Mulla on vanhoja lp-levyjä aikamoinen kansa. Vanhaa tanssimusiikkia etupäässä, ja haluaisin siirtää ne talteen tähän koneelle, mutta en keksi miten ?
Rammari on ja voin kuunnella levyjä,mutta kuinka kopioida ne esim. emacine 4260- koneelle, tilaa on 160 GB. Kiitos neuvoista.
Kuinka siirtää vanhat lp-levyt
21
5223
Vastaukset
- jokuvaan
Pitää olla piuha tietokoneen ja levysoittimen välille..
Varmaan ihan tavallinen piuha, jossa 3,5mm plugit molemmissa päissä, (en tiiä soittimen liitäntöjä)
Sitten se piuha tulee tietokoneen ÄÄNIKORTIN LINE-IN reikään. (tavallisesti se SININEN reikä, myös punainen mikrofonin liitäntä taitaa käydä)
Sitten netistä pitää ladata joku kaappaus ohjelma,
jolla voi tallentaa ne musiikit..
(vaikka AUDACITY)
Ja ei muuta kun levysoitin soimaan ja paina tallennus namikkaa audacity ohjelmasta..
*äänen laadun tallennus asetuksia voi/kannattaa tietenkin testailla
**vaikka dBPowerAMP music conventerilla voi sitten
pakkailla ne wavit vähemmän tilaa vievään muotoon,
kuten mp3, ogg tai wma..
No onneksi on reilun kokoinen levy, että voi tehdä sarjatyönä.. :) - löytyä
kaapeli jolla yhdistät levysoittimen ja tietokoneen toisiinsa. Tietokoneen äänikortissa on 3,5 mm plugia varten "LINE"-niminen reikä, siihen yhdistät rammarin. Mikäli käytössä on polttava CD- ja tai DVD-asema, niin ehdottaisin musiikin kopiointia levylle. Kovalevy on epävarma sijoituspaikka tulevaisuutta ajatellen. Muuten Windowsiin kuuluu ääninauhuri, jolla ne voi tallentaa. Löytyy Ohjelmat,>Apuohjelmat,>Viihde.
- Intellium
dynaamisella rasialla varustettu levari tarvitset RIAA korjaimen jotta soundit ovat oikeat eivätkä kovin diskanttiset ilman alapäätä. Helpoin tapa, jos on vahvistin PHONO liitännällä on kykeä levari siihen ja ottaa LINE OUT liitännästä äänikortin LINE IN sisään. Äänityksen hoitaa vaikka Winin ääninauhuri kun laitat asetukset äänenlaadusta 44.1kHz stereo.
Jos vahvaria ei ole niin joistain elektroniikkakaupoista saa aika halvalla erillistä RIAA korjainta levarin ja kompuutterin väliin.
Jos sinulla on vaikkapa Nero niin ottaisin ensin koko LP:n toisen puolen yhtenä äänitteenä, Nerossa olevalla kai SoundTraxjoku ohjelmalla pätkisin biisit (näkee käppyrästä koska on hiljainen kohta ja pääsee kuulemaan kohtaa) koska CD on semmonen indeksoinnin tarvitsija, Raita 1, raita 2 jne. Näin siis erottelet kappaleet toisistaan.
On olemassa ohjelmia jotka mainostavat että biisit tulevat automaattisesti indeksoitua mutten ole löytänyt vielä yhtään sellaista joka osaisi pätkiä esimerkiksi Moody Bluesin joitain levyjä joissa on paljon hiljaisuutta ja musiikki siirtyy suoraan seuraavaan biisiin. Joissain vanhemmissa biiseissä (esim alkuperäisesitys Pohjolan Yö) on niin hiljaisia kohtia että erottelu on tehtävä itse. Muista pyyhkiä neula ja levy jokaisen puolen jälkeen.
Kuten huomasit niin siinä on aikamoinen vaiva. Jos löydät sopivan uhrin tekemään niin pääset helpommalla. - Amatööör
Entäs jos yksinkertaisesti soittaa levysoitinta tietokoneen mikin edessä? Saahan ne silläkin tavalla muistiin. Ääniasetuksista voi parhaansa mukaan korjailla virheitä. Taustalta ei tietenkään saa kuulua ylimääräistä meteliä. Itselläni onnistui tämä paremmin kuin odotin.
- Intellium
ole tietoa mutta käyhän se kuvailemallasi tavalla. Äänenlaatu kyllä tuppaa olemaan aika huono. Ja sitten monasti halutaan stereona että tilavaikutelma tulisi mukaan.
Tosin jos ajatellaan että olisi hyvä stereomikkipari, toisto edes 40-15000Hz -3db, hyvät kotistereot kaappeineen ja edes vähän taitoa ja korvaa niin voisi saada noista vanhoista tanssimusiikkilevyistä (Virtaa ja muuta) ihan kohtuullisetkin soundit. Kakrunahan sitä äänitettiin Veijalaisen nuoriso-ohjelmia matkaradiosta ja yhdellä mikillä monona kelanauhurille. Ja oltiin tyytyväisiä.
Ison äänilevyn toistohan oli tosi hyvä sen viimeisinä vuosina ja hakkasi mennen tullen nykyisen CD-tason. Ja ei ollut laulajilla s-vikaa kuten nykyään CD:llä kaikilla johtuen formaatin huonoudesta.
- Suuret sakot
Kävikö edes mielessä että tuo on rikollista puuhaa nykyisin !!
Homma seis ja heti.- nyt rikollista
ole, omia levyjä.
- Vanjaeno
Ei kyllä käynyt, miten olen ostanut levyt ja yksityiseen-siis itselleni olen niitä kopi-oimassa- en levitykseen tai myymässä niitä.
Kiitos mielenkiinnosta, masennuin, vieläkö tässä vanhoilla päivillään joutuu omien levyjen kopi-oinnista linnaan!
t,vanjaeno - Tarkkana siellä
nyt rikollista kirjoitti:
ole, omia levyjä.
1.1.2006 astui voimaan uusi tekijänoikeuslaki jonka mukaan tuokin on rikolista toimintaa.
- Ikävä kyllä
Vanjaeno kirjoitti:
Ei kyllä käynyt, miten olen ostanut levyt ja yksityiseen-siis itselleni olen niitä kopi-oimassa- en levitykseen tai myymässä niitä.
Kiitos mielenkiinnosta, masennuin, vieläkö tässä vanhoilla päivillään joutuu omien levyjen kopi-oinnista linnaan!
t,vanjaenoNiinhän se on että itsellekin ostettuja levyjä ei saa kopioida lain mukaan.
- Intellium
Tarkkana siellä kirjoitti:
1.1.2006 astui voimaan uusi tekijänoikeuslaki jonka mukaan tuokin on rikolista toimintaa.
tehty kai tarkoituksella. Ydinkohta on tuossa vastauksessani Vanjaenolle. Varmistin sen vielä viranomaisilta koska itsekin teen kaupallisia äänitteitä.
- Samuli
Vinyylilevyt MP3-tiedostoiksi:
http://www.pirkka.fi/vapaa-aika/arkisto/2005/11/30/nain-pelastat-vinyylilevyt.aspx- Vinylmania
Jos haluaa tehdä homman kunnolla, niin eikö siihen sitten tarvitse myös jonkin järeän ohjelman avuksi? Minulla itselläni on noin 600 LP-levyjä, ja olen hiukan harkinnut teoriassa, että pitäisikö ne ehkä polttaa jossain vaiheessa CD-levyiksi. En ole sinällään kiinnostunut noista MP3-tiedostoista, vaan soittelen CD- ja LP-levyjäni mielummin semmoisella perinteisillä Kenwoodin stereoilla, joihin kuuluu kunnon isot kauittimet.
Tuo Magix Audio Cleaning Lab 10 Deluxe vaikuttaisi aika lupaavalta ohjelmalta ja sen mukana pitäisi tulla myös tarvittavat kaapelit. Mahtaako muilla olla kokemuksia tuosta softwaresta? - Intellium
Vinylmania kirjoitti:
Jos haluaa tehdä homman kunnolla, niin eikö siihen sitten tarvitse myös jonkin järeän ohjelman avuksi? Minulla itselläni on noin 600 LP-levyjä, ja olen hiukan harkinnut teoriassa, että pitäisikö ne ehkä polttaa jossain vaiheessa CD-levyiksi. En ole sinällään kiinnostunut noista MP3-tiedostoista, vaan soittelen CD- ja LP-levyjäni mielummin semmoisella perinteisillä Kenwoodin stereoilla, joihin kuuluu kunnon isot kauittimet.
Tuo Magix Audio Cleaning Lab 10 Deluxe vaikuttaisi aika lupaavalta ohjelmalta ja sen mukana pitäisi tulla myös tarvittavat kaapelit. Mahtaako muilla olla kokemuksia tuosta softwaresta?Itse siirrän LP:t erillisen RIAA korjaimen läpi ajaen mikserille ja siitä kompuutterille. Mikserillä säädän soundit haluamakseni.
Joissakin ohjelmissa on tuo scratchien poisto myös, vähentää ritinöitä jos levy on huonokuntoinen.
Philipsillä on polttava erillinen CDRW soitin jota yritin saada toimimaan kun siinä on LP-levyjen tekemiseen automaattinen indeksointi mutta ainakaan Suomen, Saksan eikä Hollannin Philips tienneet miten se toimii. Ohjekirjan selostus on tosi syvältä ja muutaman tunnin yritysten jälkeen luovutin.
Periaatteessahan miksausohjelmat käyvät soundien säätöön jos niissä on riittävän monialueinen ekvalisaattori. Neron kokoversiossa oli kaikenlaista kivaa (ei siis OEM polttavan mukana tuleva). En kuitenkaan sijoittaisi tätä vinyyliäänitystä varten kauheasti rahaa. En ole kokeillut mutta joku ilmaisohjelma, vaikka Audacity, voisi olla ok.
Ääniohjelman ei tarvitse olla raskas, äänen käsittely tietokoneella on "kevyttä". - Vanjaeno
Intellium kirjoitti:
Itse siirrän LP:t erillisen RIAA korjaimen läpi ajaen mikserille ja siitä kompuutterille. Mikserillä säädän soundit haluamakseni.
Joissakin ohjelmissa on tuo scratchien poisto myös, vähentää ritinöitä jos levy on huonokuntoinen.
Philipsillä on polttava erillinen CDRW soitin jota yritin saada toimimaan kun siinä on LP-levyjen tekemiseen automaattinen indeksointi mutta ainakaan Suomen, Saksan eikä Hollannin Philips tienneet miten se toimii. Ohjekirjan selostus on tosi syvältä ja muutaman tunnin yritysten jälkeen luovutin.
Periaatteessahan miksausohjelmat käyvät soundien säätöön jos niissä on riittävän monialueinen ekvalisaattori. Neron kokoversiossa oli kaikenlaista kivaa (ei siis OEM polttavan mukana tuleva). En kuitenkaan sijoittaisi tätä vinyyliäänitystä varten kauheasti rahaa. En ole kokeillut mutta joku ilmaisohjelma, vaikka Audacity, voisi olla ok.
Ääniohjelman ei tarvitse olla raskas, äänen käsittely tietokoneella on "kevyttä".Niin kuin tuossa sanoin,olen kiitollinen kai-kista vinkeistä ja neuvoista. Tietokoneista en tiedä juuri mitään, osaan vain jollakin lailla käyttää ja piste.
Tämä lp-siirtäminen on hebreaa, mutta uskon että minulle tulleilla neuvoilla pääsen johonkin suun-taa ja uskallanhan minä kysyä lisää, kun eksyn !
Olen tosiaan iloinen,että olet minua neuvonut,ja toivottavasti saan kääntyä puoleesi jatkossa,jos kone ongelmia tulee. Uskon että tulee.
Minulle on nyt pääasia vain että saisin siiret-tyä ainakin osan näistä lp-levyistä, niin olisin jo siitä hyvilläni.
Olen katsastamassa sellaista halpaa vanhaa konet-ta,jolla pyörisi mukavasti, netti, sype, musiik-ki,sähköposti, pasianssi tms. ja viihdepelejä, ja tekstinkäsittely.
Se on tarkoitettu kaksoissisarelleni,niin voisin olla häneen yhteydessä. Mikälainen mylly tuollai-nen (vähintän)pitäisi olla, osaatko sanoa yhtään hintaa ja kokoa ?
Kiitollisin mielin t,vanjaeno - Intellium
Vanjaeno kirjoitti:
Niin kuin tuossa sanoin,olen kiitollinen kai-kista vinkeistä ja neuvoista. Tietokoneista en tiedä juuri mitään, osaan vain jollakin lailla käyttää ja piste.
Tämä lp-siirtäminen on hebreaa, mutta uskon että minulle tulleilla neuvoilla pääsen johonkin suun-taa ja uskallanhan minä kysyä lisää, kun eksyn !
Olen tosiaan iloinen,että olet minua neuvonut,ja toivottavasti saan kääntyä puoleesi jatkossa,jos kone ongelmia tulee. Uskon että tulee.
Minulle on nyt pääasia vain että saisin siiret-tyä ainakin osan näistä lp-levyistä, niin olisin jo siitä hyvilläni.
Olen katsastamassa sellaista halpaa vanhaa konet-ta,jolla pyörisi mukavasti, netti, sype, musiik-ki,sähköposti, pasianssi tms. ja viihdepelejä, ja tekstinkäsittely.
Se on tarkoitettu kaksoissisarelleni,niin voisin olla häneen yhteydessä. Mikälainen mylly tuollai-nen (vähintän)pitäisi olla, osaatko sanoa yhtään hintaa ja kokoa ?
Kiitollisin mielin t,vanjaenoTuo aika on semmonen rajoitettu, joskus sitä on, useimmiten ei, vastaaminen on semmoista epämääräistä... ja jostain asioista tietää, joistain ei. Osaan kyllä sanoa jos en tiedä.
Jos ajatellaan kummoinen kone riittäisi käyttötarkoitukseesi niin veikkaisin että nuo melkein ilmaiset 500MHz:n ylöspäin oikein varustetut olisi ok. Ainoat asiat mitkä ovat vähän outoja ovat Skype, otan selvää, vaatimukset koneelta (äänenlaatu), ja mainitsemasi viihdepelit. Viimeksimainittuja on niin monenlaisia ja uusimmat vaativat konelta aika paljon. Kaikki muu mainitsemasi toimii melkein millä vaan koneella. Itse käytän Office 97 kun se on tavattoman nopea 3,4GHz:n koneessa ja uudemmissa ohjelmaversioissa ei ole tullut mitään uutta käyttökelpoista. Alkuperäisiä levyjä saa ostettua halvalla eikä kukaan ole enää niistä kiinnostunut kun kaikki haluavat aina uusinta uutta katsomatta sisältöä. Tämä ei päde kaikkiin ohjelmiin.
Ja sitten se hintapuoli mikä on aina katsojan silmässä.... Suunnilleen 100e saa aika käyttökelpoisen 500MHz:n paketin jos 14" monitori riittää. 250e saa 1-1,5GHz:n konetta. 600e saa jo uutta käyttökelpoista ja 1350e olen tehnyt uusia viimeisen päälle olevia keskusyksiköitä ilman näyttöä ja näppiksiä Intelin emoilla ja P4HT prosessoreilla DC-muistikanavilla kaikkine herkkuineen ja varustuksineen ääniohjaus mukaanluettuna. Noissa rajoissa kai ne hinnat liikkuvat.
Palattaiskos huomanna asiaan niinotan selvää Skypen vaatimuksista ja sinä voisit kertoa mitä viihdepelejä pelaat niin tietäisi koneen tarvittavasta tasosta jotain. Älä pelkää, en koeta myydä mitään. - Intellium
Vanjaeno kirjoitti:
Niin kuin tuossa sanoin,olen kiitollinen kai-kista vinkeistä ja neuvoista. Tietokoneista en tiedä juuri mitään, osaan vain jollakin lailla käyttää ja piste.
Kiitollisin mielin t,vanjaenoSuomea olet. Jos vielä korppuasema puuttuu voin lähettää sinulle semmoisen ilmaiseksi....
- Vanjaeno
Intellium kirjoitti:
Tuo aika on semmonen rajoitettu, joskus sitä on, useimmiten ei, vastaaminen on semmoista epämääräistä... ja jostain asioista tietää, joistain ei. Osaan kyllä sanoa jos en tiedä.
Jos ajatellaan kummoinen kone riittäisi käyttötarkoitukseesi niin veikkaisin että nuo melkein ilmaiset 500MHz:n ylöspäin oikein varustetut olisi ok. Ainoat asiat mitkä ovat vähän outoja ovat Skype, otan selvää, vaatimukset koneelta (äänenlaatu), ja mainitsemasi viihdepelit. Viimeksimainittuja on niin monenlaisia ja uusimmat vaativat konelta aika paljon. Kaikki muu mainitsemasi toimii melkein millä vaan koneella. Itse käytän Office 97 kun se on tavattoman nopea 3,4GHz:n koneessa ja uudemmissa ohjelmaversioissa ei ole tullut mitään uutta käyttökelpoista. Alkuperäisiä levyjä saa ostettua halvalla eikä kukaan ole enää niistä kiinnostunut kun kaikki haluavat aina uusinta uutta katsomatta sisältöä. Tämä ei päde kaikkiin ohjelmiin.
Ja sitten se hintapuoli mikä on aina katsojan silmässä.... Suunnilleen 100e saa aika käyttökelpoisen 500MHz:n paketin jos 14" monitori riittää. 250e saa 1-1,5GHz:n konetta. 600e saa jo uutta käyttökelpoista ja 1350e olen tehnyt uusia viimeisen päälle olevia keskusyksiköitä ilman näyttöä ja näppiksiä Intelin emoilla ja P4HT prosessoreilla DC-muistikanavilla kaikkine herkkuineen ja varustuksineen ääniohjaus mukaanluettuna. Noissa rajoissa kai ne hinnat liikkuvat.
Palattaiskos huomanna asiaan niinotan selvää Skypen vaatimuksista ja sinä voisit kertoa mitä viihdepelejä pelaat niin tietäisi koneen tarvittavasta tasosta jotain. Älä pelkää, en koeta myydä mitään.Kiitos vastauksesta. Missään tapauksessa kone ei saa maksaa enempää 150-250 euroa ja silloinkin sen täytyy jo olla sellainen paketti, että sillä pääsee nettiin ja ohjelmat pyörii kohtalaisesti.
Peleistä sen verran,että ihan tuiki tavallisia;pasianssi-versiot,shakki ja aivan yk-sinkertaisia ajanvietepelejä.
Eihän sitä 62 vuotias mitään uutuksia hae,ei ai-nakaan tämä kaksoissisareni.
Yksinkertainen peruspaketti, johon tulee mukaan adsl-modeemi, ettei sitten tarvitse muuta kun työntää töpseli seinään, niin a wot. Soneran tai Elisan liittymää ajattelin suositella, itselläni on Sonera (23,90/kk)ja hyvin on toiminut. Sitä olen ihmetellyt kun nämä laajakaistat eivät tar-joojien myötä halpene,luulisi kilpailuissa niin käyvän kuten näissä puhelinhinnoissa,mutta ei. No, onhan ne toki pudonneet entisistä. Itse en ole pelannut yhtään peliä ja muutkin taidot näi-hin koneisiin ovat kovin vaatimattomat.
Käytät monasti ammattitermejä,eivät sano minulle mitään.No ehkä nämä megaherzit jotenkin ymmärrän ja miellän ne nopeuteen.Samoin kovalevyn GBkoko, siinä ne tiedot sitten onkin. Täytyisi varmaan hankkia jonkinlainen atk-sanakirja.
Pelkkänä kirjoituskoneena tälläinen "mylly" oli ja on liian kallis.Musiikkia olen tallentanut n. 140/h verran.Ja jos saan nämä lp:t-talteen, niin niistä tulee saman verran. Se riittää minulle.
Tarkoitus ei ole että vaivaisin Sinua jatkuvasti kysymyksilläni,ja että joutuisit tiedon hankki-misen ( minulle)vuoksi kuluttamaan vapaa-tai työ-aikaasi. Olen tosi kiitollinen näistä tiedoista, joita Sinulta olen saanut. Eläkeläisenä minulla on aikaa.En minä tämä koneen kanssa naimissa o-le, vielä "vilkuilen" ja tykkään ihan "oikeista" ihmisistä. Virtuaalimaailma ei minulle riitä.
Sinulle hyvää viikonalkua ja päivää t.vanjaeno
PS.Nämä koneen laittajat ja asentajat ovat tosi
"arvokkaita" ja kalliita ammatti-ihmisiä, että heitä ei kotioon kutsu, kuin pakon edessä. Onneksi Suomi24.fi-sivuilta olen aina apua saa-nut, kun olen kysynyt.
Kiitos Sinulle vastauksesta t.vanjaeno - Vanjaeno
Intellium kirjoitti:
Suomea olet. Jos vielä korppuasema puuttuu voin lähettää sinulle semmoisen ilmaiseksi....
Sieltä päinhän minä olen,missä näin tervehditään eli Tampereelta.Ei,en ole Pispalasta nääs, mutta näitä Tammelan "haljuja", niin kuin täällä meitä kutsutaan.
Missä päin muoilimoo sinä vapaa-aikasi vietätä. Monet kiitokset tarjouksesta, mutta annan nämä korput serkulleni( alustettuna)niin menevät hä-nelle tar-peeseen. Kyseli niitä ykspäivä, kun itse en heti ällännyt.
Mukavaa päivää ja palataan asiaan t,vanjaeno - Intellium
Vanjaeno kirjoitti:
Sieltä päinhän minä olen,missä näin tervehditään eli Tampereelta.Ei,en ole Pispalasta nääs, mutta näitä Tammelan "haljuja", niin kuin täällä meitä kutsutaan.
Missä päin muoilimoo sinä vapaa-aikasi vietätä. Monet kiitokset tarjouksesta, mutta annan nämä korput serkulleni( alustettuna)niin menevät hä-nelle tar-peeseen. Kyseli niitä ykspäivä, kun itse en heti ällännyt.
Mukavaa päivää ja palataan asiaan t,vanjaenoTerve sinne Tammelaan. Olen itse Helsingissä mutta serkkuja on Tampereella ja Urjalassa.
Noihin juttuihin mitä koneella meinataan tehdä riittää hyvin 500 - 1000MHz:n kone. Luulisin että Tampereelta saisi jostain pienemmästä käytettyjäkin myyvästä tietokoneliikkeestä konepaketin johonkin 100 - 150e. Niissä alkaa vaikuttaa enemmän hintaan monitorin koko. 17" olisi varmaan hyvä, siinä saisi melkein A4 koon ruudulle oikean kokoisena. Soitappas liikkeisiin ja kysäse.
Nettiyhteyksiä saa kai halvimmillaan johonkin 17e/kk, ainakin meillä on yksi semmoinen käytössä. Se on Elisan. Hintaa hilataan ylöspäin tuon nopeuden varjolla, useimmille riittäisi 128k mutta niitä tuputetaan yleensä 500k ylöspäin. Ja muistetaan laittaa lisää hintaa. Jännä täällä Suomessa, meillä maksaa kännykkäpuhelut vähemmän kuin monessa muussa maassa mutta netti taas on paljon kalliimpi. - LP:t jos haluaa talteen
ION USB -levysoitin soittaa ja muuttaa levyt mp3siksi ja kun siihen tökkäsee kasettimankan kiinni se tekee saman myös kaseteille.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663