Bengtskär

Jare

Onko kukaan rantautunut Bengtskäriin (majakalle) omalla veneellä. Mihin venettä kannattaisi yrittää (Buster Magnum)?

17

7570

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhep

Länsirannalle jos vain keli sallii. Oltu on.

• Olen itsekin ajatellu

Majakalle pääsy edellyttää lähes pääsy edellyttää lähes pläkä keliä sillä saarella joutuu kinnittymään "luonnonsatamaan". Akkuri pohjakaan ei ole kuulemma mikään paras mahdollinen. En ole kyllä itse siellä käynnyt, joten nämä jutut pohjautuu kuulemaani.

Olen itsekkin kyllä ajatellut siellä käymistä, sillä se varmasti ainutlaatuinen paikka. Kiinnittymistä kannattaa kyllä miettiä. Kelin kyllä pitää olla lähes pläkä. Ja siltikin itämeren mainingit tahtovat huuhtoa kallioita. Kun meri näyttää "huonot" puolensa, niin ei edes yhteysalus kiinnity sille varattuun laituriin. Hyvällä onnella kuitenkin saarella voi oleskella rauhassa miettimättä veneen pysymistä ankkurissa.

• vaivana

Ulkomerellä ongelmana on aina maininki. Vaikkei olisi tuullut päiviin, niin vanhaa maininkia tahtoo aina olla. Eli rantaan pääsee helposti, mutta veneen pitäminen rannassa on sitten vaikeampaa. Busteri on aika kevyt vene, joten aja sopivaan paikkaan ja siirrä sitten köyden varassa ulommaksi kellumaan.

• busteristi

"Busteri on aika kevyt vene, joten aja sopivaan paikkaan ja siirrä sitten köyden varassa ulommaksi kellumaan."

Koska Busteri ei ole mikään pikkusormi pystyssä veneilyyn tarkoitettu muovikippo, voit hyvin vetäistä sen taljalla kalliolle, missä se on hyvässä tallessa aaltojen ulottumattomissa. Busterin ideahan juuri siinä, että se kestää kolhuja ja kulutusta, joten käytä tämä ominaisuus hyväksesi.

• Ei voimamies
        busteristi kirjoitti:

"Busteri on aika kevyt vene, joten aja sopivaan paikkaan ja siirrä sitten köyden varassa ulommaksi kellumaan."

Koska Busteri ei ole mikään pikkusormi pystyssä veneilyyn tarkoitettu muovikippo, voit hyvin vetäistä sen taljalla kalliolle, missä se on hyvässä tallessa aaltojen ulottumattomissa. Busterin ideahan juuri siinä, että se kestää kolhuja ja kulutusta, joten käytä tämä ominaisuus hyväksesi.

Mietipä, mitä Buster Magnum painaa moottoreineen. Se ei ole mikään rannalle vedettävä soutuvene!

• busteristi
        Ei voimamies kirjoitti:

Mietipä, mitä Buster Magnum painaa moottoreineen. Se ei ole mikään rannalle vedettävä soutuvene!

Kirjoitinkin taljalla vetämisestä. Pienikin vaijeritalja vetää pystysuoraa kuormaa tonnin.

• kalliol
        busteristi kirjoitti:

Jos minulla olisi uudenkarhea Buster Magnum en vetäisi sitä kyllä kalliolle. Kaikki myrkkymaalit lähtevät ja sitä paitsi vene painaa koneineen ainakin 1500kg.

• aqs
        busteristi kirjoitti:

vedä sinä käte.. ja buster hinurilla pois kalliolta

• entäs toisinpäin
        busteristi kirjoitti:

Kirjoitinkin taljalla vetämisestä. Pienikin vaijeritalja vetää pystysuoraa kuormaa tonnin.

Ja kunka kalliolle vedetyn magnumin sitten saa takaisin mereen. Hei äly hoi. Jollan voi kiskoa maihin, mutta vähän isomman kanssa se ei onnistu.

• hege

On tullut käytyä saarella omalla uppoumaveneellä ja ei se rantautuminen ihan vaivatonta ole mutta kyllä se onnistuu, koska saaressa on eri puolilla kalliota rautatappeja/renkaita joihin voi kiinnittäytyä keulasta ja perästä ankkuri ulos pitkällä köydellä. Tuulta ei kylläkään saa mielestäni olla 7-8 m/s enempää, koska tällöin aallokko alkaa vaikeuttamaan rantautumista tulit sitten mistä suunnasta hyvänsä.
      Jos olet epävarma käytä kuljetuksia saarelle, joita järjestetään Hangosta, Kasnäsistä ym.

• Jare

Kuinka syvää siinä ympärillä on ja mitä tavaraa pohjassa on?

• Katsastusmies-1
        Jare kirjoitti:

Olen käynyt muutaman kerran omalla veneellä Bengtskärissä. Vaikka keli on ollut todella tyyni ja tuuleton jo useamman päivän on Bengtskärissä aina vellonut yllättävän kova maininki rannassa, meri hönkää noin kaukana ulkona aina.
        En ole uskaltanut rantautua, kun alimpana ovat ne kaksi kuuluisaa DP:n potkuria ensimmäisenä ottamassa kiveen. Olen siis ankkuroinut N - NE puolelle lähelle sitä laituripaikkaa. Vettä on niillä kohdin 20 - 25 m muistaakseni, ja kalliopohja. Ankkuri on pitänyt, koska kun kuten kerroin, aina on ollut täysin tyyntä ja maininkikaan ei enää heiluta syvällä vedellä kaukana rannasta.
        Jälkeenpäin olen kuullut kauhutarinoita siitä että juuri tuolla kohtaa pohjassa on useita ankkureita. Kalliopohjassa on kuulemma ikäviä halkeamia jonne ankkurit ovat jääneet kiinni niin että köysi on pitänyt katkaista ja jättää ankkuri sinne.
        Tämä kaikille ankkuroimaan aikoville huomioksi.

• Skipper
        Jare kirjoitti:

on todella jyrkät ja putoaa melko pian n. 30-40 metriin. Venettä ei voi jättää vain ankkurin varaan, vaan aina toisella köydellä kiinni myös rantaan (purkkarin keula jää kyllä kauas rannasta tuolloin). Pohja on kalliota, ainakin pohjoispuolella.

Busterilla pääset hyvin rantaan ainakin pohjoispuolen pikku lahden suulle ja sen lähiympäristöön. Varmasti muitakin koloja löytyy melko helposti. Suurimpana ongelmana yhteysalusten peräaallot.

• Jube

Hege ei kyllä tiedä yhtään mistä puhuu. 7-8 m/s tuulella ei TOSIAANKAAN mennä omalla veneellä Bengtskäriin. Ja kun tuuli tyyntyy, pitää vielä odottaa että mainingitkin. Majakan pitäjät ovat kieltäneet vierailijoita kiinnittymästä "suojaiseen" laituriin joten kiinnittymispaikkoja jotuu hakemaan täysin suojattomilta sivuilta.

• hege
        Jube kirjoitti:

Hege ei kyllä tiedä yhtään mistä puhuu. 7-8 m/s tuulella ei TOSIAANKAAN mennä omalla veneellä Bengtskäriin. Ja kun tuuli tyyntyy, pitää vielä odottaa että mainingitkin. Majakan pitäjät ovat kieltäneet vierailijoita kiinnittymästä "suojaiseen" laituriin joten kiinnittymispaikkoja jotuu hakemaan täysin suojattomilta sivuilta.

Kyllä Hege tietää mistä puhuu mutta jos Jube tietää paremmin on minulla varaa antaa pari m/s periksi, ettei yöunet häiriinny- kaikella ystävyydellä ja kesää odotellen n. 200 h merellä.

• Jube
        hege kirjoitti:

Kyllä Hege tietää mistä puhuu mutta jos Jube tietää paremmin on minulla varaa antaa pari m/s periksi, ettei yöunet häiriinny- kaikella ystävyydellä ja kesää odotellen n. 200 h merellä.

Morjens Hege, oletko huomannut että siviilit eivät enää ole vuosikausiin voineet jättää venettä Benkun laituriin vaan joutuvat kiinnittämään veneensä kalliolenkkeihin, jotka ovat täysin suojattomilla kalliosivuilla? Tämä rajoittaa maihinnousua huomattavasti vaikka saaren ympärillä voisikin ajella.

• ompi
        Jube kirjoitti:

Morjens Hege, oletko huomannut että siviilit eivät enää ole vuosikausiin voineet jättää venettä Benkun laituriin vaan joutuvat kiinnittämään veneensä kalliolenkkeihin, jotka ovat täysin suojattomilla kalliosivuilla? Tämä rajoittaa maihinnousua huomattavasti vaikka saaren ympärillä voisikin ajella.

ihan sama mihin rantaudut, itse menin omalla ja jouduttin maksamaan 5euroo per lärvi että päästiin maihin että melkosta nylkemistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe