Huomasin äskettäin

Repekka*

Että Outokumpulaisilla ihan oma palsta.

Kirjoitelkaa entiset ja nykyiset kumpulaiset.

Minua kiinnostaisi varsinkin vähän vahempien entisten Outokumpulaisten kuulumiset.

Minun ikäluokastani hyvin harva asuu täällä.
Suurin osa on muutanut etelä-suomeen.

17

2508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luolamies

      Totta puhut! Jotta aika moni muuttaa pois...opiskelemaan, töihin. Itse olen 60-70-luvuilla siellä hengaillut. Silloin tällöin tulee piipahdettua katsomassa raittia, mutta eipä siellä tuttuja näe. Enemmän bongaa vanhoja luokkakavereita ja muita tuttuja Espoon Isossa Omenassa tai Leppävaaran Sellossa. Hieman hassulta tuntui, kun ajettiin Särkiselän kautta tarkoituksena esitellä lapsille paikka josta iskän loistava uimataito on peräisin. Uimala on purettu!

      • Saarikkaan uimalaa

        Ennen Särkiselän uimalaa oli (parempi) uimala Saarikkaalla. Siellä meikäläinen suoritti uimakandidaatin tutkinnon. Taisi kyllä olla uimalan viimeinen vuosi (1959).


      • Repekka*
        Saarikkaan uimalaa kirjoitti:

        Ennen Särkiselän uimalaa oli (parempi) uimala Saarikkaalla. Siellä meikäläinen suoritti uimakandidaatin tutkinnon. Taisi kyllä olla uimalan viimeinen vuosi (1959).

        Kävin penskana molemmissa.
        Saarikkaalla opin uimaan.
        Kävin viime kesänä katsomassa sieltä on laiturit purettu, hyvä oli silti uida.
        Siellä oli myös tanssilava joka myös on purettu.
        Kun ei ollut rahaa menimme joskus aidan raosta tanssimaan.


      • Repekka*
        Saarikkaan uimalaa kirjoitti:

        Ennen Särkiselän uimalaa oli (parempi) uimala Saarikkaalla. Siellä meikäläinen suoritti uimakandidaatin tutkinnon. Taisi kyllä olla uimalan viimeinen vuosi (1959).

        Minulla on mennyt monta iltaa kun olen katsellut Outokummun kaupungin sivuilta löytyviä muistikansioita.
        Valitse outokummun kaupungin otsikko sivu, siitä kaupunki infon.
        Seuraavaksi valitse otsikko historia.
        Sen sivun alalaidassa on linkki muistikansioihin.
        muistaako joku Imatran talon.
        Tea Istakin on asunut siellä.
        Muistan kun se oli kaivoksen työläisten asuntolana.
        lapsia oli paljon kun oli nuoria perheitä.
        Siinä on paljon puhuttuja muistelmia niitä on kiva kuunnella.


      • Muistoissani
        Repekka* kirjoitti:

        Minulla on mennyt monta iltaa kun olen katsellut Outokummun kaupungin sivuilta löytyviä muistikansioita.
        Valitse outokummun kaupungin otsikko sivu, siitä kaupunki infon.
        Seuraavaksi valitse otsikko historia.
        Sen sivun alalaidassa on linkki muistikansioihin.
        muistaako joku Imatran talon.
        Tea Istakin on asunut siellä.
        Muistan kun se oli kaivoksen työläisten asuntolana.
        lapsia oli paljon kun oli nuoria perheitä.
        Siinä on paljon puhuttuja muistelmia niitä on kiva kuunnella.

        Oli 50-luvun alkua kun asuimme Imatran talossa.
        Ei puuttunut kavereita kun joka perheessä oli paljon lapsia.
        Nukuimme kesällä talon vintillä, se oli mukavaa kun asuminen oli aika ahdasta.
        Betania oli lähellä kävimme siellä pyhäkoulussa.
        Imatran metsässä on monet leikit leikitty.
        Kun nyt ajaa ohi ei ole tuttuja paikkoja siltä ajalta kun Esso, ja silloinen "rööperin" talo.
        Louhelankadulla on vielä senaikuisia taloja.
        Pohjoisaho ja Kaasila oli peltoa.


      • Anonyymi
        Saarikkaan uimalaa kirjoitti:

        Ennen Särkiselän uimalaa oli (parempi) uimala Saarikkaalla. Siellä meikäläinen suoritti uimakandidaatin tutkinnon. Taisi kyllä olla uimalan viimeinen vuosi (1959).

        Löysin tämän kohteen sattumalta. Näin juhannuksena 2019 palaa lapsuus ja nuoruus mieleen. Olin alle rippikouluiän juhannuksena 1956uimassa Saarikkaalla.


    • Tapu

      Taikka entinen Liperiläinenhän minä olen. En ole koskaan käynyt Okussa mutta kyllä se täytyy olla yksi kuuluisimpia paikannimiä. Kerran näin TV:ssä kun puhuttiin yhtiöstä nimeltä
      "Autocombo". Sitten selvisi että kysymyksessä oli Outokumpu...

      • Paavo Jyrkkä

        Huomaa, että Liperissä äidinkielen opetus ontuu. Liperiläinen pitäisi olla liperiläinen. Ja ne pilkut: mutta, kun, että *huokaus*


      • Tapu
        Paavo Jyrkkä kirjoitti:

        Huomaa, että Liperissä äidinkielen opetus ontuu. Liperiläinen pitäisi olla liperiläinen. Ja ne pilkut: mutta, kun, että *huokaus*

        Kosketat herkkää asiaa. Olen itsekin mieliharmisekseni huomannut äidinkieleni rapistuneen 30:en ulkomailla asutun vuoden aikana...


      • Pate J.
        Tapu kirjoitti:

        Kosketat herkkää asiaa. Olen itsekin mieliharmisekseni huomannut äidinkieleni rapistuneen 30:en ulkomailla asutun vuoden aikana...

        Kyllähän tuosta selvän sai. Taitaa Oku-keskustelussa korostua muistot, koska aikanaan kaivoksen toimiessa se oli vilkas paikka. Liperikin varmasti näyttelee jonkinlaista osaa vanhojen outokumpulaisten muistoissa. Ah, ne elokuun illat Liperin lavalla :)


      • Anonyymi
        Pate J. kirjoitti:

        Kyllähän tuosta selvän sai. Taitaa Oku-keskustelussa korostua muistot, koska aikanaan kaivoksen toimiessa se oli vilkas paikka. Liperikin varmasti näyttelee jonkinlaista osaa vanhojen outokumpulaisten muistoissa. Ah, ne elokuun illat Liperin lavalla :)

        Sanoisin entisten kuusjärveläisten muistoissa. Olen syntynyt ja viettänyt varhaislapsuuteni Kuusjärven kunnassa. En Outokummun kauppalassa tai kaupungissa. Palorannan tanssikuva lienee vielä toiminnassa, mutta kansakoulua ei enää ole.


    • tytteli

      Joo, on tullu iteki käytyä Okussa viimex pari vuotta sitten ja oli kyllä aika kuollu paikka...-91 muutin Ouluun ja meininki oli sillon vielä suht vireää myös Okussa:)

    • Luolamies

      Aika hyvin löytyy tietoa vanhoista tutuista tuolta otsikon osoitteesta. Siellä homma on kontrolloitua. Ei tarvitse lukea ilkkuvia vastauksia ja haistatteluja omiin juttuihin.

    • leijona ex okulainen

      että olen jo ottanut kokonaisen vodka pullon ja toista tekis mieli,vai lähtiskö karaoke baariin kun täällä on niitä vaihtoehtoja pikkasen enempi kuin siellä kot kaupungissa!! mitäs mieltä oot,ottasko ihan kotona sen toisen putelin vai lähtiskö buarriin??

      • Okun Leijona

        Kyllä täällä karaokepaikka on.
        On muutama hyvä laulajakin.
        Tulehan käymään löytyy täältä votkaakin.
        Tälle illalle ehdotan puarriin männöö.


      • leijona..ex okulainen
        Okun Leijona kirjoitti:

        Kyllä täällä karaokepaikka on.
        On muutama hyvä laulajakin.
        Tulehan käymään löytyy täältä votkaakin.
        Tälle illalle ehdotan puarriin männöö.

        olen toki käynyt monastikkin siellä,viimeksi nyt hiihtolomalla ja karaokea käytiin laulaa ja tais porukka taas kerran tykätä kun lumikenttienkutsun vetäsin kehiin=) ja baariin com....


    • ent. okulainen

      Oletko sama Rebekka, joka on syntynyt Lahdessa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe