OIKEASTI hyviä fantasiakirjoja..

Lloer

Osaisiko kukaan suositella hyvää fantasiakirjaa/kirjasarjaa? Olen saanut tarpeekseni kliseistä, kuten lohikäärmeiden tappajista tai ylitsepursuavan kunniallisista ja robottimaisesti käyttäytyvistä ritareista. Haluaisin jotakin inhimillisempää ja omaperäisempää, mutta suurimassa osassa noista ei-niin-kliseisissä kirjoissa on aina jokseenkin perverssi päähenkilö tai kirja on muuten vaan ihan pervo >:(, eikä sellaistakaan ole kiva lukea.

41

12648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lloer

      Mukaan mielellään vähän infoa kirjan tarinasta. Kiitos. :)

      • @--}--

        Minusta se mitä jo ehdotin eli joku Redwawllin taru olisi sinulle hyvä kun luulen että pidät fantasiasta. Niitä on 10 tulossa on pari kirjaa vielä. Luku järjestyksellä ei ole väliä lukeeko 1-10 vai 10-1 tai mitan vaan koska ne ei ole kronikalisessajärjestyksessä. Minä pidin ainakin niistä, koska niisä oli päähenkilöinä eläimet ja sanaa ihminen ei tunnettu.


      • Lloer
        @--}-- kirjoitti:

        Minusta se mitä jo ehdotin eli joku Redwawllin taru olisi sinulle hyvä kun luulen että pidät fantasiasta. Niitä on 10 tulossa on pari kirjaa vielä. Luku järjestyksellä ei ole väliä lukeeko 1-10 vai 10-1 tai mitan vaan koska ne ei ole kronikalisessajärjestyksessä. Minä pidin ainakin niistä, koska niisä oli päähenkilöinä eläimet ja sanaa ihminen ei tunnettu.

        Olen itse lukenut ne kaikki joskus. Aivan ihanan omaperäisiä kirjoja.


      • Lloer kirjoitti:

        Olen itse lukenut ne kaikki joskus. Aivan ihanan omaperäisiä kirjoja.

        Loistavia kirjoja.


    • on hyvä

      hyvä kirjasarja ei ole mitään lohikäärme yms

      • Aurelianus

        Se on oikea fantasiamaailman Peyton Place tai jopa Coranation Street.
        Turhaan voukaan, sillä olen itsekin koukussa!


    • hoppimyyrä

      Oletko kokeillut alkumetsää. Tätä minulle on todella suositeltu ja on kuulemma todellakin lukijaansa koettelev kirja. En ole nyt ihan 100% varma, onko kyseessä fantasia, kun en ole kyseiseen kirjaan vielä tutustunut, mutta niin olen ainakin käsittänyt.

      Sormustenherra on tietenkin legendaarinen, samoin Maameren tarinat sekä musta torni, mutta ensisijaisesti suosittelisin ottamaan käteen ensimmäisenä mainitsemani opuksen (alkumetsä siis).

      Jos huumori ja parodia fantasian mausteena on mieleinen yhdistelmä, niin Linnunrata-sarja, Dirk Genteleyn holistinen etsivätoimisto, Terry Pratchetin kirjat jne ovat tutustumisen arvoisia.

      • Lloer

        Olenkin kuullut tuosta Mustasta tornista. On kuulemma mahtava kirja-sarja. Kukakohan on kirjailija? Sattuuko joku tietämään?


      • ...---...
        Lloer kirjoitti:

        Olenkin kuullut tuosta Mustasta tornista. On kuulemma mahtava kirja-sarja. Kukakohan on kirjailija? Sattuuko joku tietämään?

        Kyllä Musta Torni on täysin ehdoton, laskisin sen jopa fantasiaksi vaikka siinä om paljon muutakin. Kokeile ihmeessä! Robin Hobbin Näkijän taru on myös hyvä, vaikkakin jokseenkin kliseinen (kruununprinssin äpäräpojan kasvu). Siinä hahmot on uskottavia, ja kirjoitettukin hyvin (ei niinkuin Eddings- tarinat). Mainittu Gaiman on todella hyvä myös.


      • friikki:)
        ...---... kirjoitti:

        Kyllä Musta Torni on täysin ehdoton, laskisin sen jopa fantasiaksi vaikka siinä om paljon muutakin. Kokeile ihmeessä! Robin Hobbin Näkijän taru on myös hyvä, vaikkakin jokseenkin kliseinen (kruununprinssin äpäräpojan kasvu). Siinä hahmot on uskottavia, ja kirjoitettukin hyvin (ei niinkuin Eddings- tarinat). Mainittu Gaiman on todella hyvä myös.

        että Hobbin näkijän tarussa tarinan
        sankari ei saakkaan mitä tahtoo
        vaan lähes päinvastoin...
        lohikäärmeitäkään ei pahemmin ole
        eikä velhojakaan esiinny...
        minusta Hobbin kirjat ei ole kliseisiä
        joten jos et tykkää kliseisestä
        fantasiasta niin suosittelen:)

        harmi vain että Hobbin kolmesta
        trilogiasta ei ole suomennettu ku kaks....:(


      • Jaushki
        ...---... kirjoitti:

        Kyllä Musta Torni on täysin ehdoton, laskisin sen jopa fantasiaksi vaikka siinä om paljon muutakin. Kokeile ihmeessä! Robin Hobbin Näkijän taru on myös hyvä, vaikkakin jokseenkin kliseinen (kruununprinssin äpäräpojan kasvu). Siinä hahmot on uskottavia, ja kirjoitettukin hyvin (ei niinkuin Eddings- tarinat). Mainittu Gaiman on todella hyvä myös.

        ... niminen kirja(sarja) löytyy ainakin Stephen Kingin tuotannosta, ajalta jolloin hän vielä kirjoitti fantasiaa.


      • Anonyymi
        friikki:) kirjoitti:

        että Hobbin näkijän tarussa tarinan
        sankari ei saakkaan mitä tahtoo
        vaan lähes päinvastoin...
        lohikäärmeitäkään ei pahemmin ole
        eikä velhojakaan esiinny...
        minusta Hobbin kirjat ei ole kliseisiä
        joten jos et tykkää kliseisestä
        fantasiasta niin suosittelen:)

        harmi vain että Hobbin kolmesta
        trilogiasta ei ole suomennettu ku kaks....:(

        Näkijän tarussa mitään muuta olekkaan kuin lohikäärmeitä ja velhoja


    • animagus

      ...ovat esim.:
      Robin Hobbin Näkijän taru -trilogia jatko
      Philip Pullmanin Universumien tomu -trilogia
      Susanna Clarken kirja Jonathan Strange ja herra Norrell

      • Niffu

        Edellisen viestin kirjoittajan kanssa olen kyllä harvinaisen samaa mieltä! Varsinkin Näkijän taru on jotain erilaista ja upeaa, tusinafantsusta todellakin erottuvaa!

        Jos fantasiaparodia iskee, kannattaa tosiaan kokeilla Terry Pratchettin kirjoja. Itse pidän tällä hetkellä eniten Noitia maisemissa-kirjasta.

        Hieman lempeämmin parodioi Diane Wynne Jones kirjassaan Derkinhovin musta ruhtinas ja sen jatko-osassa Aarnikotkan vuosi. Saman leidin tuotoksista tosin Noidan veli ja Kyylän kyydissä kulkevat mielessäni suosituimmuuslistassani edellä. Noidan veli on fantasiaa oivimmillaan, yllättävää ja omaperäistä, Kyylän kyydissä taas on todella hauska ja huumoripitoinen.


    • George Martinin sarja, ensimmäinen suomennettu osa "Valtaistuinpeli". Ei mitään lasten kamaa, vaan oikeasti vahvaa luettavaa.

      Muistuttaa historiallista kronikkaa. Juttu alkaa, kun kuningas Robert tulee pyytämään vanhaa ystäväänsä Kuninkaan Kädeksi. Edvard Stark perheineen uppoaa veristen juonittelujen sokkeloon. Nämä henkilöt "söisivät Borgiat aamiaiseksi", kuten viimeisimmän englanninkielisen osan mainosteksti sanoo.

      Toinen kirja, joka muistuttaa oikeaa historiaa, on Guy Gavriel Kayn "Tigana".

      • friikki:)

        trilogia Fionafarin kuvakudos on myö hyvä...
        muistaakseni sama kirjailja kuin Tiganassa


    • Alal_Xur

      Terry Pratchetin kirjoja.... Eroaa suuresti tunnetusta fantasia-kirjallisuudesta. Jäljittelee hieman Douglas Adamsin tyyliä.

    • Lammenpei

      IHAN OIKEASTI hyvä fantasiasarja on Orson Scott Cardin Alvinin kirjat (ainakin sen kolme ensimmäistä osaa). Card luo upean vaihtoehtoisen todellisuuden tuntemamme maailman rinnalle: tapahtumat sijoittuvat uudisraivaajien asuttamaan Pohjois-Amerikkaan. Erinomainen on myös Philip Pullmanin Universumien tomu -trilogia.

      Terry Pratchettin tuotantoa on näköjään kehuttu. Pidän siitä itsekin, mutta on ehkä syytä mainita, että se on humoristista. Pratchett parodioi Kiekkomaailma-kronikoissaan paitsi fantasia-lajityyppiä myös muita ilmiöitä - oma suosikkini on toimintaelokuvien kustannuksella irvaileva Vartijat hoi!

    • Iconia

      Brian Aldissin Helliconia-trilogia on upea tarina, joka on samalla sekä scifiä että fantasiaa. Se kertoo kuvitteellisen Helliconian aikakausista ja siinä on eri päähenkilöitä. Ei lohikäärmeitä eikä ritareita, ei myöskään robotteja. Eikä se ole ennalta-arvattava.
      Osien nimet ovat Helliconian kevät, Helliconian kesä ja Helliconian talvi.

    • Nimetön

      George RR Martinin Song of Ice and fire (laulu tulesta ja jäästä)sarja sekä Guy Gabriel Kayn Tigana ja Fiovanavarin kuvakudos ja vielä vaikka Robin Hobin näkijöiden taru ja sen jatko-osa The tawny man (en muista suomenkielistä nimeä),tulee ensimmäisenä mieleen mitkä itseä miellytti :) tosin edellä mainituista ainakin Martinilla tosin on tuota ritariutta ja pervoilua jonkin verran, loistava sarja kylläkin...

      ja tietenkin Jordanin ajanpyörä mikä tuolla jossain varmaan mainittiinkin...

      Jos yhtään scifi uppoaa niin vaikka Dan Simmonsin hyperion saaga on aivan mahtava!

      • pikku tarkennus

        Ymmärrän, että tämä asia ei ole itsestäänselvä, varsinkaan koska keskimmäistä trilogiaa ei suomenneta, mutta:

        Robin Hobbin näkijän taru -trilogian suora jatko on liveship traders -trilogia ja vasta sen jatko on tawny man -trilogia. Jos liveship tradersia ei lue oikeassa välissä niin tawny man -trilogiasta jää todella huteralle pohjalle moni asia.

        Alkuperäiselle suosittelen Hobbin näitä kolmea trilogiaa, oikeassa järjestyksessä luettoina. Siinä samalla enkuntaito paranee kun lukee alkuperäiskielellä.


    • Spiritkid...

      Kaikille fantasiaa arvostaville suosittelen kokosydämisesti klassista C.S Lewisin Narnia-sarjaa.
      Vaikka näyttää päällisin puolin lastenkirjoilta, ja sellaisina markkinoidaan, kirjailija itse sanoi kirjoittaneensa ne siksi, että itsekin voisi nauttia hyvistä kirjoista ;)
      Mutta kannattaa lukea ne alkuperäisveriona eli englannksi, koska suomennoksessa tosi kökkömäisiä virheitä :( Useamman lukukerran kautta avautuu syvempiä symbolitasoja, joita ei ensi silmäyksellä huomaa, ja joita nuoremmat lukijat ehkä osaa arvostaa, mutta jotka ovat rikas johdanto englanninkieliseen mytologiakirjallisuuteen. Tuolla netin isoimmilla Narnia-sivuilla eli http://www.narniaweb.com keskustellaan ja filosofoidaan näiden kirjojen teemoista syvällisellä tasolla, ja mukana on uskomattomia kommentteja - siellä kun käy ihmisiä laidasta laitaa, mukana yliopiston kirjallisuusihmisä ym... Joten siellä voi todeta, kuinka moniselitteisiä Narnia-kirjat ovat ;)
      Kokeile myös George MacDonaldin kirjoja, ne ovat olleet Lewisin esikuvina. Ei ole tusinakamaa lohikäärmeistä :)

      Lewisillä on toinen fantasiasarja, joka on suomennettu lyhennelmänä (harmi, sillä kieli on niin upeaa ja rikasta!! Itselläni on se sarja alkuper. ja ovat lempparikirjojani) - nimeltään "The Space trilogy" eli avaruustrilogia. Varsinainen juoni on kuitenkin täällä meidän planeetallamme riehuva hyvän ja pahan taistelu, joka saa maan ulkopuolisia sivujuonteita... Paras kirja sarjassa on viimeine osa, eli "Piinattu planeetta" suomeksi. (hassu nimivalinta mielestäni, alunperin "The Hideous Strength") Suosittelen kokeilemaan, mutta varoitan, etä erittäin addiktiivista!

    • Dark-Blastoise

      onko joku jo sanonu tän mutta sanonpahan vaa, että Christhoper Paolinin kirjat on parhaita!!

      • Niin, onneksi paolinin kirjat eivät ole kliseisiä. Silleen lohikäärmeitä, kasvutarinoita, tms...

        Joo, pervoilusta tuota ei voi syyttää. :)


    • mikä minä olen

      Ehdottomasti paras! Alku on ihmeellinen, mutta pian se selviää ja samalla joutuu matkalle omaan itseensä tarinan päähenkilön ohella.

    • Nightingale

      Eiku ihan oikeesti.

    • NMxNM

      Scott Lynchin Locke Lamoran Valheet.
      Päähenkilö on varas nimeltä Locke Lamora, ei lohikäärmeitä, ritareita tai haltijoita. alkemistejä ja velhoja löytyy :)

      Tuossa yksi kuhistu kirja takavuosina (parivuotta sitten siis)

    • farkku93

      Ainakin Terry Prathetin ja Diana Wynne Jonesin kirjoissa irvaillaan juuri fantasian kliseille. Myös Derek Landyn Keplo Leutokalma -sarja ei ole ihan sitä tavallisinta fantasiaa.

    • clatter

      juup. suosittelen minäkin näkijäntaruja. niiden lisäksi, ehkä jopa vielä enempi suosittelen robin hobbin Liveship traders -nimistä trilogiaa, joka sijoittuu samaan maailmaan ja ajallisesti näkijäntarun jälkeen. näitä ei valitettavasti ole suomennettu, mutta jos jaksaa englanniksi lukea, niin kannattaa. ei todellakaan mitään perus fantsusotkua. ihanaa kuvausta merimieselämästä ja mielenkiintoinen ja mukaansatempaava tarina.

      näkijän tarujen varsinainen jatko-osa on lordi kultainen, mutta suosittelen järjestystä, että jos haluaa nuo kaikki lukea, niin liveshipit näkijöiden ja lordi kultaisen väliin. tarinasta saa paremman kokonaiskuvan, vaikka nuo liveshipit ei varsinaisesti näkijöihin liitykään.

      • S.I.M.I

        Suositan kokeilemaan Jonathan Stroudin kirjoittamaa Bartimeus-trilogiaa. Kirjat ovat lukujärjestyksessä: Samarkandin amuletti, Golemin silmä ja Ptolemaioksen portti. Mielestäni suhteellisen mukava sarja, hitusen nykyaikaisemman tyylinen. Kertoo pojasta joka alkaa opiskella maagikoksi, joskin näissä kirjoissa magia on lähinnä demonien kutsumista. Huumorakin löytyy erityisesti luvuista jotka Bartimeus ''kertoo''. DragonLance ja Eragon ovat mielestäni hyviä ja hiiteen kaikki kliseet. Kunhan on vaan jollain tavalla kiinnostava kirja... Itse kokeilin myös Näkijän amulettia kun aloittelin fantasiakirjojen lukemista mutta en oikein päässyt kiinni juonesta. Tosin olin sen verran nuorempi että pitänee kohta yrittää uudelleen...


      • mieleenpainunutta
        S.I.M.I kirjoitti:

        Suositan kokeilemaan Jonathan Stroudin kirjoittamaa Bartimeus-trilogiaa. Kirjat ovat lukujärjestyksessä: Samarkandin amuletti, Golemin silmä ja Ptolemaioksen portti. Mielestäni suhteellisen mukava sarja, hitusen nykyaikaisemman tyylinen. Kertoo pojasta joka alkaa opiskella maagikoksi, joskin näissä kirjoissa magia on lähinnä demonien kutsumista. Huumorakin löytyy erityisesti luvuista jotka Bartimeus ''kertoo''. DragonLance ja Eragon ovat mielestäni hyviä ja hiiteen kaikki kliseet. Kunhan on vaan jollain tavalla kiinnostava kirja... Itse kokeilin myös Näkijän amulettia kun aloittelin fantasiakirjojen lukemista mutta en oikein päässyt kiinni juonesta. Tosin olin sen verran nuorempi että pitänee kohta yrittää uudelleen...

        Stavaganza sarjan ensimmäinen kirja eli naamioiden kaupunki kertoo pojasta, joka sairastaa syöpää meidän maailmassamme ja meidän ajassamme. Hän saa muistikirjan, joka vie hänet aivan toiseen maailmaan, jossa hopea on kultaa kalliimpaa. Siitä alkaa seikkailu ilman syöpää, terveenä ja elinvoimaisena nuorena.
        Jatko-osissa päähenkilö on aina eri ihminen, joka on jollain tapaa yhteydessä entiseen päähenkilöön ja päätyy itsekin tähän toiseen maailmaan.

        Geoffrey Huntingtonin Yönsiiven velhot. Tämä on UPEA! Fantasian sekaan mahtuu kauhua ja jännitystä. Etenkin ensimmäistä osaa suosittelen lämpimästi. Päähenkilöä ympäröi monet mysteerit, (et voi arvata) jotka jotenkin lopulta näyttävät liittyvän toisiinsa. Ensimmäisessä kirjassa päähenkilö muuttaa isänsä kuoltua linnaan, jossa asuu hänen uusi huoltajansa salaperäinen nainen, tämän kaunis tytär sekä heidän huonosti käyttäytyvä sukulaispoikansa, joka vain tuijottaa samaa lastenohjelmaa päivät ja yöt. Päähenkilön lapsuudenkodin komerossa oli hornankolo ja nyt linnassa hän tuntee niitä olevan lisää. Etenkin kielletyssä siivessä, jonne pikkupoika lopulta katoaa.

        Tämä kirja aiheutti minulle vilunväreitä ja usein käperryin tiukasti peittooni. Niin hyvin G.H. osaa kuvailla nuo hornankoloista tuppautuvat oliot, sekä erään mielipuolen. Koskaan en ole pelännnyt klovneja niin paljon. Jos vielä kykenet elämään päähenkilön mukana niin saat todella nautittavan ja pelottavan elämyksen.

        Kaikki nämä kehut siis ensimmäiselle. Lue seuraavat osat vain jos halajat ratkaisua mysteereille ja salaisuuksille. Sillä toista osaa en suosittele, siinä kun on pervo demoninoita.

        Ai niin, ekan kirjan nimi on korppikartano.


    • settofail

      Suosittelen Rick Riordinin Percy Jackson sarjaa. kertoo kreikan mytologiasta nykyajan new yorkissa. mielestäni erittäin hyvä ja kekseliäs kirja sarja. toinen on hyvä michel paverin Muinainen pimeys kirjasarja. viimeisin osa tulee lokakuussa. se kertoo jääkauden aikaisesta euroopasta.

    • fantsu_m35

      Tässä muutama aikuisen fantasialukijan vinkki, samat taidettu tässäkin jo mainita aiemmin. Kuvauksia löytynee netistä yli oman tarpeen.

      - Stephen King : Musta Torni -sarja. Fantasiaa, scifiä, rinnakkaistodellisuuksia, tutuista ja ei-niin-tutuista aineksista rakennettua hyvää kokonaisuutta, jossa henkilöhahmot ovat Kingin totuttua tasoa. Jos vielä tunnet Kingin tuotantoa muuten, tästä saa mukavia ahaa-elämyksiä niihinkin liittyen (Musta Torni on siten myös arvostettavissa hieman laajemminkin kuin omana kokonaisuutenaan).
      - Guy Gavriel Kay : Fionavarin kuvakudos ja Tigana. Fionavar on hieman keveyempi kuin Tigana, mutta molemmat ehdottomasti tutustumisen arvoisia. Lukisin edelleen ensin Fionavarin, Tigana vain paranee sitten. Saisipa Kayn kirjoja lisää...
      - Scott Lynch : Locke Lamoran Valheet. Harmi ettei Lynch ole saanut kirjoitettua tähän jatkoa. Hänen luomassaan maailmassa olisi potentiaalia paljoillekin tarinoille. Hyvää kerrontaa ja mielenkiintoinen ympäristö.

      Tällä hetkellä olen lukemassa Robert Jordanin Ajan Pyörää, se jäi syystä tai toisesta nuorempana lukematta. Kyllä sitäkin voi suositella, hyvä sarja, mutta on selkeästi kevyempää kuin nuo edellä mainitut.

      Lukuvinkkejä odotellessa itsekin!

    • vanha eukko
    • Joku vaan

      Kirjat alkujen alusta trilogia john stephensiltä

    • Omppu99

      Suosittelisin Kotilon veljeskunta-kirjasarjaa tai Nälkäpelejä. Mielestäni
      ne ovat vallan erinomaisia sarjoja.

    • Vermithrax

      Tulen ja jään laulu-sarja, yksi mahtavimmista ja suosituimmista fantasiakirjoista koskaan. Suosittelen!

    • bell2

      kannattaa lukea tuulen nimi, yksi parhaista fantasiakirjoista joita olen lukenut. ja se ei ole niin kliseinen vaan aika samantyyppinen kuin tarusormustenherrasta tai maamerentarinat:)

    • mooiwc

      Smaragdi-atlas on hyvä kirja. Fantasiaa. Ei kliseinen. Yks noita ja silleen mutta muuten niinku justen sellanen mitä tunnut haluavan.

    • Anonyymi

      Kannattaa lukee vampiraatit netistä voi lukee 3 vikaa kirjaa jos ei englanniksi osaa

    • Anonyymi

      2000 luvun taitteessa luin Dragonlance Kronikat ja ne olivat mahtava kokemus lukea. Kaverini lukivat myös samoja kirjoja samaan aikaan. Luin myös David Eddingisin Belgarionin tarun, jossa oli aivan omanlainen tunnelmansa ja tykkäsin siitä tosi tosi paljon. Niissä taikuus on erilaista, ikäänkuin uskoon perustuvaa ja niissä oli tosiaan aivan omanlaisensa tunnelma. Luin paljon muitakin, mutta nuo tulevat parhaimpina mieleen.

      Magiasta kiinnostuneelle mielestäni paras tarina on Dragonlancet ja varsinkin niistä Kronikat. Ja menee myös todella synkäksi välillä kun Raistlin tavoittelee päävelhon paikkaa ja se onkin mielenkiintoisimpia puolia siinä. Mutta Belgarionin taru vei myös sydämeni ja siinä oli myös kohtia jolloin nauroin ääneen pitkäänkin.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe