Olen aloitteleva akvaarioharrastaja, minulla on ollut akvaario noin kuukauden. Löysin aamulla akvaariostani muutaman poikasen. Ovat luultavasti joko miljoonakalan tai platyn poikasia. Nyt siis kyselen että miten erotan kummanko ne ovat? Ne on noin 3-5mm pitkiä, vaalean oransseja, isosilmäisiä ja suht. pitkäpyrstöisiä. :) Miten saan ne pysymään elossa? Kiitos, jos joku viitsii vastata.
Poikasia akvaariossa
9
2772
Vastaukset
- Kaimasi
Vaalean oranssi väri viittaisi platyyn, jos akvaariostani löytyy punaisia tai oransseja platyja. Miljoonakalan poikasilla on hieman pitempi pyrstö, mutta poikasia ei erota nuorina toisistaan ellei niitä ole kasvattanut jo vähän aikaa. Miljoonakalan poikaset ovat usein myös hitusen pienempiä syntyessään kuin platyn poikaset mutta tämäkin on naaras kohtaista.
Poikaset saat pidettyä hengissä ostamassa kaupasta kelluvan poikasboxin tai soveltaa ja tehdä tällainen keksi/karkkilaatikosta, mutta sinne täytyy muistaa vaihtaa vettä altaan puolelta. Jos et saa poikasia kiinni, on hyvä lisätä akvaarion pintakasvillisuutta ja muutenkin, että poikaset pääsevät isompia karkuun kasvitiheikköihin. Muista myös tarkastella suodatinta ettei poikasia olisi sinne imeitynyt. Suodattimen imupään voi peittää sukkahousulla estääkseen poikasten menon sinne.
Poikasten ruokailusta sen verran, että ne syövät samaa ruokaa kuin vanhempansa, mutta kun ruokit isoja kaloja niin murusta ruokaa vähän pienemmäksi sormillasi, että pohjalle vajoavat pikkumuruset mahtuvat poikasten suuhun.
Toivottavasti oli apua! :) - aloittelija minäkin
hauska sattuma, mä kirjoitin alempana melkein saman viestin...
- TossuKissa
Veikkaan että platyn ovat, mutta erottaminen pienenä on hankalaa. Itselläni miljoonakalan poikaset on harmaita ja miekkapyrstöt sitte punertavia.
Kaverini osti ihan pieniä platyn poikasia niin osa oli oransseja ja lyhyehköjä ja osa pitempiä ja vaaleanpunaisia ja kun myyjällä oli myös miljoonakalan poikasia niin siellä se miettii kumpiakohan ne vaaleanpunaiset sitten on...=)
Itse haavilla pyydystän poikaset aina poikasaltaaseen... Muuten tulevat yleensä syödyksi. - auttakaa vielä aloittelijaa
Meilläkin löytyi poikasia ihka uutukaisesta akvaariosta. Kävin ostamassa poikasaltaan ja sain pyydystettyä pari platyvauvaa turvaan. Nyt herääkin kysymys pitäisikö heillä olla siellä kopperossaan jotain kasvia tms? Ja aivan aloittelijana olisi mielenkiintoista tietää kauanko kasvaminen kestää sen kokoiseksi jotta pääsevät turvallisesti isojen joukkoon?
- Kaimasi
Sellaiseen kelluvaan boxiin on hyvä laittaa kasveja poikasten suojaksi, melko runsaasti voi laittaa, koska emokalat näkevät poikaset ilman mitään suojaa ja syöksähtelevät poikasia kohti. Jos oikein innostuu platyja kasvattelemaan (kuten tämä täällä) niin poikasakvaarion sisustus on aika vaatimaton. Itselläni akvaariossa muutama muovikasvi pohjalla ja pinnalla oikeita kasveja. Suodattimessa tietysti sukkahousu päällä. Muistathan ruokkia poikasia ja murusta ruoka pieneksi :).
Poikaset ovat n. kuukauden ikäisinä sen verran suuria että emot eivät enää niitä pysty syömään. Ja n. kolmen kuukauden iässä niitä voi viedä akvaariokauppaan jos haluaa, mutta ottavat yleensä vastaan vaan isompia satseja. (eli tyhjänä oleva myynti allas "täyttyisi"). - Kala-
Entä jos on sanottu että molemmat on poika kaloja mutta silti on poikanen?! (niin kuin minulla)
- Kala-
Samoin
- Ekx76
Älkää käyttäkö sukkahousua suodattimessa!!!! Kalat jäävät siihen kiinni ja vammautuvat. Olen testannut parilla eri kankaalla ja ei onnistu!!
- Kala-
Hae eläin kaupasta sellainen haavi juttu mikä pysyy pinnan alla niin laitat sen akvaarioon ja sinne poikaset ja ootat että ne kasvaa suht isoiksi (muista ruokkia niitä poikasia myös)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458760Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde482558- 422359
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282357- 971807
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941803Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221680Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä331171Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61116