Yhden tabletin otin tässä jokunen aika sitten. Iltaa kohden alkoi päänsärkyä esiintymään, menin nukkumaan...aikaisin aamulla heräsin kauheisiin vatsaväänteisiin, paikallistui jonkun verran navasta ylöspäin silleen "vannemaisesti"....ripuloin ja aloin oksentelemaan. 4tunnin päästä luulin alkaneen helpottamaan, join lasillisen vettä, välittömästi alkoi oksennus lentämään ja vatsakrampit paheni.
Kaiken kaikkiaan 12 tuntia kesti kunnes alkoi tuntumaan siltä että jotain uskaltaa juodakin...mutta ne vatsakramppi kohtaukset kesti pari vuorokautta, pikkuhiljaa vähenivät asteittain aina siihen asti kunnes oli sen pari vuorokautta mennyt.
Nyt sitten ihmettelen, että uskallanko enää tuota Somacia edes yrittääkään?? Vai olisko käynyt niin, että oli vaan ärhäkkä vatsatauti, huonolla tuurilla vaan osui just tuon lääkkeen aloittamisen aikaan?? Ei todellakaan tuntunut miltään normaalilta vatsataudilta ainakaan, siinä jo olin viittä vaille lähdössä sairaalaan tai ihan minne vaan, ne vatsakivut oli jotain aivan omaa luokkaansa. Eikös se Somac nimenomaan vaikuta ohutsuoleen? mielestäni kivut oli nimenomaan siellä, ei vatsalaukussa eikä paksusuolessakaan.
Löytyykö muita saman kokeneita? Ei sitten ilmeisesti tosiaankaan sovi mulle tuo kyseinen lääke, vai olisko jotain konstia jottei noin kovasti oireilisi? Söin lääkkeenotto päivänä normaalisti vähemmän ruokaa, johtuikohan siitä?
Huh, taidanpa olla enää kokeilematta..oli sen verran karmea kokemus :-(
Kaiken kaikkiaan 12 tuntia kesti kunnes alkoi tuntumaan siltä että jotain uskaltaa juodakin...mutta ne vatsakramppi kohtaukset kesti pari vuorokautta, pikkuhiljaa vähenivät asteittain aina siihen asti kunnes oli sen pari vuorokautta mennyt.
Nyt sitten ihmettelen, että uskallanko enää tuota Somacia edes yrittääkään?? Vai olisko käynyt niin, että oli vaan ärhäkkä vatsatauti, huonolla tuurilla vaan osui just tuon lääkkeen aloittamisen aikaan?? Ei todellakaan tuntunut miltään normaalilta vatsataudilta ainakaan, siinä jo olin viittä vaille lähdössä sairaalaan tai ihan minne vaan, ne vatsakivut oli jotain aivan omaa luokkaansa. Eikös se Somac nimenomaan vaikuta ohutsuoleen? mielestäni kivut oli nimenomaan siellä, ei vatsalaukussa eikä paksusuolessakaan.
Löytyykö muita saman kokeneita? Ei sitten ilmeisesti tosiaankaan sovi mulle tuo kyseinen lääke, vai olisko jotain konstia jottei noin kovasti oireilisi? Söin lääkkeenotto päivänä normaalisti vähemmän ruokaa, johtuikohan siitä?
Huh, taidanpa olla enää kokeilematta..oli sen verran karmea kokemus :-(
Vastaukset 6
Vanhimmat
Lääke vaikuttaa vatsalaukussa, ei ohutsuolessa.
Mulle ei koskaan ole tullu mitään sivuoireita.
Jospa sulla oli mahapöpö? Aikas rajut oireet on ollakseen somacin seuraus.
olen syönyt somacia nyt viikon joka pv. rajuilta oireet sulla kuulosti. mulla ei muita oireita että edelleen närästää. somac sulaa/liukenee ohutsuolessa mutta vaikuttaa vatsan happoihin vähentävästi- näin olen ymmärtänyt. tässä linkki lääketietoihin: http://www.coronaria.fi/www/mtv3/laakkeet.php?id=949 tuossa mainitaan että 'Lääke aiheuttaa suhteellisen vähän haittavaikutuksia. Joillekin käyttäjille on etenkin hoidon alkuvaiheessa tullut mm. päänsärkyä, ripulia, ummetusta tai ilmavaivoja, ja joskus myös pahoinvointia, ylävatsakipuja, ihottumaa, kutinaa tai pyörrytystä.' jos sulla kesti 2pv oireet tuskin olivat lääkkeestä-luulis että oireet loppuu kun lääke kulkeutuu pois kehosta...en tiiä. kokeile lääkettä ja jos oireet toistuu on sun hyvä käydä lääkärissä vaihtaa lääkkeet.
http://spc.nam.fi/humspc/s/56718.xml?Template=/html/spctemplate.html
Itse sain Nexium happosalpaaja kuurin jokunen aika sitten. Otin aamulla ekan tabletin ja illalla olin täysin sairas. Päänsärky ja huimaus mieletöntä, yön vapisin kuin horkassa, vatsa kauttaaltaan turvoksissa, kuumettakin hieman. No, aamulla soitin lääkkeen määränneelle lääkärille ja kysyin vieläkö uskallan ottaa tabletin ja vastaus oli "ota vaan, oireet loppuu kun jatkat käyttöä". Kolmannen tabletin jälkeen tulivat nokkosihottuma paukamt vielä lisäksi selkään. Otin vielä neljännen tabletin ja olin niin huonossa kunnossa, että hyvä jos tolpillani pysyin. Sitten päätin, että nyt riitti minulle happolääkkeet. Viimeisen tabletin jäljiltä oireet kestivät puoliviikkoa, vähitellen lieventyen päiväpäivältä.
ELi olen vahvasti sitämieltä, että oireesi johtuvat somacista. Itse en tuon kokemani jälkeen enää happolääkkeitä suuhuni pistä, käytin jonkun aikaa novaluzidia tuon nexium kokoeilen jälkeen (saa ilman reseptiä), se minulle sopii kun ei ole ns. happosalpaaja.
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area;action=print;num=1138002040
Hmm...enpä taida uskaltaa kokeilla enää toiste, parin viikon päästä on aika lääkärille, katsotaan mitä hän sanoo.
Epäilen ettei kyseessä ollut vatsapöpö, koska miehelläni eikä 3 lapsellammekaan ole ollut yhtään mitään oireita.
Ja ne vatsakivut tosiaan tuntuivat häipyvin silleen vähitellen elikkä tuli yhä pidempiä ja pidempiä taukoja ennenkuin taas kouristeli ikävästi...aluksi kouristeli sen 12tunnin jälkeen vähän väliä sattumanvaraisesti, sitten kouristeli aina kun nousin ylös taikka läksin liikkeelle, sitten syödessä, kunnes oli pelkästään "ärtyneen" oloinen muttei kouristellut ikävästi.
On mulla ennenkin ollut useasti lieviä taikka pahojakin vatsatauteja, aina ne on loppuneet silleen "äkisti" (olo tosin saattaa olla hutera), eikä tuollain pikkuhiljaa...ikäänkuin joku ärsyttävä tekijä hissukseen lakkaisi vaikuttamasta?!
Empä tiedä...on vaan "tunne" että se lääke oli myrkkyä mulle!!
Niin ja lähtökohta oli se, että lääkäri määräsi kokeiltavaksi Somacia, koska mulla on ollut monta kuukautta ns. palan tunnetta kurkussa ja eikä närästelyt ole olleet vierasta, arveli josko olisi refluksitauti.
Mutta pari viikkoa on pitkä aika, katsotaan nyt josko rohkeutta ja uskallusta riittäisi uuteen koetukseen...sillähän se selviäisi 100% eikä tarvitsisi ihmetellä....*huoh* tällä kertaa pitäisi kokeilla viikonloppuna eikä arkena, niin ei tarvitse miehen olla töistä poissa....viimeksi oli kurjaa sairastaa, kun miehen olisi ollut todella tärkeätä päästä töihin, aamulla odotteli kengät jalassa ja koko ajan kyseli voiko lähteä?! Mä olin niin kipeänä ettei voisi kuvitellakaan, en pystynyt edes suuttumaan taikka itkemäänkään alkaa että "etkö tollo näe silmilläsi taikka kuule kun yrjöön ja paskon?!" HUH!!