ledivilkut + vastukset

mitä laitetaan?

elikkä, pistin tossa eteen ledivilkut (2w)
ja ennen oli hehkulankapolttimot (23W).
no nyt oma rele ei tietysti toimi kun lukemat muuttu.
ja nyt ois tarkoitus pistää irtovastukset väliin,mut mikä ois nyt oikea vastus koko mikä toimisi, kun ei saatu kaverin kanssa pähkäiltyä. yhdet valmiit vastukset ostin,jotka oli tarkoitettu ledivilkulle (27ohmi) näytti vastusta, mutta ei ruvennu niillä toimimaan. jossain myytiin taas jotain tehovastuksia jossa mainittiin wattimäärä?? pitäiskö se vastuksen wattimäärä saada sinne lähemmäs 20w vai mikä tässä hommassa on jujuna???

14

16612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkäri

      Rele on kaiketi ns. bimetallirele. Ts. releen kieli lämpenee läpi kulkevan virran vaikutuksesta ja taipuu, jolloin virta katkeaa. No, kieli jäähtyy ja palaa takaisin, virta kulkee ja kieli taipuu...ja kas, lamppu vilkutta murheellisesti. Hieno keksintö - eikös?

      Sähkötekniikan mukaan, jos lamppusi ovat 23W, releen läpi menee n. 2A virtaa. Ledit loistavat kunolla n. 20mA virralla. Joten releen kieli ei sitten taivu!
      Nuo 27 ohm vastukset ovat näköjään tarkoitettu sarjaan ledin kanssa, jotta virta saadaan rajoitettua rittävän alas, ettei led tuhoudu.
      No, vaihdapas rele sellaiseksi, joka on tarkoitettu led-lampuille. Siis elektroninen vilkkurele.

      Voit myös asentaa piiriin rinnakkaisvastuksen, jolla virta saadaan kasvamaan tuohon n 2A:iin, jotta rele toimisi. Mutta tämähän on sitten ihan viritys...URIn kaavan eli Ohmin lain mukaan 12V jännitteellä 2A virta saadaan aikaan n. 6 ohmin vastuksella. Huomio myös vastuksen tehonkesto.

      En ota mitään taludellista, teknistä, poliittista tai muutakaan vastuuta näiden neuvojen noudattamisesta ta niiden noudattamatta jättämisestä koituvien aineellisten tai henkisten vauroiden aiheutumiseen.

      "Vaan hullu pitää kaikiesta mikä pörisee!"

      • firman

        mukaan sopiva vastus on 6.8...8.2 ohmin tehovastus joka tulee siis rinnan ledpolttimon kanssa.


    • Depiressio

      Mikset hommaa ledeille tarkoitettua relettä?

      • vastukset...

        relettä en viitsi vaihtaa,koska joutuisin pätkimään alkuperäiset johtosarjat...
        nyt kävin ostamassa elektroniikka liikkeestä 6.8 ohm 25w tehovastukset vilkkujenväliin ja johan rupes toimimaan.

        eli semmosia vaan laittamaan jos ledivilkkuja aikoo.


      • kannattaa vitun nunnat
        vastukset... kirjoitti:

        relettä en viitsi vaihtaa,koska joutuisin pätkimään alkuperäiset johtosarjat...
        nyt kävin ostamassa elektroniikka liikkeestä 6.8 ohm 25w tehovastukset vilkkujenväliin ja johan rupes toimimaan.

        eli semmosia vaan laittamaan jos ledivilkkuja aikoo.

        perehtyä tohon sähköhommaan. Se on nimitäin arkaa aluetta eli on parempi että muistaa noi perus säännöt. Ohmi kertaa käämi on yhtä kuin pimeenä koko lääni. Muistitko katsoa myös sen mikä on vastusten maksimi tehon kesto, max lämpötila, ympäristön max lämpö, siihen vastuskeen nojaavan materiaalin max lämpö, entä lämmön johto/hajauttaminen pois vastuksesta? Jos vilkkurele jää ON tilaan jumiin, sen vastuksen läpi kulkee normaali tilanteeseen nähden tuplavirta. Pidä sitä mörökölliä kädessäsi... eheh.


      • vielä kaikki
        kannattaa vitun nunnat kirjoitti:

        perehtyä tohon sähköhommaan. Se on nimitäin arkaa aluetta eli on parempi että muistaa noi perus säännöt. Ohmi kertaa käämi on yhtä kuin pimeenä koko lääni. Muistitko katsoa myös sen mikä on vastusten maksimi tehon kesto, max lämpötila, ympäristön max lämpö, siihen vastuskeen nojaavan materiaalin max lämpö, entä lämmön johto/hajauttaminen pois vastuksesta? Jos vilkkurele jää ON tilaan jumiin, sen vastuksen läpi kulkee normaali tilanteeseen nähden tuplavirta. Pidä sitä mörökölliä kädessäsi... eheh.

        Mihin jäi ilmanpaine, suhteellinen ilmankosteus, korkeus merenpinnasta, sekä moni muu tekijä...


      • ledivilkuttaja
        vastukset... kirjoitti:

        relettä en viitsi vaihtaa,koska joutuisin pätkimään alkuperäiset johtosarjat...
        nyt kävin ostamassa elektroniikka liikkeestä 6.8 ohm 25w tehovastukset vilkkujenväliin ja johan rupes toimimaan.

        eli semmosia vaan laittamaan jos ledivilkkuja aikoo.

        Suosittelen vielä tehovastuksen tehonkestoksi
        luokkaa 50W. 25W voi pitkäaikasesti
        käytettynä lämmetä liikaa ja hajota.


      • sini pirjo golanin leski
        vielä kaikki kirjoitti:

        Mihin jäi ilmanpaine, suhteellinen ilmankosteus, korkeus merenpinnasta, sekä moni muu tekijä...

        mulla tekee aika ihmeellisesti ledivilkut(ostin tälläset:http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0118206169C/0-4-295-692-190/Knipperlichtset-Finger-2-Leds-Carbon.html) ne vilkkuu liian lujaa(ihan normaalia ledi vilkuilla) mutta mun vilkkuu ko hätä vilkut eli aina vilkkuu kaikki.en ihan ymmärrä kaikki johdotukset tarkistettu ei ota mistään ylim.maata tai oikkaria.muuten oon ihan hyvä näissä sähköhommissa mutta tää on jo ylitsepääsemätöntä :D


      • jahu
        kannattaa vitun nunnat kirjoitti:

        perehtyä tohon sähköhommaan. Se on nimitäin arkaa aluetta eli on parempi että muistaa noi perus säännöt. Ohmi kertaa käämi on yhtä kuin pimeenä koko lääni. Muistitko katsoa myös sen mikä on vastusten maksimi tehon kesto, max lämpötila, ympäristön max lämpö, siihen vastuskeen nojaavan materiaalin max lämpö, entä lämmön johto/hajauttaminen pois vastuksesta? Jos vilkkurele jää ON tilaan jumiin, sen vastuksen läpi kulkee normaali tilanteeseen nähden tuplavirta. Pidä sitä mörökölliä kädessäsi... eheh.

        insinöörit on kaikki aina pilannu et o hiljaa


    • Jonne korvessa

      Onko kellään mitään haju siitä miten ledi vilkut saa vilkkuumaan normaalisti. Itselläni ne vilkkuu kuin hätä vilkut eli kaikki vilkkuu yhtäaikaa. Aattaekee, sano savolainen!!!

    • Kellermann

      Niihin pitäisi laittaa etuvastukset, mutta mielestäni siinä ei ole mitään järkeä lämmittää vastuksia lamppujen sijasta.

      Omaan pyörään kokeilin kolmea erilaista relettä. Esim. elektroninen Motonetin rele ei toiminut. Ainoa minkä sain toimimaan, oli Kellermannin vilkkurele. Maksaa Stormilla suolaiset 30 euroa...

    • JumalWelhoo

      huuto.netistä tilasin koko sarjan ja huolet hävis. Oli halpaa ku saippua 20€ posteinee 4kpl vilkkuja ja rele :D kannata mennä ees mihinkää motonettii pälyilee tommosia ku ostaa suoraa vaa äijältä joka tietää. Purkaa ilmeisesti susukeja ja helvetin halpaa osaa niihinki tarjolla.

    • Anonyymi

      Voit hankia sellaiset ledit jotka palavt ainavilkkuen tai ledeille voit tehdä kytkennänjoka saane bilkkumaan.

      Yksi mahdollisuus on laitta niin monta lediä rinnakkain että vastaa noin sitä vanhan polttimen ottotehoa . Jolloin virat kasvaa vaadituksi .

      Elikkä noin ,, 5 kpl

      Jos laitaa sen lisäkuorma vastu ksen ei välttämättä ole 6 ohmia voi toim i a suuremmalakin vastuksella mutta sehän on aivan helppoa kokeilla mikä vastaus riittää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe