Viitostie ja nokkakolari

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=553099

Eipä tuo ihme ole, jos noitakin siellä sattuu. Viitostie on muka oikein valtatie, joka on kyllä aivan liian hieno nimi tuolle pääosin näkemäesteiselle kapealle kinttupolulle, jonka keskilinjalla on taidettu käyttää enemmän keltaista maalia kuin valkoista. Museotie lähinnä.

Eikä se onnettomuuspaikan seutu ole edes pahimmasta päästä sillä tiellä, vaikka näköesteitä sielläkin on. Se on kuitenkin aika suoraa tietä ja rajoitus on nyt 80 km/h ja minun mielestäni pitäisi olla satanen. Leventää sitäkin tietä pitäisi ja oikoa vähän joka suunnasta, mutta tiehallino laskeskelee miten laskeskelee: http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/4000488-vnopeusraj_vaikut.pdf

60

2319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........................

      Kun menee "kertalinttuulla" 20 ihmiselämää, niin VASTA sitten alkaa kalliot vavahdella ja murske kulkemaan.

      • http://www.iltalehti.fi/2006/03/04/200603044197668_uu.shtml
        Väärälle kaistalle ajautumisen mahdollisesta syystä ei vielä mitään, mutta on siinä taas huonoa tuuria ollut, että siellä kaksi autoa törmää, kun tuohon aikaan aamusta siellä ei varmasti mikään hirveän vilkas liikenne ole ollut. Turvavöitä ei tietenkään ollut kummallakaan ja niskat nurin? Mitähän ne normaalit ajo-olosuhteet mahtoivat olla? Suolatun tien pakkasliukkautta?


      • Sohvatiikeri.
        Kairakettu kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/2006/03/04/200603044197668_uu.shtml
        Väärälle kaistalle ajautumisen mahdollisesta syystä ei vielä mitään, mutta on siinä taas huonoa tuuria ollut, että siellä kaksi autoa törmää, kun tuohon aikaan aamusta siellä ei varmasti mikään hirveän vilkas liikenne ole ollut. Turvavöitä ei tietenkään ollut kummallakaan ja niskat nurin? Mitähän ne normaalit ajo-olosuhteet mahtoivat olla? Suolatun tien pakkasliukkautta?

        ...


      • sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

        http://www.iltalehti.fi/2006/03/04/200603044197668_uu.shtml
        Väärälle kaistalle ajautumisen mahdollisesta syystä ei vielä mitään, mutta on siinä taas huonoa tuuria ollut, että siellä kaksi autoa törmää, kun tuohon aikaan aamusta siellä ei varmasti mikään hirveän vilkas liikenne ole ollut. Turvavöitä ei tietenkään ollut kummallakaan ja niskat nurin? Mitähän ne normaalit ajo-olosuhteet mahtoivat olla? Suolatun tien pakkasliukkautta?

        Ettei vaan olisi tällekin "valtatielle" päässyt muodostumaan 3 uraa. Niihin jos joutuu niin hevillä pois ei pääse.


      • Sohvatiikeri. kirjoitti:

        ...

        ...!


      • sinivilkku kirjoitti:

        Ettei vaan olisi tällekin "valtatielle" päässyt muodostumaan 3 uraa. Niihin jos joutuu niin hevillä pois ei pääse.

        Ei ole montaa päivää kun siitä ajoin ja mielestäni se ei ollut pahasti urautunut, mutta riittäähän matalakin ura aiheuttamaan hankaluuksia, jos on liukasta ja huonot renkaat.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        ...!

        ...


      • Sohvatiikeri
        sinivilkku kirjoitti:

        Ettei vaan olisi tällekin "valtatielle" päässyt muodostumaan 3 uraa. Niihin jos joutuu niin hevillä pois ei pääse.

        Ihan kohtuulliselta näyttää.

        Kelitiedote e varoita mistään, niin että ei ainakaan Tiehallinnolla ole tietoa mistään kummallisesta.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        ...

        Kyllä siitä oli jonkun asiantuntijatahon maininta viimeksi muistaakseni Konginkankaan onnettomuuden jonkin raportin yhteydessä.


      • sinivilkku
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Ihan kohtuulliselta näyttää.

        Kelitiedote e varoita mistään, niin että ei ainakaan Tiehallinnolla ole tietoa mistään kummallisesta.

        eihän siellä ole ennenkään ollut tietoa mistään kummallisesta.

        Konginkankaan tapauksessakin saatiin lukea loppuraportista Tiehallinnon kootut selitykset epäonnistuneista päivityksistä.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Kyllä siitä oli jonkun asiantuntijatahon maininta viimeksi muistaakseni Konginkankaan onnettomuuden jonkin raportin yhteydessä.

        Semmoista asiantuntijaa ei ole, joka sanoisi, että suolaaminen lisää liukkautta.


      • Sohvatiikeri
        sinivilkku kirjoitti:

        eihän siellä ole ennenkään ollut tietoa mistään kummallisesta.

        Konginkankaan tapauksessakin saatiin lukea loppuraportista Tiehallinnon kootut selitykset epäonnistuneista päivityksistä.

        Tietyt tutkakuvat eivät tulleet perille Tiehallintoon, toisaalta, vaikka olisivat tulleetkin, kuvien sadekaiku oli niin onnettoman pieni, että mitään ei oltaisi tehty, ja vaikka olisi tehty niiden kuvien perusteella, suola-auto ei olisi ollut onnettomuuskohdalla onnettomuuden sattuessa. Ei olisi ehtinyt.

        Forecan sääennuste sille yölle oli, että sataa 5%:n todennäköisyydellä. Se oli oikea ennuste. Sellaisen perusteella ei suolata. Kukaan ei voinut ennustaa, että se 5%:n todennäköisyys realisoituu just sillä kohdalla, johon muutamaa minuuttia myöhemmin osuu linja-auto ja rekka vastakkain.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Semmoista asiantuntijaa ei ole, joka sanoisi, että suolaaminen lisää liukkautta.

        Riittää, kun ajaa tarpeeksi paljon ja näkee.


      • sinivilkku
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Tietyt tutkakuvat eivät tulleet perille Tiehallintoon, toisaalta, vaikka olisivat tulleetkin, kuvien sadekaiku oli niin onnettoman pieni, että mitään ei oltaisi tehty, ja vaikka olisi tehty niiden kuvien perusteella, suola-auto ei olisi ollut onnettomuuskohdalla onnettomuuden sattuessa. Ei olisi ehtinyt.

        Forecan sääennuste sille yölle oli, että sataa 5%:n todennäköisyydellä. Se oli oikea ennuste. Sellaisen perusteella ei suolata. Kukaan ei voinut ennustaa, että se 5%:n todennäköisyys realisoituu just sillä kohdalla, johon muutamaa minuuttia myöhemmin osuu linja-auto ja rekka vastakkain.

        >>Kukaan ei voinut ennustaa, että se 5%:n todennäköisyys realisoituu just sillä kohdalla, johon muutamaa minuuttia myöhemmin osuu linja-auto ja rekka vastakkain.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Riittää, kun ajaa tarpeeksi paljon ja näkee.

        ...


      • Rattimatti
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Kukaan ei voinut ennustaa, että se 5%:n todennäköisyys realisoituu just sillä kohdalla, johon muutamaa minuuttia myöhemmin osuu linja-auto ja rekka vastakkain.

        Rekkakuskin pitää olla selvännäkijä!


      • sinivilkku
        Rattimatti kirjoitti:

        Rekkakuskin pitää olla selvännäkijä!

        se ilmeisesti on ymmärrettävä.

        Tässä kyseisessä tapauksessa rekkakuskin olisi pitänyt olla selvänäkijä, voimamiestäkin vahvempi, akrobaatti....olisikohan Superhessu onnistunut tuona yönä paremmin. *miettii*


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        ...

        Kun ajouriltaan melkein kuivunut tie suolataan ja ne polannelaikut sulaa suolan vaikutuksesta leviten kauttaaltaan tielle ja sattuukin pakastumaan, niin se tie on melkoinen luistinrata ja tuo oli vain yksi esimerkki.


      • Sohvatiikeri
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Kukaan ei voinut ennustaa, että se 5%:n todennäköisyys realisoituu just sillä kohdalla, johon muutamaa minuuttia myöhemmin osuu linja-auto ja rekka vastakkain.

        Minun mielipiteeni on, että rekkakuski (ja kaikki muutkin osalliset) joutui julman sattuman pelinappulaksi.

        Työkaveri saapui onnettomuuspaikalle pohjoisesta parikymmentä minuuttia onnettomuuden jälkeen. Hän sanoi, että keli oli aivan pitävä ja hyvä, mutta sitten kun hän sai autonsa pysähtymään ja astui ulos, ei meinannut pystyssä pysyä. Missään muualla ei ollut merkkejä liukkaasta.

        Aja siinä sitten "tilannenopeutta" kun tilanne muuttuu aivan äkkiarvaamatta.


      • sinivilkku
        Kairakettu kirjoitti:

        Kun ajouriltaan melkein kuivunut tie suolataan ja ne polannelaikut sulaa suolan vaikutuksesta leviten kauttaaltaan tielle ja sattuukin pakastumaan, niin se tie on melkoinen luistinrata ja tuo oli vain yksi esimerkki.

        mutta eihän sitä työpöydän ääressä kelikameroista huomaa. Ei siellä ole yhtään liukasta.

        Jokainen, joka edes jonkin verran ajaa, tietää, että kun suolamoska jäätyy niin siinä ei pidä mikään. Hämeenlinnassa 10-tien ympyröissä on oikein rattoisaa aina välillä. Vaikkei etene edes kävelyvauhtiakaan niin auto pyrkii kaseikkoon koko ajan. Ne ympyrät kun ovat kallistetut ihan päin prinkkalaa.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Kun ajouriltaan melkein kuivunut tie suolataan ja ne polannelaikut sulaa suolan vaikutuksesta leviten kauttaaltaan tielle ja sattuukin pakastumaan, niin se tie on melkoinen luistinrata ja tuo oli vain yksi esimerkki.

        Lipsahtaa han tuollaisessa tilanteessa joskus liian vähän suolaa.

        Toisaalta, monet tulkitsevat väärin: kun aurinko sulattaa polanteen, silloin usein syytetään suolaajia. Varsinkin näin keväällä.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Lipsahtaa han tuollaisessa tilanteessa joskus liian vähän suolaa.

        Toisaalta, monet tulkitsevat väärin: kun aurinko sulattaa polanteen, silloin usein syytetään suolaajia. Varsinkin näin keväällä.

        ...kun tarpeeksi pakastuu. Eipä paistanut aurinko viimeksikään koko päivänä, kun tuli suola-auto vastaan roiskutellen paskaansa aivan ajokelpoiselle tielle ja yöllä palatessani samaa tietä oli jo pakkasen puolella ja pyörät suti tyhjää älyttömän herkästi suurimmalla vaihteella. Ajelehan joskus katselemaan ihan livenä tuota pöljäilyä, eikä vain kelikameroista.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        ...kun tarpeeksi pakastuu. Eipä paistanut aurinko viimeksikään koko päivänä, kun tuli suola-auto vastaan roiskutellen paskaansa aivan ajokelpoiselle tielle ja yöllä palatessani samaa tietä oli jo pakkasen puolella ja pyörät suti tyhjää älyttömän herkästi suurimmalla vaihteella. Ajelehan joskus katselemaan ihan livenä tuota pöljäilyä, eikä vain kelikameroista.

        Ajanhan minä, vaikka paljon vähemmän kuin sinä, joka vietät puolet työajastasi ratin takana.

        Pöljäilyä en vaan ole nähnyt, en tahallaan tehtyä kiusaa. Virheitä olen nähnyt, ja kun suolasta on puhe, useammin olen nähnyt suolanpuutetta kuin liikaa suolaa.

        Talviliikenne on vaikeaa keskimääräiselle ihmiselle. Ruotsalaiset sen nyt näköjään viimeksi todistivat. Sitä pitää helpottaa.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Ajanhan minä, vaikka paljon vähemmän kuin sinä, joka vietät puolet työajastasi ratin takana.

        Pöljäilyä en vaan ole nähnyt, en tahallaan tehtyä kiusaa. Virheitä olen nähnyt, ja kun suolasta on puhe, useammin olen nähnyt suolanpuutetta kuin liikaa suolaa.

        Talviliikenne on vaikeaa keskimääräiselle ihmiselle. Ruotsalaiset sen nyt näköjään viimeksi todistivat. Sitä pitää helpottaa.

        Kokeilehan Googlella hakea, niin löydät ehkä eri foorumeita joilla keskustellaan teiden suolauksesta ja ei kyllä paljon suolaukset kehuja saa. Jotkut rekkakuskeina esiintyvät sitä puolustelevat, mutta eivät heistäkään kaikki.

        Siellä missä sinä näet suolanpuutetta, niin toiset eivät toivo sitä sinne koskaan grammaakaan, en minäkään. Mistähän johtunee? En yli kolmenkymmenen ajovuoteni aikana (n. 3 milj. km) ole koskaan kaivannut suolaa tielle, enkä ole missään pitänyt suolausta hyvänä asiana.

        Se suolaus aiheuttaa tietyissä olosuhteissa tien liukkaammaksi kuin ilman suolausta, se on tosiasia. Näkyvyyden kannalta suolauksesta on monenlaista haittaa ja sen vuoksi on myös ihmishenkiä menetetty. Suurin osa suomalaisista saa juomavetensä pohjavesistä ja teiden suolaus pilaa vielä nekin vähät, eikä ainoastaan sillä suolalla, vaan myös maaperästä liuenneilla muilla myrkyillä, kuten esim. raskasmetalleilla, alumiinilla jne. Tienvarsipuustoa on myös tuhoutunut sen Konginkankaan onnettomuuden jälkeen, kun suolausta lisättiin. Suolaus myös houkuttelee pohjoisessa poroja teiden varsille ja myös porokolareissa on ihmishenkiä menetetty, vaikka se harvinaista onkin. Hirvistä en tiedä, houkutteleeko suola niitäkin, mutta tienvarsien vesakot näyttää olevan niille mieluista mutusteltavaa. Hirvionnettomuuksissa sitten on ihmishenkiä menetetty useammin kuin porokolareissa.

        Mitä ruotsalaisista?


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Kokeilehan Googlella hakea, niin löydät ehkä eri foorumeita joilla keskustellaan teiden suolauksesta ja ei kyllä paljon suolaukset kehuja saa. Jotkut rekkakuskeina esiintyvät sitä puolustelevat, mutta eivät heistäkään kaikki.

        Siellä missä sinä näet suolanpuutetta, niin toiset eivät toivo sitä sinne koskaan grammaakaan, en minäkään. Mistähän johtunee? En yli kolmenkymmenen ajovuoteni aikana (n. 3 milj. km) ole koskaan kaivannut suolaa tielle, enkä ole missään pitänyt suolausta hyvänä asiana.

        Se suolaus aiheuttaa tietyissä olosuhteissa tien liukkaammaksi kuin ilman suolausta, se on tosiasia. Näkyvyyden kannalta suolauksesta on monenlaista haittaa ja sen vuoksi on myös ihmishenkiä menetetty. Suurin osa suomalaisista saa juomavetensä pohjavesistä ja teiden suolaus pilaa vielä nekin vähät, eikä ainoastaan sillä suolalla, vaan myös maaperästä liuenneilla muilla myrkyillä, kuten esim. raskasmetalleilla, alumiinilla jne. Tienvarsipuustoa on myös tuhoutunut sen Konginkankaan onnettomuuden jälkeen, kun suolausta lisättiin. Suolaus myös houkuttelee pohjoisessa poroja teiden varsille ja myös porokolareissa on ihmishenkiä menetetty, vaikka se harvinaista onkin. Hirvistä en tiedä, houkutteleeko suola niitäkin, mutta tienvarsien vesakot näyttää olevan niille mieluista mutusteltavaa. Hirvionnettomuuksissa sitten on ihmishenkiä menetetty useammin kuin porokolareissa.

        Mitä ruotsalaisista?

        Ihan hyvä että keskustellaan, jos joku asia harmittaa, niin onhan se mukava että saa keskustelulla paineita purettua.

        Totuus on, että suolaaminen parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi, eikä pilaa pohjavesiä. Niin osoittavat kaikki mahdolliset tutkimukset.

        Ruotsalaiset ajoivat 40 auton kolarin.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Ihan hyvä että keskustellaan, jos joku asia harmittaa, niin onhan se mukava että saa keskustelulla paineita purettua.

        Totuus on, että suolaaminen parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi, eikä pilaa pohjavesiä. Niin osoittavat kaikki mahdolliset tutkimukset.

        Ruotsalaiset ajoivat 40 auton kolarin.

        Ei minulla mitään paineita ole.

        Toki teiden suolaus voi joillakin keleillä parantaa liikenneturvallisuutta, mutta ei aina ja kun kaikki haitat otetaan huomioon, niin suolaaminen pitäisi heti lopettaa. Ei ole järkeä suolata teitä yhden päivän vuoksi, kun haittaa on sitten vastaavasti kuutena päivänä.

        Pohjavedethän pilaantuvat suolan vaikutuksesta aivan varmasti (ehkä hitaasti) ja suolauksen vähentäminen vain hidastaa pilaantumista: http://arkisto.sll.fi/tiedotus/Piirit2001/EtHameTiesuolaus.html


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Ei minulla mitään paineita ole.

        Toki teiden suolaus voi joillakin keleillä parantaa liikenneturvallisuutta, mutta ei aina ja kun kaikki haitat otetaan huomioon, niin suolaaminen pitäisi heti lopettaa. Ei ole järkeä suolata teitä yhden päivän vuoksi, kun haittaa on sitten vastaavasti kuutena päivänä.

        Pohjavedethän pilaantuvat suolan vaikutuksesta aivan varmasti (ehkä hitaasti) ja suolauksen vähentäminen vain hidastaa pilaantumista: http://arkisto.sll.fi/tiedotus/Piirit2001/EtHameTiesuolaus.html

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        Ensinnäkin Tiehallinnon omat tutkimukset voi samantien jättää omaan arvoonsa, niillä ei ole mitään merkitystä.

        Sitten SYKE: "ei ole todennut...MERKITTÄVÄÄ..." ja "eivät ole HÄLYTÄVÄLLÄ tasolla..." Hah! Tuo tarkoittaa siis, että kloridipitoisuudet ovat selvästi kohonneet kuitenkin!

        Viitteessäni oli kohta, joka tuskin on mielipide: "Vesilaki kieltää pohjavesien pilaamisen ilman poikkeusluvan mahdollisuutta. Kuitenkin pohjavesien kloridipitoisuus on monin paikoin huomattavasti luonnollista korkeampi. Suurimmassa osassa eteläsuomalaisia pohjaveden havaintopisteitä kloridipitoisuudet ovat kohonneet. Kolmasosassa alueista pitoisuudet ylittävät terveysviranomaisten tavoitearvon (25 mg/l). Luonnontilassa pohjaveden kloridipitoisuus on keskimäärin 2,1 mg/l, joten pitoisuudet ovat kymmenkertaistuneet"

        Tuohan käy ilmi tuolta linkittämästäsi SYKE:n sivultakin.

        Esimerkiksi: "Vihanti Möykkylä-Mäntylampi 11926001
        Kloridipitoisuus alueella
        Kloridipitoisuus havaintoputkessa PVP3 on ollut maksimissaan 40 mg/l. Kesällä
        2002 pohjaveden kloridipitoisuus havaintopisteessä oli 22 mg/l."

        "Raahe/Pattijoki Antinkangas A 11678051A
        Kloridipitoisuus alueella
        Pohjavesialueella kloridipitoisuus havaintopisteessä PVP4 a on ollut korkealla
        vuosina 2000 ja 2001, maksimissaan yli 300 mg/l, mutta pitoisuus on laskenut alle
        200 mg/l tasolle. Muissa (PVP4b ja PVP4c) pitoisuudet ovat olleet alle 50 mg/l.
        Kloridiseurantaan vuonna 2002 valituissa havaintoputkissa pohjaveden
        kloridipitoisuus on vaihdellut 7-37 mg/l välillä (PVP AII; 26 mg/l, PVP AIII; 7,0
        mg/l, PVP 205; 18 mg/l, PVP 208; 37 mg/l)."

        "Ilmajoki Salonmäki A 1014502 A
        Kloridipitoisuus alueella
        Kloridipitoisuus havaintoputkessa on vuosien 1996-2001 aikana vaihdellut 34-72
        mg/l. Vuonna 1999 kloridipitoisuus oli noin 35 mg/l."

        "Kontiolahti Jaamankangas A 0727602 A
        Kloridipitoisuus alueella
        Kloridipitoisuus erityisseurantaan mukaan tulevassa havaintopisteessä (Hp1) on
        vaihdellut 60-90 mg/l välillä."

        Jne. eli pitoisuudet koholla normaalista kaikkialla.

        Kyllä se tällä menolla ja pitkällä aikavälillä suolautuu se Päijännekin, suola-aavikkoa tulevaisuudessa koko valtio. Helsinkiläiset taisivat muuten juoda yhden päijänteeseen hukkuneen, joka oli kai ollut jostain syystä pitkään upoksissa.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        http://www.yle.fi/pallohallussa/arkistot/271002.html#skuuppi


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        "Suolaus nostaa pohjaveden kloridipitoisuutta, mikä puolestaan syövyttää putkistoja ja laitteita. Korroosiohaitan vuoksi kloridipitoisuudelle on asetettu 25 mg/litra suositus..."

        http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=70&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=4097&_pageid=71&kieli=fi&linkki=7239&julkaisu=2933


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=990&lan=fi


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        Päijänteessä on vettä 18 miljardia kuutiometriä. Jos kaikki Suomessa käytetty maantiesuola laskettaisiin Päijänteeseen, kestäisi 5700 vuotta, että saavutettaisiin 25 mg/l raja-arvo.

        Paitsi että siinä ajassa Päijänteen vesi olisi jo moneen kertaan vaihtunut.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Ihan hyvä että keskustellaan, jos joku asia harmittaa, niin onhan se mukava että saa keskustelulla paineita purettua.

        Totuus on, että suolaaminen parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi, eikä pilaa pohjavesiä. Niin osoittavat kaikki mahdolliset tutkimukset.

        Ruotsalaiset ajoivat 40 auton kolarin.

        http://www.autoliitto.fi/xforum/index.cfm?template=showthread&eid=6&tid=55&topicsr=1

        http://www.iltasanomat.fi/arkisto/nettikysely.asp?id=6938

        http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?p=19748&sid=ccda36bfc1431180fd2b5518957db019

        http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=3164

        Tuossa vain pieni osa, eipä saa suolaus oikein kannatusta.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        http://www.autoliitto.fi/xforum/index.cfm?template=showthread&eid=6&tid=55&topicsr=1

        http://www.iltasanomat.fi/arkisto/nettikysely.asp?id=6938

        http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?p=19748&sid=ccda36bfc1431180fd2b5518957db019

        http://www.tekniikanmaailma.fi/keskustelu/?mode=viewtopic&tid=3164

        Tuossa vain pieni osa, eipä saa suolaus oikein kannatusta.

        Sehän on ihan hyvä että on keskustelua, ei siinä mitään. Sitten tutkitaan ja selvitetään totuus ja toimitaan järkevästi.

        Tässä suolausasiassa se on sitä, että suolausta jatketaan.

        Mutta saat sinä (ja muutkin vastustajat) sanoa mielipiteensä, eihän sitä voi demokratiassa kieltää.


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        Aika tekopyhää... kehuu ajavansa 100 000 vuodessa ja perää "luonnontilaisia arvoja".

        Hoida bisneksesi telekommunikaation keinoin, maailma pelastuu!


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sehän on ihan hyvä että on keskustelua, ei siinä mitään. Sitten tutkitaan ja selvitetään totuus ja toimitaan järkevästi.

        Tässä suolausasiassa se on sitä, että suolausta jatketaan.

        Mutta saat sinä (ja muutkin vastustajat) sanoa mielipiteensä, eihän sitä voi demokratiassa kieltää.

        Jos järkeviä oltaisiin, niin teitä ei suolattaisi. Onhan sen suolauksen puolesta tiehallinnon/tielaitosten edustajat jo moneen kertaan sanoneet, että se on halvin tapa. Muitakin keinoja olisi, mutta kun ei ole rahaa.

        Halvimmalla ei saa koskaan parasta.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        "Aika tekopyhää... kehuu ajavansa 100 000 vuodessa ja perää "luonnontilaisia arvoja".

        Hoida bisneksesi telekommunikaation keinoin, maailma pelastuu!"

        Et tainnut lukea linkistä avautuvaa, vai etkö ymmärtänyt?

        Tarkoitin arvoilla sen taulukon keskiarvoja:

        "Luonnontilaisten alueiden pohjaveden kloridipitosuus (Soveri 1985).

        Alue
           

        Keskiarvo mg/l

        Hienorakeiset muodostumat
           

        3,8

        Moreenialueet
           

        2,2

        Karkearakeiset muodostumat (hiekka-sora)
           

        1,4

        Koko aineisto, yht. 2286 näytettä
           

        2,1"

        Minun bisnekseni eivät vaadi teiden ja pohjavesien suolaamista.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        " Päijänteessä on vettä 18 miljardia kuutiometriä. Jos kaikki Suomessa käytetty maantiesuola laskettaisiin Päijänteeseen, kestäisi 5700 vuotta, että saavutettaisiin 25 mg/l raja-arvo.

        Paitsi että siinä ajassa Päijänteen vesi olisi jo moneen kertaan vaihtunut."

        Juuri tuollaisella typerällä ajattelulla ihminen on saastuttanut elinympäristöään. Luontoon ja vesistöön vaan kaikki myrkyt! Niin on vaan itämerikin kehnossa tilassa ja on sinilevää ym.


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        ei johdu suolasta. Mereen saa suolaa kaataa aika paljon. Suola ei ole myrkky.


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sehän on ihan hyvä että on keskustelua, ei siinä mitään. Sitten tutkitaan ja selvitetään totuus ja toimitaan järkevästi.

        Tässä suolausasiassa se on sitä, että suolausta jatketaan.

        Mutta saat sinä (ja muutkin vastustajat) sanoa mielipiteensä, eihän sitä voi demokratiassa kieltää.

        Suolan korvaajat ovat mekaaninen liukkaudentorjunta, hiekotus. Lisäksi tällä hetkellä lupaavin suolan korvaava aine on kaliumformaatti.

        Hiekotus on vähemmän ympäristöystävällinen kuin suolaus: hiekka on uusiutumaton luonnonvara, pölyongelma on toinen syy. Ja korroosio.

        Kaliumformiaatti on 15 kertaa kalliimpaa kuin suola ja syö asfaltit.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        " ei johdu suolasta. Mereen saa suolaa kaataa aika paljon. Suola ei ole myrkky."

        En kai minä missään sellaista väittänytkään, että itämeren tila suolasta johtuisi. Sen saastuminen johtuu samasta ajattelutavasta kuin sinun.

        Kyllä se suola voi olla myrkkykin, kokeile vaikka hakusanalla "suolamyrkytys".


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sehän on ihan hyvä että on keskustelua, ei siinä mitään. Sitten tutkitaan ja selvitetään totuus ja toimitaan järkevästi.

        Tässä suolausasiassa se on sitä, että suolausta jatketaan.

        Mutta saat sinä (ja muutkin vastustajat) sanoa mielipiteensä, eihän sitä voi demokratiassa kieltää.

        "Suolan korvaajat ovat mekaaninen liukkaudentorjunta, hiekotus. Lisäksi tällä hetkellä lupaavin suolan korvaava aine on kaliumformaatti.

        Hiekotus on vähemmän ympäristöystävällinen kuin suolaus: hiekka on uusiutumaton luonnonvara, pölyongelma on toinen syy. Ja korroosio.

        Kaliumformiaatti on 15 kertaa kalliimpaa kuin suola ja syö asfaltit."

        Eipä ole oikein uusiutuvia asfaltinkaan ainekset, jota nastarenkaat tehokkaasti kuluttaa, kuten myös renkaiden alla hiova hiekkakin ja suola vielä edesauttaa tuota asfaltin kulumista.

        Siksi teiltä pitää saada pois nastarenkaat, hiekat ja suola. Näin vapautuu paljon rahaa talvikunnossapitoon ja tiet voidaan aurata silloin, kun lunta tulee/on tullut. Liukkaiksi menneet jäiset pinnat karhennetaan ja poistetaan moskat mahdollisimman tarkoin. Pienellä suunnittelutyöllä ja tuotekehittelyllä ei varmasti vaikeaa.

        Toinen vaihtoehto olisi sitten, jos nastarenkaista ei haluta luopua, niin teiden lumettaminen ja tamppaaminen, sekä ajourien paikkaaminen samalla menetelmällä.


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sehän on ihan hyvä että on keskustelua, ei siinä mitään. Sitten tutkitaan ja selvitetään totuus ja toimitaan järkevästi.

        Tässä suolausasiassa se on sitä, että suolausta jatketaan.

        Mutta saat sinä (ja muutkin vastustajat) sanoa mielipiteensä, eihän sitä voi demokratiassa kieltää.

        Juu no sullehan se olisi hyvä juttu, tampata tiet ikipolanteelle. Mutta tällainen kehno kuski kuin minä, en minä kerta kaikkiaan pärjää tien päällä satasen vauhdissa ja liukkaalla polanteella.


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        Hengitäpä jonkun aikaa liian voimakkaasti, saat hyperventilaation ja pyörryt. Tai sukella ja tule ylös liian nopeasti, veressä kupliva ilma (typpi) tappaa sinut.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sehän on ihan hyvä että on keskustelua, ei siinä mitään. Sitten tutkitaan ja selvitetään totuus ja toimitaan järkevästi.

        Tässä suolausasiassa se on sitä, että suolausta jatketaan.

        Mutta saat sinä (ja muutkin vastustajat) sanoa mielipiteensä, eihän sitä voi demokratiassa kieltää.

        "Juu no sullehan se olisi hyvä juttu, tampata tiet ikipolanteelle. Mutta tällainen kehno kuski kuin minä, en minä kerta kaikkiaan pärjää tien päällä satasen vauhdissa ja liukkaalla polanteella."

        Miten ihmeessä pärjäät niillä liukkailla teillä ns. pääkallokeleillä joille ei liukkaudentorjunta ole vielä ehtinyt? Etkö vaan aja niillä koskaan, vai pysähdytkö johonkin odottelemaan kelin paranemista?

        Kyllä kehnokin kuski oppii liukkaankelin niksit harjoittelemalla ja tiehallinnon kannattaisi nyt ryhtyä kitkarengasajon kurssittajaksi/kurssien maksajaksi nastarengaskieltoon tähdäten. Olis iso potti odottamassa parempaa käyttöä.


      • Sohvatiikeri kirjoitti:

        Suolaaminen lisää turvallisuutta, kuten Tiehallinnon Talvi- ja Tieliikenne -tutkimus osoittaa.

        SYKE eli Suomen Ympäristökeskus tutkii mm. suolan vaikutusta pohjavesiin, katso esim:
        http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=10653&lan=fi
        SYKE ei ole todennut suolauksen aiheuttavan merkittävää pohjavesien pilaantumista. Kloridipitoisuudet eivät ole hälyttävällä tasolla herkilläkään alueilla, saati yleisesti.

        Erityisesti haluaisin todeta, että Päijänne, josta valtaosa helsinkiläisistä saa juomavetensä, ei ole pilaantumassa tiesuolauksen takia.

        Viitteesi aineistossa on henkilökohtaisia mielipiteitä, ei tutkittua totuutta.

        Entäpä ksylitoli? http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-02-14,104:2:359196,1:0:0:0:0:0:

        On varmaan kyllästytty suolan makuun ja halutaan hiukan lisämaustetta, tai makeutta.


      • Sohvatiikeri
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Sehän on ihan hyvä että on keskustelua, ei siinä mitään. Sitten tutkitaan ja selvitetään totuus ja toimitaan järkevästi.

        Tässä suolausasiassa se on sitä, että suolausta jatketaan.

        Mutta saat sinä (ja muutkin vastustajat) sanoa mielipiteensä, eihän sitä voi demokratiassa kieltää.

        En mielellään ajakaan huonolla kelillä pitkää matkaa. Tässä kulmilla jotenkin pärjää, mutta on se hermostuttavaa. Liukas keli sotkee koko Helsingin työmatkaliikenteen, siellä on todella ilkeää ajaa seassa. Paljon autoja, nopeita nopeuden muutoksia. Matka-aika lisääntyy ihan älyttömästi.

        Onneksi liukkaita ei nykyään juuri ole.

        Mulla on nyt kolmannet kitkat alla, kymmenettä vuotta kai yhteensä. Olen ajanut jäällä ja maalla ja vaikka missä (California, Uusi-Seelanti, Thaimaa, Saksa), mutta ei minulla ole sellaisia huippukuskin refleksejä eikä tilannetajua. Ennakointi on ainoa joka pelastaa: jonossa kun katsoo muutaman auton eteenpäin, on jotain mahdollisuuksia tajuta mitä edessä tapahtuu.


      • Rattimatti
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Ihan hyvä että keskustellaan, jos joku asia harmittaa, niin onhan se mukava että saa keskustelulla paineita purettua.

        Totuus on, että suolaaminen parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi, eikä pilaa pohjavesiä. Niin osoittavat kaikki mahdolliset tutkimukset.

        Ruotsalaiset ajoivat 40 auton kolarin.

        Totuutta on kahdensorttista. Ainakin mitä voi päätellä kissanhännänvedosta. Ja totta maar se on todellista totuutta, mikä on oman sydämen asia.


      • Rattimatti
        Kairakettu kirjoitti:

        Kokeilehan Googlella hakea, niin löydät ehkä eri foorumeita joilla keskustellaan teiden suolauksesta ja ei kyllä paljon suolaukset kehuja saa. Jotkut rekkakuskeina esiintyvät sitä puolustelevat, mutta eivät heistäkään kaikki.

        Siellä missä sinä näet suolanpuutetta, niin toiset eivät toivo sitä sinne koskaan grammaakaan, en minäkään. Mistähän johtunee? En yli kolmenkymmenen ajovuoteni aikana (n. 3 milj. km) ole koskaan kaivannut suolaa tielle, enkä ole missään pitänyt suolausta hyvänä asiana.

        Se suolaus aiheuttaa tietyissä olosuhteissa tien liukkaammaksi kuin ilman suolausta, se on tosiasia. Näkyvyyden kannalta suolauksesta on monenlaista haittaa ja sen vuoksi on myös ihmishenkiä menetetty. Suurin osa suomalaisista saa juomavetensä pohjavesistä ja teiden suolaus pilaa vielä nekin vähät, eikä ainoastaan sillä suolalla, vaan myös maaperästä liuenneilla muilla myrkyillä, kuten esim. raskasmetalleilla, alumiinilla jne. Tienvarsipuustoa on myös tuhoutunut sen Konginkankaan onnettomuuden jälkeen, kun suolausta lisättiin. Suolaus myös houkuttelee pohjoisessa poroja teiden varsille ja myös porokolareissa on ihmishenkiä menetetty, vaikka se harvinaista onkin. Hirvistä en tiedä, houkutteleeko suola niitäkin, mutta tienvarsien vesakot näyttää olevan niille mieluista mutusteltavaa. Hirvionnettomuuksissa sitten on ihmishenkiä menetetty useammin kuin porokolareissa.

        Mitä ruotsalaisista?

        Itse ainakin kannatan suolausta sekä hiekoitusta tienhoitokeinoina. Eipä parempiakaan ole vielä keksitty. Yleensä suurimman itkuvirren siitä veisaavat ne, joille autonpesu on yhtä tuskaa. Vaan jos peltilehmän arvoa verrataan ihmishengen arvoon, niin hakoteillä ollaan. Eiköhän näihinkin ongelmiin ratkaisu löydy, kun tienhoidon ajoitus saadaan toimimaan. Turha siellä on väärällä hetkellä olla eli esim. auraamassa puhdasta pikitietä niin että kipinäsuihku vaan lentää. On tullut joskus nähtyä sitäkin.


      • Kallonkutistaja
        Rattimatti kirjoitti:

        Itse ainakin kannatan suolausta sekä hiekoitusta tienhoitokeinoina. Eipä parempiakaan ole vielä keksitty. Yleensä suurimman itkuvirren siitä veisaavat ne, joille autonpesu on yhtä tuskaa. Vaan jos peltilehmän arvoa verrataan ihmishengen arvoon, niin hakoteillä ollaan. Eiköhän näihinkin ongelmiin ratkaisu löydy, kun tienhoidon ajoitus saadaan toimimaan. Turha siellä on väärällä hetkellä olla eli esim. auraamassa puhdasta pikitietä niin että kipinäsuihku vaan lentää. On tullut joskus nähtyä sitäkin.

        Ja erikoisinta noissa ehdottomissa vastustajissa on se, että paahtavat esim suolattua moottoritietä, vaikka vieressä kulkee suolaamaton, puhdas tie. Näitä vaihtoehtoteitä on monille reiteille, mutta siellä suolatiellä ne kaikki "viihtyvät" silti.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ja erikoisinta noissa ehdottomissa vastustajissa on se, että paahtavat esim suolattua moottoritietä, vaikka vieressä kulkee suolaamaton, puhdas tie. Näitä vaihtoehtoteitä on monille reiteille, mutta siellä suolatiellä ne kaikki "viihtyvät" silti.

        Mistä sen tietää missä autossa istuu suolauksen ehdottomia vastustajia? Löytyykö tutkimusta aiheesta? Ainakin nopeusrajoitukset aiheuttavat vaihtoehtoisille reiteille siirtymistä ihan tilastojenkin mukaan, joten miksipä ei suolauskin. Töyssytietkin kierretään, mikäli mahdollista.


      • Rattimatti kirjoitti:

        Itse ainakin kannatan suolausta sekä hiekoitusta tienhoitokeinoina. Eipä parempiakaan ole vielä keksitty. Yleensä suurimman itkuvirren siitä veisaavat ne, joille autonpesu on yhtä tuskaa. Vaan jos peltilehmän arvoa verrataan ihmishengen arvoon, niin hakoteillä ollaan. Eiköhän näihinkin ongelmiin ratkaisu löydy, kun tienhoidon ajoitus saadaan toimimaan. Turha siellä on väärällä hetkellä olla eli esim. auraamassa puhdasta pikitietä niin että kipinäsuihku vaan lentää. On tullut joskus nähtyä sitäkin.

        Ei ole parempia keksitty vielä, kun on vaan kylvetty suolaa, eikä ole ajateltu mitään.

        Eipä tuo auton ruostuminen huoleta kuin ehkä jarrujen osalta, pakoputket on ruostumatonta ja kori on sinkitty. Äkkiähän se suolatuilla teillä likaantuu tietysti, kun paljon ajaa. Jos illalla pesee, niin se on jo seuraavana päivänä puoleen päivään mennessä samanlainen.


      • Kallonkutistaja
        Kairakettu kirjoitti:

        Mistä sen tietää missä autossa istuu suolauksen ehdottomia vastustajia? Löytyykö tutkimusta aiheesta? Ainakin nopeusrajoitukset aiheuttavat vaihtoehtoisille reiteille siirtymistä ihan tilastojenkin mukaan, joten miksipä ei suolauskin. Töyssytietkin kierretään, mikäli mahdollista.

        Mene johonkin sellaiseen kohtaan, jossa moottoritie ja tavallinen tie kulkevat rinnakkain ja joista moottoritie on suolattu ja tavallinen tie suolaamaton. Melko varmasti yli 95% autoista kulkee sitä suolattua moottoritietä pitkin. Kumpaa sinä mieluummin ajaisit?

        Nopeus(rajoitus) voi tietysti olla yksi väylävalintaan vaikuttava seikka. Mutta entä, jos suolattu moottoritie vetää esim 30-50km/h nopeammin kuin suolaamaton tie? Kumpi ratkaisee nopeus vai suolaus?


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Mistä sen tietää missä autossa istuu suolauksen ehdottomia vastustajia? Löytyykö tutkimusta aiheesta? Ainakin nopeusrajoitukset aiheuttavat vaihtoehtoisille reiteille siirtymistä ihan tilastojenkin mukaan, joten miksipä ei suolauskin. Töyssytietkin kierretään, mikäli mahdollista.

        Ja tmä oli pelin henki: vaihtoehtoreitille lähdetään vain, jos se selvästi nopeuttaa matkantekoa.


      • Kallonkutistaja kirjoitti:

        Ja erikoisinta noissa ehdottomissa vastustajissa on se, että paahtavat esim suolattua moottoritietä, vaikka vieressä kulkee suolaamaton, puhdas tie. Näitä vaihtoehtoteitä on monille reiteille, mutta siellä suolatiellä ne kaikki "viihtyvät" silti.

        "Mene johonkin sellaiseen kohtaan, jossa moottoritie ja tavallinen tie kulkevat rinnakkain ja joista moottoritie on suolattu ja tavallinen tie suolaamaton. Melko varmasti yli 95% autoista kulkee sitä suolattua moottoritietä pitkin. Kumpaa sinä mieluummin ajaisit?

        Nopeus(rajoitus) voi tietysti olla yksi väylävalintaan vaikuttava seikka. Mutta entä, jos suolattu moottoritie vetää esim 30-50km/h nopeammin kuin suolaamaton tie? Kumpi ratkaisee nopeus vai suolaus?"

        Eipä ole paljon moottoriteitä rinnakkaisteineen mitä vertailla, pari kuitenkin. Toisessa rinnakkaistie n. minuutin hitaampi ja toisessa rinnakkaistie luultavasti huomattavasti motaria hitaampi alhaisien rajoitusten vuoksi.

        Nopeus ratkaisee minun reittivalintani, enhän minä etukäten yleensä suolateistä voi tietääkään. Mieluimmin ajelen kuitenkin suolaamattomilla teillä.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Mistä sen tietää missä autossa istuu suolauksen ehdottomia vastustajia? Löytyykö tutkimusta aiheesta? Ainakin nopeusrajoitukset aiheuttavat vaihtoehtoisille reiteille siirtymistä ihan tilastojenkin mukaan, joten miksipä ei suolauskin. Töyssytietkin kierretään, mikäli mahdollista.

        " Ja tmä oli pelin henki: vaihtoehtoreitille lähdetään vain, jos se selvästi nopeuttaa matkantekoa."

        Oliko tutkimuksessa vaihtoehtoina kaksi periaatteessa yhtä nopeasti ajettavaa tietä joista toinen suolattu ja toinen suolaamaton?

        Tottakai se nopein tie yleensä valitaan, jos ei olla huviajelulla maisemia katselemassa.


      • Sohvatiikeri
        Kairakettu kirjoitti:

        Mistä sen tietää missä autossa istuu suolauksen ehdottomia vastustajia? Löytyykö tutkimusta aiheesta? Ainakin nopeusrajoitukset aiheuttavat vaihtoehtoisille reiteille siirtymistä ihan tilastojenkin mukaan, joten miksipä ei suolauskin. Töyssytietkin kierretään, mikäli mahdollista.

        Eihän ne mitään vertailukelpoisia, näitä Uudenmaan moottoriteitä ja vanhoja rinnakkaisteitä. Onhan ne rinnakkaistiet hitaampia, joskaan ei oleellisesti, aikaerot noilla lyhyillä matkoilla ei varmasti ole kymmentä minuuttia.

        Mutta tuossahan se just menee se suolavastustajien logiikka, sinullakin: jos suolattua pääsee hiukankin nopeammin, ei se suolaus haittaa.


      • Kairakettu kirjoitti:

        Mistä sen tietää missä autossa istuu suolauksen ehdottomia vastustajia? Löytyykö tutkimusta aiheesta? Ainakin nopeusrajoitukset aiheuttavat vaihtoehtoisille reiteille siirtymistä ihan tilastojenkin mukaan, joten miksipä ei suolauskin. Töyssytietkin kierretään, mikäli mahdollista.

        "Mutta tuossahan se just menee se suolavastustajien logiikka, sinullakin: jos suolattua pääsee hiukankin nopeammin, ei se suolaus haittaa."

        Jos moottoritie olis suolaamaton ja rinnakkaistie suolattu, niin ajaisin moottoritietä. Jos kaksi saman mittaista ja saman kaltaista tavallista tietä olis mistä valita, suolattu ja suolaamaton, niin valinta olisi selvä, suolaamaton siis.


      • ...........................

        ei oikene mutkat, ei nouse notkelmat, vielä on mäetkin leikkaamatta.
        Vasta kun menee PK-seudun parempaa väkeä, (ja sitäkin kerralla kymmeniä) niin sitten alkaa EHKÄ tapahtua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3295
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2931
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2769
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1847
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe