Laserleikkaus ja kelakorvaus?

mä vaan

Olen kuullut että kela korvaisi osan laserleikkauksen hinnasta jos näkökyky on huonompi kuin -6, siis muustakin kuin vaan tutkimusmaksuista. Onko tämä totta ja paljonko korvausta saa??

9

11519

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lll

Kela korvaa jos on äärimmäisen huono näkö esim. jotain -15, ja perusteltu syy leikkauttaa silmät. Muuten ei korvata kuin lääkärinpalkkiot eli muutama hassu kymppi.

• cotton

Ainakin Mehiäisen sivuilla lukee että "KELAn korvausta saa esitutkimuksesta (n. 109 €), jälkikontrolleista ja mahdollisesta uudesta leikkauksesta."

• ulbe

Ei KELA korvaa itse leikkauksesta mitään. Itselläni luokkaa -15 ja -17. ICL molempiin silmiin tehtiin toissa päivänä (vointi ja näkö nyt hyvä!!! :). Esikäyntien ja jälkitarkastusten lääkärimaksuista KELA korvaa osan. Ja itse asiassa ehkä myös yksityispuolella tehtävistä kaihileikkauksista, koska ne ova sellaisia, että tehtäisiin muuten julkisella puolella.

• Rillipää
        ulbe kirjoitti:

Ei KELA korvaa itse leikkauksesta mitään. Itselläni luokkaa -15 ja -17. ICL molempiin silmiin tehtiin toissa päivänä (vointi ja näkö nyt hyvä!!! :). Esikäyntien ja jälkitarkastusten lääkärimaksuista KELA korvaa osan. Ja itse asiassa ehkä myös yksityispuolella tehtävistä kaihileikkauksista, koska ne ova sellaisia, että tehtäisiin muuten julkisella puolella.

Eli Ulbe, missä sut leikattiin? Mulla -8 molemmissa, harkitsen leikkausta. Silmälääkäri sanoi että todennäköisesti jää -1, mites sulla? Mikä on ICL? Sama kuin Lasik?

• mä vaan
        Rillipää kirjoitti:

Eli Ulbe, missä sut leikattiin? Mulla -8 molemmissa, harkitsen leikkausta. Silmälääkäri sanoi että todennäköisesti jää -1, mites sulla? Mikä on ICL? Sama kuin Lasik?

Rillipää, silmälääkärisikö sanoi että todennäköisestä jää -1 jos -8 leikataan? Kaksi kaveriani, toisella -8 ja toisella 8,50 leikattiin onnistuneesti eikä jäänyt yhtään miinuksia.

• korjaus
        mä vaan kirjoitti:

Rillipää, silmälääkärisikö sanoi että todennäköisestä jää -1 jos -8 leikataan? Kaksi kaveriani, toisella -8 ja toisella 8,50 leikattiin onnistuneesti eikä jäänyt yhtään miinuksia.

kirjoitin edellisen viestin mutta en ole viestin aloittanut "mä vaan". Sattu tulee vaan sama nikki.

• Rillipää
        korjaus kirjoitti:

kirjoitin edellisen viestin mutta en ole viestin aloittanut "mä vaan". Sattu tulee vaan sama nikki.

Sarveiskalvon paksuus ilmeisesti vaikuttaa siihen kuinka hyvin näkö saadaa kohdilleen. Itselläni ilmeisesti ei ole mikään ihan superpaksu. Toisaalta voihan olla että varoittelee vaan varmuuden vuoksi niin ei sitten tule pettymyksiä...

• Ulbe
        Rillipää kirjoitti:

Leikkaukseni tehtiin Tampereen Medilaserissa, tähän mennessä olen oikein tyytyväinen. Kuukauden päästä on vielä kontrolli, jolloin arvioidaan lopullinen lopputulos.

ICL on oikeastaan ihan erilainen leikkaus kuin laseroinnit, myös riskien puolesta, joita on enemmän. Siinä silmän sisään asetetaan ylimääräinen linssi oman linssin ja värikalvon väliin. Kurkkaa esim. medilaser.fi jossa kerrotaan jnkv enemmän. Itse luin etukäteen tieteellisiä tutkimustuloksia, keskustelin silmäkirurgin kanssa ja muutenkin otin selvää. Leikkaukseen menoakin harkitsin vuosia.

Minun miinuksillani ei laser-leikkauksilla olisi päästy riittävän hyvään lopputulokseen. Luulen että näin suurilla miinuksilla ei laserointi ehkä riittäisi vaikka olisi kuinka superpaksut sarveiskalvot. Hajataittoa ICL-leikkaus ei korjaa kovinkaan paljoa, ja sitä minullekin jäi. Hajataiton takia voi olla, että tarvin erityistä tarkkuutta vaativaan lähinäön tekemiseen hajataiton korjaavat lasit. Tai ilmeisesti hajataitto on mahdollista myöhemmin laseroida poiskin jos haluaa.

Muuten olen koko ajan leikkauksen jälkeen nähnyt mielestäni yhtä hyvin kuin ennen leikkausta lasien tai piilareiden kanssa. Esim. autolla ajoon näkökyky riittää silmälääkärin testaamana reilusti.

• Rillipää
        Ulbe kirjoitti:

Leikkaukseni tehtiin Tampereen Medilaserissa, tähän mennessä olen oikein tyytyväinen. Kuukauden päästä on vielä kontrolli, jolloin arvioidaan lopullinen lopputulos.

ICL on oikeastaan ihan erilainen leikkaus kuin laseroinnit, myös riskien puolesta, joita on enemmän. Siinä silmän sisään asetetaan ylimääräinen linssi oman linssin ja värikalvon väliin. Kurkkaa esim. medilaser.fi jossa kerrotaan jnkv enemmän. Itse luin etukäteen tieteellisiä tutkimustuloksia, keskustelin silmäkirurgin kanssa ja muutenkin otin selvää. Leikkaukseen menoakin harkitsin vuosia.

Minun miinuksillani ei laser-leikkauksilla olisi päästy riittävän hyvään lopputulokseen. Luulen että näin suurilla miinuksilla ei laserointi ehkä riittäisi vaikka olisi kuinka superpaksut sarveiskalvot. Hajataittoa ICL-leikkaus ei korjaa kovinkaan paljoa, ja sitä minullekin jäi. Hajataiton takia voi olla, että tarvin erityistä tarkkuutta vaativaan lähinäön tekemiseen hajataiton korjaavat lasit. Tai ilmeisesti hajataitto on mahdollista myöhemmin laseroida poiskin jos haluaa.

Muuten olen koko ajan leikkauksen jälkeen nähnyt mielestäni yhtä hyvin kuin ennen leikkausta lasien tai piilareiden kanssa. Esim. autolla ajoon näkökyky riittää silmälääkärin testaamana reilusti.

Niin tosiaan sullahan oli niitä miinuksia tuplasti muhun verrattuna.Mahdetaanko niitä ICL-leikkauksia edes tehdä kun on vähemmän miinusta? En saanut medilaserin sivuja jostain syystä auki... jaksaisitko kertoa niistä ICLn riskeistä vielä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2105
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1846
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1796
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1513
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      171
      1341
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      57
      1307
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      74
      1144
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      991
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      27
      962
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      939
    Aihe