Em veneistä tietoa?! kumpi parempi aloittelijalle, mitä asioita hyvä huomioida ostopäätöstä tehtäessä?
Guy 22 / Lohi 25
8
4426
Vastaukset
- Kuuno
Suosittelen kyllä isosiskon eli Lohen ostamista, mikäli rahaa riittää hieman enemmän. Kolme jalkaa tekee ihmeitä sisätiloissa ja myös etenkin kovemman tuulen purjehdusominaisuuksissa. Lohi isompana ja pituuteensa nähden hieman solakampana kulkee aallokossa nätimmin. Sopii kyllä loistavasti aloittelijalle.
Kannattaa varmistaa, että veneessä on vesivessa. Lohen ja Guy:n hintaisessa veneessä kannattaa varusteisiin, purjeisiin ja koneeseen kiinnittää huomiota. Hyväkuntoiset ja uudehkot purjeet, sisäkone ja hyvä/toimiva varustetaso on asioita joista kannattaa maksaa. Yleisesti ottaen Lohet ovat käsittääkseni ja kokemusteni myötä hyvin rakennettuja veneitä, joissa ei paikat hevillä pauku. Tyyppivikoja ei liiemmin ole löytynyt. Varsinaisia merten kaunottariahan nuo eivät ole, mutta soveltuvat tehtäväänsä mallikkaasti ja niitä on vielä tarjollakin edulliseen hintaan. Joissakin yksilöissä olen nähnyt matalamman kölin, mutta suosittelen ehdottomasti vakiokölillä (1,4 m syväys) varustettua venettä, sillä sen verran paljon se vaikuttaa purjehdusominaisuuksiin.
Vedenpäällisestä ulkonäöstään huolimatta Lohi on rungoltaan nykyaikaisempi kuin useimmat muut aikansa tekeleet. Tasoituskilpailuissa veneellä on pärjätty erinomaisesti, jonka myötä LYS-luku on noussut jo esim. Finnflyer 27 kanssa samalle tasolle.- Aloittelija
Asiallisesta kommentista!
- hilo
Tsekkaa mikä vene voitti vuoden 2002 racen!!!
Eli kai ne toimii... ainakin avotuulilla... ko kisa ajettiin spinnulla startista maaliin.- Kuuno
Samaisen kisan ykkönen vuonna 2001, kun kisa oli Tallinnan matalalle saakka reipasta kryssiä ja sen jälkeen strekkiä. Toiset väittää, että Lohi kulkee lähinnä kevyellä tuulella, mutta itse olen kyllä toista mieltä.
- eebee
10148 mpk guy 22 takana.Minä tykään et näin aloittelialle ihan hyvä paatti. Lohi on 3jalkaa pitempi ja myös suhteessa leveämpi ei solakampi kuten joku yritti sanoa. kaikki kulut on myös halvemmat pikku guyssä.Nyt alkaa tuntumaan et tällä pärjää hyvin vaikka onkin aina laiturin pienin vene. helppo hallita yksin. KOneena perämoottori on myös paljon etuja, mm jos hajoaa esim heinäkuussa Tukholman saaristos ostaa uuden tai käytetyn.(halpoja). Sisäkone onkin sitten jo toisen kesän tarinoita. Kiinnitä ostaessa huomiota asioiden toimivuuteen ja mieti etukäteen mitkä varusteet on sinulle tärkeitä.Nähdään.
- Mikä näistä ?
Tässä on jo käyty keskustelua tämän kokoluokan veneistä. Joukkoon löytyy heti lisänä ainakin Helmsman 23. Onko tästä käyttäjien kokemuksia ja vertailua näistä kaikista? Mitkä hyvät ja huonot ominaisuudet näistä löytyvät? Olen kypsytellyt myöskin osaltani venehankintaa, mutta ongelmana vain on se, että mikä vene, millä varusteilla ja mihin hintaan? Kertokaa te jotka tiedätte näistä omien kokemuksienne perusteella.
- ARC
Guy 22:ssa eniten makuupaikkoja. VauhtiONgelmia voi olla luovilla purjehtiessa jos on aallokkoa enemmän. Helmsman 23 on avotuulella hitusen hitaampi kuin Guy jos istumalaatikossa on enempi väkeä, on vähän takapainoinén. Suht hyvä luovimaan. Helmsmaneihin saa Dan-sailsilta Tanskasta edullisesti purjeita. Matilda ja Jasmine 70-luvulta mukaan pienellä lisärahalla, tutkipa vertailun vuoksi
- Adventurer
Sanoisin että jos tässä kokoluokassa haluaa nauttia purjehdusominaisuuksista voin suositella enemmän kuin lämpimästi Scanper 22:sta. Voitti aikanaan muuten Venelehden vertailun jossa mukana mm. Helmsman 23. Aloittelijalle loistava vene jossa löytyy ominaisuuksia vielä toiselle kesällekin. Pesee mennentullen Guy 22:sen purjehdusominaisuuksissa ja nopeudessa, mutta tiloissa Guy on tietty paras. Scanperiinkin mahtuu kuitenkin väljästi yöpymään 3 aikuista ja tarvittaessa 2 lasta keulapiikkiin.Pentteri on tämän kokoluokan helmiä! Niin - ja rungon suunnittelija legendaarinen Peter Norlin, mm Avance, Albin Express...Tässä loistava sivu mistä löytyy paljon tietoa eri purkkareista :http://www.sailguide.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275