Paljon rahaa???

Ei lestadiolainen

Tuttavaperheemme ovat lastadiolaisia. Heillä 5 lasta, iso vuonna 2004 valmistunut omakotitalo ja kaksi uudehkoa autoa. Etelän matkalla käyvät koko perhe joka toinen vuosi. Perheen äiti kotona pienten kanssa. Kävin kyseisen perheen kotona kynttiläkutsuilla ja kaikki muut vieraat olivat lestadiolaisia. Erotuin joukosta sillä, että minulla oli huonoin auto, vaikka meillä vain kaksi lasta ja molemmat olemme työssäkäyviä. Moni osteli surutta kalliita kynttilöitä sillä aikaa, kun minä mietin saisiko Tarjoustalosta halvemmalla. Kiitollinen olisin, jos joku kertoisi, miksi lestadiolaisilla on rahaa ja miten ne ovat sitä saaneet. Asiallisia vastauksia kiitos!!!

53

8690

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bääsvillestä

Rikas Isä taivaassa

• sivusta seurannut

Suuret talot, isot uudet autot paljon lapsia,uudet urheiluvälinneet, ja jos napurilla on uusi taulu ostan vielä kaliinman,

Erittäin tuttua lestaperheissä ja katsokaapa suviseura alueen autoja, hienoja asuntovaunuja .
        Äiti kotona isä töissä. Ei se raha taivaasta tipu vaan työtätekevän suomalaisen hartioista,verorahoilla kelpaa kotona köllötellä.
        jokainen tietää että kotana ei yhdentuloilla pärjää .Vaan yhteiskunta auttaa!!!!!!!!!
        Työistä ei tule koskaan veromaksajia vaan kotiäitejä ei niilla muita haaveita olekkaan kuin naimisiin,
        Ei suuren lapsilauman isä paljon veroja maksa
        ja velatkin on melkein kuitattu, Kyllä niillä kynttilöitä ostellaan! jos vähän maksaakin!
        Itse en ole koskaan pystynyt ja ikäni olen tehnyt töitä.
        Kaikesta näkyy mikä on tärkeintä ,maallinen mammona , Minua ei haitaa pätkääkään, mutta kun kysyit, Minulle ei ole koskaan ollut raha. tavara tärkein, kyllä ne arvot on muualla.
        Missä on aarteesi,siellä on myös sydämesi Matt.6:21

• sivusta seurannut kirjoitti:

Suuret talot, isot uudet autot paljon lapsia,uudet urheiluvälinneet, ja jos napurilla on uusi taulu ostan vielä kaliinman,

Erittäin tuttua lestaperheissä ja katsokaapa suviseura alueen autoja, hienoja asuntovaunuja .
        Äiti kotona isä töissä. Ei se raha taivaasta tipu vaan työtätekevän suomalaisen hartioista,verorahoilla kelpaa kotona köllötellä.
        jokainen tietää että kotana ei yhdentuloilla pärjää .Vaan yhteiskunta auttaa!!!!!!!!!
        Työistä ei tule koskaan veromaksajia vaan kotiäitejä ei niilla muita haaveita olekkaan kuin naimisiin,
        ja velatkin on melkein kuitattu, Kyllä niillä kynttilöitä ostellaan! jos vähän maksaakin!
        Kaikesta näkyy mikä on tärkeintä ,maallinen mammona , Minua ei haitaa pätkääkään, mutta kun kysyit, Minulle ei ole koskaan ollut raha. tavara tärkein, kyllä ne arvot on muualla.

...ei ole enää vuosiin ollut lapsivähennystä, niinkuin oli joskus.

• kaikki löytyy
        sivusta seurannut kirjoitti:

voi kuule, väärässä olet!!
        Meillä on nämä sinun mainitsemasi:asuntovaunu, kaksi autoa (toinen tuliterä), uusi omakotitalo omalla (ja maksetulla) tontilla, mottorikelkkakin löytyy.

Mies käy töissä ja veroja maksaa 30% palkasta, lapsista tulee lapsilisät. Hyvin ollaan pärjätty pelkällä miehen palkalla, joka ei kylläkään ole ihan pienimmistä päästä. Ja mukavasti siinä sivussa elätetty verovaroin näitä köyhiä katkeroituneita ihmisiä.

Jääsinäkin kotia lapsiasi hoitamaan jos todella kuvittelet, että verorahoja siitä saat!!
        Kateus on kaiken pahan alku ja loppu.....

• Realisti

kunhan vain ikäänkuin ohimennen totesit. ;)

• kotiäippä
        Realisti kirjoitti:

kunhan vain ikäänkuin ohimennen totesit. ;)

Olet oikeassa. Ikäänkuin ohimennen kumosin jonkun typeryksen väitteitä siitä, että lestadiolaiset taloudellisesti menestyvät perheen äidit olisivat verorahoin kotona köllöttelemässä.

Kyllä se kuule on vain niin, että Suomessakin pärjää yhden ihmisen tienaamillakin työtuloilla, jos ne ovat tarpeeksi suuret!

• sivusta seurannut
        kaikki löytyy kirjoitti:

voi kuule, väärässä olet!!
        Meillä on nämä sinun mainitsemasi:asuntovaunu, kaksi autoa (toinen tuliterä), uusi omakotitalo omalla (ja maksetulla) tontilla, mottorikelkkakin löytyy.

Mies käy töissä ja veroja maksaa 30% palkasta, lapsista tulee lapsilisät. Hyvin ollaan pärjätty pelkällä miehen palkalla, joka ei kylläkään ole ihan pienimmistä päästä. Ja mukavasti siinä sivussa elätetty verovaroin näitä köyhiä katkeroituneita ihmisiä.

Jääsinäkin kotia lapsiasi hoitamaan jos todella kuvittelet, että verorahoja siitä saat!!
        Kateus on kaiken pahan alku ja loppu.....

Jäi Sinulta mainitsematta, ne kelalta saadut avut huom asumistuet joilla maksaa ne suuret uudet talot joita rakennetaan esim. 600.800€ asumistukea lapsiluvun mukaan.
        johan se riittääkin,Minä itse maksan taloni en ole käsi ojossa koskaan pyytänyt yhteiskunnlta.

• sivusta seurannut
        kotiäippä kirjoitti:

Olet oikeassa. Ikäänkuin ohimennen kumosin jonkun typeryksen väitteitä siitä, että lestadiolaiset taloudellisesti menestyvät perheen äidit olisivat verorahoin kotona köllöttelemässä.

Kyllä se kuule on vain niin, että Suomessakin pärjää yhden ihmisen tienaamillakin työtuloilla, jos ne ovat tarpeeksi suuret!

Älä puhu potaskaa. Täällä päin tehdastyöläinen isä palkan tiedän. äiti kotona 12 lasta näitä perheitä on paljon Mutta uusia taloja rakennetaan 2 autoa. on asuntovaunut ym mmoottorikelkat,y´m roinaa, Suuret asumistuet. lapsilisät. ei veroja jatkuva äitiyspäiväraha.Tämä on perheyritys jossa äiti on tedastyöläinen siis kotona Kyllä verorahoilla voi olla kotona ei isän palkka riitä kuin just ruokaa netto on 1300€, tiedetään.

• kaksi lasta, kotona

Älä puhu potaskaa. Täällä päin tehdastyöläinen isä palkan tiedän. äiti kotona 12 lasta näitä perheitä on paljon Mutta uusia taloja rakennetaan 2 autoa. on asuntovaunut ym mmoottorikelkat,y´m roinaa, Suuret asumistuet. lapsilisät. ei veroja jatkuva äitiyspäiväraha.Tämä on perheyritys jossa äiti on tedastyöläinen siis kotona Kyllä verorahoilla voi olla kotona ei isän palkka riitä kuin just ruokaa netto on 1300€, tiedetään.

En oikein ymmärtänyt viestisi sisällöstä kaikkea, niin olemattomalla äidinkielellä se oli kirjoitettu.

Minä en puhunut potaskaa, vaan kokemukseni rintaäänellä!
        Eipä ole asumistukia näkynyt(ei olla kyllä haettukaan). Ja verojakin maksetaan rapiat 30%.

Tehtaassa miehenikin työskentelee. Vuosiansiot reilu 50000E. Siitä voi kaikki kateelliset vapaasti laskea, että se tekee verojen jälkeen sellaiset 3000e.

• pirunveroa

Ei mene rahaa viinaan, olueen, TV-lupiin, dikipoksiin. Eikä uusavuttomuuteen kuten valmisruokiin. Ei ravintolaan, baariin, lottoon, totoon, veikkauksiin tai rulettiin. Ei taidehankintoihin.

Tässä nyt vasta oli osavastaus, eli pääasia, rahan tulo jäi mysteeriksi.

• vajaa ajatus

Työllä ja ahkeruudella niin kuin yleensä muutkin.Ei siinä sen kummempaa taikaa ole.Jumala on luvannutkin siunata:Kun on usko sydämellä niin kaikki muukin teille annetaan.Onhan se siunausta sekin kun rahat eivät mene olueen ja muihin alkotuetteisiin ja niiden seurauksena monenlaisiin menoihin.Perhekeskeisellä elämällä on om siunauksensa.

• sivusta seurannur

Minun palkkani ei mene viinaan ei olueeseen, ei ravintolaan, ei kampaapoon. ei vaateisiin käyn kirppiksellä ei uuden auton maksuun.Ei elokuviin ei mihinkään missä on pääsylippu, ei tupakkaan,
        Ja silti olen aina rahaton!!!
        Minun palkka menee ruokaan. työmatkakulihin vakuutus asuntovelat. opintolaina. lasten 2 elämään. Suomessa näköjään toisilla menee niin hyvin että voi olla kotona ku mustalaiset ,
        elättinä verorahoilla kaikki maksetaan myös koti rouvan eläminen ja lasten kasvatus.
        Hyvin pyyhkii kallis maa , Hirvittääkö yhtään suuret irtisanomiset jälleen. mistä veromarkkoja
        Ei ne lasten koulukäynnit. neuvola sos,terveyspuoli ilamasta ole?? joku maksaa
        Ollaan vaan vaatimassa missä on vastuunkantajat?

• minä
        sivusta seurannur kirjoitti:

Minun palkkani ei mene viinaan ei olueeseen, ei ravintolaan, ei kampaapoon. ei vaateisiin käyn kirppiksellä ei uuden auton maksuun.Ei elokuviin ei mihinkään missä on pääsylippu, ei tupakkaan,
        Minun palkka menee ruokaan. työmatkakulihin vakuutus asuntovelat. opintolaina. lasten 2 elämään. Suomessa näköjään toisilla menee niin hyvin että voi olla kotona ku mustalaiset ,
        elättinä verorahoilla kaikki maksetaan myös koti rouvan eläminen ja lasten kasvatus.
        Hyvin pyyhkii kallis maa , Hirvittääkö yhtään suuret irtisanomiset jälleen. mistä veromarkkoja

kumpiko on valtiolle halvempaa, lapsen hoito kotona vai jos lapsi on hoidossa? siis valtion verorahojen kannalta?

• sivusta seurannut
        minä kirjoitti:

kumpiko on valtiolle halvempaa, lapsen hoito kotona vai jos lapsi on hoidossa? siis valtion verorahojen kannalta?

Niin minä ainakin olen lapsen hoidot maksanut itse ei kai vähävaraset monta lasta mitään maksa tulojen mukaan sen maksaa silloin yhteiskunta.
        Ja äiti kotona saako ruokaa ilmaiseksi kaupasta kuka maksaa eikä kotiäidinkin äitiysraha tule kelalta , Mitä oikein ajatteletta.Näinkö ajatteletta että joku maksaa olemisen kyllä minä veroissa tunnen,

• tietäväs

Niin minä ainakin olen lapsen hoidot maksanut itse ei kai vähävaraset monta lasta mitään maksa tulojen mukaan sen maksaa silloin yhteiskunta.
        Ja äiti kotona saako ruokaa ilmaiseksi kaupasta kuka maksaa eikä kotiäidinkin äitiysraha tule kelalta , Mitä oikein ajatteletta.Näinkö ajatteletta että joku maksaa olemisen kyllä minä veroissa tunnen,

siis lapsen hoidosta, vaikka maksais kalleinta hoitomaksua se ei todellakaan kata kustannuksia, sanoo päiväkodinjohtaja. loput tulevat niista verovaroista...

• Reaalistinen pessimisti

Lisää lapsia Suomeen.
        Lapsilisät on pikku juttu, samoin tarhat ja koulut. Mieti, mitä se ulkomaalaisten sopeuttaminen maksaa. 3 sukupolvea!!!

• "jäljestä kysynnyr"
        sivusta seurannur kirjoitti:

Mihinkäs, jos ei "olueeseen", "kampaapoon", "vaateisiin"?
        Ei ainakaan "työmatkakulihin" saa koko palkkaa hassattua, on sitten miten "sivusta seurannur" hyvänsä. ;)

• sivusta seurannut
        Reaalistinen pessimisti kirjoitti:

Lisää lapsia Suomeen.
        Lapsilisät on pikku juttu, samoin tarhat ja koulut. Mieti, mitä se ulkomaalaisten sopeuttaminen maksaa. 3 sukupolvea!!!

Meidän kunnantalous on kuralla. Ei ole veromaksajia on suuria perheitä , jotka kuluttavat. Vai ei maksa terveydenhuolto. koulut,ammatti.ja lukiot suuret lapsilisät ,asumistuet, .Mutta kun on kaiken saanut ilmaiseksi, ei huolen häivää, kuka maksaa on se helppoa joillakin Kyllä minä olen joutunut ehkäisemään.Olen joutunut miettimään onko minulla varaa kuinka moneen lapseen. Meidät opetettiin työhön jo lapsena ja 36v on työelämää tehty ja vielä on 15 v edessä.

• Realisti

a) Mene nyt vaikkapa aluksi pankkiin, ota autolaina ja kas: et enää erotu ainakaan niiltä osin "lastadiolaisista tuttavaperheistäsi".
      Patologisesta kateudestasi/antipatiastasi lestadiolaisia kohtaan et tosin noin tehdessäsi pääse, mutta olettaisin sen kuitenkin kohottavan itsetuntoasi lessujen rinnalla.
      b) Turhia mietit! Tarjoustalosta todellakin saa halvemmalla, joskaan ei samoja, mutta saman veroisia tuotteita.
      c) Älä enää ikinä osallistu lestadiolaisten kynttiläkutsuille, ainakaan saapumalla sinne, paikallaolevien lestadiolaisten ajopeleihin verrattuna, huonoimmalla autollasi.
      d) Lestadiolaisilla on rahaa samasta syystä, kuin ei-lestadiolaisillakin.
      e) Lestadiolaiset ovat saaneet rahaa samoin keinoin, kuin ei-lestadiolaisetkin, kuten esim. käymällä työssä.
      f) Asiallisia vastauksia saa, kun esittää asiallisia kysymyksiä.
      g) Miten sinä jaksat "vääntää" tuota "Kiitollinen olisin..." ja "Asiallisia vastauksia kiitos." - paskaasi?
      h) Mene psykiatrille ja hoida lääkityksesi kuntoon ja yllätys, yllätys: edes lestadiolaisten hyvinvointi ei ketuta enää yhtään! ;)

• kommentti

koht g ja kohta h olisit saanut jättää pois. ..muu oli asiaa.

• Realisti
        kommentti kirjoitti:

koht g ja kohta h olisit saanut jättää pois. ..muu oli asiaa.

sananparsien: "Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan." ja "Sitä saa, mitä tilaa.", opetus.
        Olkoon se sitten miten "henkiökohtainen" tahansa.
        Etenkin ojentaessaan, on ojentajalle vähintäänkin avuksi, olla nuhteeton jopa oikeinkirjoituksessa.
        Ei millään pahalla, vaan ihan vain "katu-uskottavuuden" vuoksi. ;)

• saippuakauppias

Tämä perhe on selvästi keskimääräistä lestaperhettä köyhempi. Käy vähän sääliksi noita huonommin pärjänneitä uskonystäviä. Mutta kyllä ne siitä vielä nousevat meidän kunnon ihmisten tasolle, jotta saavat asiat paremmalle tolalle. Eihän sitä arkea kestä, jos ei pääse joka vuosi lomalle, tai ehkä kaksikin kertaa. Entä kesämökki, onko heillä raukoilla sitäkään? Voi, miten pienet lapset kärsivät, jos joutuvat olemaan kesät vain kotosalla, eivätkä pääse harrastusten pariin rannalle. Entäs vene, asuntoauto ja -vaunu, minkälaiset pihasta löytyi? Eipä ihme, jos niin vähän kynttilöitä ostettiin!

Vastaus vielä rahakysymykseen. Lestadiolaiset saavat helpommin pankista rahaa, koska kaikki suomen pankinjohtajat ovat lestadiolaisia, ja antavat siten tutuille lainaa. Lisäksi lestadiolaiset saavat lainansa anteeksi, jos unohtavat maksaa. kerrankos sitä sattuu, että lainat unohtuu maksaa.

Lisäksi lestadiolaiset ovat työelämässä melko laiskoja työn suhteen, mutta osaavat taitavasti rahastaa pienimmästäkin hommasta, ja pimeästi vieläpä. Sepä vasta mukavaa tuloa, kun kaikki jä puhtoisena käteen. Eipä sitä kannata kaikkea aina ilmoitella.

Osalla on tietysti tuhottomasti rahaa, koska he ovat perineet rikkaat mummonsa, jotka ovat olleet aikanaan pörssikeinottelijoita, jotta lapsenlapset voisivat sitten välttyä raskaalta työnteolta, ja rahvaan tapaamiselta.

Minäkin olin kerran kynttiläkutsuilla, ja ostin kynttiläkauppiaan auton, kun en viitsinyt ruveta kynttilöitä raahaamaan omaan kärryyn. Kutsuin hänet saippuakaupoille. Lupasi tulla.

• kateus1

kateus

• P. Kyssär
        kateus1 kirjoitti:

kateus

Jos et ole, niin älä silloin osoita toista sormella

• vai näin

voitko yleistää puhumasi,koska minä en ainakaan ole saanut velkojani anteeksi,onkä ole kenellekkään jättänyt maksamatta..tiedossani ei ole kuin muutama lestad.pankinjohtaja,joten ei kait ne nyt ihan kaikkia sentään rahoita ja tuonkin jutun kun minimoit niin sekin väite riittää.vanh.lstad.ovat tosi tunnollista ja ahkeraa väkeä.Kuuutamotöistä en tiedä myös ,jos talkootyänä auttaa ystäviä ja lähimmmäisiä. Tarkoituksesi olikin tietysti häväistä ja mustamaalata uskovaisia.No,sanahan on vapaa minullekin.

• Kui Näi
        vai näin kirjoitti:

voitko yleistää puhumasi,koska minä en ainakaan ole saanut velkojani anteeksi,onkä ole kenellekkään jättänyt maksamatta..tiedossani ei ole kuin muutama lestad.pankinjohtaja,joten ei kait ne nyt ihan kaikkia sentään rahoita ja tuonkin jutun kun minimoit niin sekin väite riittää.vanh.lstad.ovat tosi tunnollista ja ahkeraa väkeä.Kuuutamotöistä en tiedä myös ,jos talkootyänä auttaa ystäviä ja lähimmmäisiä. Tarkoituksesi olikin tietysti häväistä ja mustamaalata uskovaisia.No,sanahan on vapaa minullekin.

Miksikäytät sanaa "uskovaisia", kun avaaja yksilöi vanhoillislestadiolaiset. Uskovia on satoja miljoonia ja sadoissa eri seurakunnissa ja uskonsuunnissa. Vanhoillislestadiolaiset muodostavat vain joitakin promillen tuhannesosia kaikista uskovaisista.

• Jupinaa

Eivät lestat ole keskimäärin yhtään sen rikkaampia, kun muutkaan ihmiset.

• mutta

käyttävät useasti rahansa mieluummin lainan lyhentämiseen ku yleiseen hauskanpitoon, ja muuhun turhuuteen.. minuun tämä ei päde, useaan muuhun kyllä!

• Jupinaa
        mutta kirjoitti:

käyttävät useasti rahansa mieluummin lainan lyhentämiseen ku yleiseen hauskanpitoon, ja muuhun turhuuteen.. minuun tämä ei päde, useaan muuhun kyllä!

Avaus on selvästikin vanhoillislestadiolaisen tekemä feikki. He rakentavat identiteettiään julkisuudessa hyvin usein tällä tavalla, luomalla itse tehdyin viestein itsestään mielikuvia rikkaina ihmisinä.

Joskus feikkauksen sisältö on hengellinen, sillä tavoin että "kaikki paikat kolusin, kunnes tulin rauhanyhdistykselle jonka ovi oli avoinna kadulle päin".

Tämähän kuvaa surkuteltavalla tavalla heidän lähetys- ideologiaansa, sitä että ihmisten tulee oma-aloitteisesti etsiä ensin heitä, ja he ovat paikoillaan patsaan lailla seisova Jumalan valtakunta. He vain avaavat ovet ja ihmiset virtaavat sisälle ovesta kuin karhu hunajan perässä.

Ja ne jotka eivät tästä ovesta kumartaen käy sisälle joutavat mennä helvettiin, ja menevät myöskin kun he käskevät ja synteihinsä sitovat.

Heillä ei ole aavistustakaan siitä mitä kristinusko on, siitä että Kristus on tuo ovi. Ja Jumalan valtakunta on silloin läsnä tässä ja nyt, kun Kristus astuu syntisen kanssa hänen sydämensä häähuoneeseen ja pukee hänet HÄNEN vanhurskaudellaan USKON KAUTTA.

• Esikoislesta

Esikoislestadiolaiset nuoret parit ovat miltei järjestään nykyisin diplomi insinöörejä maistereita ja tohtoreita. Kun mumpikin ansaitsee 5000 euroa kuukaudessa, niin luonnollisesti sillä hankitaan tavaraa.

Osa on myöskin menestyviä itsenäisiä yrittäjiä, joilla yritys menee luotettavuutensa vuoksi hyvin.

• sivusta seurannut

Niin tietenkin ostetaan tavaraa,Siis mammona on tärkein. Miksi et anna jos ylimääräistä jää lähinmäisellesi ,vaan ostelette turhia tavaroita.
        Kaiken minkä teet lähinmäisellesi sen te teette minulle oletko lukenut raamattua uskovainen ihminen antaa rahaa afriikan nälkää näkeville ja oman maan köyhille ,kuule pankkisiirtoja löytyy oman kotipaikkakuntasi pankista.Ja suurella äänellä puhutaa ,että ollaan uskovaisia.????????????????

• admata.

Olet väärässä. Lestadiolaiset eivät ole keskimäärin sen rikkaampia tai köyhempiä kuin valtaväestökään.

Tiedän yhtälailla niin hyvätuloisia lestadiolaisia kuin toimeentulotuenkin asiakkaita. Varakkuus ei millään muotoa korreloi uskoa eikä uskossa onnistumista mitata rahassa. Rikastumiseen ei ole lestadiolaisilla muita keinoja kuin kenelläkään muullakaan. Itse asiassa vähemmän, sillä vilpillisiä keinoja ei varmastikaan niin usein käytetä. Toki joillain on voinut vaurastumisen johdosta kehon nesteet kohota, mutta samaa löytyy valtaväestöstäkin ja ehkäpä vielä enemmän.

>>
      Moni osteli surutta kalliita kynttilöitä sillä aikaa, kun minä mietin saisiko Tarjoustalosta halvemmalla.
      >>

Miten ylipäänsä kuvittelit että kynttiläkutsuilta saisit erikoiskynttilöitä tarjoustaloa halvemmalla? Kävikö mielessä että kynttiläkauppias saattoi olla monille vieraille tuttu, joka yrittää kynttiläkaupoilla tukea muutoin heikkoa talouttaan ja ostajat puolestaan haluavat tätä yrittämistä tukea?

• ottaa ison veron

Tässä vähän selitystä siihen miksi kristityillä on varallisuutta. Tämä on erään vanhan saarnaajan saarnasta noin 25 vuoden takaa:
      "Minä muistan, kun olin kirvesmies ammatiltani. Joensuuussa olin jo aikaisemmin silloin, kun hankkivat hyvin muurarit ja rapparit ja kirvesmiehet. Joo, se oli siihen aikaan tulollista hommaa, kun oli vähän muurareita. Ne saivat silloin hyviä tilejä, ja en minä sitä karehdi, en. Mutta monet näistä miehistä ottivat Joensuusta, josta on 140 kilometriä Kuopioon, ottivat sitten ja panivat parhaat kuteet päällensä ja läksivät sen rahakkaan tilin kanssa juhlimaan toiseen kaupunkiin. Ja kun ne olivat siellä juhlaa pitäneet, niin toisinaan maanantaina ne saattoi joutua, kuka joutui vähän ennen puolta päivää, kuka mitenkin töihin. Ja se vanha herra, jota ne olivat palvelleet, niin tarkkaan oli tilin vienyt, että täytyi sanoa kaverille, jelppaappa minulle kymppi, että saan paperrossilaatikon, tai pullon pilsneriä vähän kohmeloihin. Silmät olivat puolitangossa ja punaiset, niinkuin olisi jonkun kuumeen pitänyt.
      Minä ajattelin, voi ihmislasta, kun on typerä. Miksi hän ei lähde sellaisen herran palveluksesta eroon, joka näin ihmistä kuluttaa. ....
      Juu, mutta rietas oli kääntänyt silmät nurin. Jumala on paha ja piru on hyvä. Meistä on tullut, jotka ennen olemme palvelleet sitä vanhaa heraa. Meistä on tullut työmiehistäkin sellaisia, että tämä uusi isäntä kun olemme tehneet parannuksen, uusi isäntä on istuttanut kauniisti rukoushuoneella seurahuoneen penkissä. Siihen on tarjottu hyvää ruokaa ja pullakahvia. Ja se tili, jonka olemme saaneet, on monta kertaa ollut melkein kokonainen maanantaiaamuna, kun olemme töihin lähteneet. Ja silmä on ollut kirkas ja mieli rauhallinen. Joo, mutta näitä ei ymmärrä, kuin se, joka on Jumalan armosta tullut osalliseksi"

• ....................

maanantaisin. Viikonlopun ruokiin lienee mennyt tuo vähäinen määrä, mikä tekee kokonaisesta melkein kokonaisen. No, entäs uhraaminen Jumalan valtakunnan työhön? Eikös sen luulisi verottavan kukkaroa?

• elkirahwi
        .................... kirjoitti:

maanantaisin. Viikonlopun ruokiin lienee mennyt tuo vähäinen määrä, mikä tekee kokonaisesta melkein kokonaisen. No, entäs uhraaminen Jumalan valtakunnan työhön? Eikös sen luulisi verottavan kukkaroa?

Varmasti on paljon perää siinä, että lestadiolaiset eivät käytä rahaa moneen sellaiseen asiaan, johon muut käyttävät, minkä seurauksena samat rahat voidaan sitten käyttää muuhun. Lestadiolaisten statussymboleja katsellessa muilla sitten saattaa syntyä virheellinen käsitys kyseisten lestadiolaisten tulotasosta, koska ei osata ottaa huomioon joidenkin kuluerien puuttumista. Toisaalta on kyllä lestadiolaisten puolelta valitettavan tyypillistä mustavalkoista yleistämistä kuvitella, että kaikki ei-lestadiolaiset ryyppäävät yllä kuvatulla tavalla rahansa yhden viikonlopun aikana.

Mutta saattaa olla kuitenkin, ettei edellisenkään kirjoittajan viittaus uhraamiseen ole ihan savua ilman tulta... Jos on kaksi viittaa, niin toinen pitäisi antaa tarvitsevalle. Kreikkalainen ortodoksikirjoittaja Nektarios Andonopoulos sanookin tähän liittyen, että rikastuminen ilman syntiä ei ole mahdollista. On siinä kilvoittelua kerrakseen, itsekin olen tasaista vauhtia rikastumassa, ja toiset näkevät nälkää...

• Realisti
        elkirahwi kirjoitti:

Varmasti on paljon perää siinä, että lestadiolaiset eivät käytä rahaa moneen sellaiseen asiaan, johon muut käyttävät, minkä seurauksena samat rahat voidaan sitten käyttää muuhun. Lestadiolaisten statussymboleja katsellessa muilla sitten saattaa syntyä virheellinen käsitys kyseisten lestadiolaisten tulotasosta, koska ei osata ottaa huomioon joidenkin kuluerien puuttumista. Toisaalta on kyllä lestadiolaisten puolelta valitettavan tyypillistä mustavalkoista yleistämistä kuvitella, että kaikki ei-lestadiolaiset ryyppäävät yllä kuvatulla tavalla rahansa yhden viikonlopun aikana.

Mutta saattaa olla kuitenkin, ettei edellisenkään kirjoittajan viittaus uhraamiseen ole ihan savua ilman tulta... Jos on kaksi viittaa, niin toinen pitäisi antaa tarvitsevalle. Kreikkalainen ortodoksikirjoittaja Nektarios Andonopoulos sanookin tähän liittyen, että rikastuminen ilman syntiä ei ole mahdollista. On siinä kilvoittelua kerrakseen, itsekin olen tasaista vauhtia rikastumassa, ja toiset näkevät nälkää...

"elkirahwi"! Juuri noin!
        Monet meistä - minä mukaanlukien - "tietävät", mutta vain harvat - kuten mielestäni sinä, elkirahwi - ymmärtävät.

• Benedictus

Ystävä, emme me lestadiolaiset ole kaikki rikkaita.On hyvinkin köyhiä.Köyhänäkin voi olla tyytyväinen,kun on tärkein:synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Ahkeroi säilyttää elävä usko ja tätä kautta hyvä omatunto.Ne ovat énemmän kuin mersu tai paljon rahaa.Muistelepa rikasta miestä ja Lasarusta.Se tuo tyytyväistä mieltä.

• kuin vesi

Joka lestadiolaissuvusta tai ainakin läheisenä uskonystävänä löytyy yksi tai useampi lääkäri, sähkömies, rakennusmestari, liippari, putkimies, lakimies, jne. jne. ja tottahan toiselta jumalanlapselta ei veloituksia oteta, tai jos otetaan niin ihan muussa muodossa kuin veronalaisen tulon muodossa jolloika rahastahan lipeäisi osa syntisten taskuun. Ne keneltä raha sitten otetaan, ja maksatetaan, on nämä ei minkään arvoiset jumalan hylkäämät. Mihin sitä rahaa menee?? Ehkä ruokaan, mutta ei siihenkään paljon, aina on jollain tutun tutulla pottu- ja muut viljelmät. Luomuruokaa jotta pysytään terveenä ja lisäännytään. Lapset hoidatetaan sisaruksilla. Ja maallinen mammona senkun kasvaa ja kasvaa. Ja ketkä on liike-elämässä kaikista piheimpiä ja suurimpia kiskureita? Ei tätä tarvitse yhtään ihmetellä. Näin se on.

• sivusta seurannut

Olipa kovaa tekstiä sinäkö voit tuomita ihmisiä Jumalan hylkäämäksi. syntiseksi, arvottomaksi.
        Minä olen myös uskovainen Jumalan lapsi kastettu mutta en huom, ole lestatiolainen
        Uskon Jumalaan Ja Jeesukseen Kristukseen meidän Vapahtajaamme eikö me sydänmen uskolla ja suun tunnuksella kelvatakkaan Onpa oma hyvänen lahko laki,
        Miten noin puhdas ihminen voi elää täällä kun
        on saastaisia ympärillä.
        Voi miten voit ostaa kaupasta ruokaa! ja miten voit ostaa vaatteita kuka ne on tehnyt ,Kiinanlapset nälkäpalkalla.
        Miten yhtään lasta edes voisi tänne pahaan maalimaan synnyttää kun on syntisiä kätilöitä ja saastaisia ihmisiä ympärillä.
        Säästäkää ne siemenet mitä niitä nyt turhaan tänne huiskii

• väärä puoli

Olipa kovaa tekstiä sinäkö voit tuomita ihmisiä Jumalan hylkäämäksi. syntiseksi, arvottomaksi.
        Minä olen myös uskovainen Jumalan lapsi kastettu mutta en huom, ole lestatiolainen
        Uskon Jumalaan Ja Jeesukseen Kristukseen meidän Vapahtajaamme eikö me sydänmen uskolla ja suun tunnuksella kelvatakkaan Onpa oma hyvänen lahko laki,
        on saastaisia ympärillä.
        Voi miten voit ostaa kaupasta ruokaa! ja miten voit ostaa vaatteita kuka ne on tehnyt ,Kiinanlapset nälkäpalkalla.
        Miten yhtään lasta edes voisi tänne pahaan maalimaan synnyttää kun on syntisiä kätilöitä ja saastaisia ihmisiä ympärillä.

Ymmärsit väärin!! en ole lestadiolainen enkä edes uskovainen, puhuin syntisistä jne SARKASTISESTI, siten kuten lestadiolaiset, ei edes niin salaa, meistä ei lahkoon kuulumattomista ajattelevat. Sivusta ja läheltä lestadiolaisten elämää seurannut minäkin.

• lapiolla selkään

on saastaisia ympärillä.

Miten teillä on noin katkera vihamieli vl- uskovia kohtaan ? Onko ne tehneet teille paljonkin pahaa.Ihmettelen kun mitä rumemmin sanotaan niin eikö jo toinen pistä vielä komeemmin ,aivan olan takaa lähimmäistä lapiolla selkään.Varmaan yksilöinä heistä tuntuu murheelliselta katsella tämänkin palstan juttuja

• pisti silmään
        väärä puoli kirjoitti:

Ymmärsit väärin!! en ole lestadiolainen enkä edes uskovainen, puhuin syntisistä jne SARKASTISESTI, siten kuten lestadiolaiset, ei edes niin salaa, meistä ei lahkoon kuulumattomista ajattelevat. Sivusta ja läheltä lestadiolaisten elämää seurannut minäkin.

Hei nim.merk.väärä puoli.Lestadiolaisuus ei ole LAHKO vaan evlut kirkon herätyliike

• hutkitaan

on saastaisia ympärillä.

höpö höpö! Se siitä.

• .......

on saastaisia ympärillä.

riittääköhän sulla edes aikaa&energiaa enää siihen työntekoon, näyttää aika pahalta. josko nyt laittaisit sen koneen kiinni, lopettaisit oman elämäsi vertaamisen muiden elämään -aina löytyy rikkaampia. mene lähimmälle psykologille: tarinoi sille ja pitkästi. palaa kotiin(älä avaa tietokonetta) ja ala koota sitä elämääsi, siitä huolimatta ettei pihassa ole tuliterää kaaraa. kyllä niitä voimia riittää kun ei tuhlaa energiaansa tuohon sairaalloiseen kateellisuuteen. siihen hoitoon saattaa saada vieläpä jotain "avustusta"! ajattele mikä tilaisuus! alahan laputtaa...

• mielikuvituksen

...tuotetta. Hankipa nyt ihan oikeaa tietoa asiasta. Naapurini on aika varakas. He eivät ole vl:sia. Missä vika ;)

• Metusalem

Ei osteta viinaa, ei ole viikonlopun ravintolalaskuja taksikyyteineen, ei mene rahaa telkkarilupaan, tehdään töitä sillon kun muut istuu sontaluukun vieressä, lapsilisät tuo rahaa, kaikki raha tulee kuitenkin taivaan Jumalalta ja se on vain meillä lainassa !!!!

• AitiIsoäiti

Totta ,lapsilisät on tarpeellinen Jumalan siunaus lapsiperheeseen ,mutta ei neljän huutomerkin arvoinen siksi,että eipä monikaan yksikään ei-vl-lestad.tee lapsia lapsilisien vuoksi.Kymmenestä lapsesta tulee tasan saman verran lapsilisiä lasta kohden kuin 2-3 lapsesta

• inä ain

meidän vanhemmilla on iso talo ja uudet autot.. ja käy joka vuos ulkomailla. nykyään tosin kotona asuu enään 2 lasta, mutta sellaista meidän elämä on ollut n. 10 vuotta sitä ennen hyvin köyhää.. rahaa tuskin riitti ruokaan. Nyt isällä toimiva yritys minkä nimissä nämä kaksi uutta autoa on ja etelässä he käyvät pisteillä ei suinkaan rahalla.. tosin siellä paikan päällä menee rahaa mitä menee mutta matkat ja majoitus on "ilmainen" siihen ei mene suoranaisesti rahaa.. et ei kaikki ole kuitenkaa sitä miltä näyttää.. jos joku tekee jonkun suuren hankinnan, ei se sitä tarkoita että sillä on paljon rahaa.. sitä rahaa kun voi säästääkin. turha olla kateellinen maallisista asoista, ole kateellinen mielummin uskosta!

• ei vl

Mullakin on oma talo,auto jne. Olen yhden lapsen yksinhuoltaja,en saa asumistukia. Käyn töissä,maksan lapsesta päivähoitomaksun,maksan asuntolainan,maksan autolainan jne. Ja meillä ei ole surkeeta ja kurjaa/köyhää. Se on ihan itsestä kiinni mihin rahansa työntää ja mitä arvostaa. Mulle tärkeintä ei ole se mitä omistan,mutta arvostan kyllä sitä että asiat on näin hyvin. P.S pakko myöntää että viikonloppubiletykseen ei munkaan rahat mene,sillä olen lapsen kanssa kotona

• vl-äiti

Olen mieheni kanssa jo kahdestaan ,kuusi lasta on omassa elämässään.Meillä on aina ollut jonkun verran tiukkaa elämässä.Ei olla saatu asumistukea eikä lapsen hoitotukia lapsilisät ,niin kuin kaikki muutkin.Nyt olemme kummmatkin siirtyneet pienelle eläkkeelle.Tästä pienestä eläkkeestä makselen yrityskonkurssin velkoja ja niukkaan elämiseen menee loput ,emme omista mitään koska kaikki meni kun yritys kaatui,terveyttä on riittävästi ja uskomassa on saatu olla.En ole yhtään katkera enkä kateellinen mistään enkä kenellekään.Sehän on hyvä jos jollakin on varallisuuttaja varsinkin lapsiperheellä,hehän kasvattavat uutta sukupolvea yhteiskuntaan.Onnea vaan lapsi perheille

• Anonyymi

Tätä olen suuresti ihmetellyt. Onko tämä ns. Interventio?

• Anonyymi

Saamme rahaa sieltä mistä muutkin eli palkasta. Jotkut myös pääomasta jotkut kelalta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4954
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      86
      1762
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      288
      1612
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1574
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      256
      1438
    6. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      135
      1197
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1170
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1119
    9. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      69
      1104
    10. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1064
    Aihe