"Nälkiintyminen"

ja lihavuus

Olen ina ollut hoikka, 165 cm ja paino täysi-ikäisestä vuoteen 28 tasaisesti noin 52 kg. Sitten elämä koetteli ja paino putosi 48. Työkaverit sitten lihottelivat aamiaisleipien kera vuoden verran, että rupesi taas elämä ja ruoka maistumaan. Siitä se sitten onkin noussut tasaisesti 75:een ja pudotus muutamaa kiloa mukaan lukematta on kiven takana. Elämä ja ruokailu normaalia, ei himoa makeaan, ylisyömiseen tmv.

Mitäs jos tuolloinen alipainoon putoaminen onkin vaikuttanut kehooni niin, että se sitkeästi pitää vararavinnosta kiinni, kun pudotus ei tahdo onnistua?

7

1247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Komea Mies

Minulla pääsi auton bensatankkiin tiivistymään vettä pakkasella, kun oli tankki melkein tyhjillään. Mitäs jos tuo on vaikuttanut autoni moottoriin niin, että se käy nykyän bensan sijasta vedellä?

Ehkäpä ei.

Elimistö tarvitsee energiaa toimintaansa. Jos se ei saa sitä riittävästi ruuasta, se ottaa sitä kehon sisäisistä energiavarannoista. Tuloksena on laihtuminen. Jokainen laihtuu, jos syö vähemmän kui kuluttaa. Jotta laihtumisen yhteydessä ei tapahtuisi lihaskatoa, kannattaa pitää huoli siitä, että saa ruuasta tarpeeksi proteiinia.

• nälkiintyminen ja lihavuus

nyt mennään pikkasen tuon minun kehoajatteluni vierestä, mutta luuletkos että proteiinijauheella minun moottorini käynnistyisi?
        Vai onko ne tarkoitettu vain juuri täydentämään mahdollista proteiinivajetta eikä niinkään vauhdittamaan laihtumista? Tiedän että urheilijat niitä käyttävät ja osin niitä mainostetaan myös laihdutukseen, mutten ole aiemmin vakavissani ajatellut.

• Komea Mies
        nälkiintyminen ja lihavuus kirjoitti:

nyt mennään pikkasen tuon minun kehoajatteluni vierestä, mutta luuletkos että proteiinijauheella minun moottorini käynnistyisi?
        Vai onko ne tarkoitettu vain juuri täydentämään mahdollista proteiinivajetta eikä niinkään vauhdittamaan laihtumista? Tiedän että urheilijat niitä käyttävät ja osin niitä mainostetaan myös laihdutukseen, mutten ole aiemmin vakavissani ajatellut.

Lähtisin pikemmin siitä, että laitat sen perusruokavaliosi ensin kuntoon. Hyviä ja vähärasvaisia proteiinilähteitä ovat esimerkiksi raejuusto, maitorahka, keittokinkkuleikkeleet ja tonnikalahiutaleet (vedessä).

On huono idea korjata valmiiksi vinksallaan olevia ruokailutapoja lisäravinteilla. Jos treenaat kovaa - siis oikeasti kovaa, ei mitään sauvakävelyä - voi kuitenkin palautusjuomien käyttö olla perusteltua, ellet pääse heti syömään treenin jälkeen.

Proteiini ei itsessään edistä laihtumista tai polta rasvaa. Mitä se tekee on, että sen runsas nauttiminen ehkäisee lihaskatoa laihtumisen aikana. Lisäksi proteiinipitoinen ruoka on täyttävää ja pitää nälän poissa niin, ettei tarvitse syödä kovin paljon.

• sssss

Kauanko olet laihduttanut, entä millaisella ruokavaliolla?

Lähes kaikilla ihmisillä jossain laihdutuksen vaiheessa kroppa menee säästöliekille, jos syö liian vähän.

Kokeileppa syödä jonain päivinä enemmän ja jonain vähemmän (kuitenkin vähemmän kuin perusenergian kulutuksesi on), näin vältyt säästöliekille menon.

Esim.

ma.1800 kcal
      ti.1000 kcal
      ke.1600 kcal
      to.1500 kcal
      pe.1000 kcal
      la.1800 kcal
      su.800 kcal

Vaikka kroppa menee säästöliekille, se ei tarkoita, että paino lopullisesti jää jumittamaan, vaan joskus kropan on annettava periksi ja rupeaa taas laihtumaan, mutta ikävintä joistain on se, että säästöliekki voi kestää useamman viikon tai jopa kuukausiakin.

Muista välttää kovia rasvoja, sokeria ja suolaa.

Syö muutakin kuin pelkkiä vihanneksia, tarkista, että saat tarpeeksi proteiinia/vitamiineja sekä kuituja jotta vatta toimii paremmin.

Tuossa voi olla ideaa. Pari kuukautta on ruokavaliota ja listättyä liikuntaa takanapäin. Tavallaan noudatankin jotain tuon tyyppistä, avomiehenii on reissussa pari päivää viikosta ja silloin paremmin laihdutan, muina päivinä pitää tehdä "oikeata ruokaa", joskin sitäkin syön nykyään puolet entisestä. Täytyypä tuumailla.

• SYÖMINEN ON?

En ole ennen kuullutkaan, että työkaverit pystyvät lihottamaan jonkun. Tunkivatko eväsleipiä väkisin suuhusi vai ihan itsekö niitä sinne laitoit?

Eikö olisi ihan ensiksi parasta hyväksyä se, että ei sinua tai minua kukaan väkisin syötä (ellei ole nenä-mahaletkua ja sitä sinulla tuskin oli). Yhtä lailla kuin terveellinen ruokavalio auttaa painon pudottamisessa, myös sen asian tunnistaminen, että on itse vastuussa syömisitään.

Missään nimessä en työkavereitani syyttänyt lihomisestani, tulen olemaan ikuisesti kiitollinen heille heidän huolenpidostaan! Ne leivät olivat enemmänkin symbolisia - aitoa välittämistä - vaikka varmasti auttoivat myös kateissa olleen ruokahalun heräämiseen. Ja niiden tarjoilu loppui ennen kuin ehdin ylipainoon asti :)

Tarinani kautta pyrin herättelemään keskustelua "kehoajattelusta", eli ns. nälkiintymiseni mahdollisista vaikutuksista eri toimintoihin/alitajuntaan. En nyt ole tämän asian kanssa ihan haudanvakava, vaikka jumittunut paino harmittaakin vietävästi.
        Muut ovat pointtini onneksi ymmärtäneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1440
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    6. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      95
      1137
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    8. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      256
      958
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe