Isotretinoin Alpharma (Roaccutan)

Kuurin aloittanut (m)

Eli aloitin maanantaina Roaccutan kuurin ja olisi muutama kysymys johon toivoisin vastauksia. Ensinnäkin onko Roaccuttanilla ja Isotretinoin Alpharmalla tiedettävästi minkäänlaisia eroja vaikutuksessa/haittavaikutusten suuruuksissa ? Itse valitsin apteekissa 20 euroa edullisemman vaihtoehdon kuin Roaccutan, koska sen pitäisi olla täysin sama aine, eri valmistajan vain.

Annokseni on 20mg päivässä ja joka toinen päivä 40mg. Onko tämä normaalia pienempi annosmäärä ? Kuinka paljon te muut syötte/olette syöneet ?

Olen nyt syönyt 5 päivää lääkettä. Iho on "ihanasti" kuivunut alkukuurin aikana. Ihanasti, koska kärsin myös rasvoittuvasta ihosta. Huulia en ole rasvannut kertaakaan, koska ne ovat täysin normaalit. Tiedän, että kuuri on todella alussa, mutta odotin jo heti alkuun jotain näkyvää haittavaikutusta. Aine on kuitenkin jo väistämättä vaikuttanut elimistössäni.

Olen käyttänyt 2 vuotta piilolinssejä enkä todellakaan halua siirtyä takaisin silmälaseihin. Ainakaan vielä ei ole ollut minkäänlaista haittaa piilolinssien käytöstä, mutta kuuri on kyllä aivan alussa. Tämä minua pelottaa ehkä eniten, joten pistäkäähän positiivisia esimerkkejä piilolinssien käytöstä Roan aikana, jos vain löytyy ?

Minulla on todella lievä akne. Finnejä on jatkuvasti n. 1-3 otsan alueella, ja n. 5-10 muualla naamassa. Ihotautilääkäri kuvasi tilannettani "kohtuullisen hyväksi" lähtökohdaksi. Nyt tuntuukin hassulta kun ensimmäisen päivän jälkeen pitkään jyystäneet (n.5kpl) ihonalaiset näpyt puhkesivat valkopäiksi, puristin ne pois ja 3 päivään ei ole tullut yhtään uutta finniä. Onko tällainen hyvä vaihe aivan kuurin alussa tuttua muille ? Haittavaikutuksista uskon itselleni koituvan hankalimmiksi limakalvojen kuivumisen (nenäverenvuoto yms.) ja huulet kuivuvat ilmeisesti väistämättä kaikissa tapauksissa ?

Uskon kuitenkin, että jos alusta asti tarkkailee tilannetta päivittäin ja rasvaa ihoa varsinkin naaman alueelta, niin kovin suuria katastrofeja ei pääse syntymään. Jos taas iho pääsee kerran vereslihalle, niin siinä sitten on varmasti tekemistä saada se takas normaaliksi kuurin aikana.

Haluaisin kommentteja erityisesti miespuolisilta Roan syöneiltä tai kuurilla olevilta, koska olen itse mies. Uskon, että miehen iho reagoi erilailla lähes kaikkeen kuin naisen.

Ja jottei viesti jää kokonaan avunpyytämiseksi, niin itse annan vinkiksi nille kaikille, jotka miettivät antibiootin ja roan välillä, ja joita akne rassaa varsinkin henkisesti todella paljon, niin kuin minua, että valitkaa ihmeessä Roa. Itse söin vuoden tetrasykliiniä ja iho ei ollut koskaan täydellisessä kunnossa edes kuurien aikana. Aivan turhaa ja varmasti liki yhtä haittaavaa elimistölle kuin roakuuri, jolla finnit saa liki varmuudella pois !

20

15272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Roaccutankin tuo lopullisen avun vain harvoille, monille akne uusii heti kuurin jälkeen.

      Itse olen nainen, joten et vastauksiani kaivannut, mutta muuten olen kanssasi samaa mieltä, Roaccutan on jees.

      • NeraX

        HöpöHöpö. Akne auttaa useimpia. He, joille ROA on auttanut, eivät vain enää seuraa keskustelupalstoja jne. ja eivät voi kertoa positiivisista kokemuksistaan!! Toistan itseäni, mutta mun ihotautilääkäri, joka määrännyt ROAa vuodesta 1983 sanoi, että se auttaa yli 90%lla !!!


    • ella

      Naispuoleinen olen minäkin, mutta aloitin keskiviikkona tuon rinnakkaisvalmisteen myös. Ihotautilääkäri määräsi kyselemättä tuon rinnakkaisen, varmaankin hinnan vuoksi, kun YTHS:ssä kävin. Vielä ei vaikutuksia näy, mutta ehkä pian... Annostus on 2x20 mg päivässä lievään akneen, näppyjä on tuommoset 10-20, erityisesti poskissa ja leuassa. Piilareiden kohtaloa minäkin jännitän, aamulla oli kyllä jo silmät kuivan oloiset, mutta se saattoi johtua tietty aikaisesta herätyksestäkin. Enemmän jännittää pahenemisvaihe...

    • roan syönyt

      Itselläni loppui kuuri noin kuukausi sitten. Se kesti 5kk. Söin melko pienellä annostuksella (ensin 20 mg päivässä sitten 10 mg) Olin todella tyytyväinen tuloksiin. Naama puhdistui ja rasvaisuus hävisi. Ikävä kyllä nyt kuukausi kuurin jälkeen rasvaisuus on palannut. Aika tylsää, kun kuurin aikana sai olla ilman tätä jatkuvaa rasvaa otsassa. Mulla alko huulet kuivumaan 3vkon jälkeen ja iho selvästi kahden viikon jälkeen. Näpyt hävisi kuukaudessa eikä uusia enää tullut (alla oli tetrasykliinikuuri, joten pahenemisvaihetta ei ollut). Jonkin verran sain selkäsärkyä lääkkeestä. Hiuksia ei lähtenyt.

      • Kuurin aloittanut (m)

        Kuinka paha tilanne sulla oli ennen kuurin aloittamista ? Lääkärini sanoi, että jos iho kuivuu mielestäni liikaa ja haittaavasti, niin voin syödä vain 20mg päivässä, enkä ottaisi tuota toista 20mg joka toinen päivä. Se vain pidentää hoitoaikaa. Ajattelinkin siirtyä heti pienempään annokseen jos haittavaikutuksia alkaa ilmenemään liikaa. Kuinka pahasti huulesi kuivuivat ? Itse söin siis vuoden ajan tetrasykliiniä (tetralysal ja oricyclin). Viimeinen kuuri loppui tammikuun lopussa eli kuukaus oli tuossa välissä. Naama olikin isoilta alueilta hyvässä kunnossa kun roan aloitin. Hyvä kuulla, että sinulla ei pahenemisvaihetta ollut, koska oma tilanteeni on siis suht sama.


    • tyttö

      Olen aloittanut kuurin n. vko sitten. Kasvojen iho on aivan rutikuiva, melkein jopa vereslihalla ja kuoriutuu, kuten kesällä tapahtuu, jos iho pääsee palamaan. Auttaako tähän kuivuuteen mikään ja loppuuko tämä kuivuminen ajan myötä?

      • 3kk:tta Roaa takana

        Moi,

        Täytyy valitettavasti kertoa, että ihoni on ollut kuiva koko kuurin ajan. Välillä saunan jälkeen rasvaaminen perusrasvallakin kirvelee. Päiväsaikaa pyrin lisäämään kosteusvoidetta, että iho ei pääse pahasti hilseileen. Meikkivoiteen käyttö on ihan tuhoontuomittu juttu: parin tunnin päästä meikki hilseilee ikävästi. Toisaalta, ihossa ei ole pariin kuukauteen ollut yhtään finniä ja iho näyttää tasaisemmalta kuin vuosiin... voisin jopa sanoa näyttäväni ihon puolesta viisi vuotta nuoremmalta (nyt 31v) eli kannattaa kärsiä ihon kuivuudesta se puolisen vuotta.

        Nyt, kun kuuri on puolessa välissä, pidän peukkuja, että ihon kunto säilyy edes osittain yhtä hyvänä kuin tällä hetkellä.


      • ******
        3kk:tta Roaa takana kirjoitti:

        Moi,

        Täytyy valitettavasti kertoa, että ihoni on ollut kuiva koko kuurin ajan. Välillä saunan jälkeen rasvaaminen perusrasvallakin kirvelee. Päiväsaikaa pyrin lisäämään kosteusvoidetta, että iho ei pääse pahasti hilseileen. Meikkivoiteen käyttö on ihan tuhoontuomittu juttu: parin tunnin päästä meikki hilseilee ikävästi. Toisaalta, ihossa ei ole pariin kuukauteen ollut yhtään finniä ja iho näyttää tasaisemmalta kuin vuosiin... voisin jopa sanoa näyttäväni ihon puolesta viisi vuotta nuoremmalta (nyt 31v) eli kannattaa kärsiä ihon kuivuudesta se puolisen vuotta.

        Nyt, kun kuuri on puolessa välissä, pidän peukkuja, että ihon kunto säilyy edes osittain yhtä hyvänä kuin tällä hetkellä.

        Täällä myös yksi Roa kuurin viikko sitten aloittanut. Vaikutus on ollut mielestäni ainakin vielä lievä. Päänahka on tosi kuiva ja nyt naamakin on parina viime päivänä tuntunut aika kuivalta. Mulla on kyllä ollut muutenkin talvisin vähän kuivuuteen taipuva iho, mutta finnejä on silti pukannut. Mitään ikäviä sivuvaikutuksia en ole huomannut.

        Missäköhän vaiheessa iho sitten alkaa pahentua ja missä vaiheessa paranemista voi alkaa odotella?
        Olen muuten kohta 31.v nainen ja ekaa kertaa roaa syön.


      • täälläkin
        ****** kirjoitti:

        Täällä myös yksi Roa kuurin viikko sitten aloittanut. Vaikutus on ollut mielestäni ainakin vielä lievä. Päänahka on tosi kuiva ja nyt naamakin on parina viime päivänä tuntunut aika kuivalta. Mulla on kyllä ollut muutenkin talvisin vähän kuivuuteen taipuva iho, mutta finnejä on silti pukannut. Mitään ikäviä sivuvaikutuksia en ole huomannut.

        Missäköhän vaiheessa iho sitten alkaa pahentua ja missä vaiheessa paranemista voi alkaa odotella?
        Olen muuten kohta 31.v nainen ja ekaa kertaa roaa syön.

        olen syönyt roaa nyt 7 viikkoa ja suurimman osan ajasta ihon kuivuus on pysynyt kurissa. pari "kuivuuskautta" on kuitenkin ollut. iho oikein hilseilee. usein laitan meikin alle jopa 3 kerrosta rasvaa, mutta silti naama hilseilee. tietysti kylmällä ilmallakin on oma pahentava vaikutuksensa. välillä on naama ollut pesun jälkeen niin kuiva että kirvelee kosteusvoitetta laitettaessa. muuten olen kuitenkin ollut kuuriin ihan tyytyväinen. sivuvaikutukset ovat olleet melko lieviä.


    • lievään

      Sain tänään Isotretinoin Alpharman ja annos on mulla 60mg/päivä! Mitäköhän tästä pitäisi ajatella? Olen 63kg ja nainen. Tuo vaikuttaa aika massiiviselta annokselta. Mulla on muualla tosi hyvä iho paitsi poskissa. Otsa ja leuka myös hyvät. Kummallista että se akne on ja pysyy aina sillä samalla alueella leviämättä. Mutta minkälaisia annoksia syötte?

      • !!!

        Hei , annoksesi vaikuttaa varsin suurelta. Itse aloitin ensimmäisen kuurin 6.3 ja annostus on 40 mg joka toinen päivä ja 20 mg joka toinen päivä. Painoa minulla on 58 kg ja aknea vain kasvoissa keskivaikeana. Tosin tälläkin annoksella odottelen kauhulla mahdollisia haittavaikutuksia...


      • gee
        !!! kirjoitti:

        Hei , annoksesi vaikuttaa varsin suurelta. Itse aloitin ensimmäisen kuurin 6.3 ja annostus on 40 mg joka toinen päivä ja 20 mg joka toinen päivä. Painoa minulla on 58 kg ja aknea vain kasvoissa keskivaikeana. Tosin tälläkin annoksella odottelen kauhulla mahdollisia haittavaikutuksia...

        Hellou,

        täältä yksi "kauhutarina". Roaa syötynä nyt joulukuun alusta saakka, ja iho 100x huonompi kuin aloittaessa kuuria.. 40mg joka toinen ja 20mg joka toinen päivä, olen nainen 60kg. Otsa ja toinen poski kuin pommin jäljiltä isoa pattia täys, toinen poski ja leuka suht ok. Näppyjä tullut myös decolteelle, vaikka näitä ei aiemmin ollut. En tiedä milloin tämä alkaa vaikuttaa.. iho on kyllä kuivempi kuin ennen, mutta ei oikeastaan muuta haittavaikutusta kuin nenäverenvuoto ja päänahan hilseily.


      • eräs tyttö 84
        !!! kirjoitti:

        Hei , annoksesi vaikuttaa varsin suurelta. Itse aloitin ensimmäisen kuurin 6.3 ja annostus on 40 mg joka toinen päivä ja 20 mg joka toinen päivä. Painoa minulla on 58 kg ja aknea vain kasvoissa keskivaikeana. Tosin tälläkin annoksella odottelen kauhulla mahdollisia haittavaikutuksia...

        Söin aluksi 40mg 1-2 kk, sitten nostettiin 60mg/vrk, painoa on 60kg. Ja ois tarkoitus syödä yhteensä reilu 6kk. Lääkäri sanoi, että voin itse laskea annostuksen 50mg:aan, jos haluan, mutta en ole sitä tehnyt. Lääkärilläni on kokemusta tästä kuurista, hän sanoi, että jos sitä syö riittävän pitkään ja mahdollisimman suurella anoostuksella, on hyvät edellytykset, ettei akne uusi. Toivotaan...


    • el nino

      olen kans mies ja käyttänyt useamman vuoden piilolinssejä niin aattelin että olen lähellä tilannettasi. Lisäksi syön tällä hetkellä samaa rinnakkais lääkettä ja muutama vuosi takaperin söin roaccuttaania kuurin.

      Kuuri alotetaan pienemmällä annoksella mutta luultavasti lääkärisi sitä nostaa kunhan toteaa että maksa arvoissa tapahdu suurempi muutoksia. Itsellä alko 40mg/päivä ja kuukauden jälkee nostettiin 60mg/päivä, mutta lääkäri anto ymmärtää että vois ehkä syödä ehkä jopa 80mg, määräs kuitenki ton 60mg/päivä. Annokseen kai vaikuttaa paino....itsellä noin 84kg. Piilolinssien käytön oon minimoinu ku voi kai tulla jotai haavaumia tai jotai silmiin jos ihan hirveesti käyttää, eikä ne kauheen miellyttäviltä tunnu ku varsinki ekoina kuukausina silmät kuivu kauheesti. Myöhemmin kyllä vähän helpottaa ja oon kyllä käyttäny jonkin verran ilman suurempia tuskia. Roalla ja tolla tän hetkisellä rinnakkais lääkkeellä en juurikaan oo eroja huomannu, muutenkin oon aika pienillä sivuvaikutuksilla selvinny, huulet on kuivunu, naama ja kädet on kuivunu ja nenästä tullu pari kertaa verta ja naama punottaa, mutta kunnon rasvaamisella ei kuivuminen pahempaa kärsimystä aiheuta. Mullaki kuurin alussa parani aika nopeesti mutta vauhti hiipu pikku hiljaa ja sit on tasesesti menty parempaan suuntaa.

    • Nimetön

      ebay.com:ista myynnissä Accutane/Isotretinoin pillereitä. onko kukaan käyttänyt? uskaltaako noita syädä? tilasin noita pillereitä ja purkissa luki että 6 pilleriä aamulla ja 6 pilleriä illalla. eikö se oo vähä liikaa?

      • asdf

        Ei kannata lähteä tilaamaan mitään lääkkeitä mitkä ovat Suomessa reseptin alaisia, voi narahtaa tullissa. Muutenkin Isotretinoin Alpharma maksaa vain sen 23€/kk 40mg/pv annostuksella, mikä ei ole yhtään kova hinta siitä ilosta, että pääsee ehkä lopullisesti eroon aknesta ja mahdollisesti myös rasvoittuvasta ihosta. Ja ihotautilääkäri osaa kyllä todennäköisesti määrätä juuri sinulle oikean annostuksen, niin ei itse tarvitse pähkäillä noitten määrien kanssa.


      • kokenu
        asdf kirjoitti:

        Ei kannata lähteä tilaamaan mitään lääkkeitä mitkä ovat Suomessa reseptin alaisia, voi narahtaa tullissa. Muutenkin Isotretinoin Alpharma maksaa vain sen 23€/kk 40mg/pv annostuksella, mikä ei ole yhtään kova hinta siitä ilosta, että pääsee ehkä lopullisesti eroon aknesta ja mahdollisesti myös rasvoittuvasta ihosta. Ja ihotautilääkäri osaa kyllä todennäköisesti määrätä juuri sinulle oikean annostuksen, niin ei itse tarvitse pähkäillä noitten määrien kanssa.

        se annostus otetaan painon mukaan :D ainaki mulla


      • höb
        kokenu kirjoitti:

        se annostus otetaan painon mukaan :D ainaki mulla

        ...kysäisen sellaista, että onko moni kärsinyt aknesta jo pitkään ennen kuin on saanut lähetteen ihotautilääkärille? Minä olen palloillut tämän asian kanssa aikas pitkään, ja normilääkäri on määrännyt minulle kaikenmaailman voiteet ja geelit, antibioottikuuri on syöty ja nyt on sitten yritetty e-pillereiden avulla saada aknelle loppu. Minulla on ollut aina finnejä selässä, rintamuksessa ja kasvoissa. Tänään vasta sain vihdoin viimein lähetteen ihotautilääkärille, joka todennäköisesti määrää minulle kyseisen lääkkeen. Ja kun aiemmin muistelen että eräskin lääkäri on sanonut ettei tässä paljoa muka ole tehtävissä... ja nyt yhtäkkiä puskista saattaisi apu löytyä:D vähän epäjohdonmukaista. Harmittaa hirveästi kun en ole itse aikaisemmin tähän aiheeseen törmännyt vaan uskonut sokeasti mitä lääkärit ovat aiemmin sanoneet että asian kanssa pitää vaan sitten elää:/


    • NeraX
    • Anonyymi

      Tosi vanha ketju mutta pari pointtia roasta:

      -Annos arvioidaan aina tapauskohtaisesti mutta se on tyypillisesti n. 0.5-1 mg/painokilo. Joskus aloitetaan pienemmällä annoksella kun ei tiedetä miten kehi reagoi. Mutta vaikka 70-kiloisella tyypillinen annos olisi n. 35-70 mg/vrk. Myös veriarvot, muut lääkitykset, ihon kunto jne kaikki voi vaikuttaa.

      - Osalla roa auttaa pysyvästi, osalla akne uusiutuu. Uusiutuminen on yleisempää naisilla (hormonaaliset syyt), miehet saa usein pysyvämmän avun. Jotkut tarvii useamman kuurin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe