Pakokaasu

päästöistä

Voiko väärän lämpöarvon omaavat tulpat aiheuttaa niin epäpuhtaan palamisen, että pakokaasumittauksessa happiarvot ovat liian korkeat(ja HC eli häkä turhankin alhainen n.0.20)? Lisäksi moottorissa oli öljyä yli ylärajan noin kahden sentin verran. Purin kaasarin eikä siinä näyttänyt olevan vikaa, hapettumaa tai muuta.Auto (Tipo 1.6 -90) on seissyt pari vuotta, mutta kone kyllä kunnossa. Tyhjäkäynti tosin epätasaista.

7

1634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja matalat hiilivedyt viittaa liian laihaan seokseen. Autossasi lienee vuosimallista päätellen katalysaattori. Olisiko lambda-anturissa vikaa?

      Liian kuumat tulpat tekee nakutusta ja tuhoaa moottorin, kylmät aiheuttaa käyntihäiriöitä ja saattaa nostaa HC-päästöjä. Vaihda oikeat.

      Vaihda ne öljyt ja suodin HETI uusiin, sitä ei tiedä mitä se ylimääräinen on, voi tulla tyyriiksi muuten! Äläkä sitten pane yhtään yli ylämerkin.

      Öljynvaihdon lisäksi kannattaa huoltaa sytytys- ja polttoainejärjestelmät sekä putsata huohotinsysteemi kaiken varalta.

      • Jamppa1

        ja kysyjälle tiedoksi että häkä on CO ja hiilivedyt HC. Happi on O2 ja hiilidioksidi CO2.

        Sitten vielä sellainen juttu että matalat hiilivedyt ei viittaa laihaan seokseen vaan matala häkäpitoisuus.

        Jos pistät kaikki arvot ja tiedon onko kattiauto niin koitetaan uudestaan.


      • arvoja
        Jamppa1 kirjoitti:

        ja kysyjälle tiedoksi että häkä on CO ja hiilivedyt HC. Happi on O2 ja hiilidioksidi CO2.

        Sitten vielä sellainen juttu että matalat hiilivedyt ei viittaa laihaan seokseen vaan matala häkäpitoisuus.

        Jos pistät kaikki arvot ja tiedon onko kattiauto niin koitetaan uudestaan.

        Autossa ei ole katalysaattoria, eikä ilmavuotoja.
        CO-pitoisuus: 0.18
        HC-pitoisuus: 495
        CO2-pitoisuus: 9.60
        O2-pitoisuus: 7.00
        Kävin katsastuksen jälkeen korjaamolla. Asentaja ei saanut arvoja kohdalleen. Arveli, että kaasarissa olisi joku suutin hapettunut tai likainen.Purin kaasarin ja se näytti olevan puhdas ja hyväkuntoinen.


      • Jamppa1
        arvoja kirjoitti:

        Autossa ei ole katalysaattoria, eikä ilmavuotoja.
        CO-pitoisuus: 0.18
        HC-pitoisuus: 495
        CO2-pitoisuus: 9.60
        O2-pitoisuus: 7.00
        Kävin katsastuksen jälkeen korjaamolla. Asentaja ei saanut arvoja kohdalleen. Arveli, että kaasarissa olisi joku suutin hapettunut tai likainen.Purin kaasarin ja se näytti olevan puhdas ja hyväkuntoinen.

        no ensinnä, kuten Sitroen neuvoi, kannattaa öljyt vaihtaa koska liika öljy sotkee usein systeemit.

        Arvot kertoo sellaista että käy liian laihalla ja pakoputki saattaa vuotaa. Myös sytkäpuolella on sanomista, voi johtua niistä tulpista hyvinkin.

        Eli öljyjen jälkeen sytkä ja tulpat kuntoon, sitten pakoputki ja vasta sitten kaasaria rikkaammalle.


      • Jamppa1 kirjoitti:

        no ensinnä, kuten Sitroen neuvoi, kannattaa öljyt vaihtaa koska liika öljy sotkee usein systeemit.

        Arvot kertoo sellaista että käy liian laihalla ja pakoputki saattaa vuotaa. Myös sytkäpuolella on sanomista, voi johtua niistä tulpista hyvinkin.

        Eli öljyjen jälkeen sytkä ja tulpat kuntoon, sitten pakoputki ja vasta sitten kaasaria rikkaammalle.

        päästöthän mitataan tyhjäkäynnillä. Kyllä nyt näyttää siltä, että saat säätää tyhjäkäyntiseoksen kohdalleen. Tee kuitenkin ne muut huollot ensin, niin eivät ole haittaamassa ja sotkemassa lisää.

        Seoksen säätö:
        Käytä moottori lämpimäksi.
        Säädä tyhjäkäynti vähän normaalia pienemmälle siitä ruuvista, joka muuttaa kaasuläpän asentoa sen ollessa kiinni.
        Kierrä tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvia aukipäin niin paljon, että alkaa haitata käyntiä. Säädä sitten kiinnipäin niin paljon, että alkaa haitata käyntiä. Sitten säädät näitten kahden löytämäsi asennon puoliväliin ja se on siinä. Säädä vielä tyhjäkäyntinopeus sopivaksi.
        Selvästikin perussyy on liian laiha tyhjäkäyntiseos. Voithan vielä tarkistaa ensin, ettei tyhjäkäyntisuuttimessa ole roskaa.

        Paljon ajetussa autossa kaasuläpän akselit saattavat olla kuluneet niin väljiksi, että niistä vuotavan ilman takia tyhjäkäyntiseosta ei saa liian rikkaalle. Tällöin säädä seosruuvi löytämätäsi kiinni-rajasta noin 3/4 kierrosta aukipäin.


      • neuvoista
        sitroen kirjoitti:

        päästöthän mitataan tyhjäkäynnillä. Kyllä nyt näyttää siltä, että saat säätää tyhjäkäyntiseoksen kohdalleen. Tee kuitenkin ne muut huollot ensin, niin eivät ole haittaamassa ja sotkemassa lisää.

        Seoksen säätö:
        Käytä moottori lämpimäksi.
        Säädä tyhjäkäynti vähän normaalia pienemmälle siitä ruuvista, joka muuttaa kaasuläpän asentoa sen ollessa kiinni.
        Kierrä tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvia aukipäin niin paljon, että alkaa haitata käyntiä. Säädä sitten kiinnipäin niin paljon, että alkaa haitata käyntiä. Sitten säädät näitten kahden löytämäsi asennon puoliväliin ja se on siinä. Säädä vielä tyhjäkäyntinopeus sopivaksi.
        Selvästikin perussyy on liian laiha tyhjäkäyntiseos. Voithan vielä tarkistaa ensin, ettei tyhjäkäyntisuuttimessa ole roskaa.

        Paljon ajetussa autossa kaasuläpän akselit saattavat olla kuluneet niin väljiksi, että niistä vuotavan ilman takia tyhjäkäyntiseosta ei saa liian rikkaalle. Tällöin säädä seosruuvi löytämätäsi kiinni-rajasta noin 3/4 kierrosta aukipäin.

        Sitroenille ja Jampalle suuret kiitokset vaivannäöstä ja hyvistä neuvoista!!!


      • Jamppa1
        neuvoista kirjoitti:

        Sitroenille ja Jampalle suuret kiitokset vaivannäöstä ja hyvistä neuvoista!!!

        kestä. Palataan asiaan jos tarvetta. Aina sitä yhden auton kuntoon saa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      37
      3481
    2. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      97
      1704
    3. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      136
      1595
    4. Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?

      HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      45
      1500
    5. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      91
      1310
    6. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

      Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      29
      1225
    7. Kirjallinen varoitus

      On annettu eräälle henkilölle. hyssytellään kuitenkin asiasta
      Äänekoski
      57
      1125
    8. MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil
      Kajaani
      272
      1107
    9. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

      On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      125
      1010
    10. Julkisuuden henkilön päiväin päätös

      Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa
      Sinkut
      270
      991
    Aihe