Taloyhtiössä peritään vesimaksu asunnon henkilömäärän mukaan. Jos asunto on pitkään tyhjillään, peritäänkö siitä yhtään vesimaksua. Mikä mahtaa olla käytäntö näissä tilanteissa? Löytyykö asiasta määräyksiä?
Vesimaksu
42
18077
Vastaukset
- Napoleon
esittämään tyhjillään ololle luotettavalta vaikuttavan selityksen, niin yhtiön hallitus antaa määrä-ajaksi vesimaksusta vapata.
Ihan viikon parin takia älä mene itseäsi munaamaan. - muitakin vaihtoehtoja..
Jos asunnossa ei asu kukaan eli asukkaat ovat virallisesti muuttaneet pois, niin ei kai vettä kulu eikä vesimaksua tarvitse maksaa. Tosin meidän yhtiön yhtiäjärjestyksessä lukee, että tyhjästä asunnosta velotetaan 1 hengen vesimaksu.
Eli katso yhtiöjärjestyksestä ekakai. - Sami_
Maksu peritään kuten yhtiöjärjestyksessä lukee.
- hsh
yhtiökokouksessa, että väh. 2 kk:n poissaolo oikeuttaa jättämään vesimaksut väliin.
- Sami_
Vastikkeet tulee periä kuten yhtiöjärjestyksessä lukee, ei niitä voida "sopia".
- hsh
Sami_ kirjoitti:
"Vastikkeet tulee periä kuten yhtiöjärjestyksessä lukee, ei niitä voida "sopia"."
Sopiminen tarkoittaa - kuten luulin asiayhteydestä jo ymmärrettävän, mutta selvennettäköön siis - yhtiökokouksen päätöstä. Yhtiöjärjestys ei pukahda asiasta mitään, muutenhan sitä olisi ensin muutettava. Sami_ kirjoitti:
Jos yhtiöjärjestyksessä ei ole mainintaa vesimaksuista, erillistä vesimaksua ei voida periä ilman kaikkien osakkaiden suostumusta.
Vesimaksupykälä voidaan lisätä yhtiöjärjestykseen - olisiko tuo ollut sillä tavanomaisella 2/3 määräenemmistöllä?
- kuluu
Onneksi meillä on jokaisella oma vesimittari ei tarvitse maksaa toisten vesiä.
pari esim. yksi perhe kuluttaa 266l/h/vrk ja toinen 100l/h/vrk. kuutio taisi maksaa vähän alle 3 eetua. - jake
jos asukas on kirjoilla asunnossa vaikkei asu eli ole paikalla niin on velvoitettu maksamaan maksun. aina ei voi välttää maksua vaikkei olisi kirjoillakaan, jos käyttää asuntoa säännöllisesti. katsokaa finlexistä oikeustapauksia, aiheesta löytyy kyllä, kuten arvata saattaa ;-).
jos yhtiöjärjestykseen on tehty muutos, niin sitten toimittava sen mukaan. - pääsuunnittelija(Ria)
Vesimaksu peritään henkilömäärän mukaan. Jos asunnossa ei ole henkilöitä ei vettä kulu eikä vesimaksua veloiteta.
Isännöitsijät eivät tätä aina tiedä johtuen heidän omasta veden käytöstä.- aivan varma
Itse olen pari kuukautta talvessa ulkomailla eli huoneistossa ei ole henkilöä. Siellä käy tosin kukkienkastelija ja päästelee muutenkin vettä, että lattiakaivot eivät kuivu sekä pyyhkäisee märällä rätillä joskus pölyjä. Vesimaksu vai ei??
- määräytyminen...
aivan varma kirjoitti:
Itse olen pari kuukautta talvessa ulkomailla eli huoneistossa ei ole henkilöä. Siellä käy tosin kukkienkastelija ja päästelee muutenkin vettä, että lattiakaivot eivät kuivu sekä pyyhkäisee märällä rätillä joskus pölyjä. Vesimaksu vai ei??
Vesimaksu peritään sen mukaan mitä talonkirja sanoo ja talonkirja voidaan päivittää väestötietojärjestelmän tietojen mukaan.
Eli vesimaksu menee jos olet kirjoilla ko. osoittessa mutta ei mene jos olet kirjoilla esim. ulkomailla. Riidan syynä usein on se, että asukas ei halua esim. puolisoa kirjoille samaan asuntoon jonkun etuisuuden menettämisen takia tai pitkän ulkomaankomennuksen ajaksi kirjat jää Suomeen kun muuten voi pudota Suomen sosiaaliturvan piiristä pois.
Oikeuskäytännön mukaan vesimaksua maksetaan vain siihen taloyhtiöön jossa asuu päätoimisesti, eli kahteen paikkaan ei ole pakko maksaa. Käytännössä sinne missä osoite virallisesti on.
Mitkään naapurien kasaamat "kulunvalvontalistat" eivät vesimaksun perusteena ole. - tahvo
määräytyminen... kirjoitti:
Vesimaksu peritään sen mukaan mitä talonkirja sanoo ja talonkirja voidaan päivittää väestötietojärjestelmän tietojen mukaan.
Eli vesimaksu menee jos olet kirjoilla ko. osoittessa mutta ei mene jos olet kirjoilla esim. ulkomailla. Riidan syynä usein on se, että asukas ei halua esim. puolisoa kirjoille samaan asuntoon jonkun etuisuuden menettämisen takia tai pitkän ulkomaankomennuksen ajaksi kirjat jää Suomeen kun muuten voi pudota Suomen sosiaaliturvan piiristä pois.
Oikeuskäytännön mukaan vesimaksua maksetaan vain siihen taloyhtiöön jossa asuu päätoimisesti, eli kahteen paikkaan ei ole pakko maksaa. Käytännössä sinne missä osoite virallisesti on.
Mitkään naapurien kasaamat "kulunvalvontalistat" eivät vesimaksun perusteena ole.estää tehokkaasti veden tuhlauksen.
Myöskin Juniorin suorittaessa asevelvollisuuttaan on syytä vähentää maksajien lukumäärää.
vanhempi suihkuttelija - vanhempi mittariasentaja
tahvo kirjoitti:
estää tehokkaasti veden tuhlauksen.
Myöskin Juniorin suorittaessa asevelvollisuuttaan on syytä vähentää maksajien lukumäärää.
vanhempi suihkuttelijaMeidän rivariyhtiössä vesimittarien asennuksen jälkeen puolet lapsiperheistä muutti pois ja vedenkulutus tippui kolmanneksella.
- kypsynyt
vanhempi mittariasentaja kirjoitti:
Meidän rivariyhtiössä vesimittarien asennuksen jälkeen puolet lapsiperheistä muutti pois ja vedenkulutus tippui kolmanneksella.
Meidän rivariyhtiössä on kanssa harkittu asuntokohtaisia vesimittareita mutta isännöitsiä sanoo et se maksaisi 20 vuotta maksaa takaisin onko tietoa paljonko noin vesimittareiden asennus maksaisi 13 perheen rivariin ja mistä kannattaisi kysyä tarjouksia pääkaupunki seudulta.
- Ei pysty sanomaan
kypsynyt kirjoitti:
Meidän rivariyhtiössä on kanssa harkittu asuntokohtaisia vesimittareita mutta isännöitsiä sanoo et se maksaisi 20 vuotta maksaa takaisin onko tietoa paljonko noin vesimittareiden asennus maksaisi 13 perheen rivariin ja mistä kannattaisi kysyä tarjouksia pääkaupunki seudulta.
Riippuu, miten yhtiössänne on putkistot vedetty.
Jälkikäteen asennettuna voi tulla hyvinkin kalliiksi, jos/kun putkistoja joudutaan muuttamaan.
Vähänkään vanhemmassa yhtiössä jälkiasennus harvoin on mitenkään perusteltua. Yleensä se tulee järkeväksi toteuttaa vasta sitten kun kiinteistöön tehdään putkiremontti. - JÄLLEEN!
Ei pysty sanomaan kirjoitti:
Riippuu, miten yhtiössänne on putkistot vedetty.
Jälkikäteen asennettuna voi tulla hyvinkin kalliiksi, jos/kun putkistoja joudutaan muuttamaan.
Vähänkään vanhemmassa yhtiössä jälkiasennus harvoin on mitenkään perusteltua. Yleensä se tulee järkeväksi toteuttaa vasta sitten kun kiinteistöön tehdään putkiremontti.Mitä helvettiä sinä näitä 3 vuotta vanhoja keskusteluita kaivat esille ja alat niihin vastailemaan. Ei taida kysyjä olla enää paikalla lukemassa. Eiköhän asia ole jo 3,5 vuoden aikana selvinnyt.
- Just mä nämä löysin!!
JÄLLEEN! kirjoitti:
Mitä helvettiä sinä näitä 3 vuotta vanhoja keskusteluita kaivat esille ja alat niihin vastailemaan. Ei taida kysyjä olla enää paikalla lukemassa. Eiköhän asia ole jo 3,5 vuoden aikana selvinnyt.
Just mäkin vasta tänne törmäsin ja mitä se sun napaa heiluttaa vaikka koka kommentoisi 10 vuotta vanhoja juttuja? MITÄ?????
- dgfdhfghd
Just mä nämä löysin!! kirjoitti:
Just mäkin vasta tänne törmäsin ja mitä se sun napaa heiluttaa vaikka koka kommentoisi 10 vuotta vanhoja juttuja? MITÄ?????
Ja minäkin löysin tästä tarvitsemani tiedon, kun hain vanalla 'vesimaksu'; ei tarvinnut aloittaa omaa ketjua.
- alalla toimiva
Vesimaksun laskuttamisesta on olemassa Kiinteistöliiton linjaus: hlöluvun perusteella laskutettaessa tilapäiset poissaolot eivät vaikuta vaan maksu peritään myös poissaolon ajalta (vaikka asukas oleskelisi esim. osan vuodesta ulkomailla).
- muualla asuva
Osaako joku sanoa, voiko taloyhtiö vaatia maksamaan vesimaksuja kahdelta, koska väittävät, että asunnossa asuu kaksi? Olen kuitenkin itse kirjoilla eri osoitteessa, jonne myös maksan vuokraa ja vesimaksua ja vain silloin tällöin kyläilen poikaystävän asunnossa. Naapurit kuitenkin kyttäävät, kuinka usein autoni on pihassa ja väittävät nyt että asun poikaystäväni osoitteessa. Pystyykö poikaystäväni minun vuokrakuiteilla ja maistraatin ilmoituksella kieltäytymään maksamasta vesimaksua?
- kaiken kokenut
muualla asuva kirjoitti:
Osaako joku sanoa, voiko taloyhtiö vaatia maksamaan vesimaksuja kahdelta, koska väittävät, että asunnossa asuu kaksi? Olen kuitenkin itse kirjoilla eri osoitteessa, jonne myös maksan vuokraa ja vesimaksua ja vain silloin tällöin kyläilen poikaystävän asunnossa. Naapurit kuitenkin kyttäävät, kuinka usein autoni on pihassa ja väittävät nyt että asun poikaystäväni osoitteessa. Pystyykö poikaystäväni minun vuokrakuiteilla ja maistraatin ilmoituksella kieltäytymään maksamasta vesimaksua?
Ei voi vaatia, jos kerran olet kirjoilla muualla . Jos erillistä vesivastiketta peritään, tulee sen perimisperiaate ilmoittaa yhtiöjärjestyksessä. Jos ei ole erillistä vesimittaria, pitää ilmoittaa joku muu luotettava mittaustapa vesimaksun perimiseksi. Joskus vesimaksu määrätään asunnon neliömäärän mukaan. Useimmat yhtiöjärjestykset määräävät kuitenkin, että vesimaksu peritään asukasluvun mukaan. Mutta Suomen lain mukaan asukas ei ole se, joka "oleskelee" asunnossa, vaan se, joka on asunnossa kirjoilla, "oleskeli" siellä sitten tai ei. Kaikki naapureiden kyttäykset yms. eivät päde esim. oikeusistuimissa. Käyhän poikaystäväsi naapureillakin - myös niillä kyttääjillä -varmaan vieraita, he siis "oleskelevat" huoneistossa . Mutta eivät nämä "oleskelijat" taatusti vesimaksua maksa. Vedä tämä esille seuraavan kerran, kun Sinulta vesimaksua vaaditaan.
- hall.jäsen
muualla asuva kirjoitti:
Pienet ovat murheet köyhillä.
- hgtre
hall.jäsen kirjoitti:
Pienet ovat murheet köyhillä.
Vesimaksu maksetaan sen mukaan mitä isännöitsijälle on ilmoitettu asunnossa ihmisiä asuvan. Yleensä maksetaan nuppiluvun mukaan. Maksu perustuu siis ilmoitukseen. Ilmoituksen tekee osakas, jonka kämppä on. Tässä ei ole koskaan ollut mitään epäselvyyttä. Viimeiseisetki epäselvyydet poistuivat EU:n myötä. Tietysti aina jonku kyylä rähinöi, mutta ikävistä asiakkoista pääsee myös eroon. Ilmoitus hallitukselle riittää, että sopimus on irtisanottu. Ei tarvitse paskan jauhantaa kuunnella. Tämä oli siis isännöitsijän näkemys ja se on se viimeinen ja ainut oikea.
- ONNEA!
hgtre kirjoitti:
Vesimaksu maksetaan sen mukaan mitä isännöitsijälle on ilmoitettu asunnossa ihmisiä asuvan. Yleensä maksetaan nuppiluvun mukaan. Maksu perustuu siis ilmoitukseen. Ilmoituksen tekee osakas, jonka kämppä on. Tässä ei ole koskaan ollut mitään epäselvyyttä. Viimeiseisetki epäselvyydet poistuivat EU:n myötä. Tietysti aina jonku kyylä rähinöi, mutta ikävistä asiakkoista pääsee myös eroon. Ilmoitus hallitukselle riittää, että sopimus on irtisanottu. Ei tarvitse paskan jauhantaa kuunnella. Tämä oli siis isännöitsijän näkemys ja se on se viimeinen ja ainut oikea.
Onneksi olkoon teille kaikille. Päätitte alkaa neuvomaan kysymykseen joka on esitetty 3,5 vuotta sitten. Onneksi olkoon!
- aina ajankohtaista
ONNEA! kirjoitti:
Onneksi olkoon teille kaikille. Päätitte alkaa neuvomaan kysymykseen joka on esitetty 3,5 vuotta sitten. Onneksi olkoon!
... että näitä voi muutkin lukea ja saada asiaan näkökulmaa. Kiitos kaikille kommentoijille !
- Ajankohtai
Vuosi 2012 ja sain tästä viesti ketjusta tarvitsemani tiedon eli ajankohtaista aina.
- edunvalvoja.........
Jos mummo on kirjoilla vanhainkodissa ja asunnossa ei asu kukaan, voiko vesimaksun periä yhdeltä hengeltä? Onko vesimittarin laitto yhteen asuntoon mahdollista?
- jjkklliuy
edunvalvoja......... kirjoitti:
Jos mummo on kirjoilla vanhainkodissa ja asunnossa ei asu kukaan, voiko vesimaksun periä yhdeltä hengeltä? Onko vesimittarin laitto yhteen asuntoon mahdollista?
Joissakin yhtiössä peritään aina yhdeltä vesimaksu.
Kallis on kustannus laittaa yhteen huoneistoon vesimittarit olematonta kulutusta varten.
- mitä väliä
Tämä vesimaksu tuntuu olevan monessa yhtiössä hiertävä kivi kengässä.
Naapurit kyttää kuka käy kylässä ja montako asunnossa asuu. Luulisi että maksu menee suoraan talokirjan mukaan, keitä siellä asuu.
Loppujen lopuksi maksu on pieni tulo taloyhtiön budjetissa ja pieni kulu taloudessa, ehkä n. 200 €/henkilö/vuosi.
Jos se olisi tuo summa/kk/hlö, ymmärtäisin halun seurata kuka sitä maksaa ja ketä käy kylässä. - Diuiu
Meidän taloudessa on minä, vaimo ja 2kk lapsi. Maksamme 25€/kk vesimaksua, myös lapsesta. Tekee 75€/kk ja 900€ vuodessa. Kuinka monella omakotitaloasujalla menee tuon verran vesimaksuihin: ei kellään. Onko jotain säädöstä siitä, kuinka vanha lapsi lasketaan laskuihin mukaan. Itse ajattelin niin, että jos hän ei itse osaa käyttää vettä, niin ei tarvisi maksaa?.
- ouegyot93u86319iyhfc
Kyllähän vauvan kylvettämiseen kuluu vettä!
- Milja
ouegyot93u86319iyhfc kirjoitti:
Kyllähän vauvan kylvettämiseen kuluu vettä!
..ja pyykinpesuun sitä vasta kuluukin!
- 33.33
"""Meidän taloudessa on minä, vaimo ja 2kk lapsi. Maksamme 25€/kk vesimaksua, myös lapsesta. Tekee 75€/kk ja 900€ vuodessa. Kuinka monella omakotitaloasujalla menee tuon verran vesimaksuihin: ei kellään. Onko jotain säädöstä siitä, kuinka vanha lapsi lasketaan laskuihin mukaan. Itse ajattelin niin, että jos hän ei itse osaa käyttää vettä, niin ei tarvisi maksaa?."""
Se on ihan siitä kiinni onko lapsi HENKILÖ. (vainajasta ei makseta)- k-knen
"Kuinka monella omakotitaloasujalla menee tuon verran vesimaksuihin: ei kellään. Onko jotain säädöstä siitä, kuinka vanha lapsi lasketaan laskuihin mukaan."
Tuskin monikaan omakotiasuja laskee käyttämänsä veden hintaa. Vesimaksuhan koostuu sekä kylmästä että lämpimästä vedestä. Lämpimän veden kuutiomaksu on moninkertainen kylmän veden hintaan nähden.
Vesimittaritaloissa näkyy kyllä vedenkulutuksessa huima nousu kun vauva tulee taloon.
- ....,,,,
Ei tuo pahalta vaikuta.
Kerrostaloasukkaan vedenkulutus lienee noin kaksisataa litraa/hlö/vrk, josta lämpimän veden osuus n. 50 litraa..
Vettä kuluu kolmelta hengeltä kuukaudessa 18 kuutiota, siitä lämmintä noin 5 kuutiota ja kylmää 13 kuutiota. Seuraavassa laskelma taloyhtiömme hinnoilla, huoneistokohtaisilla mittareilla ja
lämmin vesi omakustannushinnalla 6,10 euroa/kuutio.
Kunnassamme maksaa vesikuutio1,05 euroa/kuutio ja jätevesimaksu on 2,28 euroa/kuutio.
Jos tästä laskeskellaan
Jätevesi 41,04
Kylmä vesi 13,65
Lämmin vesi 30,50
Yhteensä 85,19 - LakiLakiLakiLaki
7. Yhtiöjärjestyksen määräyksen mukaan vesimaksun maksuvelvollisuuden kannalta ei ole merkitystä sillä, missä määrin huoneistossa asuva tosiasiallisesti käyttää vettä. Maksuvelvollisuus on sidottu vain siihen, asutaanko huoneistossa vai ei. Tällainen yhtiöjärjestyksen määräys on tavanomainen ja tarkoitettu turvaamaan osakkeenomistajien yhdenvertaisuutta katettaessa asunto-osakeyhtiölle aiheutuvia menoja. Määräystä ei sinänsä voida pitää kohtuuttomana. Se seikka, että K:n katsotaan yhtiöjärjestyksessä tarkoitetuin tavoin asuneen huoneistossa ja että hän sen vuoksi on velvollinen maksamaan asumiseensa liittyvän vesimaksun, ei mainittu maksuperuste huomioon ottaen myöskään johda tässä tapauksessa kohtuuttomuuteen. Sillä seikalla, että K on maksanut vesimaksuja myös Helsingin huoneistosta, ei tässä arvioinnissa ole merkitystä.
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2004/20040084
Paljon on yhtiön säännöistä kiinni. Varusmiespalvelus saattaa olla syy olla maksamatta vesimaksu.- TÄYSIPÄÄ
PÄÄN TÄYTTÄVÄÄ SANAA KKO! :)
- tarkistakaa yhtiöjärjestyksestä mahdolliset erilliset lausekkeet asian tiimoilta ja ihan tiedoksi kaikille, että
VUONNA 2013 TARVITAAN YHTIÖJÄRJESTYKSEN MUUTTAMISEEN KAIKKIEN OSAKKAIDEN SUOSTUMUS, SIIS KAIKKIEN, ei 2/3 osan tai jms!
Ps. jos yhtiössä ei vielä ole vesimaksua, älkää missään nimessä uskoko ja hyvksykö sitä! Parempi kerätä vaan vastikkeen seassa, kun tulevaa ei tiedä. Jos vaikka lisäännytte muutamalla päällä, muodostatte kommuunin, otatte köyhyysloukkuun pudonneet sukulaiset asumaan tai vain muutatte pois, pidätte ja vuokraatte, jolloin ainakaan lapsiperheet eivät mielellään muuta, jos isot laumat ovat päämaksajia (ei ainakaan houkuttele...).
Monet vanhat pierut asuvat yhtiön isoissa osakkeissa yksistään tai kaksistaan kroisoksina ja haluavat vesimaksun yhtiöön, jolloin eivat joudu neliömääräisen vastikkeen mukana kuittaamaan suhteetonta vesimaksua, kun heidän kulutuskin on vielä todellisuudessa paljon pienempi...so what? Elämä on kovaa me ja naapurimme asumme myös isossa osakkeessa ja lapsia pukkaa, eli life is hard and tomorrow it's much harder, meidän aikana ei yhtiöön tule vesimaksua!!! Säästämme näin itsekkäästi ihan rahaa, kun 5 lastamme (ja lisää tulee toivottavasti ainakin kaksi!) kulutamme vettä ja kroisokset maksavat sitäkin kulutusta neliöperusteisen vastikkeen mukana, vaikka eivat kuluttaisi vettä itse yhtään (varmaan eivät kulutakkaan, kun ovat kuivemman sorttisia...)?
Kroisoksia he ovat, koska ovat oikeasti varakkaita, eivät vain vauraita, kuten me itse... :) - höpöhöpön
TÄYSIPÄÄ kirjoitti:
PÄÄN TÄYTTÄVÄÄ SANAA KKO! :)
- tarkistakaa yhtiöjärjestyksestä mahdolliset erilliset lausekkeet asian tiimoilta ja ihan tiedoksi kaikille, että
VUONNA 2013 TARVITAAN YHTIÖJÄRJESTYKSEN MUUTTAMISEEN KAIKKIEN OSAKKAIDEN SUOSTUMUS, SIIS KAIKKIEN, ei 2/3 osan tai jms!
Ps. jos yhtiössä ei vielä ole vesimaksua, älkää missään nimessä uskoko ja hyvksykö sitä! Parempi kerätä vaan vastikkeen seassa, kun tulevaa ei tiedä. Jos vaikka lisäännytte muutamalla päällä, muodostatte kommuunin, otatte köyhyysloukkuun pudonneet sukulaiset asumaan tai vain muutatte pois, pidätte ja vuokraatte, jolloin ainakaan lapsiperheet eivät mielellään muuta, jos isot laumat ovat päämaksajia (ei ainakaan houkuttele...).
Monet vanhat pierut asuvat yhtiön isoissa osakkeissa yksistään tai kaksistaan kroisoksina ja haluavat vesimaksun yhtiöön, jolloin eivat joudu neliömääräisen vastikkeen mukana kuittaamaan suhteetonta vesimaksua, kun heidän kulutuskin on vielä todellisuudessa paljon pienempi...so what? Elämä on kovaa me ja naapurimme asumme myös isossa osakkeessa ja lapsia pukkaa, eli life is hard and tomorrow it's much harder, meidän aikana ei yhtiöön tule vesimaksua!!! Säästämme näin itsekkäästi ihan rahaa, kun 5 lastamme (ja lisää tulee toivottavasti ainakin kaksi!) kulutamme vettä ja kroisokset maksavat sitäkin kulutusta neliöperusteisen vastikkeen mukana, vaikka eivat kuluttaisi vettä itse yhtään (varmaan eivät kulutakkaan, kun ovat kuivemman sorttisia...)?
Kroisoksia he ovat, koska ovat oikeasti varakkaita, eivät vain vauraita, kuten me itse... :)"VUONNA 2013 TARVITAAN YHTIÖJÄRJESTYKSEN MUUTTAMISEEN KAIKKIEN OSAKKAIDEN SUOSTUMUS, SIIS KAIKKIEN, ei 2/3 osan tai jms!"
Äläpä höpötä. Yhtiöjärjestyksen muutokseen vesimaksun kohdalla riittää määräenemmistöpäätös. - korjaan vielä..
höpöhöpön kirjoitti:
"VUONNA 2013 TARVITAAN YHTIÖJÄRJESTYKSEN MUUTTAMISEEN KAIKKIEN OSAKKAIDEN SUOSTUMUS, SIIS KAIKKIEN, ei 2/3 osan tai jms!"
Äläpä höpötä. Yhtiöjärjestyksen muutokseen vesimaksun kohdalla riittää määräenemmistöpäätös.että yhtiöjärjestyksen muuttamiseen riittää aina määräenemmistöpäätös...eli 2/3
- järkeä?
Mitä järkeä kiinteän vesimaksun on olla esim. 10-15€/kk/henkilö, kun ei se kuitenkaan riitä kattamaan todellista kulutusta. Vesilaitoksen lasku on joka tapauksessa todellisen kulutuksen mukainen ja sitten rahat revitään vastikkeista, kun ei se 10€/kk/henkilö ihan riittänytkään. Onko tässä kyseessä vain "poissa silmistä, poissa mielestä" mentaliteetti, että kun pidetään kiinteä vesimaksu pienenä, niin asukkaille muodostuu illuusio, että vesimaksu on halpa, vaikka todellisen kulutuksen mukainen hinta siitä joka tapauksessa maksetaan, se vain piiloutuu vastikkeeseen.
- Kylmä TAI kuuma?
Yksi mitä en ole kanssa koskaan ymmärtänyt, että joskus päädytään ratkaisuun, että asunnoissa mitataan vain joko kylmän tai lämpimän veden kulutusta ja se jota ei mitata, arvotaan mitatun lukeman perusteella. Eli toista näistä toiset voi silloin lorotella ihan miten huvittaa ja taas menee "yhteiseen piikkiin", kiinteän vesimaksun omaisesti. Eli mitä hyötyä tai järkeä on mitata huoneistokohtaisesti vain joko kylmää tai lämmintä vettä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291721Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne91556Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51280Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61244