Krooninen migreeni- Loppuuko tämä koskaan?

Naxx

Olen 17-vuotias tyttö ja minulla on ollut päänsärkyä ja migreeniä lapsesta saakka. Aluksi tuli rampattua terveydenhoitajalla, sitten lääkärissä, nykyään käyn yksityisellä koska edellämainituista ei ollut mitään apua.
Tuntuu kuitenkin että päänsärkyni aina vaan pahenee. Päänsärky on jatkuvaa. Se on päällä kun aamulla herään ja en meinaa saada unta illalla kun päätä jomottaa niin ikävästi. Mitään pahoinvointia tai auroja tms siihen harvoin liittyy, se on vain jatkuvaa kipua, päivästä päivään, viikosta viikkoon. Ainoa helpotuksen hetki on, kun syön jotain. Sillä hetkellä, kun vaikka olen lounaalla, särky häviää. Viisi minuuttia syömisen jälkeen päänsärky palaa taas yhtä latistavana. Tietyt asiat, kuten auringon valo, hajut ja kovat äänet lisäksi pahentavat kipua selkeästi.

Ongelmani vaikuttaa luonnollisesti koulumenestykseeni;Lukio menee päin mäntyä, kavereita ei jaksa olla, ja poikaystävälle tulee monesti vaan tiuskittua eikä jaksa oikein tehdä mitään tai lähteä minnekkään.

Tällä hetkellä syön Topimaxia 30mg päivässä, mutta en oikeen enään jaksa uskoa lukuisien lääkekoikeilujen jälkeen että siitä on mitään apua(kun ainakaan vielä ei ole ollut)

Lääkäri sanoi että tämä 'krooninen migreeni' on sairautena melko harvinainen, olisi siis mukava kuulla muidenkin kokemuksia asiasta. Siihenkin olisi mielenkiintoinen kuulla selitys, että miksi syöminen helpottaa oloa niin selvästi?

35

15759

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy ihmeessä

et ole varmaan käynyt viellä kunnon yksityisellä neurolookilla?? ei näitä tauteja ymmärrä kukaan muu kuin sellainen lääkäri mikä on perehtynyt siihen. mikreeni hoitoa saa jokaiselta neurolookilta. suosittelen kuitenkin yksityis puolella käymään perehtyvät siellä paremmin. itse en saa edes yksityis puolelta täydellistä apua. sairastan hortonin oireyhtymän sarjoitaista päänsärkyä. tää on sellainen tautti mikä on kivuiltaan ja lääkitykseltään pahempaa kuin mikreeni. yhdenkään mikreeniä sairastavan on aivan turha sanomaan mulle että särky on kivulliasta. itselläni on ollut mikreeni kohtauksia mut viimeisin kahdeksan vuotta sitten. nykyään horton edellisen kerran kolmisen vuotta sitten ja nyt pari viikkoa ollut. silloin kun horton alkaa on täysin mahdotonta käydä töissä tai koulua. olet siihen aivan liian väsynyt ja et pysty keskittymään mihinkään. jo pelkkä lääkitys vie jalat alta . ja toiseksi kestää pitkään ja kohtauksia tulee 2-8 kpl vuorokaudessa.

• itsellesi

aika yksityiseltä neurologilta.

• Naxx

Tuolla yksityisellä nimenomaan tarkoitinkin yksityistä neurologia, jolla olen käynyt. Ero tavalliseen lääkäriin on selvä, mutta silti en uskalla toivoa liikoja :p

• sage
        Naxx kirjoitti:

Tuolla yksityisellä nimenomaan tarkoitinkin yksityistä neurologia, jolla olen käynyt. Ero tavalliseen lääkäriin on selvä, mutta silti en uskalla toivoa liikoja :p

Hyvä, että olet käynyt yksityisellä neurologilla. Lääkityksen löytyminen voi silti olla pitkä juttu. On kokeiltava monta estolääkettä, mikä tepsii yhdelle, ei välttämättä tepsi jollekulle toiselle. Mutta ole sitkeä ja käy uudelleen lääkärin juttusilla, jos estolääke ei auta (ja välillä saa varmaan puhelinaikojakin, koska käynnit tulee tietysti tosi kalliiksi). Tiedän kyllä tunteesi, itselläni varsinainen pahin krooninen jakso kesti yli puolitoista vuotta. Ja sinä olet noin nuorena saanut jo pitkään kärsiä migreenistä. Omalta kohdaltani tiedän, että välillä alkaa usko loppua ja luulee, että särky kestää koko loppuelämän. Itselleni apu löytyi lopulta kahden estolääkkeen yhdistelmästä, betasalpaajasta ja triptylistä. Betasalpaajatkaan eivät aluksi tuntuneet auttavan, mutta annostusta nostettiin vähitellen ja neurologi sanoi, että nostetaan niin kauan että auttaa! Ja lopulta yhdessä tuon triptylin kanssa tehoa alkoi löytyä, mutta ei siis heti, vaan viikkojen ja kuukausien kuluessa. Triptyl toi kuitenkin heti jonkilaista apua. Onko sinulla käytössä triptaaneja? Niistäkin kannattaa kokeilla useita, vaikka niillä ei paljon eroa pitäisi ollakaan. Itselläni auttoi lopulta Naramig (sekin tepsi parhaiten niin, että otin ensin puolikkaan ja parin tunnin kuluttua, kun särky yritti palailla, otin toisen puolikkaan). Tämä triptaani alkoi toimia kunnolla vasta, kun estolääkkeillä oli jo saatu tilannetta rauhoittumaan ja särky alkoi tulla enemmän kohtauksittain eikä ollut aivan yhtäjaksoista. Ibuprofenin jätin kokonaan pois, koska pitkään käytettynä ne saattavat itsessään aihettaa lääkepäänsäryn ja ajattelin, että voin ne samantien jättää pois, koska niistä ei mitään apua ollut. Rauhoitin elämän myös kaikilla muilla tavoilla, nukuin niin säännöllisesti kuin mahdollista, jätin kahvin, alkoholin (jonka olin lopettanut itse asiassa jo aiemmin) ja vältin stressiä niin hyvin kuin pystyin, yritin keskittyä vain paranemiseen. Vähitellen apu siis löytyi. Itselleni kokeiltiin muuten myös Topimaxia, mutta en huomannut sen vaikuttavan millään tavalla. Joku muu oli tosin saanut siitä avun vuosien päänsäryn jälkeen. Kannatta siis olla todella aktiivinen lääkäriin päin ja kysellä, mitä seuraavaksi kokeillaan, jos sen hetkinen estolääke ei pure. Tuosta triptylistä kannattaisi mielestäni ainakin kysyä. Mutta niinkuin täällä on usein käynyt ilmi, jokainen migreeni on omanlaisensa ja lääkityksen etsiminen voi kestää. Toivotaan että sinulle löytyy mahdollisimman pian oikea lääkitys. Vuosien särkykierre on todella raskas kestää, mutta usko silti, että apu vielä löytyy!

• Naxx
        sage kirjoitti:

Hyvä, että olet käynyt yksityisellä neurologilla. Lääkityksen löytyminen voi silti olla pitkä juttu. On kokeiltava monta estolääkettä, mikä tepsii yhdelle, ei välttämättä tepsi jollekulle toiselle. Mutta ole sitkeä ja käy uudelleen lääkärin juttusilla, jos estolääke ei auta (ja välillä saa varmaan puhelinaikojakin, koska käynnit tulee tietysti tosi kalliiksi). Tiedän kyllä tunteesi, itselläni varsinainen pahin krooninen jakso kesti yli puolitoista vuotta. Ja sinä olet noin nuorena saanut jo pitkään kärsiä migreenistä. Omalta kohdaltani tiedän, että välillä alkaa usko loppua ja luulee, että särky kestää koko loppuelämän. Itselleni apu löytyi lopulta kahden estolääkkeen yhdistelmästä, betasalpaajasta ja triptylistä. Betasalpaajatkaan eivät aluksi tuntuneet auttavan, mutta annostusta nostettiin vähitellen ja neurologi sanoi, että nostetaan niin kauan että auttaa! Ja lopulta yhdessä tuon triptylin kanssa tehoa alkoi löytyä, mutta ei siis heti, vaan viikkojen ja kuukausien kuluessa. Triptyl toi kuitenkin heti jonkilaista apua. Onko sinulla käytössä triptaaneja? Niistäkin kannattaa kokeilla useita, vaikka niillä ei paljon eroa pitäisi ollakaan. Itselläni auttoi lopulta Naramig (sekin tepsi parhaiten niin, että otin ensin puolikkaan ja parin tunnin kuluttua, kun särky yritti palailla, otin toisen puolikkaan). Tämä triptaani alkoi toimia kunnolla vasta, kun estolääkkeillä oli jo saatu tilannetta rauhoittumaan ja särky alkoi tulla enemmän kohtauksittain eikä ollut aivan yhtäjaksoista. Ibuprofenin jätin kokonaan pois, koska pitkään käytettynä ne saattavat itsessään aihettaa lääkepäänsäryn ja ajattelin, että voin ne samantien jättää pois, koska niistä ei mitään apua ollut. Rauhoitin elämän myös kaikilla muilla tavoilla, nukuin niin säännöllisesti kuin mahdollista, jätin kahvin, alkoholin (jonka olin lopettanut itse asiassa jo aiemmin) ja vältin stressiä niin hyvin kuin pystyin, yritin keskittyä vain paranemiseen. Vähitellen apu siis löytyi. Itselleni kokeiltiin muuten myös Topimaxia, mutta en huomannut sen vaikuttavan millään tavalla. Joku muu oli tosin saanut siitä avun vuosien päänsäryn jälkeen. Kannatta siis olla todella aktiivinen lääkäriin päin ja kysellä, mitä seuraavaksi kokeillaan, jos sen hetkinen estolääke ei pure. Tuosta triptylistä kannattaisi mielestäni ainakin kysyä. Mutta niinkuin täällä on usein käynyt ilmi, jokainen migreeni on omanlaisensa ja lääkityksen etsiminen voi kestää. Toivotaan että sinulle löytyy mahdollisimman pian oikea lääkitys. Vuosien särkykierre on todella raskas kestää, mutta usko silti, että apu vielä löytyy!

Helpottavaa lukea että jollakin muullakin on vastaanvanlaisia kokemuksia. Täytyy sanoa että en ole tätä migreeni-palstaa paljoa selannut, (koska olen tähän koko aiheeseen niin kertakaikkisen kyllästynyt) ja löytäisin varmaan jotain muutakin infoa aiheeseen.
        Jep, puhelinaikoja minulla on noin kuukauden välein ja silloin yleensä nostetaan lääkkeen annosta tai vaihdetaan lääkettä koska edistystä ei ole tapahtunut. Tuollaisesta triptaanista en ole kuullutkaan? Hyvä kuitenkin tietää että näitä lääkkeitä on olemassa jos nämä nykyiset eivät auta. Triptyl on kokeiltu eikä auttanut. Minulla tämän migreenin kroonistumisen on juuri osaksi aiheuttanut tuo lääkepäänsärky, ja siksi minulla onkin ollut sellaisia 'tehokuureja', jolloin olen ottanut särkylääkkeitä monta kertaa päivässä muutaman päivän ajan ja siten on yritetty saada kierre loppumaan. Se minua huolestuttaa myös, että kun olen elämässäni syönyt niin paljon särkylääkkeitä niin milloin se alkaa vaikuttamaan vatsaankin.
        Mutta olen huomannut senkin, että tämä krooninen migreeni on kausittaista, ja vaikka minulla nyt on särkenyt päätä toista kuukautta niin varmasti tulee parempiakin aikoja. I hope.

• Ikuinen kipupotilas
        sage kirjoitti:

ja mahdollisesti on, jos ajoissa löydetään oikea lääkitys.
        Mutta, mutta... en halua maalailla pirua seinälle, aina ei vain käy niin, että kaikki onnistuu.
        Itse olen 60-vuotias ja kärsinyt migreenistä teini-ikäisestä lähtien -tai oikeastaan jo lapsuudesta (silloin vain ei tiedetty, että tämä on migreeniä), jolloin esim. päivää ennen ukkosenilmaa alkoi kamala päänsärky.
        Se päättyi siihen, että, kun ukkonen meni ohi, meni päänsärkykin.
        Ihan lapsena minulla oli pelkotilojen yhteydessä valtavat vatsakivut. Eräs ruotsalainen lääkäri, joka oli tutkinut migreenipotilaita, totesi, että heillä oli ollut lapsuudessa selittämättömiä vatsakipuja, jotka olivat sittemmin laantuneet, mutta myöhemmin oli potilaille tullut vaikeita päänsärkykohtauksia, jotka myöhemmin diagnosisoitiin migreeniksi.
        Eli tämä lääkäri veti johtopäätöksen vatsakipujen ja migreenin yhteydestä. Lapsena vatsamigreeniä, myöhemmin päänsärkymigreeniä.
        Omalla kohdallani taudin kulku meni niin, että aikuisiässä migreeni jotakuinkin pysyi kurissa. Juoksin lukuisilla yksityisillä neurologeille (työpaikkalääkärin lisäksi), jotka määräsivät kuka mitäkin. Kävin kipupoliklinikallakin, jossa kokeiltiin Botoxiakin, mutta mikään ei auttanut.
        Ei siis tulehduskipulääkkeet, ei asperiinit, ei triptaanit eivätkä estolääkkeet, eivät betasalpaajat, eivät triptylit, epilepsialääkkeet -ei siis mikään. Ainoa, mikä auttoi oli ergotamiini, mutta sitäkään ei saanut käyttää jatkuvasti.
        Ja koska oli pakko päästä töihin, pakko selviytyä, aloin käyttää ergotamiinia ja sain tietysti siitä johtuvan säryn lisäksi.
        Nykyään on tilanne se, että saan kerran-kaksi vuodessa lääkäriltäni kortisonikuurin laskevin annoksin, jonka aikana (n. 1 kk) päätä ei särje lainkaan. Mikä euforinen olotila! Mutta heti, kun kuuri loppuu, migreeni taas alkaa. Joka kerran, kuin napista painaen.
        Olen jotenkin alistunut tilanteeseen. Otan joka ilta yhden peräpuikon (Anervan) ja selviän seuraavaan iltaan. Joskus sekään ei auta, on pakko ottaa tulehduskipulääke lisäksi. Olen tietoinen ergotamiinin sivuvaikutuksista, mutta en jaksa enää välittää. Mieluummin vaikka mitä sivuvaikutuksia tahansa kuin jatkuva päänsärky.
        Jos joku lääkäri tietää keinon, jolla ns. krooninen migreeni saadaan kuriin, niin olisin tosi kiitollinen tiedoista. Välillä olisin valmis vaikka valmis hakkaamaan pääni irti.
        Lisään vielä, että tällä hetkellä olen eläkkeellä, en polta, en juo, en käytä huumeita, syön säännöllisesti ja terveellisesti, liikun paljon ja vietän mahdollisimman stessitöntä elämää, mutta kipu on krooninen ellen ota ergotamiinia.

• Anonyymi
        Naxx kirjoitti:

Yksityinen neurologi sinänsä ei kesää tee. Ammattitaito lienee parhain heillä, jotka ovat vuosia ja vuosia tehneet töitä myös yliopistosairaaloissa. Kannattaa aina valita tunnetusti hyvä lääkäri, eikä ketä tahansa tutkinnon suorittanutta planttua.

Aloittajan pitäisi päästä tutkimuksiin. Julkisella puolella kuvantamiset yms. tulevat huikeasti halvemmaksi kuin yksityisellä.

• minä

Moi!
      Siis mulla on melkeen sama juttu kun sulla!
      Lapsesta saakka pää on särkenyt ja nykyään päivittäin.Ei tätä oikeesti jaksa. Yksityisellä nyt käyn kun ei muu auttanut. Krooninen migreeni se on mullakin. Noritrenia ja Spesicoria syön päivittäin ja almogrania tarvittaessa, mutta ei mikään auta. Alkaa jo toivo mennä ja kun uus lääke annetaan, ei sen usko auttavan enää. Ootko kertonu opettajille? Huomioiko ne sut mitenkään eri lailla kuin muut?

Jaksamista ja voimia!

• Apy

Happi:eliksiiriä elämään
      Pidemmän päälle riittämätön hapen saanti voi ruumiinrakenteesta riippuen johtaa erilaisiin seurauksiin. Ne voivat ilmetä keskittymiskyvyn puutteena, väsymyksenä tai MIGREENINÄ. Ruoansulatusongelmina, jännittyneenä ja "happamana" lihaksistona, nopeutuneena ikääntymisprosessina, heikentyneenä immuunijärjestelmänä,tai KROONISINA sairauksina.
      Happi on verenkierron tärkeimpiä aineita ja se nopeuttaa elimistön jokaisen solun aineenvaihduntaa.
      Sydän, keuhkot, aivot, ruoansulatuselimet, iho sekä kaikki lihakset tarvitsevat happea täyttääkseen tehtävänsä elimistössä parhaalla mahdollisella tavalla. Activize OXYPLUS sisältää kaikki B-ryhmän vitamiinit ja c-vitamiinia eli kaikki vesiliukoiset vitamiinit. Ne edistävät keskittymistä ja suorituskykyä, tukevat energia-aineenvaihduntaa ja rasvojen ja hiilihydraattien palamista. Lisäksi
      B-vitamiinit pitävät huolta hermoston toiminnasta.
      Activize OXYPLUS tehostaa hapenoton.

• Mirkku

Älä vaivu epätoivoon! Tiedän miltä tuntuu elää jatkuvan pahoinvoinnin ja älyttömän päänsäryn kanssa. Olen 26-vuotias ja kärsinyt monta vuotta kroonisesta hyvin hankalasta migreenistä. Estolääkkeitä olen kokeillut kymmenkunta sekä täsmälääkityksista kaikki. Vahvoja särky- ja kipulääkkeitä lääkärit ovat määränneet ilman että olisivat auttaneet.

Estolääkityksenä olen kokeillut neljää eri verenpainelääkettä mm.beetesalpaajia sekä atacantia. Alhaisen pulssin ja verenpaineen takia beetesalpaajat eivät sovi ja muista ei ollut tehoa. Olen kokeillut myös masennuslääkkeitä (ei tehoa vai älytön väsymys) sekä B-vitamiinivalmistetta (lääkehallituksen erikoisluvalla). Lisäksi olen kokeillut kolmea eri epilepsialääkettä joista viimeinen on Neurontin ja nyt ei poikkeuksellisesti ole pää ollut kipeä viikkoon! E-pillerit hain yli vuosi sitten rauhoittaakseni kuukautiskiertoon liittyvää särkyä,vaikka niitä ei yleensä migreeni potilaille suositellakaan. Täsmälääkkeistä parhaiten soveltuu relert vaikka sivuvakutukset ovat pahat.

Lääkkeettömiä vaihtoehtoja olen kokeillut mm.vyöhyketerapiaa ja akupunktiota. Kolmesta ekasta akupunktio kerrasta sain parin viikon kestopäänsäryn oksentelujen kera. Vaihdoin kiinalaisen lääketieteen akupunktiotaitajan fysioterapeuttiin, joka pisti neulat ihan eripaikkaa, nimenomaan kipupisteisiin ja hyviä kipua lievittäviä välittäjäaineita oleviin kohtiin.

Kaikenlaista olen siis kokeillut ja peruslääkärit ovatkin myöntäneet etteivät osaa minua auttaa. Hyksissä olin neurologisella osastolla vuoden, mutta nyt yksityisellä. Lääkärini suositteli myös miettimään botoxiini ruiskeita niska-hartia seudulle sekä otsaan. Toisena vaihtoehtona antoi sydämen tutkimisen jos siellä olisi reikä. Sydänleikkaus ei kyllä houkuta! Enkä usko tutkimusten perusteella siitä olevan apuakaan.

Jaksa uskoa parempaan ja jos ei nykyinen lääke/hoito tehoa niin kokeile uutta. Itku välillä siinä tulee, mutta on se niin mahtavaa jos joskus voi auringon paisteessa olla ilman kipua! Toivon sulle Naxx kaikkea hyvää ja tsemppiä!

• - tomu

Myös minulla oli krooninen migreeni noin kymmenen vuotta sitten -- saman ikäisenä kuin sinullakin. Samaan aikaan oli myös tensiopäänsärkyä, minkä takia meni noin puolitoista vuotta ennen kuin päänsärky edes tunnistettiin migreeniksi, vaikka minulla on ollut migreeni lapsesta lähtien.

Mikäli muistan oikein, päänsärky alkoi lukion ensimmäisellä, se voimistui päivä päivältä, mutta fysioterapeutilla käynti ja lihaksia rentouttavat lääkkeet pitivät päänsäryn jossakin määrin kurissa. Kesä oli paljon parempi, mutta syksyllä päänsärky tuli takaisin ja paheni tasaisesti kevättä kohden. Lopulta päätä särki koko ajan -- heräsin aamulla päänsärkyyn joka koveni tasaisesti iltaa kohden -- kunnes nukahdin.

Yhdelläkään kokeilemallani särkylääkkeellä ei ollut mitään vaikutusta särkyyn. Fysioterapia pahensi tilannetta, tosin yhdessä lihasrelaksanttien kanssa päänsärky helpotti muutamaksi päiväksi, mutta tuli heti hoitokuurin jälkeen takaisin entistä pahempana. Pahoinvointia ja auroja minulla ei ollut koskaan, mikä sai lääkärit ja kaikki muutkin ymmälleen.

Tilanne paheni vähitellen ja jossakin vaiheessa päivittäinen päänsärky muuttui noin kello 13-14 aikoihin niin pahaksi, että opettajat alkoivat kyselemään vointiani. Joitakin päiviä tai viikkoja myöhemmin jouduin jo poistumaan kesken tunnin pahoinvointien takia. Ei mennyt kauaa, kun en pystynyt enää kävelemään taluttamatta ulos luokasta ja kun opettaja antoi vesilasin, se putosi tärisevistä käsistä. Siitä(?) päivästä lähtien päänsärky oli iltapäivisin jo niin kova, etten enää pysynyt pystyssä taluttamatta. Tässä vaiheessa mikään lääke ei enää helpottanut päänsärkyä.

En muista paljoakaan tuolta ajalta -- paitsi sen, että olisin tehnyt aivan mitä tahansa saadakseni päänsäryn edes aavistuksen verran siedettävämmäksi. Olisin lyönyt päätäni seinään, jos olisin pystynyt siihen. Raajat eivät enää totelleet, maailmassa oli vain kova kipu, millään muulla ei ollut merkitystä. Nämä kovimmat päänsäryt kestivät ehkä 6-9 tuntia, kunnes vaivuin uupuneena uneen. Aamulla olo oli lähes siedettävä: esineet pysyivät kädessä ja jokapäiväinen elämä oli mahdollista, noh, melkein.

En muista, kauanko tilanne oli noin paha (viikon, kaksi?), mutta muistan että sama voimakas päänsärky oli jatkunut noin 2-3 kuukautta, kun eräänä aamuna en enää päässyt sängystä ylös. Maailma pyöri ympyrää. Mitään muuta en tuolta viimeiseltä viikolta muista. Luultavasti äitini vei minut neurologille heti ensimmäisinä päivinä, diagnoosi oli krooninen migreeni ja sopiva lääkitys löytyi. Lääkkeistä muistan vain triptylin, joka auttoi nopeasti ja pian pääsin taas kouluun..

.. paitsi että nyt sain todella voimakkaita migreenioireita pienimmistäkin äänistä ja lukeminen oli täysin mahdotonta, sillä silmäni eivät tarkentuneet tekstiin. Seuraavat kaksi kuukautta menivätkin rattoisasti sairaslomalla. Jatkuva päänsärky oli poissa, mutta en pystynyt olemaan edes kirjastossa ilman, että migreeni laukesi. Migreenikohtaukset laantuivat kuitenkin suhteellisen nopeasti parissa kuukaudessa, mutta olo oli voimaton vielä puoli vuotta myöhemmin.

En ole saanut montaa migreenikohtausta lukion jälkeen, kunnes pari kuukautta sitten erehdyin syömään täsmälääkkeen puoli vuotta jatkuneeseisiin päänsärkyihin, jotka eivät tosin ole migreeniä vaan Hemigrania continuaa, joka muistuttaa sarjoittaista päänsärkyä.. Mutta se on kokonaan toinen tarina se. :(

• ann*

Naxx!!

Kiinnitin vain huomion, että sinulla on topimaxista 30 mg annos. Tuntuu kovin pieneltä. Mitä minulla on itsellä kokemusta, mitä olen muiden käyttäjien kanssa keskustellut ja mitä farmacasta tietoa olen hankkinut, niin Topimaxin annostus pitäisi nostaa sadan pintaan, jotta sillä olisi vaikutusta migreeniin alentavasti. Toisaalta taas annostusta ei ole enää järkeä ylittää 100 milligramman, sillä jos se tehoaa, se tehoaa tuolla vasteella.

Pakkausselosteesta: "Topimaxin suositeltu kokonaisannos migreenin estohoidossa on 100 mg vuorokaudessa, kahteen annokseen jaettuna. Joillekkin potilaille 50 mg annos voi olla riittävä."

• Naxx
        ann* kirjoitti:

Naxx!!

Kiinnitin vain huomion, että sinulla on topimaxista 30 mg annos. Tuntuu kovin pieneltä. Mitä minulla on itsellä kokemusta, mitä olen muiden käyttäjien kanssa keskustellut ja mitä farmacasta tietoa olen hankkinut, niin Topimaxin annostus pitäisi nostaa sadan pintaan, jotta sillä olisi vaikutusta migreeniin alentavasti. Toisaalta taas annostusta ei ole enää järkeä ylittää 100 milligramman, sillä jos se tehoaa, se tehoaa tuolla vasteella.

Pakkausselosteesta: "Topimaxin suositeltu kokonaisannos migreenin estohoidossa on 100 mg vuorokaudessa, kahteen annokseen jaettuna. Joillekkin potilaille 50 mg annos voi olla riittävä."

Olen melko isossa koulussa, että johtuu varmaan siitäkin, että
        opettajat eivät ole kovin 'läheisissä' suhteissa oppilaiden kanssa.
        Jatkuvasti saa kuulla siitä että "minkään päänsäryn takia
        ei voi jatkuvasti olla pois koulusta" ja kun en ole muutenkaan hyvä
        koulussa niin en ole mitenkään suosittu opettajien keskuudessa.
        Olen toki yrittänyt niille selittää että kun mulla on migreeni ja on sinne
        lääkärintodistuskin viety mutta ei
        kai ole mennyt perille :/

Tuntuu typerältä että särky alkaa niin pienestä asiasta.. esimerkiksi käyn aamulla
        hakemassa postin (->auringon valo) niin päänsärky alkaa. Sama jos joku hajuvettä
        käyttävä henkilö sattuu kävelemään ohi ->migreeni. Luulen myös että pitemmän päälle tämä
        alkaa vaikuttaa psyykkeeseenkin, tämä jatkuva kipu. Voiko ihminen pysyä henkisesti
        terveenä jos makaa kaiket päivät pimeässä huoneessa?

Ja tuosta Topimaxista,-Sitä annostusta nostetaan mulla kokoajan. Syön sitä nykyään jotain 80mg päivässä.
        Luultavasti kohta vaihdetaan taas lääkettä kun ei ole vielä auttanut. Ehkäpä jopa pahentanut.

• Anonyymi
        ann* kirjoitti:

Naxx!!

riippuu hieman ihmisen painostaminen kuinka monta milligrammaa pitää ottaa , ja iälläkin on merkitys näihin asioihin

• Kohtalotoveri

Hei!

Löysin vasta tänään (21.4.2007). Itselläni on ollut krooninen migreeni nyt 7 kuukautta, eli melkein koko sen ajan on särkenyt. Otan Topimaxia nyt jo 150 mg päivässä ja lisäksi mulla on toinen estolääke menossa. Estolääkkeiden lisäksi joudun syömään pahoinvointilääkettä (Metopram) ja kipulääkkeitä päivittäin. Niitä on aina välillä vaihdettu (Tramla, Panacod, Temgesic). Joku särkylääke auttaa välillä, mutta sitten siihen taas tottuu ja se ei enää auta. Mitään apua en tunnu mistään saavan. Kaikenlaista olen kokeillut.

• annu´kka

mullakin on krooninen migreeni, on ollu ainakin pari vuotta. päätä särkee koko ajan! :/ ei jaksa eikä pysty tekemään oikein mitään... käytän imigran nenäsumutettu 10mg ja burana 800, joka ei yleensä auta ollenkaan.. joskus kun syön migreeni helottuu, mutta yleensä siihen auttaa vain lääke ja nukkuminen´. nytkin pää halkee ja se alkaa niskasta jo, ärsyttävää..

• annu`kka

imigran nenäsumute auttaa noin 10-20 min ja poistaa migreenin kokonaan, se tehoo yleensä kaikille mullakin on krooninen migreeni ja paha sellainen mut toi lääke auttaa. 1 sumute maksaa 5euroa.

• emmun

mulla on migreeniä, ja siinä samal tulee sivuoireita. noin kaks kuukautta sitten tuli ensimmäinen kunnon kohtaus eikä siihen ollut kunnon lääkettä. oireena ilmeni oikean käden ja oikean naaman puutuminen, samalla puutu myös henki torvi, kun pääsin koulusta kotiin menin lepäilemään, ja sain kauhean oksennus kohtauksen ja olo oli sietämätön, sit lähettiin lääkäriin ja sieltä ne määräsivät imigran nenä sumutetta. onneksi se helpotti sillä. sitten tossa äsken tuli taas kohtaus vasen käsi ja naama puutu. ääni muuttu sössöttämiseks, enkä edes nähnyt kunnolla otin sitten tuon nenä sumutteen taas. se helpotti. mutta vielä pää kipeenä. eilisen päivän mulla oli kauheaa pää kipua, ehkä se oli ennakko varoitus ?:o onko muilla näin vakavia kohtauksia??

• myssnyntä

Saako tuota sumutetta ilman reseptiä?

En tiedä onko minulla kroonista päänsärkyä, mutta jonkun testin (joltain sivustolta löytyi) mukaan päänsärkyni voi kehittyä krooniseksi... 10 vuotta särkenyt päätä. Olisi mielenkiintoista tietää, että auttaisiko tuo. Lääkäriin kyllä menossa ensi kuussa, ihan mielenkiintoista. Auraoireita ei ole, ponnistelu vaikuttaa hetkellisesti, paitsi kunnon liikunnan jälkeen yleensä särkee päätä paljon... Kun päänsärky alkoi olin pois koulusta ja urheiluharrastukseen tuli tauko, mutta ajan myötä joko kipu myös laski ja siihen tottui... Ajoittain kovempia särkyjä, ja päivän mittaan kovuus saattaa vaihdella, mutta harvemmin niin, että siitä olisi sinänsä hirveästi haittaa elämälleni... Tai en tiedä enää.

• cephalgia

Mulla kanssa on ollu nytten krooninen migreeni noin 4v. Se alkoi joskus yläasteen viimesellä luokalla ja on jatkunu siitä tähän päivään asti. Kukaan lääkäri ei oo vielä ainakaan osannut auttaa kunnolla ja erilaisia diagnoosejakin on sadellut.

Lääkityksenä mulla oli ekat 3 vuotta panacod, kunnes yksi lääkäri tajusi, että se on hoitovirhe ja että päänsärkyni johtuu todennäköisesti opioidiriippuvuudesta. Kun lopetin panacodit särky hellitti vähäksi aikaa siedettäväksi ilman lääkitystä (kesälomalla), mutta palasi taas entistä pahempana ja sain triptaaneja jotka eivät auttaneet.

Sen jälkeen taistelin arvauskeskuksen kanssa lääkityksestä, enkä loppujen lopuksi sieltä apua saanut, joten painelin yksityiselle ja sain 100mg tramaleja jotka nyt toistaiseksi pitävät pääni kasassa ja opiskelu sujuu jotenkuten,mutta koulussa ollaan onneksi hyvin ymmärtäväisiä.

Nyt jonottelen neurolle (joka on valitettavasti yleinen) mutta toivon että sieltä apua saan.

Jaksamisia kaikille ketkä tästä helvetillisestä piinauksesta kärsivät.

ja vielä hyviä jouluja kaikille!

• katrieeva

Minulla vaikea migreeni,johon kokeiltu hirveät määrät estolääkkeitä,enkä apua ole vielä saanut.Niinäkin päivinä kun pää ei särje, tuntuu kun niska, selkäranka,posket ja leuka olisi kuin tulessa.Onko kellään kokemusta tällaisesta?Tämä "tulipolte"on uusi oire ja alkoi n. 2kk sitten.

• ljöljöljölj
        katrieeva kirjoitti:

Minulla vaikea migreeni,johon kokeiltu hirveät määrät estolääkkeitä,enkä apua ole vielä saanut.Niinäkin päivinä kun pää ei särje, tuntuu kun niska, selkäranka,posket ja leuka olisi kuin tulessa.Onko kellään kokemusta tällaisesta?Tämä "tulipolte"on uusi oire ja alkoi n. 2kk sitten.

Tämä on vanha ketju mutta kärsin migreenikohtauksista vähintään 2-3 kertaa viikossa. Se tuntuu pieneltä noihin kroonisiin verrattuna. Nyt minulla on menossa kokeilu jossa syön Omega 3 rasvahappoja. Ne ovat auttaneet ja vähentäneet särkyjä huomattavasti. Kesän jälkeen minulla on ollut varmaan 4 kohtausta,joista 3 on tullut omega 3 rasvahappojen käytön katkon seurauksena (2-3 päivän taukoja). Syön ilomielin rasvahappoja jos niistä on hyötyä.

Olisi kiva tietää onko alkuperäinen kirjoittaja löytänyt avun.

• aaaaaaaaaaa1111111

Siis topimaxhan aiheuttaa keskittymiskyvyn heikkenemistä ja kiukkuisuutta sekä väsyneisyyttä. Itselläni on migreeni mutta mulla lopetettiin tuo topimax edellä mainittujen syiden takia.
      Se on epilepsialääke, mutta auttaa migreeniin. Hortonin oireyhtymään ei ole vielä lääkettä.

• jsqpåw

Minuakin kiinnostaisi kuulla ketjun aloittajan kuulumiset nykypäivänä, mutta tämä topic taitaa olla melkolailla unohtunut. Itsellä on nimittäin ollut juuri tuo TÄYSIN TAUKOAMATON päänsärky nyt puolisentoista vuotta ja alkaa pikku hiljaa mennä jo toivo itseltä, että miten ihmeessä tässä oikein käy, kun tuntuu, että kaikki on kokeiltu, ja silti ei apua löydy. Olisi siispä kiva kuulla, miten muilla on löytynyt apu ongelmaan (nojaa, kyllähän tuolla alussa jo oli jotakin vastauksia, mutta kuitenkin).

• loppui

Aika vanha ketju, mutta vastaan nyt siitä huolimatta:
      Krooninen migreeni itselläkin lapsesta saakka.. johtuen muutaman vuoden ikäisenä sattuneesta tapaturmasta jolloin ylimpänä niskarangassa oleva "dens axis" murtui. Siitä oli seurauksen pääkalloni epänormaalit liikeradat/yliliikkuvuus ja näistä syistä myös krooninen migreeni.
      Sitä leikattiin tuettiin/korjattiin ensimmäisen kerran v.2004 ja yliikkuvuuuteen tulikin parannusta, mutta migreeni paheni leikkausen jälkeen hiljalleen aivan totaalisen krooniseksi.
      Leikkauksessa niskarankaan asennetut luusiirre titaanivaijerit pettivät 2014 vuonna ja edessä oli uusi leikkaus joka tehtiin loppuvuodesta 2015.
      Tässä leikkauksessa neurokirurgi teki tuennan ns. Harms tekniikalla ( C1-C2 fusio)..eli polyaxiahead ruuveilla ja titaanitangoilla.( katsokaa youtubesta).
      Migreeni jäi leikkauspöydälle, mutta tosi vaikeita komplikaatioita tuli leikkauksen seurauksena. Niistä toki varoitettiin etukäteen, mutta siitä huolimatta menin leikkaukseen. Olen hiljalleen kuitenkin toipumassa niistäkin.
      Toivon, että ketjun aloittaja saa vielä jonain päivänä apua todella tuskalliseen vaivaan, joka rajoittaa ja määrää koko elämää.
      En ole lääketieteen enkä lääketieteen sanojen ammattilainen joten kerron vain mitä minulle on tehty.
      Tarkempaa tietoa kannattaakin kysyä ammattilaisilta (neurokirurgeilta).

• Anonyymi

Vanha ketju.. mutta miten jakselette kaikki kroonisesta migreenistä kärsivät?

Itsellä monta vuotta ollut aivan taukoamaton helvetti.

• Mimikko

Mitä teille kuuluu nyt?

• Anonyymi

Ymmärrän kyllä tuskan migreenin kanssa, itsellä alkoi samanlaiset pahenevat oireet suunnilleen sinun iässä. Parhaiten kohtauslääkkeenä toimii imigran, ei sumatriptan. Kannattaa kysyä lääkäriltä voisiko sen vaihtaa niin, että saisit reseptillä kela-korvauksen vain imigranista jos se on sinulla käytössä. Muuten tulee kalliiksi. Jos käyt neurologilla, kysy päänsärkypäiväkirjaa. Sitten estolääkkeitä. Jos ei auta kuukausien tai vuosien kuluessa, kannattaa kokeilla aimovigiä. Se on luultavasti tehokkain lääke mitä on kehitetty. Jos käytät e-pillereitä, mieti valmisteen vaihtamista sopivampaan jos tulee enemmän migreenioireita. Itsellä pahimmat oireet on kuukautisten aikaan ja tuntuu ettei silloin auta mikään lääke. On helpompi hoitaa migreeniä nuorena kun on mahdollista vielä opiskella tai käydä osa-aikaisissa töissä edes jotenkin. Muuten helposti tipahtaa kaiken ulkopuolelle, mulla opinnot on tauolla.

• Anonyymi

Keskustelun nostoa.. itsellä migreeni kroonistunut ja ollut yhtä jaksoisesti monta vuotta. Mikään ei auta ja oireet lisääntyy ja vaikeutuu. Mielellään kuulisin muista.. ja oletteko krooniset seurannassa jollain taholla?

• Anonyymi

Kokeiles olla vaikkapa kuukausi täysin ilman gluteenia. Siis viljoja. Osta gluteenitonta leipää (tai pyydä vanhempiasi ostamaan) jne. Ole tarkkana muidenkin elintarvikkeiden kanssa eli lue tuoteselosteet.

Itselläni lähti 2/3 migreeneistä sen sileän tien, kun löytyi keliakia ja jouduin lopettamaan gluteenin. Duodecimin lääkärikirjassakin todetaan, että keliakian yksi oire on nimenomaan migreeni. Olisinpa tiennyt sen jo aiemmin.

Loput migreeneistäni ovat pääosin hormonaalisia eli tulevat mm. kuukautisten yhteydessä. Jotkut eivät kestä esim. e-pillereitä ollenkaan vaan saavat niistäkin jatkuvan migreenin.

Kunnon estolääke ja triptaanit ovat tärkeitä. Triptaaneja ei saisi kuitenkaan käyttää liikaa, ettei niistäkin ala saada päänsärkyjä. Itselläni niitä menee nykyisin 3-4 kappaletta kuussa.

Estolääkkeenäni toimii eräs beetasalpaaja nimeltään atenolol. Muitakin beetasalpaajia on olemassa, mutta ne eivät minulle toimineet. Tämä nykyinen tehoaa sen verran hyvin, ettei minun ole tarvinnut mm. oksentaa enää yli 10 vuoteen (ennen oksentelin migreenissä jopa kolme päivää putkeen). Triptaanina käytän frovatriptaania (Migard), jonka vaikutus kestää pitkään. Lisäksi varalla naratriptaani ja tsolmitriptaani.

Onnea matkaan. Älä anna periksi, hoitoja löytyy kyllä, jos vain saa mahdollisuuden niitä kokeilla.

• Anonyymi

Itse sain ensimmäisen kohtauksen 8-vuotiaana ja sama touhu jatkuu edelleen. Olen nyt 42 eikä migreeni ole koskaan täysin jättänyt rauhaan. Itselläni ympäristöni ja mahdollisesti home laukaisee kohtauksia, kun olen poissa asunnostani niitä ei yleensä tule. Käytän lievänä estolääkityksenä naprokseenia joka itsellä blokkaa auroja tehokkaasti(useimmiten siis saan massiiviset aurat ja herkut päälle)

• Anonyymi

Onko kellään krooninen migreeni loppunut yhtäkkiä? Neurologin mukaan se on mahdollista.

• Anonyymi

Näin on. Pieni pirullinen taittovirhe kaukonäössä rasittaa silmiä. Viikon saa työskennellä hyvin mutta viikonloppuna alkaa jo yöunessa. Näön tarkkuus heikkenee, ei saa ympäristöstä selvärajaista kuvaa, kädet puutuu ja pää tuntuu kuin olisi istunut häkäsaunassa. Kun päätä kääntää niin tutuu kuin olisi tosi arka.

Valitin silmälääkärille päänsärystä mutta hän sanoi, että näköni on hyvä mutta pieni taittovirhe. Hän sanoi, että ota lasit jos ajattelet että siitä on sinulle apua. Otin lasit enkä ole tarvinnut sen jälkeen kärsiä migreenistä.
        Alkuun yritin tehdä pieniä tarkkuutta vaativia juttuja ilman laseja mutta jo puolen tunnin kuluttua tuli etova olo ja oli hankaluuksia saada katseeseen tarkkuutta.
        Varsinkin lapset ja nuoret, viekää heidät silmälääkäriin tarkkoihin tutkimuksiin. Tutkimalla kaikki mahdolliset pienetkin häiriöt näössä poistuu ainakin yksi altistava tekijä migreenille.

Tsemppiä kaikille migreenistä kärsiville. Toivon todella, että löydätte avun ja helpotusta kipuunne.

• Anonyymi

Minä kävin nuorena ottamassa akupunktiota , vaikka en siihen uskonut , mutta ystävätär ylipuhui minut.
      Sen jälkeen oli kipu poissa 3 vuotta , ja tuli sitten takaisin .
      Menin lääkärille ja sain imigran lääkettä joita otin pistosten muodossa ,
      Piikki reiteen ja olo helpottui . Joten kaikki on kokeiltu migreenin kanssa .
      Vaihdevuosista loppui migreeni kokonaan

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      8
      3266
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1838
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      540
      1539
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      75
      1146
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      60
      966
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      32
      940
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      208
      861
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      813
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      796
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      758
    Aihe