tää askarruttaa..
kun mun mies tekee (kokosuihku)wudun,niin se tekee sen alusvaatteet päällä. mä tiedän että jos se vaikka olis saunomassa jonkun kaverin kanssa niin alkkareita ei oteta poijes, mutta miksi silloin kun se on yksin suihkussa(siis vain wudu,ei norm. suihku)
eihän se ole harram jos on alasti ja kukaan ei näe(paitsi allah ja siltä on aika vaikea mennä piiloonkaan..)
wudusta
15
1865
Vastaukset
- Ahku Biebmu
Miehi tuon eukon kanssa.. silloin nuorempana läppinä usein tehimmä vutut kalsonkit jalasa. Oli sillo nii hoppu. Joskus heinälajosahi..
Vai oletta tet iislammit nii ujotuksija, että saunhaanki tuletta housut jalasa? No empä olis uskonu!
Oli se meänhi kylällä yks Reino, joka piti kourakuppia munnai eesä ko menimmä talakoosaunhaan. Sitoli emännät kiusannu, että Reinolla olis nii pieni sauvva, ettei se ehki tojinnasa ollu häävi.
No empä mie tiiä, ko ei minnua hyvi kiinostahhaa sem mulukun koko. Vai se teitä iislammin läppiä murreuttaa? No omapa assianna!
Vai omi kourinko se sen harthan vutun tekkee? - Aidah
Tarkoitatko wuduta vai khusl-pesua?
En ole koskaan kuullut, että wudu tehtäisiin ottamalla kokosuihku.
Kokosuihku (khusl) tehdään normaalielämässä seksin jälkeen ja naiset myös kuukautisten jälkeen (täytyy tehdä ENNEN kuin voi tehdä normaalin wudun).
Jos olet muuten puhdistautunut (seksin, kuukautisten) jälkeen tekemällä khuslin eli kokosuihkun ei sinun tarvitse ottaa tavallista kokosuihkua (ei-khusl) wudussa?
Miten sinun miehesi voi puhdistaa itsensä kokosuihkussa, jos hänellä on alushousut päällä?
Wuduta ei tehdä ottamalla kokosuihku. Anteeksi tyhmä kysymys, mutta oletko itse nähnyt miehesi ottavan suihkun alusvaatteet päällä vai oletko olettanut niin, kun hän on lotrannut vedellä?
Tietysti ennen kuin voi tehdä wudun, täytyy olla muuten fyysisesti puhdas. Esim. wc-toimitusten jälkeen täytyy puhdistaa yksityiset ruumiinosansa ennen kuin voi tehdä wudun.
Jos on harrastanut seksiä, täytyy sen jälkeen ottaa khusl (eli rituaalinen kokosuihku), jonka jälkeen voi rukoilla suoraan ilman erillistä wuduta, jos rukousaika on juuri alkanut EDELLYTTÄEN, ettei ole kumota khuslia. Jos khusl-pesu ehtii kumoutua, esim. ilmavaivojen, wc-toimitusten vuoksi, täytyy silloin suorittaa vielä wudu ennen kuin voi rukoilla.
Jos käy suihkussa ihan muuten vaan ilman että tekisi khuslin (rituaalisen pesun) ei se riitä vielä rukousta varten. Se on vain tavallinen suihku eikä liity mitenkään palvontarituaaleihin. Ennen rukousta täytyy tehdä wudu.
Näin minä olen sen oppinut tekemään. Korjatkaa, jos olen väärässä.
(suokaa anteeksi, moninkertainen toisto)- Eräs musliminainen
Ghusliin (rituaalinen kokovartalosuihku Aidan mainitsemissa yhteyksissä) liittyy wudu (pienempi rukouspesu) symbolisesti. Eli vaikka ghusl kastelee ja pesee, täytyy wudu tehdä kuitenkin. Silloin sillä on symbolinen merkitys, sillä wudun täytyy aina olla voimassa ennen rukousta.
Ilmavaivat yms. eivät riko ghuslia, vaan wudun, joka tällöin täytyy uusia.
Joka kerta WC:ssä käynnin yhteydessä tulisi käyttää vettä. Ellei näin ole tehnyt, alapää on pestävä ennen wudua.
Siitä on kaksi eri mielipidettä, kumpikin haditheihin pohjautuen, tehdäänkö ensin wudu ja sitten ghusl vai päinvastoin. Itselleni on tutumpi hadith, joka kertoo Profeetan ensin pesseen intiimit osat, sitten tehneen wudun ja sitten antaneen veden virrata päälleen (ghusl). - Stan
etten sanois vit...lua tommonen!
Itserakasta oman egon ja oman erinomaisuuden pöngittämistä.
No eipä ihme, kun ja jos lapsillekin opetetaan Hienoilla Sanoilla hygieenian normaaleja hoitelemisia!?
Mutta Tehän Olettekin nii saatanan hyviä ja nii pirun paljon "parempia" kuin kaikki muut ihmiset maapallolla! Olette ihan edistyksen eturintamassa!
Meidän tollojen mulukun ja vi, ai niin alapesuhan se on oikea sana tuolle toimitukselle.
Kuinkahan käy, jos lapselle todella opetetaan henkilökohtaisesta puhtaudesta huolehtiminen noin vaikeankautta!
Tarttis ajatella hiukan!
Ja vääräuskoista turpaan! - Aidah
Eräs musliminainen kirjoitti:
Ghusliin (rituaalinen kokovartalosuihku Aidan mainitsemissa yhteyksissä) liittyy wudu (pienempi rukouspesu) symbolisesti. Eli vaikka ghusl kastelee ja pesee, täytyy wudu tehdä kuitenkin. Silloin sillä on symbolinen merkitys, sillä wudun täytyy aina olla voimassa ennen rukousta.
Joka kerta WC:ssä käynnin yhteydessä tulisi käyttää vettä. Ellei näin ole tehnyt, alapää on pestävä ennen wudua.
Siitä on kaksi eri mielipidettä, kumpikin haditheihin pohjautuen, tehdäänkö ensin wudu ja sitten ghusl vai päinvastoin. Itselleni on tutumpi hadith, joka kertoo Profeetan ensin pesseen intiimit osat, sitten tehneen wudun ja sitten antaneen veden virrata päälleen (ghusl).Olen kuullut, että joidenkin mielestä täytyy suorittaa khuslin jälkeen vielä wudu. Onko se pakollinen (fard) vai suositeltava (mustahab)?
Voisiko joku muistin virkistämiseksi laittaa tähän listan niistä asioista, jotka rikkovat wudun?
Voitko antaa tarkemmat viitteet siitä, missä hadithissa lukee, että ensin wudu ja sitten khusl - tai toisinpäin? Kumpi on yleisemmin käytössä? - Ahku Biebmu
Siitä on kaksi eri mielipidettä, kumpikin haditheihin pohjautuen, tehdäänkö ensin wudu ja sitten ghusl vai päinvastoin. Itselleni on tutumpi hadith, joka kertoo Profeetan ensin pesseen intiimit osat, sitten tehneen wudun ja sitten antaneen veden virrata päälleen (ghusl).tehemmä vutua ensin ja sitte taas tehemmää uuvvestaan.
Luulettekos tet läpit, että met menisimmä naisenpuolen kansa sänkyhomhin iliman että olisimma tojintaelimen peshet? Vaikka tet sanotta, että se teän mulukkunna, joka ei olekhan Luojan luoman jäliltä teille kelevannu, ko olette jo läppinä sitä leikelhet puukolla, olis puhthampi, että tet ehki tiiä miten met olemma aina kylymisä ilimoisa sen puhtauvvesta huolehtinhet!
Ja että met emmä pesis sitä sejjäläkhenkää?
Joskus miehi käyn emännän kans yhtä aikaa suihkusa ja miesitä pestä lärräytän emännänhi wutun. Meinasin pirruuksissani kerranhi mäntysoopalla. Siitä nousi halloo!
Toisinhan kielellähi sevviimosen sillauksen tehen. Makiaa tekkee lipasu sillehi. Jovain!
Muttemmie sitä gushia! Guskhoot itekseevvaa!
Eikä se emäntäkää mun guseksimiseta hyvi.
Vaikka kuis rohveetta virrautti vetensä päälesä. Senyvvasta on rietasta! Emmä met semmosija... - Ahku Biebmu
Aidah kirjoitti:
Olen kuullut, että joidenkin mielestä täytyy suorittaa khuslin jälkeen vielä wudu. Onko se pakollinen (fard) vai suositeltava (mustahab)?
Voisiko joku muistin virkistämiseksi laittaa tähän listan niistä asioista, jotka rikkovat wudun?
Voitko antaa tarkemmat viitteet siitä, missä hadithissa lukee, että ensin wudu ja sitten khusl - tai toisinpäin? Kumpi on yleisemmin käytössä?Ekkös sie sitä vielä tiijä?
Ootappako setä selevittää. Miehän siitä olen selevittäny jo omille tyärte lapsillehi!
"Olen kuullut, että joidenkin mielestä täytyy suorittaa khuslin jälkeen vielä wudu. Onko se pakollinen (fard) vai suositeltava (mustahab)?"
Kusellakäynnin jäläkhen ei aina pestä wutua. Mutta hyä sehi olis ja sitte kuivata. Mustahvien mielipitteistä mie en tiijä. Enkä perustkkaa!
"Voisiko joku muistin virkistämiseksi laittaa tähän listan niistä asioista, jotka rikkovat wudun? "
Se ny voi mennä rikki jos pääsee santaa tahi sorraa välhin ku olet miehenpuolenkans sänkyhommisa. Siksiki se ruiskutus olis hyäksi!
Ja tietysti suvvutus voi m,ennä rikki, jos sie olet liijan kuiva tahi jos olet saanu semmose isomulukkusen miehen...
"että ensin wudu ja sitten khusl - tai toisinpäin? Kumpi on yleisemmin käytössä? "
Kumpaahi met olemme emännän kans. Millo mitenki.
Vaikka viimeaikoine mie ole ootellu, että emännän vutu olis oikein hyvi otillansa ennenko klushia sinne...
Miksi sie tuommosija kyselet? Meilläpäi äitit ja ämmit on selevittäny ja mehi vanahat äijit. - Taha Islam
Stan kirjoitti:
etten sanois vit...lua tommonen!
Itserakasta oman egon ja oman erinomaisuuden pöngittämistä.
No eipä ihme, kun ja jos lapsillekin opetetaan Hienoilla Sanoilla hygieenian normaaleja hoitelemisia!?
Mutta Tehän Olettekin nii saatanan hyviä ja nii pirun paljon "parempia" kuin kaikki muut ihmiset maapallolla! Olette ihan edistyksen eturintamassa!
Meidän tollojen mulukun ja vi, ai niin alapesuhan se on oikea sana tuolle toimitukselle.
Kuinkahan käy, jos lapselle todella opetetaan henkilökohtaisesta puhtaudesta huolehtiminen noin vaikeankautta!
Tarttis ajatella hiukan!
Ja vääräuskoista turpaan!>Itserakasta oman egon...
Voisihan tuon "egon" korvata "minuudella"? - aicha
Nii, Khuslia meinasin, anteeksi tietämättömyyteni,olen vasta "palaamassa".
Mutta juu, alusvaatteet päällä se sen teki ja sitä kummastelen. Olin niitä pyykkikoriin vonkaamassa kun hän sanoi että tekee khuslin ne päällä,että niin pitää tehdä.Ihmettelempä vaan kuinka puhtaaksi tuli..
Ehkä tää on koulukunta juttu(?)
Joku kumma marokkolainen koulukunta! :D - Paha Islam
Taha Islam kirjoitti:
>Itserakasta oman egon...
Voisihan tuon "egon" korvata "minuudella"?Tiedän paremmin, mutta olkoon tämän kerran, Minä MINÄ minuus!
Todista että olet oikeassa! - Yx vaan
aicha kirjoitti:
Mutta juu, alusvaatteet päällä se sen teki ja sitä kummastelen. Olin niitä pyykkikoriin vonkaamassa kun hän sanoi että tekee khuslin ne päällä,että niin pitää tehdä.Ihmettelempä vaan kuinka puhtaaksi tuli..
Joku kumma marokkolainen koulukunta! :DVetikö se kuivat vai?
- Aidah
aicha kirjoitti:
Joku kumma marokkolainen koulukunta! :DTäytyy myöntää, etten ole koskaan kuullut moisesta tavasta ottaa suihku vaatteet päällä. En tiedä, onko sitä erikseen kielletty tai sallittu, mutta loogisesti ajateltuna ei vaikuta tehokkaalle keinolle puhdistautua. Miten esimerkiksi lika irtoaa ihosta, jos se kuitenkin tarttuu housuihin kiinni tai ihon ja housujen välille...?
Olisiko se jokin sinun miehesi henkilökohtainen erikoistapa? Ei välttämättä liity islamiin mitenkään...
Koska olet hyvin alkuvaiheessa oman islamilaisen elämäsi aloittamisessa, tulisi sinun kysellä islamista mahdollisimman paljon eri ihmisiltä - ei vain mieheltä. Tulet vielä huomaamaan, että koulukuntia on enemmän kuin tarpeeksi ja jotkut seuraavat tiukasti vain yhtä koulukuntaa ja tulkintaa... ja ovat valmiita tuomitsemaan tiettyjen suuntien edustajat vääräoppisiksi. Miehen tulkintaa on helppo seurata, koska hän on läheisin, muttei se tarkoita, ettei pitäisi tutkia asioita itse ja olla jopa eri mieltä miehen kanssa. Uudelta muslimilta vaaditaan kriittisyyttä ja halua tutkia asioita eri näkökulmista - jopa tutkia eri koulukuntien välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä.
Lausuin uskontunnustuksen pari vuotta sitten tutkittuani islamin perusteita vuoden intensiivisesti. Edelleen tutkin eri koulukuntia ja näkemyksiä enkä ole vielä päätynyt puhdasoppisesti minkään koulukunnan edustajaksi, koska jokainen tuntuu pitävän omaa tulkintaansa oikeana ja kaikkia muita vääränä.
Siinä mielessä olen toisinaan pettynyt muslimeihin, koska teinpä mitä tahansa aina löytyy joku, joka on valmis tuomitsemaan minut vääräoppiseksi jonkin seikan perusteella.
Pidän hieman omituisena sitä, että jotkut uudet muslimit ovat heti valmiita määrittelemään itsensä islamin sisällä jonkin suuntauksen edustajaksi, vaikka ovat vasta "opiskelijoita". Tai sitten valitaan jokin suosittu koulukunta eikä hyväksytä enää mitään muita mielipiteitä.
Mielestäni tämä kertoo enemmänkin huonosta itseluottamuksesta ja oman ajattelun aliarvostuksesta kuin todellisesta vakaumuksesta.
Usein puhutaan fitrasta, mihin uusi muslimi palaa ja olen ymmärtänyt termin siten, että se tarkoittaisi "luonnollista ihmisen tilaa", johon Allah on hänet luonut. Kuinka pitkälle sitten saa olla ns. oma itsensä ja toteuttaa itseään?
Koska olen melko alussa itsekin islamin suhteen, haluaisin neuvoa sinua ajattelemaan ennen kaikkea itse asioita. Joskus ihmiset voivat auttaa asioissa, mutta olen huomannut, että ainostaan Allahin edessä voin olla oma itseni ja myöntää sen, etten tiedä kaikkea kaikesta enkä aina ole niin hyvä ihminenkään. Täytyy olla rehellinen itselleen ja tehdä parhaansa.
Allah sinua siunatkoon ja auttakoon kamppailussasi. - Eräs musliminainen
Aidah kirjoitti:
Olen kuullut, että joidenkin mielestä täytyy suorittaa khuslin jälkeen vielä wudu. Onko se pakollinen (fard) vai suositeltava (mustahab)?
Voitko antaa tarkemmat viitteet siitä, missä hadithissa lukee, että ensin wudu ja sitten khusl - tai toisinpäin? Kumpi on yleisemmin käytössä?Tässä hadith, johon viittasin edellisessä viestissäni:
Aisha, the wife of the Prophet, said: "Usually the Prophet, when bathing because of janaba (ritual impurity after sexual intercourse or wet dreams), began by washing his hands. Then he made ablution as for prayer. Then he put his fingers in water and ran them through the roots of his hari and then poured three handfuls of water with his hands over his head, and then let the water flow all over his body."
Bukhari
Minulla ei ole hadithia, johon toiset perustavat mielipiteensä. Hadithiin ovat vedonneet, mutta koska tämä on Bukharilta, tämän mukaan on hyvä tehdä. Hadithissa ei sanota, että kyseessä olisi fard. Mutta koska Profeetta niin teki, se on sunna.
Wudun rikkoo:
WC:ssä käynti tai että päästää kaasua, syvä uni ja tajuttomuus (ja tietenkin ghuslia vaativat jutut). - Akhu Biebmu
Tässä hadith, johon viittasin edellisessä viestissäni:
Aisha, the wife of the Prophet, said: "Usually the Prophet, when bathing because of janaba (ritual impurity after sexual intercourse or wet dreams), began by washing his hands. Then he made ablution as for prayer. Then he put his fingers in water and ran them through the roots of his hari and then poured three handfuls of water with his hands over his head, and then let the water flow all over his body."
Bukhari
Minulla ei ole hadithia, johon toiset perustavat mielipiteensä. Hadithiin ovat vedonneet, mutta koska tämä on Bukharilta, tämän mukaan on hyvä tehdä. Hadithissa ei sanota, että kyseessä olisi fard. Mutta koska Profeetta niin teki, se on sunna.
Wudun rikkoo:
WC:ssä käynti tai että päästää kaasua, syvä uni ja tajuttomuus (ja tietenkin ghuslia vaativat jutut).Vaikka empä mie tuota ruottia ossaakaa!
Vaikka empä mie tiiä miten se emännän viútun rikkoo, jos pierasta päräyttää!
Vaikka niihä sitä enne läppinä ämmit sano, ko paukku pääsi, että kyllä mie piätin ja piäti, mutta vutun kautta livahti!
Mitähän ne kussia vaativat jutut ovat?
- Häiskä
Oletko selvillä mitä Islamin usko todella pohjimmiltaan on?
Sanotaanko Hadifissa tai Koraanissa jossain kohtaa "Tapa juutalainen lauantaina ja kristitty sunnuntaina."?
Tarkoittaako "Allah akbar", että "Allah on suuri" vai "Allah on suurempi"?
Eikö raamatussa juuri saatana sano, että hän on Jumalaa suurempi?
Miksi koraanissa on Jeesuksen opetuksia ja Jeesus on Koraanin mukaan profeetta, mutta esimerkiksi rakkauden kaksoiskäskyä ei ole Koraanissa tai Hadifissa? Onko Islam todella rakkauden uskonto?
Olen kuullut, että muslimein Jeesus on sellainen, että kun hän tulee toisen kerran, hän tulee auttamaan tappamaan krisitityt ja juutalaiset ja muut, jotka eivät usko Muhammedin olevan profeetta.
Eikö jokaisen kunnon muslimin tulisi tappaa kristittyjä ja juutalaisia? Miksi kristittyjä ristiinnaulitaan Islamilaisissa maissa?
Mistä nousee usko martyyriuteen ja taivaaseen pääsyyn, kun tekee itsemurhaiskun ja tappaa mahdollisimman monta ei muslimia?
Mitä arabian kielinen koraani todella sanoo?
Haluaisin kuulla siitä lisää niiltä, jotka siihen uskovat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi403019Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs412854100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482473Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo462195Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks212054Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581830- 451739
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371590- 451513
- 261361