Foorumilla on ollut paljon puhetta lentäjien koulutuksesta yms., mutta mikä heidän keskimääräinen kk palkkansa on?
Muutamalla kotimaisella yhtiöillä lienee? eri palkat, mutta onko esim ilmailualan unioni sorvannut jonkinlaisen minimi ansion yms.?
Lentäjien palkka
42
23828
Vastaukset
- apukoululainen?
Mielestäni pitäisi osata oikeinkirjoitus, jos lähtee tänne kirjoittelemaan aiheen vierestä! Esimerkiksi "minimi ansion" pitää yhdyssanana olla minimiansion.
Lennä siinä nyt lentokonetta?- ...
Voi herrnajumala sentään älä lue viestejä TAI FOORUMIA YLEENSÄ jos ne kirjoitusvirheet tappavat sinut.
- tappavat ketään
... kirjoitti:
Voi herrnajumala sentään älä lue viestejä TAI FOORUMIA YLEENSÄ jos ne kirjoitusvirheet tappavat sinut.
niin kauan kuin pysyt maassa ja oman tietokoneesi ääressä. Oikeinkirjoituksen oppiminen on helpompaa kuin lentämään oppiminen! Ja kun ei edes yhdyssanat suju, niin kuinka sitten...
- anD!!
tappavat ketään kirjoitti:
niin kauan kuin pysyt maassa ja oman tietokoneesi ääressä. Oikeinkirjoituksen oppiminen on helpompaa kuin lentämään oppiminen! Ja kun ei edes yhdyssanat suju, niin kuinka sitten...
Hankkikaa elämä täällä foorumeilla alatte toisi mollaamaa ! LoL
- Jopa 20.000€ / kk
Lentäjien keskimääräinen kuukausipalkka: HYVÄ
Lentäjien kuukausipalkka jaettuna tunneilla, jollon olet sidottuna työhön / matkakohteeseen, etkä kotona perheen kanssa: HUONO
Turha marista kaukoliikenteen MD-11 kippareiden jopa 20.000 € kuukausipalkoista. Hakeutukaa itse lentäjiksi kokekaa elämä pilottina. Ainiin, tiukahkot pääsyvaatimukset saattavat rajata 95% hakijoista pois jo kättelyssä, mutta mutta... Ihmiset: miksi ideaalistereotyyppin mukainen lentäjä haisee rommilta, painelee vain nappuloita ja antaa koneen ohjata itse itseään?
Miettikää tätä hetki oikein kunnolla. - suunnilleee
Jopa 20.000€ / kk kirjoitti:
Lentäjien keskimääräinen kuukausipalkka: HYVÄ
Lentäjien kuukausipalkka jaettuna tunneilla, jollon olet sidottuna työhön / matkakohteeseen, etkä kotona perheen kanssa: HUONO
Turha marista kaukoliikenteen MD-11 kippareiden jopa 20.000 € kuukausipalkoista. Hakeutukaa itse lentäjiksi kokekaa elämä pilottina. Ainiin, tiukahkot pääsyvaatimukset saattavat rajata 95% hakijoista pois jo kättelyssä, mutta mutta... Ihmiset: miksi ideaalistereotyyppin mukainen lentäjä haisee rommilta, painelee vain nappuloita ja antaa koneen ohjata itse itseään?
Miettikää tätä hetki oikein kunnolla.opiskelemaan valittiin 99.7% hakijoista vuonna 2011 ;)
- hrnajmla
... kirjoitti:
Voi herrnajumala sentään älä lue viestejä TAI FOORUMIA YLEENSÄ jos ne kirjoitusvirheet tappavat sinut.
Ei edellinen asiasta kritisoija kirjoitusvirheisiin kuollut, olipa hölmö teksti. Hölmömpi jopa kuin ne kirjoitusvirheet.
- opastajasi
Onko mielestäsi hyvää kirjoituskieltä aloittaa lause huutomerkin jälkeen sanalla "Esimerkiksi"? Lennätkö todellakin itse tuolla kirjoitustaidolla lentokonetta vai annatko vain ymmärtää olevasi lentäjä? Huolestuttavaa tasoisesi lentäjät vai oletteko nykypolven lapsellisia karkkihyllyn kautta kotiin liian hyvälle päässeitä?
- kyllästyttää
sinulla riittää noita palkkakysymyksiä ? jospa soitat Finnairille ja kysyt sieltä tai osta verokalenteri.
- Mr Google
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?PHPSESSID=02076d279c16f5696cda5fc92cebb048&topic=30496.msg298134
Re:Uteliaisuus heräsi- lentäjien palkat?
« Reply #3 on: 18.10.04, 14:06 »
Noin yksityiskohtaista tietoa saattaa olla mahdoton saada. Tässä yksi nopeasti löytämäni linkki; itsekin muistan hämärästi tuon lehdistötiedotteen. Se jäi mieleeni myös sen takia, että joskus tarvitsin joitakin palkkatilastoja Tilastokeskuksen rompulta v. 2000. Liikennelentäjät olivat siinä aivan kärjessä ja muistan silloin mielessäni ajatelleeni, että "puoli miljoonaa vuodessa. Oikein se Finski kertoi."
Tosin tässä linkin Keskisuomalaisen jutussa puhutaan 42000 markasta. Olisin kuitenkin valmis vaikka lyömään vetoa, että alkuperäisessä tiedotteessa mainittu summa oli karvan verran isompi...
http://lehti.keskisuomalainen.fi/sl/1998-04/01/kot/stt20001.htm
1998 taisi olla myös viimeinen kerta, kun tapeltiin nyrkit savessa ilmavoimien pilottien siirtymisestä Finskille. Ilmavoimien lentäjät huomauttivat silloin happamesti, että heikäläisten palkka saattaa nousta vuodessa 250 000 markkaan ja "Finnairilla se voi olla jopa kolme kertaa suurempi." Siis parhaimmillaan 750 000 markkaa.
Alkupalkkahan on taulukkojen mukaan kaiketi 2400 euron paikkeilla kuussa (tarkka luku löytyy kyllä varmasti netistä) - mutta lentäjän palkkanauhan lukeminenhan on yhtenä erillisenä oppiaineena alan oppilaitoksissa (onhan?Wink) koska siihen vaikuttavat niin pahuksen monet eri tekijät.
Alkuvuosien palkoista minulla ei ole muuta tietoa kuin yhden tutun - palkoista varmasti erittäin, erittäin hyvin jyvällä olevan, mutta lentämisestä täysin tietämättömän - toteamus: "Siinä se on alkuvuosina neljän ja kuuden tonnin välillä kuussa. Sanotaan viisi." - Tähän on syytä suhtautua pienellä varauksella, mutta itse pitäisin sitä melko hyvänä lähtökohtana.
Sum summarum:
-- varmaa on se, että vuonna 1998 Finnairin keskimääräinen lentäjä ansaitsi autoetuineen (mitä muuta?) melko tarkasti puoli miljoonaa markkaa vuodessa (Finnairin ilmoitus, Tilastokeskuksen tiedot)
-- varmaa on se, että samaan aikaan ilmavoimien lentäjät sanoivat Finskin kipparin ansaitsevan parhaimmillaan 750 000 mk vuodessa (juttuja löytynee hakemalla myös netistä)
-- varmaa on se, että lentäjien palkoissa edes vuodet eivät ole veljeksiä, kuukausista puhumattakaan. Saman lentäjän palkka vaihtelee kuukaudesta ja vuodesta seuraavaan. Pääsuunta on luonnollisesti nouseva. Taulukkopalkkahan siinä on pohjalla ja se nousee vuosien kertyessä tavalliseen virkamiestapaan.
Voisi vaikkapa arvioida näin - ainakin hehtaari on paikallaan. Yksityiskohdista voidaan vapaasti väitellä (en aio osallistua, tietoni loppuivat edellä esitettyyn.)
-- vasta koulunpenkiltä tullut perämies ei vielä huippupalkoilla juhli, mutta kyllä se aina nuoremman lehtorin hakkaa. Tosin hän saa nykyisin myös varautua pitkäänkin alkutyöttömyyteen. Se tilanne voi muuttua taas hyvinkin nopeasti.
-- palkoissa ei ole viime vuosina tapahtunut kovin radikaaleja muutoksia. Kun piirretään (hyvin karkeaa) Gaussin käyrää, niin alussa ovat nuo neljän, viiden tonnin miehet. Puolet lentäjistä sattuu ... sanotaan nyt... 60...100 000 euron haarukkaan. Oikeassa reunassa ovat sitten harmaahapsiset MD-11-kaput, joiden (varsin harvalukuisen porukan) vuositulot ovat 130 kiloeuron paikkeilla.
http://www.sllpilots.fi/
"Paljonko liikennelentäjät ansaitsevat?
Liikennelentäjän työ on vastuullista ja vaativaa. Se on myös epäsäännöllistä (vrt. vastaus yllä) ja työvuorot saattavat olla hyvinkin pitkiä. Nämä seikat ovat johtaneet siihen, että liikennelentäjän työ on maailmanlaajuisesti verraten hyvin palkattua. Lentäjän alkupalkka Finnairilla on noin 2.500 €. Peruspalkan lisäksi maksetaan erilaisia lisiä 0-25 % peruspalkasta riippuen mm. kokonaistyömäärästä ja työajoista. Palkkaluokkia on 20 ja palkka nousee vuosittain yhden palkkaluokan. Tehtävän luonteen vuoksi kapteeni saa hieman parempaa palkkaa kuin perämies. "- Asiasta tietävä
Mr Google:n viestistä lainattua "Oikeassa reunassa ovat sitten harmaahapsiset MD-11-kaput, joiden (varsin harvalukuisen porukan) vuositulot ovat 130 kiloeuron paikkeilla". Tosiaan, isäni lentää Finnairilla MD-11 konetta ja hänen vuositulot ovat noin 176000€ ja tämä on faktaa. Mutta saa kauan työskennellä ja opiskella ennen kuin sellaisille palkoille pääsee. Vaikka onhan heti alku-/lähtöpalkatkin Finnairilla hyviä.
- Drop Forge
Asiasta tietävä kirjoitti:
Mr Google:n viestistä lainattua "Oikeassa reunassa ovat sitten harmaahapsiset MD-11-kaput, joiden (varsin harvalukuisen porukan) vuositulot ovat 130 kiloeuron paikkeilla". Tosiaan, isäni lentää Finnairilla MD-11 konetta ja hänen vuositulot ovat noin 176000€ ja tämä on faktaa. Mutta saa kauan työskennellä ja opiskella ennen kuin sellaisille palkoille pääsee. Vaikka onhan heti alku-/lähtöpalkatkin Finnairilla hyviä.
perämiehen palkka: n.2500-7000e/kk
kapteenin palkka: n.8000-15000e/kk
(riippuen työtunneista, -kokemuksesta, -olosuhteista, yötyövuoroista ja muista lisistä)
Pitkän matkan lennoissa tienestit ovat yleensä suuremmat, koska ylityötunteja tulee paljon ja suoritettu työ on vaativampaa. Mutta tuskin lyhyen matkan lentäjätkään huonosti tienaavat, toki heillä on hyviä puolia työssä enemmän kuin pitkillä matkoilla. Sosiaaliset suhteet ovat hyvin vähäisiä ulkomaille lentävillä, koska "paidanvaihto" vie ulkomaan hotellissa aikaa, joten kotia ei ole pääsyä hetkessä. Poikamiehellä se varmasti vielä sujuu, mutta perheellisellä tulee ongelmia - tuskin muutaman vuoden päästä on enää perhettä, jos työt jatkuvat, ellei ole tosi sovelias vaimo. Lyhyen matkan lentäjä taas pystyy hoitamaan muutakin kuin työelämää paremmin.
Tokihan pitkän matkan lentäjä näkee maailmaa - yksi hyvä puoli. Ja haasteellisuutta on myös enemmän.
Siinä muutamia asioita, mistä palkat johtuvat. Olen lukenut tuolla muutamia sivustoja missä "mäkätetään" lentäjän palkoista - ovat kuulemma käsittämättömän suuret!
No, kuvitelkaa seuraava:
"Olet matkalla USA:han kesälomalle ja istut jonkin saksalaisyhtiön huippuhienon konemallin matkustamossa. Myrsky yllättää meren yllä muutaman sadan kilometrin päässä lähimmästä rannikosta ja puuskat tuntuvat selvästi jo koneen sisällekin, sekä ilmakuoppia havaittaissa.
Kakkosmoottorissa havaitaan vikaa; myös matkustajat ovat huomanneet ongelmia. Osa itkee hysteerisenä, osa kiljaisee pelosta ilmakuoppan aikana."
Itse ainakin kyseisessä tilanteessa hyväksyn lentäjän palkan, vaikka se olisi 50 000 euroa kuukaudessa, kunhan hän taitaa niin työnsä, että hoitaa kaikki 600 matkustajaa turvallisesti alas lähimmälle lentokentälle!
Ja ei sillä, hyväksyn ihan huoletta heidän nykyisen palkkansakin, vaikka minusta ei tulisikaan koskaan lentäjää. Se on sen arvoista. - MMM
Drop Forge kirjoitti:
perämiehen palkka: n.2500-7000e/kk
kapteenin palkka: n.8000-15000e/kk
(riippuen työtunneista, -kokemuksesta, -olosuhteista, yötyövuoroista ja muista lisistä)
Pitkän matkan lennoissa tienestit ovat yleensä suuremmat, koska ylityötunteja tulee paljon ja suoritettu työ on vaativampaa. Mutta tuskin lyhyen matkan lentäjätkään huonosti tienaavat, toki heillä on hyviä puolia työssä enemmän kuin pitkillä matkoilla. Sosiaaliset suhteet ovat hyvin vähäisiä ulkomaille lentävillä, koska "paidanvaihto" vie ulkomaan hotellissa aikaa, joten kotia ei ole pääsyä hetkessä. Poikamiehellä se varmasti vielä sujuu, mutta perheellisellä tulee ongelmia - tuskin muutaman vuoden päästä on enää perhettä, jos työt jatkuvat, ellei ole tosi sovelias vaimo. Lyhyen matkan lentäjä taas pystyy hoitamaan muutakin kuin työelämää paremmin.
Tokihan pitkän matkan lentäjä näkee maailmaa - yksi hyvä puoli. Ja haasteellisuutta on myös enemmän.
Siinä muutamia asioita, mistä palkat johtuvat. Olen lukenut tuolla muutamia sivustoja missä "mäkätetään" lentäjän palkoista - ovat kuulemma käsittämättömän suuret!
No, kuvitelkaa seuraava:
"Olet matkalla USA:han kesälomalle ja istut jonkin saksalaisyhtiön huippuhienon konemallin matkustamossa. Myrsky yllättää meren yllä muutaman sadan kilometrin päässä lähimmästä rannikosta ja puuskat tuntuvat selvästi jo koneen sisällekin, sekä ilmakuoppia havaittaissa.
Kakkosmoottorissa havaitaan vikaa; myös matkustajat ovat huomanneet ongelmia. Osa itkee hysteerisenä, osa kiljaisee pelosta ilmakuoppan aikana."
Itse ainakin kyseisessä tilanteessa hyväksyn lentäjän palkan, vaikka se olisi 50 000 euroa kuukaudessa, kunhan hän taitaa niin työnsä, että hoitaa kaikki 600 matkustajaa turvallisesti alas lähimmälle lentokentälle!
Ja ei sillä, hyväksyn ihan huoletta heidän nykyisen palkkansakin, vaikka minusta ei tulisikaan koskaan lentäjää. Se on sen arvoista.Varmasti lentäjä on alipalkkainen siihen vastuuseen jonka kantaa kaikissa tilanteissa harteillaan. Vertaa palkkaa vaikka johonkin paskanpuhujaan kansanedustajaan tai ministeriin... Jos siellä mokaa niin siirretään pallilta toiselle ja ei saa omia mielipiteitään edes pitää kun pitää ajatella kuin puolue ajattelee.
- katkera...
MMM kirjoitti:
Varmasti lentäjä on alipalkkainen siihen vastuuseen jonka kantaa kaikissa tilanteissa harteillaan. Vertaa palkkaa vaikka johonkin paskanpuhujaan kansanedustajaan tai ministeriin... Jos siellä mokaa niin siirretään pallilta toiselle ja ei saa omia mielipiteitään edes pitää kun pitää ajatella kuin puolue ajattelee.
Vaikka vastuuta olisi paljonkin, niin on vastuuta esimerkiksi opettajilla kouluissa ja päiväkodeissakin. Eivätkä he silti tienaa tuollaisia sairaalloisia ylipalkkoja.
Yrittivät vielä viime vuonna palkankorotusta pyytää. Ahnetta porukkaa
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1530968 - laukkupojiksi
katkera... kirjoitti:
Vaikka vastuuta olisi paljonkin, niin on vastuuta esimerkiksi opettajilla kouluissa ja päiväkodeissakin. Eivätkä he silti tienaa tuollaisia sairaalloisia ylipalkkoja.
Yrittivät vielä viime vuonna palkankorotusta pyytää. Ahnetta porukkaa
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1530968kun on niin huonot liksat ja vähän töitä...
"KLM:n säästöohjelma: lentäjät matkatavaraduunareiksi
Keskiviikko 10.06.2009 klo 11:43
Tiettävästi jo yli sata KLM:n kovapalkkaista lentäjää on Financial Times –lehden mukaan ilmoittautunut haluavansa sijaistyövoimaksi Schipholin lentokentälle Amsterdamiin.
KLM:n lentäjien isoimmalla ammattiliitolla ei lehden mukaan ole mitään asiaa vastaan niin kauan kuin lentäjien hanttihommat ovat vapaaehtoisia.
Air France-KLM –ryhmään kuuluva KLM kirjoitti toukokuun lopulla kahdelle tuhannelle lentäjälle ja pyysi näitä tukemaan uutta säästöohjelmaansa. Samalla lentäjät saisivat mahdollisuuden ”kurkistaa lentokentän kulissien taakse”.
KLM:n mukaan vetoomus tähtää siihen, että KLM ei joutuisi tavanomaiseen tapaan palkkaamaan kesäksi tilapäistyövoimaa.
Lentäjät voivat esimerkiksi palvella asiakkaita business lounge –tiloissa tai auttaa matkustajia löytämään kadonneita matkalaukkujaan. Myös erilaisia fyysisiä tehtäviä on tarjolla.
Brittilehden mukaan KLM:n lentäjien vuosipalkka vaihtelee 48 000 eurosta 246 000 euroon. Sekä vapaaehtoisurakkaan osallistuvat lentäjät että ne, jotka mieluummin odottelevat töitä kotona, saavat normaalin kuukausipalkan työsuhde-etuineen. " - mariset?
katkera... kirjoitti:
Vaikka vastuuta olisi paljonkin, niin on vastuuta esimerkiksi opettajilla kouluissa ja päiväkodeissakin. Eivätkä he silti tienaa tuollaisia sairaalloisia ylipalkkoja.
Yrittivät vielä viime vuonna palkankorotusta pyytää. Ahnetta porukkaa
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1530968Olisit ryhtynyt lentäjäksi! Minä ainakin tiesin jo ammattia valitessani lentäjien hyvät palkat. Ei sitä mikään pakko kait ole hakeutua skeidoille palkoille ja kateellisena siitä kitistä lopun elämäänsä? Vai eikö koulunkäynti ottanut sujuakseen ja portit parempiin hommiin sulkeutuivat jo peruskoulussa???
Muistuttaisin vielä että jos lentäjäksi kouluttaudut esim yksityisessä koulussa, kuten monet tekee, niin koulutuksesta pitää maksaa mansikoita ja yleisintä on ottaa reilut lainat rahoittaakseen kymmenien tuhansien eurojen opinnot. Ei liene liikaa vaadittu, että saa sitten palkkaakin saadakseen maksettua koulunkäynnit takaisin pankille!?!
Ihan sama mitä muut ansaitsee, vaikka miljoonan päivässä, ei aiheuta minussa mitään marinan tarvetta! - viilari........
MMM kirjoitti:
Varmasti lentäjä on alipalkkainen siihen vastuuseen jonka kantaa kaikissa tilanteissa harteillaan. Vertaa palkkaa vaikka johonkin paskanpuhujaan kansanedustajaan tai ministeriin... Jos siellä mokaa niin siirretään pallilta toiselle ja ei saa omia mielipiteitään edes pitää kun pitää ajatella kuin puolue ajattelee.
"Varmasti lentäjä on alipalkkainen
siihen vastuuseen jonka kantaa kaikissa tilanteissa harteillaan."
Kröhöm. Autopillottihan se suurimman työn ja päätökset tekee. - tässä mistään
mariset? kirjoitti:
Olisit ryhtynyt lentäjäksi! Minä ainakin tiesin jo ammattia valitessani lentäjien hyvät palkat. Ei sitä mikään pakko kait ole hakeutua skeidoille palkoille ja kateellisena siitä kitistä lopun elämäänsä? Vai eikö koulunkäynti ottanut sujuakseen ja portit parempiin hommiin sulkeutuivat jo peruskoulussa???
Muistuttaisin vielä että jos lentäjäksi kouluttaudut esim yksityisessä koulussa, kuten monet tekee, niin koulutuksesta pitää maksaa mansikoita ja yleisintä on ottaa reilut lainat rahoittaakseen kymmenien tuhansien eurojen opinnot. Ei liene liikaa vaadittu, että saa sitten palkkaakin saadakseen maksettua koulunkäynnit takaisin pankille!?!
Ihan sama mitä muut ansaitsee, vaikka miljoonan päivässä, ei aiheuta minussa mitään marinan tarvetta!kateudesta on kysymys vaan oikeudenmukaisuudesta. Sama homma paperimiehillä. törkeät liksat, jolla ei ole mitään muita perusteita kuin vahva neuvotteluasema työmarkkinoilla. Nytpä maksavat oman oksansa sahauksesta ja en voi kuin nauttia työpaikkojen siirtymisistä muualle. Ahneella on paskainen loppu. Ahneus on yksi seitsemästä kuolemansynnistä.
Aamen
t.jumala - perämies
mariset? kirjoitti:
Olisit ryhtynyt lentäjäksi! Minä ainakin tiesin jo ammattia valitessani lentäjien hyvät palkat. Ei sitä mikään pakko kait ole hakeutua skeidoille palkoille ja kateellisena siitä kitistä lopun elämäänsä? Vai eikö koulunkäynti ottanut sujuakseen ja portit parempiin hommiin sulkeutuivat jo peruskoulussa???
Muistuttaisin vielä että jos lentäjäksi kouluttaudut esim yksityisessä koulussa, kuten monet tekee, niin koulutuksesta pitää maksaa mansikoita ja yleisintä on ottaa reilut lainat rahoittaakseen kymmenien tuhansien eurojen opinnot. Ei liene liikaa vaadittu, että saa sitten palkkaakin saadakseen maksettua koulunkäynnit takaisin pankille!?!
Ihan sama mitä muut ansaitsee, vaikka miljoonan päivässä, ei aiheuta minussa mitään marinan tarvetta!Samaa mieltä, turhaa paskanjauhantaa.
Jos ei oma palkka miellytä ja mietiskelee, että lentäjä saa erityisen hyvin fyrkkaa, niin voi vaihtaa ammattia anytime. Right? Minusta ei ole jokaiseen ammattiin eikä jokaisestä tähän. Sairaanhoitajat jne voi tulla sitten juttelemaan mun kanssa lisää tämän ammatin saloista työpaikan saatuaan... vaikka ennenkin jos sattuu olemaan hyvännäkönen naishenkilö.
/M - perämies
viilari........ kirjoitti:
"Varmasti lentäjä on alipalkkainen
siihen vastuuseen jonka kantaa kaikissa tilanteissa harteillaan."
Kröhöm. Autopillottihan se suurimman työn ja päätökset tekee.Kerrohan, että mitä päätöksiä autopilotti tekee?
terv. epätietoinen espoosta - Nimenomaan on
tässä mistään kirjoitti:
kateudesta on kysymys vaan oikeudenmukaisuudesta. Sama homma paperimiehillä. törkeät liksat, jolla ei ole mitään muita perusteita kuin vahva neuvotteluasema työmarkkinoilla. Nytpä maksavat oman oksansa sahauksesta ja en voi kuin nauttia työpaikkojen siirtymisistä muualle. Ahneella on paskainen loppu. Ahneus on yksi seitsemästä kuolemansynnistä.
Aamen
t.jumalakyse selvästikin kateudesta :) Monet sanavalintasi oikein kirkuvat kateellisuutta. Mielestäni lentäjien palkat ovat oikeudenmukaiset ja ei aiheuta yhtään marinan tarvetta minulla. Sinun mielestä ne eivät ole, kun itse saat murto-osan lentäjien palkasta! Se ei riitä syyksi epäoikeudenmukaisuuteen!
Ole hyvä ja ala lentäjäksi, niin pääset vaivaavasta asiasta eron heti. Vai eikö riitä rahkeet? Ei sinne kuka tahansa tietenkään pääse, mikä sekin heijastuu palkoissa... vaikka mikä jumala olisit :) - raukkaparkaa
Nimenomaan on kirjoitti:
kyse selvästikin kateudesta :) Monet sanavalintasi oikein kirkuvat kateellisuutta. Mielestäni lentäjien palkat ovat oikeudenmukaiset ja ei aiheuta yhtään marinan tarvetta minulla. Sinun mielestä ne eivät ole, kun itse saat murto-osan lentäjien palkasta! Se ei riitä syyksi epäoikeudenmukaisuuteen!
Ole hyvä ja ala lentäjäksi, niin pääset vaivaavasta asiasta eron heti. Vai eikö riitä rahkeet? Ei sinne kuka tahansa tietenkään pääse, mikä sekin heijastuu palkoissa... vaikka mikä jumala olisit :)höpinöineen. Palkan tulee korreloida koulutuksen kestoon, taloudelliseen risikinottoon tai tehtyyn työnmäärään nähden.
Näillä molemmilla "mittareiden ja pömpeleiden tuijottajilla" eli lentäjillä ja paperityöntekijöillä mitkään näistä ei toteudu, josta johtuu aivan yleinen käsitys suhteettoman törkeistä liksoista.
Miksi alkaisin lentäjäksi? Teen työtä josta nautin ja saan siitä parempaa palkkaakin kuin lentäjä. - siis edustat
raukkaparkaa kirjoitti:
höpinöineen. Palkan tulee korreloida koulutuksen kestoon, taloudelliseen risikinottoon tai tehtyyn työnmäärään nähden.
Näillä molemmilla "mittareiden ja pömpeleiden tuijottajilla" eli lentäjillä ja paperityöntekijöillä mitkään näistä ei toteudu, josta johtuu aivan yleinen käsitys suhteettoman törkeistä liksoista.
Miksi alkaisin lentäjäksi? Teen työtä josta nautin ja saan siitä parempaa palkkaakin kuin lentäjä.perisuomalaista kateutta! Itse saat ilmeisesti yli 15 000-20 000 euroa kuussa ja toiset eivät saa saada hyvää palkkaa. Olet vielä enemmän sieltä oleva ihminen, kuin aluksi kuvittelinkaan. Suomalaisethan eivät tunnetusti halua lisää itselleen, vaan toisilta pois ja sinä olet juuri tuollainen... En arvosta sinua ja juttujasi enää pätkän vertaa senkin sairaalla tavalla kateellinen tapaus!
Toivottavasti lentäjät saa taas kohta roimat palkankorotukset, niin sinua ainakin pännii!
Niin ja tuohon paperimiehiin ja niiden palkkoihin. Sanoit että ahneet työläiset saavat nyt nokilleen, kun ovat saaneet niin hyvää palkkaa. Tietänet koulutettuna ihmisenä että paperiteollisuudessa palkkakustannukset ovat noin 2 - 3% kaikista kuluista, joten syyt tuotannon muunteluun ja supistamiseen Suomessa ovat muualla, kuin työntekijöiden palkoissa.
T: Paperi-inssi - vai kala?
siis edustat kirjoitti:
perisuomalaista kateutta! Itse saat ilmeisesti yli 15 000-20 000 euroa kuussa ja toiset eivät saa saada hyvää palkkaa. Olet vielä enemmän sieltä oleva ihminen, kuin aluksi kuvittelinkaan. Suomalaisethan eivät tunnetusti halua lisää itselleen, vaan toisilta pois ja sinä olet juuri tuollainen... En arvosta sinua ja juttujasi enää pätkän vertaa senkin sairaalla tavalla kateellinen tapaus!
Toivottavasti lentäjät saa taas kohta roimat palkankorotukset, niin sinua ainakin pännii!
Niin ja tuohon paperimiehiin ja niiden palkkoihin. Sanoit että ahneet työläiset saavat nyt nokilleen, kun ovat saaneet niin hyvää palkkaa. Tietänet koulutettuna ihmisenä että paperiteollisuudessa palkkakustannukset ovat noin 2 - 3% kaikista kuluista, joten syyt tuotannon muunteluun ja supistamiseen Suomessa ovat muualla, kuin työntekijöiden palkoissa.
T: Paperi-inssi"Itse saat ilmeisesti yli 15 000-20 000 euroa kuussa ja toiset eivät saa saada hyvää palkkaa."
ja heti perään "Tietänet koulutettuna ihmisenä että" oot pihalla kuin tamppooninnaru. evvk mielipiteesi - CQB
perämies kirjoitti:
Kerrohan, että mitä päätöksiä autopilotti tekee?
terv. epätietoinen espoostaLaskeutuminen ja nousu onnistuu autopilotilta. myös 90% matkasta on autopilotti puikoissa ja lentäjät mässyttävät mysliä...
Vakavin ilmassa sattunut törmäys johtui siitä kun pilotit eivät uskoneet autopilotti vaan kytkivät sen pois päältä ja "hoitivat" tilanteen itse.
Kyllähän sinä "perämies" voit väittää että asia ei ole näin mutta silloin syyllistyisit valehteluun.
Boeing teki tutkimuksen jonka mukaan noin 55% onnettomuuksista oli lentäjien vika ja 10 muita inhimillisä virheitä. Loput sitten mekaanisia ja säästä johtuvia. - A.Pilotti
CQB kirjoitti:
Laskeutuminen ja nousu onnistuu autopilotilta. myös 90% matkasta on autopilotti puikoissa ja lentäjät mässyttävät mysliä...
Vakavin ilmassa sattunut törmäys johtui siitä kun pilotit eivät uskoneet autopilotti vaan kytkivät sen pois päältä ja "hoitivat" tilanteen itse.
Kyllähän sinä "perämies" voit väittää että asia ei ole näin mutta silloin syyllistyisit valehteluun.
Boeing teki tutkimuksen jonka mukaan noin 55% onnettomuuksista oli lentäjien vika ja 10 muita inhimillisä virheitä. Loput sitten mekaanisia ja säästä johtuvia."Laskeutuminen ja nousu onnistuu autopilotilta. myös 90% matkasta on autopilotti puikoissa ja lentäjät mässyttävät mysliä..."
-Autopilotti poistaa lentäjän vastuuta aivan yhtäpaljon kuin vakionopeudensäädin autossa.
"Vakavin ilmassa sattunut törmäys johtui siitä kun pilotit eivät uskoneet autopilotti vaan kytkivät sen pois päältä ja "hoitivat" tilanteen itse."
-Toisin kuin väität niin vielä yhdessäkään siviilikoneessa autopilotti ei tietääkseni osaa väistää uhkaavaa liikennettä.
"Boeing teki tutkimuksen jonka mukaan noin 55% onnettomuuksista oli lentäjien vika"
-Kuinka moni auto-onnettomuus johtuu kuskin viasta? Autopilotti ei poista vastuuta lennonturvallisuudesta vaan se poistaa osan mekaanisesta työstä ja luo sitä kautta edellytyksen turvallisemmalle lentämiselle. - perämies
CQB kirjoitti:
Laskeutuminen ja nousu onnistuu autopilotilta. myös 90% matkasta on autopilotti puikoissa ja lentäjät mässyttävät mysliä...
Vakavin ilmassa sattunut törmäys johtui siitä kun pilotit eivät uskoneet autopilotti vaan kytkivät sen pois päältä ja "hoitivat" tilanteen itse.
Kyllähän sinä "perämies" voit väittää että asia ei ole näin mutta silloin syyllistyisit valehteluun.
Boeing teki tutkimuksen jonka mukaan noin 55% onnettomuuksista oli lentäjien vika ja 10 muita inhimillisä virheitä. Loput sitten mekaanisia ja säästä johtuvia.lasku onnistuu, nousu ei. Rutiini lentoduuni menee aika lepposasti. Siinä kohtaa kun asiat eivät mene suunnitelmien mukaan, mitataan ammattitaitoa ja stressinsietokykyä johtamistaitoa. Totta on, että 70% onnettomuuuksista/vaaratilanteista johtuu inhimillisistä erehdyksistä, ts. ohjaamomiehistön virheistä. Sillon on juuri tärkeää kiinniittää huomiota henkilöstön valintaan ja koulutukseen. Työ on paljolti automatiikan valvontaa, mutta periaate "shit in, shit out" pätee. Jos tietokoneet ohjelmoi väärin, ne näyttää että "kaikki ok" vaikka päin persettä menee. Mutta myös kokemukseen ja taitoon perustuvat suoritukset, eli hankalissa oloissa suoritettavat laskut näyttävät osaansa.
Mutta... en jaksa väitellä amatöörien kanssa. - Sivustaseuraaja
vai kala? kirjoitti:
"Itse saat ilmeisesti yli 15 000-20 000 euroa kuussa ja toiset eivät saa saada hyvää palkkaa."
ja heti perään "Tietänet koulutettuna ihmisenä että" oot pihalla kuin tamppooninnaru. evvk mielipiteesikumma jäkättäjä. Mitä hemmetin väliä muiden palkoilla oikein on? Pidät lentämistä lähinnä valvomotyöhön verrattavissa olevana, vaikka homma ei ole sinne päinkään. Toisilta pitää olla tiputtamassa palkkaa, niin tyypillistä. Eiköhän tässä persaukisten maassa ole pikemminkin niin, että muille pitää saada enemmän palkkaa? Täällä on kallista elää ja olla, hinnat pilvissä ja verot korkealla ja pienet palkat. Sitten vielä sinunlainen juustopää on vaatimassa pois, jos joku nyt sattuu saamaan jotakin.
EVVK mielipiteesi! - sillai että
A.Pilotti kirjoitti:
"Laskeutuminen ja nousu onnistuu autopilotilta. myös 90% matkasta on autopilotti puikoissa ja lentäjät mässyttävät mysliä..."
-Autopilotti poistaa lentäjän vastuuta aivan yhtäpaljon kuin vakionopeudensäädin autossa.
"Vakavin ilmassa sattunut törmäys johtui siitä kun pilotit eivät uskoneet autopilotti vaan kytkivät sen pois päältä ja "hoitivat" tilanteen itse."
-Toisin kuin väität niin vielä yhdessäkään siviilikoneessa autopilotti ei tietääkseni osaa väistää uhkaavaa liikennettä.
"Boeing teki tutkimuksen jonka mukaan noin 55% onnettomuuksista oli lentäjien vika"
-Kuinka moni auto-onnettomuus johtuu kuskin viasta? Autopilotti ei poista vastuuta lennonturvallisuudesta vaan se poistaa osan mekaanisesta työstä ja luo sitä kautta edellytyksen turvallisemmalle lentämiselle.ne lentäjät harvemmin vastaa virheistään kun tone on kentässä tulipallona.
- OsulanKioski
perämies kirjoitti:
lasku onnistuu, nousu ei. Rutiini lentoduuni menee aika lepposasti. Siinä kohtaa kun asiat eivät mene suunnitelmien mukaan, mitataan ammattitaitoa ja stressinsietokykyä johtamistaitoa. Totta on, että 70% onnettomuuuksista/vaaratilanteista johtuu inhimillisistä erehdyksistä, ts. ohjaamomiehistön virheistä. Sillon on juuri tärkeää kiinniittää huomiota henkilöstön valintaan ja koulutukseen. Työ on paljolti automatiikan valvontaa, mutta periaate "shit in, shit out" pätee. Jos tietokoneet ohjelmoi väärin, ne näyttää että "kaikki ok" vaikka päin persettä menee. Mutta myös kokemukseen ja taitoon perustuvat suoritukset, eli hankalissa oloissa suoritettavat laskut näyttävät osaansa.
Mutta... en jaksa väitellä amatöörien kanssa."Mutta... en jaksa väitellä amatöörien kanssa."
Amatöörien? Et sinä ole mikään "perämies" kun et lennä koko konetta vaan mässytät mysliä. Sitten rehvastellaan kuinka hyviä pilotteja ollaan.
Varmaan paskoisit housuusi jos joutuisit lentämään DC-3 konetta. Siellä kun ei ole edes mysliä tarjolla. - on muistaa
sillai että kirjoitti:
ne lentäjät harvemmin vastaa virheistään kun tone on kentässä tulipallona.
vain tulipallot, mutta ei niitä satoja ja taas satoja lentäjien toimesta pelastettuja koneita... Silloin heitä kiitellään ja ihaillaan hetken, kunnes taas unohdetaan ja aletaan jauhaa autopilottiläppää ja heidän suuria tienestejään pitäisi olla pienentämässä.
Kas kun esim Hudsonjokeen pakkolaskun suorittanutta lentäjää ei oltu vähättelemässä ja vaatimassa pienempää palkkaa, heh. No ei kuulu muutenkaan amerikkalaiseen kulttuuriin muutenkaan sellainen :) - opiskeleva lentäjä
CQB kirjoitti:
Laskeutuminen ja nousu onnistuu autopilotilta. myös 90% matkasta on autopilotti puikoissa ja lentäjät mässyttävät mysliä...
Vakavin ilmassa sattunut törmäys johtui siitä kun pilotit eivät uskoneet autopilotti vaan kytkivät sen pois päältä ja "hoitivat" tilanteen itse.
Kyllähän sinä "perämies" voit väittää että asia ei ole näin mutta silloin syyllistyisit valehteluun.
Boeing teki tutkimuksen jonka mukaan noin 55% onnettomuuksista oli lentäjien vika ja 10 muita inhimillisä virheitä. Loput sitten mekaanisia ja säästä johtuvia.Tuo on kyllä täysin väärää tietoa, joka juurikin johtuu ennakkoluuloista.
Ensimmäistä kertaa matkustajalentämistä harkittuani ajattelin myös samoin, mutta automaattinen laskeutuminen on mahdollinen lisäapuväline, mutta sitä ei juurikaan käytetä suurien tilannevaihtelevuuksien takia.
Eräskin onnettumuus tapahtui automaattisen laskuetumisen takia, kun tietokone ilmoitti maan olevan metrien päässä jolloin alkoi kone tekemään loppuvetoa ja moottorit sakkasi, kone tippui tästä syystä maahan.
Sekä autopiloottia ei usein lyhemmillä matkoilla käytetä(10-30min)
Ja mitä hyötyä olisi esim. atlantia ylittävän koneen kapteenilla vispata ohjainta kun koneen olisi tarkoitus lentää suoraan satoja kilometrejä? Hyväksyisitkö palkat jos lentäjät pyörittelisivät ohjaussauvaa 10 tuntisen lennon ajan kuin 70-luvun bondeissa?
Ja palkan suuruus on suhteessa tietysti massiiviseen koulutuksen tarpeeseen(lukio, yliopisto) loistavin arvosanoin, joita ei voi amis-putkimiehet käsittää. Kuten myös lentäjällä ON OLTAVA(ette varmaan usko) taito hallita konetta kaikissa mahdollisissa ongelmatilanteissa, mm. molemman moottorin pysähtymisen jälkeen saada kone ja matkustajat ehjänä maan pinnalle.
Tästä voi oikeat lentäjät tietysti korjata kun paremmin tietävät. - rgre
viilari........ kirjoitti:
"Varmasti lentäjä on alipalkkainen
siihen vastuuseen jonka kantaa kaikissa tilanteissa harteillaan."
Kröhöm. Autopillottihan se suurimman työn ja päätökset tekee.Kyllä pilotit ovat alipalkattuja,oikea palkkataso olisi ehkä 6000000000000 e/kk.Kun heillä on sitä vastuutakin
- trhrg
Drop Forge kirjoitti:
perämiehen palkka: n.2500-7000e/kk
kapteenin palkka: n.8000-15000e/kk
(riippuen työtunneista, -kokemuksesta, -olosuhteista, yötyövuoroista ja muista lisistä)
Pitkän matkan lennoissa tienestit ovat yleensä suuremmat, koska ylityötunteja tulee paljon ja suoritettu työ on vaativampaa. Mutta tuskin lyhyen matkan lentäjätkään huonosti tienaavat, toki heillä on hyviä puolia työssä enemmän kuin pitkillä matkoilla. Sosiaaliset suhteet ovat hyvin vähäisiä ulkomaille lentävillä, koska "paidanvaihto" vie ulkomaan hotellissa aikaa, joten kotia ei ole pääsyä hetkessä. Poikamiehellä se varmasti vielä sujuu, mutta perheellisellä tulee ongelmia - tuskin muutaman vuoden päästä on enää perhettä, jos työt jatkuvat, ellei ole tosi sovelias vaimo. Lyhyen matkan lentäjä taas pystyy hoitamaan muutakin kuin työelämää paremmin.
Tokihan pitkän matkan lentäjä näkee maailmaa - yksi hyvä puoli. Ja haasteellisuutta on myös enemmän.
Siinä muutamia asioita, mistä palkat johtuvat. Olen lukenut tuolla muutamia sivustoja missä "mäkätetään" lentäjän palkoista - ovat kuulemma käsittämättömän suuret!
No, kuvitelkaa seuraava:
"Olet matkalla USA:han kesälomalle ja istut jonkin saksalaisyhtiön huippuhienon konemallin matkustamossa. Myrsky yllättää meren yllä muutaman sadan kilometrin päässä lähimmästä rannikosta ja puuskat tuntuvat selvästi jo koneen sisällekin, sekä ilmakuoppia havaittaissa.
Kakkosmoottorissa havaitaan vikaa; myös matkustajat ovat huomanneet ongelmia. Osa itkee hysteerisenä, osa kiljaisee pelosta ilmakuoppan aikana."
Itse ainakin kyseisessä tilanteessa hyväksyn lentäjän palkan, vaikka se olisi 50 000 euroa kuukaudessa, kunhan hän taitaa niin työnsä, että hoitaa kaikki 600 matkustajaa turvallisesti alas lähimmälle lentokentälle!
Ja ei sillä, hyväksyn ihan huoletta heidän nykyisen palkkansakin, vaikka minusta ei tulisikaan koskaan lentäjää. Se on sen arvoista.Jos nyt lentäjät ovat ihmishengistä vastuussa rauhanaikana(Sodissahan ihmishenki ei ole minkään arvoinen)Niin mites lääkärit,koulutus on kovempi kuin lentäjillä,ja palkka lentäjiin verrattuna melko kohtuullinen.Ajattele ,jos pystyt.Mutta olisiko lentäjien palkka mielestäsi oikein,vaikkapa 100000000000000e/kk
- Järki käteen
trhrg kirjoitti:
Jos nyt lentäjät ovat ihmishengistä vastuussa rauhanaikana(Sodissahan ihmishenki ei ole minkään arvoinen)Niin mites lääkärit,koulutus on kovempi kuin lentäjillä,ja palkka lentäjiin verrattuna melko kohtuullinen.Ajattele ,jos pystyt.Mutta olisiko lentäjien palkka mielestäsi oikein,vaikkapa 100000000000000e/kk
Lääkärit ovatkin alipalkattuja ja heille pitäisi ehdottomasti saada asianmukainen palkka vaativasta työstään. Tämä ei silti tarkoita sitä, että lentäjien palkkaa pitäisi laskea.
- olla enemmän
juttua: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000136
- ...
Päivän Hesarista poimittua: "British Airways pyytää henkilöstöään työskentelemään ilman palkkaa". Syynä saattaa tosin olla se, että HS:n mukaan "viime viikolla paljastui, että British Airways maksaa lentäjilleen ja matkustamohenkilökunnalleen kaksi kertaa parempaa palkkaa kuin kilpailevat lentoyhtiöt. " Säästökuuri taitaakin olla tarpeen.
- Jopa 20.000€
Lentäjien keskimääräinen kuukausipalkka: HYVÄ
Lentäjien kuukausipalkka jaettuna tunneilla, jollon olet sidottuna työhön / matkakohteeseen, etkä kotona perheen kanssa: HUONO
Turha marista kaukoliikenteen MD-11 kippareiden jopa 20.000 € kuukausipalkoista. Hakeutukaa itse lentäjiksi kokekaa elämä pilottina. Ainiin, tiukahkot pääsyvaatimukset saattavat rajata 95% hakijoista pois jo kättelyssä, mutta mutta... Ihmiset: miksi ideaalistereotyyppin mukainen lentäjä haisee rommilta, painelee vain nappuloita ja antaa koneen ohjata itse itseään?
Miettikää tätä hetki oikein kunnolla. - 87k
Ei ole olemassakaan sellaista asiaa kuin kuukausipalkka.
Palkka koostuu tuntipakasta
Ylityöistä
Yölisistä
Iltalisistä
Päivystysrahoista
Päivärahoista
Eli kuukausipalkaksi saadaan ihan normaalille pullakuskillekin helposti laskettua 5200€/kk, vaikka hommaan ei vaadita muutakuin ajokortti - Taksi illaksi kotiin
On nuo ihan älyttömät minun mielestä! Koulutus ei kovinkaan pitkä ja mitä tulee vastuuseen niin on se vastuu merikapteenillakin yhtälailla se voi kaatua vikinglinekin myrskyssä. Merikapteeni tienaa noin 7000e/kk ja toisin kun lentäjä niin sitä on vietetty koulun penkillä neljä vuotta ja merellä ollaan 2kk putkeen. DI.n palkkakin on ihan paska tuohon verrattuna vaikka koulussa on vietetty ehkä liikaakin. Työt painaa kotia asti ja viikkotunnit kohoaa jatkuvasti 50-70h tukka lähtee ja burnout tulee varmasti jossain vaiheessa. Kiitoksena saat 6000-8000e/kk ja lomallakin luulet olevasi lomalla kun kännykkä soi joka päivä. Palkka pitäisi minusta mennä koulutuksen kestolla ja työnvaativuuden mukaan. Kuka tahansa osaa lentää lentokonetta kun vaan opetetaan. Hornet lentäjillä se työ on jo palkkansa veroista.
Mitä tulee paperimiesten palkkoihin niin 4000e/kk siitä et istut telkkarin ja näytön välissä pelaamassa pasianssia ja käyt kahteen kertaan vuoron aikana leikkaamassa paperin poikki ja pistämässä sen alulle on kyllä aivan kohtuutonta. - Lentäjätär
Kuukausipalkkahan ei kerro MITÄÄN
Tuntipalkka on noin 17€ tunnissa
Sitten päälle tulee vielä yölisät jos lentää öisin, iltalisät jos lentää iltaisit, ylityöt jos tulee ylitöitä, pyhälistä jos tulee pyhää, päivärahat jos on pidempää poissa lähtöpaikalta jne.
Eli aivan paska palkka, en suosittele kouluttautumaan alalle
Saa pullakuskikin kuukauteen yli 5000€ tekemällä vain 10 tuntia päivässä 6 päivää viikossa- mites se menikään
Eikö mannertenvälisillä tule noin neljä keikkaa kuussa? Kaikkihan eivät pääse isoja lentämään, mutta jos pääsee niin eikö tuo ole työtahti? Ja kun keskipalkka on se noin 11 000 euroa niin noilla duuneilla kai sitten siitä ylöspäin.
Työttömyyden takia ei ehkä kannata harkita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733