Liekssaan

Muanv......

Maailman paras paikkakunta,Lieksa ja Pohjois-Karjala yleensä.
Onpahan tullut maailmalla seikkailtua,vaan sen sanon:Jaahijaesen ranttoo ei ou mikkää vielä voettanna.Eikä Vuonisjärven kyllee.No,ehken Vuonislahtteekkaa.
No ,näin illanhetkinä teille kaikille:Katselkaa pieliselle´tämänpäivän kiireiset ihmiset.Mihinkkään tuo kiire liennöön?

17

2542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miami

      Voiko tuosta tekstistä joku saada selvää? ;) Vai sielä maailman paras paikka, eipä oo tullu käynynnä... Laitetaan ensi kesän suunnitelmiin, suositteleppa jotain!

      • Pielisen laululokki

        Tule vain sinnäi!Mukavoo porukkoo ja lupsakkoo männöö!Tuttavallissii immeissii sekä ystävällisii!
        Kauniit on Pielisen rannat, sielä hermo lepevää!
        Morjestetaan ku tavataan!Kokeile pärjäilä!


      • semmosta tiällä lupsakka
        Pielisen laululokki kirjoitti:

        Tule vain sinnäi!Mukavoo porukkoo ja lupsakkoo männöö!Tuttavallissii immeissii sekä ystävällisii!
        Kauniit on Pielisen rannat, sielä hermo lepevää!
        Morjestetaan ku tavataan!Kokeile pärjäilä!

        ja paskanmarjat! Ite asun tiälä kansa ja mukavuus on immeisistä kaukana! Niin perkelleen toisilleen katteellista porukkoo jotta liekkö yhtä pahoja ies kaupunkiloissa!? Kun ei muuta tekemistä ou niin kytättään toissii ja levitellään perättömmii juoruja.


    • Tännepä vaen tulukee kaekki. En kyllä Pielisen rantoja ikkunasta niä, mutta kaanitahan nuo vuaratkii Lieksassa ovat.

      • gaa

        joo ja nähtävvee riittää kun malttaa herätä aikasseen aumulla ja kävässöö kahtomassa piäkavun vartta ,alaikäset pennut makkuri humalassa ahvenen syönnin aikaan ja isommat kelekkurat roikkumassa pimmuin perässä ja männä mörrittäävät jotta hävettää.ei ..rkele kun suivauttaa.Ja ei tarvvii männä pyhistä yli kun tiistaihin niin jo on kylillä vaikka minkä näköstä sikspäkin kantajjoo,on herroo ja narrii ,köyhee ja rikasta ja kaikilla sama saatanan virne nuamal että kohta on huolet ohi viijeksi viiva kymmeneksi tunniksi ohi riippuen päkin tai minkä kelleen mäyriksen koosta riipuen..ja sitten kun ollaan kitattu kaljoo että takahampaat on keltasena niin ollaan niin kloppaaleja ja tiijettään kaikki keinot millä mualima korjattaan kaikesta viärryyvestä ja turhuuvesta.vaan annahan kun seuraavana aumuna kyssyy vähäkin vakavammasta ongelmata niin alleen kussoovat.sittä ollaa niin nöyriä ja hyvä on olla kuhan vuan piälyspaita ei hipasekkaa nahkoo,,,hyvä on olla kun on paha olla.


    • Orpo piru

      Pielinen on jiässä ja hermottii on tiukalla.Vai Lieksako hyvä!Kouluttii hommeessa ja pimmeetä korpee riittää,Mutta elämä on!

    • Lieksalainen

      Voisitteko ystävällisesti kirjoittaa selvällä suomen kielellä. Annatte itsestänne vähän yksinkertaisen pöhkön kuvan.

      • tietysti

        Olisihan se selvempää jos teksti olisi niinsanotulla tavallisella suomen kielellä.
        Siis mikä Lieksassa hyvää:
        Itse olen pitänyt museosta, hiljentynyt ja istunut ja katsellut.(Ulkomuseo kauniilla paikalla)
        Pidän soutelusta ja järvestä, soutaa rannasta ja jäädä kuuntelemaan veden liplatusta.
        Tietysti käydään Kolilla, mieluummin veneellä
        (en tiedä onko vielä säännöll.yhteys Lieksasta)
        Nuo kaupalliset turistipaikat kyllä löytyvät muutenkin niille jotka niitä haluavat.
        Ennen heinäkuun kohokohta oli tukkilaiset.
        Se mitä Lieksasta ostan: lanttukukko, kalakukko ja
        leipomosta kermasarvet tai vesirinkelit.


      • isaline

        etta saa pohkon miekikuvan ihmisesta, joka murretta kayttaa. Meille suomalaisille on iskostettu jo koulussa, etta kirjakieli on ainoa oikea kirjoituskieli. Miten koyhaa! Sitten, kun karjalainen nuori lahtee suureen maailmaan ja ken ties joutuu kokonaan toisella kielella ilmaisemaan itseaan. Opettelee sen mutta kas, miten on ymmarryksen ja ymmarretyksi tulemisen laita, kun vieraassa maassa onkin kymmenia murteita, myos kirjakielena?! Murteet ovat rikkaus, kunhan osaa myos kirjakielen. Ja nailla palstoilla antaa "kielen hersya".


      • Nurmeksesta
        isaline kirjoitti:

        etta saa pohkon miekikuvan ihmisesta, joka murretta kayttaa. Meille suomalaisille on iskostettu jo koulussa, etta kirjakieli on ainoa oikea kirjoituskieli. Miten koyhaa! Sitten, kun karjalainen nuori lahtee suureen maailmaan ja ken ties joutuu kokonaan toisella kielella ilmaisemaan itseaan. Opettelee sen mutta kas, miten on ymmarryksen ja ymmarretyksi tulemisen laita, kun vieraassa maassa onkin kymmenia murteita, myos kirjakielena?! Murteet ovat rikkaus, kunhan osaa myos kirjakielen. Ja nailla palstoilla antaa "kielen hersya".

        Kernaasti "lotostakaa" mielin määrin kuka mitenkin. Mutta annatte yksinkertaisen kuvan itsestänne ja teette naurunalaiseksi muutkin Lieksalaiset.


      • akan turjake
        Nurmeksesta kirjoitti:

        Kernaasti "lotostakaa" mielin määrin kuka mitenkin. Mutta annatte yksinkertaisen kuvan itsestänne ja teette naurunalaiseksi muutkin Lieksalaiset.

        Kyllä se vain niin on, että tuskinpa Markku di Pölösen ja Heikki di Turusen työt olisivat saaneet laajan suosionsa, jos eivät olisi pohjoiskarjalaksi tehtyjä.

        Ja miten hyvät repliikit on esim. Pitkässä kuumaassa kesässä ja Helmissä ja sioissa. Eteläisten mielestä meidän murteemme on eksoottista (-voihan jyssäys) ja ilmaisuvoimasta, joten minkätähen sittä ei puhutak omalla tavalla. Ei ne turkulaisetkkaan häppeile töksyjä sanojaan, vaikka syytä olis :)
        TÄMÄ ON NYT SITÄ MUOTIVA,sano.


      • aikone
        akan turjake kirjoitti:

        Kyllä se vain niin on, että tuskinpa Markku di Pölösen ja Heikki di Turusen työt olisivat saaneet laajan suosionsa, jos eivät olisi pohjoiskarjalaksi tehtyjä.

        Ja miten hyvät repliikit on esim. Pitkässä kuumaassa kesässä ja Helmissä ja sioissa. Eteläisten mielestä meidän murteemme on eksoottista (-voihan jyssäys) ja ilmaisuvoimasta, joten minkätähen sittä ei puhutak omalla tavalla. Ei ne turkulaisetkkaan häppeile töksyjä sanojaan, vaikka syytä olis :)
        TÄMÄ ON NYT SITÄ MUOTIVA,sano.

        on hitaampaa kun on kerran koulussa joutunut opettelemaan kirjakielellä kirjoittamisen.

        Pohjois-Karjalasta poismuuttaneiden murteella kirjoittaminen herättää kirjoittajiensa tunteita horroksesta.
        Siitä syystä kannattaa kirjoittaa murteella repliikkejä ja kirjakielen avulla kertoa muuta. Mielestäni.

        Niinhän se menee muutenkin elämässä kun juuret kuihtuvat. Näin ollen -molempi parempi- itsensä ilmaisemisen kannalta.

        Jos juurakko kuihttuu, niin siitä se latvahi lahhoo.


      • Ermies
        aikone kirjoitti:

        on hitaampaa kun on kerran koulussa joutunut opettelemaan kirjakielellä kirjoittamisen.

        Pohjois-Karjalasta poismuuttaneiden murteella kirjoittaminen herättää kirjoittajiensa tunteita horroksesta.
        Siitä syystä kannattaa kirjoittaa murteella repliikkejä ja kirjakielen avulla kertoa muuta. Mielestäni.

        Niinhän se menee muutenkin elämässä kun juuret kuihtuvat. Näin ollen -molempi parempi- itsensä ilmaisemisen kannalta.

        Jos juurakko kuihttuu, niin siitä se latvahi lahhoo.

        Jos juurakko kuihtuu jne.

        Kysyisin, että milloinkas teiltä lieksalaisilta kuihtui se juurakko?
        Teistä aika monella tuntuu latvassa olevan jotain vikaa - liekkö lahoa vai kenties sukurutsan aiheuttama geenivirhe.


      • tenho
        Ermies kirjoitti:

        Jos juurakko kuihtuu jne.

        Kysyisin, että milloinkas teiltä lieksalaisilta kuihtui se juurakko?
        Teistä aika monella tuntuu latvassa olevan jotain vikaa - liekkö lahoa vai kenties sukurutsan aiheuttama geenivirhe.

        kun latva lahoaa niin oksa eikun kovvoo


      • Nurmeksesta kirjoitti:

        Kernaasti "lotostakaa" mielin määrin kuka mitenkin. Mutta annatte yksinkertaisen kuvan itsestänne ja teette naurunalaiseksi muutkin Lieksalaiset.

        Mie aenahi oon niin monimutkanen jottei miusta aenakaa miehenpuolet mittää selevee sua.


      • Nurmeksesta kirjoitti:

        Kernaasti "lotostakaa" mielin määrin kuka mitenkin. Mutta annatte yksinkertaisen kuvan itsestänne ja teette naurunalaiseksi muutkin Lieksalaiset.

        niin kyllä minulta aivan mainiosti kirjakielikin sujuu. Eivät lukio ja muutkaan koulut täysin hukkaan menneet ole. Mutta miksi tämä elämä pitäisi aina niin vakavalla naamalla elää? Jos ihmisen arvo riippuu mielestäsi siitä miten hän kieltänsä käyttää, niin aika yksinäistä uskon sinun elämäsi olevan.


      • Vatustaja
        akan turjake kirjoitti:

        Kyllä se vain niin on, että tuskinpa Markku di Pölösen ja Heikki di Turusen työt olisivat saaneet laajan suosionsa, jos eivät olisi pohjoiskarjalaksi tehtyjä.

        Ja miten hyvät repliikit on esim. Pitkässä kuumaassa kesässä ja Helmissä ja sioissa. Eteläisten mielestä meidän murteemme on eksoottista (-voihan jyssäys) ja ilmaisuvoimasta, joten minkätähen sittä ei puhutak omalla tavalla. Ei ne turkulaisetkkaan häppeile töksyjä sanojaan, vaikka syytä olis :)
        TÄMÄ ON NYT SITÄ MUOTIVA,sano.

        Ei tämä Lieksan (tai Juuan, Nurmeksen yms.) murre ole sama kuin Pohjois-Karjalan kieli.
        Ensinnäkin koko Pohjois-Karjalan kieltä ei ole olemassakaan.
        Lieksan murre taas ei ole Karjalan murteille edes sukua. Pikemminkin se on jotain Pohjois-Savon ja Kainuun murteiden sekoitusta.
        Tosin savolaiset eivät sitä tunnusta omakseen, eivät myöskään kainuulaiset.
        Muutamat evakot puhuvat Lieksassakin karjalaisittain, mutta se on häviävän pieni osa, eikä muutama mie ja sie vielä tee murteesta karjalaista. Näitä kun käytetään Lapissakin.

        Niijotta olokeeten työ lieksalaiset vaen lieksalaisijaaa, niinhäänööö.

        Paitsi ne nohevammat, jotka eivät voi sietää koko paikkaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe