nousevan aortan aneurysma

laitettiin n.15cm proteesi

v.94 sattumalta muun yhteydessä paljastui ts. löytyi nousevan aortan aneurysma jonka halkaisija oli 53-55 milliä. jostakin syytä pääsin tutkimusten ja varjoainekuvausten jälkeen pois ja ohjeeksi sain puolivuosimittauksen ultralla. Löydös kasvoi pikkuhiljaa ja kontrolli välit paikallis sairaalassa pidennettiin.
Vaimo ja tytär huolestuivat enemmän ja pakottivat menemään yksityiselle. Tämän jälkeen välittömästi alkoi tapahtua ja ihmettelivät, että ylipäätään olen hengissä selvinnyt tuon 8 vuoden ajan. Leikkaus v. 2002. istutettiin proteesi ja siinä läppä. Leikattaessa aortta oli turvoinnut eli pullistunut lähelle 60 milliä aika pitkältä matkalta. Leikkaus onnistui, menin perjantaina ja pääsin kotio seuraavana perjantaina. ei kuumeilua, ei crp:n nousua kaikki hienosti. palautuminen oli minulla hyvä. hoito oli hyvä samoin seuranta.Lääkäri joka homman teki oli tosi ammattimies, myös siinä' avustaneet samoin. Elikkä jos julkinen puoli ei vedä ja jos haluaa ja pystyy käyttämään osinkaan yksityistä puolta voi saada "jatkoaikaa" Leikannut kirurgi tuumi, että tämä oli vaan reilu korjausleikkaus ja helpompi tehdä kuin jos se olisi puhjennut itsestään.

4

2226

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • djgu

Jos jollakulla on vastaava tilanne, kannattaa ottaa asioista selvää ja huolehtia, ettei kontrollivälit veny liian pitkiksi. Muutenkin julkisessa terveydenhuollossa pitää yrittää pitää itsestä huolta, jos hoito ei ole sitä mitä sen pitäisi olla. Jokaisella on oikeus hyvään hoitoon.

• Odotellessa

Missä sairaalassa sinut leikattiin?

• 1945

Minullakin todettiin vuosi sitten nousevan aortan dilataatio, 48-49 mm yksityislsairaalassa TT-tutkimus. Hän määräsi puolen vuoden välein kontrollin, eli viime keväänä oli ensimmäinen kontrolli jossa lääkäri teki ultraäänitutkimuksen. Laajentuma oli sama kuin edellisenä syksynä.
      Tänä syksynä olisi uusi TT syyskuussa yksityissairaalassa, mutta eilen tuli kirje HYKSistä että minulle on varattu aika TT-angiografiatutkimukseen marraskuussa.
      Olen ollut tietämättäni jonossa ja nyt sain ajan.
      Kysyn lääkäriltä voiko syyyskuun tutkimuksen jättää pois, luulisin että kyllä.
      Siis minun tapauksessani aloitin yksityisellä puolella ja minut siirrettiin julkiselle.

• Mulla havaittiin maaliskuuss 2011 53mm pullistuma nousevassa aortassa viallisen aorttaläpän takia. Kesäkuussa 2011 vaihdettiin läppä ja nouseva aortta. 2,5kk piti olla jonossa kunnallisella puolella (HYKS).

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe