Olympuseen tyytyväinen

Jarkka

Olen aloittanut valokuvaus harrastuksen noin 2 1/2v sitten, ensin minulla oli Canon T-90, jonka viime syksynä 1/2v yritämisen jälkeen, sain myytyä pois.
Yhtä aikaa T-90 kanssa oli ensin Canon AV-1, sitten kun halvalla sain ostin EOS 300V rungon ja jotta sain siihen objetiivin, myin AV-1 50mm objetiivin kanssa.
Jälkeenpäin alkoi kaduttamaan AV-1 myyminen, runko joka tuntui niin mukavalta käyttää, ikävoin runkoa niin kovasti että jotakin vastaavaa oli saatava tilalle.
Marras Joulukuun vaihteessa 2005 ostin Olympus OM-10:n
Joulukuun puolessavälissä olimme lomamatkalla Savossa pakkasta -25 astetta pvä:llä pakkasesta huolimatta päätin lähteä kuvaamaan ja otin mukaani sekä OM-10 että EOS 300V.
Otettuani 300V 2 kuvaa alkoi takakannen nestekidenäyttö hiipua ja pattereiden merkki vilkkua vaikka patterit olivat uudet, 5 kuvan jälkeen lakkasi 300V toimimasta,kamera laukkuun ja OM-10 esille.
Olin kuvaillut OM-10 jo pitenpään kuin 300V alkoi sormiani ja varpaitani paleltamaan, OM-10 pelasi kuin enkeli pakkasesta huolimatta, ei mitään merkkiä että kuvaaminen olisi pitänyt lopettaa kameran takia.
Koska haluan kuvata myös pakkasella myin EOS 300V pois ja ostin tilalle OM-1md rungon.
Mielipiteeni on se että se hyvä ja oikea kamera löytyy vain kokeilemalla eikä kyselemälä mikä on paras.
Jos aikoo harrastaa kuvaamista tosissaan on varmaankin syytä ottaa huomioon myös suomen ankara talvi, ihan vain vinkiksi.
Ai niin puhutaan että filmille kuvaaminen on kallista, kuvat 0,09 cent/kpl, kehitys 1,00€ 24 kuvaa 3,16€ tehtynä Kodakin paperille
Digikuvat 20 cent/kpl eli 24 kuvaa 4,80€
Tähän asti olen suosinut vain Canonia nyt rinnalle nousi myös Olympus, ja molemmista merkeistä 70-80 luvun vaihteen rungot.

3

1180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasssse

Joo ei oo kallista nykyisin filmille kuvaaminenkaan, se on totta.
      Mutta jos digikuva maksaa 0,14(IFIllä), ja epäonnistuneet voit poistaa heti kuvaamisen jälkeen, ja lisäksi voit muokata kuvia haluamallasi tavalla ennen kehitystä, käännyn tuon asian suhteen mieluummin digin puoleen.

• Kuvannut jo 60-luvulla

Tässäpä tuli edellisessä viestissä todistettua se, mitä olen aina snonut.

Digikuvaaminen raunioittaa VALOKUVAAMISEN, kun on niin helppo poistaa. Ei tarvitse koskaan vaivautua opetelemaan rajaamista, valotusta, asettelua, herkkyyttä, syväterävyyttä(aukkoa/aikaa) valkotasapainosta puhumattakaan, kun aina voi heti poistaa epäonnistuneen ja sitten "läsäyttää" uuden.

Itsellänikin on yksi digikamera (Pentax K20), käytän sitä ns.turistikuviin.
        Sen lisäksi laukustani löytyy väripaperia varten Canon EOS IX7 ja mustavalkoiselle Olympus OM10.

Olen sitä mieltä, että selluloidifilmin hopeahiukkasten irroitus ja kiinnitys fotonisesti ei ole vielä pitkään aikaan tiensä päässä.

Linssejä toki kaikkiin pitää olla.

• Kuvannut jo 70-luvulla
        Kuvannut jo 60-luvulla kirjoitti:

Tässäpä tuli edellisessä viestissä todistettua se, mitä olen aina snonut.

Digikuvaaminen raunioittaa VALOKUVAAMISEN, kun on niin helppo poistaa. Ei tarvitse koskaan vaivautua opetelemaan rajaamista, valotusta, asettelua, herkkyyttä, syväterävyyttä(aukkoa/aikaa) valkotasapainosta puhumattakaan, kun aina voi heti poistaa epäonnistuneen ja sitten "läsäyttää" uuden.

Itsellänikin on yksi digikamera (Pentax K20), käytän sitä ns.turistikuviin.
        Sen lisäksi laukustani löytyy väripaperia varten Canon EOS IX7 ja mustavalkoiselle Olympus OM10.

Olen sitä mieltä, että selluloidifilmin hopeahiukkasten irroitus ja kiinnitys fotonisesti ei ole vielä pitkään aikaan tiensä päässä.

Linssejä toki kaikkiin pitää olla.

Joo, kyllä mullakin on niin, että laukussa on digi- ja filmikamera ja ensisijaisesti käytän filmiä kun haluan harkita kuvakulmia, valoa ym. Näin vain on ja digi on sitten enemmän tai vähemmän spontaaneihin tilanteisiin ja turistikuviin.
        Molemmilla on omat hyvät puolensa ja en ole missään tapauksessa siirtymässä pelkästään digiin.
        Päivastoin, olen juuri hankkinut OM-järjestelmää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      182
      6614
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1824
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1608
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1320
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      48
      1049
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      41
      985
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      952
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      889
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      248
      881
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      839
    Aihe