rakenna itse

ana 34

onko kukaan rakentanut itse akvaariota? Teetättäny lasit ja liimannu alumiinikulmarautoihin? tai jotain

17

7824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleensä ei

      on joo mutta yleensä ei kannata.uusia ja varsinkin käytettyjä saa halvemmalla ja pienemmällä vaivalla.
      Jos saat klasit halvalla/puoli tai täys ilmaiseksi ja haluat rakennella niin sitten.

    • Rihma

      Pienet altaat menee varmasti hyvin, itserakennettuna, mutta suuremmat altaat kannattaa ostaa uutena tai vähän käytettynä.

      • kundi

        ajattelin rakentaa akvaarion itse..
        kävin liikeessä katsomassa sellasta akvaariota mitä olen ajatellut ja makso 850 EUR kaikkine romppeineen..
        kun miettii hintaa niin saan töiden puolesta lasit johonkin 30-40 EUR hintaan ja töissä kasattua kunnon liimoilla..
        eli hinta tulis olemaan 30-40 EUR kalat vermeet..


      • Rihma
        kundi kirjoitti:

        ajattelin rakentaa akvaarion itse..
        kävin liikeessä katsomassa sellasta akvaariota mitä olen ajatellut ja makso 850 EUR kaikkine romppeineen..
        kun miettii hintaa niin saan töiden puolesta lasit johonkin 30-40 EUR hintaan ja töissä kasattua kunnon liimoilla..
        eli hinta tulis olemaan 30-40 EUR kalat vermeet..

        Minkäs kokoista olet rakentamassa?
        Muistathan että lasien tulee olla tarpeeksi paksua, ettei vedenpaine riko niitä. Lasien asettelu oikein ja tarpeeksi välitukia. ;)


      • kundi
        Rihma kirjoitti:

        Minkäs kokoista olet rakentamassa?
        Muistathan että lasien tulee olla tarpeeksi paksua, ettei vedenpaine riko niitä. Lasien asettelu oikein ja tarpeeksi välitukia. ;)

        itse asiassa olen vasta aloittamassa suunnittelua..
        tullu väsättyä yhtä sun toista lasista.
        ja ajattelin jotain 120x40x50 (leveys,syvyys,korkeus)
        ja ajattelin käyttää karkaistua lasia..
        varmaankin kahta 4mm laminoituna yhteen.
        tuleepahan turvallinen, vaikka toinen lasi hajoaisi niin pysyy kasassa.
        mallina ajattelin tyyliin:
        http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=530012&t=temartic_e&userid=QWin5kbty6Fv76mF7tIK0Zzt0rYITns3bIn
        kaappi pitää vaan vääntää sekin itse mutta eipä siinäkään ongelmaa.
        kauan olen akvaarion tahtonut ja nyt sen voisikin saada.. :)


      • heimoveli
        kundi kirjoitti:

        itse asiassa olen vasta aloittamassa suunnittelua..
        tullu väsättyä yhtä sun toista lasista.
        ja ajattelin jotain 120x40x50 (leveys,syvyys,korkeus)
        ja ajattelin käyttää karkaistua lasia..
        varmaankin kahta 4mm laminoituna yhteen.
        tuleepahan turvallinen, vaikka toinen lasi hajoaisi niin pysyy kasassa.
        mallina ajattelin tyyliin:
        http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=530012&t=temartic_e&userid=QWin5kbty6Fv76mF7tIK0Zzt0rYITns3bIn
        kaappi pitää vaan vääntää sekin itse mutta eipä siinäkään ongelmaa.
        kauan olen akvaarion tahtonut ja nyt sen voisikin saada.. :)

        Älä kuule heimoveli duunaa sitä allasta karkaistusta eikä ainakaan laminoidusta lasista.eka ei anna mitään lisäarvoa kohteelle ja jälkimmäinen riskejä. Molemmat turhaa rahan haaskausta.
        Noilla mitoilla tavalinen 8mm float-lasi on paras ratkaisu.
        Noissa kaupoissa myytävissä paketeissa pitää huomioida vielä tekniikka.Vaikka altaan rakennat ja jotakin ehkä säästät niin tekniikka pitää vielä ostaa.Ne siinä kaikkein kalleimpia on.

        Osta käytetty allas jos halpaa haluat.Hinta ei saa olla ite tehdyn motiivi.Ei toimi usko pois.


      • kundi
        heimoveli kirjoitti:

        Älä kuule heimoveli duunaa sitä allasta karkaistusta eikä ainakaan laminoidusta lasista.eka ei anna mitään lisäarvoa kohteelle ja jälkimmäinen riskejä. Molemmat turhaa rahan haaskausta.
        Noilla mitoilla tavalinen 8mm float-lasi on paras ratkaisu.
        Noissa kaupoissa myytävissä paketeissa pitää huomioida vielä tekniikka.Vaikka altaan rakennat ja jotakin ehkä säästät niin tekniikka pitää vielä ostaa.Ne siinä kaikkein kalleimpia on.

        Osta käytetty allas jos halpaa haluat.Hinta ei saa olla ite tehdyn motiivi.Ei toimi usko pois.

        se että karkaistu kestää huomattavasti enemmän..
        laminointi estää taas "täydellisen hajoamisen" (vesivahingot)
        saisihan sen tietysti ihan 8mm:sestäkin tehtyä..
        mutta ajattelin että miksei samantien vähän kestävämpää vielä..


      • AQWA
        kundi kirjoitti:

        ajattelin rakentaa akvaarion itse..
        kävin liikeessä katsomassa sellasta akvaariota mitä olen ajatellut ja makso 850 EUR kaikkine romppeineen..
        kun miettii hintaa niin saan töiden puolesta lasit johonkin 30-40 EUR hintaan ja töissä kasattua kunnon liimoilla..
        eli hinta tulis olemaan 30-40 EUR kalat vermeet..

        "ja töissä kasattua kunnon liimoilla.."

        Kannattaa mielellään tehdä akvaariosilikonilla tuo kasaus ettei liukene noista liimoista mitään myrkkyjä sitten veteen??!!!
        itse suunnittelin kanssa tekemistä aluksi mutta sitten sain muutamalla satasella 484L altaan Ostin siihen kaikki tekniikan uutena...


      • kundi´
        AQWA kirjoitti:

        "ja töissä kasattua kunnon liimoilla.."

        Kannattaa mielellään tehdä akvaariosilikonilla tuo kasaus ettei liukene noista liimoista mitään myrkkyjä sitten veteen??!!!
        itse suunnittelin kanssa tekemistä aluksi mutta sitten sain muutamalla satasella 484L altaan Ostin siihen kaikki tekniikan uutena...

        että liimasta mitään liukenee ja totta kai tiivistys silikoonilla..
        liima vain pitämään kasassa koko hökötystä..
        liimä uv-valolla kovettuvaa..
        itellä olis kyllä valmiina sellanen 250 litranen akvaario rautakehikolla.
        mut en sitä halua käyttää koska haluan tosiaan vähän "muodokkaamman" kuin pelkän neliskanttisen.


      • heimoveli
        kundi kirjoitti:

        se että karkaistu kestää huomattavasti enemmän..
        laminointi estää taas "täydellisen hajoamisen" (vesivahingot)
        saisihan sen tietysti ihan 8mm:sestäkin tehtyä..
        mutta ajattelin että miksei samantien vähän kestävämpää vielä..

        ele kuule heimoveli uskottele itellesi satuja.
        Float on paras uso pois.

        Karkastu kestää joo mutta sitten kun ei enää kestä se räjähtää kappaleiksi (ei jää aikaa haitan minimointi tehtäviin) Float säröilee jolloin on vielä toivoa vahinkojen minimoimiseksi.
        Akvaario ei yleensä käyttötavasta johtuen joudu alttiiksi kolhuille/iskuille ja siksi siihen ei kannata panostaa.
        Normaali kasi kestää aika paljon.

        Laminoitu ei hyvä koska vesi aikaa myöden löytää ittensä vaikka minne, esim.kapillaarisesti laminointikalvoa pitkin lasien väliin suoraan keskelle akvaariomaisemaa.

        Iskunkestävän akvaarion voi halutessaan valmistaa /teettää toimivasti mutta hinta on noin 4-6 kertainen tavalliseen hyvään verrattuna.Maksaako vaivaa?


      • heimoveli nyt
        kundi´ kirjoitti:

        että liimasta mitään liukenee ja totta kai tiivistys silikoonilla..
        liima vain pitämään kasassa koko hökötystä..
        liimä uv-valolla kovettuvaa..
        itellä olis kyllä valmiina sellanen 250 litranen akvaario rautakehikolla.
        mut en sitä halua käyttää koska haluan tosiaan vähän "muodokkaamman" kuin pelkän neliskanttisen.

        ele kuule heimoveli käytä mitään "kunnon liimoja" akvaarion kasaukseen varsinkaan jos ne kovettuu uv:llä. Akvaariota ei saa liimata millään kovilla liimoilla. Lämpölaajenemis ym. juttujen takia.
        Silikonia parempaa ei tarkoitukseen ole vielä kehitetty jos puhutaan lasialtaasta.Ja lisäksi silikoni on halpaa.

        Veteles nyt kuule ensin muutaman viikon "perssavut" ja mietit tuon projektisi vaikuttimia muutamaan kertaan samalla kun keräät aineistoa/tietoa akvaarion rakentamisesta.
        Hätäilemällä ja koheltamalla tulee vaan niitä kusipäisiä juttuja,ja valitettavasti kysymyksistäsi päätellen et ole vielä kypsä suorittamaan akvaarion kasausta.


      • kundi
        heimoveli nyt kirjoitti:

        ele kuule heimoveli käytä mitään "kunnon liimoja" akvaarion kasaukseen varsinkaan jos ne kovettuu uv:llä. Akvaariota ei saa liimata millään kovilla liimoilla. Lämpölaajenemis ym. juttujen takia.
        Silikonia parempaa ei tarkoitukseen ole vielä kehitetty jos puhutaan lasialtaasta.Ja lisäksi silikoni on halpaa.

        Veteles nyt kuule ensin muutaman viikon "perssavut" ja mietit tuon projektisi vaikuttimia muutamaan kertaan samalla kun keräät aineistoa/tietoa akvaarion rakentamisesta.
        Hätäilemällä ja koheltamalla tulee vaan niitä kusipäisiä juttuja,ja valitettavasti kysymyksistäsi päätellen et ole vielä kypsä suorittamaan akvaarion kasausta.

        tuota pitikin seuraavaksi kysyä että miksi lasien välissä on silikoonit, miksi niitä ei voisi liimata..
        sinänsä, paljonko lämpölaajenemista on 10mm lasissa?
        joka on jatkuvasti samassa lämpötilassa..
        kun tiedät näistä asioista niin kerroppa kuinka paksu lasi riittää 1400 x 500 x 500 altaaseen?
        10mm varmaan hyvä mutta tuskin haittaa jos pistää 12mm.. ??!!
        ehkäpä liiottelua mutta eipähän satu vesivahinkoja..


      • Halpa nakki
        kundi kirjoitti:

        tuota pitikin seuraavaksi kysyä että miksi lasien välissä on silikoonit, miksi niitä ei voisi liimata..
        sinänsä, paljonko lämpölaajenemista on 10mm lasissa?
        joka on jatkuvasti samassa lämpötilassa..
        kun tiedät näistä asioista niin kerroppa kuinka paksu lasi riittää 1400 x 500 x 500 altaaseen?
        10mm varmaan hyvä mutta tuskin haittaa jos pistää 12mm.. ??!!
        ehkäpä liiottelua mutta eipähän satu vesivahinkoja..

        Niin ja tuolta voit muuten löytää valmiina halvan akvaariopaketin.
        http://www.aqua-web.org/forum/viewforum.php?f=10


      • heimoveli
        kundi kirjoitti:

        tuota pitikin seuraavaksi kysyä että miksi lasien välissä on silikoonit, miksi niitä ei voisi liimata..
        sinänsä, paljonko lämpölaajenemista on 10mm lasissa?
        joka on jatkuvasti samassa lämpötilassa..
        kun tiedät näistä asioista niin kerroppa kuinka paksu lasi riittää 1400 x 500 x 500 altaaseen?
        10mm varmaan hyvä mutta tuskin haittaa jos pistää 12mm.. ??!!
        ehkäpä liiottelua mutta eipähän satu vesivahinkoja..

        Lasien välissä on silikonit siksi,että ne estää veden pääsyn ulos lasien välistä ja pitää häkkyrää kasassa. Eli silikonilla on kaksi tehtävää liimata ja tiivistää.

        Lämpölaajenemista on esim. kun valaisimet pohottaessa päivällä altaaseen ja yöllä huilaa.Vesi tasaa lämpöeroja mutta aina ei ole allas täynnä vettä.
        Laajenemis matka ei tarvi olla suuri vahinkojen syntymiseen jos käytät kovaa liimaa.
        Lämpö ei ole ainoa joka aiheuttaa elastisuus tarvetta.Käsittely ja kuljetus on anteeksiantavampaa kun allas antaa myöden.

        Jos nuo antamasi mitat on millejä (pituus korkeus syvyys) niin riittävä lasivahvuus on 6mm ylöspäin. Poikittais tuet on hyvä olla olemassa ja jäykkääjistäkään ei ole haittaa.
        Voi sen altaan tehdä 10mm tai 12mm tai vaikka 50mm,mutta tarpeellista se ei ole,noilla litroilla saa jo kutosella mutta kasissa on jo enemmän jykevyyttä. Oikein toteutettuna kaikki yli 8mm on yöunien varmistelua. Siihen näkökohtaan suhteutettuna mikään vahvuus ei ole liikaa,joten tee just niin vahvasta kuin mielenrauha vaatii.


    • ...

      Ei ole halpaa hommaa kyselin 270litraisen altaan lasien hintoja 500euroa. Jos ihan normaalin altaan haluaa niin kyllä kaupasta ostettu tulee halvemmaksi. Käytetystä saa yleensä silikonit uusia, akvan desifiointi ja yleensä ei kaikkia tarvikkeita saa edes vaan pitää ostaa erikseen, jos hyvä tuuri käy saa mukaan vielä sekavan kalasopan jonka aikaisempi omistaja on keitellyt.. Eli akvaario kauppaan ja pakettia ostamaan kannattaa kysellä muutamasta liikkeestä.. koosta ei toki tingitä se kostautuu

    • Änetäm

      En oikein ymmärrä tätä foorumia. Asialliseen kysymykseen vastataan ilkeästi vinoilemalla mutta vastausta itse kysymykseen ei tule. Osta kehoitus toistuu toistumistaan ja vain yhdessä vastauksessa on järkeviä argumentteja mm. Liimasta, lämölaajenemisesta ja lasien paksuudesta. Kiitos tuosta vastauksesta
      Jos toiset "vastaajat" ovat akvaatiokauppiaita niin en ihmettelee jos ette saa mitään myytyä. Miksikö epäilen teitä kauppiaiksi? Ainoa asiasisältö vastauksissanne on osta kaupasta. Loppu on oman epäonnistumisen tai saamattomuuden levittämistä.

    • MaxTrollsson

      Rakenna tarpeeksi suuri akvaario, jotta kaloillasi on elintilaa!

      Itse en laittaisi mitään alle 1500 litraiseen. Omassa pari tonnisessani asustaa onnellinen sukarapu nimeltä Pirjo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe