin vain, miten laatueroja voi olla näinkin paljon, kun viimeaikoina on puhuttu?
Ikkunat kumminkin tehdään valmiista profiilista, joten kyseiset laatuerot eivät synny kuin asennuksessa tunaroimisessa. Älkää siis maksako turhasta....;)
Ps. halvin tarjous Suomessa 5700euroa, kun Virosta rahteineen 3800euroa. Mainitsemisen arvoista oli vielä Tiivin tarjous, joka oli kevät tarjouksena 9900euroa. - sadetta
Ikkuna-Mckoy kirjoitti:
Tilasin itselleni viime kesänä ikkunat Fenestran tehtaalta virosta. Sähköpostilla mitat ja tarjous saapuikin muutamassa päivässä. Tilaukseen, josta kestikin sitten melkeinpä kolmisen viikkoa, kun kuljetus kotiin saapui. Asentelin itse ikkunat paikoilleen ja nyt olenkin pitkin talvea vain pienennellyt patterieni lämpöjä, koska sitä todellakin tuntuu nyt riittävän.
Laatu todella hyvää vaikka virosta ovatkin. Ei pauku, ei vedä eikä irvistele, joten ihmettelenkin vain, miten laatueroja voi olla näinkin paljon, kun viimeaikoina on puhuttu?
Ikkunat kumminkin tehdään valmiista profiilista, joten kyseiset laatuerot eivät synny kuin asennuksessa tunaroimisessa. Älkää siis maksako turhasta....;)
Ps. halvin tarjous Suomessa 5700euroa, kun Virosta rahteineen 3800euroa. Mainitsemisen arvoista oli vielä Tiivin tarjous, joka oli kevät tarjouksena 9900euroa.osta erotuksella Viledoita ja pari ämpäriä... sadekausi saapuu vielä..
- varoisin????
sadetta kirjoitti:
osta erotuksella Viledoita ja pari ämpäriä... sadekausi saapuu vielä..
Ensi kerralla, kun luet tekstejä kiinnitä erityisesti huomiota ajankohtiin milloin mikäkin asia on tapahtunut;)
Eli painotan vielä, että asensin ikkunani jo viime kesänä, joten muutama vesisade ja jopa yksi trompikin on tähän mennessä taloni kohdannut.
Ihmettelen myös sitä, että jos talossasi ikkunat noinkin kovasti vuotavat, että oikein Viledaa siellä tarvitset niin kannattaisiko perehtyä hieman räystäisiin ja uudempaan kattomateriaaliin??;) - Alv;n suhteen yksityistä
Ikkuna-Mckoy kirjoitti:
Ps. halvin tarjous Suomessa 5700euroa, kun Virosta rahteineen 3800euroa. Mainitsemisen arvoista oli vielä Tiivin tarjous, joka oli kevät tarjouksena 9900euroa.kansalaista joka tavaransa hankkii muualta EU-alueelta. Vaatiiko täällä verottaja tuohon ostohintaan kuluineen 22 % arvonlisäveron päälle ?
Alv;n suhteen yksityistä kirjoitti:
kansalaista joka tavaransa hankkii muualta EU-alueelta. Vaatiiko täällä verottaja tuohon ostohintaan kuluineen 22 % arvonlisäveron päälle ?
Arvolisävero pitää yksityishenkilön maksaa, tiedä sitten miten valvonta pelaa. Jos kauppias ostaa tavaraa jälleenmyydäkseen sitä, lisää hän myös ALV:n kauppahintaan tavran vaihtaessa omistajaa.Että harhaa tai sitten veronkiertoa tuo "halpa" hinta osittain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849