Oon maalaamassa pari makuuhuonetta himmeällä sisämaalilla. Vaihtoehtoja ovat edulliset lateksit (esim. Teknos Trend 7, Tikkurila Novaplast 7) ja akrylaattimaalit (esim. Tikkurila Joker tai Harmony). Akrylaattimaali maksaa n. 3-kertaisesti tavallisen lateksin verran. Tehtaat mainostavat akrylaatin kestävän paljon harjausta, mutta kuka putsaisi makuuhuoneen seiniä vedellä ja harjalla? Onko siis mitään järkeä käyttää akrylaattimaalia?
Kannattaako käyttää akrylaattia sisällä
7
6655
Vastaukset
- peittävyys
Halpismaaleilla joudut telaan 3 kertaa kun paremmilla telaat 2 kertaa. työhän ei maksa mitään? Jos sulla on lapsia niin ota kuitenkin joku pesunkestävä niin pyyhit piirtelyt pois seinistä. Aina seiniin tulee jotain likaa mikä pitäis saada pois. kiiltoaste seiskaan tarttuu vaan aika hyvin. Joku 12 tai 20 olisi parempi jos ei pieni kiilto pinnassa haittaa. Itse telaisin Bindoprolla, peittää hyvin ja on hyvä käsitellä ja nopea kuivumaan mutta makuasioita.
Vanha totuus on ettei aineissa kannata säästää. Kun kerran rempaat niin ei sitten tarvi olla joka vuosi maalaamassa kun teet sillä paremmalla.
Remppamies- anssim
Noi mainitsemani halpismaalitkin (sekapolymeerimaaleja) kestävät 2000 harjausta. Akrylaattien ilmoitetaan kestävän 5000, mutta onko tolla yhtään mitään käytännön merkitystä? (Kuka harjaa makuuhuoneensa seiniä tuhansilla vedoilla?)
Kaikki mainitsemani maalit kuuluvat M1-päästöluokkaan eli ei totakaan eroa.
Tikkurila Novaplast kuulemma peittääkin yhtä hyvin kuin Harmony tai Joker. Eli erona on pelkästään hankauskestävyys. Teknoksen maali voi olla hiukan huonommin peittävää. - anssim
Bindopro ei ole ainakaan täysakrylaatti sekään. Kestää 2000 harjausta ja kuuluu M1-päästöluokkaan. Vastannee siten ominaisuuksiltaan esim. Novaplast 7:aa.
Suurin ongelma on toi purkkikoko. Sitä myydään vaan 18 l:n purkeissa, mutta mää tartten sävyjen vuoksi 2 * 9 l. - maalarimies
anssim kirjoitti:
Noi mainitsemani halpismaalitkin (sekapolymeerimaaleja) kestävät 2000 harjausta. Akrylaattien ilmoitetaan kestävän 5000, mutta onko tolla yhtään mitään käytännön merkitystä? (Kuka harjaa makuuhuoneensa seiniä tuhansilla vedoilla?)
Kaikki mainitsemani maalit kuuluvat M1-päästöluokkaan eli ei totakaan eroa.
Tikkurila Novaplast kuulemma peittääkin yhtä hyvin kuin Harmony tai Joker. Eli erona on pelkästään hankauskestävyys. Teknoksen maali voi olla hiukan huonommin peittävää.Ei ne hankauslukemat tarkoitakaan sitä, että niin ja niin monta kertaa voi hangata puhtaaksi ennenkuin kuluu puhki. Itse en maalaa halpamaaleja kuin tapetin alle. Lopputulos on kotimaalarillakin varmasti parempi jos käyttää laatumaaleja.
- Pehku
Edellisessä vastauksessa oikeaa asiaa, erot lähinnä peittävyydessä ja maalattavuudessa. Harrastelijalla ei niin isoa väliä, mutta ammattilaisella joka tekee aikataululla, niin vaikutusta on. Itse ottaisin laatumerkkejä, lavalta myytävät bulkkimaalit monesti melko kehnoja, eikä hintaero muodostu suureksi, jos joutuu halvala maalaamaan useamman kerroksen.
Lateksi ja akrylaatti ovat muuten samoja asioita. akrylaatti-sanaa alettiin käyttää markkinoinnissa, kun lateksi-sana sai huonon maineen aikoinaan mm. ulkomaalauksissa ilmenneiden ongelmien takia... - anssim
Onko kellään kokemusta Fintex 7:ta? Toi vaikuttaa halvalta ja hyvältä akrylaattimaalilta. (5000 harjausta, M1 jne...)
- mualari
Jos kahteen kertaan maalaa, niin nuo kaikki mainitut maalit peittää ihan varmasti. Tuo harjauskestävyys nyt on vähän niin ja näin. Kiilto häviää aika helposti noilla kaikilla, kun liinalla vähän hinkaa.
Sitten on nämä kunnon maalit, joita käytetään yleisimmin julkisissa tiloissa,porraskäytävissä ja kosteissa tiloissa, joissa tarvitaan kunnon kestävyyttä ja sisältävät homeenestoaineita.
Esim. Tikkurilan Luja, Teknoksen Timantti ja colorian Forte.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760