Asumisoikeusasunnot

Joensuussa

Hei!
Millaisia kokemuksia löytyy asumisoikeusasunnoista Joensuussa? Onkohan pitkät jonot, minkälaisia naapureita...? Minkälaisia ajatuksia teillä ylipäätään on asumisoikeusasunnoista? Onko sellaisessa järkeä...?

36

12226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuomas

Allah akbar!

Ihan kivoilta vaikuttavat asumisoikeusasunnot Joensuussa. Noin vuoden saimme asuntoja jonottaa. Noljakassa ja Karsikossa on tullut niitä käytyä katsomassa ja todella siistejä ovat olleet. Ainakin opiskelijalle ko. asumismuoto on mielestäni paras mahdollinen. Kyllä muutamia tuhansia euroja maksaa mielellään, ettei tarvitse kaupungin vuokramurjuissa tai Ellin kämpissä asustella.

Suht tarkat hakukriteerit kannattaa laittaa, sillä kaksi tai kolme kertaa voi asunnosta kieltäytyä ja sitten puotaakin jonon hännille. Eli haun piiriin ei sellaisia asuntoja, jotka eivät todennäköisesti miellytä (liian suuri/pieni, ei-niin-mukava sijainti etc.)

• asustelija

Todella hyviä asua aianakin noljakassa olen asunut samassa asunnossa nyt 13 vuotta ja kaikki on rauhallista. Kannattaa hakea!

• O Käki

Että 13vuotta oot asunu asumisoikeuskämpässä...? Maksoit varmaan satolle noin 50000 siilloista markkaa että saat asua vuokralla ja maksaa kämppää mitä et koskaan saa omaksi! Tuohon aikamäärään oisit kerenny maksaa pankille jo asunnon hintaisen lainan pois.No saahan sen "pesämunan" sitten takaisin huimalla rakennusindeksillä korotettuna...eli saatat saada 53000mk pois...No onhan ne kämpät suht tasokkaita ja hiukan halvemmalla vuokralla saa asua mutta mielestäni rahat jotka ihmiset sijoittaa asuntoihin on satolle(vai mikä se yhtiö tänäpäivänä onkaan)on maailman halpa korkoisinta lainaa rakentaa uusia asumisoikeustaloja...että terve vaan!

• KUKKO
        O Käki kirjoitti:

Että 13vuotta oot asunu asumisoikeuskämpässä...? Maksoit varmaan satolle noin 50000 siilloista markkaa että saat asua vuokralla ja maksaa kämppää mitä et koskaan saa omaksi! Tuohon aikamäärään oisit kerenny maksaa pankille jo asunnon hintaisen lainan pois.No saahan sen "pesämunan" sitten takaisin huimalla rakennusindeksillä korotettuna...eli saatat saada 53000mk pois...No onhan ne kämpät suht tasokkaita ja hiukan halvemmalla vuokralla saa asua mutta mielestäni rahat jotka ihmiset sijoittaa asuntoihin on satolle(vai mikä se yhtiö tänäpäivänä onkaan)on maailman halpa korkoisinta lainaa rakentaa uusia asumisoikeustaloja...että terve vaan!

Mitä käkimies mukaas saat kun henkes heität?

• siehä sälli oot
        O Käki kirjoitti:

joo,

olen saunu nyt 4 vuotta asumisoikeusasunnossa ja ihan hyvin on menny. mieluummin maksan 400e vastiketta ku yli 500 vuokraa..sillon jää rahaa maksaa pois sitä lainaa 100e kuussa jos vaikka ajattelis näin...vai???!!Opiskelijalle se on ihan hyvä asumisvaihtoehto...eikä meillä tuule ikkunoista...ei kesällä ole kuuma..paskan jauhantaa!!!Olen kyllä viihtyny ihan hyvin, ja ei ole kaiken maailman mulkeroita huutelemassa niinku yleensä jossain kaupungin vuokrakämpissä, heti oven toisella puolella..tosi rauhaisaa eloa!! ja mukavat naapurit joita on huimat 4...

• kokemusta

Asumisoikeusasunnossa asumisessa ei ole mitään järkeä enää. Vastikkeet ovat nousseet joka vuosi reilusti. Joensuussa ne nousivat maaliskuun alussa jopa enemmän kuin vuokra-asuntojen vuokrat keskimäärin Suomessa. Kesällä asunnossa on 4 kuukauden ajan 30 tai enemmän lämmintä ja talvella ikkunoista vetää pahasti.

• 112112

Kyllähän se yleinen elintasokin nousee.. Ja ottakaa se huomioon, et esim opiskelijat eivät pysty ottamaan isoa pankkilainaa asuntoa varten. Ja jos sulla on omakin asunto esim, niin joudut kyllä siitäkin maksamaan yhtiövastikkeesi ja vetesi, jos ei ole ok-talo!!!!!!!!!!

• asumisoikusasuntoon

Yli 1,5 vuotta olen jonottanut asumisoikeusasuntoon ja vielä ilmeisesti saan odotella...
      Riippuu tietysto paljon mistä ja millaista hakee, mutta Karsikko-Niinivaara alueelta kolmiota näköjään tosi vaikee saada.
      Alkaa jo kypsyttää..

• juheroja

Eiköhän se ole jokaisen oma asia ,miten asuu.
        Minä ainakin käytän rahani elossa ollessani kuin että jätän ne perillisten riideltäviksi.
        Ikkunatiivisteetkin on keksitty. Jos aso ei niitä laita niin minä tekisin itse niin ei palelisi.

• Maryne40

Olen Turkulainen ja muuttamassa J:suuhun. Missä on ASO koteja ja mikä on rauhallinen paikka (mieluimmin kerrostalo) löytyykö keskustasta, jos niin mistä. Olisi kiva jos joku voisi neuvoa, minulla on jo järjestys numero. Olen jo vanhempi ja eläkkeellä, tietysti myös terveyskeskuksen ja kauppojen sijainti on tärkeää. Olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.

• Anonyymi

Hei. Mä oon kans eläkeläinen ja asun aso asunnossa Utrassa. Tää on kiva paikka asuu. Kauppa lähellä ja 2 bussilla pääsee keskustaan. Ostari myös lähellä.

• Anonyymi

Marjalassa Aurinkokadulla kiva asunto myynnissä. Aurinkokatu 7 tais olla,on vapaana vielä.

• äitix2

Niinivaara ja Karsikko on rauhallisempia ja "arvostetumpia" alueita. Niinivaaralla on terveyskeskus, Karsikossa ei.
      Niinivaarassa on myös oma ostoskeskus (tällä hetkellä remontti, mutta valmistuu aika nopeaan) ja sairaala.

En muista missä kaikkialla asuntoja on, näkyy Avain asumisoikeus Oy:n sivuilta.
      Mutta ainakaan Rantakylää ja Noljakkaa en suosittele. Rantakylässä ongelmana on huumeidenkäyttäjät, rasismi, yleinen levottomuus. Tämä on levinnyt myös Noljakkaan. Sinällään siistejä paikkoja, mutta oman kokemuksen mukaan näille alueille en lapsien kanssa muuttaisi ainakaan.

Marjala sijaitsee kauempana (n.8km) keskustasta. On kyllä ihan siisti asuinalue, mutta sielläkin saattaa ongelma-asujia olla..

Keskusta ei ehkä kovin rauhallinen ole ja terveyskeskukseen joutuu kulkemaan bussilla (Siilainen) jollei pysty kävelemään pidempiä matkoja.
      Mutta Turkuun verrattuna Joensuun keskusta toki on rauhallisempi, mutta ei kovin idyllinen ehkä kuitenkaan:)

Itse suosittelen ehkä kuitenkin Niinivaaraa.
      Utrassa, Karsikossa ja keskustassa ei terveysasemaa ole, näin tiivistettynä:)

• hyvonolla

Tuttuni asuu Niinivaaralla asumisoikeus asunnossa ja on erittäin hyvä paikka. Uusi terveyskeskus on valmistumassa aivan viereen, sairaalaan on matkaa alle kilometri, myös uusi S-marketti tulee terveyskeskuksen kanssa samaan taloon. Kaupungin keskustaan on matkaa alle 3km ja bussipysäkki on talon kohdalla, myös kirjasto on vieressä. Tosi hyvällä paikalla ja rauhallinen talo asua. Haluaisin itsekkin siihen taloon asumaan, kaiken lisäksi nätit asunnot ja ei kovin vanha talo.Myös karsikko on hyvä paikka asua mutta siellä ei ole palvelut yhtä lähellä.

• vastikkeet?

Minkä kokoisia vastikkeita näissä Joensuun aso-asunnoissa täytyy maksaa? Erityisesti kiinnostaa keskustan ja niinivaaran asunnot. Tietoa ei löydy Avaimen sivuilta kuin ainoastaan vapaista asunnoista. Entä tuleeko vesimaksu aina vastikkeen päälle?

Esim. http://www.avainasumisoikeus.fi/fi/web/guest/asuntohaku

Pieni kaksio Marjalassa ja vastike hyvin lähellä tavallisten vuokra-asuntojen hintaa, tiedä sitten onko tuollaista järkeä edes hakea jos vastikkeet on kaikissa samaa luokkaa? Tonni pitäisi irrota vakuudeksikin vielä.

• vastikkeista, korjaa

^ Suora linkki ei näemmä toimi, kyseessä siis Avaimen aso Marjalan aurinkokadulla, 2H keittiö 48 m2, vastike n. 440 vesimaksu/kk.

• hydes

Vuokra vähän vaihtelee sen mukaan monennessa kerroksessa asuu. Ylimmässä vähän kalliimpi. Niinivaaralla esim. 36 m2 saunallinen yksiö noin 376€ ja korotus vuokraan tulee vuoden alusta.

• hydes

Unohtui mainita, vesimaksu 15 € on vuokrassa ja jos ylittää veden käytön niin siitä laskutetaan erikseen ja pyykkitupaa ei ole, kuivaus huone ainoastaan.

• Hinnasta

Eikö tuo koske vain niitä taloja joissa on hissi? Siis että hinta nousee mitä korkeammalla asuu.

Mutta vastike ihan kohtuullisella tasolla, mutta ei nyt mitenkään erityisen halpa verrattuna yksityiseen. Tai riippuu vähän siitäkin onko vesimaksu 15 vai 75 euroa niin kuin joissakin asoissa.

• hinnasta
        Hinnasta kirjoitti:

Eikö tuo koske vain niitä taloja joissa on hissi? Siis että hinta nousee mitä korkeammalla asuu.

Mutta vastike ihan kohtuullisella tasolla, mutta ei nyt mitenkään erityisen halpa verrattuna yksityiseen. Tai riippuu vähän siitäkin onko vesimaksu 15 vai 75 euroa niin kuin joissakin asoissa.

Eikun tuossahan se vesimaksun suuruus olikin, ei mitään siis.

• kaku

Minä olen asunut asumisoikeus asunnossa jo viisi vuotta ja olen hyvin tyytyväinen. On paljon rauhallisempi kuin kaupungin vuokra-asunnot joissa asuin ennen. Täällä ei naapureista ole haittaa, menee pitkiä aikoja ettei kuulu mitään ääniä, mietin aina että missähän kaikki ovat kun on niin hiljaista.Muutenkin kivat naapurit, kaikkien kanssa juttua riittää kun käytävässä tai hississä kohdataan.

• eristys

^ Tuo asia riippuu paljolti myös äänieristyksen tasosta, eikä välttämättä siitä, kuinka meluisia naapureita on. Äänieristyksen taso taas riippuu pitkälti siitä milloin talo on rakennettu: 60-, 70 ja 80-luvuilla tehdyissä taloissa usein heikko äänieristys, sitä ennen rakennetuissa taas hyvä koska ne on monesti niin paksurakenteisia/-seinäisiä. Uudemmissa (90-luku ja siitä eteenpäin) taloissa taas on parannettu äänieristystä teknisin keinoin, ja määräyksetkin taitavat olla tiukemmat eristyksen suhteen.

Meluisimmat naapurit ovat itsellä olleet hyvätasoisessa keskustassa sijaitsevan yksityisen rahan taloyhtiössä. Kaupungin vuokratalossa, jossa asuin monta vuotta, taas oli suhteellisen rauhallista. Molemmissa oli todella surkea äänieristys (rakennettu 70-luvulla).

Ja täytyy ottaa huomioon että jos siellä aso-asunnossa sattuu olemaan joku mölyäjä niin sitä on vaikeampi heivata muualle meluamaan kuin esim. vuokra-asujaa. Todella paskamaista jos melu häiritsee jatkuvasti elämistä.

• Anonyymi

Minä oon kaksmetrinen väkivaltanen juoppo. Loppuu meteli jos nii halluun prkle.

• Anonyymi

Saisiko tähän tuoreempia vastaiksia :)

• Anonyymi

Kiva omistaa Aso asunto olemme asuneet monta vuotta ja kaikki hyvin

• Anonyymi

Tuota... Mitähän järkeä on maksaa 30 000 euroa siitä että saa asua vuokralla?
      Saahan tuon rahan toki pois jos luopuu asunnosta, mutta kuitenkin...

• Anonyymi

Tämmöiset asumisoikeusjutut on höpelöitä varten. Persaukiset kuvittelevat, että asuvat omassa, kun ei parempaan ole varaa. Todellisuudessa samoja kusisia vuokrakasarmeja nämäkin on kuin muutkin vuokrakasarmit. On se mahtavaa asua asumisoikeusasunnossa. 🤣🤣

• Anonyymi

Ja joku tuossa vielä kirjoitti omistavansa ASO asunnon... Tyrsk...!

• Anonyymi

Olen asunut yli 10 vuotta ok. talossa, yli 10 v. kerrostalossa (as.oy:n hallituksessa), asunut rivitalossa (toiseksi paras), asunut vuokrakasarmissa ja jopa soluasunnossa.
        Ikää on kohta 70 ja nyt asun Marjalassa. Tämä ei todellakaan ole mikään "kusinen vuokrakasarmi". Täällä on kaikki paikat kunnossa ja todella hyvin hoidetut, siistit alueet. Mukavat naapurit, todella rauhallista ja vesistöt lähellä, - aivan verratonta.
        Tämä asumisoikeuskonsepti on paras asumismuoto, jota olen kokeillut. Eikä tämä ole edes kallista. Ei tule rikkoutumisista tai kulumisesta johtuvien remonttien aiheuttamia lisäkuluja, koska kunnossapito kuuluu hintaan.
        Muitakin mielipiteitä voi joillakin olla, mutta tämä on minulle se sopivin. Täältä en lähde pois, muuten kuin kantamalla. Seuraava asuntoni on tuolla uurnalehdossa.
        Tuosta viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä.
        "On se mahtavaa asua asumisoikeusasunnossa. 🤣🤣"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen asunut yli 10 vuotta ok. talossa, yli 10 v. kerrostalossa (as.oy:n hallituksessa), asunut rivitalossa (toiseksi paras), asunut vuokrakasarmissa ja jopa soluasunnossa.
        Ikää on kohta 70 ja nyt asun Marjalassa. Tämä ei todellakaan ole mikään "kusinen vuokrakasarmi". Täällä on kaikki paikat kunnossa ja todella hyvin hoidetut, siistit alueet. Mukavat naapurit, todella rauhallista ja vesistöt lähellä, - aivan verratonta.
        Tämä asumisoikeuskonsepti on paras asumismuoto, jota olen kokeillut. Eikä tämä ole edes kallista. Ei tule rikkoutumisista tai kulumisesta johtuvien remonttien aiheuttamia lisäkuluja, koska kunnossapito kuuluu hintaan.
        Muitakin mielipiteitä voi joillakin olla, mutta tämä on minulle se sopivin. Täältä en lähde pois, muuten kuin kantamalla. Seuraava asuntoni on tuolla uurnalehdossa.
        Tuosta viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä.
        "On se mahtavaa asua asumisoikeusasunnossa. 🤣🤣"

Hahaa. Kyllä sitä pitää olla höpelö, että maksaa ylihintaa vuokrakasarmista. Monenlaisia pölöjiä olen nähnyt, mutta nämä asumisoikeusasujat on ihan oma lukunsa.

• Anonyymi

Hölmölän hommaa pistää kiinni kymmen tuhatta euroa että saa asua vuokralla...

• Anonyymi

No siinäpä muuan tollo taas. Sen rahan saa takaisin korkoineen kun muuttaa pois. Se asumisoikeusmaksu on sitä varten, etteivät kaltaisesi tenukepit ja yhteiskunnan elätit pääse niihin asuntoihin ja häiriköimään koko taloa. Teitä varten on kaupungin vuokra-asunnot.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No siinäpä muuan tollo taas. Sen rahan saa takaisin korkoineen kun muuttaa pois. Se asumisoikeusmaksu on sitä varten, etteivät kaltaisesi tenukepit ja yhteiskunnan elätit pääse niihin asuntoihin ja häiriköimään koko taloa. Teitä varten on kaupungin vuokra-asunnot.

Ohoh, nämä leikkiomistajathan ovat muodostaneet ihan uuden yhteiskuntaluokan.
        Eikö ole rahaa ostaa omaa kämppää, kunn pitää leikkiä muita vuokralaisia parempaa pettämällä itseään "omistamalla" asumisoikeusasunto... :D
        Tuollaiset suolarahat nyt ei estä eikä ehkäise alkoholisoituneen räyhän muuttamista seinäsi taakse, olethan sinäkin sinne päässyt. Ihan järjetöntä hommaa pistää iso raha oikeuteen asua vuokralla, olisit pistänyt senkin rahan omaan kämppään. Ai niin, eivät taida pankista sulle niin paljon lainaa antaa.

• Anonyymi

Harvemmin sinne häiriköitä tai nistinilkkejä muuttaa kun niillä ei ole yleensä rahaa..Korkeintaan se kotistereo jolla se koettaa päteä ja hankkia hankkia talostaan itselleen ongelmia..Tottahan se on että ei nämä osaa kunnioittaa ketään tai mitään muitakaan sääntöjä joten parempi näin etteivät änkeä joka paikkaan häiriköimään kun niistä on muutenkin joka paikassa riesaa.

• Anonyymi

Hyvä asua

• Anonyymi

Kyllä, samaa mieltä asiasta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe