Toukkia ruokailuvälinelaatikossa!!!

apua!!!!

Etsiessäni tänään pullapensseleitä pöytälaatikon perältä huomasin yllätyksekseni että pöytälaatikkossa oli kymmeniä pieniä läpinäkyvän vaaleanruskeita ja raidallisia toukkia!!!!! Apua!!! Kaiken lisäksi olen käyttänyt sieltä otettuja ruokavälineitä luultavasti aika pitkään ja täten vahingossa syönyt noita toukkia tai niiden munia. Mitä tästä voi seurata? Mistä nuo toukat ovat peräisin ja minkänimisiä? Talo jossa asun on todella vanha ja pöytälaatikon yläpuolella on vanhoja puisia leikkuulautoja, joita en ole käyttänyt. Yritin etsiä toukkien lähdettä niistä mutten löytänyt. Myös tätä alemmassa pöytälaatikossa toukkia on muutamia, mutta muualla niitä ei näyttäisi olevan. Jos joku tietää mistä on kyse ja onko mahdollisesta munien syömisestä haittaa niin olisin erittäin kiitollinen vastauksista.

9

10738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sokeritoukkia

"ota löysin rantein, älä jännitä..."
      Eli eihän ne vaarallisia ole melko iljettäviä kylläkin. Meilläkin niitä vilistää, mutta ovat pysyneet ruoista erossa. Varmaan johtuu siitä kun lattialla on riittävästi murusia:)
      Pois niitä ei kyllä saa millään. Tykkäävät asustaa kosteissa ja lämpimissä paikoissa

• Pauliina

Omassa asunnossani kävi juuri myrkyttäjä visiitillä kun jalkalistojen alta kipitteli vyöturkiskuoriaisia. Siitä vain tuli mieleen, että voisi olla jonkin lajin turkiskuoriaisen toukkia sinullakin, kun mainitsit että toukat ovat raidallisia ja ruskeita. Useimmiten tosin taitavat pesiytyä vaatekaappeihin, mutta myös muualle asuntoon. Toki on mahdollista että sinulla on jonkin elintarviketuholaisen toukkia, kun keittiöön pesiytyivät.

Itse löysin oikean ötökkälajin googlettamalla eri hakusanoilla, useilta sivustoilta löytyy kuvien kera tietoa. Eri kaupunkien nettisivuilla kannattaa myös vierailla, esim. Helsingin kaupungin sivuilta löytyy muistaakseni ympäristökeskuksen alta laaja tietopaketti kuvineen.

Toivottavasti sinulla ei kuitenkaan ole turkiskuoriaisia, vaan sokeritoukkia. Ne tosin ovat yleensä hopeanharmaita... Ovat kuitenkin huomattavasti harmittomampia, tosin saattavat antaa viitteitä kosteusvaurioista asunnossa. Turkiskuoriaisista ei pääse eroon kuin myrkyillä ja koko kämpän usein toistuvalla imuroinnilla sekä tekstiilien pesulla, pakastamisella tai saunottamisella.

Toivon tosiaankin, että omani kuolivat myrkytyksellä kämpän siivouksella ja tekstiilien pesulla. Käsittely tosin tullaan toistamaan vielä muutaman viikon kuluttua... Ei ole kovin kiva asua myrkyn keskellä, mutta toisaalta en halua kuoriaisen toukkia vaatteitani syömään...

• aloittaja

Ei kyllä ole harmaita nuo minun toukat. Netissä olevat turkiskuoriaisen toukan kuvat ovat aika tummia, minulla vaaleampia, en tiedä sitten kuinka paljon vaihtelee. Erityisesti näyttivät pitävän pullapensseleistä, viittaisiko se siihen että ovat turkiskuoriaisia? Oli muuten noiden toukkien seassa sellaisia läpinäkyviä ruskearaidallisia kuoriakin, onko turkiskuoriaisella sellaisia? Kuinka nopeasti nuo muuten leviävät? Olen muuttamassa muutenkin kolmen kuukauden päästä joten olisi mukava tietää miten estäisin niiden leviämisen vaatteisiin ym. tekstiileihin vai ehtivätkö ne muutenkaan sinne asti.

• qwerty

Kuvauksen perusteella on vaikea sanoa mistä toukasta on kysymys. Jos toukassa on lisäksi ohutta karvaa, niin todennäköisesti kysymys on jostain vyöihrakuoriaisen, pilkkuturkiskuoriaisen tai vyöturkiskuoriaisen toukista. Toukkien väri vaihtelee niiden syömän ravinnon mukaan, joten niitä voi olla vaaleita tai tummia. Ne ruskearaidalliset kuoret ovat toukkien luomaa nahkaa.
      Jos kyse on näistä mistä luulen niin syövät kaikenlaista eloperästä jätettä mm. kärpäsen raatoja, leivän muruja.

Nou hätä. Puhdista leikkuulautojen alustat leivänmuruista, pese ruokailuvälineet ja tee kaapistoon perusteellinen siivous. Tsekkaa vielä vaatekomero ja ruokakomero. Imuroi toukat ja muutkin roskat pölynimuriin. Imuroinnin jälkeen poista pölypussi ja ruikkaa sinne Raidia ja vie se sitten ulos roska astiaan.

Älä myrkytä ruokailuvälineiden ja aineiden säilytystiloja. Vanhassa talossa et taida päästä kokonaan eroon näistä toukista, sillä aina sillä löytyy niille ravintoa. Säännöllisellä siivoamisella , onnistunet pitämään ne kurissa.

• tonttu

Kuulostaa sokeritoukilta, niistä löytyy myös niitä "kuoria". Niitä voi olla keittiön piiloissa, vessassa sekä vaatekaapeissa. Eivät ole mitenkään vaarallisia mutta kiusallisia toki.... Varsinkin vanhoissa taloissa niitä kuulemma on usein (tiedä miksi?) ja esim listojen alla lymyävät.

• aloittaja

katselin netistä kuvia ja minun löytämäni toukat eivät näytä sokeritoukilta vaan turkiskuoriaisilta. Kumpa olisivatkin sokeritoukkia. Kaapeja en imuroinut kun en löytänyt toukkia muualta kuin noista kahdesta laatikosta, jotka pyyhin. Pyyhin myös muut lähellä olevat kaapit. Joudun säilyttämään pölynimuria vaatehuoneessa, joten senkään takia en uskalla toukkia imuroida etteivät ne vain leviä keittiöstä sinne. Tietäisikö joku kuinka pieniä nuo toukkien munat ovat, ja kuinka herkkiä leviämään, entä kuinka nopeasti kasvavat toukiksi?

• Pauliina
        aloittaja kirjoitti:

katselin netistä kuvia ja minun löytämäni toukat eivät näytä sokeritoukilta vaan turkiskuoriaisilta. Kumpa olisivatkin sokeritoukkia. Kaapeja en imuroinut kun en löytänyt toukkia muualta kuin noista kahdesta laatikosta, jotka pyyhin. Pyyhin myös muut lähellä olevat kaapit. Joudun säilyttämään pölynimuria vaatehuoneessa, joten senkään takia en uskalla toukkia imuroida etteivät ne vain leviä keittiöstä sinne. Tietäisikö joku kuinka pieniä nuo toukkien munat ovat, ja kuinka herkkiä leviämään, entä kuinka nopeasti kasvavat toukiksi?

Niin, kämpässäni kävi jo myrkyttäjä ja raatoja olen siivoillut pois...

Myrkytys ei kuitenkaan tehoa toukkien muniin joita kuoriaiset arvatenkin ovat kylväneet ympäriinsä, vaan toimenpide joudutaan suorittamaan vielä uudelleen. Olenkin jo suorastaan neuroottinen sen suhteen että alkaako vuorostaan nuoria toukkia vilistämään kun vanhemmista toukista ja kuoriaisista pääsi ainakin väliaikaisesti eroon. Olisi siis kiva tietää minkä kokoisia ja näköisiä nuo toukkien munat ovat, jotta en ihan hermojani menetä... Lisäksi olisi tosiaankin kiva tietää että kuinka nopeasti kasvavat.

Koskaan noista ei kuulemma vanhassa talossa kokonaan pääse eroon, ei vaikka koko talo käsiteltäisiin saman aikaan, mutta ainahan sitä voi yrittää vaikuttaa siihen että edes vähenisivät. :)

• bcdr

ce n'est pas sale

• liinu perttula

en tiedä mutta toivon ettei tapahdu mitään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe