Latausvalo palaa koko ajan.
Ostin juuri tämän auton jäärata ja piha-auto käyttöön... latausvalon vanha poltin oli palanut. Laturi latasi ja sitten aloin korjailemaan autoa. Vaihdoin latausvalon lampun, laitoin uuden johdon laturista akkuun ja valoja, ym. laittelin. Tänään sitten käynnistin ja latausvalo ei sammu eikä laturi lataa. Tarkistin hiilet ja liitokset maadoitus. Kunnossa. Laturissa ilmeisesti erillinen säädin, mutta missä vika?
Latausvalo
30
13428
Vastaukset
auto, mikä laturi?
Irrotapa tekemäsi kytkennät, niin lataako sitten?
Ja et kai vahingossa räpsinyt johtoja miten sattui, kun asentelit? Ts. olihan akun napakenkä irti tehdessäsi kytkentöjä?
Kerro nämä niin mietitään sitten lisää.- laturimies
Diesel datsun, vanha lava-auto, laturin merkistä ei tietoa, ei lue laturissa.
Akku ei ollut kiinni ollenkaan kun kytkentöjä tein. Kokeilin ilman tekemiäni kytkentöjä - ei.
Ja ei se voi johtua kytkennöistä, laitoin vain uuden johdon akun ja laturin välille (akun ja laturin A)
sekä puhdistin pari liitintä, joihin ei lisäkytkentöjä. Muita oli vain toisen etuvalon liitännät uusiks ja latauslampun vaihto.
Ja tosiaan erillinen säädin. laturimies kirjoitti:
Diesel datsun, vanha lava-auto, laturin merkistä ei tietoa, ei lue laturissa.
Akku ei ollut kiinni ollenkaan kun kytkentöjä tein. Kokeilin ilman tekemiäni kytkentöjä - ei.
Ja ei se voi johtua kytkennöistä, laitoin vain uuden johdon akun ja laturin välille (akun ja laturin A)
sekä puhdistin pari liitintä, joihin ei lisäkytkentöjä. Muita oli vain toisen etuvalon liitännät uusiks ja latauslampun vaihto.
Ja tosiaan erillinen säädin.minulla kokemusta japsien latureista eikä papereitakaan niistä. Mittaamaankaan en varmasti pääse. Varmaan kuitenkin on vaihtovirtalaturi, tuskin tasavirtalaitteita enää on muualla kuin museossa.
- diesel
sitroen kirjoitti:
minulla kokemusta japsien latureista eikä papereitakaan niistä. Mittaamaankaan en varmasti pääse. Varmaan kuitenkin on vaihtovirtalaturi, tuskin tasavirtalaitteita enää on muualla kuin museossa.
Kyllähän se vauhtovirta laturi on. Laturin perään on vielä laitettu jarrutehostin. Jos ei olis se tehostin siinä, vaihtaisin toimivan tilalle kun niitä mulla on... nyt ei vaan taida olla muuta mahdollisuutta kun korjata entinen.
Voishan sitä kyllä kokeilla miten ne jarrut toimii jos irrotan tehostajan... sitten sais toisen laturin kiinni... - laturimies
diesel kirjoitti:
Kyllähän se vauhtovirta laturi on. Laturin perään on vielä laitettu jarrutehostin. Jos ei olis se tehostin siinä, vaihtaisin toimivan tilalle kun niitä mulla on... nyt ei vaan taida olla muuta mahdollisuutta kun korjata entinen.
Voishan sitä kyllä kokeilla miten ne jarrut toimii jos irrotan tehostajan... sitten sais toisen laturin kiinni...Äsköinen minun käsialaani, tuli laitettua väärä nimimerkki.
- Pörje
laturimies kirjoitti:
Äsköinen minun käsialaani, tuli laitettua väärä nimimerkki.
Enpä tunne sitä laturia, mutta yleensä niihin menee 2 tai 3 johtoa siitä säätimestä.
Se paksuin johto on päävirtajohto ja siltä on oltava yhteys säätäjään (älä kysy mitä kautta)
Ko. johdosta ei saa olla yhteyttä runkoon laturin kautta kuin toisin päin, muuten on diodi(t) vaihdossa.
Jos yksi ohut johto, niin sen kautta täytyy olla yhteys runkoon, ellei niin hiilet uusiksi tai katkos johdossa.
Jos kaksi ohutta johtoa, niin niiden toisesta menee virta hiilien kautta ja tulee ulos toisesta.
Kun laitat virran päälle, niin siellä säätäjässä pitäisi ainakin yksien kätkien napsahtaa päälle, se kytkee virran sille hiilille menevälle johdolle, ellei virta kytkeydy on vika säätimessä.( jos kaksi ohutta johtoa niin virta voi mennä suoraan hiilille myös säätäjän ohi mutta älä vedä hyppylangalla sinne virtaa ellet ole varma toiminnasta)
Latureissa harvemmin muita vikoja, ellei laakerit loppu tai ankkuri palanut.
Säätäjän vikoja on yleensä hajonnut käämi tai ankkurivirran heikennysrele jumittunut 0-asentoon (3-toiminen , suora/vastus/nolla)
Näin mekaanisesti toimiva säädin, jos se on puolijohtein toteutettu, niin tsekata voit vain laturin kunnon ja sen että hiilille menee ankkurivirta kun kytket virran päälle. - laturimies
Pörje kirjoitti:
Enpä tunne sitä laturia, mutta yleensä niihin menee 2 tai 3 johtoa siitä säätimestä.
Se paksuin johto on päävirtajohto ja siltä on oltava yhteys säätäjään (älä kysy mitä kautta)
Ko. johdosta ei saa olla yhteyttä runkoon laturin kautta kuin toisin päin, muuten on diodi(t) vaihdossa.
Jos yksi ohut johto, niin sen kautta täytyy olla yhteys runkoon, ellei niin hiilet uusiksi tai katkos johdossa.
Jos kaksi ohutta johtoa, niin niiden toisesta menee virta hiilien kautta ja tulee ulos toisesta.
Kun laitat virran päälle, niin siellä säätäjässä pitäisi ainakin yksien kätkien napsahtaa päälle, se kytkee virran sille hiilille menevälle johdolle, ellei virta kytkeydy on vika säätimessä.( jos kaksi ohutta johtoa niin virta voi mennä suoraan hiilille myös säätäjän ohi mutta älä vedä hyppylangalla sinne virtaa ellet ole varma toiminnasta)
Latureissa harvemmin muita vikoja, ellei laakerit loppu tai ankkuri palanut.
Säätäjän vikoja on yleensä hajonnut käämi tai ankkurivirran heikennysrele jumittunut 0-asentoon (3-toiminen , suora/vastus/nolla)
Näin mekaanisesti toimiva säädin, jos se on puolijohtein toteutettu, niin tsekata voit vain laturin kunnon ja sen että hiilille menee ankkurivirta kun kytket virran päälle.Laturista lähtee paksu johto akkuun, yksi vähän ohuempi akkuun ja sitten toinen ohut jonnekin muualle.... lisäksi laturista tulee kaksi ohutta jotka eivät mene minnekään (kierroslukumittarin johdot esim.? )
Miksi säätimessä pitäisi olla rele ? eihän laturin latausvirta vaihtovirtalaturissa ilmeisesti kulje säätimen kautta, kuten tasavirta laturissa? ... miksi siis rele?
Ja siihen säätimeen menee iso nippu johtoja jotka jakautuvat eripuolille ajoneuvoa... - Pörje
laturimies kirjoitti:
Laturista lähtee paksu johto akkuun, yksi vähän ohuempi akkuun ja sitten toinen ohut jonnekin muualle.... lisäksi laturista tulee kaksi ohutta jotka eivät mene minnekään (kierroslukumittarin johdot esim.? )
Miksi säätimessä pitäisi olla rele ? eihän laturin latausvirta vaihtovirtalaturissa ilmeisesti kulje säätimen kautta, kuten tasavirta laturissa? ... miksi siis rele?
Ja siihen säätimeen menee iso nippu johtoja jotka jakautuvat eripuolille ajoneuvoa...Siitä akulta menevältä ohuelta johdolta kulkee virta hiilten kautta ankkurille ja jatkuu sitä toista johtoa pitkin takaisin säätimelle.
Kun virta kytketään päälle tämä johto maadoittuu ja maadoitusta voidaan ohjata vastuksen(ien) kautta , jolla siten säädetään latausjännitettä.
Säätimelle täytyy tämän lisäksi tulla ainakin virtajohto(virtalukolta) jännitteen kontrolli, akulta tai muualta virtapiiristä ja latausvalon johto.
Eli ensin katsot sen akulle menevän paksun johdon, että siitä ei virta pääse menemään laturin kautta runkoon.
Seuraavaksi katsot kulkeeko sähkö ankkurin läpi, eli tuleeko virtaa sitä toista ohutta johtoa ulos. ja sitten maadoittuuko se kun virta kytketään päälle.
Oliko se säädin mekaaninen ja onko siihen liitetty myös mahdollisia muita toimintoja. ? - laturimies
laturimies kirjoitti:
Laturista lähtee paksu johto akkuun, yksi vähän ohuempi akkuun ja sitten toinen ohut jonnekin muualle.... lisäksi laturista tulee kaksi ohutta jotka eivät mene minnekään (kierroslukumittarin johdot esim.? )
Miksi säätimessä pitäisi olla rele ? eihän laturin latausvirta vaihtovirtalaturissa ilmeisesti kulje säätimen kautta, kuten tasavirta laturissa? ... miksi siis rele?
Ja siihen säätimeen menee iso nippu johtoja jotka jakautuvat eripuolille ajoneuvoa...Tarkistin johdot ja muistin väärin tuossa, eli laturista paksu johto akkuun, ja kaksi ohutta johtoa säätimelle (toinen paksumpi ja toinen ohuempi) Sitten laturista kaksi johtoa, jotka eivät mene minnekään (kierroslukumittarin johdot?)
Miksi säätimessä pitäisi olla rele ? eihän laturin latausvirta vaihtovirtalaturissa ilmeisesti kulje säätimen kautta, kuten tasavirta laturissa? ... miksi siis rele?
Ja siihen säätimeen menee iso nippu johtoja jotka jakautuvat eripuolille ajoneuvoa...
Voin laittaa kuvia säätimen & laturin johdoista sähköpostiin jos siitä olisi apua ? (kummatkin vielä kiinni autossa)
ja pitääkö jommalla kummalla niistä laturista säätimelle menevistä johdoista olla yhteys runkoon tai toisiinsa, ym. ? luulen että sieltä laturin sisältä on mennyt poikki joku johdon pää, koska ne johdot liikkuvatkin niin helposti sisään ja ulospäin laturista. (eivät ole millään liittimellä laturissa kiinni vaan menevät johtona sen sisään) - laturimies
Pörje kirjoitti:
Siitä akulta menevältä ohuelta johdolta kulkee virta hiilten kautta ankkurille ja jatkuu sitä toista johtoa pitkin takaisin säätimelle.
Kun virta kytketään päälle tämä johto maadoittuu ja maadoitusta voidaan ohjata vastuksen(ien) kautta , jolla siten säädetään latausjännitettä.
Säätimelle täytyy tämän lisäksi tulla ainakin virtajohto(virtalukolta) jännitteen kontrolli, akulta tai muualta virtapiiristä ja latausvalon johto.
Eli ensin katsot sen akulle menevän paksun johdon, että siitä ei virta pääse menemään laturin kautta runkoon.
Seuraavaksi katsot kulkeeko sähkö ankkurin läpi, eli tuleeko virtaa sitä toista ohutta johtoa ulos. ja sitten maadoittuuko se kun virta kytketään päälle.
Oliko se säädin mekaaninen ja onko siihen liitetty myös mahdollisia muita toimintoja. ?selitin tuossa väärin ja laitoin uuden viestin, meni johdot sekaisin :D :D
- Pörje
laturimies kirjoitti:
Tarkistin johdot ja muistin väärin tuossa, eli laturista paksu johto akkuun, ja kaksi ohutta johtoa säätimelle (toinen paksumpi ja toinen ohuempi) Sitten laturista kaksi johtoa, jotka eivät mene minnekään (kierroslukumittarin johdot?)
Miksi säätimessä pitäisi olla rele ? eihän laturin latausvirta vaihtovirtalaturissa ilmeisesti kulje säätimen kautta, kuten tasavirta laturissa? ... miksi siis rele?
Ja siihen säätimeen menee iso nippu johtoja jotka jakautuvat eripuolille ajoneuvoa...
Voin laittaa kuvia säätimen & laturin johdoista sähköpostiin jos siitä olisi apua ? (kummatkin vielä kiinni autossa)
ja pitääkö jommalla kummalla niistä laturista säätimelle menevistä johdoista olla yhteys runkoon tai toisiinsa, ym. ? luulen että sieltä laturin sisältä on mennyt poikki joku johdon pää, koska ne johdot liikkuvatkin niin helposti sisään ja ulospäin laturista. (eivät ole millään liittimellä laturissa kiinni vaan menevät johtona sen sisään)Tuntuu loogisemmalta.
Niissä ohuissa johdoissa on oltava yhteys toisiinsa, jos ei ole niin on hiilet loppu tai johdot irti .
Paksummasta voi olla yhteys runkoon, en tiedä onko heikennys suoraan vai sivuvastuksella. - Pörje
Pörje kirjoitti:
Tuntuu loogisemmalta.
Niissä ohuissa johdoissa on oltava yhteys toisiinsa, jos ei ole niin on hiilet loppu tai johdot irti .
Paksummasta voi olla yhteys runkoon, en tiedä onko heikennys suoraan vai sivuvastuksella.Mahdollisuus on, että se ohuin johto säätimeen tulee hiilisillalta ja on vain latausvalon kontrollia varten ja silloin siihen ei tule mitään maadoitusta tai virtaa ja toinen ohut johto täytyy silloin olla yhteydessä maahan.
- laturimies
Pörje kirjoitti:
Tuntuu loogisemmalta.
Niissä ohuissa johdoissa on oltava yhteys toisiinsa, jos ei ole niin on hiilet loppu tai johdot irti .
Paksummasta voi olla yhteys runkoon, en tiedä onko heikennys suoraan vai sivuvastuksella.Eli niillä kahdella ohuella johdolla jotka menee laturista säätimelle pitää olla yhteys toisiinsa?
Tuli mieleen, että kun laitoin sen paksun johdon laturiin kiinni (paksu johto laturista akkuun) niin se laturissa oleva kiinnityspultti pyörähti paikallaan (pultti johon johto kiinnitetään, liitin A) .. ettei vaan joku johto murtunut laturin sisältä irti siinä yhteydessä kun pultti pyörähti paikallaan... tarkastan laturin sisäiset kytkennät, mittaan diodit, jne. kunhan ilmat lauhtuu ja irrotan laturin. - laturimies
Pörje kirjoitti:
Mahdollisuus on, että se ohuin johto säätimeen tulee hiilisillalta ja on vain latausvalon kontrollia varten ja silloin siihen ei tule mitään maadoitusta tai virtaa ja toinen ohut johto täytyy silloin olla yhteydessä maahan.
elikkäs niillä kahdella ohuella ei ollut yhteyttä toisiinsa.
Mittasin näin: irrotin johdot liitoksesta (etteivät ole yhteydessä säätimeen) ja mittasin. Ei yhteyksiä. jos ne kaksi ohutta antaa olla kiinni säätimessä, taisi yhteys syntyä, tosin siinä oli vastusta jonkun verran, eli ei suora yhteys.
Kuitenkin, ei yhteyttä - hiilet rikki tai johto poikki ? - edellinen
laturimies kirjoitti:
elikkäs niillä kahdella ohuella ei ollut yhteyttä toisiinsa.
Mittasin näin: irrotin johdot liitoksesta (etteivät ole yhteydessä säätimeen) ja mittasin. Ei yhteyksiä. jos ne kaksi ohutta antaa olla kiinni säätimessä, taisi yhteys syntyä, tosin siinä oli vastusta jonkun verran, eli ei suora yhteys.
Kuitenkin, ei yhteyttä - hiilet rikki tai johto poikki ?Jos se ohuempi on latausvalon ohjaus, niin yhteyttä ei tarvitse olla johtojen välillä, mutta sen toisen täytyy olla yhteydessä maihin laturin kautta jos hiilet on kunnossa.
ks. lisäys - laturimies
edellinen kirjoitti:
Jos se ohuempi on latausvalon ohjaus, niin yhteyttä ei tarvitse olla johtojen välillä, mutta sen toisen täytyy olla yhteydessä maihin laturin kautta jos hiilet on kunnossa.
ks. lisäyseli tarkastan vielä onko sillä paksummalla johdolla joka menee säätimelle yhteys laturin kautta runkoon ?
löysin kaavioita laturin kytkennästä, ym...
(katso aina että kytkentä koskee diesel konetta, ei bensakonetta ! )
http://asavage.dyndns.org/Nissan/display1.php?Path=720/FSM_1982&db=Nissan&table=720_FSM_1982&Page=20-023
Jospa tuosta selviäisi jotain ja toivottavasti ilmat lauhtuu että kehtais sen laturin irrottaa sieltä... - laturimies
edellinen kirjoitti:
Jos se ohuempi on latausvalon ohjaus, niin yhteyttä ei tarvitse olla johtojen välillä, mutta sen toisen täytyy olla yhteydessä maihin laturin kautta jos hiilet on kunnossa.
ks. lisäysElikkäs mittailin taas:
laturiin menevällä ohuella ei ole yhteyttä laturin kautta runkoon. Tämä ohut johto on muuten kangaspäällysteinen. (jatkuu liittimen jälkeen kumisena eteenpäin säätimelle.) ja tämä ohuempi menee siis säätimeen.
Paksulla on yhteys laturin kautta runkoon, tosin siinä taisi olla pientä vastusta, eli ei ihan puhdas yhteys. (tämä johto on kumi päällysteinen kokonaan)
En oikein tiedä mihin tuo paksu johto sitten menee... näyttäisi että se menisi säätimeen mutta ei mittari näyttänyt sille yhteyttä (tosin johto vaikeassa paikassa eli ei saattanut mittari saada kontaktia mitattaessa) säätimeen kuitenkin tulee samanpaksuinen valkea johto, mutta en nähnyt oliko siinä mustaa viivaa kuten laturista lähtiessä. (säädin vaikeassa paikassa, vaikea nähdä johdon väriviirua, laturista lähtiessä paksumpi johto siis valkea, mustalla viirulla) Mihin luulisit että tämän paksun johdon pitäisi mennä ?
http://asavage.dyndns.org/Nissan/display1.php?Path=720/FSM_1982&db=Nissan&table=720_FSM_1982&Page=20-023
tuossa tosiaan vielä tuo linkki jos siitä apua ? (katso dieselmoottorin kohdalta aina! )
Ja jos irroitan nuo kaksi johtoa, eihän latausvalon pitäisi sillon palaa ? - edellinen
laturimies kirjoitti:
Elikkäs mittailin taas:
laturiin menevällä ohuella ei ole yhteyttä laturin kautta runkoon. Tämä ohut johto on muuten kangaspäällysteinen. (jatkuu liittimen jälkeen kumisena eteenpäin säätimelle.) ja tämä ohuempi menee siis säätimeen.
Paksulla on yhteys laturin kautta runkoon, tosin siinä taisi olla pientä vastusta, eli ei ihan puhdas yhteys. (tämä johto on kumi päällysteinen kokonaan)
En oikein tiedä mihin tuo paksu johto sitten menee... näyttäisi että se menisi säätimeen mutta ei mittari näyttänyt sille yhteyttä (tosin johto vaikeassa paikassa eli ei saattanut mittari saada kontaktia mitattaessa) säätimeen kuitenkin tulee samanpaksuinen valkea johto, mutta en nähnyt oliko siinä mustaa viivaa kuten laturista lähtiessä. (säädin vaikeassa paikassa, vaikea nähdä johdon väriviirua, laturista lähtiessä paksumpi johto siis valkea, mustalla viirulla) Mihin luulisit että tämän paksun johdon pitäisi mennä ?
http://asavage.dyndns.org/Nissan/display1.php?Path=720/FSM_1982&db=Nissan&table=720_FSM_1982&Page=20-023
tuossa tosiaan vielä tuo linkki jos siitä apua ? (katso dieselmoottorin kohdalta aina! )
Ja jos irroitan nuo kaksi johtoa, eihän latausvalon pitäisi sillon palaa ?Se ohuempi johto on latausvalon kontrollijohto, menee säätimelle ja sillä ei saa olla yhteyttä runkoon laturin kautta (oman diodin takana vaikka kaaviossa onkin merkitty lähteväksi päävirtajohdosta, niin se on se B )
Toinen johto on kaaviossa L , se menee hiilille, ja sillä on oltava yhteys runkoon ankkurin kautta, ja kuten näet tähän johtoon tulee jännite, kun virta kytketään päälle.
Ja sen on ehdottomasti mentävä säätimelle. - laturimies
edellinen kirjoitti:
Se ohuempi johto on latausvalon kontrollijohto, menee säätimelle ja sillä ei saa olla yhteyttä runkoon laturin kautta (oman diodin takana vaikka kaaviossa onkin merkitty lähteväksi päävirtajohdosta, niin se on se B )
Toinen johto on kaaviossa L , se menee hiilille, ja sillä on oltava yhteys runkoon ankkurin kautta, ja kuten näet tähän johtoon tulee jännite, kun virta kytketään päälle.
Ja sen on ehdottomasti mentävä säätimelle.Elikkäs sillä paksummalla johdolla pitää olla yhteys säätimeen... tuo pitää vielä tarkastaa koska kun mittasin, niin säätimeen tuleva paksu ja laturista lähtevä paksu johto ei näyttänyt olevan sama, tai sitten mittauksessa joku virhe, tietysti johtokin voi olla poikki... ja onhan se helppo testata, jos paksumpaan kerran pitää tulla virta, niin laitan akun kiinni ja mittaan jännitteen...
mutta jos siihen paksuun ei tule jännitettä, palaisiko latausvalo silti missään tilanteessa? - laturimies
Pörje kirjoitti:
Siitä akulta menevältä ohuelta johdolta kulkee virta hiilten kautta ankkurille ja jatkuu sitä toista johtoa pitkin takaisin säätimelle.
Kun virta kytketään päälle tämä johto maadoittuu ja maadoitusta voidaan ohjata vastuksen(ien) kautta , jolla siten säädetään latausjännitettä.
Säätimelle täytyy tämän lisäksi tulla ainakin virtajohto(virtalukolta) jännitteen kontrolli, akulta tai muualta virtapiiristä ja latausvalon johto.
Eli ensin katsot sen akulle menevän paksun johdon, että siitä ei virta pääse menemään laturin kautta runkoon.
Seuraavaksi katsot kulkeeko sähkö ankkurin läpi, eli tuleeko virtaa sitä toista ohutta johtoa ulos. ja sitten maadoittuuko se kun virta kytketään päälle.
Oliko se säädin mekaaninen ja onko siihen liitetty myös mahdollisia muita toimintoja. ?Elikkäs mittasin, ja virrat päällä EI tule virtaa kumpaankaan (ohueen eikä paksuun) säätimeltä laturiin tulevaan johtoon.
Latausvalo palaa, vaikka edellä mainitut irrotan laturista, miten se on mahdollista ?
latausvalon saa sammumaan kun irrottaa säätimen liittimen.
Paksummalla on yhteys laturin kautta runkoon. ohuella ja paksulla EI ole yhteyttä toisiinsa.
säätimelle menee myös yksi paksu johto suoraan akulta, siihen tulee jännite.
voinko olettaa, että säädin rikki ? ja mitä sieltä säätimen sisältä pitäisi paljastua jos ja kun sen avaan ? (ja vien jonnekin tarkastatettavaksi)
ja haittaako jos latausvalon polttimo on 5W, eikä 3W kuten edellinen? - edellinen
laturimies kirjoitti:
Elikkäs mittasin, ja virrat päällä EI tule virtaa kumpaankaan (ohueen eikä paksuun) säätimeltä laturiin tulevaan johtoon.
Latausvalo palaa, vaikka edellä mainitut irrotan laturista, miten se on mahdollista ?
latausvalon saa sammumaan kun irrottaa säätimen liittimen.
Paksummalla on yhteys laturin kautta runkoon. ohuella ja paksulla EI ole yhteyttä toisiinsa.
säätimelle menee myös yksi paksu johto suoraan akulta, siihen tulee jännite.
voinko olettaa, että säädin rikki ? ja mitä sieltä säätimen sisältä pitäisi paljastua jos ja kun sen avaan ? (ja vien jonnekin tarkastatettavaksi)
ja haittaako jos latausvalon polttimo on 5W, eikä 3W kuten edellinen?Alkaa vika paikallistua.
Kytkentäkaavion mukaan latausvalon pitääkin palaa vaikka laturin johdot ovat irti.
Näyttää siltä, että yhteys säätäjältä siihen paksumpaan pikkujohtoon on poikki.
Kun tiedät mistä säätimen liittimestä latausvalo sammuu, niin vedä siitä liittimestä yhteys siihen laturin johtoon, joka on yhteydessä maahan, ja katsot että sinne tulee jännite vain kun virta on päällä.
Sååtimen tehtavä on ainoastaan sammuttaa latausvalo ja säätää ankkurivirtaa ettei latausjännite nouse liian suureksi, eli vedä se hyppylanka ensin, mikäli virtaa ei vieläkään tule laturille on säätimestä mennyt diodi.
Lampun wattimäärä ei vaikuta. - edellinen
edellinen kirjoitti:
Alkaa vika paikallistua.
Kytkentäkaavion mukaan latausvalon pitääkin palaa vaikka laturin johdot ovat irti.
Näyttää siltä, että yhteys säätäjältä siihen paksumpaan pikkujohtoon on poikki.
Kun tiedät mistä säätimen liittimestä latausvalo sammuu, niin vedä siitä liittimestä yhteys siihen laturin johtoon, joka on yhteydessä maahan, ja katsot että sinne tulee jännite vain kun virta on päällä.
Sååtimen tehtavä on ainoastaan sammuttaa latausvalo ja säätää ankkurivirtaa ettei latausjännite nouse liian suureksi, eli vedä se hyppylanka ensin, mikäli virtaa ei vieläkään tule laturille on säätimestä mennyt diodi.
Lampun wattimäärä ei vaikuta.Jos tiedät mikä johto menee säätimeltä laturille, (se paksumpi), niin irroita se säätimen päästä kun korvaat sen hyppylangalla, se voi olla väliltä myös oikosulussa, eikä vain poikki.
- laturimies
edellinen kirjoitti:
Alkaa vika paikallistua.
Kytkentäkaavion mukaan latausvalon pitääkin palaa vaikka laturin johdot ovat irti.
Näyttää siltä, että yhteys säätäjältä siihen paksumpaan pikkujohtoon on poikki.
Kun tiedät mistä säätimen liittimestä latausvalo sammuu, niin vedä siitä liittimestä yhteys siihen laturin johtoon, joka on yhteydessä maahan, ja katsot että sinne tulee jännite vain kun virta on päällä.
Sååtimen tehtavä on ainoastaan sammuttaa latausvalo ja säätää ankkurivirtaa ettei latausjännite nouse liian suureksi, eli vedä se hyppylanka ensin, mikäli virtaa ei vieläkään tule laturille on säätimestä mennyt diodi.
Lampun wattimäärä ei vaikuta.voisin kuitenkin ehkä irroittaa säätimen ja katsoa ettei sen sisältä ole mikään johto poikki ?
noiden liittimien yhdistely ja irroittelu yksitellen on hieman vaikeaa johtojen vaikean sijainnin takia, ja myös sen että säätimen liitin on sellainen iso yhdysliitin, jossa 6 johtoa samassa.
eli pitääkö etsiä se johto, joka menee sinne latauksen merkkivalolle suoraan ?
ja onko mahdollista poistaa alkuperäinen merkkivalo ainakin toistaiseksi pois käytöstä, ja kytkeä rinnalle uusi ? eli kytkisin latauslampun toisen johdon virtalukkoon ja toisen yhdistäisin rosvoliittimellä siihen laturin johtoon joka menee maahan ? (välttyisin johtojen etsimiseltä ja vika varmistuisi?)
ja sinne laturille pitää siis tulla suunnilleen akun jännite virrat päällä? - laturimies
edellinen kirjoitti:
Jos tiedät mikä johto menee säätimeltä laturille, (se paksumpi), niin irroita se säätimen päästä kun korvaat sen hyppylangalla, se voi olla väliltä myös oikosulussa, eikä vain poikki.
Mittasin, ja se laturilta säätimelle tuleva paksumpi johto ei ole poikki, vaan sillä on suora yhteys sinne säätimeen liittimeen, samoin ohuella johdolla.
- edellinen
laturimies kirjoitti:
voisin kuitenkin ehkä irroittaa säätimen ja katsoa ettei sen sisältä ole mikään johto poikki ?
noiden liittimien yhdistely ja irroittelu yksitellen on hieman vaikeaa johtojen vaikean sijainnin takia, ja myös sen että säätimen liitin on sellainen iso yhdysliitin, jossa 6 johtoa samassa.
eli pitääkö etsiä se johto, joka menee sinne latauksen merkkivalolle suoraan ?
ja onko mahdollista poistaa alkuperäinen merkkivalo ainakin toistaiseksi pois käytöstä, ja kytkeä rinnalle uusi ? eli kytkisin latauslampun toisen johdon virtalukkoon ja toisen yhdistäisin rosvoliittimellä siihen laturin johtoon joka menee maahan ? (välttyisin johtojen etsimiseltä ja vika varmistuisi?)
ja sinne laturille pitää siis tulla suunnilleen akun jännite virrat päällä?Latauksen edellytys on, että laturille menevään paksumpaan johtoon täytyy tulla jännite.
Se on pienempi kuin akun jännite, tulee latausvalon ja vastusten kautta (herätysvirta, jonka suuruutta kontrolloi säädin latauksen aikana).
Jos säätimessä on johto poikki, niin sen voi ohittaa sillä, että yhdistää sen latausvalolta tulevan johdon siihen laturiin menevään paksumpaan johtoon (voit yhdistää sen alkuperäisenkin tai vetää uuden, jos haluat !)) ja jos silloinkaan jännitettä ei tule laturille asti, niin joko säätimen (kaaviossa Tr1.n yläpuolella oleva) diodi on sökähtänyt tai joku muu samaan napaan tuleva johto aiheuttaa oikosulun..
Ellei laturin johdon toinen pää ole kytketty säätimen liittimeen, puuttuu jännitteen säätö eikä valo sammu, mutta laturin pitäisi toimia. - laturimies
edellinen kirjoitti:
Latauksen edellytys on, että laturille menevään paksumpaan johtoon täytyy tulla jännite.
Se on pienempi kuin akun jännite, tulee latausvalon ja vastusten kautta (herätysvirta, jonka suuruutta kontrolloi säädin latauksen aikana).
Jos säätimessä on johto poikki, niin sen voi ohittaa sillä, että yhdistää sen latausvalolta tulevan johdon siihen laturiin menevään paksumpaan johtoon (voit yhdistää sen alkuperäisenkin tai vetää uuden, jos haluat !)) ja jos silloinkaan jännitettä ei tule laturille asti, niin joko säätimen (kaaviossa Tr1.n yläpuolella oleva) diodi on sökähtänyt tai joku muu samaan napaan tuleva johto aiheuttaa oikosulun..
Ellei laturin johdon toinen pää ole kytketty säätimen liittimeen, puuttuu jännitteen säätö eikä valo sammu, mutta laturin pitäisi toimia.eli tämähän on helppo testata niin, että laitan uuden latauslampun toisen johdon akun plusnapaan ja toisen rosvoliittimellä siihen paksumpaan säätimeltä laturiin menevään johtoon. mitään liittimiä ei tarvitse irroittaa silloin.... ja näen miten se toimii. Tämmöinen korjaus soveltuu pitempi aikaiseenkin käyttöön ? (paitsi että uusi latausvalo laitetaan koppiin ja virta virtalukosta, vanhan latausvalon lamppu irti)
toivottavasti pelittää ! - edellinen
laturimies kirjoitti:
eli tämähän on helppo testata niin, että laitan uuden latauslampun toisen johdon akun plusnapaan ja toisen rosvoliittimellä siihen paksumpaan säätimeltä laturiin menevään johtoon. mitään liittimiä ei tarvitse irroittaa silloin.... ja näen miten se toimii. Tämmöinen korjaus soveltuu pitempi aikaiseenkin käyttöön ? (paitsi että uusi latausvalo laitetaan koppiin ja virta virtalukosta, vanhan latausvalon lamppu irti)
toivottavasti pelittää !Todennäköisin vika näyttää olevan säätäjän diodissa joka maattaa suoraan herätysvirran.
Helpoin tapa on hommata uusi säädin, joko hajoittamolta tai ostaa tarvikesäädin.
(Jos viet vanhan korjattavaksi se maksaa moninkertaisesti)
Kytkentä on helppo, vain 4 johtoa ja maa.
Mikäli haluat syventyä pulmaan mielenkiinnosta, niin voit avata säätäjän ja vaihtaa viallisen diodin tai poistaa sen kokonaan eli katkaista diodin kautta kulkeva yhteys, se vaikuttaa ainoastaan hieman lataustehoon.
Ilman säädintäkin saat latauksen toimimaan kuvaamallasi tavalla kun vain irroitat sen laturin johdon säätäjästä, mutta lamppujen palaminen, mahdollinen laturin tai akun vioittuminen ylijännitteellä ei oikein tunnu mielekkäältä puuhalta. - laturimies
edellinen kirjoitti:
Todennäköisin vika näyttää olevan säätäjän diodissa joka maattaa suoraan herätysvirran.
Helpoin tapa on hommata uusi säädin, joko hajoittamolta tai ostaa tarvikesäädin.
(Jos viet vanhan korjattavaksi se maksaa moninkertaisesti)
Kytkentä on helppo, vain 4 johtoa ja maa.
Mikäli haluat syventyä pulmaan mielenkiinnosta, niin voit avata säätäjän ja vaihtaa viallisen diodin tai poistaa sen kokonaan eli katkaista diodin kautta kulkeva yhteys, se vaikuttaa ainoastaan hieman lataustehoon.
Ilman säädintäkin saat latauksen toimimaan kuvaamallasi tavalla kun vain irroitat sen laturin johdon säätäjästä, mutta lamppujen palaminen, mahdollinen laturin tai akun vioittuminen ylijännitteellä ei oikein tunnu mielekkäältä puuhalta.Tätä juuri ajattelin, että saattaa tulla ylijännitettä jos säädin ei toimikaan.
Diodin voi vaihtaa varmaan itsekin, ja tuttu eletroniikka korjaaja voi katsoa säädintä (ei maksa mitään, korkeintaan sen diodin hinnan, eli muutama kymmenen senttiä)
Avaan säätimen nyt ainakin, ja katsellaan mitä sitten tehdään. jos vika vain yhdessä diodissa niin eiköhän sen vaihtaminen onnistu.. - laturimies
edellinen kirjoitti:
Todennäköisin vika näyttää olevan säätäjän diodissa joka maattaa suoraan herätysvirran.
Helpoin tapa on hommata uusi säädin, joko hajoittamolta tai ostaa tarvikesäädin.
(Jos viet vanhan korjattavaksi se maksaa moninkertaisesti)
Kytkentä on helppo, vain 4 johtoa ja maa.
Mikäli haluat syventyä pulmaan mielenkiinnosta, niin voit avata säätäjän ja vaihtaa viallisen diodin tai poistaa sen kokonaan eli katkaista diodin kautta kulkeva yhteys, se vaikuttaa ainoastaan hieman lataustehoon.
Ilman säädintäkin saat latauksen toimimaan kuvaamallasi tavalla kun vain irroitat sen laturin johdon säätäjästä, mutta lamppujen palaminen, mahdollinen laturin tai akun vioittuminen ylijännitteellä ei oikein tunnu mielekkäältä puuhalta.No niin, eli irroitin säätimen, ja sisältä paljastui:
- kaksi käämikelaa
- kahdet kärjet
- yksi 5 ohmin vastus
säätimeen menee siis yhteensä 6 johtoa.
(latausvalo, laturiin kaksi, akkuun ja maadoitus... mitä loput voisivat olla?)
laturilta tuleva pieni paksu johto menee vastukselle. (se johto jolla on yhteys laturin kautta runkoon)
jos haluat niin voin sulle laittaa kuvia säätimen sisästä jos kiinnostaa !
ja tosiaan niillä kahdella laturiin menevällä ohuella ei pidä olla yhteyttä laturin kautta toisiinsa?
mittailin käämit, jne. kaikkien läpi kulki virta. yhdissä kärjissä oli jotain likaa, puhdistin. Kokeilen vielä, jospa vika olikin vain kärkien likaisuudessa... - laturimies
edellinen kirjoitti:
Todennäköisin vika näyttää olevan säätäjän diodissa joka maattaa suoraan herätysvirran.
Helpoin tapa on hommata uusi säädin, joko hajoittamolta tai ostaa tarvikesäädin.
(Jos viet vanhan korjattavaksi se maksaa moninkertaisesti)
Kytkentä on helppo, vain 4 johtoa ja maa.
Mikäli haluat syventyä pulmaan mielenkiinnosta, niin voit avata säätäjän ja vaihtaa viallisen diodin tai poistaa sen kokonaan eli katkaista diodin kautta kulkeva yhteys, se vaikuttaa ainoastaan hieman lataustehoon.
Ilman säädintäkin saat latauksen toimimaan kuvaamallasi tavalla kun vain irroitat sen laturin johdon säätäjästä, mutta lamppujen palaminen, mahdollinen laturin tai akun vioittuminen ylijännitteellä ei oikein tunnu mielekkäältä puuhalta.Vika löytyi. Purin siis säätimen ja puhdistin sen, ym. mutta loppujen lopuksi vika ei ollut säätimessä - eikä ilmeisesti laturissakaan.
Vika oli sulakekotelossa. Siellä yksi mittareiden, ja automaattihehkutuksen sulake ei antanut kosketusta (oli ovela vika, en huomannut sitä aikaisemmin sulakkeita tarkastaessa !) nyt hehkutus toimii virta päällä (ennen piti kääntää avainta hieman eteenpäin jotta hehkutti)
nyt siis kaksi vikaa selvisi. Jos olisin tiennyt tuon hehku jutun, olisi vika varmaan löytynyt aiemminkin, mutta kun auto vasta ostettu, en tuota tiennyt.
Nyt siis tulee jännite siihen laturin pieneen paksuun johtoon. ja luultavasti lataus nyt toimii kans, en vielä käynnistänyt konetta kun on tuota pakkasta ja pitäis lämmittää sen takia, kokeilen lopullisesti vähän myöhimmin.
Kiitoksia sulle kun neuvoit hienosti !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 373481
- 971704
- 1361595
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa451500- 911310
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo291225- 571125
MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil2721107Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1251010Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270991