Poikasia akvaariossa

Kati

Olen aloitteleva akvaarioharrastaja, minulla on ollut akvaario noin kuukauden. Löysin aamulla akvaariostani muutaman poikasen. Ovat luultavasti joko miljoonakalan tai platyn poikasia. Nyt siis kyselen että miten erotan kummanko ne ovat? Ne on noin 3-5mm pitkiä, vaalean oransseja, isosilmäisiä ja suht. pitkäpyrstöisiä. :) Miten saan ne pysymään elossa? Kiitos, jos joku viitsii vastata.

9

2641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaimasi

      Vaalean oranssi väri viittaisi platyyn, jos akvaariostani löytyy punaisia tai oransseja platyja. Miljoonakalan poikasilla on hieman pitempi pyrstö, mutta poikasia ei erota nuorina toisistaan ellei niitä ole kasvattanut jo vähän aikaa. Miljoonakalan poikaset ovat usein myös hitusen pienempiä syntyessään kuin platyn poikaset mutta tämäkin on naaras kohtaista.
      Poikaset saat pidettyä hengissä ostamassa kaupasta kelluvan poikasboxin tai soveltaa ja tehdä tällainen keksi/karkkilaatikosta, mutta sinne täytyy muistaa vaihtaa vettä altaan puolelta. Jos et saa poikasia kiinni, on hyvä lisätä akvaarion pintakasvillisuutta ja muutenkin, että poikaset pääsevät isompia karkuun kasvitiheikköihin. Muista myös tarkastella suodatinta ettei poikasia olisi sinne imeitynyt. Suodattimen imupään voi peittää sukkahousulla estääkseen poikasten menon sinne.
      Poikasten ruokailusta sen verran, että ne syövät samaa ruokaa kuin vanhempansa, mutta kun ruokit isoja kaloja niin murusta ruokaa vähän pienemmäksi sormillasi, että pohjalle vajoavat pikkumuruset mahtuvat poikasten suuhun.
      Toivottavasti oli apua! :)

    • aloittelija minäkin

      hauska sattuma, mä kirjoitin alempana melkein saman viestin...

    • TossuKissa

      Veikkaan että platyn ovat, mutta erottaminen pienenä on hankalaa. Itselläni miljoonakalan poikaset on harmaita ja miekkapyrstöt sitte punertavia.
      Kaverini osti ihan pieniä platyn poikasia niin osa oli oransseja ja lyhyehköjä ja osa pitempiä ja vaaleanpunaisia ja kun myyjällä oli myös miljoonakalan poikasia niin siellä se miettii kumpiakohan ne vaaleanpunaiset sitten on...=)
      Itse haavilla pyydystän poikaset aina poikasaltaaseen... Muuten tulevat yleensä syödyksi.

    • auttakaa vielä aloittelijaa

      Meilläkin löytyi poikasia ihka uutukaisesta akvaariosta. Kävin ostamassa poikasaltaan ja sain pyydystettyä pari platyvauvaa turvaan. Nyt herääkin kysymys pitäisikö heillä olla siellä kopperossaan jotain kasvia tms? Ja aivan aloittelijana olisi mielenkiintoista tietää kauanko kasvaminen kestää sen kokoiseksi jotta pääsevät turvallisesti isojen joukkoon?

      • Kaimasi

        Sellaiseen kelluvaan boxiin on hyvä laittaa kasveja poikasten suojaksi, melko runsaasti voi laittaa, koska emokalat näkevät poikaset ilman mitään suojaa ja syöksähtelevät poikasia kohti. Jos oikein innostuu platyja kasvattelemaan (kuten tämä täällä) niin poikasakvaarion sisustus on aika vaatimaton. Itselläni akvaariossa muutama muovikasvi pohjalla ja pinnalla oikeita kasveja. Suodattimessa tietysti sukkahousu päällä. Muistathan ruokkia poikasia ja murusta ruoka pieneksi :).
        Poikaset ovat n. kuukauden ikäisinä sen verran suuria että emot eivät enää niitä pysty syömään. Ja n. kolmen kuukauden iässä niitä voi viedä akvaariokauppaan jos haluaa, mutta ottavat yleensä vastaan vaan isompia satseja. (eli tyhjänä oleva myynti allas "täyttyisi").


      • Kala-

        Entä jos on sanottu että molemmat on poika kaloja mutta silti on poikanen?! (niin kuin minulla)


      • Kala-

        Samoin


    • Ekx76

      Älkää käyttäkö sukkahousua suodattimessa!!!! Kalat jäävät siihen kiinni ja vammautuvat. Olen testannut parilla eri kankaalla ja ei onnistu!!

    • Kala-

      Hae eläin kaupasta sellainen haavi juttu mikä pysyy pinnan alla niin laitat sen akvaarioon ja sinne poikaset ja ootat että ne kasvaa suht isoiksi (muista ruokkia niitä poikasia myös)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      374
      3361
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      164
      1386
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1208
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1092
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      774
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe