Voiko väärän lämpöarvon omaavat tulpat aiheuttaa niin epäpuhtaan palamisen, että pakokaasumittauksessa happiarvot ovat liian korkeat(ja HC eli häkä turhankin alhainen n.0.20)? Lisäksi moottorissa oli öljyä yli ylärajan noin kahden sentin verran. Purin kaasarin eikä siinä näyttänyt olevan vikaa, hapettumaa tai muuta.Auto (Tipo 1.6 -90) on seissyt pari vuotta, mutta kone kyllä kunnossa. Tyhjäkäynti tosin epätasaista.
Pakokaasu
7
1635
Vastaukset
ja matalat hiilivedyt viittaa liian laihaan seokseen. Autossasi lienee vuosimallista päätellen katalysaattori. Olisiko lambda-anturissa vikaa?
Liian kuumat tulpat tekee nakutusta ja tuhoaa moottorin, kylmät aiheuttaa käyntihäiriöitä ja saattaa nostaa HC-päästöjä. Vaihda oikeat.
Vaihda ne öljyt ja suodin HETI uusiin, sitä ei tiedä mitä se ylimääräinen on, voi tulla tyyriiksi muuten! Äläkä sitten pane yhtään yli ylämerkin.
Öljynvaihdon lisäksi kannattaa huoltaa sytytys- ja polttoainejärjestelmät sekä putsata huohotinsysteemi kaiken varalta.- Jamppa1
ja kysyjälle tiedoksi että häkä on CO ja hiilivedyt HC. Happi on O2 ja hiilidioksidi CO2.
Sitten vielä sellainen juttu että matalat hiilivedyt ei viittaa laihaan seokseen vaan matala häkäpitoisuus.
Jos pistät kaikki arvot ja tiedon onko kattiauto niin koitetaan uudestaan. - arvoja
Jamppa1 kirjoitti:
ja kysyjälle tiedoksi että häkä on CO ja hiilivedyt HC. Happi on O2 ja hiilidioksidi CO2.
Sitten vielä sellainen juttu että matalat hiilivedyt ei viittaa laihaan seokseen vaan matala häkäpitoisuus.
Jos pistät kaikki arvot ja tiedon onko kattiauto niin koitetaan uudestaan.Autossa ei ole katalysaattoria, eikä ilmavuotoja.
CO-pitoisuus: 0.18
HC-pitoisuus: 495
CO2-pitoisuus: 9.60
O2-pitoisuus: 7.00
Kävin katsastuksen jälkeen korjaamolla. Asentaja ei saanut arvoja kohdalleen. Arveli, että kaasarissa olisi joku suutin hapettunut tai likainen.Purin kaasarin ja se näytti olevan puhdas ja hyväkuntoinen. - Jamppa1
arvoja kirjoitti:
Autossa ei ole katalysaattoria, eikä ilmavuotoja.
CO-pitoisuus: 0.18
HC-pitoisuus: 495
CO2-pitoisuus: 9.60
O2-pitoisuus: 7.00
Kävin katsastuksen jälkeen korjaamolla. Asentaja ei saanut arvoja kohdalleen. Arveli, että kaasarissa olisi joku suutin hapettunut tai likainen.Purin kaasarin ja se näytti olevan puhdas ja hyväkuntoinen.no ensinnä, kuten Sitroen neuvoi, kannattaa öljyt vaihtaa koska liika öljy sotkee usein systeemit.
Arvot kertoo sellaista että käy liian laihalla ja pakoputki saattaa vuotaa. Myös sytkäpuolella on sanomista, voi johtua niistä tulpista hyvinkin.
Eli öljyjen jälkeen sytkä ja tulpat kuntoon, sitten pakoputki ja vasta sitten kaasaria rikkaammalle. Jamppa1 kirjoitti:
no ensinnä, kuten Sitroen neuvoi, kannattaa öljyt vaihtaa koska liika öljy sotkee usein systeemit.
Arvot kertoo sellaista että käy liian laihalla ja pakoputki saattaa vuotaa. Myös sytkäpuolella on sanomista, voi johtua niistä tulpista hyvinkin.
Eli öljyjen jälkeen sytkä ja tulpat kuntoon, sitten pakoputki ja vasta sitten kaasaria rikkaammalle.päästöthän mitataan tyhjäkäynnillä. Kyllä nyt näyttää siltä, että saat säätää tyhjäkäyntiseoksen kohdalleen. Tee kuitenkin ne muut huollot ensin, niin eivät ole haittaamassa ja sotkemassa lisää.
Seoksen säätö:
Käytä moottori lämpimäksi.
Säädä tyhjäkäynti vähän normaalia pienemmälle siitä ruuvista, joka muuttaa kaasuläpän asentoa sen ollessa kiinni.
Kierrä tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvia aukipäin niin paljon, että alkaa haitata käyntiä. Säädä sitten kiinnipäin niin paljon, että alkaa haitata käyntiä. Sitten säädät näitten kahden löytämäsi asennon puoliväliin ja se on siinä. Säädä vielä tyhjäkäyntinopeus sopivaksi.
Selvästikin perussyy on liian laiha tyhjäkäyntiseos. Voithan vielä tarkistaa ensin, ettei tyhjäkäyntisuuttimessa ole roskaa.
Paljon ajetussa autossa kaasuläpän akselit saattavat olla kuluneet niin väljiksi, että niistä vuotavan ilman takia tyhjäkäyntiseosta ei saa liian rikkaalle. Tällöin säädä seosruuvi löytämätäsi kiinni-rajasta noin 3/4 kierrosta aukipäin.- neuvoista
sitroen kirjoitti:
päästöthän mitataan tyhjäkäynnillä. Kyllä nyt näyttää siltä, että saat säätää tyhjäkäyntiseoksen kohdalleen. Tee kuitenkin ne muut huollot ensin, niin eivät ole haittaamassa ja sotkemassa lisää.
Seoksen säätö:
Käytä moottori lämpimäksi.
Säädä tyhjäkäynti vähän normaalia pienemmälle siitä ruuvista, joka muuttaa kaasuläpän asentoa sen ollessa kiinni.
Kierrä tyhjäkäyntiseoksen säätöruuvia aukipäin niin paljon, että alkaa haitata käyntiä. Säädä sitten kiinnipäin niin paljon, että alkaa haitata käyntiä. Sitten säädät näitten kahden löytämäsi asennon puoliväliin ja se on siinä. Säädä vielä tyhjäkäyntinopeus sopivaksi.
Selvästikin perussyy on liian laiha tyhjäkäyntiseos. Voithan vielä tarkistaa ensin, ettei tyhjäkäyntisuuttimessa ole roskaa.
Paljon ajetussa autossa kaasuläpän akselit saattavat olla kuluneet niin väljiksi, että niistä vuotavan ilman takia tyhjäkäyntiseosta ei saa liian rikkaalle. Tällöin säädä seosruuvi löytämätäsi kiinni-rajasta noin 3/4 kierrosta aukipäin.Sitroenille ja Jampalle suuret kiitokset vaivannäöstä ja hyvistä neuvoista!!!
- Jamppa1
neuvoista kirjoitti:
Sitroenille ja Jampalle suuret kiitokset vaivannäöstä ja hyvistä neuvoista!!!
kestä. Palataan asiaan jos tarvetta. Aina sitä yhden auton kuntoon saa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 892026
- 1281372
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231310Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau271261- 661192
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3351013- 78891
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?53848- 121767
- 82756