Moron!
Pieni Gallup siitä millä kansa hiihtää, kun aina on keskustelua siitä mikä on paras suksi. Kai se ns. parhaimman parin löytäminen on se tärkein juttu, mutta kuitenkin. Itsellä Rossignol deltat (luistelu) ollut kuukauden päivät ja tuntuvat erittäin hyviltä. Mutta asiaan...
1. Minkä merkkisillä suksilla hiihdät?
2. Mitä mieltä olet kyseisistä suksista?
3. Mitkä sukset ostaisit seuraavaksi?
Suksi merkki
38
17835
Vastaukset
- jts
fisseri rcs.v.1983 alkaen.!
olen fisserimies..hyvä suksi..mulle..!
ehkä madshus..kokeilu oli positiivinen!! - asd
1. fischeriä löytyy "muutema" kappale tallista
2. kaikki käytössä olevat hyviä joista osa oikeasti tykkejä. osalla on varmasti parempiakin suksia, mutta ei läheskään kaikilla. kyllähän ne sukset toimivat kun keli on kohdillaan, mutta ovat ne "paskojakin" (jonkun muun mielestä suksi olisi vielä hyvä) suoraan sanottuna, jos keli ei ole yhtään sinnepäinkään (testattu). ps. yks pari pertsaa myynnissä (minulle liian löysä).
3. jos ostan niin merkki ei vaihdu, jos vaihdan merkkiä niin en osta. - vituxmän
1.oli "ottaa" Rossignolin Deltat kun ei muista löytyny sopivaa jäykkyyttä.
2. Yks lenkki vasta takana, uutta pakkaslunta mutta luisti uusiksi kapuloiksi yllättävän hyvin, eli tyytyväinen
3. Skitrabit pertsaan, olen kuullut että hinta/laatusuhde ok.. - Jeppe
1. Atomic RS 10 ja Fischer rcs, Atomic minulle jonkin verran parempi.
2. Atomicit saan luistamaan paremmin ja ehkä muutenkin lievästi paremmat hiihtää, hiinä ja hiinä...
3. Olisihan noita esim. molemmista nykyisistä voisi kokeilla ja Rossignol ja Madshus kiinnostavat. Onnistuneesta parista se taitaa olla paljon kiinni.- Neomatrix
Luistelussa Fischer SCS ja RSC, jotkut Peltosen Supratkin on, mutta Fisut pesee ne kyllä ihan 6-0. Pertsassa Fischer SCS.
Hyvin ovat toimineet, joten tuskin tulee vaihdettua.
- Jusu_80
1. Fischer RCR Classic
2. Ihan hyvät, eipä ole oikeastaan muista kokemuksia, ostin ne koska sain mielestäni tosi halvan pakettihinnan: sukset, sauvat (hyvät sellaiset), monot, siteet, hanskat, suksipussi tarranauhoineen, voiteita ja voiteluvälineitä.. jotain 405 €
3. En varmaan ainakaan ostais halvinta mallia. Luistelusukset vois olla kivat, kun harrastan tota rullaluistelua. Hiihdetään nyt kumminkin noi ensin loppuun. Keskitytään yhteen tyyliin kerralla, kun ei noita hiihtokilometreijä nyt ihan mahottomasti kerry muiden harrastusten takia.- jts
sauvoilla vai iha oikeeta rullista?oon iha hurahtanu toho sauvarulliksee..nyt ois tulevana kesänä käyvä läpi useampi sauvamaratooni..oon alkanu jättämää noi rullasukset ainakii "melkein" kokonaa..tilasin tossa k2 nordic 90 luistimet.. periaatteessa korvaa rullasukset kokonaa..on suunniteltu iha hiihtojuttuihi..mustilla pyörillä jossa on riittävä vastus reenit..ja sit on toiset kilpapyörät..jolla sit mennää kisat nii kovaa ku pääsee!!mitäs oot jusu mieltä tosta k2 paketista??senverran tiijen..ett oon jalkaan koittanu..iha mukavat..
- Jusu_80
jts kirjoitti:
sauvoilla vai iha oikeeta rullista?oon iha hurahtanu toho sauvarulliksee..nyt ois tulevana kesänä käyvä läpi useampi sauvamaratooni..oon alkanu jättämää noi rullasukset ainakii "melkein" kokonaa..tilasin tossa k2 nordic 90 luistimet.. periaatteessa korvaa rullasukset kokonaa..on suunniteltu iha hiihtojuttuihi..mustilla pyörillä jossa on riittävä vastus reenit..ja sit on toiset kilpapyörät..jolla sit mennää kisat nii kovaa ku pääsee!!mitäs oot jusu mieltä tosta k2 paketista??senverran tiijen..ett oon jalkaan koittanu..iha mukavat..
Tällä hetkellä minulla on jotkut Citymarketista ostetut Rollerbladet ja käytän sauvoja (en muuten varmaan edes luistelisi). Kävin vähän vakoilemassa tuolta K2 -nettisivuilta, että mikä ihmeen nordic.. Sehän taitaa olla ihan uutuus malli! Olikohan se viime vuonna kun Salomon toi markkinoille eräässä luistin mallissa tuollaiset kumipyörät ja suojatut laakerit (Continentaalit). Olen kuullut, että luistelu on niillä huomattavasti tahmeampaa kuin "tavallisilla" pyörillä ja laakereilla. Pito vesisateella on sitten tietysti parempi ja laakerit ei niin pelästy vettä ja pölyä (huolto vapaampi). Tavallinen laakeri on yllättävän herkkä hiakalle ja vedelle, varsinkin jos on nirsompi kaveri. Luistin itse on varmastikkin tosi hyvä. Itse kallistun enemmän tuonne Radical:n puolelle. Radical 90 on miltei (monossa pienen pieniä eroja) sama luistin eri pyörillä ja laakereilla. Radical 100 eroaa taas 90:stä seuraavasti.. eli muuta eroa ei oikeastaan ole kuin rengas koko on tietysti 100 mm ja sen takia kiskokin on hivenen erilainen. Isompi pyörä vaatii enemmän voimaa, mutta rullaa paremmin sekä tasoittaa alustan epätasaisuudet. Tietyst isommat ovat myös kankeammat, mutta pitkillä matkoilla ketteryydestä ei ole paljon iloa. Eli ero 90 ja 100 välillä on lähinnä makuasia. Älä sitten eksy Helsinki Roller Marathonille ellet ole ihan huvin vuoksi liikkeellä. Se ei ole mikään kisa vaan liikuntatapahtuma, jonka reitti oli viime vuonna hiukan syheröinen ja oli vain 40 km vai oliko sitäkään. Muuten ihan kiva tapahtuma.
- jts
Jusu_80 kirjoitti:
Tällä hetkellä minulla on jotkut Citymarketista ostetut Rollerbladet ja käytän sauvoja (en muuten varmaan edes luistelisi). Kävin vähän vakoilemassa tuolta K2 -nettisivuilta, että mikä ihmeen nordic.. Sehän taitaa olla ihan uutuus malli! Olikohan se viime vuonna kun Salomon toi markkinoille eräässä luistin mallissa tuollaiset kumipyörät ja suojatut laakerit (Continentaalit). Olen kuullut, että luistelu on niillä huomattavasti tahmeampaa kuin "tavallisilla" pyörillä ja laakereilla. Pito vesisateella on sitten tietysti parempi ja laakerit ei niin pelästy vettä ja pölyä (huolto vapaampi). Tavallinen laakeri on yllättävän herkkä hiakalle ja vedelle, varsinkin jos on nirsompi kaveri. Luistin itse on varmastikkin tosi hyvä. Itse kallistun enemmän tuonne Radical:n puolelle. Radical 90 on miltei (monossa pienen pieniä eroja) sama luistin eri pyörillä ja laakereilla. Radical 100 eroaa taas 90:stä seuraavasti.. eli muuta eroa ei oikeastaan ole kuin rengas koko on tietysti 100 mm ja sen takia kiskokin on hivenen erilainen. Isompi pyörä vaatii enemmän voimaa, mutta rullaa paremmin sekä tasoittaa alustan epätasaisuudet. Tietyst isommat ovat myös kankeammat, mutta pitkillä matkoilla ketteryydestä ei ole paljon iloa. Eli ero 90 ja 100 välillä on lähinnä makuasia. Älä sitten eksy Helsinki Roller Marathonille ellet ole ihan huvin vuoksi liikkeellä. Se ei ole mikään kisa vaan liikuntatapahtuma, jonka reitti oli viime vuonna hiukan syheröinen ja oli vain 40 km vai oliko sitäkään. Muuten ihan kiva tapahtuma.
joo se on melkein sama toi nordic..kuin radical..ne kilpapyörat on joko hyper 90 85a..tai sama kuin radical 90:ssä on..muistaakseni 83a..jotain sinnepäin..joo toi hesan rolleri on varmaan semmone "leikkimielinen" tapahtuma..mut onhan niitä muita..jossa pääsee menemään täysillä..rullasuksikisoista on aikamoinen kokemus..mut se ei oikee enää kiinnosta..tossa sauvarullisluistelussa on "jotain kiehtovaa"..en oikee osaa sanoa mikä siinä viehättää..tossako katteli noita viiskymppisten ja viisvitosten loppuaikoja edelliseltä kesältä..en kauheesti varmaan häviäis..tiije häntä..koha ton saa sillee "ytimee" saattaa ruveta kulkemaa oikee kunnolla..se kyllä ois päämääränä..tekniikan kanssa oli vielä viimekesänä pientä ongelmaa..mut se varmaa korjaantuu tänä kesänä..tasatyönnöstä kyllä ei ole kiinni..se riittää meikäläise 63 kilon kyyvittämiseksi oikee hyvin..tuolla keskieuroopassahan ois hienoja kisoja..varsinkii italiassa..mu ei tänä kesänä oo aikaa sinne lähteä..jos tulevaisuuvessa..aika näyttää mite tässä elämä vie!!
- Jusu_80
jts kirjoitti:
joo se on melkein sama toi nordic..kuin radical..ne kilpapyörat on joko hyper 90 85a..tai sama kuin radical 90:ssä on..muistaakseni 83a..jotain sinnepäin..joo toi hesan rolleri on varmaan semmone "leikkimielinen" tapahtuma..mut onhan niitä muita..jossa pääsee menemään täysillä..rullasuksikisoista on aikamoinen kokemus..mut se ei oikee enää kiinnosta..tossa sauvarullisluistelussa on "jotain kiehtovaa"..en oikee osaa sanoa mikä siinä viehättää..tossako katteli noita viiskymppisten ja viisvitosten loppuaikoja edelliseltä kesältä..en kauheesti varmaan häviäis..tiije häntä..koha ton saa sillee "ytimee" saattaa ruveta kulkemaa oikee kunnolla..se kyllä ois päämääränä..tekniikan kanssa oli vielä viimekesänä pientä ongelmaa..mut se varmaa korjaantuu tänä kesänä..tasatyönnöstä kyllä ei ole kiinni..se riittää meikäläise 63 kilon kyyvittämiseksi oikee hyvin..tuolla keskieuroopassahan ois hienoja kisoja..varsinkii italiassa..mu ei tänä kesänä oo aikaa sinne lähteä..jos tulevaisuuvessa..aika näyttää mite tässä elämä vie!!
Luisteleekohan ne siellä sauvojen kanssa ollenkaan..
Sauvoista just olen sen takia kovasti tykännyt, kun niillä saa tasattua vauhtia ylämäkiin (siis pääsee kovempaa ylämäessä).. Ilmeisesti sauvoista ei ole kuitenkaan suurtakaan etua (kuulemma)loppuajassa. No omalla kohdalla en kyllä allekirjoita tuota.
Olen tätä samaa hiukan valitellut aikaisemminkin, että kun ei ole aikaa kaikkiin harrastuksiin. Täytyy se yksi rullaluistelu pläjäys suorittaa kesällä. Itse ajattelin tuota Hämeenlinnan Ultramaratoonia (~80km), kun ei ole hirveän kaukanakaan. 40 km on mielestäni ehkä vähän liian lyhyt matka kilpailuksi, mutta harjoituslenkiksi erinomainen. - jts
Jusu_80 kirjoitti:
Luisteleekohan ne siellä sauvojen kanssa ollenkaan..
Sauvoista just olen sen takia kovasti tykännyt, kun niillä saa tasattua vauhtia ylämäkiin (siis pääsee kovempaa ylämäessä).. Ilmeisesti sauvoista ei ole kuitenkaan suurtakaan etua (kuulemma)loppuajassa. No omalla kohdalla en kyllä allekirjoita tuota.
Olen tätä samaa hiukan valitellut aikaisemminkin, että kun ei ole aikaa kaikkiin harrastuksiin. Täytyy se yksi rullaluistelu pläjäys suorittaa kesällä. Itse ajattelin tuota Hämeenlinnan Ultramaratoonia (~80km), kun ei ole hirveän kaukanakaan. 40 km on mielestäni ehkä vähän liian lyhyt matka kilpailuksi, mutta harjoituslenkiksi erinomainen.kyllä maailmalla on vaikka mitä..budjetti loppuu jos kaikkii haluais..kyllä sauvoista on hyötyä..se on aivan varma..mut sit jos mennää oikee hedricin systeemiin..sit ei sauvoilla tee mitään..ei kerkee..ja on vaa tiellä..toi hl ois varmaa iha hyvä juttu..onko sulla kokemusta tai tietoo siitä?sarjat ym..millos se muute on??eikös tampereella oo joku pläjäys?ja kuopiossa..siel saattas olla nousuja enemmän..josta tykkään..
- hiihtomies 40
jts kirjoitti:
Tervehdys!!!
Itse saisin n.200equlla samanlaiset luistimet. Nyt vaan mietityttää onko luistimet kovin raskaat luistella. (voiko verrata perinteisensukseen)?
Olen myös saanut sellasta informaatiota että niillä on vaikeeta mennä ilman sauvoja??? Jalkojeni takia olis hyvä aada tietoa näistä luistimista.
PS. Finlandian jälkeen en ole päässyt hiihtämään kuin 20km selän takia ja Pogosta painaa jo päälle. - jts
hiihtomies 40 kirjoitti:
Tervehdys!!!
Itse saisin n.200equlla samanlaiset luistimet. Nyt vaan mietityttää onko luistimet kovin raskaat luistella. (voiko verrata perinteisensukseen)?
Olen myös saanut sellasta informaatiota että niillä on vaikeeta mennä ilman sauvoja??? Jalkojeni takia olis hyvä aada tietoa näistä luistimista.
PS. Finlandian jälkeen en ole päässyt hiihtämään kuin 20km selän takia ja Pogosta painaa jo päälle.kyllä ne on iha sauvaluisteluu tarkotettu..otin vähä selvää..ett ilman sauvoja saattaa mielekkyys hävitä..mut tee samalla tavalla kun minä tässä aattelin tehdä..toiset pyörät..on reenipyörät ja nopeat..jolla voi sitt mennä vaikka ilman sauvoja..pyöräsatsi on n.alle 100e..laakereineen..
- Jusu_80
hiihtomies 40 kirjoitti:
Tervehdys!!!
PS. Finlandian jälkeen en ole päässyt hiihtämään kuin 20km selän takia ja Pogosta painaa jo päälle.että olen kuullut kumipyörien ja "vesi" suojattujen laakereiden olevan aika raskaat luistella (Salomon), jos siis varsinkin vaan luistelet. Lisäksi epäilen, että kumipyörä kuluu aika nopeasti. Noissa pyörissä ja laakereissa on kylläkin myös hyviä puolia. Itse luistin on varmasti tosi hyvä, jos vain sopii sinulle (eikä hintakaan ole paha). Luistimiin saa hankittua vaihtopyörät ja laakerit, mitkä ovat ihan "normaalit". Minusta meillä on hassu tilanne kun, hyvät pyörät ja laakerit maksaa 40-60 % (ehkä jopa 70 %) uusien luistinten hinnoista..
Minä en ole hiihtänyt metriäkään. Eilen meinasin lähteä, mutta ajattelin olenpa tämän illan ihan perheen kanssa. Ilalla sitten huomasin olevani toimettomana kotona. Vaimo lähti tytön kanssa anopin luokse ja poika nukkui..
- Luistelussa Fischer SCS
1.Luistelussa Fischer SCS Scating Plus
2.Tosihyvät
3.Samat uudelleen jos rikki - cedrik
1. Minkä merkkisillä suksilla hiihdät? Atomic RS10-2003. Peltonen Supra -2001.
Atomicit ostin alunperin kakkossuksiksi, ainoa moitteen aihe on epävakaa käytös huonolla alustalla. Jäisellä ladulla lähes käyttökelvottomat. Nousivat ykkössuksiksi jostain syystä..
Peltoset muuten ihan mainiot, mutta kärki on liian painava. Liekö side asennettu liian taakse? Nämä sukset luistavat kelillä kuin kelillä ja ovat todella vakaat, kulkevat kuin kiskoilla.
Muita merkkejä minulla on ollut Rossignol ja Madshus, joten seuraavaksi kokeilen ehkä Ficheriä. - Janne
1. Mulla on pertsaan Peltosen Infroja, harvoin on kukaan alamäessä ohi mennyt, ylämäessä kyllä tosi moni. Nyt mulla on kokeilussa Atomicin 11:set molempiin tyyleihin ja sitten vanhastaan luisteluun Peltosen Suprat.
2. Infroista tykänny paljon, Suprista en kovin paljon, mutta paremmistakaan en tiedä. Atomiceistä ei vielä riittävän monta sataa kokeilukilometriä, jotta voisin kommentoida..
3. Luisteluun varmaan kilpuri-Fisukat, mutta mieluummin vaihtaisin miehen moottorin suksien päälle, on nimittäin sen verran paaaska...:))
terv. Janne - 70-luvulta
ja niillä on todella hyvä luistella, ja hiihellä perinteistäkin... vaikka yhtäaikaa.
- pahemmin,
hiihtelijä. kirjoitti:
enää ihmispoloista lyödä??? Lampiset, voi ei!
- Armas Mussukka
pahemmin, kirjoitti:
enää ihmispoloista lyödä??? Lampiset, voi ei!
Onko jollain vielä legendaariset Lampisen Limalaudat, joiksi noita suksia muistaakseni kutsuttiin ?
- hiihtelijä.
Armas Mussukka kirjoitti:
Onko jollain vielä legendaariset Lampisen Limalaudat, joiksi noita suksia muistaakseni kutsuttiin ?
se oli vitsii ,~)
- kj60
Luistelusuksina Atomicit ja perinteisessä Karhut.
Tarkempia malleja en tiedä. Olen tällainen 200-300 km talvessa hiihtävä "tavis" enkä ole perehtynyt suksimerkkien saloihin. Nämä ovat 2-3 vuotta vanhat ja ihan OK, varmaan parempia (ja kalliimpia) löytyisi. Seuraavat sukset voivat olla mitä merkkiä tahansa. - Jaakkima Suksija
1. Fischer RCS
2. Tosi hyvät
3. Fischer RCS:t - ski-oo
1. Luisteluun on peltosen keltaiset Supra-Cosmicit lumikelille (vm. noin 2003) ja vesikelille Suprat. Hiihtosuunnistuksesa käytän yleensä vanhoja Fischerin RCS tai RSC mikä se kilpuri nyt olikaan. Pertsaan on Peltonen Infra ja Zenith (sinipunaista vuosimallia)
2. Helppohiihtoisia ovat varsinkin pertsan sukset. Sukset ovat ns. tallien testipareja. Olen testaillut Cosmicien luistoa maakuntaviestissä ja suksella en häviä vaan mies ei ole riittävän nopea. Jäykkyyksiä on löytynyt Peltosista hyvin.
3. Seuraavaksi ostaisin hiihtosuunistukseen ehkä Fisherit, koska nykypeltoset ei taida kestää enää metsässä. Jos hyvät testipari-Peltoset löytyy niin pururadalle vois ostaa lumikelin Suprat. - LAMPOne
parhaat ovat kyl
- Hyvät ainakin
1 karhu http://www.karhuskiing.com/?page=Product&ca=skiis&cCat=7&shp=11
Monot http://www.karhuskiing.com/?page=Product&ca=footwear&cCat=25&shp=65
Ja kyllä kelpaa hiihdellä.
- Hiki Pinko
Atomic, Karhu, Salomon ja Peltonen. Atomic ja Karhu vapaalle, Salomon ja Peltonen perinteiselle.
Ihan mukavia kaikki. Atomic ja Karhu kisatason/aktiiviharrastajatason suksia, Salomon taitaa olla valmistajan malliston halvin. Karhut menivät tosin molemmat poikki, mutta korjasin ja toimivat edelleen pehmeällä alustalla. Peltosen Acadiat on juuri ostettu alennusmyynnistä, joten niistä ei vielä kokemusta.
Luisteluun Rossignolin Xium:it varmaankin. Nykyiset Atomicit RS11 on hyvät kovalla alustalla, Ficherin RCS ei tehnyt vaikutusta muutamalla testihiihdolla. Perinteiseen hiihtotapaan hommaisin teräskanteilla varustetut tunturihiihtosukset (Åsnesit tai Madhusit luultavasti, ehkä Fischerikin vois kelvata). Karhuja en taitais kyllä uskaltaa ostaa uudelleen. - Fischer,
perinteisen sukset Rossingnol (olisin ostanut Fischerit, mutta ei löytynyt siihen kiireeseen)
Fischerin lisäksi suosikkini on Matshus. - Valtteri
1. Perinteisen suksi on näille lumille hankittu Fischer RCS Wet. Vanhemmat ovat Peltonen Quatro. Vapaan sukset Fischer SCS.
2. Fischerit ja myös Peltoset ovat liukkaat ja hyvät sukset. Finlandian sijoitus parani. Yksi syy oli ehkä uudet sukset.
3. Jos tulee hankittua vielä muita suksia, niin Ski Trab - sporty90
Joo fischerillä hiihän. Hyvät on ja kyllä luistaa paremmi ku esim. atomic.
Ja kyllä jatkossaki ostasin samat sukset - suksittelija
Pertsaan on:
-Madshus World Race Classic. Ei oo täysverinen kilpuri mutta on kyllä pirun hyvä.
-Atomic RC11. Vajaa talvi takana. Ainaki joillaki keleillä tosi hyvä. Ei viä niin paljo kokemusta että vois kauheesti kehua tai tuomita.
Luisteluun on:
-Fischer SCS Skatecut. Enpä voi moittia.
-Peltonen Quatro. Ostettu kivikkosuksiksi kevään ja syksyn lumettomille keleille, ilman huippuasiantuntijan apua. Kaikesta huolimatta neki on alkanu tuntua joillaki keleillä tosi hyviltä.
SkiTrapit on alkanu kiinnostaa ja Fischeriä ei oo ollu koskaa pertsasuksena, että kyllä seki...Madshus on kyllä varma valinta jos pitää varmasti löytää hyvä. Nämä on vain mun mielipiteitä, joku muu on varmaan eri mieltä ja ihan yhtä oikes ku minäki... - Hitura
on Rossingnolit.
En oikein osaa sanoa. Olen kyllä tykännyt niillä hiihdellä ja hyvin on luistaneet, mutta mukava olis kokeilla muitakin merkkejä.
Ehkä Fisherit tai Atomicit. - lapiserjyrää
mun äidillä on vanhat kunnon lampiset niis on rotanloukku siteet ja sit se omistaa semmoset vanhat nahka monot:D voi mun äiti parkaa=)
- tosimies32
mehtäsuxet ne olla pitää! Tosimiehet ei laduilla hiihtele, vaan painaa umpihangessa rinkka selässä!!
- einari pitopohja
fischer, fischer ja fischer
- -
Fischer, Peltonen, Karhu, Atomic ja Salomon.
Kannattaa kokeilla myös vanhoja merkkejä ja malleja. Esim. 80-luvun Järviset sopivat varsin hyvin perinteiseen hiihtoon vielä nykyäänkin, jos ei puhuta ihan kilpahiihdosta. - tepela
Fischer reikäpäät, ei niitä suotta hehkuteta. Voisin ehkä kokeilla X-iumeja, jos testiparin löytäis jostain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219