Kuinka kauan rakentaminen kestää??

Kontio HELMI

Onko kellään kokemuksia rakennusaikatauluista? Meillä 55 neliön hirsimökki. Yksitasoratkaisu lamellihirrestä. Kirvesmies ja apupoika rakentaneet sitä 4,5kk ja arvioivat vielä ainakin 1kk menevän.
Tuntuu aika pitkältä ajalta, varsinkin tuntipalkalla kun sitä tekevät.
Siis perustukset ja kaikki mukaanlukien.
Palkkakulut nyt lähes 40000€. Onko kohtuullista??

49

20290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä on

Hidsta toimintaa.

• Yrittäjätekijä

Joiden ei tarvitse maksaa mitään sivukuluja,niinkun meidän yrittäjien.

• paavo
        Yrittäjätekijä kirjoitti:

Joiden ei tarvitse maksaa mitään sivukuluja,niinkun meidän yrittäjien.

Kyllä työantaja joutuu maksamaan sivukulut, mikäli toimitaan laillisesti ja toimitaanhan sitä.
        Ei ole suurta eroa työantajalle kumpaa tapaa käyttää, helpompi tietysti maksaa yrittäjälle.

• Rekisteriin
        paavo kirjoitti:

Kyllä työantaja joutuu maksamaan sivukulut, mikäli toimitaan laillisesti ja toimitaanhan sitä.
        Ei ole suurta eroa työantajalle kumpaa tapaa käyttää, helpompi tietysti maksaa yrittäjälle.

itseään,ettei tarvi maksaa mitään sivululuja,vaan painaa rahat liiviin. Tuskin menee verojakaan???

• Kontio HELMI
        paavo kirjoitti:

Kokonaiskulut on tosiaan ihan samat riippumatta kummallatavalla työn teettää.Ensikerralla valitsen firman.Kaikki paljon helpompaa.
        Työnantajana joutuu maksamaan monelle eri "luukulle" maksuja.Täyttämään sinne sun tänne ilmoituksia maksuista. En ymmärrä miksi systeemiä ei saada helpommaksi.

• on niin
        Kontio HELMI kirjoitti:

Kokonaiskulut on tosiaan ihan samat riippumatta kummallatavalla työn teettää.Ensikerralla valitsen firman.Kaikki paljon helpompaa.
        Työnantajana joutuu maksamaan monelle eri "luukulle" maksuja.Täyttämään sinne sun tänne ilmoituksia maksuista. En ymmärrä miksi systeemiä ei saada helpommaksi.

että ne hiukan hitaammat ja laiskemmat tekevät mieluummin tuntihommana, joutuvammat kaverit pystyvät tekemään urakallakin.

• fsdfasf

Mielestäni liian hidasta ja liian kallista. Olisi kannattanut sopia urakkahinta, niin olisi homma joutunut...

• niin kauan että

työ on valmis tai rahat on loppu.
      Tarkempi tieto riippuu projektinhallinnasta.

• koko talvi

koska muitä töitä on vähän hankala saada talvella.

Mutta jäähän raha paikkakunnalle?

Eihän tuo vielä ole kallista, jos paketti maksoi 40 000 euroa niin varmasti menee toinen puoli pystytykseen ja viimeistelyyn.

• Kontio HELMI

Siis pelkät palkat oheiskulut 40000€.
        Muut päälle. Mökkipaketti maksoi 32000€.
        100000€ mennyt rakentamiseen kaikenkaikkiaan ja loppua ei vielä näy.
        Ei tarkoitus rakentaa ilmaiseksi mutta mikä on kohtuus???

• Tottako?
        Kontio HELMI kirjoitti:

Valvooko kukaan työmaata, liian kauan ja liikaa on tullut jo maksamaan.

• sen tuntipalkan
        Kontio HELMI kirjoitti:

minkä olette sopineet ja tilanne on erittäin vaikea jos olette sopineet mökin rakentamisen valmiiksi saakka.

Kuitenkin periaatteessa tuntitaksan etu on se että työt voitte lopettaa vaikka ensiviikolla ja jatkaa itse tai jonkun halvemman timpurin avulla.

Syyksi sanotte vaikka että työvoimaan budjedoitut rahat onn loppu...

Maksettuihin palkkoihin tai tehdyn työmäärän tyytymättömyyteen ei jälkikäteen voi mitenkään enää puuttua. Paitsi jos löytyy rakennusvirheitä ne voitte vaatia korjaamaan tekijän laskuun.

Talopuolella paketin hinta kerrottuna kolmella on ihan minimikustannus ja mökitkin tehdään nykyisin talviasuttaviksi.

Toivottavasti rakennatte saimaan rannalle, voitte ehkä saada omanne joskus poiskin.

• Kontio HELMI
        Tottako? kirjoitti:

Valvooko kukaan työmaata, liian kauan ja liikaa on tullut jo maksamaan.

Vastuu työmaasta rakentajalla, muutama käynti itse paikanpäällä. Tottunut luottamaan ammattimiehiin.
        Tälläkertaa pettymys.

• Kontio HELMI
        sen tuntipalkan kirjoitti:

minkä olette sopineet ja tilanne on erittäin vaikea jos olette sopineet mökin rakentamisen valmiiksi saakka.

Kuitenkin periaatteessa tuntitaksan etu on se että työt voitte lopettaa vaikka ensiviikolla ja jatkaa itse tai jonkun halvemman timpurin avulla.

Maksettuihin palkkoihin tai tehdyn työmäärän tyytymättömyyteen ei jälkikäteen voi mitenkään enää puuttua. Paitsi jos löytyy rakennusvirheitä ne voitte vaatia korjaamaan tekijän laskuun.

Talopuolella paketin hinta kerrottuna kolmella on ihan minimikustannus ja mökitkin tehdään nykyisin talviasuttaviksi.

Toivottavasti rakennatte saimaan rannalle, voitte ehkä saada omanne joskus poiskin.

Jatkamme todennäköisesti toisilla miehillä.
        Nyt työsuhde loppunut.
        Saimaalla on...
        Työnjälki näyttää hyvältä.

• aina valvoa
        Kontio HELMI kirjoitti:

Vastuu työmaasta rakentajalla, muutama käynti itse paikanpäällä. Tottunut luottamaan ammattimiehiin.
        Tälläkertaa pettymys.

amamtimiehetkin menee siitä mistä aita on matalin jos näkevät ettei työtä kukaan valvo.

Eikös vastaava mestarikin ole pakolinen henkilö, kannattasi sopia vaikka käynti kerran viikossa työmaalla tehtävänä työlaadun ja aikataulun valvonta.

• TuttuJuttu
        Kontio HELMI kirjoitti:

Jatkamme todennäköisesti toisilla miehillä.
        Nyt työsuhde loppunut.
        Saimaalla on...
        Työnjälki näyttää hyvältä.

Kirvesmiehen nimikirjaimet?

• huijattu
        sen tuntipalkan kirjoitti:

Olen juuri ollut samanlaisen huijauksen kohteena. Hankkikaa rakentamiseen perehtynyt lakimies ja käykää juttelemassa palkoista. Tulette hämmästymään.

Meille tuntitöiden lisäksi paljastui todella törkeitä virheitä rakentamisessa. Lisäksi tunteja ilmoitettiin noin 30-40% yläkanttiin. Laittakaa vaikka kamera tontille niin näette onko siellä edes käyty.

• Kontio HELMI
        TuttuJuttu kirjoitti:

Kirvesmiehen nimikirjaimet?

Olkoon mainitsematta.
        Mutta enpä suosittele seuraavalle jos joku kysyy, tai kehotan tekemään tarkemman sopimuksen.
        Jos meinaat rakentaa voidaan sitten keskustella lisää.

• Rakennusmestari

Onko edes värkitkään kelvanneet? Montako kertaa on pitäny juosta tukka putkella K-Rautaan hakemaan huippukallista puutavaraa muutaman laudan muovipakkauksis,vaikka käyttökelpoista saman arvoista tavaraa on tontilla runsaasti?

Huonon miehen merkki on se,että omaa nolouttaan peitelläkseen haukkuu ensin tavaran,sitten tavaran lähettäjän ja lopuuksi vielä isännänkin.

Kun huomaa,ettei hallitse tilannetta,kiinnittää huomin muualle. Ja aikaa kuluu hirveesti.

• J@K
        Kontio HELMI kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000015&posting=22000000014977466

• luulisi

vitsiksi.
      Kaikki työt kahdelta mieheltä tuon kokoiseen mökkiin max. n.3 kk.
      Itse rakennan pääsääntöisesti yksin ok-taloa isosta lamellista, 120m2,käyttöullakkoratkaisu.
      Tähän mennessä mennyt 2,5 kk. menee vielä kuukausi.
      Tein itse perustukset, runko kasattiin nosturilla, muurari muurasi piipun, minä itse väliseinät.

• aikataulu#

talo valmiiksi yhdellä miehellä 3,5 kk ???

• Kauan kestää

Kehikon pystytys vesikattoon max 1 vko.
        Eikä ton kokoisessa rakennuksessa kauheesti ole sisätöitäkään. Seinien koolaus ja muuraus, ovien ja ikkunoiden asennus max 1 vko. Ei se ole tyhmä ketä pyytää vaan se ketä maksaa...

• rakentanut
        aikataulu# kirjoitti:

talo valmiiksi yhdellä miehellä 3,5 kk ???

näitä ammatikseni lähes 20 vuotta.
        Tiedän tarkkaan , mitä homma vie aikaa.
        Tuskin urakkamiehenä olisin tullut toimeen, ellen osaisi hommaa laskea ja ennenkaikkea taloa tehdä.
        Nyt rakennan siis itselleni.
        Pääsääntöisesti teen taloa yksin, vain välttämättömissä tapauksissa on apunani ollut apumies.
        Talo on perustalo, siinä ei ole vinkkeleitä, eikä muutenkaan turhia hankaloittavia kohtia, olen talon myös itse suunnitellut.
        Ei 3,5 kk ole lainkaan mahdoton aikataulu.

• ei valuja
        rakentanut kirjoitti:

näitä ammatikseni lähes 20 vuotta.
        Tiedän tarkkaan , mitä homma vie aikaa.
        Tuskin urakkamiehenä olisin tullut toimeen, ellen osaisi hommaa laskea ja ennenkaikkea taloa tehdä.
        Nyt rakennan siis itselleni.
        Pääsääntöisesti teen taloa yksin, vain välttämättömissä tapauksissa on apunani ollut apumies.
        Talo on perustalo, siinä ei ole vinkkeleitä, eikä muutenkaan turhia hankaloittavia kohtia, olen talon myös itse suunnitellut.
        Ei 3,5 kk ole lainkaan mahdoton aikataulu.

kuivattele.

• kuivuivat
        ei valuja kirjoitti:

kuivattele.

elokuun alusta joulukuun puoleen väliin asti.
        Perustukset tehtiin kesällä valuineen ja talon pystytys aloitettiin joulukuun 15.päivä.
        On tärkeää, että valut kuivatetaan, muuten tulee sutta.

• V.E.K.
        kuivuivat kirjoitti:

elokuun alusta joulukuun puoleen väliin asti.
        Perustukset tehtiin kesällä valuineen ja talon pystytys aloitettiin joulukuun 15.päivä.
        On tärkeää, että valut kuivatetaan, muuten tulee sutta.

Oletko nyt aivan varma että valut ehtivät varmasti kuivua kunnolla. Olisin itse kyllä odottanut seuraavaan juhannukseen.

• Pystyyn
        Kauan kestää kirjoitti:

Kehikon pystytys vesikattoon max 1 vko.
        Eikä ton kokoisessa rakennuksessa kauheesti ole sisätöitäkään. Seinien koolaus ja muuraus, ovien ja ikkunoiden asennus max 1 vko. Ei se ole tyhmä ketä pyytää vaan se ketä maksaa...

Kontion Kantola pystytettiin tasakertaan 12 tunnissa ja vesikatto päälle toiset 12 tuntia. Sen jälkeen alko näprääminen ja ei tullut niin kelloa kateltua kun ite tehtiin

• kuukaudessa
        V.E.K. kirjoitti:

Oletko nyt aivan varma että valut ehtivät varmasti kuivua kunnolla. Olisin itse kyllä odottanut seuraavaan juhannukseen.

Piti vaan tehdä syksyllä yksi mökki välillä ja käydä pari viikkoa lomalla etelässä.
        Olishan tuota muuten jo päässyt aiemmin rakentamaan.

• jos tuo

laskelmasi pitää paikkansa. Yksi ammattimies ja apupoika lähes kymppitonni kuussa palkkakuluja.

• Halvalla lähtee

Eipä toi 10000 kovin hääppöinen palkka ole jos itse maksavat kulunsa ja hinta sisältää alvin.
        Tulee palkaksi 16,80/h/hlö. Kuka täysjärkinen tekee sillä hintaa ja käyttää omia työkalujaan. En minä ainakaan tekis kun vieraalta saa saman eikä tarvii kantaa samanlaista vastuuta ja omistaa ainuttakaan työkalua.

• uudestaan,,,,
        Halvalla lähtee kirjoitti:

Eipä toi 10000 kovin hääppöinen palkka ole jos itse maksavat kulunsa ja hinta sisältää alvin.
        Tulee palkaksi 16,80/h/hlö. Kuka täysjärkinen tekee sillä hintaa ja käyttää omia työkalujaan. En minä ainakaan tekis kun vieraalta saa saman eikä tarvii kantaa samanlaista vastuuta ja omistaa ainuttakaan työkalua.

jaappa tuo kymppitonni tehdyillä
        tunneilla!
        lähentelee 30 € tunti kummallekkin!!
        aikas hyvä apupojan liksa!

• sgdgg
        uudestaan,,,, kirjoitti:

jaappa tuo kymppitonni tehdyillä
        tunneilla!
        lähentelee 30 € tunti kummallekkin!!
        aikas hyvä apupojan liksa!

"...jos itse maksavat kulunsa ja hinta sisältää alvin..."

• Kontio HELMI
        Halvalla lähtee kirjoitti:

Maksoimme kaikki kulut. Summa sisältää ne. Alv:t ei kuulu normaaliin työsuhteeseen.
        Ei palkasta olekkaan valittamista vaan siitä että saako palkalle sitten mitään vastinetta.
        Vuokraamolaskut tietenkin vielä päälle yli 3000€.
        Vasarat ja taltat taisi olla omasta takaa.

• Kontio HELMI

Palkka pekkaskorvaus, lomarahat, päivärahat, työkalukorvaus, kilometrikorvaus, eläkevakuutukset, työttömyysvakuutukset, sosiaaliturvamaksut, tapaturmavakuutukset, ryhmähenkivakuutukset, niistähän se summa kertyy.

• vuokrakulut
        Kontio HELMI kirjoitti:

Maksoimme kaikki kulut. Summa sisältää ne. Alv:t ei kuulu normaaliin työsuhteeseen.
        Ei palkasta olekkaan valittamista vaan siitä että saako palkalle sitten mitään vastinetta.
        Vuokraamolaskut tietenkin vielä päälle yli 3000€.
        Vasarat ja taltat taisi olla omasta takaa.

ilmeisesti telineet ympärille ja nosturi ja muut myllyt ja sirkkelit?? Joita ei juuri mökkityömailla normaalisti vuokrailla.

• Jocu_

Millä ihmeellä he ovat saaneet aikansa kulumaan. Jos koko aika on oltu työmaalla, on pitänyt olla jotakin ajanvietettä.

Ammattilaiset olisivat tuollaisen pirtin pystyttäneet urakkahommana alle kuukaudessa.

• vain riittää

Miksi ihmeessä te hyvät ihmiset ette pyydä tarjousta tai valitse sellaista firmaa joka antaa kiinteän hinnan joka on myös sitova? Ei se voi olla niin vaikeaa vai oletteko te tosiaan niin hyväuskoisia että uskotte ne kauniit lupaukset pienestä hinnasta?
      Itse teen aina kiinteän hinnan ja olen joskus laskenut hinnan liian alakanttiin mutta työn olen tehnyt niinkuin on sovittu ja sillä hinnalla mikä on sovittu!

Olen tuolla aiemmin tehnyt kyselyä juuri vastaavista tapahtumista, tosin huonolla menestyksellä, joten ei kun vastaamaan.

• Kontio HELMI

Jälkeenpäin tietenkin olisi niin pitänyt sopia.
        Hyviä (halukkaita) urakoitsijoita vain ei tuntunut olevan tarjolla. Ja kiinteän hinnan antaminen tuntui olevan vaikeaa. Ja ajattelimme että jos urakalla tekee työn laatu sitten kärsii. Saimme suosituksia valitsemamme kirvesmiehen ammattitaidosta. Ei oltu valmistauduttu pieneen hintaan vaan että homma on valmis siinä aikataulussa kuin arvio oli.
        Aikataulu ei vain pitänyt.
        Olkaa muut viisaampia. Sanaan ei voi luottaa, vain paperiin.

• sveitsilainen
        Kontio HELMI kirjoitti:

Hyviä (halukkaita) urakoitsijoita vain ei tuntunut olevan tarjolla. Ja kiinteän hinnan antaminen tuntui olevan vaikeaa. Ja ajattelimme että jos urakalla tekee työn laatu sitten kärsii. Saimme suosituksia valitsemamme kirvesmiehen ammattitaidosta. Ei oltu valmistauduttu pieneen hintaan vaan että homma on valmis siinä aikataulussa kuin arvio oli.

isoihinkaan firmoihinkaan valmiine sopimuksineen voi luottaa,eika kylla kylanmiehiinkaan. Kylla virallisesti palkatun tyomiehen hinta on kova!Sosiaali kulut ym paalle niin ei tuntipalkka oo mikaan pieni meille maksajille(eika siita valttamatta paljoo jaa tyomiehellekkaan)Meidan rakennusmiehen tyomatka yhteen suuntaan on n 35km..sekin tekee jo paljon..Meilta on menny kaikenlaisineen ongelmineen 4.5kk rakennukseen. yks mies teki kaikki pohjan tyot (pari viikkoa). sitten pystytys porukka oli reilun 4 viikkoa. sit oli kaikki naa ongelmat kun tuli pullistumat seiniin ym siina tuli taukoa toihin ja sit oli mummon kuolemaa, joulu lomaa, pyhapaivia ym ym. mut noin 4.5 kk on menny aikaa.aikataulu on pettanyt aika paljon ja budjetti on ylittynyt tosi paljon, en ees uskalla tarkalleen laskea kuinka paljon..

• nimenomaan hinnasta,
        Kontio HELMI kirjoitti:

että se on kova, olipa aikataulu mikä hyvänsä. Eikä ole mitään järkeä maksaa tuntipalkkaa, jos sitä tuntia ei tehdä töitä. Ja kun tehdään töitä, niin pitää maksaa, mutta ei pidä maksaa liikaa. Siitä ei ole kenellekään lopulta hyötyä. Yrittäisin sovitella tilannetta lakimiehen avulla. Ei ole myöskään sen timpurin etu, että maine menee.

• euroa pois
        nimenomaan hinnasta, kirjoitti:

että se on kova, olipa aikataulu mikä hyvänsä. Eikä ole mitään järkeä maksaa tuntipalkkaa, jos sitä tuntia ei tehdä töitä. Ja kun tehdään töitä, niin pitää maksaa, mutta ei pidä maksaa liikaa. Siitä ei ole kenellekään lopulta hyötyä. Yrittäisin sovitella tilannetta lakimiehen avulla. Ei ole myöskään sen timpurin etu, että maine menee.

se menee varmasti sille lakimiehelle eikä riitäkkään.

• lopuksi
        Kontio HELMI kirjoitti:

Kun selviät tästä harmituksesta, ja saat talouden vaikka pankin kanssa hoitoon, niin olet silti hyvässä asemassa: sinulla on mieluinen vapaa-ajan asunto, joka on huolellisesti ja ammattitaidolla pystytetty. "Kaikki on halpaa, minkä rahalla saa." Jos työnjälki on virheetöntä, niin hiihtoloman menetyksen kestää, jos vietätte mökillä vaikka seuraavien viidentoista vuoden vapaa-ajat. - Meillä sähköfirma sössii talviasumisen ainakin tältä talvelta, mutta menköön.

Ajattelepa miten ottaisi päähän tästä ikuisuuteen jos mökki olisi hutiloiden kyhäisty: perustukset, salaojat ja routasuojat pettäisi, nurkat vetäisi mutta viemärit ei, palomuurit ja tapitukset kantaisi, ovien ja ikkunoiden karat sekä kalusteet olisi liukumattomaksi kiinnitetty, panelit ja pielilaudat vinoon sahattu ja päältänaulattu, kolhuja, vasaran hutilyöntejä ja kengän jälkiä puupinnoissa jne. (nämä on koottu muutamalta mökiltä, mukana jotain entiseltä omaltakin)

Jos lompsa kestää, niin ei teille tapahtunut pahinta, sillä olisitte voineet saada kaikki virheet vielä samaan kovaan hintaan, mutta saitte laadukasta jälkeä kovahkolla hinnalla. -Me teetimme viime kesänä likimain samat neliöt eikä meidän kiinteähintainen ja -aikainen urakka hirmuisesti poikennut teidän kustannuksista - sen jälkeen kun oli käytetty kiinteähintaisen urakan mahdollistama kustannusten 15% turpoama.

• Kontio HELMI
        lopuksi kirjoitti:

Kun selviät tästä harmituksesta, ja saat talouden vaikka pankin kanssa hoitoon, niin olet silti hyvässä asemassa: sinulla on mieluinen vapaa-ajan asunto, joka on huolellisesti ja ammattitaidolla pystytetty. "Kaikki on halpaa, minkä rahalla saa." Jos työnjälki on virheetöntä, niin hiihtoloman menetyksen kestää, jos vietätte mökillä vaikka seuraavien viidentoista vuoden vapaa-ajat. - Meillä sähköfirma sössii talviasumisen ainakin tältä talvelta, mutta menköön.

Ajattelepa miten ottaisi päähän tästä ikuisuuteen jos mökki olisi hutiloiden kyhäisty: perustukset, salaojat ja routasuojat pettäisi, nurkat vetäisi mutta viemärit ei, palomuurit ja tapitukset kantaisi, ovien ja ikkunoiden karat sekä kalusteet olisi liukumattomaksi kiinnitetty, panelit ja pielilaudat vinoon sahattu ja päältänaulattu, kolhuja, vasaran hutilyöntejä ja kengän jälkiä puupinnoissa jne. (nämä on koottu muutamalta mökiltä, mukana jotain entiseltä omaltakin)

Jos lompsa kestää, niin ei teille tapahtunut pahinta, sillä olisitte voineet saada kaikki virheet vielä samaan kovaan hintaan, mutta saitte laadukasta jälkeä kovahkolla hinnalla. -Me teetimme viime kesänä likimain samat neliöt eikä meidän kiinteähintainen ja -aikainen urakka hirmuisesti poikennut teidän kustannuksista - sen jälkeen kun oli käytetty kiinteähintaisen urakan mahdollistama kustannusten 15% turpoama.

Niin, jos 10000€ olis säästänyt palkkakuluissa niin eipä se koko urakassa ole kuitenkaan kuin alle 10%.Ei se projekti siihen kaadu.
        Mutta jos joku tarvitsee vaikkapa tarkempia kustannustietoja projektista niin olen valmis auttamaan tulevia rakentajia.
        Kiitos kaikille kommentoijille!!! Ja hyvää mökkeilykesää.
        [email protected]

• olavi

Kyllä kallista meininkiä ja aikaavievä toi sun juttus.
      Itse meinasin ensi kesänä koota 15m2 pienemmän mökin
      (rantasaunan) kahdestaan vaimon kanssa kesä viikonloppuisin,ihan harrastuspohjalta,mutta siinähän tienaakin näköjään hyvän palkan vapaa-ajan vietosta.
      Miten siinä voi saada noin paljon aikaa kulumaan,tuntuu kyllä vähän vedätykseltä.

• pääsuunnittelija(Ria)

Normaalin mökin pystyttämisessä menee noin 8 kk. Jos tekevät 5,5kk: ssa ovat nopeita.
      Onnenpekka.
      Ps. Mökkisi lie tavallista korkeampi?

• jessus

paskapuhetta, että saa noin kauan aikaa kulumaan.
        Taidat olla niitä samoja kusettajia.
        Otatko muutaman miehen tuntitöihin tekemään talosi?

• kokemus...

45m2 yhessä tasossa. 7" pyörö. Perustukset viikko. Runko viikko. Alapohja viikko. Yläpohja viikko. Vesikatto viikko. Sisähommat viikko. Eikä tehty edes pitkää päivää.

• noin se

menee, kun on tekijät asialla.
        Nyhveröt ja huijarit erikseen.
        Eikä muuten työn jälki ole sen huonompaa, jos oikea ammattimies tekee riuskaa vauhtia.
        Kyllä "Kontion Helvi"-tapauksessa on koijarit olleet liikkeellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3617
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2704
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2657
    4. Hei........

Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2428
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      92
      2363
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      268
      2230
    7. Kaipaan sua, Ope

Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      46
      1953
    8. Tilanteesi nyt?

Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1769
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1501
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1428
    Aihe