Tietääkö kukaan mitä tapahtui Nuoli-luokan aluksille? Ilmeisesti ainakin osaan vaihettiin suosiolla länsimaiset dieselit myöhemmin?
Aikanaanhan ne olivat merisodankäynnin legendoja, kuului hyvällä säällä kymmenien kilometrien päähän kun ensin "räjäytettiin" starttimoottori käymään (jo siinä vaiheessa oli tärykalvot kovilla) ja sitten tämä itse starttimoottorit kampesi mahtavat pääkoneet jylisemään. Vauhdit oli sitä luokkaa että aikansa siviiliveneillä turha yrittää edes pysyä mukana.. Ja olivat myös hiton kaunislinjaisia rungoiltaan.
Vaan eipä ole enää Nuolia näkynyt, tilailevat budjettikehysrahojen nimissän nykyään kaikenmaailman toimimattomaksi todettuja ilmatyynyaluksia joita sitten myydään pilkkahintaan samantien eteenpäin.. O tempora o mores!
Nuoli-luokka
50
17049
Vastaukset
- Otsoni
Tuolla näytti oleven myynnissä Nuoli 12
Djurgårdsvarvetin sivuilla,otsikolla myyntiin tulevat alukset.
Itsekin nuoli veneitä kunnostelin (v.-67),en vahinko kyllä mukaan päässyt,mutta äänen kyllä muistan. Risteilykone keskellä,jolla manoverattiin satamissa ja mainitsemasi "starttikone" taas oli ne varsinaiset pääkoneet,joilla se vauhti irtosi.
En ole varma,mutta tuskinpa noita koneita uusittiin. En tiedä montako alusta vielä on jäljellä, muta Vaasassa pitäisi olla yksi, sekä sisävesiltä oli aikoinaan juttu samanlaisen aluksen entisöinnistä (oli ongelmia aseiden kanssa, Madsen 20 mm tykki)
Hieno ja linjakas alus,samoja linjoja noudattaen rakensin itselleni 6 metrisen puuveneen,tosin koneteho oli huomattavasti vaatimattomampi.- Reetu
Tekemästäsi veneestä??
- TJ..
Vaasassa on juuri tuo Nuoli-12, ainakin paikallisen taksiveneyrittäjän mielestä.
http://www.vaasantaxivene.fi/?id=212
- myytiin
Joo, nämä olivat inttiaikana vielä 80-luvun alussa liikenteessä, hienoja pelejä. Laiturilla tippa tuli linssiin kun nuolet käynnistettiin, liekö nostalgia vai sankka savu syynä kyyneliin.
Mahonkivanerista ristiinlaminoituja taisivat olla ja oliko jopa venäläinen tähtimoottori alunperin sisällä.
Tuo Nuoli 12 lienee entisöitynä liikenteessä, kenties joku muukin. Omistaja Sten-jotakin varmaan tietää kaiken.
Rosalassa Martinin Båthallin broidilla Pellellä oli kylänrannassa nuolirunko josta ratkottu pois päälirakenteet ja sisustat, en tiedä missä vaiheessa projekti nyt on. Siitä saisi hienon Suomen suurimman pulpettiveneen kun tökkäisi tekniikan ( 2x scania V8 ) paikoilleen ja ohjauspulpetin kannelle !
Kansirakennesuunnitelmatkin näyttivät hyvälle.
Mitäköhän jos hioisi pari milliä maalikerroksia ja mahonkia pois ja laminoisi kirkkaan epoksikerroksen mahongin päälle, vai pitäisikö väliin laminoida pari milliä puhdasta mahonkiviilua jos haluaisi ison mahonkiveneen vierassatamien hämmästykseksi ?- neptun
Olin myos Nuoliluokan viirikössa kesällä 1984 jolloin koneistuksena oli kolme kappaletta venäläisiä V-12 panssarivaunun dieseliä. Mistään tähtimoottoreista en kylla muista kenenkään mitään puhuneen. Noilla koneilla Nuolien huippunopeudet olivat siinä 42-45 solmun luokkaa, riippuen veneestä ja potkurista (niitäkin oli erilaisia, mm kääntyvälapaisia). Saaristomeri ja suomen rannikko valilla Pori - Kotka tulivat tutuiksi.
- XEQ
neptun kirjoitti:
Olin myos Nuoliluokan viirikössa kesällä 1984 jolloin koneistuksena oli kolme kappaletta venäläisiä V-12 panssarivaunun dieseliä. Mistään tähtimoottoreista en kylla muista kenenkään mitään puhuneen. Noilla koneilla Nuolien huippunopeudet olivat siinä 42-45 solmun luokkaa, riippuen veneestä ja potkurista (niitäkin oli erilaisia, mm kääntyvälapaisia). Saaristomeri ja suomen rannikko valilla Pori - Kotka tulivat tutuiksi.
Olin ruorissa kala lautalla 73 vuonna Saaristomerellä. Nopeasti lähestyvä Nuolivene lähestyi. säätila oli harmaa ja sateinen . Minut patistettiin antamaan erotetta kopin katolle. Vilkuttaessani Nuolesta näkyi enää vesisumuinen hahmo. Mutta kuittasi erotteen. valo vilkkui usvan keskellä. Vauhtia oli varmaan täydet mitä löytyi. Myöhemmin oltiin puulaituriin töijättynä yöksi jossain, näkymä venttiilistä oli erikoinen harmaa seinä missä oli ämpärinkokoinen musta reikä. Nuoli oli töijännyt itsensä kylkeen kiinni. Hieno alus ja äänet muistaa loppuikänsä.
- Anonyymi
neptun kirjoitti:
Olin myos Nuoliluokan viirikössa kesällä 1984 jolloin koneistuksena oli kolme kappaletta venäläisiä V-12 panssarivaunun dieseliä. Mistään tähtimoottoreista en kylla muista kenenkään mitään puhuneen. Noilla koneilla Nuolien huippunopeudet olivat siinä 42-45 solmun luokkaa, riippuen veneestä ja potkurista (niitäkin oli erilaisia, mm kääntyvälapaisia). Saaristomeri ja suomen rannikko valilla Pori - Kotka tulivat tutuiksi.
Minä olin laivastossa v.1970 ..Nuoli1 kesällä Olin ruorissa..monta reissua sillä tehtiin.Pansiosta..Upinniemeen..eikä mitään ohjaustehostinta ollut ..oli siinä vähän vääntämistä..vähän yli 40 solmua kulki..saaristossa ei ajettua niin kovin..,aikamoiset laineet tuli...minä tykkimies. 40mm ja 20mm..tykit...pari tykin hylsyy unohtui mun kassiin...on vieläkin...yli 50v ..tuostakin..
- Benqqu
Tammisaaressa on ainakin ollut yksi jo useita vuosia kunnostettavana . Tarkkasilmäinen näkee sen kyllä Knipanin laituriltakin.
- Nuoli on
aivan seula ja sökönä. Merikarvialaiset jotka sen huutokaupasta armeijalta ostivat ajoivat sen reippaasti kiveen ja päälle päätteeksi nosturi vielä pudotti sen kivilaiturille. Runko vaan katkesi. Paikattiin ja hesalaiset ostivat vuotavana, eivät tajunneet mitään rakenteen päälle vaan antoivat vuotaa vuosikaudet, nyt Vaasaassa, vuotaa niin v...sti vieläkin ja ainakin yksi kone on pa...na. Rosalan Nuoli-paatista ei kukaan enää saa mitään aikaan on kaikki rakenteet jo niin tuhottuja.
Nämä Nuolet ovat ihan takuuvarmoja konkurssipesiä, pysykää pitkällä niistä. - sos
Nuoli on kirjoitti:
aivan seula ja sökönä. Merikarvialaiset jotka sen huutokaupasta armeijalta ostivat ajoivat sen reippaasti kiveen ja päälle päätteeksi nosturi vielä pudotti sen kivilaiturille. Runko vaan katkesi. Paikattiin ja hesalaiset ostivat vuotavana, eivät tajunneet mitään rakenteen päälle vaan antoivat vuotaa vuosikaudet, nyt Vaasaassa, vuotaa niin v...sti vieläkin ja ainakin yksi kone on pa...na. Rosalan Nuoli-paatista ei kukaan enää saa mitään aikaan on kaikki rakenteet jo niin tuhottuja.
Nämä Nuolet ovat ihan takuuvarmoja konkurssipesiä, pysykää pitkällä niistä.Vaasalaisomistaja meni konkurssiin ja pesä möi aluksen Saksaan muistaakseni alle 30 000 eurolla. Aikoivat kai siirtää se germaniaan vesitse, mutta jo Vaasan sisäsatamassa alus alkoi uhkaavasti täyttyä vedellä ja kiireesti se telakoitiin Mansikkasaaren komistukseksi. Sinne se taitaa mädäntyä.
- Anonyymi
Nuoli on kirjoitti:
aivan seula ja sökönä. Merikarvialaiset jotka sen huutokaupasta armeijalta ostivat ajoivat sen reippaasti kiveen ja päälle päätteeksi nosturi vielä pudotti sen kivilaiturille. Runko vaan katkesi. Paikattiin ja hesalaiset ostivat vuotavana, eivät tajunneet mitään rakenteen päälle vaan antoivat vuotaa vuosikaudet, nyt Vaasaassa, vuotaa niin v...sti vieläkin ja ainakin yksi kone on pa...na. Rosalan Nuoli-paatista ei kukaan enää saa mitään aikaan on kaikki rakenteet jo niin tuhottuja.
Nämä Nuolet ovat ihan takuuvarmoja konkurssipesiä, pysykää pitkällä niistä.Ei sitä kivilaiturille pudotettu vaan toinen nostoliina leikkasi läpi kyljen, kun nosturimies yritti nostaa venettä ylös niin, että reunalista oli jumissa laiturin alla. Kylki korjattiin ja kiveenajosta perään tullut halkeama korjattiin ammattilaisten avustuksella. Ei vuotanut muuten yhtään kun koeajot tehtiin.
Huikea menopeli ja hienolta tuntui ajaa ylös Kokemäenjokea Jazz-rantaan. Matkanopeus n. 26-30 solmua.
- ex Nuolen kippari
Nuoli-luokkaa on kaksi mallia, alle kympit, joissa on korkeampi kioski eskellä ja yli kympit, joissa on matalampi silta. Kaikissa on ollut moottoreina venäläiset panssarivaunun koneet V-12, muistaakseni 1200 hepoa / kone. Sama kone on T-55 panssarissa ilman pakokaasuahdinta ja vain puolet hevosista. Mitään erillistä risteilykonetta ei ollut apukone sähkön tuottamista varten kyllä. Potkureina oli ensin vanhoja isija kiekkoja ja loppuvaiheessa Finskrewin tekemät pienet, mutta yhtä tehokkaat.
Itse en ole ajanut kuin kerran 40 solmua, muuten siinä vaiheessa, kun olin sellaisen resrviläspäällikkönä matkavauhti oli 32, viimeisissä kertauksissa vain 27.
Its en tiedä mitään äijämäisempää, kuin ottaa kiinni kolmesta kahvasta ja hitaan nautinnollisesti nostaa Nuoli lentoon. Siinä on ääntä, savua, menoa ja testosteroonin makua.
Viimeiset nuolet myytiin ja niitä on näkynyt ainakin Hesassa, Tammisaaressa, Degerbyssä ja nyt kuulemma myös Vaasassa. yksi odottaa museointia Turussa Taisto-luokan veneen kanssa.- Nimetön
Tässä viikko takaperin ilmestyi Lappeenrantaan 1 kpl komistuksia.
- Nimetön
Nimetön kirjoitti:
Tässä viikko takaperin ilmestyi Lappeenrantaan 1 kpl komistuksia.
Kiito stiedosta, ilmeisesti joku tätä uudempaa 10 sarjaa, tiedätkö mikä?
Olen tulossa Lappeenrantaan, tai ainakin Taipalsaarelle mökkeilemään runsaaksi viikoksi, joten yritän käväistä ihailemassa. Onko ko. komistus jossain samoilla paikoilla, kuin Taisto 7?
Tiedätkö kuka Nuolen osti ja mihin tarkoitukseen, milelläni esittelisin isin entisen kesälelun lapsille ; )) - Nimetön
Nimetön kirjoitti:
Kiito stiedosta, ilmeisesti joku tätä uudempaa 10 sarjaa, tiedätkö mikä?
Olen tulossa Lappeenrantaan, tai ainakin Taipalsaarelle mökkeilemään runsaaksi viikoksi, joten yritän käväistä ihailemassa. Onko ko. komistus jossain samoilla paikoilla, kuin Taisto 7?
Tiedätkö kuka Nuolen osti ja mihin tarkoitukseen, milelläni esittelisin isin entisen kesälelun lapsille ; ))Mielestäni näytti olevan nyt Rapasaaressa, siis siitä Seiskasta reilusti vasemmalle.
- omega99
Nimetön kirjoitti:
Mielestäni näytti olevan nyt Rapasaaressa, siis siitä Seiskasta reilusti vasemmalle.
Savonlinnassa Laitaatsillan telakalla on Nuoli 13 eli nykyisin Sonja Mones. Veneestä juttu Itä-Savossa 15.10.. Laittavat kuulemma miehistöhytin tilalle saunan. Veneen kotipaikka on Lemi.
- ex-vimemies
V 1979 ja kuuma kesä. Olin nuolella 1, 4, ja 6. Kun pantiin koneet täysille ja vauhtia 45 solmua niin tiesi minne mennään. En ole koskaan elämässäni kokenut mitään vastaavaa. Jumalauta se oli ÄIJÄÄ. Veneen päällikkönä oli muuten hauskasti yliluutnantti ÄIJÄLÄ, viirikön päällikkönä oli kapteeniluutnantti Erkki Pöyhiä, toiselta nimeltään " kapt. lut. kauhia" ja oikeasti helvetin hyvä heppu. Olin muuten mukana kun yksi nuolista ammuttiin maalialuksena pohjaan.
Jos tämän joku mukana olleista lukee niin terve vaan hepuille, vittu tulee aivan tippa silmään.. - Kipparille
Kun puhuit Taistosta " Turussa " niin olin viemässä Taisto 5 ja 7 Turun Pansioon talvehtimaan 1954 syksyllä .Ise olin Taisto 7
Voisitko tietää palonko oli koneteho noissa .??
Tein Buforssiin sähkötöitä ollessamme Suomenjoutsenen rinnalla Lappohjassa , niin äkisti toinen Pääkone käynistyi ( kun käynistivät risteilykoneen , taisi olla kytkin kiinni) .
Kylläö kaidetolpat kerkes lentää ennenkuin koneen saivat Stoppiin
Koneet olivat Italialaisia " Isottafrasiinia" Benssiinikoneita. ?? - Anonyymi
Ajoin koko kesän 1970 Nuoli 1...minä tykkimies..kummalkin tykillä ampunut 20mm ja 40mm...Kerran Pansiossa ajettiin laituriin vauhdissa ..kaasut juuttui jumiin...minä ruorissa..
- Anonyymi
ex-vimemies kirjoitti:
V 1979 ja kuuma kesä. Olin nuolella 1, 4, ja 6. Kun pantiin koneet täysille ja vauhtia 45 solmua niin tiesi minne mennään. En ole koskaan elämässäni kokenut mitään vastaavaa. Jumalauta se oli ÄIJÄÄ. Veneen päällikkönä oli muuten hauskasti yliluutnantti ÄIJÄLÄ, viirikön päällikkönä oli kapteeniluutnantti Erkki Pöyhiä, toiselta nimeltään " kapt. lut. kauhia" ja oikeasti helvetin hyvä heppu. Olin muuten mukana kun yksi nuolista ammuttiin maalialuksena pohjaan.
Jos tämän joku mukana olleista lukee niin terve vaan hepuille, vittu tulee aivan tippa silmään..Minä v.1970 Nuoli1 ..koko kesän ruorissa...tykkimies..eipä semmosta elämystä ole enää tullut..se lähtö ..pakokaasut se ääni....meno...saarien välissä ajo...ku mentiin esim. Pansiosta...Upinniemeen..
- mariner
tähtimoottorit oli ainakin tuima-luokan ohjusveneissä, jotka sitten modattiin
miinaveneiksi. noissa oli alunperin kolme tähtimoottoria ja kustakin
irtosi muistaakseni 10 000 hv eli voimaa oli kuin pienessä jäänmurtajassa.
koneissa ei ollut tyhjäkäyntiä joten veneet kulkivat jo laiturissa n. 5 solmua ;) - otsoni
Tässäpä huomasin vanhan viestiketjun, joka oli elpynyt uudelleen.
Saksaanhan tämä Nuoli 12 viimekesänä vietiin ja kaverilta sain kotisivu osoitteen, minkä nyt teille tässä julkaisen ja mielenkiinnolla itsekin seurailen, kunhan tuo Saksa vain olisi vähän helpompaa.
http://nuoli12.seefahrtstradition.de/index.php?l=DE&p=1- muistuttaa
Taistoja , ovat vaan suurempia Taistossa Matseeni keulassa . Keskellä 40 mm Buforssin konetykki.
Minun huoltoalue oli perävarasto , aina kelpasi tarkastuksessa , sinne oli hyvä livahtaa piiloon ja laittaa luukku kiinni . Selvisi monelta , ja olinhan " huototöissä"jos käry olisi käynyt.
Upseeria minusta ei tullut.Sain 17 vr yp . siis lähes vuosi tuli oltua , Katanokalla
- Herttoniemessä
Ajelin tänään Herttoniemen sataman ohi ja nuoli-luokan alus osui silmään. Siinä se oli pukkien päällä ja kävin kurkkaamassa sitä.
Aluksen päällä hääräsi omalaatuinen brittiäijä, joka sanoi, että hän oli ostanut sen ja aikoo viedä sen Jerseyn saarelle.
Näytti olevan aika huonossa kunnossa, mutta siitä huolimatta kaveri meinasi, että hän lähtee kolmen viikon päästä sillä Jerseyyn, ja väitti että ovat telakoineet sen väärin ja että runko olisi vääntynyt...
Täytyy sanoa, että kyllä se vähän siltä näytti, että siinä jotain feelua oli.
Meinaa hakea korvauksia siitä.
Oma mielipiteeni on, että alus ei siitä liiku kyllä vähään aikaan.....- kaluuna
Herttoniemessä oleva alus on Nuoli 10. Kävin itse juuri eilen Herttoniemessä tutustumassa aluksen kuntoon ja mahdollisuuksiin siirtää se ajamalla Jerseyhin.
Pohjassa on tosiaankin iän(s.o.väärä säilytys ja ylläpito,väärä käsittely)tuomia vaurioita, jotka ovat korjattavissa kohtuudella siirtoa ajatellen. Tekniikka on kunnossa. mutta vaatii kyllä muutaman kovan työpäivän. Alus on muuten ruokoton,koska mitään ylläpitoa ei ole ollut.
Faktaa Nuolista;
Sarjaa valmistettiin 13 kpl Turun Laivateollisuudella 60-luvun alkupuolella,kun NL:n kauppasuhteiden myötä saatiin ostaa nopeita meridieseleitä ja telakoiden puuvenerakentamisella meni heikosti Suomessa.
Nuolet 1-9 olivat ns. vanhaa sarjaa ja 10-13 siitä kehitetty uudempi versio. Näistäkin Nuoli 13 oli vielä hieman erilainen ja siis kehitystyön lopputulos.
Koneistona aluksissa oli alusta alkaen tuo venäläinen panssarivaunun marinoitu V12 diesel pakokaasuahtimella varustettuna. Tyyppimerkintä M50.
Koneet olivat alumiiniseos lohkoisia, jolla saatiin aikaiseksi hyvä teho-/painosuhde. Painoa koneella oli käyntivalmiudessa n. 1700 kg ja tehoa siitä saatiin 1200 hv/1850 rpm.
Koneet olivat aitoja venäläisiä,joten kaikki toleranssitkin olivat sen mukaiset.Söivät öljyä todella paljon puhaltaen sitä raakana ulos pakokaasujen mukana ja siitä se tolkuton savun määrä.
Koneiden tyyppivika oli sylinteriputken halkeaminen ja niinpä Linnavuoren tehdas modifioi osan koneista loppuvaiheessa ns. monoblokkikoneiksi, joissa ei ollut erillisiä sylinteriputkia. Samalla koneiden kaikki välykset pienennettiin länsimaiselle tasolle ja näin koneiden peruskorjausväli saatiin kasvatettua 800 tunnista 2000 tuntiin. Myös öljynkulutus saatiin hallintaan kiitettävästi.
Koneet käynnistettiin paineilmalla ohjaamalla ensin paineilmalla ruiskutuspumpun syöttö täysille ja pyörittämällä sitten konetta paineilmalla ohjaamalla ilma sylintereiden päälle. Syötön ollessa suuri käynnistysvaiheessa ja koneiden sylinterien ollessa täynnä paineella tuotettua ilmaa oli käynnistysäänikin koneen käynnistyessä "räjähdysmäinen".
Apukoneina oli alkupään aluksissa pieni Mercedeksen kaksisylinterinen konehuoneessa ja uudemmassa sarjassa Fordin puolipuristeinen nelisylinterinen sijoitettuna peräpiikkiin.
Vanhempi sarja oli nopeampi kuin uusi, johtuen siitä,että sarja oli muutaman tonnin uutta kevyempi.Myös rungon muodossa(leveys)oli hieman eroa.
Nopein kellotettu nopeus mittaradalla,joka minulla on tiedossa, oli 45,7 solmua.
Tämä nopeus saavutettiin Nuoli 5:llä.
Lopuksi;
Olihan tuo alusluokka todella "äijämäinen" ja koneiden tärähtäessä käyntiin testosteronitaso nousi välittömästi 100%.
Parhaat soundit sai käynnistämällä kaikki kolme konetta kerralla.
Alus oli erittäin merikelpoinen ja niinpä oli nautinnollista ajaa 30 solmua "vastapalloon" eli vasta-aallokkoon aluksen loikatessa aallon harjalta toiselle. Aluksia kutsuttiinkin alusluokan sisällä "mertemme vinttikoiriksi".
Olosuhteet aluksella olivat miehekkään ankeat. Ruokaa syötiin useasti suoraan säilyketölkistä, jos silloinkaan. Vettä oli käytössä 150 litraa koko 16 hengen miehistölle, joten peseytymisestä ei ollut tietoakaan,ellei päässyt saunaan linnakkeelle tms.
Mutta eipä ole kaikenkattavampaa ympäristöä ,kuin istua vapaavahdissa ohjaamon takaisella tykkitasanteella, katsella ohivilahtavaa maisemaa ja pitkää peräkuohua aluksen kiitäessä yli 40 solmun nopeutta. Olon täydentää pakokaasujen käry ja kaiken alleen peittävä dieseleiden jyrinä, jonka ääniaaltojen voima tunkeutuu kirjaimellisesti läpi kehon. - arvos
kaluuna kirjoitti:
Herttoniemessä oleva alus on Nuoli 10. Kävin itse juuri eilen Herttoniemessä tutustumassa aluksen kuntoon ja mahdollisuuksiin siirtää se ajamalla Jerseyhin.
Pohjassa on tosiaankin iän(s.o.väärä säilytys ja ylläpito,väärä käsittely)tuomia vaurioita, jotka ovat korjattavissa kohtuudella siirtoa ajatellen. Tekniikka on kunnossa. mutta vaatii kyllä muutaman kovan työpäivän. Alus on muuten ruokoton,koska mitään ylläpitoa ei ole ollut.
Faktaa Nuolista;
Sarjaa valmistettiin 13 kpl Turun Laivateollisuudella 60-luvun alkupuolella,kun NL:n kauppasuhteiden myötä saatiin ostaa nopeita meridieseleitä ja telakoiden puuvenerakentamisella meni heikosti Suomessa.
Nuolet 1-9 olivat ns. vanhaa sarjaa ja 10-13 siitä kehitetty uudempi versio. Näistäkin Nuoli 13 oli vielä hieman erilainen ja siis kehitystyön lopputulos.
Koneistona aluksissa oli alusta alkaen tuo venäläinen panssarivaunun marinoitu V12 diesel pakokaasuahtimella varustettuna. Tyyppimerkintä M50.
Koneet olivat alumiiniseos lohkoisia, jolla saatiin aikaiseksi hyvä teho-/painosuhde. Painoa koneella oli käyntivalmiudessa n. 1700 kg ja tehoa siitä saatiin 1200 hv/1850 rpm.
Koneet olivat aitoja venäläisiä,joten kaikki toleranssitkin olivat sen mukaiset.Söivät öljyä todella paljon puhaltaen sitä raakana ulos pakokaasujen mukana ja siitä se tolkuton savun määrä.
Koneiden tyyppivika oli sylinteriputken halkeaminen ja niinpä Linnavuoren tehdas modifioi osan koneista loppuvaiheessa ns. monoblokkikoneiksi, joissa ei ollut erillisiä sylinteriputkia. Samalla koneiden kaikki välykset pienennettiin länsimaiselle tasolle ja näin koneiden peruskorjausväli saatiin kasvatettua 800 tunnista 2000 tuntiin. Myös öljynkulutus saatiin hallintaan kiitettävästi.
Koneet käynnistettiin paineilmalla ohjaamalla ensin paineilmalla ruiskutuspumpun syöttö täysille ja pyörittämällä sitten konetta paineilmalla ohjaamalla ilma sylintereiden päälle. Syötön ollessa suuri käynnistysvaiheessa ja koneiden sylinterien ollessa täynnä paineella tuotettua ilmaa oli käynnistysäänikin koneen käynnistyessä "räjähdysmäinen".
Apukoneina oli alkupään aluksissa pieni Mercedeksen kaksisylinterinen konehuoneessa ja uudemmassa sarjassa Fordin puolipuristeinen nelisylinterinen sijoitettuna peräpiikkiin.
Vanhempi sarja oli nopeampi kuin uusi, johtuen siitä,että sarja oli muutaman tonnin uutta kevyempi.Myös rungon muodossa(leveys)oli hieman eroa.
Nopein kellotettu nopeus mittaradalla,joka minulla on tiedossa, oli 45,7 solmua.
Tämä nopeus saavutettiin Nuoli 5:llä.
Lopuksi;
Olihan tuo alusluokka todella "äijämäinen" ja koneiden tärähtäessä käyntiin testosteronitaso nousi välittömästi 100%.
Parhaat soundit sai käynnistämällä kaikki kolme konetta kerralla.
Alus oli erittäin merikelpoinen ja niinpä oli nautinnollista ajaa 30 solmua "vastapalloon" eli vasta-aallokkoon aluksen loikatessa aallon harjalta toiselle. Aluksia kutsuttiinkin alusluokan sisällä "mertemme vinttikoiriksi".
Olosuhteet aluksella olivat miehekkään ankeat. Ruokaa syötiin useasti suoraan säilyketölkistä, jos silloinkaan. Vettä oli käytössä 150 litraa koko 16 hengen miehistölle, joten peseytymisestä ei ollut tietoakaan,ellei päässyt saunaan linnakkeelle tms.
Mutta eipä ole kaikenkattavampaa ympäristöä ,kuin istua vapaavahdissa ohjaamon takaisella tykkitasanteella, katsella ohivilahtavaa maisemaa ja pitkää peräkuohua aluksen kiitäessä yli 40 solmun nopeutta. Olon täydentää pakokaasujen käry ja kaiken alleen peittävä dieseleiden jyrinä, jonka ääniaaltojen voima tunkeutuu kirjaimellisesti läpi kehon.Jokos ne kaikki Nuolet on myyty/romutettu? Siis laivastolla ei taida olla yhtään jäljellä? Noista edellä olevista kommenteista ei paljoa kannata välittää, taitaa olla kommentoijalla jääny napit ottamatta! Hienoja kuvauksia, mistähän löytyis lisää videoita?
- brittien
arvos kirjoitti:
Jokos ne kaikki Nuolet on myyty/romutettu? Siis laivastolla ei taida olla yhtään jäljellä? Noista edellä olevista kommenteista ei paljoa kannata välittää, taitaa olla kommentoijalla jääny napit ottamatta! Hienoja kuvauksia, mistähän löytyis lisää videoita?
nuoli tainnut olla jo briteillä vuosia? Ainakin muistan nähneeni sen pari vuotta sitten briteillä Vuosaaressa....Eikös Lauttasaaressa ollut yksi? Ainakin nettiveneessä näkynyt Rollssin Eagle kuorma-autonkoneeella, ja yksi kahdella
Deutzilla eli kuohittuina.. - SuLaRa
arvos kirjoitti:
Jokos ne kaikki Nuolet on myyty/romutettu? Siis laivastolla ei taida olla yhtään jäljellä? Noista edellä olevista kommenteista ei paljoa kannata välittää, taitaa olla kommentoijalla jääny napit ottamatta! Hienoja kuvauksia, mistähän löytyis lisää videoita?
Jos haluatte nähdä Nuoliluokan pienoismalleja, niitä on nähtävissä pienoismallimessuilla (Model Expo) Helsingin Messukeskuksessa 23-25.04.2010. Messuilla on esillä malleja eri numerosarjojen Nuolien mallit ja niiden rakentajat, uivat laivamallit osastolla, messun vesialtaan reunalla. Itse rakennan juuri Nuoli 13:staa joka on uusin ja viimeisin versio alkuperäisestä Nuoli 13:sta.
Suomen Laivamalli Rakentajat (SuLaRa ry) ovat rakentaan kyseisen aluksen pienoismalleja, sulara.fi sivuilta löytyy lisää tietoa rakennetuista aluksista ja yhdistyksen muusta toiminnasta ja muista malleista. - ail
SuLaRa kirjoitti:
Jos haluatte nähdä Nuoliluokan pienoismalleja, niitä on nähtävissä pienoismallimessuilla (Model Expo) Helsingin Messukeskuksessa 23-25.04.2010. Messuilla on esillä malleja eri numerosarjojen Nuolien mallit ja niiden rakentajat, uivat laivamallit osastolla, messun vesialtaan reunalla. Itse rakennan juuri Nuoli 13:staa joka on uusin ja viimeisin versio alkuperäisestä Nuoli 13:sta.
Suomen Laivamalli Rakentajat (SuLaRa ry) ovat rakentaan kyseisen aluksen pienoismalleja, sulara.fi sivuilta löytyy lisää tietoa rakennetuista aluksista ja yhdistyksen muusta toiminnasta ja muista malleista.Nuoli 8 on museoitu ja odottaa kunnostusta
Turussa Forum Marinumin pihalla. Siellä sitä
voi pällistellä ainakin ulkopuolelta. - Sailor 49
kaluuna kirjoitti:
Herttoniemessä oleva alus on Nuoli 10. Kävin itse juuri eilen Herttoniemessä tutustumassa aluksen kuntoon ja mahdollisuuksiin siirtää se ajamalla Jerseyhin.
Pohjassa on tosiaankin iän(s.o.väärä säilytys ja ylläpito,väärä käsittely)tuomia vaurioita, jotka ovat korjattavissa kohtuudella siirtoa ajatellen. Tekniikka on kunnossa. mutta vaatii kyllä muutaman kovan työpäivän. Alus on muuten ruokoton,koska mitään ylläpitoa ei ole ollut.
Faktaa Nuolista;
Sarjaa valmistettiin 13 kpl Turun Laivateollisuudella 60-luvun alkupuolella,kun NL:n kauppasuhteiden myötä saatiin ostaa nopeita meridieseleitä ja telakoiden puuvenerakentamisella meni heikosti Suomessa.
Nuolet 1-9 olivat ns. vanhaa sarjaa ja 10-13 siitä kehitetty uudempi versio. Näistäkin Nuoli 13 oli vielä hieman erilainen ja siis kehitystyön lopputulos.
Koneistona aluksissa oli alusta alkaen tuo venäläinen panssarivaunun marinoitu V12 diesel pakokaasuahtimella varustettuna. Tyyppimerkintä M50.
Koneet olivat alumiiniseos lohkoisia, jolla saatiin aikaiseksi hyvä teho-/painosuhde. Painoa koneella oli käyntivalmiudessa n. 1700 kg ja tehoa siitä saatiin 1200 hv/1850 rpm.
Koneet olivat aitoja venäläisiä,joten kaikki toleranssitkin olivat sen mukaiset.Söivät öljyä todella paljon puhaltaen sitä raakana ulos pakokaasujen mukana ja siitä se tolkuton savun määrä.
Koneiden tyyppivika oli sylinteriputken halkeaminen ja niinpä Linnavuoren tehdas modifioi osan koneista loppuvaiheessa ns. monoblokkikoneiksi, joissa ei ollut erillisiä sylinteriputkia. Samalla koneiden kaikki välykset pienennettiin länsimaiselle tasolle ja näin koneiden peruskorjausväli saatiin kasvatettua 800 tunnista 2000 tuntiin. Myös öljynkulutus saatiin hallintaan kiitettävästi.
Koneet käynnistettiin paineilmalla ohjaamalla ensin paineilmalla ruiskutuspumpun syöttö täysille ja pyörittämällä sitten konetta paineilmalla ohjaamalla ilma sylintereiden päälle. Syötön ollessa suuri käynnistysvaiheessa ja koneiden sylinterien ollessa täynnä paineella tuotettua ilmaa oli käynnistysäänikin koneen käynnistyessä "räjähdysmäinen".
Apukoneina oli alkupään aluksissa pieni Mercedeksen kaksisylinterinen konehuoneessa ja uudemmassa sarjassa Fordin puolipuristeinen nelisylinterinen sijoitettuna peräpiikkiin.
Vanhempi sarja oli nopeampi kuin uusi, johtuen siitä,että sarja oli muutaman tonnin uutta kevyempi.Myös rungon muodossa(leveys)oli hieman eroa.
Nopein kellotettu nopeus mittaradalla,joka minulla on tiedossa, oli 45,7 solmua.
Tämä nopeus saavutettiin Nuoli 5:llä.
Lopuksi;
Olihan tuo alusluokka todella "äijämäinen" ja koneiden tärähtäessä käyntiin testosteronitaso nousi välittömästi 100%.
Parhaat soundit sai käynnistämällä kaikki kolme konetta kerralla.
Alus oli erittäin merikelpoinen ja niinpä oli nautinnollista ajaa 30 solmua "vastapalloon" eli vasta-aallokkoon aluksen loikatessa aallon harjalta toiselle. Aluksia kutsuttiinkin alusluokan sisällä "mertemme vinttikoiriksi".
Olosuhteet aluksella olivat miehekkään ankeat. Ruokaa syötiin useasti suoraan säilyketölkistä, jos silloinkaan. Vettä oli käytössä 150 litraa koko 16 hengen miehistölle, joten peseytymisestä ei ollut tietoakaan,ellei päässyt saunaan linnakkeelle tms.
Mutta eipä ole kaikenkattavampaa ympäristöä ,kuin istua vapaavahdissa ohjaamon takaisella tykkitasanteella, katsella ohivilahtavaa maisemaa ja pitkää peräkuohua aluksen kiitäessä yli 40 solmun nopeutta. Olon täydentää pakokaasujen käry ja kaiken alleen peittävä dieseleiden jyrinä, jonka ääniaaltojen voima tunkeutuu kirjaimellisesti läpi kehon.Kiitos nimimerkki kaluunalle faktoista nuoli 13 tykkiveneestä jossa itse palvelin viestimatruusina kesällä 67.Yksihienoista muistoista oli mainitsemasi kolmen koneen yhtä aikainen käynnistäminen savu ja ääniefekteineen. terveisin ex matruusi etelärannikolta.
- Nuoli3Forever
kaluuna kirjoitti:
Herttoniemessä oleva alus on Nuoli 10. Kävin itse juuri eilen Herttoniemessä tutustumassa aluksen kuntoon ja mahdollisuuksiin siirtää se ajamalla Jerseyhin.
Pohjassa on tosiaankin iän(s.o.väärä säilytys ja ylläpito,väärä käsittely)tuomia vaurioita, jotka ovat korjattavissa kohtuudella siirtoa ajatellen. Tekniikka on kunnossa. mutta vaatii kyllä muutaman kovan työpäivän. Alus on muuten ruokoton,koska mitään ylläpitoa ei ole ollut.
Faktaa Nuolista;
Sarjaa valmistettiin 13 kpl Turun Laivateollisuudella 60-luvun alkupuolella,kun NL:n kauppasuhteiden myötä saatiin ostaa nopeita meridieseleitä ja telakoiden puuvenerakentamisella meni heikosti Suomessa.
Nuolet 1-9 olivat ns. vanhaa sarjaa ja 10-13 siitä kehitetty uudempi versio. Näistäkin Nuoli 13 oli vielä hieman erilainen ja siis kehitystyön lopputulos.
Koneistona aluksissa oli alusta alkaen tuo venäläinen panssarivaunun marinoitu V12 diesel pakokaasuahtimella varustettuna. Tyyppimerkintä M50.
Koneet olivat alumiiniseos lohkoisia, jolla saatiin aikaiseksi hyvä teho-/painosuhde. Painoa koneella oli käyntivalmiudessa n. 1700 kg ja tehoa siitä saatiin 1200 hv/1850 rpm.
Koneet olivat aitoja venäläisiä,joten kaikki toleranssitkin olivat sen mukaiset.Söivät öljyä todella paljon puhaltaen sitä raakana ulos pakokaasujen mukana ja siitä se tolkuton savun määrä.
Koneiden tyyppivika oli sylinteriputken halkeaminen ja niinpä Linnavuoren tehdas modifioi osan koneista loppuvaiheessa ns. monoblokkikoneiksi, joissa ei ollut erillisiä sylinteriputkia. Samalla koneiden kaikki välykset pienennettiin länsimaiselle tasolle ja näin koneiden peruskorjausväli saatiin kasvatettua 800 tunnista 2000 tuntiin. Myös öljynkulutus saatiin hallintaan kiitettävästi.
Koneet käynnistettiin paineilmalla ohjaamalla ensin paineilmalla ruiskutuspumpun syöttö täysille ja pyörittämällä sitten konetta paineilmalla ohjaamalla ilma sylintereiden päälle. Syötön ollessa suuri käynnistysvaiheessa ja koneiden sylinterien ollessa täynnä paineella tuotettua ilmaa oli käynnistysäänikin koneen käynnistyessä "räjähdysmäinen".
Apukoneina oli alkupään aluksissa pieni Mercedeksen kaksisylinterinen konehuoneessa ja uudemmassa sarjassa Fordin puolipuristeinen nelisylinterinen sijoitettuna peräpiikkiin.
Vanhempi sarja oli nopeampi kuin uusi, johtuen siitä,että sarja oli muutaman tonnin uutta kevyempi.Myös rungon muodossa(leveys)oli hieman eroa.
Nopein kellotettu nopeus mittaradalla,joka minulla on tiedossa, oli 45,7 solmua.
Tämä nopeus saavutettiin Nuoli 5:llä.
Lopuksi;
Olihan tuo alusluokka todella "äijämäinen" ja koneiden tärähtäessä käyntiin testosteronitaso nousi välittömästi 100%.
Parhaat soundit sai käynnistämällä kaikki kolme konetta kerralla.
Alus oli erittäin merikelpoinen ja niinpä oli nautinnollista ajaa 30 solmua "vastapalloon" eli vasta-aallokkoon aluksen loikatessa aallon harjalta toiselle. Aluksia kutsuttiinkin alusluokan sisällä "mertemme vinttikoiriksi".
Olosuhteet aluksella olivat miehekkään ankeat. Ruokaa syötiin useasti suoraan säilyketölkistä, jos silloinkaan. Vettä oli käytössä 150 litraa koko 16 hengen miehistölle, joten peseytymisestä ei ollut tietoakaan,ellei päässyt saunaan linnakkeelle tms.
Mutta eipä ole kaikenkattavampaa ympäristöä ,kuin istua vapaavahdissa ohjaamon takaisella tykkitasanteella, katsella ohivilahtavaa maisemaa ja pitkää peräkuohua aluksen kiitäessä yli 40 solmun nopeutta. Olon täydentää pakokaasujen käry ja kaiken alleen peittävä dieseleiden jyrinä, jonka ääniaaltojen voima tunkeutuu kirjaimellisesti läpi kehon.Tervehdys herra Kaluuna, josko sattuisit lukemaan tätä:
Rakennan Nuoli 3:n mallia 1:20 60-luvun asussa, vähän kuten tuossa alempana olikin puhetta, tarkoituksena saada se ainakin lähes valmiina Model Expoon.
Minulla on toki aika paljon materiaalia, mutta pari juttua kaivelee:
- Kannen väritys, asiantuntijalausunnon mukaan vaalea siniharmaa, pitääkö paikkaansa?
- Missä vaiheessa asennettiin valaisuraketinheittimet ja Boforssin ohjauspylväs?
- Missä vaiheessa maalattiin alkuperäinen Beige-väri laivaharmaaksi? Onko tämä yhteydessä lasikuidun poistoon rungosta, ja tehtiinkö tässä vaiheessa myös kylkilistojen vaihto alumiinikanttaukseen?
Kiitokset! - H
kaluuna kirjoitti:
Herttoniemessä oleva alus on Nuoli 10. Kävin itse juuri eilen Herttoniemessä tutustumassa aluksen kuntoon ja mahdollisuuksiin siirtää se ajamalla Jerseyhin.
Pohjassa on tosiaankin iän(s.o.väärä säilytys ja ylläpito,väärä käsittely)tuomia vaurioita, jotka ovat korjattavissa kohtuudella siirtoa ajatellen. Tekniikka on kunnossa. mutta vaatii kyllä muutaman kovan työpäivän. Alus on muuten ruokoton,koska mitään ylläpitoa ei ole ollut.
Faktaa Nuolista;
Sarjaa valmistettiin 13 kpl Turun Laivateollisuudella 60-luvun alkupuolella,kun NL:n kauppasuhteiden myötä saatiin ostaa nopeita meridieseleitä ja telakoiden puuvenerakentamisella meni heikosti Suomessa.
Nuolet 1-9 olivat ns. vanhaa sarjaa ja 10-13 siitä kehitetty uudempi versio. Näistäkin Nuoli 13 oli vielä hieman erilainen ja siis kehitystyön lopputulos.
Koneistona aluksissa oli alusta alkaen tuo venäläinen panssarivaunun marinoitu V12 diesel pakokaasuahtimella varustettuna. Tyyppimerkintä M50.
Koneet olivat alumiiniseos lohkoisia, jolla saatiin aikaiseksi hyvä teho-/painosuhde. Painoa koneella oli käyntivalmiudessa n. 1700 kg ja tehoa siitä saatiin 1200 hv/1850 rpm.
Koneet olivat aitoja venäläisiä,joten kaikki toleranssitkin olivat sen mukaiset.Söivät öljyä todella paljon puhaltaen sitä raakana ulos pakokaasujen mukana ja siitä se tolkuton savun määrä.
Koneiden tyyppivika oli sylinteriputken halkeaminen ja niinpä Linnavuoren tehdas modifioi osan koneista loppuvaiheessa ns. monoblokkikoneiksi, joissa ei ollut erillisiä sylinteriputkia. Samalla koneiden kaikki välykset pienennettiin länsimaiselle tasolle ja näin koneiden peruskorjausväli saatiin kasvatettua 800 tunnista 2000 tuntiin. Myös öljynkulutus saatiin hallintaan kiitettävästi.
Koneet käynnistettiin paineilmalla ohjaamalla ensin paineilmalla ruiskutuspumpun syöttö täysille ja pyörittämällä sitten konetta paineilmalla ohjaamalla ilma sylintereiden päälle. Syötön ollessa suuri käynnistysvaiheessa ja koneiden sylinterien ollessa täynnä paineella tuotettua ilmaa oli käynnistysäänikin koneen käynnistyessä "räjähdysmäinen".
Apukoneina oli alkupään aluksissa pieni Mercedeksen kaksisylinterinen konehuoneessa ja uudemmassa sarjassa Fordin puolipuristeinen nelisylinterinen sijoitettuna peräpiikkiin.
Vanhempi sarja oli nopeampi kuin uusi, johtuen siitä,että sarja oli muutaman tonnin uutta kevyempi.Myös rungon muodossa(leveys)oli hieman eroa.
Nopein kellotettu nopeus mittaradalla,joka minulla on tiedossa, oli 45,7 solmua.
Tämä nopeus saavutettiin Nuoli 5:llä.
Lopuksi;
Olihan tuo alusluokka todella "äijämäinen" ja koneiden tärähtäessä käyntiin testosteronitaso nousi välittömästi 100%.
Parhaat soundit sai käynnistämällä kaikki kolme konetta kerralla.
Alus oli erittäin merikelpoinen ja niinpä oli nautinnollista ajaa 30 solmua "vastapalloon" eli vasta-aallokkoon aluksen loikatessa aallon harjalta toiselle. Aluksia kutsuttiinkin alusluokan sisällä "mertemme vinttikoiriksi".
Olosuhteet aluksella olivat miehekkään ankeat. Ruokaa syötiin useasti suoraan säilyketölkistä, jos silloinkaan. Vettä oli käytössä 150 litraa koko 16 hengen miehistölle, joten peseytymisestä ei ollut tietoakaan,ellei päässyt saunaan linnakkeelle tms.
Mutta eipä ole kaikenkattavampaa ympäristöä ,kuin istua vapaavahdissa ohjaamon takaisella tykkitasanteella, katsella ohivilahtavaa maisemaa ja pitkää peräkuohua aluksen kiitäessä yli 40 solmun nopeutta. Olon täydentää pakokaasujen käry ja kaiken alleen peittävä dieseleiden jyrinä, jonka ääniaaltojen voima tunkeutuu kirjaimellisesti läpi kehon.Herttoniemen rannalle telakoitua Noli 10:ä puretaan parhaillaan kaivurilla. Homma taidettiin aloittaa tiistaina 8.6. Osanottoni.
- Taisto/Tykki /M
ail kirjoitti:
Nuoli 8 on museoitu ja odottaa kunnostusta
Turussa Forum Marinumin pihalla. Siellä sitä
voi pällistellä ainakin ulkopuolelta.Olin paikalla elokuuta 2010 kun kuomu poistettiin .
Siellä olikin Taisto joka oli kunnostettu " torpeedoveneeksi " torpeedot oli löydetty " asekätkennästä "
Kävin kannella ( olinhan ollut ruorimiehenä , päälikkönä Al Kuukka . laivueen päälikkönä Lt Tikka Taisto 5 ) - romuttaja
H kirjoitti:
Herttoniemen rannalle telakoitua Noli 10:ä puretaan parhaillaan kaivurilla. Homma taidettiin aloittaa tiistaina 8.6. Osanottoni.
Olin mukana purkamassa Nuoli 10 luokan alusta..
Pahaa teki pistää metalli romuksi pala historiaa. - Anonyymi
kaluuna kirjoitti:
Herttoniemessä oleva alus on Nuoli 10. Kävin itse juuri eilen Herttoniemessä tutustumassa aluksen kuntoon ja mahdollisuuksiin siirtää se ajamalla Jerseyhin.
Pohjassa on tosiaankin iän(s.o.väärä säilytys ja ylläpito,väärä käsittely)tuomia vaurioita, jotka ovat korjattavissa kohtuudella siirtoa ajatellen. Tekniikka on kunnossa. mutta vaatii kyllä muutaman kovan työpäivän. Alus on muuten ruokoton,koska mitään ylläpitoa ei ole ollut.
Faktaa Nuolista;
Sarjaa valmistettiin 13 kpl Turun Laivateollisuudella 60-luvun alkupuolella,kun NL:n kauppasuhteiden myötä saatiin ostaa nopeita meridieseleitä ja telakoiden puuvenerakentamisella meni heikosti Suomessa.
Nuolet 1-9 olivat ns. vanhaa sarjaa ja 10-13 siitä kehitetty uudempi versio. Näistäkin Nuoli 13 oli vielä hieman erilainen ja siis kehitystyön lopputulos.
Koneistona aluksissa oli alusta alkaen tuo venäläinen panssarivaunun marinoitu V12 diesel pakokaasuahtimella varustettuna. Tyyppimerkintä M50.
Koneet olivat alumiiniseos lohkoisia, jolla saatiin aikaiseksi hyvä teho-/painosuhde. Painoa koneella oli käyntivalmiudessa n. 1700 kg ja tehoa siitä saatiin 1200 hv/1850 rpm.
Koneet olivat aitoja venäläisiä,joten kaikki toleranssitkin olivat sen mukaiset.Söivät öljyä todella paljon puhaltaen sitä raakana ulos pakokaasujen mukana ja siitä se tolkuton savun määrä.
Koneiden tyyppivika oli sylinteriputken halkeaminen ja niinpä Linnavuoren tehdas modifioi osan koneista loppuvaiheessa ns. monoblokkikoneiksi, joissa ei ollut erillisiä sylinteriputkia. Samalla koneiden kaikki välykset pienennettiin länsimaiselle tasolle ja näin koneiden peruskorjausväli saatiin kasvatettua 800 tunnista 2000 tuntiin. Myös öljynkulutus saatiin hallintaan kiitettävästi.
Koneet käynnistettiin paineilmalla ohjaamalla ensin paineilmalla ruiskutuspumpun syöttö täysille ja pyörittämällä sitten konetta paineilmalla ohjaamalla ilma sylintereiden päälle. Syötön ollessa suuri käynnistysvaiheessa ja koneiden sylinterien ollessa täynnä paineella tuotettua ilmaa oli käynnistysäänikin koneen käynnistyessä "räjähdysmäinen".
Apukoneina oli alkupään aluksissa pieni Mercedeksen kaksisylinterinen konehuoneessa ja uudemmassa sarjassa Fordin puolipuristeinen nelisylinterinen sijoitettuna peräpiikkiin.
Vanhempi sarja oli nopeampi kuin uusi, johtuen siitä,että sarja oli muutaman tonnin uutta kevyempi.Myös rungon muodossa(leveys)oli hieman eroa.
Nopein kellotettu nopeus mittaradalla,joka minulla on tiedossa, oli 45,7 solmua.
Tämä nopeus saavutettiin Nuoli 5:llä.
Lopuksi;
Olihan tuo alusluokka todella "äijämäinen" ja koneiden tärähtäessä käyntiin testosteronitaso nousi välittömästi 100%.
Parhaat soundit sai käynnistämällä kaikki kolme konetta kerralla.
Alus oli erittäin merikelpoinen ja niinpä oli nautinnollista ajaa 30 solmua "vastapalloon" eli vasta-aallokkoon aluksen loikatessa aallon harjalta toiselle. Aluksia kutsuttiinkin alusluokan sisällä "mertemme vinttikoiriksi".
Olosuhteet aluksella olivat miehekkään ankeat. Ruokaa syötiin useasti suoraan säilyketölkistä, jos silloinkaan. Vettä oli käytössä 150 litraa koko 16 hengen miehistölle, joten peseytymisestä ei ollut tietoakaan,ellei päässyt saunaan linnakkeelle tms.
Mutta eipä ole kaikenkattavampaa ympäristöä ,kuin istua vapaavahdissa ohjaamon takaisella tykkitasanteella, katsella ohivilahtavaa maisemaa ja pitkää peräkuohua aluksen kiitäessä yli 40 solmun nopeutta. Olon täydentää pakokaasujen käry ja kaiken alleen peittävä dieseleiden jyrinä, jonka ääniaaltojen voima tunkeutuu kirjaimellisesti läpi kehon.Minä v.1970 Nuoli 1 sain koko kesän ajaa...sillä..tykkimies..pari hylsyä muistona 20mm ja 40mm..nyt uskallan sanoa on yli 50v...
- ahtopaine
Nuolissa ei ollut mitaan "poikasia" joilla paakoneet kaynnistettiin. Homma kavi paineilmalla.
- 16+12
Muutama vuosi sitten Helsingissä oli ainakin Lauttasaaressa yksi. Meteli kova. Kipparia ei juurikaan näkynyt savun seasta pian käynnistyksen jälkeen. Vaihde päällä lähti rannasta tyhjäkäyntiä varmaan vajaa 10 solmun vauhtia. Forum Marinumin pihassa Turussa oli talvella ainakin yksi Nuoli.
- eego
16+12 kirjoitti:
Muutama vuosi sitten Helsingissä oli ainakin Lauttasaaressa yksi. Meteli kova. Kipparia ei juurikaan näkynyt savun seasta pian käynnistyksen jälkeen. Vaihde päällä lähti rannasta tyhjäkäyntiä varmaan vajaa 10 solmun vauhtia. Forum Marinumin pihassa Turussa oli talvella ainakin yksi Nuoli.
Mobilisti-lehdessä oli 10 vuotta sitten juttu, jossa Nuoli-vene (oliskohan ollut n:o 12) oli kunnostettu ja sillä ajettiin charteria Helsingin edustalla. Tallinnaankin olisi päässyt, matkan hinta 18.000 markkaa. Mutta jos kymmenen maksavaa asiakasta olisi ollut mukana, niin kohtuuhintainen elämyshän se olisi ollut.
Neuvostodieselien kaikenpeittävää jylinää tässäkin jutussa ihasteltiin! - sdgöshwns-g
16+12 kirjoitti:
Muutama vuosi sitten Helsingissä oli ainakin Lauttasaaressa yksi. Meteli kova. Kipparia ei juurikaan näkynyt savun seasta pian käynnistyksen jälkeen. Vaihde päällä lähti rannasta tyhjäkäyntiä varmaan vajaa 10 solmun vauhtia. Forum Marinumin pihassa Turussa oli talvella ainakin yksi Nuoli.
2007 lähdettiin larun uivasta venenäyttelystä nuolella. oli se mahtavaa.
siinä yksilössä oli MTU:n diisselit, noin 1500 hv. - mh3855
sdgöshwns-g kirjoitti:
2007 lähdettiin larun uivasta venenäyttelystä nuolella. oli se mahtavaa.
siinä yksilössä oli MTU:n diisselit, noin 1500 hv.mullaon saman tyypinen kuin nuoli mutta 10 pitkä ja 345leveä olisi kiva tietää sen historiaa ristiin laminoitu vesirajaan saaka 40milliä paksu
turku tai ussikaupunki teehnyt sen
- Calebo
Nohh, en muista noista ajoista paljoakaan, taisi olla -78. Olin Sotasatamassa väijyssä, ja lahdelta hirveä rähinä. Ajattelin että nyt tulee iso. Tähyilin ylös, niin tulikin aurassa 3 Nuolivenettä. Heti kun pääsin väijystä, niin menin Komppanianpäällikölle sanomaan että nyt löytyi paatti mulle. Hän sanoi että sinne sitten. Olin seiskalla sen kun se ennen jäitä ehti. Ja vuosi kun seula.
Keskimmäinen kone paukautettiin ensin käyntiin, ja kaijasta riippuen, manoovereita sivukoneilla. Tätä kysyttiin hra Venäjän Kaluunalta, että miksi pakki
puuttuu. Hän sanoi, että tämähän on hyökkäysase. Mutta kyllä tämän sarjan Nuolilla, taistelupotkureilla, minun muistaman mukaan, nopeus oli 50 tai jopa plus. Naama tuli ainakin kipeeks pärskeistä, nahkapotta piti olla päässä muutenkin, brygalla ja kannella kun mentiin. - fgkjdfghj
r-luokan vartioveneet olivat myös ärjyjä pelejä...
- pitkä jussi.
Nuoli luokan veneissä ei ole panssari vaunuissa käytettyjä koneita koska ovat yli 60 litraisia, ja vaunujen koneet vain 38 litraisia, nuolien koneet on mekaanisesti ahdettuja, katso traktorpulling helmi orvokki, työnimi tatjaana.
- pitkä jussi
-pakko jatkaa tätä nuolien kone keskustelua, esim NUOLI 13 koneet 3 kpl ovat merikäyttöön tehtyjä ZVEZDA M 50 tyyppisiä diesel koneita, käynistetään paineilmalla, ovat pääosin kevytmetalli valmisteisa, valmistettu neuvostoliitossa,traktorpulling saksalais jutun mukaan koneista saadaan jopa 4000 hepoa, katsokaa video, suosittelen. ps NUOLI 13 on hienossa kunnossa nykyään.
- Olin yksi heistä
Nuolet toimivat oman aikansa merivoimien kalustona ilman suurempia muutoksia koneistoissa. Oli kolme 1000 hv venäläistä moottoria ja niillä oma potkuri. Kaksi moottoria kun sai käyntiin, kolmannen sai ajamalla käyntiin. Tavanomaisilla potkureilla kiirutta oli noin 30 solmua, taistelupotkureilla ajan käytännön mukaan "riittävästi".
Kun niiden aika tuli täyteen, muutama myytiin huutokaupassa. Yksi parhaiten säilyneistä edelleen käyttökuntoinen on Helsingin Halkolaiturin satama-alueella ja Nuoliveneiden perinneyhdistyksen omistuksessa. Sitä saanee edelleen vuokrata. Ajomiehistö tulee aina mukaan.
Toinen Nuoli löytyy Turun alusmuseosta Aurajoen alajuoksulta Linnankadun ja rannan välistä, on pukitettu sinne. Nuolen rakenne ja ominaisuudet käyvät selville aluksen esittelykuvista ja mittataulukosta. - Ylikonemastari
Kaluunan tiedot ovat faktaa. Täydennän hieman, koska olin asentamassa NUOLI 1 koneita ja koeajoissa mukana vuonna 1961.
Ensimmäinen koeajoyritys meni pieleen, kun nuoli karkasi lapasesta laivaston "kipparilta" ja meni LATEN kaislikkoon. Parin viikon remontin jälkeen tehtiin uusi yritys eri "kipparilla". Koeajot/luovutusajot tehtiin n. 43 solmun nopeudella (täysi vauhti).
Aluksessa oli kääntyvälapaiset KAMEWA potkurit. Keskimäisen koneen lavat kääntyivät myös pakille. Laitimaiset vain eteenpäinajoon ja aluksen suuntaisiksi.
Erikoista oli, että rungossa potkurien yläpuolella oli ikkunat, josta saattoi seurata potkurin käyttäytymistä, kavitointi ym. Puhuttiin myös kiinteälapaisista "taistelupotkureista" joilla piti päästä 60 solmuun. Niitä ei kuitenkaan kokeiltu. Liekö ollut unelmaa. - Myös
Ylikonemestari kysyy, Oliko potkurit terästä ?
Taistossa oli " pronssia " ( kavitioivat , eikä kestäneet siksi
ajonaikana ei saanut olla perävarastossa jos potkurin lapa irtoaa.)
Olin tykkimiehenä Taisto 7 - 54-55- minor700
Täällä Tammisaaressa Kalle J:n omistuksessa on ainakin ollut yhden Nuoli-veneen. ( Uudenmaan Prikaati on monta kerta saanut syyttä haukkuja kun Kalle ajoi saaristossa omalla Nuolilla, porukka luuli sitä Jurmo-veneeksi) Näin Forum Marinum:issa Turussa yhden siellä pihalla.
Kun olin itse intissä -69 kerrottiin Turussa jossa kävimme että venäläiset moottorit vaihdettiin ainakin muutamissa Nuoleissa Rolls Royce moottoreihin. Hallin nurkassa oli pressun alla ne neukku-moottorit. - Ylikonemestari
Kyllä, terästä olivat ja muistaakseni laitakoneissa erikoisesti lapa jättöpuolelta suoraan katkaistu noin tuuman paksuisena (kuin olisi kiilaa pyöritetty vedessä). Sen kavitointia ihmeteltiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62463- 1161628
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361366Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1571205- 521115
- 1161101
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051054- 571051
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46929- 60892