Olympuseen tyytyväinen

Jarkka

Olen aloittanut valokuvaus harrastuksen noin 2 1/2v sitten, ensin minulla oli Canon T-90, jonka viime syksynä 1/2v yritämisen jälkeen, sain myytyä pois.
Yhtä aikaa T-90 kanssa oli ensin Canon AV-1, sitten kun halvalla sain ostin EOS 300V rungon ja jotta sain siihen objetiivin, myin AV-1 50mm objetiivin kanssa.
Jälkeenpäin alkoi kaduttamaan AV-1 myyminen, runko joka tuntui niin mukavalta käyttää, ikävoin runkoa niin kovasti että jotakin vastaavaa oli saatava tilalle.
Marras Joulukuun vaihteessa 2005 ostin Olympus OM-10:n
Joulukuun puolessavälissä olimme lomamatkalla Savossa pakkasta -25 astetta pvä:llä pakkasesta huolimatta päätin lähteä kuvaamaan ja otin mukaani sekä OM-10 että EOS 300V.
Otettuani 300V 2 kuvaa alkoi takakannen nestekidenäyttö hiipua ja pattereiden merkki vilkkua vaikka patterit olivat uudet, 5 kuvan jälkeen lakkasi 300V toimimasta,kamera laukkuun ja OM-10 esille.
Olin kuvaillut OM-10 jo pitenpään kuin 300V alkoi sormiani ja varpaitani paleltamaan, OM-10 pelasi kuin enkeli pakkasesta huolimatta, ei mitään merkkiä että kuvaaminen olisi pitänyt lopettaa kameran takia.
Koska haluan kuvata myös pakkasella myin EOS 300V pois ja ostin tilalle OM-1md rungon.
Mielipiteeni on se että se hyvä ja oikea kamera löytyy vain kokeilemalla eikä kyselemälä mikä on paras.
Jos aikoo harrastaa kuvaamista tosissaan on varmaankin syytä ottaa huomioon myös suomen ankara talvi, ihan vain vinkiksi.
Ai niin puhutaan että filmille kuvaaminen on kallista, kuvat 0,09 cent/kpl, kehitys 1,00€ 24 kuvaa 3,16€ tehtynä Kodakin paperille
Digikuvat 20 cent/kpl eli 24 kuvaa 4,80€
Tähän asti olen suosinut vain Canonia nyt rinnalle nousi myös Olympus, ja molemmista merkeistä 70-80 luvun vaihteen rungot.

3

1148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasssse

      Joo ei oo kallista nykyisin filmille kuvaaminenkaan, se on totta.
      Mutta jos digikuva maksaa 0,14(IFIllä), ja epäonnistuneet voit poistaa heti kuvaamisen jälkeen, ja lisäksi voit muokata kuvia haluamallasi tavalla ennen kehitystä, käännyn tuon asian suhteen mieluummin digin puoleen.

      • Kuvannut jo 60-luvulla

        Tässäpä tuli edellisessä viestissä todistettua se, mitä olen aina snonut.

        Digikuvaaminen raunioittaa VALOKUVAAMISEN, kun on niin helppo poistaa. Ei tarvitse koskaan vaivautua opetelemaan rajaamista, valotusta, asettelua, herkkyyttä, syväterävyyttä(aukkoa/aikaa) valkotasapainosta puhumattakaan, kun aina voi heti poistaa epäonnistuneen ja sitten "läsäyttää" uuden.

        Itsellänikin on yksi digikamera (Pentax K20), käytän sitä ns.turistikuviin.
        Sen lisäksi laukustani löytyy väripaperia varten Canon EOS IX7 ja mustavalkoiselle Olympus OM10.

        Olen sitä mieltä, että selluloidifilmin hopeahiukkasten irroitus ja kiinnitys fotonisesti ei ole vielä pitkään aikaan tiensä päässä.

        Linssejä toki kaikkiin pitää olla.


      • Kuvannut jo 70-luvulla
        Kuvannut jo 60-luvulla kirjoitti:

        Tässäpä tuli edellisessä viestissä todistettua se, mitä olen aina snonut.

        Digikuvaaminen raunioittaa VALOKUVAAMISEN, kun on niin helppo poistaa. Ei tarvitse koskaan vaivautua opetelemaan rajaamista, valotusta, asettelua, herkkyyttä, syväterävyyttä(aukkoa/aikaa) valkotasapainosta puhumattakaan, kun aina voi heti poistaa epäonnistuneen ja sitten "läsäyttää" uuden.

        Itsellänikin on yksi digikamera (Pentax K20), käytän sitä ns.turistikuviin.
        Sen lisäksi laukustani löytyy väripaperia varten Canon EOS IX7 ja mustavalkoiselle Olympus OM10.

        Olen sitä mieltä, että selluloidifilmin hopeahiukkasten irroitus ja kiinnitys fotonisesti ei ole vielä pitkään aikaan tiensä päässä.

        Linssejä toki kaikkiin pitää olla.

        Joo, kyllä mullakin on niin, että laukussa on digi- ja filmikamera ja ensisijaisesti käytän filmiä kun haluan harkita kuvakulmia, valoa ym. Näin vain on ja digi on sitten enemmän tai vähemmän spontaaneihin tilanteisiin ja turistikuviin.
        Molemmilla on omat hyvät puolensa ja en ole missään tapauksessa siirtymässä pelkästään digiin.
        Päivastoin, olen juuri hankkinut OM-järjestelmää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe